Fredericia - Rønland køre det i denne uge.. (Generelt)

af MyNiels, tirsdag 20. juli, 2021, 22:17 (90 dage siden)

Fredericia - Rønland køre DB Cargo i denne uge eller holder de sommerferie , der må være nogle i Vestjylland som ved det ..

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af 1993matias ⌂ @, KH, onsdag 21. juli, 2021, 08:45 (90 dage siden) @ MyNiels

Jeg hørte tale om, at det kørte i går aftes. Har ikke selv været ude og bekræfte det.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af MyNiels, onsdag 21. juli, 2021, 15:33 (90 dage siden) @ 1993matias

så de holder ikke sommerferie , så de køre de dag efter planen de skal og tider

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af Claus C Klausen, onsdag 21. juli, 2021, 15:51 (90 dage siden) @ MyNiels

Det ser ud til at de kun køre til Herning resten af denne måned.
der ikke noget løb til Rønland
God Sommer Claus

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af MyNiels, onsdag 21. juli, 2021, 20:20 (89 dage siden) @ Claus C Klausen

Men det starter vel op igen i August med gods til Rønland

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af John Nissen, torsdag 22. juli, 2021, 09:34 (89 dage siden) @ MyNiels

Der har kørt meget få vogne til og fra Rønland i 2021. Måske engang om måneden? Før det kørte man rimelig fast 2 gange ugentligt. Det sidste tog jeg har kendskab til er 22/6, og der var det en tom MZ der kørte til Rønland, og nok hentede en vogn eller to!

FMC/Cheminova har åbenbart ikke den store interesse i banetransport mere, selvom de har nem adgang med kilometervis af spor inde på fabrikken. Lastbiltransport har igen sejret, og har nok desværre også været billigere :-(

John

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af Fwronah, torsdag 22. juli, 2021, 09:56 (89 dage siden) @ John Nissen

Der har kørt meget få vogne til og fra Rønland i 2021. Måske engang om måneden? Før det kørte man rimelig fast 2 gange ugentligt. Det sidste tog jeg har kendskab til er 22/6, og der var det en tom MZ der kørte til Rønland, og nok hentede en vogn eller to!

FMC/Cheminova har åbenbart ikke den store interesse i banetransport mere, selvom de har nem adgang med kilometervis af spor inde på fabrikken. Lastbiltransport har igen sejret, og har nok desværre også været billigere :-(

John

Ifølge "Jernbanen" (DJK's medlemsblad) for juni har Cheminova indhentet et tilbud fra en lokal vognmand, der kunne gøre det billigere. Dog vil der fortsat komme enkelte vogne derop efter behov.
Der arbejdes fortsat henimod at skaffe mere gods til og fra Thyborøn, så jeg håber ikke at slaget er tabt.

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af shipmik, torsdag 22. juli, 2021, 13:58 (89 dage siden) @ Fwronah

Jeg var forbi Cheminova mandag middag i denne uge. Der stod der kun en fire-akslet bærevogn med en 20 fods tankcontainer på.

Bent Mikkelsen

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af Johnni Christensen, torsdag 22. juli, 2021, 15:38 (89 dage siden) @ John Nissen

Det sidste tog jeg har kendskab til er 22/6, og der var det en tom MZ der kørte til Rønland, og nok hentede en vogn eller to!

MZ 1449 kørte op med en tom fladvogn og hentede en fyldt, den 4/7.

Johnni

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af Ullrich Lück @, D-Wasbek, torsdag 22. juli, 2021, 16:10 (89 dage siden) @ Johnni Christensen

Hej,

der er vist ogsaa kommt noget til / fra Rönland den i uge 29.

Ullrich

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af Peter Linaa, torsdag 22. juli, 2021, 17:08 (89 dage siden) @ MyNiels

Fredericia - Rønland køre DB Cargo i denne uge eller holder de sommerferie , der må være nogle i Vestjylland som ved det ..

Forslag:

Hvorfor ikke rette henvendelse direkte til godsoperatøren DB CARGO? Jeg er sikker på, at de gerne vil svare på spørgsmålet. Indtil nu er det jo ren gætteri, der er kommet frem.

M v h
Peter L

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af MyNiels, onsdag 28. juli, 2021, 00:12 (83 dage siden) @ Peter Linaa

Jeg håber det kommer i gang igen

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af ulca, torsdag 29. juli, 2021, 21:46 (81 dage siden) @ MyNiels

Følgende spørgsmål er måske en smule irrelevant i denne tråd, men så alligevel ikke:

For snart mange år siden, måske 8 - 10 år, blev der snakket om at man ville etablere en slags shunt eller omfartsbane vest for Lemvig, mod nord til Harboøre og Thyborøn, mod syd til Vemb og andre sydlige strækninger. Årsagen skulle være at man ville spare omløb i Lemvig når godstog skulle fra den ene strækning til den anden, og dermed gøre transporten mere effektiv.
Men siden da har jeg ikke kunne finde nogen oplysninger om hvorvidt man er nået videre med nogen form planlægning såsom f.eks. en VVM-undersøgelse eller noget andet. Er der her i forummet nogen som kender projektet og dets status, eller er det gået helt i glemmebogen?

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af Niels Munch @, fredag 30. juli, 2021, 15:37 (81 dage siden) @ ulca

Lemvig Kommunalbestyrelse har den 29. juni 2016 vedtaget tillæg nr. 16 til Lemvig Kommuneplan 2013-2025 for jernbanesløjfe på Lemvigbanen vest for Lemvig, se: https://lemvig.dk/Files/Files/FICS/Sites/Oekonomi-%20og%20Erhvervsudvalget/internet/jun... .

Hvad der evt. siden er sket, har jeg ikke present.

M.v.h.
Niels

Fredericia - Rønland køre det i denne uge..

af R Bruns, fredag 30. juli, 2021, 18:57 (81 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var der oppe i forgårs.

Der var der ingen shunt...i så fald havde de gemt den godt...

Jeg ved ikke hvor langt de er kommet i planerne...jeg mindes dog at der er afholdt hørring.
Kan huske at bla. Heldum Kirke protesterede..kan ikke helt huske over hvad...

MJBA, DB, Lemvig Kommune og en masse virksomheder er med på at lave en shunt, opstillings-'og ranger faciliteter samt læsseanlæg til ral og grus...har set tegningerne.

Tror det hele er standet 'i Det Skøre Hus" ovre på Djævleøen.

Men mon ikke der er noget i støbeskeen?

DB Cargo vil i alt fald gerne bruge Thyborøn.

https://dk.dbcargo.com/rail-danmark-en/metaNavi/news/archive/newconnection-to-norway-vi...

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af R Bruns, fredag 30. juli, 2021, 19:06 (81 dage siden) @ R Bruns

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af Frank Poulsen @, fredag 30. juli, 2021, 19:58 (80 dage siden) @ R Bruns

Er noget overrasket over at se der foreslås tilslutning til Faxe Kalk... Hvor i alverden skulle det køres hen? kører det meste ikke bare ned til havnen i Faxe Ladeplads, og det vil næppe nogensinde kunne betale sig at få over i tog for så kort strækning igen.

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af andersj @, Aalborg, fredag 30. juli, 2021, 20:31 (80 dage siden) @ Frank Poulsen

Er noget overrasket over at se der foreslås tilslutning til Faxe Kalk... Hvor i alverden skulle det køres hen? kører det meste ikke bare ned til havnen i Faxe Ladeplads, og det vil næppe nogensinde kunne betale sig at få over i tog for så kort strækning igen.

Det er ikke et videre seriøst skriv, med mangelfulde kildeangivelser på de påstande der fremføres om behovet hos de enkelte virksomheder - har man overhovedet snakket med dem? Der rodes også rundt i begreber om banenavne og operatørnavne - hvem er "Nordjyske Baner" og hvem er "Midtjyske Baner"? "Lokaltog" er slet ikke nævnt, men flere af strækningerne er nævnt.

--
Mvh Anders

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af Niels Munch @, fredag 30. juli, 2021, 20:32 (80 dage siden) @ Frank Poulsen

Er noget overrasket over at se der foreslås tilslutning til Faxe Kalk... Hvor i alverden skulle det køres hen? kører det meste ikke bare ned til havnen i Faxe Ladeplads, og det vil næppe nogensinde kunne betale sig at få over i tog for så kort strækning igen.

Nemlig.

Jeg vil - hvad især angår Lemvigbanen - lige minde om denne rapport "Fremme af gods på banen" (Trafik- og Byggestyrelsen januar 2016): https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/141/1592154.pdf - i øvrigt debatteret i denne tråd.

V.h.
Niels

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af Niels Bak, lørdag 31. juli, 2021, 00:25 (80 dage siden) @ Niels Munch

Jeps

Og der vil man også kunne læse, at transporten af ral mv fra Thyborøn kun ville være økonomisk, hvis man kunne koble den sammen med transporterne til Cheminova, da der ikke er nok til selvstændige transporter. Men i Lemvig kan kun vende ret korte tog, så derfor er shuntet nødvendigt først, for at toget kan forlænges med vognene fra Thyborøn.

Nu er jernbanetransporten til Cheminova så mere eller mindre indstillet, og dermed lyder det som om hele grundlaget for projektet er væk...

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af ulca, lørdag 31. juli, 2021, 13:20 (80 dage siden) @ R Bruns

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/saml...

Mildest talt overrasket om at se havnebanen og industrispor i Nakskov omtalt.
For havnebanen er reelt set nedlagt og en væsentlig del af sporet enten taget op eller asfalteret henover, så her er tale om en reetablering på ca. 2,5 km. spor og Vestas har så stort behov for transport på bane at det kan retfærdiggøres at foretage en sådan investering. Ellers måske kørsel per lastbil til omlæsning på stationen. Transport af sukker må enten være med lastbil til omlæsning eller renovering af sporet fra stationen til sukkerfabrikken, og genetablering af forbindelsen mellem selve Lollandsbanen og sporet til fabrikken (transversalen lidt øst for Svingelsvej blev nedlagt for nogle år siden).
Endelig, at køre godstog via sukkerfabrikken til Sydhavnen er næppe realistisk, især ikke om vinteren når der køres sukkerroer, men også fordi at udtræksporet (som er en lille rest af den gamle Nakskov Rødby Jernbane) kun er ca. 100 meter langt, mens afstanden mellem sporskiftet mellem Nord- og Sydhavnen og det østligste punkt er ca. 250 meter langt. Endelig er det værd at bemærke at køreturen via sukkerfabrikken 100 - 250 meter længere end via den nordlige del af havnen.

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af Niels Munch @, lørdag 31. juli, 2021, 14:12 (80 dage siden) @ ulca

Forfatterne af det papir afslører deres kendskab til privatbanerne og de områder, de betjener, som "begrænset".

"Flot" af IDA Rail og NJS at lægge papir til det - og "endnu flottere" at have sendt det til Transportudvalget.

M.v.h.
Niels

Avatar

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 31. juli, 2021, 15:41 (80 dage siden) @ Niels Munch

"Flot" af IDA Rail og NJS at lægge papir til det - og "endnu flottere" at have sendt det til Transportudvalget.

Ja, jeg ville godt nok også forvente en lidt højere standard fra landets ingeniørferenings faglige sektion for jernbaner! Det er simpelthen sjusket at man ikke har styr på de rette operatører og infrastrukturejeres navne selv om meningen jo ikke forstyrres. Det giver bare ikke troværdighed.
Det ville no også klæde hvis de havde henvist til nogle kilder som de bygger de der antagelser om behov mm på.
Som det fremstår her virker det som noget de har griflet ned ved en fugtig frokost i Ingeniørhusets kantine.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling

af Anders Madsen, søndag 01. august, 2021, 11:36 (79 dage siden) @ ulca

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/saml...


Mildest talt overrasket om at se havnebanen og industrispor i Nakskov omtalt.
For havnebanen er reelt set nedlagt og en væsentlig del af sporet enten taget op eller asfalteret henover, så her er tale om en reetablering på ca. 2,5 km. spor og Vestas har så stort behov for transport på bane at det kan retfærdiggøres at foretage en sådan investering. Ellers måske kørsel per lastbil til omlæsning på stationen. Transport af sukker må enten være med lastbil til omlæsning eller renovering af sporet fra stationen til sukkerfabrikken, og genetablering af forbindelsen mellem selve Lollandsbanen og sporet til fabrikken (transversalen lidt øst for Svingelsvej blev nedlagt for nogle år siden).
Endelig, at køre godstog via sukkerfabrikken til Sydhavnen er næppe realistisk, især ikke om vinteren når der køres sukkerroer, men også fordi at udtræksporet (som er en lille rest af den gamle Nakskov Rødby Jernbane) kun er ca. 100 meter langt, mens afstanden mellem sporskiftet mellem Nord- og Sydhavnen og det østligste punkt er ca. 250 meter langt. Endelig er det værd at bemærke at køreturen via sukkerfabrikken 100 - 250 meter længere end via den nordlige del af havnen.

Ikke desto mindre har undertegnede benyttet IDA Rails notat i argumentationen i indsigelser mod Lolland Kommunes ønske om nybyggeri på havnesporet på Sydkajen i Nakskov:
https://folketidende.dk/Lolland/Protest-mod-moertelvaerks-boliger/artikel/584560

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen