Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

pladsbillet/Vogndiagrammer (Generelt)

af TonyTraynor, 24/7 2021, 15:59 (978 dage siden)

Jeg har lige købt en tur fra Århus til København, og mit sæde er vogn 71 plads 76 i den stillevogn, men på en vogndiagrammer er sæde 76 i den midterste vogn og ikke stillevognen? Er der hvor som helst jeg kan finde en opdateret Vogndiagrammer, den jeg har er fra 2008.
mvh Tony

Avatar

Pladsbillet/vogndiagrammer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2021, 16:06 (978 dage siden) @ TonyTraynor

Jeg har lige købt en tur fra Århus til København, og mit sæde er vogn 71 plads 76 i den stillevogn, men på en vogndiagrammer er sæde 76 i den midterste vogn og ikke stillevognen? Er der hvor som helst jeg kan finde en opdateret Vogndiagrammer, den jeg har er fra 2008

Fysisk består et IC3-togsæt af tre vogne, hvoraf der er stillepladser i en af endevognene. Pladsreserveringsmæssigt består et togsæt af to vogne: Én vogn bestående af den ene endevogn+halvdelen af midtervognen OG én vogn bestående af den anden endevogn+den anden halvdel af midtervognen. Måske kan forklaringen findes dér?

M.v.h.

Thomas

Pladsbillet/vogndiagrammer

af Peter Christensen, 24/7 2021, 16:26 (978 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fysisk består et IC3-togsæt af tre vogne, hvoraf der er stillepladser i en af endevognene. Pladsreserveringsmæssigt består et togsæt af to vogne: Én vogn bestående af den ene endevogn+halvdelen af midtervognen OG én vogn bestående af den anden endevogn+den anden halvdel af midtervognen. Måske kan forklaringen findes dér?

Nu er det ved at være nogle dage siden jeg har brugt "hvileplads", men som jeg husker det, så lå stilleafdelingen ved siden af 1. klasse.
Altså i den ene motorvogn i IC3. Lidt samme princip ses i ER.
IC4 kan jeg ikke huske meget om desangående.
Ergo, det lyder lidt underligt at stilleafdelingen har holdt "flyttedag" til en midtervogn.

Pladsbillet/vogndiagrammer

af 1993matias ⌂, KH, 24/7 2021, 16:33 (978 dage siden) @ Peter Christensen

DSB kan sagtens flytte rundt på afdelingerne, alt efter hvor mange, der har købt billet til de forskellige. Det er bl.a. en af grundende til sæderne på 1. kl i IC4 ikke er en dyt anderledes end resten af toget. Så kan de nemlig - hvis nødvendigt - lave hele togsættet om til første klasse

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Pladsbillet/vogndiagrammer

af anho, 24/7 2021, 19:15 (978 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Noget siger mig at DSB har valgt at tælle døre i deres togsæt i stedet for vogne i traditionel forstand. I hvertfald har ET'erne også 4 "vogne", selvom der altså kun er tre fysiske vogne. Det passer dog med antallet af døre.

Pladsbillet/vogndiagrammer

af Togmand123, 26/7 2021, 17:58 (976 dage siden) @ anho
redigeret af Togmand123, 26/7 2021, 18:21

Ja det er rigtigt at der for pladsbilletter bruges "dørnumre" og ikke vognnummer. Det giver vel også mening for de fleste rejsende at de skal orientere sig efter et "dørnummer" istedet for vognnummer. Jeg mener at det er midterste vogn i en IC3 der ikke har nogen "perrondør" og de fleste passager vil nok blive forvirret hvis de skulle finde en plads i en vogn uden "perrondør".

Pladsbillet/vogndiagrammer

af Finnjust, Glostrup, 28/7 2021, 20:13 (974 dage siden) @ Togmand123

Ja et IC3 togsæt er delt i 2 vogn nr. dvs midterste vogn er delt på midten.

--
Finnjust

pladsbillet/Vogndiagrammer

af TonyTraynor, 24/7 2021, 16:47 (978 dage siden) @ TonyTraynor

[image]

pladsbillet/Vogndiagrammer

af Petteri, 24/7 2021, 17:55 (978 dage siden) @ TonyTraynor

Jeg har lige købt en tur fra Århus til København, og mit sæde er vogn 71 plads 76 i den stillevogn, men på en vogndiagrammer er sæde 76 i den midterste vogn og ikke stillevognen? Er der hvor som helst jeg kan finde en opdateret Vogndiagrammer, den jeg har er fra 2008.
mvh Tony

Du mener, at du sidder i en midterdel af toget, som er en stillezone?


Det har jeg selv oplevet på en tur fra Aalborg til Odense. Der var nemlig DSB 1' i hele den ene ende af IC3-toget, og stillezonen blev derfor flyttet ind i den midterste del af toget. Pisse belastende når passagerer på gennemfart i kupéen, og de uvidende satte sig ned for at snakke, fordi de ikke havde set skiltene, som dengang var meget små piktogrammer.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

pladsbillet/Vogndiagrammer

af Brian Væver, København, 24/7 2021, 18:26 (978 dage siden) @ TonyTraynor

Mange lyntog i myldretiderne har udvidet antal af førsteklassessæder. Og så flytter stillezonen ind i midten (enkelte gange forsvinder den fra enkelte togsæt, da der så er stillezone i andre togsæt i toget). Enkelte gange kan halvdelen af et togsæt være ændret til første klasse

pladsbillet/Vogndiagrammer

af andersj, Aalborg, 24/7 2021, 19:06 (978 dage siden) @ TonyTraynor

Som der står i toppen af vogndiagrammet, så er der ændringer når der køres med udvidet DSB 1' eller eksempelvis tog med Børneguide hvor Familiezone og Flexrum bortfalder.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=150174

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak