Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kontrakten om fremtidens tog underskrevet (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/6 2021, 15:45 (1043 dage siden)

Så er kontrakten med Alstom skrevet under:

Torsdag eftermiddag har DSB og Alstom underskrevet kontrakten om leverancen af fremtidens el-togsæt. Dermed er formalia på plads for den største enkeltstående investering i DSB’s historie.

Mindst 100 nye el-togsæt af typen Coradia Stream bliver rygraden i fremtidens togtrafik, og de skal efter planen leveres fra 2024.

DSB forventer at købe 150 togsæt samt fuldt vedligehold af togene i op til 40 år. Med ordren på de nye el-togsæt kan DSB se frem til at pensionere de aldrende dieseldrevne tog inden for en kort årrække. Dermed bliver en vigtig milepæl i omstillingen til en mere klimavenlig og bæredygtig kollektiv transport nået.

”Efter mange års planlægning og forberedelser kan vi nu for alvor sætte gang i det praktiske arbejde med at få fremtidens tog til Danmark. En grønnere og mere bæredygtig kollektiv transport er ikke en fjern fremtidsvision – det er en virkelighed, der bliver rullet konkret ud i de kommende år og som starter med dagens underskrivelse af kontrakten med Alstom,” udtaler Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/kontrakten-om-fremtidens-tog-undersk...

--
Mvh Anders

Alstom pressemeddelelse + ny video

af andersj, Aalborg, 17/6 2021, 18:14 (1043 dage siden) @ andersj

Alstom har lavet en lidt længere animeret video af toget: https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/6/alstom-wins-largest-railway-contract-...

Pressemeddelelsen findes også på dansk: https://www.alstom.com/da/press-releases-news/2021/6/alstom-har-underskrevet-danmarkshi...

Interessant citat fra pressemeddelelsen: "...connect Denmark’s Frederikshavn region in the north to Rødby in the southeast after passing through the capital city of Copenhagen."

Desuden skal de produceres i Salzgitter og ikke i Polen, som man ellers skrev i polske medier og som chefen for fabrikken i Polen ellers kraftigt antydede.

--
Mvh Anders

Alstom pressemeddelelse + ny video

af Nordexpress, 18/6 2021, 11:05 (1042 dage siden) @ andersj

Salzgitter lyder godt! Dermed fortsættes rækken af designs fra Ma lyntoget over SA S-togene. Forhåbentlig en succes-historie!

Alstom pressemeddelelse + ny video

af Niels Munch, 20/6 2021, 14:51 (1040 dage siden) @ Nordexpress

Salzgitter lyder godt! Dermed fortsættes rækken af designs fra Ma lyntoget over SA S-togene. Forhåbentlig en succes-historie!

Tjoe, og Coradia-familien blev vist grundlagt i Salzgitter. Men selv om togene samles dér, kan stumperne meget vel komme allesteder fra.

M.v.h.
Niels

Alstom pressemeddelelse + ny video

af anho, 18/6 2021, 16:18 (1042 dage siden) @ andersj

Jeg synes at have hørt en del om at sædeafstanden skulle blive kortere i disse tog end i IC3, og det kan også godt være at den bliver det... men i videoen ser der faktisk ud til at være ret godt med plads. Vinduerne er overraskende lange, også - det er sjældent at man ser vinduer der spænder over mere end to sæderækker.

Alstom pressemeddelelse + ny video

af kme, 18/6 2021, 16:43 (1042 dage siden) @ anho

Jeg synes at have hørt en del om at sædeafstanden skulle blive kortere i disse tog end i IC3, og det kan også godt være at den bliver det... men i videoen ser der faktisk ud til at være ret godt med plads. Vinduerne er overraskende lange, også - det er sjældent at man ser vinduer der spænder over mere end to sæderækker.

Det er ikke sædepitch den er gal med, det er sæddebredden. Vognkassen er kun 2,82 m bred mod IC3's 3,10 m og IC4's 3,15 m. I 2+2 konfiguration bliver det virkelig socialt. Bemærk videoen kun et sted viser mennesker i sædet og det er en spinkel kvinde og et barn.

Alstom pressemeddelelse + ny video

af anho, 18/6 2021, 17:24 (1042 dage siden) @ kme

Ja, desværre. Det er noget nær dobbeltdækkerne, ikke? Dem er der ikke specielt god plads i...

Alstom pressemeddelelse + ny video

af Peter Christensen, 18/6 2021, 17:37 (1042 dage siden) @ anho

Husk nu på at antallet af siddepladser var væsentligt i DSBs evaluering.....altså: jo flere pladser, jo bedre.
Man får hvad man ønsker....

Alstom pressemeddelelse + ny video

af anho, 18/6 2021, 20:53 (1042 dage siden) @ Peter Christensen

Sædebredden har jo intet at gøre med hvor mange folk der kan være i toget, med mindre man kan komme op på 5 pladser ved at gøre sæderne smallere. Men så længe man er låst fast til at have fire sæder i bredden, så gør sædebredden intet for antal pladser.

Alstom pressemeddelelse + ny video

af Rail, 20/6 2021, 12:49 (1040 dage siden) @ Peter Christensen

Husk nu på at antallet af siddepladser var væsentligt i DSBs evaluering.....altså: jo flere pladser, jo bedre.
Man får hvad man ønsker....

Der var også et minimumskrav til sædeafstanden.

Derudover var mange krav hængt op på antallet af pladser. Eksempelvis skal skulle der have været et ekstra toilet hvis der havde været 301 pladser i stedet for 300 pladser. Så det er ikke altid at flere pladser er bedre.

Alstom pressemeddelelse + ny video

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/6 2021, 18:17 (1042 dage siden) @ andersj

ved 1 min i filmen, ses kaffe automat og snackfood ... tror ikke den holder stik?
Den bliver nok en dyr bekendskab ... dels med rengøring, service / vedligeholdelse og påfyldning
og efter halv år i drift på banen, kommer de heller ikke til at se pæne ud mere
dels pga ridser, kaffespild ... mindre hærværk. :-(

med mindre der kommer en fast personal til at passe dem?

Alstom pressemeddelelse + ny video

af andersj, Aalborg, 18/6 2021, 19:17 (1042 dage siden) @ TeamBaumann

ved 1 min i filmen, ses kaffe automat og snackfood ... tror ikke den holder stik?
Den bliver nok en dyr bekendskab ... dels med rengøring, service / vedligeholdelse og påfyldning
og efter halv år i drift på banen, kommer de heller ikke til at se pæne ud mere
dels pga ridser, kaffespild ... mindre hærværk. :-(

med mindre der kommer en fast personal til at passe dem?

Der kommer automater til kolde og varme drikke samt snacks i både Talgo-vognene og de nye togsæt fra Alstom.

Hvorfor skulle det blive et dyrt bekendskab? Der er jo i forvejen automater til kolde drikke i IC3 (og IR4?) og automater med snacks og drikke udendørs på mange stationer. Mon ikke det bliver noget ligesom denne løsning fra de nye Stadler Flirt hos Südostbahn i Schweiz hvor der kan køres et metalgardin ned foran kaffeautomaten hvis toget skal køre uden personale en fredag/lørdag aften?

Påfyldning afhænger jo af automaternes kapacitet og salget, men tænker at påfyldning kan ske en gang om ugen eller to. Der skal jo ikke sælges let fordærvelige produkter. Soignering kan løbende foretages af togpersonalet - jeg tænker generelt at togpersonalet skal acceptere at få nye roller med de nye tog hvis de skal "overleve". De nye tog kan sandsynligvis køres enmandsbetjente, så det er kun ved passage af tunneller af togpersonalet skal have en sikkerhedsmæssig rolle i fremtiden.

[image]

--
Mvh Anders

Alstom pressemeddelelse + ny video

af bjergged, Zentralschweiz, 20/6 2021, 21:44 (1040 dage siden) @ andersj

Hvorfor skulle det blive et dyrt bekendskab? Der er jo i forvejen automater til kolde drikke i IC3 (og IR4?) og automater med snacks og drikke udendørs på mange stationer. Mon ikke det bliver noget ligesom denne løsning fra de nye Stadler Flirt hos Südostbahn i Schweiz hvor der kan køres et metalgardin ned foran kaffeautomaten hvis toget skal køre uden personale en fredag/lørdag aften?

Påfyldning afhænger jo af automaternes kapacitet og salget, men tænker at påfyldning kan ske en gang om ugen eller to. Der skal jo ikke sælges let fordærvelige produkter. Soignering kan løbende foretages af togpersonalet - jeg tænker generelt at togpersonalet skal acceptere at få nye roller med de nye tog hvis de skal "overleve". De nye tog kan sandsynligvis køres enmandsbetjente, så det er kun ved passage af tunneller af togpersonalet skal have en sikkerhedsmæssig rolle i fremtiden.

Ja, og Südostbahn-automaterne er udliciteret til Selecta, som i forvejen har lignende automater i tusindvis på så godt som alle togstationer i Schweiz. De har i forvejen infrastrukturen til at holde et gigantisk netværk af automater opfyldt, så det er ikke noget SOB selv behøver at rode med. Hvad de nøjagtige kommercielle betingelser mellem Selecta og SOB lyder på skal jeg ikke kunne sige, men et forsigtigt gæt ville være at det er mere eller mindre udgiftsneutralt for SOB, så Selecta tjener automaterne og servicen hjem på varesalget.

Alstom pressemeddelelse + ny video

af Lyntoget, 20/6 2021, 14:18 (1040 dage siden) @ andersj

Måske de har indgået en kontrakt med Victoria og Tørfisken og de skal trække togene mellem Aalborg og Frederikshavn

Coradia Stream uppbyggnad

af AnWa, 20/6 2021, 22:54 (1040 dage siden) @ andersj

Faktabladet på DSB:s hemsida anger axelföljden för de nya tågen till Bo'2'2'Bo'+Bo'2'Bo'.

Innebär detta att tågen blir delbara i en enhet om tre vagnskorgar (med jakobsboggier mellan sig) och en enhet om två vagnskorgar (med jakobsboggie mellan sig)? I så fall är det samma uppbyggnad som MTRX:s X74 i Sverige. Att MTRX valde den lösningen berodde på att den verkstad de hade tillgång till inte kunde ta in ett femvagnars tåg på ett och samma spår. Men varför skulle DSB också göra så?

Coradia Stream uppbyggnad

af andersj, Aalborg, 21/6 2021, 14:36 (1039 dage siden) @ AnWa

Faktabladet på DSB:s hemsida anger axelföljden för de nya tågen till Bo'2'2'Bo'+Bo'2'Bo'.

Innebär detta att tågen blir delbara i en enhet om tre vagnskorgar (med jakobsboggier mellan sig) och en enhet om två vagnskorgar (med jakobsboggie mellan sig)? I så fall är det samma uppbyggnad som MTRX:s X74 i Sverige. Att MTRX valde den lösningen berodde på att den verkstad de hade tillgång till inte kunde ta in ett femvagnars tåg på ett och samma spår. Men varför skulle DSB också göra så?

Sådan er de hollandske også: https://www.youtube.com/watch?v=NyzHFee5z2Y

--
Mvh Anders

Kort interview med Alstom chef

af andersj, Aalborg, 24/6 2021, 22:57 (1036 dage siden) @ andersj

Mobilitywatch havde i sidste uge et kort interview med Emmanuel Henry, adm. direktør i Alstom Danmark.

Dansk design og plads til cykler i DSB's kommende eltog – men ingen "kameler" fortæller producent

Det danske designstudie der nævnes er Johannes Torpe Studios. At sæderne er en ny type giver også god mening, for jeg har ikke kunnet finde typen fra illustrationerne og videoen i sortimentet hos sædeproducenterne.

--
Mvh Anders

Kort interview med Alstom chef

af Niels Munch, 25/6 2021, 04:00 (1036 dage siden) @ andersj

Hej Anders,

Aktuel info, som altid.

Jeg hæftede mig ved formuleringen: "Fluiditeten blandt passagererne er vigtig".

Ganske vist består vi af ca. 60% vand - men alligvel .....

"I min tid" sagde vi "passagerflow".

Bedste hilsener

[image]Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak