Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det kører på skinner for BDK og DSB (Generelt)

af Petteri, 27/7 2021, 17:23 (975 dage siden)

Når man møder sådan et skilt, forstår man godt, hvorfor mange fravælger den kollektive transport


[image]

Jeg er med på, at der er "akut sporarbejde", som indtil videre har taget flere dage at løse, men alligevel. De tog som kører, er nedformeret og passagererne står tæt pakket.
I morges var et tog gået i stykker på eller ved Ørestad, og visse tog blev ledt i modsat spor. Enkelte blev sågar sendt direkte til Sverige.

Man må håbe, der snart sker forbedringer på jernbanen, for os alle og miljøets skyld.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB - togbusser

af Niels Buch, 28/7 2021, 12:25 (974 dage siden) @ Petteri

Nu syntes jeg heller ikke at DSB selv er med til at reklamere for togbusserne :-D

[image]

Hilsen
Niels

Det kører på skinner for BDK og DSB - togbusser

af Petteri, 28/7 2021, 12:56 (974 dage siden) @ Niels Buch

Åh gud! Mere sporarbejde!

Med alle de problemer der har været på det seneste, burde alle skinner så ikke være fikset i og omkring København?:-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB - togbusser

af Niels Buch, 28/7 2021, 13:17 (974 dage siden) @ Petteri

Teksten er nu ændret. Der skal stå "samt togbusser" og ikke "smat...".

Niels

Avatar

Det kører på skinner for BDK og DSB - togbusser

af gaest, 29/7 2021, 08:40 (973 dage siden) @ Niels Buch

Der må være smuttet et r for dem...

Det kører på skinner for BDK og DSB

af steenth, 28/7 2021, 12:55 (974 dage siden) @ Petteri

Når man møder sådan et skilt, forstår man godt, hvorfor mange fravælger den kollektive transport


[image]

Jeg er med på, at der er "akut sporarbejde", som indtil videre har taget flere dage at løse, men alligevel. De tog som kører, er nedformeret og passagererne står tæt pakket.

Det et sporarbejde, som har taget mere kapacitet end man regnede med...

I morges var et tog gået i stykker på eller ved Ørestad, og visse tog blev ledt i modsat spor. Enkelte blev sågar sendt direkte til Sverige.

Tjaa. Det sker.

Man må håbe, der snart sker forbedringer på jernbanen, for os alle og miljøets skyld.

Problemet er omfang af sporarbejderne. Her er flere vigtige togvejsspor under behandling.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Petteri, 28/7 2021, 13:05 (974 dage siden) @ steenth

Tjaeh. Der skal nok ske en del, før folk kommer tilbage til toget, når de først har skiftet over.

De 720 kroner jeg betaler om måneden for at køre med toget, virker som penge ud af vinduet, og sådan er der mange andre, der også har det. For mange af mine kollegaer er det mere af nød end lyst at tage toget. Indtil i år, har det for mig været mere af lyst og af tidsmæssige hensyn at jeg har valgt toget til. Især fordi jeg kan sove på vejen :-D

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 28/7 2021, 18:45 (974 dage siden) @ steenth

Konklusion - dårlig planlægning.

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Peter Linaa, 28/7 2021, 18:48 (974 dage siden) @ Jens Hansen

Konklusion - dårlig planlægning.

JH

Kunne du have planlagt det bedre?

Peter L

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Lars, 28/7 2021, 19:05 (974 dage siden) @ Peter Linaa

Konklusion - dårlig planlægning.

JH


Kunne du have planlagt det bedre?

Peter L

Det kunne han sikkert ikke, men derfor kan planlægningen godt være dårlig.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Det kører på skinner for BDK og DSB

af mikedk2100, 28/7 2021, 19:36 (974 dage siden) @ Peter Linaa

Konklusion - dårlig planlægning.

JH


Kunne du have planlagt det bedre?

Peter L

Det bedste forsvar er som bekendt et modangreb - men tænk hvis lægen, tømreren, mekanikeren og alle de andre vi er afhængige af, også brugte “kan du da gøre det bedre”, når de laver noget lort, og de bliver gjort opmærksom på deres makværk :-D

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Peter Linaa, 28/7 2021, 19:44 (974 dage siden) @ mikedk2100

Konklusion - dårlig planlægning.

JH


Kunne du have planlagt det bedre?

Peter L


Det bedste forsvar er som bekendt et modangreb - men tænk hvis lægen, tømreren, mekanikeren og alle de andre vi er afhængige af, også brugte “kan du da gøre det bedre”, når de laver noget lort, og de bliver gjort opmærksom på deres makværk :-D

Hvad har det med sagen at gøre?

Peter L

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 28/7 2021, 20:49 (974 dage siden) @ Peter Linaa

Måske.

Men det finder vi jo aldrig ud af, for tingene evalueres jo næppe. Vi udenfor hører ihvertfald aldrig om det.

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af larsht, 28/7 2021, 20:51 (974 dage siden) @ Jens Hansen

Måske.

Men det finder vi jo aldrig ud af, for tingene evalueres jo næppe. Vi udenfor hører ihvertfald aldrig om det.

JH

Har du behov for at høre resultatet?

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Peter Christensen, 28/7 2021, 22:42 (974 dage siden) @ larsht

Har du behov for at høre resultatet?

Det er vi nogle stykker, som rigtig gerne vil.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af larsht, 28/7 2021, 23:48 (974 dage siden) @ Peter Christensen

Har du behov for at høre resultatet?

Det er vi nogle stykker, som rigtig gerne vil.

Så skynd Jer da at få søgt om akt-indsigt - hellere i dag end i morgen

Det kører på skinner for BDK og DSB

af ivar, 29/7 2021, 00:36 (973 dage siden) @ larsht

Nu ikke så aggressiv, det må vel være i alles interesse - i hvert fald min, som skatteyder - at få afdækket hvorfor det - tilsyneladende - går så skævt med projektstyringen i BDK.
Og så skal nogle måske tænke over, at der ikke bare - selv om talenterne i i dette forum ikke mangler ideer - kan etableres en finurlig omkørsel som i vejtrafikken.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 29/7 2021, 07:25 (973 dage siden) @ ivar

Jeg tror at Steenth har fat i noget af det rigtige - Banedanmark og DSB har været for optimistiske ift. hvad som kunne præsteres på en infrastruktur som er meget decimeret. Og med en anstrengt materiel- og personalesituation hos DSB.

Og måske har beredskabet ift. hvis noget skulle kikse ikke haft fokus.

Og ja, jeg vil gerne vide hvad der gik galt og hvorfor - det er den eneste måde, at der læres af disse fatale hændelser. Nogle vil nok ikke erkende det, men disse kaossituationer er jo døden for jernbanen som kollektiv transportform. Der bliver kun de kunder tilbage, som ikke har andre muligheder. Også denne gruppe bliver mindre - f.eks. har studerende i dag ofte bil.

Det vi ser mere og mere er konsekvensen af at "regnearket" har vundet over "praktikken".

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Togsøn, 29/7 2021, 09:52 (973 dage siden) @ ivar

Hejsa.

Nu du skriver Omkørsel er det blevet en mani at lave sporarbejde der lukker flere spor, ja hele strækninger !

Før i tiden kunne de arbejde om natten i et spor, samtidigt med det andet blev benyttet.

Så næste morgen kørte man i begge spor, nu lukker man hele strækninger og lægger al kørsel ned.

Nogen tænker da helt anderledes i dagens Danmark, er natarbejde blevet noget der er glemt ?

Før tog man måske klogt små bidder af gangen, som forstyrrede togdriften minimalt !

Ja lyder som de var klogere dengang og nu er blevet dummere !

Hilsen Erling.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af andersj, Aalborg, 29/7 2021, 10:21 (973 dage siden) @ Togsøn

Hejsa.

Nu du skriver Omkørsel er det blevet en mani at lave sporarbejde der lukker flere spor, ja hele strækninger !

Før i tiden kunne de arbejde om natten i et spor, samtidigt med det andet blev benyttet.

Så næste morgen kørte man i begge spor, nu lukker man hele strækninger og lægger al kørsel ned.

Nogen tænker da helt anderledes i dagens Danmark, er natarbejde blevet noget der er glemt ?

Før tog man måske klogt små bidder af gangen, som forstyrrede togdriften minimalt !

Ja lyder som de var klogere dengang og nu er blevet dummere !

Hilsen Erling.

Det kan og gør man også stadig. Sidste år blev Hobro-Aalborg sporfornyet mens der var drift i det ene spor. Der hvor problemerne opstår er hvis der skal arbejdes med selve sporkassen eller dæmningen. I og med at jernbanerne bliver ældre, så skal sådan nogle anlæg også hyppigere renoveres/udskiftes. Desuden er der også mange broarbejder i disse år som optakt til elektrificeringen hvilke typisk også påvirker begge spor. (Det er svært at bygge eller hæve en halv bro ad gangen).

En anden vigtig pointe er nok at man bare har et rekord højt aktivitetsniveau på jernbanen i disse år, både pga. indhentning af efterslæb fra 90'erne og 00'erne, almindeligt vedligehold men også pga. de mange store og mindre projekter der er igang. Så alene af den grund har man flere spærringer.

Heldigvis er man gode til at samle sporarbejder med totalspærring i påsken + uge 30.

--
Mvh Anders

Det kører på skinner for BDK og DSB

af larsht, 29/7 2021, 15:32 (973 dage siden) @ ivar

Nu ikke så aggressiv, det må vel være i alles interesse - i hvert fald min, som skatteyder - at få afdækket hvorfor det - tilsyneladende - går så skævt med projektstyringen i BDK.
Og så skal nogle måske tænke over, at der ikke bare - selv om talenterne i i dette forum ikke mangler ideer - kan etableres en finurlig omkørsel som i vejtrafikken.

Så meget desto større grund til at bede om akt-indsigt da.
Hellere det end bare brokke sig her i gruppen - det ændrer beslutningstagerne jo ikke noget af ;-)

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Niels Bak, 29/7 2021, 19:50 (973 dage siden) @ larsht

Nu ikke så aggressiv, det må vel være i alles interesse - i hvert fald min, som skatteyder - at få afdækket hvorfor det - tilsyneladende - går så skævt med projektstyringen i BDK.
Og så skal nogle måske tænke over, at der ikke bare - selv om talenterne i i dette forum ikke mangler ideer - kan etableres en finurlig omkørsel som i vejtrafikken.


Så meget desto større grund til at bede om akt-indsigt da.
Hellere det end bare brokke sig her i gruppen - det ændrer beslutningstagerne jo ikke noget af ;-)

Interne dokumenter i en forvaltning eller styrelse er ikke omfattet af aktindsigt. Så den bliver kun omfattet og dermed offentligt tilgængelig hvis ministeriet, trafikstyrelsen eller politikerne kræver eller får oversendt en evaluering.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af larsht, 29/7 2021, 20:02 (973 dage siden) @ Niels Bak

Nu ikke så aggressiv, det må vel være i alles interesse - i hvert fald min, som skatteyder - at få afdækket hvorfor det - tilsyneladende - går så skævt med projektstyringen i BDK.
Og så skal nogle måske tænke over, at der ikke bare - selv om talenterne i i dette forum ikke mangler ideer - kan etableres en finurlig omkørsel som i vejtrafikken.


Så meget desto større grund til at bede om akt-indsigt da.
Hellere det end bare brokke sig her i gruppen - det ændrer beslutningstagerne jo ikke noget af ;-)


Interne dokumenter i en forvaltning eller styrelse er ikke omfattet af aktindsigt. Så den bliver kun omfattet og dermed offentligt tilgængelig hvis ministeriet, trafikstyrelsen eller politikerne kræver eller får oversendt en evaluering.

Så er det da bare om at inddrage "sin politiker" - det er jo alligevel netop dem som skal tage sig af det hvis der skal ændres noget.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af krabsen, 29/7 2021, 08:15 (973 dage siden) @ Peter Christensen

Har du behov for at høre resultatet?

Det er vi nogle stykker, som rigtig gerne vil.

Der er lidt forskel på 'behov for' og 'vil gerne'. ;-)

Det kører på skinner for BDK og DSB

af larsht, 29/7 2021, 15:33 (973 dage siden) @ krabsen

Har du behov for at høre resultatet?

Det er vi nogle stykker, som rigtig gerne vil.


Der er lidt forskel på 'behov for' og 'vil gerne'. ;-)

Lige min pointe ;)

Det kører på skinner for BDK og DSB

af steenth, 29/7 2021, 01:15 (973 dage siden) @ Jens Hansen

Konklusion - dårlig planlægning.

Jeg er mere til at betegne som optimistisk planlægning. Der har været meget lidt plads til at håndtere uregelmæssigheder. Og det har været svært at få en seriøs nødplan igang, når der for store problemer. Men det er også svært, når man tager den vigtigste fjernbane ud til stor sporarbejde, hvor man presser kapaciteten, som er tilbage, voldsomt. Og der har hellere ikke været meget plads på hovedbanegården, når de har inddraget en del spor til arbejdet.

DSB har ikke været specielt glad for årets sporarbejde. BDK havde oprindelig lagt op til 8 ugers totalspæring mellem København og Høje Taastrup... Og de havde op til et samlet omfang, så DSB ikke ville kunne skaffe busser nok...

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 29/7 2021, 07:15 (973 dage siden) @ steenth

Konklusion - dårlig planlægning.


Jeg er mere til at betegne som optimistisk planlægning.

Ja, det er nok et politisk mere korrekt ord, men resultatet er det samme. Kunderne oplever at tingene ikke virker.

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af steenth, 29/7 2021, 10:19 (973 dage siden) @ Jens Hansen

Konklusion - dårlig planlægning.


Jeg er mere til at betegne som optimistisk planlægning.


Ja, det er nok et politisk mere korrekt ord, men resultatet er det samme. Kunderne oplever at tingene ikke virker.

Alt planlægning bygger på forudsætninger og mål. Spørgsmålet hvad man vil. Hvor sårbart vil man være? Hvad skal kapaciteten være? Problemet her at de mest benyttet strækninger på både S-tog (sporet bruges som arbejdsspor) og fjerntog, som er ramt af sporarbejdet. Selvom det er ferietid, så er alle ikke på ferie... Og dette sporarbejde er startet i maj og forsætter ind i efteråret....

Spørgsmålet hvad skal prioriteres? Skal man lukket trafikken helt ned? Det bliver hurtigere færdig og det giver ikke forsinkelser. Men det giver brug af masser af togbusser (som ikke kan skaffes) Ellers skal man presse så meget ud at den kapacitet som fås i den periode, så togbusser undgås.... Hvad valg vil du tage Jens?

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 29/7 2021, 12:18 (973 dage siden) @ steenth


Spørgsmålet hvad skal prioriteres? Skal man lukket trafikken helt ned? Det bliver hurtigere færdig og det giver ikke forsinkelser. Men det giver brug af masser af togbusser (som ikke kan skaffes) Ellers skal man presse så meget ud at den kapacitet som fås i den periode, så togbusser undgås.... Hvad valg vil du tage Jens?

Ups, bolden spillet på min banehalvdel. Det kræver lidt tid, jeg vender tilbage.

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Sejler, 29/7 2021, 12:36 (973 dage siden) @ Jens Hansen

Hej kan så lige oplyse at fra d 9/1 og frem er der ingen togfører i tog fra Esbjerg til Kolding da banen bliver enkelt mandsbetjent vh jørgen bruun togfører i esbjerg

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 29/7 2021, 13:00 (973 dage siden) @ Sejler

Hej kan så lige oplyse at fra d 9/1 og frem er der ingen togfører i tog fra Esbjerg til Kolding da banen bliver enkelt mandsbetjent vh jørgen bruun togfører i esbjerg

Jeg havde godt hørt lidt omkring det, men det lyder efter min mening totalt tåbeligt. Én ting er at regionaltogene kører uden togfører, men at de nu også forsvinder på IC-togene, er endnu et stjerne eksempel på DSB ledelse manglende kendskab til virkeligheden - deres virkelighed skabes igennem et Excel-ark i Telegade - resultat ses efterhånden ret tydeligt og det er ikke positivt ment.

Passer det også at S-togsrevisorerne skal til at køre på 'de lange skinner' ? - samt at togførere der kommer ind med en fjerntog til København, skal kører som S-togsrevisor i København ?

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af KKLD, 29/7 2021, 14:03 (973 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej kan så lige oplyse at fra d 9/1 og frem er der ingen togfører i tog fra Esbjerg til Kolding da banen bliver enkelt mandsbetjent vh jørgen bruun togfører i esbjerg


Jeg havde godt hørt lidt omkring det, men det lyder efter min mening totalt tåbeligt. Én ting er at regionaltogene kører uden togfører, men at de nu også forsvinder på IC-togene, er endnu et stjerne eksempel på DSB ledelse manglende kendskab til virkeligheden - deres virkelighed skabes igennem et Excel-ark i Telegade - resultat ses efterhånden ret tydeligt og det er ikke positivt ment.

Passer det også at S-togsrevisorerne skal til at køre på 'de lange skinner' ? - samt at togførere der kommer ind med en fjerntog til København, skal kører som S-togsrevisor i København ?

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af K 564, 29/7 2021, 14:12 (973 dage siden) @ KKLD

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?

Hej

Der er ikke meget hjælp til kunderne (for ikke at sige INTET) ved forsinkelser eller anden uorden.

Hilsner Keld

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af KKLD, 29/7 2021, 14:23 (973 dage siden) @ K 564

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?


Hej

Der er ikke meget hjælp til kunderne (for ikke at sige INTET) ved forsinkelser eller anden uorden.

Hilsner Keld

Jeg bruger S-tog og metro, så jeg kommer nok fra et andet perspektiv.

Men jeg har ikke haft brug for at spørge, da jeg har lyttet til højttalerudkald inde i toget eller kigget på skærmene på stationen eller brugt rejseplanen eller dinstation.dk

Var der ikke noget med at man havde enmandsbetjening på Kystbanen på et tidspunkt? Man kan køre flere tog med samme antal personale

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Peter Christensen, 29/7 2021, 14:46 (973 dage siden) @ KKLD

Var der ikke noget med at man havde enmandsbetjening på Kystbanen på et tidspunkt? Man kan køre flere tog med samme antal personale

Næppe. Der var mange tanker om enmandsbetjening på Kystbanen, men det blev så vidst jeg husker ikke til noget. Det spøgte dog i en del år.

Avatar

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 29/7 2021, 15:13 (973 dage siden) @ Peter Christensen

Var der ikke noget med at man havde enmandsbetjening på Kystbanen på et tidspunkt? Man kan køre flere tog med samme antal personale

Næppe. Der var mange tanker om enmandsbetjening på Kystbanen, men det blev så vidst jeg husker ikke til noget. Det spøgte dog i en del år.

Ja det var vist ikke helt billigt med opsætning af skærme og kameraer på perronerne på Kystbanen. På den anden side af Øresund hos SJ Öresund har de en togfører for hvert togsæt på deres tog i Øresundstrafikken. En dansk togfører kan komme med tre togsæt til Malmö C fra København og så stiger der tre svenske 'tågvärdar' (togførere) ombord og kører videre med toget.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Peter Linaa, 29/7 2021, 14:50 (973 dage siden) @ KKLD

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?


Hej

Der er ikke meget hjælp til kunderne (for ikke at sige INTET) ved forsinkelser eller anden uorden.

Hilsner Keld


Jeg bruger S-tog og metro, så jeg kommer nok fra et andet perspektiv.

Men jeg har ikke haft brug for at spørge, da jeg har lyttet til højttalerudkald inde i toget eller kigget på skærmene på stationen eller brugt rejseplanen eller dinstation.dk

Var der ikke noget med at man havde enmandsbetjening på Kystbanen på et tidspunkt? Man kan køre flere tog med samme antal personale

Det er en serviceforringelse af værste skuffe, som nu sker i togene. Hvor skal man henvende sig ved eventuelle slagsmål blandt passagererne? Og hvad med de passagerer, som "kun" rejser en gang eller to om året og har spørgsmål til rejsen her-og-nu? Er der nogen bud på det - bortset fra lokomotivføreren. Så vidt jeg ved skal en lokomotivfører passe sit førerrum og ikke noget andet.

M v h
Peter L

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Togsøn, 29/7 2021, 15:02 (973 dage siden) @ Peter Linaa

Hej.

Ja Peter der har du desværre ret.

Lokomotivføreren skal ikke bekymre sig om hvad der sker af billettering i toget , har hørt historier hvor han blev klantet for at lad passagerer køre med, da automat på perronen ikke virkede !

Det er for dårligt at køre enmandsbetjent, personalet skulle holde fast i sikkerheden sættes over styr, ved et uheld er føreren måske hårdt kvæstet, så er der ingen at spørge om hjælp !

Men det er mani, vi skal spare på alt, uden hensyn til mennesket !

Det er min mening, hilsen Erling.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Jørgen Pagh Jensen, 29/7 2021, 16:40 (973 dage siden) @ Togsøn

Præcis samme argumentation kunne man fremføre imod enmandsbetjente busser.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af larsht, 29/7 2021, 15:36 (973 dage siden) @ Peter Linaa

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?


Hej

Der er ikke meget hjælp til kunderne (for ikke at sige INTET) ved forsinkelser eller anden uorden.

Hilsner Keld


Jeg bruger S-tog og metro, så jeg kommer nok fra et andet perspektiv.

Men jeg har ikke haft brug for at spørge, da jeg har lyttet til højttalerudkald inde i toget eller kigget på skærmene på stationen eller brugt rejseplanen eller dinstation.dk

Var der ikke noget med at man havde enmandsbetjening på Kystbanen på et tidspunkt? Man kan køre flere tog med samme antal personale


Det er en serviceforringelse af værste skuffe, som nu sker i togene. Hvor skal man henvende sig ved eventuelle slagsmål blandt passagererne? Og hvad med de passagerer, som "kun" rejser en gang eller to om året og har spørgsmål til rejsen her-og-nu? Er der nogen bud på det - bortset fra lokomotivføreren. Så vidt jeg ved skal en lokomotivfører passe sit førerrum og ikke noget andet.

M v h
Peter L

Hvor skal man henvende sig ved slagsmål på den lokale villavej?

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Peter Christensen, 29/7 2021, 15:56 (973 dage siden) @ larsht

Hvor skal man henvende sig ved slagsmål på den lokale villavej?

Teoretisk er det politiet - men det er ikke altid de lige dukker op.
Sådan er det vel også om nogen slås i et tog.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af andersj, Aalborg, 29/7 2021, 18:53 (973 dage siden) @ Peter Christensen

Hvor skal man henvende sig ved slagsmål på den lokale villavej?

Teoretisk er det politiet - men det er ikke altid de lige dukker op.
Sådan er det vel også om nogen slås i et tog.

En togfører kan måske have en præventiv virkning overfor slagsmål, men er det først igang så holder man sig langt væk hvis man vil beholde sit job og undgå en tur på skadestuen.

--
Mvh Anders

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af bjergged, Zentralschweiz, 29/7 2021, 16:00 (973 dage siden) @ Peter Linaa

Det er en serviceforringelse af værste skuffe, som nu sker i togene.

Ah, små slag. Langt størstedelen af passagererne har ikke anden kontakt til togfører end billetkontrollen, og den er der næppe mange der vil savne.

Hvor skal man henvende sig ved eventuelle slagsmål blandt passagererne?

Hvor mange slagsmål er der på Esbjerg-banen, siden du mener at det er en vigtig bekymring? Togførerens opgave ifbm. slagsmål er vel primært at kontakte politiet, det kan passagerne også gøre selv.

Og hvad med de passagerer, som "kun" rejser en gang eller to om året og har spørgsmål til rejsen her-og-nu?

De fleste er vel udrustet med en smartphone nu om dage, så de selv kan søge information. Og skulle det fejle, kunne man jo spørge en medpassager.

Smartphone-tidsaldren har på mange måder mindsket behovet for togførere, så i det perspektiv kan jeg godt se hvorfor man kunne finde på at afskaffe dem på mindre trafikerede sidebaner som Esbjerg-banen. Der vil givetvis være nogen få passagerer der vil savne servicen, men for det brede flertal vil det ikke have den store betydning.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 29/7 2021, 16:40 (973 dage siden) @ bjergged

Smartphone-tidsaldren har på mange måder mindsket behovet for togførere, så i det perspektiv kan jeg godt se hvorfor man kunne finde på at afskaffe dem på mindre trafikerede sidebaner som Esbjerg-banen. Der vil givetvis være nogen få passagerer der vil savne servicen, men for det brede flertal vil det ikke have den store betydning.

Nu er strækning til Esbjerg ikke 'en mindre trafikkeret sidebane', det er faktisk en af hovedstrækningerne her i landet, hvis du ikke skulle være klar over det.

Strækningen har igen og igen været udsat fra DSBs ledelse moderne form for management: Først forsvandt togføreren på regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg, dernæst fik strækning erstattet IC3 togene med IR4 togene, som slet ikke har samme komfortniveau - sæderne er elendige. I sommeren 2018, hvor der der var problemer med kørestrømsanlægget, var der kun er meget lille antal direkte tog til København fra Esbjerg i en periode på næsten 4 måneder, DSB kunne/ville ikke indsætte IC3 på strækningen.

Nu fjernes så togføreren fra IC-togene på strækningen ml. Kolding og Esbjerg. Nuvel, det er nok ikke det største problem i dagligdagen, men med det elendige materiel DSB køre rundt med, så er nedbrud/nedformeringer og delaflysninger en begivenhed flere gange om ugen. Her kunne en togfører nok gøre god gavn for at hjælpe passagerne - men det vil DSB så ikke længere.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Peter Linaa, 29/7 2021, 16:54 (973 dage siden) @ Henrik Hansen


Nu er strækning til Esbjerg ikke 'en mindre trafikkeret sidebane', det er faktisk en af hovedstrækningerne her i landet, hvis du ikke skulle være klar over det.

Nu bor bjergged jo helle ikke her i landet men i Schweiz, så han ved ikke helt hvad der foregår i Danmark.

M v h
Peter L

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af bjergged, Zentralschweiz, 29/7 2021, 17:34 (973 dage siden) @ Peter Linaa


Nu er strækning til Esbjerg ikke 'en mindre trafikkeret sidebane', det er faktisk en af hovedstrækningerne her i landet, hvis du ikke skulle være klar over det.


Nu bor bjergged jo helle ikke her i landet men i Schweiz, så han ved ikke helt hvad der foregår i Danmark.

Fnis, og hvor bor du så, Peter? Hvis du bor i Jylland må du jo så dermed intet vide om hvad der sker på Sjælland, eller omvendt.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af bjergged, Zentralschweiz, 29/7 2021, 16:58 (973 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu er strækning til Esbjerg ikke 'en mindre trafikkeret sidebane', det er faktisk en af hovedstrækningerne her i landet, hvis du ikke skulle være klar over det.

Det er vist mest på papiret at Lunderskov-Esbjerg er en hovedstrækning. Reelt set er der vel nærmest kun to hovedstrækninger som DSB og Transportministeriet virkelig prioriterer – København-Aarhus (eller evt. Kbh-Aalborg på en god dag) og Kystbanen.

Strækningen har igen og igen været udsat fra DSBs ledelse moderne form for management: Først forsvandt togføreren på regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg, dernæst fik strækning erstattet IC3 togene med IR4 togene, som slet ikke har samme komfortniveau - sæderne er elendige. I sommeren 2018, hvor der der var problemer med kørestrømsanlægget, var der kun er meget lille antal direkte tog til København fra Esbjerg i en periode på næsten 4 måneder, DSB kunne/ville ikke indsætte IC3 på strækningen.

Ja, som sagt er der ikke så meget “hovedstrækning” over det, når man ser på hvordan der prioriteres.

Nu fjernes så togføreren fra IC-togene på strækningen ml. Kolding og Esbjerg. Nuvel, det er nok ikke det største problem i dagligdagen, men med det elendige materiel DSB køre rundt med, så er nedbrud/nedformeringer og delaflysninger en begivenhed flere gange om ugen. Her kunne en togfører nok gøre god gavn for at hjælpe passagerne - men det vil DSB så ikke længere.

Nej, DSB kæmper jo for at blive statsstøtte-uafhængig om relativt få år, så hver en mønt bliver vendt. Og hvis der endelig skal skæres, så er det vel trods alt ikke det værste sted.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af ThomasTT, 1/8 2021, 14:02 (970 dage siden) @ bjergged

Jeg er ikke enig i, at det ikke har betydning, eller at det bare er ligemeget for de fleste. Det kan have en tryghedsskabende funktion for nogen og generelt en følelse af, at toget altså ikke er en bus. Det bør sådan set være ideen med toget i nutiden, at man kan flytte mange personer på meget lidt plads, meget hurtigt, med høj kvalitet.

Det er ikke nødvendigvis forkert konkret af afskaffe rollen lige nu og her, men det er en falliterklæring ift den politik, der har ført til, at der åbenbart er for få passagerer til at retfærdiggøre rollen. Det er mere afviklingskultur end udvikling. Toget har potentiale for meget høje passagertal, og dermed bliver det netop muligt for toget at levere denne service til lave udgifter pr rejsende.

Fremadrette skulle man se på at genindføre rollen og måske se på om den kan udvikles til yderligere service. Det samme gælder i øvrigt stationsområder, der er indgangen til toget men ofte henstår som nærmest groteske steder.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af larsht, 1/8 2021, 20:06 (970 dage siden) @ ThomasTT

Jeg er ikke enig i, at det ikke har betydning, eller at det bare er ligemeget for de fleste. Det kan have en tryghedsskabende funktion for nogen og generelt en følelse af, at toget altså ikke er en bus. Det bør sådan set være ideen med toget i nutiden, at man kan flytte mange personer på meget lidt plads, meget hurtigt, med høj kvalitet.

Det er ikke nødvendigvis forkert konkret af afskaffe rollen lige nu og her, men det er en falliterklæring ift den politik, der har ført til, at der åbenbart er for få passagerer til at retfærdiggøre rollen. Det er mere afviklingskultur end udvikling. Toget har potentiale for meget høje passagertal, og dermed bliver det netop muligt for toget at levere denne service til lave udgifter pr rejsende.

Fremadrette skulle man se på at genindføre rollen og måske se på om den kan udvikles til yderligere service. Det samme gælder i øvrigt stationsområder, der er indgangen til toget men ofte henstår som nærmest groteske steder.

Jeg er enig i rigtigt mange af dine betragtninger - især den med at der er for få passagerer pt.
Der er behov for en sammenhængende plan for hele transportoplevelsen, både i forhold til udbuddet af afgange (og pladser) og det serviceniveau der skal tilbydes.

Som de fleste herinde ved er der jo visse sikkerhedskrav til personale ved passage af faste forbindelser over/under vand samt visse indlandske tunneler, men almindelig personlig sikkerhed og tryghedsfølelse kan håndteres på flere måder.
Mange steder i udlandet findes et decideret jernbanepoliti - det kunne være man skulle diskutere for/imod om det var en god idé eller ej.

Virkeligheden er dog at alt andet lige har en stadigt større andel af befolkningen adgang til elektroniske løsninger og det kan derfor diskuteres om der er "behov" for levende passagerinformation i alle tog.

Til sidst skal man også overveje hvad "niveauet" af billetkontrol skal være - både personaleudgiften i forhold til gevinsten og signalværdien i billetkontrollen i forhold til "gratisteri-raten"

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Petteri, 1/8 2021, 20:53 (970 dage siden) @ larsht

Jeg er ikke enig i, at det ikke har betydning, eller at det bare er ligemeget for de fleste. Det kan have en tryghedsskabende funktion for nogen og generelt en følelse af, at toget altså ikke er en bus. Det bør sådan set være ideen med toget i nutiden, at man kan flytte mange personer på meget lidt plads, meget hurtigt, med høj kvalitet.

Det er ikke nødvendigvis forkert konkret af afskaffe rollen lige nu og her, men det er en falliterklæring ift den politik, der har ført til, at der åbenbart er for få passagerer til at retfærdiggøre rollen. Det er mere afviklingskultur end udvikling. Toget har potentiale for meget høje passagertal, og dermed bliver det netop muligt for toget at levere denne service til lave udgifter pr rejsende.

Fremadrette skulle man se på at genindføre rollen og måske se på om den kan udvikles til yderligere service. Det samme gælder i øvrigt stationsområder, der er indgangen til toget men ofte henstår som nærmest groteske steder.


Jeg er enig i rigtigt mange af dine betragtninger - især den med at der er for få passagerer pt.
Der er behov for en sammenhængende plan for hele transportoplevelsen, både i forhold til udbuddet af afgange (og pladser) og det serviceniveau der skal tilbydes.

Som de fleste herinde ved er der jo visse sikkerhedskrav til personale ved passage af faste forbindelser over/under vand samt visse indlandske tunneler, men almindelig personlig sikkerhed og tryghedsfølelse kan håndteres på flere måder.
Mange steder i udlandet findes et decideret jernbanepoliti - det kunne være man skulle diskutere for/imod om det var en god idé eller ej.

Virkeligheden er dog at alt andet lige har en stadigt større andel af befolkningen adgang til elektroniske løsninger og det kan derfor diskuteres om der er "behov" for levende passagerinformation i alle tog.

Til sidst skal man også overveje hvad "niveauet" af billetkontrol skal være - både personaleudgiften i forhold til gevinsten og signalværdien i billetkontrollen i forhold til "gratisteri-raten"

Jeg kan godt se en mening i, ikke at have en togfører på de afgange, hvor der ikke er krav om det. Der skal naturligvis være stikprøvekontrol. Jeg skal passe på med hvad jeg siger, men rigtigt mange togfører på strækningen KBH-CPH, går direkte ind i tjenestekupéen når dørene er lukket. Nogle laver endda den frække, og går ned i førerrummet i bagenden af toget, og fløjter afgang ved sidste dør. Jeg pendler 5-6 dage om ugen, så jeg har et vidst grundlag at dømme ud fra.

Når det gælder informationen:
Tjaeh. DSBs folk i marken ved ofte det samme som passagererne, og det er dét som står på tavlerne eller Rejseplanen, så på den måde kan togpersonalet formentlig ikke gøre den store forskel. Problemet er de ældre og svage, og dem som ikke har smartphones. Nogle tør ikke spørge os andre rejsende om hjælp, og så risikerer de at stå forladt og alene et eller andet sted.

Jeg mener personligt at informationsniveauet er DSBs største problem. I år 2021, mens der har været pladsbillet krav, har 35 af "mine" planlagte tog været aflyst. 13 af dem lå i maj måned, hvor der i forvejen var reduceret drift. Det blev debatteret andetsteds i øvrigt. Årsagerne til aflysningerne bliver ironisk nok kun meldt ud, når Banedanmark er skyld i det. Jeg hører aldrig om personaleforhold eller materielforhold, som er årsag til aflysninger.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af RasmusD, 1/8 2021, 23:36 (970 dage siden) @ Petteri

Jeg skal passe på med hvad jeg siger, men rigtigt mange togfører på strækningen KBH-CPH, går direkte ind i tjenestekupéen når dørene er lukket. Nogle laver endda den frække, og går ned i førerrummet i bagenden af toget, og fløjter afgang ved sidste dør. Jeg pendler 5-6 dage om ugen, så jeg har et vidst grundlag at dømme ud fra.

Det skal de. Hele strækningen fra København H til CPH Lufthavn bliver regnet som fast forbindelse, og derfor skal de opholde sig i bagerste tjenestekupé (eller bagerste førerrum, hvis det interne samtaleanlæg i tjenestekupéen ikke virker), så de kan komme i kontakt med lokomotivføreren i tilfælde af, at det er nødvendigt at evakuere toget.

Det er sådan sikkerhedsproceduren er. Du vil opleve det samme mellem Korsør og Nyborg.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af AndreasM, 2/8 2021, 00:07 (969 dage siden) @ RasmusD

Jeg skal passe på med hvad jeg siger, men rigtigt mange togfører på strækningen KBH-CPH, går direkte ind i tjenestekupéen når dørene er lukket. Nogle laver endda den frække, og går ned i førerrummet i bagenden af toget, og fløjter afgang ved sidste dør. Jeg pendler 5-6 dage om ugen, så jeg har et vidst grundlag at dømme ud fra.


Det skal de. Hele strækningen fra København H til CPH Lufthavn bliver regnet som fast forbindelse, og derfor skal de opholde sig i bagerste tjenestekupé (eller bagerste førerrum, hvis det interne samtaleanlæg i tjenestekupéen ikke virker), så de kan komme i kontakt med lokomotivføreren i tilfælde af, at det er nødvendigt at evakuere toget.

Det er sådan sikkerhedsproceduren er. Du vil opleve det samme mellem Korsør og Nyborg.

Nej, det skal de ikke. Der er forskel på reglerne på Storebælt og Øresundsbanen.

På Storebælt(tunnelen) skal de blive i nærheden af bageste personalekupe. På Øresundsbanen skal de blot være i bageste togsæt og bevæge sig til talestedet ved ekstraordinære standsninger i tunnel.

Hvis man selv vil gå mere i dybden, så skal man kigge i SIN-L 1.4, 11.1 og 11.3, og SIN DSB-L 1.1 og 11.1

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Brian Væver, København, 7/12 2021, 17:50 (842 dage siden) @ AndreasM

Hvis man selv vil gå mere i dybden, så skal man kigge i SIN-L 1.4, 11.1 og 11.3, og SIN DSB-L 1.1 og 11.1

SIN DSB-L 1,1 og 11,1 er i dag ledige. Prøv i stedet SIN DSB-G instruks 9

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af AndreasM, 7/12 2021, 21:08 (842 dage siden) @ Brian Væver

Hvis man selv vil gå mere i dybden, så skal man kigge i SIN-L 1.4, 11.1 og 11.3, og SIN DSB-L 1.1 og 11.1


SIN DSB-L 1,1 og 11,1 er i dag ledige. Prøv i stedet SIN DSB-G instruks 9

Ja, regelværk ændrer sig, nogen gange endda ganske meget, over tid. Det var ikke desto mindre korrekt for fire måneder siden da det blev skrevet ;-)

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af sil1207, 29/7 2021, 16:52 (973 dage siden) @ KKLD

Man kan køre flere tog med samme antal personale

Rettelse:

Man kan køre samme antal tog med mindre personale

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Lyntoget, 5/12 2021, 02:09 (844 dage siden) @ KKLD

I København og omegn er der mange muligheder også ved forsinkelser og finde en forbindelse derfor har men nok ikke det store behov for og spørge
men i Udkant s Danmark er der langt mellem afgange op til flere timer , måske først næste dag der kan være behov for der bliver fundet alternativ transport taxi bus ved forsinkelser , det er en forringelse af DSB 1

Avatar

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/7 2021, 20:23 (973 dage siden) @ KKLD

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?

Der er da et sikkerhedsaspekt.

Det er jo togføreren der er "kaptajn" på skuden når han ellers er der - og ham M/K der skal koordinere evakuering og andet ved uheld.

Når der ikke er en togfører må det jo være lokoføreren der har den rolle også.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Rail, 29/7 2021, 20:44 (973 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?

Der er da et sikkerhedsaspekt.

Det er jo togføreren der er "kaptajn" på skuden når han ellers er der - og ham M/K der skal koordinere evakuering og andet ved uheld.

Når der ikke er en togfører må det jo være lokoføreren der har den rolle også.

Det interessante er så om du mener at sikkerheden hos Arriva, Nordjyske jernbaner, Lokaltog, Metroen osv. er dårligere end DSB når de kører alle deres tog som enmandsbetjent?

Avatar

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/7 2021, 20:56 (973 dage siden) @ Rail

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?

Der er da et sikkerhedsaspekt.

Det er jo togføreren der er "kaptajn" på skuden når han ellers er der - og ham M/K der skal koordinere evakuering og andet ved uheld.

Når der ikke er en togfører må det jo være lokoføreren der har den rolle også.


Det interessante er så om du mener at sikkerheden hos Arriva, Nordjyske jernbaner, Lokaltog, Metroen osv. er dårligere end DSB når de kører alle deres tog som enmandsbetjent?

Deres tog er mindre og du kan se igennem hele togsættet. Det er en lidt anden situation synes jeg, men OK - point taken.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af andersj, Aalborg, 29/7 2021, 21:27 (973 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?

Der er da et sikkerhedsaspekt.

Det er jo togføreren der er "kaptajn" på skuden når han ellers er der - og ham M/K der skal koordinere evakuering og andet ved uheld.

Når der ikke er en togfører må det jo være lokoføreren der har den rolle også.


Det interessante er så om du mener at sikkerheden hos Arriva, Nordjyske jernbaner, Lokaltog, Metroen osv. er dårligere end DSB når de kører alle deres tog som enmandsbetjent?


Deres tog er mindre og du kan se igennem hele togsættet. Det er en lidt anden situation synes jeg, men OK - point taken.

Vi kan jo også bruge S-tog gennem røret som eksempel. Dengang man kørte MR, var der også kun en togfører med uanset om toget bestod af et, to eller tre togsæt uden gennemgang.
Men det er alligevel begrænset hvad en togfører kan gøre i et stort tog udover at "dirigere" samt rekognoscere en evt. brand.

Men det vil nok alligevel være yderst sjældent at der er behov for en hurtig evakuering på fri strækning. Ved brand vil man typisk køre til nærmeste station samt evakuere passagerene til en anden vogn under kørsel.

--
Mvh Anders

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 29/7 2021, 22:22 (973 dage siden) @ andersj

Men det vil nok alligevel være yderst sjældent at der er behov for en hurtig evakuering på fri strækning. Ved brand vil man typisk køre til nærmeste station samt evakuere passagerene til en anden vogn under kørsel.

Men hvordan skal den stakkels lokomotivfører være to steder på én gang ? - toget skal køres videre til nærmeste station samtidig med at passagerne skal flyttes til en anden vogn - det bliver ikke let og hvis branden er alvorlig, vil den med sikker udvikle sig under denne procedure - her havde en togfører været til rigtig god gavn.

Hvor vigtigt det er at have en togfører ombord viste Storebæltsulykken med al tydelighed. Desværre rækker DSBs hukommelse åbenbart ikke så langt tilbage i tiden eller også er penge bare blevet vigtigere end sikkerhed...

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af andersj, Aalborg, 29/7 2021, 23:03 (973 dage siden) @ Henrik Hansen

Men det vil nok alligevel være yderst sjældent at der er behov for en hurtig evakuering på fri strækning. Ved brand vil man typisk køre til nærmeste station samt evakuere passagerene til en anden vogn under kørsel.


Men hvordan skal den stakkels lokomotivfører være to steder på én gang ? - toget skal køres videre til nærmeste station samtidig med at passagerne skal flyttes til en anden vogn - det bliver ikke let og hvis branden er alvorlig, vil den med sikker udvikle sig under denne procedure - her havde en togfører været til rigtig god gavn.

Hvor vigtigt det er at have en togfører ombord viste Storebæltsulykken med al tydelighed. Desværre rækker DSBs hukommelse åbenbart ikke så langt tilbage i tiden eller også er penge bare blevet vigtigere end sikkerhed...

På Storebælt vil der jo fortsat være krav om togpersonale, men hvordan mener du at ulykken med alt tydelighed viste at togførerne var vigtige?

--
Mvh Anders

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 29/7 2021, 23:39 (973 dage siden) @ andersj

På Storebælt vil der jo fortsat være krav om togpersonale, men hvordan mener du at ulykken med alt tydelighed viste at togførerne var vigtige?

Havde ulykken sket på en strækning uden togpersonale, som den i princippet godt kunne, så havde passagere været overladt til dem selv og deres eget initiativ. Lokomotivføreren kunne være blevet skadet eller spærret inde i sit førerrum (som vist var tilfældet på Storebælt) og kunne derfor ikke træde til ved en evakuering.

Der er nok en grund til at der kræves en togpersonale i alle togsæt - eller gennemgang mellem togsættene - ved passage af Storebæltsforbindelse. Ikke fordi der er er en større risiko for ulykker, men fordi togpersonalet kan være til utrolig stor hjælp i tilfælde af en ulykke - specielt hvis lokomotivføreren ikke kan hjælpe.

Flyselskaberne kan i princippet også spare kabinepersonalet væk. Deres funktion er udelukkende sikkerhedsmæssigt hos mange selskaber, da der alligevel ikke serveres noget på turen. Kravet er som jeg husker det, et kabinepersonale pr. 50 sæder i flyet. Et krav som er fastsat ved lov og som de ellers nok så kreative lavprisselskaber endnu ikke har fået ændret.

Det fleste evakueringer af fly sker efter en nød- eller sikkerhedslanding, men den kan piloterne vel godt forestå, når du flyet står på jorden og der alligevel ikke skal flyves mere - alligevel har man bestemt af sikkerheden, her i form af kabinepersonale, er vigtigere end penge.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af andersj, Aalborg, 30/7 2021, 00:29 (972 dage siden) @ Henrik Hansen

På Storebælt vil der jo fortsat være krav om togpersonale, men hvordan mener du at ulykken med alt tydelighed viste at togførerne var vigtige?


Havde ulykken sket på en strækning uden togpersonale, som den i princippet godt kunne, så havde passagere været overladt til dem selv og deres eget initiativ. Lokomotivføreren kunne være blevet skadet eller spærret inde i sit førerrum (som vist var tilfældet på Storebælt) og kunne derfor ikke træde til ved en evakuering.

Togføreren kan også blive gjort ukampdygtig i en ulykke. Ved ulykken på Storebælt var det af uvisse årsager lokomotivføreren der fik åbnet dørene manuelt. Det undrer mig lidt da redningskøretøjerne burde have actions-cards til de enkelte togtyper (det havde vi i hvert fald liggende i køretøjerne hos Beredskabsstyrelsen, bl.a. med info om hvor man kan klippe i vognkassen og hvor man ikke kan)


Der er nok en grund til at der kræves en togpersonale i alle togsæt - eller gennemgang mellem togsættene - ved passage af Storebæltsforbindelse. Ikke fordi der er er en større risiko for ulykker, men fordi togpersonalet kan være til utrolig stor hjælp i tilfælde af en ulykke - specielt hvis lokomotivføreren ikke kan hjælpe.

Flyselskaberne kan i princippet også spare kabinepersonalet væk. Deres funktion er udelukkende sikkerhedsmæssigt hos mange selskaber, da der alligevel ikke serveres noget på turen. Kravet er som jeg husker det, et kabinepersonale pr. 50 sæder i flyet. Et krav som er fastsat ved lov og som de ellers nok så kreative lavprisselskaber endnu ikke har fået ændret.

Det fleste evakueringer af fly sker efter en nød- eller sikkerhedslanding, men den kan piloterne vel godt forestå, når du flyet står på jorden og der alligevel ikke skal flyves mere - alligevel har man bestemt af sikkerheden, her i form af kabinepersonale, er vigtigere end penge.

I begge tilfælde er det fordi en hurtig og korrekt evakuering er vigtig enten i tunnellen (tog) eller pga. de store mængder flybrændstof. Men samtidig må man jo også erkende at metroen kører førerløs og at både S-tog og metrotog stort set i alle byer kører enmandsbetjente igennem tunneller.

Jeg er generelt ikke fortaler for at man fjerner togpersonalet og jeg tænker at fagforeningen bag togpersonalet hos DSB også selv enten bevidst eller ubevidst er med til at smide brænde på bålet. Især sådan noget som let rengøring er man åbenbart for fine til at udføre som togpersonale, med det resultat at en anden personalegruppe - stationsbetjente udfører dette stykke arbejde i nogle tilfælde.
Da DSB frem til 2018 stadig havde de 6 løb til Frederikshavn kørte de enmandsbetjente, men i Hjørring steg en stationsbetjent på som skulle tømme affald og rengøre førerbord. Et job der måske tog 20 minutter ud af den time turen Hjørring-Frederikshavn-Hjørring tog + at der var meget spildtid mellem togene.
Noget lignede sker nu med lyntogene Aalborg-Aalborg Lufthavn hvor der både er en togfører samt en stationsbetjent der udfører den lette rengøring på turen ud til Lufthavnen.
Det sjove ved kørslen til Frederikshavn var at hvis der var stikprøvekontrol så skulle togførerne kører to og to med togene, men var der tale om eksempelvis to IC3-tog på en afgang så måtte der gerne blot være en togfører da det jo ikke var stikprøvekontrol... (Aalborg-Frederikshavn er kun godkendt til enmandsbetjening med et togsæt MF/MG, dog 2xMR)

--
Mvh Anders

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af Peter Christensen, 29/7 2021, 21:55 (973 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er jo togføreren der er "kaptajn" på skuden når han ellers er der - og ham M/K der skal koordinere evakuering og andet ved uheld.

Æh - togførerfunktion mistede da sin berettigelse omkring SR for år tilbage. Dermed sidder lokomotivføreren med sikkerhedsansvaret - uanset om en togfører er medgivet eller ej.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af RasmusD, 29/7 2021, 22:51 (973 dage siden) @ Peter Christensen

Det er ikke helt rigtigt. Der skal være togfører med ved kørsel med passagerer på faste forbindelser. Hvilket vil sige Storebælt, Ny Bane og Øresundsbanen, både til lufthavnen og videre til Sverige.

Den nøjagtige terminologi i SIN-L siger vist bare “togpersonale” og “evakueringsansvarlig”, men det betyder i praksis togfører.

Enmandsbetjening fra 9/1-2022

af steenth, 1/8 2021, 15:18 (970 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej kan så lige oplyse at fra d 9/1 og frem er der ingen togfører i tog fra Esbjerg til Kolding da banen bliver enkelt mandsbetjent vh jørgen bruun togfører i esbjerg


Jeg havde godt hørt lidt omkring det, men det lyder efter min mening totalt tåbeligt. Én ting er at regionaltogene kører uden togfører, men at de nu også forsvinder på IC-togene, er endnu et stjerne eksempel på DSB ledelse manglende kendskab til virkeligheden - deres virkelighed skabes igennem et Excel-ark i Telegade - resultat ses efterhånden ret tydeligt og det er ikke positivt ment.

Det ligner at DSB har en plan hvad service-niveauet skal være i fremtiden og de sætter den i værk trinvis. Denne artikel beskriver det:
https://ugeavisen.dk/bramming/artikel/dsb-fjerner-togpersonalet-fra-intercitytog-til-es...

Mvh
Steen

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Petteri, 3/12 2021, 14:52 (846 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvordan bliver det med enmandsbetjeningen fra den 12.december på Lille Syd?

Togene fra Køge begynder at køre helt til Nykøbing F. Vil togfører stadig være med ombord på strækningen Nykøbing F.-Næstved, og så kører lokofører alene til/fra Køge?

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af andersj, Aalborg, 3/12 2021, 15:42 (846 dage siden) @ Petteri

Hvordan bliver det med enmandsbetjeningen fra den 12.december på Lille Syd?

Togene fra Køge begynder at køre helt til Nykøbing F. Vil togfører stadig være med ombord på strækningen Nykøbing F.-Næstved, og så kører lokofører alene til/fra Køge?

Man har da kørt Køge-Vordingborg/Nykøbing F siden foråret, med undtagelse af når der har været spærret pga. sporarbejde.
Da jeg var med i sommers fra Vordingborg til Næstved mener jeg at der var togfører med, men jeg nåede ikke at se om vedkommende steg af i Næstved da jeg skulle skifte hurtigt til regionaltoget mod København.

--
Mvh Anders

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af steenth, 3/12 2021, 16:41 (846 dage siden) @ Petteri

Hvordan bliver det med enmandsbetjeningen fra den 12.december på Lille Syd?

Togene fra Køge begynder at køre helt til Nykøbing F. Vil togfører stadig være med ombord på strækningen Nykøbing F.-Næstved, og så kører lokofører alene til/fra Køge?

Det halve år, hvor jeg har kørt på Lille Syd, har jeg kun blevet tjekket 2 gange. Sidste gang i dag... Personalet står af og på i Næstved...

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Karsten Jensen, 4/12 2021, 19:56 (845 dage siden) @ steenth

Vil tro at der kommer fast togfører igen fra K23. Så bliver det jo EB med dobbeltdækkervogne Næstved-Nivå via Køge/Køge Nord. De må vil ikke køre enmandsbetjente. Der er jo også tunnelen ved Ny Ellebjerg. Mener at der skal være personale der.

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Peter Linaa, 4/12 2021, 20:07 (845 dage siden) @ Karsten Jensen

Vil tro at der kommer fast togfører igen fra K23. Så bliver det jo EB med dobbeltdækkervogne Næstved-Nivå via Køge/Køge Nord. De må vil ikke køre enmandsbetjente. Der er jo også tunnelen ved Ny Ellebjerg. Mener at der skal være personale der.

EB med dobbeltdækkervogne skal IKKE køre via Køge/Køge Nord men via Ringsted-Roskilde mellem Næstved og Helsingør.

M v h
Peter L

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Henning Makholm ⌂, 4/12 2021, 20:21 (845 dage siden) @ Peter Linaa
redigeret af Henning Makholm, 4/12 2021, 20:32

EB med dobbeltdækkervogne skal IKKE køre via Køge/Køge Nord men via Ringsted-Roskilde mellem Næstved og Helsingør.

Ved du positivt at de omtalte tog Nivå - Ringsted via Køge Nord og Køge ikke også skal køres af EB + dobeltdækkere?

--
Henning Makholm

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Peter Linaa, 4/12 2021, 20:32 (845 dage siden) @ Henning Makholm

EB med dobbeltdækkervogne skal IKKE køre via Køge/Køge Nord men via Ringsted-Roskilde mellem Næstved og Helsingør.


Ved du positivt at de omtalte tog Nivå - København - Køge - Ringsted (fra K23) ikke også skal fremføres af EB + dobeltdækkere?

Nivå-togene skal køre til Cph Lufthavn og Malmø. Togene via Køge/Køge Nord bliver kørt med IC3- materiel, og de kører København-Nykøbing F.

Der ligger i øvrigt en køreplan for Sjælland og Lolland-Falster på DSB´s hjemmeside under køreplaner.

https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k22/dsb-k22--sjaelland-.pdf

M v h
Peter L

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Henning Makholm ⌂, 4/12 2021, 20:35 (845 dage siden) @ Peter Linaa

Ved du positivt at de omtalte tog Nivå - København - Køge - Ringsted (fra K23) ikke også skal fremføres af EB + dobeltdækkere?


Nivå-togene skal køre til Cph Lufthavn og Malmø. Togene via Køge/Køge Nord bliver kørt med IC3- materiel, og de kører København-Nykøbing F.

Sådan er det i K22 (øhm, da altså ikke helt fra København, men fra Køge). I denne deltråd (dvs fra det indlæg af Karsten Jensen du svarede på) tales om K23, hvor Nivå-togene efter det oplyste skal gå via Lille Syd, og Øresundsbanen ikke længere har gennemgående tog til Kystbanen.

--
Henning Makholm

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Peter Linaa, 4/12 2021, 20:39 (845 dage siden) @ Henning Makholm

Ved du positivt at de omtalte tog Nivå - København - Køge - Ringsted (fra K23) ikke også skal fremføres af EB + dobeltdækkere?


Nivå-togene skal køre til Cph Lufthavn og Malmø. Togene via Køge/Køge Nord bliver kørt med IC3- materiel, og de kører København-Nykøbing F.


Sådan er det i K22. I denne deltråd (dvs fra det indlæg af Karsten Jensen du svarede på) tales om K23, hvor Nivå-togene efter det oplyste skal gå via Lille Syd, og Øresundsbanen ikke længere har gennemgående tog til Kystbanen.

Jeg henholder mig til den af DSB udsendte og trykte køreplan.

M v h
Peter L

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Henning Makholm ⌂, 4/12 2021, 20:40 (845 dage siden) @ Peter Linaa

Sådan er det i K22. I denne deltråd (dvs fra det indlæg af Karsten Jensen du svarede på) tales om K23, hvor Nivå-togene efter det oplyste skal gå via Lille Syd, og Øresundsbanen ikke længere har gennemgående tog til Kystbanen.


Jeg henholder mig til den af DSB udsendte og trykte køreplan.

Har de allerede udsendt og trykt en køreplan et år før den træder i kraft? Det du linkede til her var K22.

--
Henning Makholm

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Peter Linaa, 4/12 2021, 20:43 (845 dage siden) @ Henning Makholm

Sådan er det i K22. I denne deltråd (dvs fra det indlæg af Karsten Jensen du svarede på) tales om K23, hvor Nivå-togene efter det oplyste skal gå via Lille Syd, og Øresundsbanen ikke længere har gennemgående tog til Kystbanen.


Jeg henholder mig til den af DSB udsendte og trykte køreplan.


Har de allerede udsendt og trykt en køreplan et år før den træder i kraft? Det du linkede til her var K22.

Jeg skriver om K22, hvad der sker i K23 er jeg ligeglad med nu, den er absolut uinteressant for mig indtil om et år.

M v h
Peter L

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af Henning Makholm ⌂, 4/12 2021, 20:46 (845 dage siden) @ Peter Linaa

Jeg skriver om K22, hvad der sker i K23 er jeg ligeglad med nu, den er absolut uinteressant for mig indtil om et år.

I så fald burde du skrive det et andet sted end som svar på Karsten Jensens indlæg, der lød:

Vil tro at der kommer fast togfører igen fra K23. Så bliver det jo EB med dobbeltdækkervogne Næstved-Nivå via Køge/Køge Nord.

(Min fremhævelse).

--
Henning Makholm

Enmandsbetjening Lille Syd 12/12 -21

af larsht, 4/12 2021, 21:05 (845 dage siden) @ Peter Linaa

Sådan er det i K22. I denne deltråd (dvs fra det indlæg af Karsten Jensen du svarede på) tales om K23, hvor Nivå-togene efter det oplyste skal gå via Lille Syd, og Øresundsbanen ikke længere har gennemgående tog til Kystbanen.


Jeg henholder mig til den af DSB udsendte og trykte køreplan.


Har de allerede udsendt og trykt en køreplan et år før den træder i kraft? Det du linkede til her var K22.


Jeg skriver om K22, hvad der sker i K23 er jeg ligeglad med nu, den er absolut uinteressant for mig indtil om et år.

M v h
Peter L

.....men nu handlede denne del af tråden jo om K23, så det svarer lidt til at begynde at snakke om håndbold til en fodboldkamp......

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 29/7 2021, 17:32 (973 dage siden) @ steenth

Hvad valg vil du tage Jens?

Et forsøg på et svar Steenth, om end det måske ikke er så konkret? Og med fare for at blive "kørt ned af et damptog".

Grundlæggende har jeg den opfattelse at jernbanen ikke har noget berettigelse, hvis der ikke kører tog. Det betyder så i mit hoved at der skal endog meget væsentlige årsager til ikke at køre tog pga. vedligeholdelsesarbejder.

Når det er sagt, betyder det ikke nødvendigvis at togene skal køre som normalt, der kan sagtens være perioder, hvor nedsat hastighed gør, at rejsetiden bliver forlænget. Der kan også være en reduktion i frekvens, eller skift til andet tog.

Jeg mener ikke der kan gives en standardopskrift på, hvorledes en konkret arbejde skal realiseres, det må afhænge af den konkrete situation, lokalitet og trafik. Det være sig dagspærringer, natarbejde, reduceret infrastruktur eller i aller yderste konsekvens total lukning.

Og så kunne det være, at der i nogen grad skal satses på interrimsløsninger – læg et midlertidigt sporskifte ind et sted, og kør så hen over det i skridtgang. Det er bedre at toget kører, end at togbussen kører. Her vil nogen trække ”sikkerhedskortet” – og ja sikkerheden skal være i orden og vurderes på fakta og risiko. Det er ikke noget religiøst!

Jernbaneinfrastruktur er af natur, at (stort set) al vedligehold er planlagt og det i princippet mange år ud i fremtiden. Så Banedanmark ved hvor svellerne skal skiftes om 30 år!

Et arbejde har altid en vis risiko for at kikse, 2 arbejder samtidig fordobler måske risikoen und so weiter! Min tilgang er som udgangspunkt – keep it simpel! Det er mit indtryk at Banedanmark i de senere år har praktiseret, ”at når vi alligevel er i gang, er der lige 100 andre ting som skal laves samtidig”. Det komplicerer tingene og så stiger risikoen for fejl.

Og så vil jeg nok mene at der ikke skal udføres opgaver med store trafikale konsekvenser for tæt på hinanden, med mindre de samlede arbejder kan ses ikke vil påvirke trafikken nævneværdigt.

Måden opgaver udføres på kunne der måske også ruskes lidt op i. Er det nødvendigt, som jeg fornemmer det, at Banedanmark sidder for bordenden og meget detaljeret er inde i alle processor? Udbyd f.eks. en sporombygning i ”totalleverance” – den vindende part skal således planlægge, udføre og få opgaven godkendt, før leverance til Banedanmark. Dette kunne kombineres med noget bod-bonus. Færdig før tid, giver måske 5 % i bonus pr. dag og forsinkelser koster så 5 % pr. dag.

Og så skal persontogsoperatørerne som kører på offentlige kontrakter være lidt mere fleksible. Måske skal togene i en (kort) periode køre anderledes, f.eks. vende på steder der ikke normalt vendes på. Eller køre som shuttle imellem stationer, direkte forbindelser brydes måske. Og så hives ”værkstedskortet” op – nye tog kan i dag sagtens køre 14 dage uden at komme på værksted. Og ellers må mekanikeren jo komme til toget.

Transitgodstogene skal nok have særbehandling, således at de søges fremmet i videst mulig omfang. Ellers havner godset i bedste fald på landevejen i perioden, i værste fald forsvinder det helt.

Jeg har ikke indsigt i de konkrete arbejder der pågår, eller overblik over hvor. Jeg læser at her i sommer er det aktuelt med noget København H, Høje- Taastrup – København H, Slagelse og noget oppe ved Aarhus?

En ide til inspiration:

Høje Taastrup – København H! Her ville jeg udbyde sporombygning, som Banedanmark, som jeg forstår fra min ”baneven”, har kendt til i de seneste 10 – 15 år. Udbuddet lyder – ”strækningen lukkes i 4 uger, hvor I så skal ombygge og få godkendt dette – og der er bonus hvis I skynder jer”. Trafikken på S-banen opretholdes, fjerntog fra vest vender i Høje Tastrup/Roskilde. Øvrig trafik omlægges hvis nødvendigt til banen Ringsted – København, evt. suppleret med interrimsløsninger jf ovenfor. Hvis dette realiseres, ja så bliver det lidt træls for passagererne, men de ved hvad der skal ske og hvordan de skal forholde sig. Og ro til at få arbejdet fra hånden. Operatørerne kompenseres for evt. ekstra udgifter i perioden og ingen togbusser!

God aften

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af andersj, Aalborg, 29/7 2021, 18:48 (973 dage siden) @ Jens Hansen


Og så skal persontogsoperatørerne som kører på offentlige kontrakter være lidt mere fleksible. Måske skal togene i en (kort) periode køre anderledes, f.eks. vende på steder der ikke normalt vendes på. Eller køre som shuttle imellem stationer, direkte forbindelser brydes måske. Og så hives ”værkstedskortet” op – nye tog kan i dag sagtens køre 14 dage uden at komme på værksted. Og ellers må mekanikeren jo komme til toget.

Der er da mange sjove endestationer når der er sporarbejder. Da Horsens-Aarhus var lukket forrige weekend vendte IC og ICL i Horsens og Esbjerg-togene i Hedensted (da man kun kan vende i spor 1 i Horsens, var der ikke plads til Esbjerg-togene).

Her i Aalborg har jeg set mange tog med destinationer som Skanderborg, Hobro, Randers, Langå og Hadsten sent om aftenen - men her er der også kun tale om en aften-/natspærring. "Ø-kørsel" over en længere periode er blevet sværere nu hvor MR ikke længere er i drift - men det kan stadig lade sig gøre.

Lige nu hvor der er totalspærret gennem Slagelse, kører ICL togene Aalborg Lufthavn-Korsør, IC-togene fra Aalborg fortsætter til Esbjerg med IC4 (de kører Aarhus-Aalborg-Esbjerg-Aarhus) og på Sjælland vender man bl.a. i Sorø.

Med ETCS bliver det endnu nemmere at vende tog, da man så også kan vende dem på trinbræt på den fri bane eller på alle perronspor i Horsens eksempelvis (det ville man dog også kunne i dag, hvis ikke det var fordi Horsens havde et spare-sikringsanlæg).

--
Mvh Anders

Det kører på skinner for BDK og DSB

af steenth, 29/7 2021, 19:41 (973 dage siden) @ andersj


Og så skal persontogsoperatørerne som kører på offentlige kontrakter være lidt mere fleksible. Måske skal togene i en (kort) periode køre anderledes, f.eks. vende på steder der ikke normalt vendes på. Eller køre som shuttle imellem stationer, direkte forbindelser brydes måske. Og så hives ”værkstedskortet” op – nye tog kan i dag sagtens køre 14 dage uden at komme på værksted. Og ellers må mekanikeren jo komme til toget.


Der er da mange sjove endestationer når der er sporarbejder. Da Horsens-Aarhus var lukket forrige weekend vendte IC og ICL i Horsens og Esbjerg-togene i Hedensted (da man kun kan vende i spor 1 i Horsens, var der ikke plads til Esbjerg-togene).

Her i Aalborg har jeg set mange tog med destinationer som Skanderborg, Hobro, Randers, Langå og Hadsten sent om aftenen - men her er der også kun tale om en aften-/natspærring. "Ø-kørsel" over en længere periode er blevet sværere nu hvor MR ikke længere er i drift - men det kan stadig lade sig gøre.

Problemet specielt imellem København H og Høje Taastrup at der er voldsom mange passager, som skal igennem...

Med ETCS bliver det endnu nemmere at vende tog, da man så også kan vende dem på trinbræt på den fri bane eller på alle perronspor i Horsens eksempelvis (det ville man dog også kunne i dag, hvis ikke det var fordi Horsens havde et spare-sikringsanlæg).

Der skal også være sporskiftere til at komme til alle spor. Spor 3 i Horsens og man andre stationer på stationer på strækninger med dobbeltspor er reelt kun mest anvendelig til gennemkørsel...

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Frank Poulsen, 29/7 2021, 19:39 (973 dage siden) @ Jens Hansen

Hvad valg vil du tage Jens?


Et forsøg på et svar Steenth, om end det måske ikke er så konkret? Og med fare for at blive "kørt ned af et damptog".

Grundlæggende har jeg den opfattelse at jernbanen ikke har noget berettigelse, hvis der ikke kører tog. Det betyder så i mit hoved at der skal endog meget væsentlige årsager til ikke at køre tog pga. vedligeholdelsesarbejder.

Når det er sagt, betyder det ikke nødvendigvis at togene skal køre som normalt, der kan sagtens være perioder, hvor nedsat hastighed gør, at rejsetiden bliver forlænget. Der kan også være en reduktion i frekvens, eller skift til andet tog.

Jeg mener ikke der kan gives en standardopskrift på, hvorledes en konkret arbejde skal realiseres, det må afhænge af den konkrete situation, lokalitet og trafik. Det være sig dagspærringer, natarbejde, reduceret infrastruktur eller i aller yderste konsekvens total lukning.

Og så kunne det være, at der i nogen grad skal satses på interrimsløsninger – læg et midlertidigt sporskifte ind et sted, og kør så hen over det i skridtgang. Det er bedre at toget kører, end at togbussen kører. Her vil nogen trække ”sikkerhedskortet” – og ja sikkerheden skal være i orden og vurderes på fakta og risiko. Det er ikke noget religiøst!

Jernbaneinfrastruktur er af natur, at (stort set) al vedligehold er planlagt og det i princippet mange år ud i fremtiden. Så Banedanmark ved hvor svellerne skal skiftes om 30 år!

Et arbejde har altid en vis risiko for at kikse, 2 arbejder samtidig fordobler måske risikoen und so weiter! Min tilgang er som udgangspunkt – keep it simpel! Det er mit indtryk at Banedanmark i de senere år har praktiseret, ”at når vi alligevel er i gang, er der lige 100 andre ting som skal laves samtidig”. Det komplicerer tingene og så stiger risikoen for fejl.

Og så vil jeg nok mene at der ikke skal udføres opgaver med store trafikale konsekvenser for tæt på hinanden, med mindre de samlede arbejder kan ses ikke vil påvirke trafikken nævneværdigt.

Måden opgaver udføres på kunne der måske også ruskes lidt op i. Er det nødvendigt, som jeg fornemmer det, at Banedanmark sidder for bordenden og meget detaljeret er inde i alle processor? Udbyd f.eks. en sporombygning i ”totalleverance” – den vindende part skal således planlægge, udføre og få opgaven godkendt, før leverance til Banedanmark. Dette kunne kombineres med noget bod-bonus. Færdig før tid, giver måske 5 % i bonus pr. dag og forsinkelser koster så 5 % pr. dag.

Og så skal persontogsoperatørerne som kører på offentlige kontrakter være lidt mere fleksible. Måske skal togene i en (kort) periode køre anderledes, f.eks. vende på steder der ikke normalt vendes på. Eller køre som shuttle imellem stationer, direkte forbindelser brydes måske. Og så hives ”værkstedskortet” op – nye tog kan i dag sagtens køre 14 dage uden at komme på værksted. Og ellers må mekanikeren jo komme til toget.

Transitgodstogene skal nok have særbehandling, således at de søges fremmet i videst mulig omfang. Ellers havner godset i bedste fald på landevejen i perioden, i værste fald forsvinder det helt.

Jeg har ikke indsigt i de konkrete arbejder der pågår, eller overblik over hvor. Jeg læser at her i sommer er det aktuelt med noget København H, Høje- Taastrup – København H, Slagelse og noget oppe ved Aarhus?

En ide til inspiration:

Høje Taastrup – København H! Her ville jeg udbyde sporombygning, som Banedanmark, som jeg forstår fra min ”baneven”, har kendt til i de seneste 10 – 15 år. Udbuddet lyder – ”strækningen lukkes i 4 uger, hvor I så skal ombygge og få godkendt dette – og der er bonus hvis I skynder jer”. Trafikken på S-banen opretholdes, fjerntog fra vest vender i Høje Tastrup/Roskilde. Øvrig trafik omlægges hvis nødvendigt til banen Ringsted – København, evt. suppleret med interrimsløsninger jf ovenfor. Hvis dette realiseres, ja så bliver det lidt træls for passagererne, men de ved hvad der skal ske og hvordan de skal forholde sig. Og ro til at få arbejdet fra hånden. Operatørerne kompenseres for evt. ekstra udgifter i perioden og ingen togbusser!

God aften

JH

Alt det du beskriver er jo netop det man gør...

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 29/7 2021, 20:32 (973 dage siden) @ Frank Poulsen


Alt det du beskriver er jo netop det man gør...

Sådan opfatter vi jo heldigvis verden forskellig.

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Frank Poulsen, 30/7 2021, 02:35 (972 dage siden) @ Jens Hansen


Alt det du beskriver er jo netop det man gør...


Sådan opfatter vi jo heldigvis verden forskellig.

JH

Det er jo fakta at man kører alternativt og vender andre steder osv. Om man gør det godt nok, eller for presset og om tiden til at få lavet det der skal er lang nok er en anden snak. Men de ting der beskrives er jo netop det man gør. Tager grundlæggende et spor af gangen (undtagen i weekenden hvor en bro skulle løftes ind over alle spor) kører alternativt for at køre uden om, via Ny Ellebjerg. I foråret kørte man flere direkte tog Lufthavnen - Høje Tåstrup uden om Hovedbanegården. Så i mine øjne gør man jo netop alt det. Det handler da ikke om at opfatte det forskelligt.

Men igen, om det er godt nok planlagt, i forhold til de muligheder der er. Det kan altid diskuteres.

Derudover har der (så vidt jeg husker) ofte været kritik af at man ikke laver flere ting på en gang når man nu har spærret... Nu skrives der at man planlægger for meget... Såå uanset hvad man gør lyder det som nogle bliver utilfredse (nok ikke de samme, det er jeg med på).

Som en anden skriver, der var nok ikke de samme store behov for bro og dæmninger og hele bundkasser der skulle renoveres tilbage i 50erne til 70erne. Hvor tiden for meget af det arbejde er nu, som bare kræver mere. Det gør i mine øjne sammenligningerne sværere. Det handler jo ikke bare om nye skinner. Det gør man jo hver nat mange steder med reparationer over korte stykker.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af larsht, 29/7 2021, 19:58 (973 dage siden) @ Jens Hansen

Hvad valg vil du tage Jens?


Et forsøg på et svar Steenth, om end det måske ikke er så konkret? Og med fare for at blive "kørt ned af et damptog".

Grundlæggende har jeg den opfattelse at jernbanen ikke har noget berettigelse, hvis der ikke kører tog. Det betyder så i mit hoved at der skal endog meget væsentlige årsager til ikke at køre tog pga. vedligeholdelsesarbejder.
Og så kunne det være, at der i nogen grad skal satses på interrimsløsninger – læg et midlertidigt sporskifte ind et sted, og kør så hen over det i skridtgang. Det er bedre at toget kører, end at togbussen kører. Her vil nogen trække ”sikkerhedskortet” – og ja sikkerheden skal være i orden og vurderes på fakta og risiko. Det er ikke noget religiøst!

Det kommer ikke til at blive godkendt med passagerer i Europa i dag. Risikoen for personskade er simpelthen for langt over det acceptable. (At den grænse så ligger anderledes andre steder i verden er en anden sag.....)

Og så vil jeg nok mene at der ikke skal udføres opgaver med store trafikale konsekvenser for tæt på hinanden, med mindre de samlede arbejder kan ses ikke vil påvirke trafikken nævneværdigt.

Måden opgaver udføres på kunne der måske også ruskes lidt op i. Er det nødvendigt, som jeg fornemmer det, at Banedanmark sidder for bordenden og meget detaljeret er inde i alle processor? Udbyd f.eks. en sporombygning i ”totalleverance” – den vindende part skal således planlægge, udføre og få opgaven godkendt, før leverance til Banedanmark. Dette kunne kombineres med noget bod-bonus. Færdig før tid, giver måske 5 % i bonus pr. dag og forsinkelser koster så 5 % pr. dag.


Ideen om bod/bonus er ædel og jeg forstår den - men desværre slår den virkelige verden igennem, og de der byder på opgaverne retter så prisen ind derefter, således at buddet bliver på en pris der ligger væsentligt udenfor budgettet - og så kan projektet ikke laves i det oprindeligt planlagte omfang......


Og så skal persontogsoperatørerne som kører på offentlige kontrakter være lidt mere fleksible. Måske skal togene i en (kort) periode køre anderledes, f.eks. vende på steder der ikke normalt vendes på. Eller køre som shuttle imellem stationer, direkte forbindelser brydes måske.

Du mener.....som det gøres i dag?

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Rail, 29/7 2021, 20:41 (973 dage siden) @ Jens Hansen

En ide til inspiration:

Høje Taastrup – København H! Her ville jeg udbyde sporombygning, som Banedanmark, som jeg forstår fra min ”baneven”, har kendt til i de seneste 10 – 15 år. Udbuddet lyder – ”strækningen lukkes i 4 uger, hvor I så skal ombygge og få godkendt dette – og der er bonus hvis I skynder jer”.

Det er der allerede planlagt næste sommer, godt nok "kun" 2½ uges tid.

Omfanget af sporarbejdet mellem København og Høje Taastrup er i øvrigt sådan at det forsætter frem til og med 14 oktober i år (med enkeltspor Hvidovre Fjern - Glostrup 28/8-14/10), dette ligger oveni det kæmpe sporarbejde i Slagelse der foregå parrallet og med en lang periode kun ét spor til rådighed i Slagelse og som først afsluttes lige op til jul med en totalspærring af Slagelse i weekenden d. 18/12-20/12.

Næste år kommer sporarbejdet så igen med 2x 8 ugers enkeltsporsdrift Glostrup - Høje Taastrup og totalspærringen på de 2½ uge.

Både i år og næste år er begrænsning de meget lange blokafsnit der er på den nye bane, der er grundlæggende udsolgt for kapacitet mellem København og Ringsted lige meget hvilken vej du kører.

Næste år er der så også omfattende sporarbejder mellem Roskilde og Ringsted oveni - inkl totalspærring der dog ikke må ligge i samme periode som den mellem København H og Høje Taastrup pga. godstogs adgang til Høje Taastrup.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Big Buddha, 29/7 2021, 08:59 (973 dage siden) @ Jens Hansen

Søg dog ind til BDK - Det er jo lige dig som de står og mangler! Så kører det bare… Og DSB bliver glad.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Peter Christensen, 29/7 2021, 10:17 (973 dage siden) @ Big Buddha

Søg dog ind til BDK - Det er jo lige dig som de står og mangler! Så kører det bare… Og DSB bliver glad.

Som Hr. Hansen skriver, så har XL-arket vundet over praktikken. Da Hr. Hansen fremstår som en praktikker, så vil han ikke have en jordisk chance i dét firma.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af larsht, 29/7 2021, 15:37 (973 dage siden) @ Peter Christensen

Søg dog ind til BDK - Det er jo lige dig som de står og mangler! Så kører det bare… Og DSB bliver glad.

Som Hr. Hansen skriver, så har XL-arket vundet over praktikken. Da Hr. Hansen fremstår som en praktikker, så vil han ikke have en jordisk chance i dét firma.

Muligvis især fordi det ikke virker til at han har begreb om hvad togdrift og jernbanesikkerhed går ud på

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Petteri, 21/8 2021, 19:16 (950 dage siden) @ Petteri

Der er åbenbart sporarbejde på Fyn i denne weekend (NEJ . Jeg har ikke brug for et link), men togføren i lyntoget 16.32, sagde pænt velkommen i toget til Jylland, selvom det kun kørte til Odense. Vognnumrene passede heller ikke med hverken pladsbilletter eller skærmene på stationen. Der stod desuden CPH Lufthavn på skiltene i toget. Udfra skiltene indefra, virkede det som et intercity-tog, som i øjeblikket kører til/fra Østerport, for vognene 11,12,21 & 22 er et sjældent syn på lyntogene, synes jeg.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af OLL, Ballerup, 21/8 2021, 20:33 (950 dage siden) @ Petteri

Der er åbenbart sporarbejde på Fyn i denne weekend (NEJ . Jeg har ikke brug for et link), men togføren i lyntoget 16.32, sagde pænt velkommen i toget til Jylland, selvom det kun kørte til Odense. Vognnumrene passede heller ikke med hverken pladsbilletter eller skærmene på stationen. Der stod desuden CPH Lufthavn på skiltene i toget. Udfra skiltene indefra, virkede det som et intercity-tog, som i øjeblikket kører til/fra Østerport, for vognene 11,12,21 & 22 er et sjældent syn på lyntogene, synes jeg.

Var toget på vej fra KH mod Fyn/Jylland? Hvis ja, hvad afgang var det?

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Petteri, 21/8 2021, 21:16 (950 dage siden) @ OLL

Der er åbenbart sporarbejde på Fyn i denne weekend (NEJ . Jeg har ikke brug for et link), men togføren i lyntoget 16.32, sagde pænt velkommen i toget til Jylland, selvom det kun kørte til Odense. Vognnumrene passede heller ikke med hverken pladsbilletter eller skærmene på stationen. Der stod desuden CPH Lufthavn på skiltene i toget. Udfra skiltene indefra, virkede det som et intercity-tog, som i øjeblikket kører til/fra Østerport, for vognene 11,12,21 & 22 er et sjældent syn på lyntogene, synes jeg.


Var toget på vej fra KH mod Fyn/Jylland? Hvis ja, hvad afgang var det?

Det var 16.32 fra CPH mod Odense (lyn 51063 ifølge min pladsbillet) Den blev forsinket, fordi kunderne ikke kunne finde deres vogn :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af OLL, Ballerup, 22/8 2021, 08:34 (949 dage siden) @ Petteri

Der er åbenbart sporarbejde på Fyn i denne weekend (NEJ . Jeg har ikke brug for et link), men togføren i lyntoget 16.32, sagde pænt velkommen i toget til Jylland, selvom det kun kørte til Odense. Vognnumrene passede heller ikke med hverken pladsbilletter eller skærmene på stationen. Der stod desuden CPH Lufthavn på skiltene i toget. Udfra skiltene indefra, virkede det som et intercity-tog, som i øjeblikket kører til/fra Østerport, for vognene 11,12,21 & 22 er et sjældent syn på lyntogene, synes jeg.


Var toget på vej fra KH mod Fyn/Jylland? Hvis ja, hvad afgang var det?


Det var 16.32 fra CPH mod Odense (lyn 51063 ifølge min pladsbillet) Den blev forsinket, fordi kunderne ikke kunne finde deres vogn :-)

På en ER bliver skiltene skiftet af enten togfører eller togklargøringspersonel - de har nok bare glemt det ved en fejl og togføreren har ikke lagt mærke til det. :-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Petteri, 22/8 2021, 16:07 (949 dage siden) @ OLL

Det var 2 sæt MF :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af OLL, Ballerup, 22/8 2021, 16:30 (949 dage siden) @ Petteri

Det var 2 sæt MF :-)

Modtaget. Så kan det være info systemet som ikke har kunne oprette forbindelse, det er et problem vi desværre ser ofte.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Petteri, 22/8 2021, 17:37 (949 dage siden) @ OLL

Det var 2 sæt MF :-)


Modtaget. Så kan det være info systemet som ikke har kunne oprette forbindelse, det er et problem vi desværre ser ofte.

Jeg sætter pris på din info Oliver. Hvor der er teknik, kan der gå ting galt. Men togpersonalet burde dog ikke byde velkommen i toget til Jylland, når det kun kører til Odense :-) Så burde man som minimum fortælle, at der er togbus derfra.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af OLL, Ballerup, 22/8 2021, 17:47 (949 dage siden) @ Petteri

Det var 2 sæt MF :-)


Modtaget. Så kan det være info systemet som ikke har kunne oprette forbindelse, det er et problem vi desværre ser ofte.


Jeg sætter pris på din info Oliver. Hvor der er teknik, kan der gå ting galt. Men togpersonalet burde dog ikke byde velkommen i toget til Jylland, når det kun kører til Odense :-) Så burde man som minimum fortælle, at der er togbus derfra.

Det kan jeg godt være enig med dig om, men troede faktisk at togførerne nævnte det undervejs, da jeg ikke ved om det automatiske højtalerudkald er programmeret til at nævne togbusser.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Det kører på skinner for BDK og DSB

af mikedk2100, 22/8 2021, 18:20 (949 dage siden) @ Petteri

Jeg sætter pris på din info Oliver. Hvor der er teknik, kan der gå ting galt. Men togpersonalet burde dog ikke byde velkommen i toget til Jylland, når det kun kører til Odense :-) Så burde man som minimum fortælle, at der er togbus derfra.

For ikke så mange år siden havde DSB/Banedanmark jo den politik, at man oplyste om togets påtænkte endestation, uanset om der var busser halvdelen af vejen. Tanken var, at hvis folk skal til fx Kalundborg, så vil de ikke taget toget til Svebølle. Så hellere fortælle, at toget kører til Kalundborg og lade det være en overraskelse for passagererne, at de skal med bus.

Det er man så småt gået væk fra, men det kan jo være en smutter fra personalets side. Det tager jo tid at ændre arbejdsgange :-D

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Petteri, 22/8 2021, 18:45 (949 dage siden) @ mikedk2100

Jeg sætter pris på din info Oliver. Hvor der er teknik, kan der gå ting galt. Men togpersonalet burde dog ikke byde velkommen i toget til Jylland, når det kun kører til Odense :-) Så burde man som minimum fortælle, at der er togbus derfra.


For ikke så mange år siden havde DSB/Banedanmark jo den politik, at man oplyste om togets påtænkte endestation, uanset om der var busser halvdelen af vejen. Tanken var, at hvis folk skal til fx Kalundborg, så vil de ikke taget toget til Svebølle. Så hellere fortælle, at toget kører til Kalundborg og lade det være en overraskelse for passagererne, at de skal med bus.

Det er man så småt gået væk fra, men det kan jo være en smutter fra personalets side. Det tager jo tid at ændre arbejdsgange :-D

Det kender jeg godt. En pilot informerede os engang om, at hans fly ville flyve til Bologna i stedet for Firenze. Inde i flyet hørte vi ham dog byde velkommen i flyet til netop Firenze. Han "glemte" at fortælle dem, at på grund af vejrforhold, var lufthavnen lukket. :-D

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Det kører på skinner for BDK og DSB

af steenth, 22/8 2021, 22:11 (949 dage siden) @ mikedk2100

For ikke så mange år siden havde DSB/Banedanmark jo den politik, at man oplyste om togets påtænkte endestation, uanset om der var busser halvdelen af vejen. Tanken var, at hvis folk skal til fx Kalundborg, så vil de ikke taget toget til Svebølle. Så hellere fortælle, at toget kører til Kalundborg og lade det være en overraskelse for passagererne, at de skal med bus.

Jeg kan huske da S-tog gik over til at skilte til den reelle slutstation i stedet den normale. De gik fra mange klager til ingen klager... Dog have jeg en periode, hvor der var problemer med at skilte til Bispebjerg/Ryparken på ringbanen... hvor andet tog kun kørt til Bispebjerg. Der blev jeg en enkelt gang ramt at toget kun gik til Bispebjerg og jeg skulle til Ryparken...

Det kører på skinner for BDK og DSB

af KKLD, 23/8 2021, 06:14 (948 dage siden) @ steenth

For ikke så mange år siden havde DSB/Banedanmark jo den politik, at man oplyste om togets påtænkte endestation, uanset om der var busser halvdelen af vejen. Tanken var, at hvis folk skal til fx Kalundborg, så vil de ikke taget toget til Svebølle. Så hellere fortælle, at toget kører til Kalundborg og lade det være en overraskelse for passagererne, at de skal med bus.

Jeg kan huske da S-tog gik over til at skilte til den reelle slutstation i stedet den normale. De gik fra mange klager til ingen klager... Dog have jeg en periode, hvor der var problemer med at skilte til Bispebjerg/Ryparken på ringbanen... hvor andet tog kun kørt til Bispebjerg. Der blev jeg en enkelt gang ramt at toget kun gik til Bispebjerg og jeg skulle til Ryparken...


Hvad er forskellen på den reelle og normale slutstation?

Det kører på skinner for BDK og DSB

af Jens Hansen, 22/8 2021, 20:47 (949 dage siden) @ OLL

Ses ofte?

Øh, hvad er der galt i at reparere noget der ikke virker?

JH

Det kører på skinner for BDK og DSB

af ivar, 22/8 2021, 23:06 (949 dage siden) @ Jens Hansen

Nu skriver Oliver jo "oprette forbindelse", så vi må være ude i noget mobilt internet, hvilket i nogle områder og under nogle betingelser - f. eks. overbelastning - kan være ustabilt.

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak