Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

VSOE (Generelt)

af D 960, 15/6 2021, 08:46 (1044 dage siden)

God morgen i stuen
Ifølge LOKREPORT har der fundet testkørsel sted med VSOE i peroden 11. 06. 21. til 13. 06. 20. i Schweiz . Nogen her der ved mere?
De bedste hilsner
D 960

VSOE

af Niels Munch, 15/6 2021, 09:36 (1044 dage siden) @ D 960

Jf. Venice-Simplon-Orient-Express' egen hjemmeside gennemfører de ingen rejser på denne side af 21. juni 2021, hvilket givetvis må tilskrives corona-restriktioner.

Prøvekørslerne - som kort er nævnt her - må derfor være møntet på den forventede genoptagelse.

M.v.h.
Niels

VSOE

af Steff, 15/6 2021, 10:54 (1044 dage siden) @ Niels Munch

Ud over at vognene er blå og beskriftet a lá CIWLs vognmateriel, har de næsten intet at gøre teknisk med de originale vogne. OK, vognkasserne er originale, men så hører det næsten også op.

Vognmateriellet kører på nye egne VSOE udviklede moderne højhastighedsbogier og de fleste af vognene er udstyrede med klimaanlæg/aircondition, hvorfor selvfølgelig overgangene (harmonikaerne) er ”lufttætte” og slutter rundt 360 grader. Apteringen er tilnærmelsesvis søgt tilbageført til det originale med finerindlæg mv. Kort sagt har man taget en ”original vognkasse” og strippet den fuldstændigt ned til det bare metal. Herefter har man så opbygget en ny vogn i den gamle skal. Nogle vogne har bibeholdt deres oprindelige formål, mens andre har fået nye funktioner. De udvendige farver er tilpasset den ny ”funktion” og alle har påskruede bogstaver og tal, hvilket ”dengang” kun var forundt et par S og Lx vogne i en kort periode.

Toget og konceptet er tilpasset ”noget der ikke var” men forgiver at være Orient-Expressen a la´1920´erne og 30´erne.

Misforstå mig nu ikke, men det er en kulinarisk oplevelse på toghjul man køber, tilpasset det 21. århundredes krav og forventninger. Og det er jo fint og godt at der er den mulighed for dem, der har lysten, tiden og økonomien. Selv har jeg de to første!

Da toget besøgte Danmark var Danmarks jernbanemuseum i gang med restaureringen af museets sovevogn type YT nr. 3929, af hvilke der indgår et par stykker i VSOE´s vognpark. Derfor var VSOE muligvis interessante som leverandør af reservedele DJM ikke selv havde eller kunne fremskaffe. Derfor var DJM i en uformel kontakt med VSOE-værkstederne i Venedig samt havde en gennemgang af VSOE-materiellet i Danmark sammen med VSOE tekniske direktør.

Reservedelsproblematikken blev løst for 3929 vedkommende ved talrige originale anskaffelser i udlandet, hovedsageligt i Belgien og Frankrig samt spritnye harmonikaer i Danmark, gemt væk i det tidligere trælager på Centralværkstedet i København.

Under gennemgangen af VSOE blev det fortalt, at det krævede en del vedligeholdelse, kontrol og ikke mindst afprøvninger af de mange elektroniske- og hydrauliske komponenter mv. Derfor er prøvekørsler nødvendige som det nu er sket, især efter at Corvid-tiden har været anvendt til eftersyn, genopbygninger og revisioner.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

VSOE

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/6 2021, 16:18 (1044 dage siden) @ Steff

Steff,
du rammer en diskusion, som også i perioder raser blandt veteranbilsfolket.
Hvis du vil formidle oplevelsen IRL må du undertiden gå på kompromis med det historisk korrekte. Det du omtaler her er nok svarende til de mest outrerede "restaureringer" som kaldes "restomods" - dvs. køretøjerne modificeres til en grundliggende 21. århundredes drivline/undervogn med en original skal. Interiør opgraderes også med moderne instrumenter mm.
Folk vil nok stadig dreje hovederne nede ved iskiosken, men man har kun "reddet" en tom skal.
Så har du alt der i mellem.
Vi kan jo se hvordan det går herhjemme hvor veteranbanernes muligheder bliver mindre og mindre fordi det gamle udstyr ikke går på de moderne lange skinner. Skal der ETCS i en K-maskine, er den jo ikke som da Busse tegnede den, men den kan køre på de lange skinner og set udefra skal du formentlig se godt efter for at se hvad der bygget til. Det samme gælder for eksempel i de gamle Marcipanbrød.
(jeg har kendskab til de overvejelser der gjordes om indbygning i NSJK's lokomotiver).
Iøvrigt er der jo flere af klubbernes vogne der overlever på en anden (gammel) undervogn end deres oprindelige, der er gået al kødets gang da vognkassen solgtes til sommerhus.

For ikke-tognørderne er jeg sikker på at de i de fine nye vogne drømmer sig tilbage til de brølende 20'ere. 1920'erne forstås.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak