Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Netz: Jernbane for 10 mia. kr. ødelagt af oversvømmelser (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/7 2021, 11:30 (998 dage siden)

DB Netz har nu opgjort skaderne fra sidste uges oversvømmelser i det vestlige Tyskland til 10. mia. kr. (1,3 mia. Euro)

Ca. 50 broer, 40 sikringsanlæg, 180 overkørsler og over 1.000 kørelednings- og signalmaster er helt eller delvist ødelagt. Desuden er der omfattende skader på en lang række stationer hvor bl.a. de tekniske installationer som elevatorer er hårdt ramt.

80% af skaderne forventes at blive udbedret inden årets udgang, men enkelte strækninger skal bygges på ny helt fra bunden og det kommer til at tage år før der igen kører tog.

Zerstörungen in historischem Ausmaß: DB zieht nach Flutkatastrophe Zwischenbilanz

--
Mvh Anders

DB Netz: Jernbane for 10 mia. kr. ødelagt af oversvømmelser

af Niels Buch, 23/7 2021, 13:15 (998 dage siden) @ andersj
redigeret af Niels Buch, 23/7 2021, 14:03

Hej

DB har også en status fra i tirsdags på deres hjemmeside: DB hjemmeside. Artiklen har også en del billeder af ødelæggelserne.

Som det fremgår er Ahrtalbahn en af de hårdest ramte baner. Banen vendte vi i en julekalenderlåge i 2017: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=38640.

I januar 2019 besøgte jeg Altenahr sammen med hustruen, og når jeg sammenligner mine fotos fra den gang med billeder på nettet, så bliver man bare trist. Men her følger lidt billeder fra banen ved Altenahr som det så ud i januar 2019:

[image]
Billedet her er taget samme sted som det billede der startede julekalenderlågen i 2017.

[image]
Jeg tog dette panoramabillede, hvor man kan se hvordan Ahr-floden løber rundt om klippen midt i billedet. Broerne til højre for klippen, har jeg set fotodokumentation for er så at sige væk nu.

[image]
Tog ved stationen i Altenahr.

[image]
At det ikke er første gang at Ahr-floden har "vist tænder" fremgår af de små årstalsmarkeringer her på broen.

Hilsen
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak