Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra ME og EB (Generelt)

af Niels K., 24/6 2021, 17:35 (1009 dage siden)

hej all sammen mig og en ven har fået fat i nogle rejse pas og tænkte at det ville være en god anledning til at komme til Sjælland og få taget lidt billeder og videoer af de nye EBere og de gamle MEere inden de bliver udrangeret

vi ville derfor gerne høre om der er nogle steder hvor der køre extra mange MEere og EBere og hvis der er om i så kender nogle gode trainspotting steder på de strækninger

hilsen to fynboer :-)

--
[image]

Litra ME og EB

af Danielsen, 24/6 2021, 19:13 (1008 dage siden) @ Niels K.

Litra EB vil ofte trække myldretidstogene på kystbanen, så dér er der god mulighed for at se dem.

Litra ME og EB

af andersj, Aalborg, 24/6 2021, 19:21 (1008 dage siden) @ Danielsen

Litra EB vil ofte trække myldretidstogene på kystbanen, så dér er der god mulighed for at se dem.

Disse tog kører dog ikke i sommerferien hvor rejsepasset er gyldigt.

--
Mvh Anders

Litra ME og EB

af Niels-Erik Hansen, 24/6 2021, 19:20 (1008 dage siden) @ Niels K.

EB kører ret mange af 41xx- og 43xx-togene til Ringsted og Slagelse.

ME kører så både mod Næstved, Holbæk og Kalundborg.

Du kan spørge mig specifikt ved hjælp af "konvolutten"!

Litra ME og EB

af Fysikeren, 24/6 2021, 19:28 (1008 dage siden) @ Niels K.

hej all sammen mig og en ven har fået fat i nogle rejse pas og tænkte at det ville være en god anledning til at komme til Sjælland og få taget lidt billeder og videoer af de nye EBere og de gamle MEere inden de bliver udrangeret

vi ville derfor gerne høre om der er nogle steder hvor der køre extra mange MEere og EBere og hvis der er om i så kender nogle gode trainspotting steder på de strækninger

hilsen to fynboer :-)

Er hvert punkt mellem Roskilde evt. Ringsted og København burde give god mulighed for både ME og EB. Samt diverse EG og Traxx.

Litra ME og EB

af Stono, 24/6 2021, 20:11 (1008 dage siden) @ Niels K.

På Otto Busses vej bør det være muligt at se nogle (der holder stille bag hegnet)

Litra ME og EB

af carolus rex, 24/6 2021, 20:29 (1008 dage siden) @ Stono

i kan sten sikkert se dem alle mellem Danshøj og og roskilde, for det gode er at man mellem Danshøj og høj taastrup kan står på s togs stationerne og optage og tag billeder og fra Hvidovre station af, køre der os godstog fra Sverige til Tyskland den vej.

Litra ME og EB

af Steen Larsen, Søborg, 24/6 2021, 20:41 (1008 dage siden) @ Niels K.

Jeg stemmer for Høje Tåstrup til en start.
Fra gangbroen over perronsporene har man fin udsigt til togene og den karakteristiske stationshal i baggrunden
Mvh Steen

Litra ME og EB

af OD, Od ⌂, 24/6 2021, 21:07 (1008 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg stemmer for Høje Tåstrup til en start.
Fra gangbroen over perronsporene har man fin udsigt til togene og den karakteristiske stationshal i baggrunden
Mvh Steen

De kunne måske også undersøge hvor solen står godt i forhold til tid og fotosted. De fleste S-togsstationer er det meste af dagen mig bekendt ubrugelige, medmindre man er til skyggeside billeder...

Litra ME og EB

af Steen Larsen, Søborg, 24/6 2021, 21:15 (1008 dage siden) @ OD, Od

Solens position er vigtig men selvfølgelig afhængig af fra hvilken retning man fotograferer- Det gælder også S-togs stationer :-D :-D Mvh Steen

Litra ME og EB

af OD, Od ⌂, 24/6 2021, 21:54 (1008 dage siden) @ Steen Larsen

Solens position er vigtig men selvfølgelig afhængig af fra hvilken retning man fotograferer- Det gælder også S-togs stationer :-D :-D Mvh Steen

Uanset retning er det stadig skyggeside på de fleste S-togsstationer det meste af dagen...

Litra ME og EB

af Steen Larsen, Søborg, 24/6 2021, 21:08 (1008 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg tænker på at hvis nogen mangler en ide til en hjemmeside eller udbygning af samme, kunne en oversigt over gode jernbane fotosteder i Danmark være et godt emne.
Som sjællænder har jeg samme udfordring når man er på Fyn eller i Jylland og har et par timer til overs til jernbane fotografering.
Mvh Steen

Litra ME og EB

af Johnni Christensen, 25/6 2021, 06:36 (1008 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg tænker på at hvis nogen mangler en ide til en hjemmeside eller udbygning af samme, kunne en oversigt over gode jernbane fotosteder i Danmark være et godt emne.
Som sjællænder har jeg samme udfordring når man er på Fyn eller i Jylland og har et par timer til overs til jernbane fotografering.
Mvh Steen

Jernbaneårbogen har faktisk sådan et kort for hvert år.
Det er ikke så specifikt, men det giver alligevel en ide om hvor de forskellige billeder er taget.
Jeg her selv tidligere fået inspiration her.

Desuden er google maps og tildels streetview et godt redskab, hvor man får en ide om hvordan udsigten er på et givent sted.

Johnni

Litra ME og EB

af 1993matias ⌂, KH, 25/6 2021, 19:50 (1007 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg tænker på at hvis nogen mangler en ide til en hjemmeside eller udbygning af samme, kunne en oversigt over gode jernbane fotosteder i Danmark være et godt emne.
Som sjællænder har jeg samme udfordring når man er på Fyn eller i Jylland og har et par timer til overs til jernbane fotografering.
Mvh Steen

Sjovt du siger det, for jeg har sammen med nogle andre lavet en oversigt over vores fotosteder i Danmark. Desværre er der nogle områder, der mangler dækning - men man skal være velkommen til at bidrage!
https://www.google.com/maps/d/u/1/edit?mid=1Al8xKsYnpn9avqhnE98hnvsllCEL5aMz

Ved spørgsmål, så send blot en mail via kuverten ved siden af mit brugernavn :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Litra ME og EB

af poulbmj@hotmail.com, Vildbjerg, 28/6 2021, 19:05 (1004 dage siden) @ 1993matias

smart med en hjemmeside hvor man måske kan fange gode tog
men hvad mellem Odense til Middelfart?

Fotosteder litra ME og EB

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/6 2021, 00:00 (1008 dage siden) @ Steen Larsen
redigeret af Rask Ingemann Lambertsen, 25/6 2021, 00:14

Jeg stemmer for Høje Tåstrup til en start.
Fra gangbroen over perronsporene har man fin udsigt til togene og den karakteristiske stationshal i baggrunden

Mod øst spærrer stationsbygningen og vejbroen med Banestrøget for udsigten. Mod vest spærrer vejbroen med Halland Boulevard for udsigten. Desuden er der generelt mange master, bropiller, skure m.m. i vejen på Høje Taastrup station. Hvis man kun vil se togene går det nok, men noget godt fotosted er der ikke.

Jeg har en enkelt gang fotograferet lidt fra Trekroner T og husker ikke nogen problemer i den forbindelse. Signalerne er vist synlige i begge retninger.

S-togsstationerne ligger alle på nordsiden af banen, så til foto- eller videooptagelser skal man enten vælge en dag med skydække, leve med skygger eller finde et tidspunkt, hvor solen står nord for banen. Det sidste kan kun lade sig gøre om sommeren. Jeg har tidligere vist et eksempel.

Hvidovre Nær T befinder sig ved udfletningen på Hvidovre Fjern station. Stedet er ubrugeligt til østgående tog, men vestgående tog, især godstog, kan holde og vente på signal ved sammenfletningen og derfor passere langsomt. De to indkørselssignaler for vestgående fjerntog kan ses fra trappehuset i den østlige ende af perronen.

Rødovre T giver fra den østlige ende af perronen frit udsyn til vestgående fjerntog og fra den vestlige ende af perronen kun få master i vejen for udsynet til østgående fjerntog. Desuden ligger det fjerneste S-togsspor ca. 4 meter højere end de andre og lige uden for elevatorskakten er der mulighed for at fotografere fjerntogene oppe fra. Der er godt udsyn til signalerne.

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Fotosteder litra ME og EB

af larsht, 25/6 2021, 00:14 (1008 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.

.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)

Fotosteder litra ME og EB

af OLL, Ballerup, 25/6 2021, 03:18 (1008 dage siden) @ larsht

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)

Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Fotosteder litra ME og EB

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 25/6 2021, 06:34 (1008 dage siden) @ OLL

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)


Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.

Er det ikke lidt af en omvej, at IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC skal over peberholm?

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Fotosteder litra ME og EB

af OLL, Ballerup, 25/6 2021, 17:08 (1008 dage siden) @ metrohenrik

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)


Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.


Er det ikke lidt af en omvej, at IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC skal over peberholm?

Det vil jeg sige, men vi sender næsten alle afgange afsted med 68XXX og nogle enkelte med 90XXX. 90 ser vi dog mest mod os, men tænker, at når vi sender en 90XXX afgang afsted, at det har noget at gøre med sær- eller forsinkede afgange.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Fotosteder litra ME og EB

af larsht, 25/6 2021, 22:38 (1007 dage siden) @ OLL

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)


Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.


Er det ikke lidt af en omvej, at IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC skal over peberholm?


Det vil jeg sige, men vi sender næsten alle afgange afsted med 68XXX og nogle enkelte med 90XXX. 90 ser vi dog mest mod os, men tænker, at når vi sender en 90XXX afgang afsted, at det har noget at gøre med sær- eller forsinkede afgange.

Men nu gik snakken jo på et link til tog der passerer Peberholm - og det gør lige præcis ingen af de tognumre du nævnte

Fotosteder litra ME og EB

af OLL, Ballerup, 26/6 2021, 12:06 (1007 dage siden) @ larsht

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)


Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.


Er det ikke lidt af en omvej, at IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC skal over peberholm?


Det vil jeg sige, men vi sender næsten alle afgange afsted med 68XXX og nogle enkelte med 90XXX. 90 ser vi dog mest mod os, men tænker, at når vi sender en 90XXX afgang afsted, at det har noget at gøre med sær- eller forsinkede afgange.


Men nu gik snakken jo på et link til tog der passerer Peberholm - og det gør lige præcis ingen af de tognumre du nævnte

Snakken gik også på hvilke togsystemer der skulle undgåes at kigge på..

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Fotosteder litra ME og EB

af OD, Od ⌂, 26/6 2021, 12:45 (1007 dage siden) @ OLL

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)


Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.


Er det ikke lidt af en omvej, at IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC skal over peberholm?


Det vil jeg sige, men vi sender næsten alle afgange afsted med 68XXX og nogle enkelte med 90XXX. 90 ser vi dog mest mod os, men tænker, at når vi sender en 90XXX afgang afsted, at det har noget at gøre med sær- eller forsinkede afgange.


Men nu gik snakken jo på et link til tog der passerer Peberholm - og det gør lige præcis ingen af de tognumre du nævnte


Snakken gik også på hvilke togsystemer der skulle undgåes at kigge på..

Det var så nok der, jeg havde valgt at ligge mig fladt ned, og beklage jeg tog fejl.. ;-)
Ingen af de togsystemer du nævner passerer Phm og er dermed ikke interessante.

Fotosteder litra ME og EB

af Frank Poulsen, 26/6 2021, 14:33 (1007 dage siden) @ OLL

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)


Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.


Er det ikke lidt af en omvej, at IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC skal over peberholm?


Det vil jeg sige, men vi sender næsten alle afgange afsted med 68XXX og nogle enkelte med 90XXX. 90 ser vi dog mest mod os, men tænker, at når vi sender en 90XXX afgang afsted, at det har noget at gøre med sær- eller forsinkede afgange.


Men nu gik snakken jo på et link til tog der passerer Peberholm - og det gør lige præcis ingen af de tognumre du nævnte


Snakken gik også på hvilke togsystemer der skulle undgåes at kigge på..

Oliver... Det du misser er linket i Larsht indlæg... Det er et link til trafikken på Peberholm. Og det er der han henviser til hvilke tognumre man skal holde øje med. Så derfor er det i den sammenhæng irrelevant hvad KAC leverer af tognumre. Da det er linket til Peberholm der snakkes om. :)

Fotosteder litra ME og EB

af larsht, 26/6 2021, 20:33 (1006 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvis I også vil have godstog i kassen, så hold øje med togene, der passerer Peberholm. De ulige tognumre med fem cifre er oftest godstog.


.....med mindre de begynder med 2 - så er det Øresundstog :)


Og 90XXX og 68XXX er med 98% sikkerhed IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC af.


Er det ikke lidt af en omvej, at IC, Lyn eller Lyn+ fra KAC skal over peberholm?


Det vil jeg sige, men vi sender næsten alle afgange afsted med 68XXX og nogle enkelte med 90XXX. 90 ser vi dog mest mod os, men tænker, at når vi sender en 90XXX afgang afsted, at det har noget at gøre med sær- eller forsinkede afgange.


Men nu gik snakken jo på et link til tog der passerer Peberholm - og det gør lige præcis ingen af de tognumre du nævnte


Snakken gik også på hvilke togsystemer der skulle undgåes at kigge på..


Oliver... Det du misser er linket i Larsht indlæg... Det er et link til trafikken på Peberholm. Og det er der han henviser til hvilke tognumre man skal holde øje med. Så derfor er det i den sammenhæng irrelevant hvad KAC leverer af tognumre. Da det er linket til Peberholm der snakkes om. :)

Det var nu Rask Lambertsen der postede linket - jeg uddybede bare en smule - men ellers LIGE min pointe Frank

Fotosteder litra ME og EB

af OLL, Ballerup, 27/6 2021, 08:05 (1006 dage siden) @ larsht

Men nu gik snakken jo på et link til tog der passerer Peberholm - og det gør lige præcis ingen af de tognumre du nævnte


Snakken gik også på hvilke togsystemer der skulle undgåes at kigge på..


Oliver... Det du misser er linket i Larsht indlæg... Det er et link til trafikken på Peberholm. Og det er der han henviser til hvilke tognumre man skal holde øje med. Så derfor er det i den sammenhæng irrelevant hvad KAC leverer af tognumre. Da det er linket til Peberholm der snakkes om. :)


Det var nu Rask Lambertsen der postede linket - jeg uddybede bare en smule - men ellers LIGE min pointe Frank

Så er jeg med på det, havde ikke lige set selve linket.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Litra ME og EB

af Jonas1983, 25/6 2021, 01:40 (1008 dage siden) @ Niels K.
redigeret af Jonas1983, 25/6 2021, 02:11

Hej fynboer

Et godt fotosted er Hønsebroen nær Valby st.
Hønsebroen i Valby
https://maps.app.goo.gl/CjLX7JbiUi4MJjRU8
Det er en ret bred cykel- og fodgængerbro, så man er rimeligt ugeneret. Om eftermiddagen har man solen i ryggen, når man ser ind mod København H ad en helt lige strækning med både fjerntog og S-tog. Desuden kører togene relativt langsomt under indkørsel til eller igangsætning fra stationen.
Der er ofte børnefamilier, som står og kigger på tog!
Med forbehold for, at jeg ikke kan huske om eller hvad der er af sporarbejde over sommeren, skulle her være rig mulighed for at se både EB og ME.
God trainspotting!

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Avatar

Litra ME og EB

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/6 2021, 10:09 (1008 dage siden) @ Niels K.

Ringsted! Verdens navle - med tog (el og diesel) i 4 retninger: Roskilde, Køge, Slagelse og Næstved - og solen i ryggen.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak