Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland (Generelt)

af Andreas fra Hamburg, 20/7 2021, 21:24 (1009 dage siden)

I det gamle VT 628 på den gamle jernbane til Kappeln.
I to måneder. hver weekend.


VIDEO>>>>>>>>>>>>>>> https://youtu.be/3ONMLQlIrDw

[image]

[image]

[image]

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af Togsøn, 21/7 2021, 07:59 (1009 dage siden) @ Andreas fra Hamburg

Hmm undres meget.

DSB MR er ophugget, men som det ses tydeligt er DB heldigvis klogere og kan bruge de gamle.

Man kunne have byttet til en ny smart miljøvenlig motor i MR og istandsat resten, men det er slut i Danmark, desværre !

Dejligt at se en gammel traver i fuld vigør.

Tænk om vi mennesker blev udfaset efter 42 år, værsgo ned i kassen vi lægger låget på !!

Hilsen Erling.

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af pjl, 21/7 2021, 20:08 (1009 dage siden) @ Togsøn

Hmm undres meget.

DSB MR er ophugget, men som det ses tydeligt er DB heldigvis klogere og kan bruge de gamle.

Man kunne have byttet til en ny smart miljøvenlig motor i MR og istandsat resten, men det er slut i Danmark, desværre !

MR har dårlig komfort, det er for varmt og for smalt og duer slet ikke til de marathon-løb DSB brugte dem i.

IC3 togene er en bedre erstatning, selvom det er overkill på mange regional-strækninger.

Dejligt at se en gammel traver i fuld vigør.

Tænk om vi mennesker blev udfaset efter 42 år, værsgo ned i kassen vi lægger låget på !!

Ikke nogen dårlig idé, men en 628 er kun omkring de 30 år, de fleste er bygget i 1986 og opefter, en MR har passeret 40 år og må nok kaldes en veteran uanset om du og andre er glade for toget eller ej.

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af Finnjust, Glostrup, 22/7 2021, 09:35 (1008 dage siden) @ pjl

Men 628 var da basis for DSB´s MR. Det var 628 der fik en tur rundt i DK

--
Finnjust

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af pjl, 22/7 2021, 10:35 (1008 dage siden) @ Finnjust

Men 628 var da basis for DSB´s MR. Det var 628 der fik en tur rundt i DK

627 var, og det var også et sæt fra denne serie som kørte på Svendbordbanen.

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af Niels Munch, 22/7 2021, 11:28 (1008 dage siden) @ pjl

DSB prøvekørte i 1975-76 DB 628 008/018 og 628 021/023, bl.a. på Grenåbanen og Svendborgbanen.

Desuden havde man i februar 1976 lejlighed til kort at prøvekøre en 627-type, der havde været til vinterprøvekørsel i Sverige.

M.v.h.
Niels

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af Georg Schmidt, 23/7 2021, 09:50 (1007 dage siden) @ Niels Munch

[image]
628 023 på Århus Ø 23/1 1976.

[image]
628 023 i Grenå 23/1 1976.

[image]
628 021 i Langå 1976.

[image]
628 018 på Århus Havn 1976.

[image]
628 008 på Århus Havnestation 1976.

M v h
Georg

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af Niels Munch, 23/7 2021, 10:58 (1007 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niels Munch, 23/7 2021, 11:26

Kære Georg,

Mange tak for din fornemme fotodokumentation. Selv kom jeg aldrig i nærheden af de 627/628, der var i DK, men har dog i min samling dette foto af en "søstervogn" sammen med en "halvfætter":

[image]ØSJS Ym 3 og VT 628 013-5 i Krefeld-Uerdingen 1974 (foto: Waggonfabrik Uerdingen/ØSJS).

De 627/628, der var født med centralkobling, blev ombygget til puffer/skruekobling. 628 013 på foto blev - sammen med andre VT 628 (bl.a. 628 008/018) - solgt til Polen:

[image]Koleje Mazowieckie 628 013 nær Ostrołęka, 27. april 2007 (foto: Hubert Śmietanka, Wikimedia Commons).

PS: Det var Y-togene, der gav inspiration til VT 627/628, som igen inspirerede til DSB MR.


Bedste hilsener
Niels

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af AFF, 22/7 2021, 20:14 (1007 dage siden) @ Togsøn

MR var mildest talt en elendig oplevelse for passagererne i de senere år. Høj og stejl indstigning med smalle døre (altid sjovt når man skulle have cykel eller barnevogn med), små cykelkupeer, larmende, dårligt klimaanlæg, slidte sæder osv. Jeg ved godt at vi er jernbane-enthusiaster, men MR var bare utidsvarende. Det var mere end bare en ny motor der skulle til. Sidst jeg var med en, måtte DSB beklage det i Fyens Stiftstidende næste dag.

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af mikedk2100, 22/7 2021, 20:58 (1007 dage siden) @ AFF

MR var mildest talt en elendig oplevelse for passagererne i de senere år. Høj og stejl indstigning med smalle døre (altid sjovt når man skulle have cykel eller barnevogn med), små cykelkupeer, larmende, dårligt klimaanlæg, slidte sæder osv. Jeg ved godt at vi er jernbane-enthusiaster, men MR var bare utidsvarende. Det var mere end bare en ny motor der skulle til. Sidst jeg var med en, måtte DSB beklage det i Fyens Stiftstidende næste dag.

Ja det var de, fordi de ikke blev vedligeholdt, udover det sikkerhedsmæssigt nødvendige. Præcis ligesom “kreaturvognene” blev misvedligeholdt i deres sidste år. Togene skulle jo bare ophugges om lidt.

Og mon ikke vi ser samme mønster med IC3, IR4 og IC4 om kort tid…

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af jacobchristensen, 22/7 2021, 21:13 (1007 dage siden) @ mikedk2100

MR var i sin tid ligesom Bn-vognene et fremskridt i forhold til MO og Cl-vognene. Men som påpeget er der sket meget med komfort og teknik og kravene til samme siden 1980. De fleste vil nok også synes at en Mercedes-Benz eller BMW fra 1980 aldeles ikke lever op til nutidens krav. (Og så kan vi jo more os med tanken om hvordan jernbanens passagertal havde set ud hvis man var fortsat med det gode gamle MO-materiel efter 1980)

Generelt er 25-30 år (med moderniseringer undervejs) en forventet levetid for materiel til persontrafik, så MR leverede hvad de skulle og lidt til. At MF nok kommer til at køre op mod 40 år antyder at den konstruktion var lidt forud for sin tid - og at de danske jernbaner virkelig trænger til den modernisering, som forhåbentlig kommer i de nærmeste år.

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af mikedk2100, 22/7 2021, 21:33 (1007 dage siden) @ jacobchristensen

MR var i sin tid ligesom Bn-vognene et fremskridt i forhold til MO og Cl-vognene. Men som påpeget er der sket meget med komfort og teknik og kravene til samme siden 1980. De fleste vil nok også synes at en Mercedes-Benz eller BMW fra 1980 aldeles ikke lever op til nutidens krav. (Og så kan vi jo more os med tanken om hvordan jernbanens passagertal havde set ud hvis man var fortsat med det gode gamle MO-materiel efter 1980)

Generelt er 25-30 år (med moderniseringer undervejs) en forventet levetid for materiel til persontrafik, så MR leverede hvad de skulle og lidt til. At MF nok kommer til at køre op mod 40 år antyder at den konstruktion var lidt forud for sin tid - og at de danske jernbaner virkelig trænger til den modernisering, som forhåbentlig kommer i de nærmeste år.

Men derfor behøver man ikke skræmme kunderne væk, ved at misvedligeholde materiellet, som man gjorde med MR og kreaturvognene. Og som vi i øvrigt også ser med ME-lokomotiverne nu.

At så både IC3 og IR4 længe har været utidssvarende grundet manglen på lavgulvsindstigning og at IC4 blev et tilbageskridt mht komfort, støj og stabilitet er så noget helt andet.

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af andersj, Aalborg, 22/7 2021, 21:37 (1007 dage siden) @ jacobchristensen

MR var i sin tid ligesom Bn-vognene et fremskridt i forhold til MO og Cl-vognene. Men som påpeget er der sket meget med komfort og teknik og kravene til samme siden 1980. De fleste vil nok også synes at en Mercedes-Benz eller BMW fra 1980 aldeles ikke lever op til nutidens krav. (Og så kan vi jo more os med tanken om hvordan jernbanens passagertal havde set ud hvis man var fortsat med det gode gamle MO-materiel efter 1980)

Generelt er 25-30 år (med moderniseringer undervejs) en forventet levetid for materiel til persontrafik, så MR leverede hvad de skulle og lidt til. At MF nok kommer til at køre op mod 40 år antyder at den konstruktion var lidt forud for sin tid - og at de danske jernbaner virkelig trænger til den modernisering, som forhåbentlig kommer i de nærmeste år.

Den faktiske levetid afhænger typisk af andre faktorer, som eksempelvis krav om lav indstigning eller krav om klimaanlæg - begge ting som har givet BR 628 en meget kort karriere i Tyskland. De danske Desiro og Lint kommer til at falde på krav om batteridrift, selvom de sandsynligvis sagtens kan holde i meget længere end 30 år med rette fornyelse og vedligehold.

Lokomotiver, sporvogne og bybanetog kan jo nærmest være uendeligt længe i drift og bliver typisk "slået hjem" af manglende reservedele. Så snakker vi slet ikke om personvogne, hvor tyske Bm-vogne fra 60'erne og 70'erne nu lever deres 3. eller 4. liv hos Flixtrain/Snälltåget/Regiojet osv.

--
Mvh Anders

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af andersj, Aalborg, 22/7 2021, 21:33 (1007 dage siden) @ mikedk2100

MR var mildest talt en elendig oplevelse for passagererne i de senere år. Høj og stejl indstigning med smalle døre (altid sjovt når man skulle have cykel eller barnevogn med), små cykelkupeer, larmende, dårligt klimaanlæg, slidte sæder osv. Jeg ved godt at vi er jernbane-enthusiaster, men MR var bare utidsvarende. Det var mere end bare en ny motor der skulle til. Sidst jeg var med en, måtte DSB beklage det i Fyens Stiftstidende næste dag.


Ja det var de, fordi de ikke blev vedligeholdt, udover det sikkerhedsmæssigt nødvendige. Præcis ligesom “kreaturvognene” blev misvedligeholdt i deres sidste år. Togene skulle jo bare ophugges om lidt.

Og mon ikke vi ser samme mønster med IC3, IR4 og IC4 om kort tid…

De fik da en stor tur i 90'erne og en opfriskning i 00'erne, så jeg synes egentlig aldrig at interiøret nåede at blive helt slidt i bund. Men indstigningshøjde, manglende klimaanlæg og dårlig acceleration er ikke noget man begynder at rode med i et togs efterår. Jeg tror næppe du finder nogle på Esbjerg-Aarhus der ønsker sig MR togene tilbage fremfor IC4.

--
Mvh Anders

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af tjesp02, 22/7 2021, 21:05 (1007 dage siden) @ AFF

Jeg husker godt da MR forsvandt. Det var ligesom om tågen lettede fra Fredericia banegård. Det var nærmest en fed blå/sort tåge der lå over stedet når en MR lige var smuttet afsted.
Nej puha som erklæret entusiast må jeg godtnok sige at det er fint vi er af med dem og deres os.

Thomas

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland

af andersj, Aalborg, 22/7 2021, 21:28 (1007 dage siden) @ tjesp02

Jeg husker godt da MR forsvandt. Det var ligesom om tågen lettede fra Fredericia banegård. Det var nærmest en fed blå/sort tåge der lå over stedet når en MR lige var smuttet afsted.
Nej puha som erklæret entusiast må jeg godtnok sige at det er fint vi er af med dem og deres os.

Thomas

Det interessante var da en håndfuld MR blev totalrenoveret i 2018 inden de skulle køre ø-drift mellem Aalborg og Frederikshavn, der røg de pludeselig ikke længere.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak