Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog til Hirtshals i 2022? (Generelt)

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 29/7 2021, 22:18 (973 dage siden)

TV2 Nord bragte her til aften et lille indslag fra Hirtshals Havn, der det sidste år har oplevet en stigning af gods. Dog ikke på banen, selvom kunderne efterlyser det.

Det nævnes i indslaget at det skyldes at der er har været meget sporarbejde ned gennem Europa, men det nævnes ikke, at der er installeret nyt signalsystem i Vendsyssel og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Men spændende at Hirtshals Havn mener, at det er realistisk med tog på terminalen i maj måned 2022. Gad vide hvem operatøren bliver - der bliver nævnt CFL Cargo i indslaget. Men de har jo heller ingen lokomotiver med ETCS.

Link til indslaget: Gods i Hirtshals

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Godstog til Hirtshals i 2022?

af andersj, Aalborg, 29/7 2021, 22:36 (973 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Der har efterhånden været nævnt rigtig mange datoer - DB Cargo har eksempelvis tog til Hirtshals med i TKG 21 der skulle starte op til september.

--
Mvh Anders

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Jensen123, 30/7 2021, 07:18 (972 dage siden) @ Lasse Duusgaard

TV2 Nord bragte her til aften et lille indslag fra Hirtshals Havn, der det sidste år har oplevet en stigning af gods. Dog ikke på banen, selvom kunderne efterlyser det.

Det nævnes i indslaget at det skyldes at der er har været meget sporarbejde ned gennem Europa, men det nævnes ikke, at der er installeret nyt signalsystem i Vendsyssel og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Men spændende at Hirtshals Havn mener, at det er realistisk med tog på terminalen i maj måned 2022. Gad vide hvem operatøren bliver - der bliver nævnt CFL Cargo i indslaget. Men de har jo heller ingen lokomotiver med ETCS.

Link til indslaget: Gods i Hirtshals

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Er dette ikke svaret??
https://www.hirtshalshavn.dk/aktuelt/nyheder-fra-havnen/seneste-nyheder/danmarks-foerst...

Som iøvrigt tidligere har været omtalt herinde.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=155752

Avatar

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/7 2021, 09:17 (972 dage siden) @ Jensen123

Er dette ikke svaret??
https://www.hirtshalshavn.dk/aktuelt/nyheder-fra-havnen/seneste-nyheder/danmarks-foerst...

Som iøvrigt tidligere har været omtalt herinde.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=155752

Netop! Og der er så også den lidt interessante vinkel, at "digitalisering" af dette veteranlokomotiv jo må være en slags pilotforsøg i forhold til de andre "rigtige" veteranlokomotiver.
Det siges jo at det er prohibitivt dyrt fordi det er en "one-of-a-kind" løsning, der dør i dokumentation og tilladelser, men Nordjyske Jernbaner har altså fundet det opportunt at gøre det, frem for måske "bare" at købe et andet lokomotiv med ERMTS indbygget (OK - de findes måske slet ikke? Nej det gør de sgu nok ikke).
Og for Marcipanbrødene er der jo faktisk mulighed for en lille serie på i hvert fald 7 styk. Og 2-3 K-maskiner.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog til Hirtshals i 2022?

af andersj, Aalborg, 30/7 2021, 10:29 (972 dage siden) @ Michael Deichmann

Er dette ikke svaret??
https://www.hirtshalshavn.dk/aktuelt/nyheder-fra-havnen/seneste-nyheder/danmarks-foerst...

Som iøvrigt tidligere har været omtalt herinde.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=155752

Netop! Og der er så også den lidt interessante vinkel, at "digitalisering" af dette veteranlokomotiv jo må være en slags pilotforsøg i forhold til de andre "rigtige" veteranlokomotiver.
Det siges jo at det er prohibitivt dyrt fordi det er en "one-of-a-kind" løsning, der dør i dokumentation og tilladelser, men Nordjyske Jernbaner har altså fundet det opportunt at gøre det, frem for måske "bare" at købe et andet lokomotiv med ERMTS indbygget (OK - de findes måske slet ikke? Nej det gør de sgu nok ikke).
Og for Marcipanbrødene er der jo faktisk mulighed for en lille serie på i hvert fald 7 styk. Og 2-3 K-maskiner.

Det er jo let når Signalprogrammet betaler, ligesom de betaler for udrustningen af et GM-lokomotiv hos de øvrige lokalbaner. At man så hos NJ har anskaffet et lokomotiv der ikke kan trække et helt godstog ved strækningshastighed er måske knap så smart, men NJ har jo også hele tiden været stor modstander af godsterminalen i Hirtshals.

--
Mvh Anders

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Niels Bak, 30/7 2021, 12:34 (972 dage siden) @ Michael Deichmann

Er dette ikke svaret??
https://www.hirtshalshavn.dk/aktuelt/nyheder-fra-havnen/seneste-nyheder/danmarks-foerst...

Som iøvrigt tidligere har været omtalt herinde.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=155752

Netop! Og der er så også den lidt interessante vinkel, at "digitalisering" af dette veteranlokomotiv jo må være en slags pilotforsøg i forhold til de andre "rigtige" veteranlokomotiver.
Det siges jo at det er prohibitivt dyrt fordi det er en "one-of-a-kind" løsning, der dør i dokumentation og tilladelser, men Nordjyske Jernbaner har altså fundet det opportunt at gøre det, frem for måske "bare" at købe et andet lokomotiv med ERMTS indbygget (OK - de findes måske slet ikke? Nej det gør de sgu nok ikke).
Og for Marcipanbrødene er der jo faktisk mulighed for en lille serie på i hvert fald 7 styk. Og 2-3 K-maskiner.

Problemet er ikke ERMTS - det er der efterhånden mange strækninger med i Europa, og den nationale tilpasning er overskuelig. Problemet er STM-boksen, som lokomotivet skal have for også at køre på ATC-strækninger, og den kombi er unik og derfor dyr.

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/7 2021, 13:26 (972 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af Per Holm, 30/7 2021, 13:51


Problemet er ikke ERMTS - det er der efterhånden mange strækninger med i Europa, og den nationale tilpasning er overskuelig. Problemet er STM-boksen, som lokomotivet skal have for også at køre på ATC-strækninger, og den kombi er unik og derfor dyr.

NJ kører vistnok i forvejen uden ATC. Så kan deres rangerlok vel også klare sig uden denne mulighed i den korte tid der er tilbage inden man kan gennemkøre Jylland uden at ramme en ATC-strækning? Pt. er det vel kun strkn. 24 Langå - Hobro, strkn. 29 Bramming - Esbjerg og strkn. 31 Esbjerg - (Hjerm) der ligger "i vejen".

Godstog til Hirtshals i 2022?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/7 2021, 06:48 (971 dage siden) @ Per Holm

Kun?
Er vel ikke helt uden betydning

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 31/7 2021, 07:05 (971 dage siden) @ hummel_62

Kun?
Er vel ikke helt uden betydning

Naturligvis ikke.

Men tanken var at om 1½ år - når strkn. 31 er fikset - vil det være oplagt at søge dispensation til de to korte ATC-strækninger.

Avatar

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/7 2021, 10:43 (971 dage siden) @ Per Holm

Kun?
Er vel ikke helt uden betydning


Naturligvis ikke.

Men tanken var at om 1½ år - når strkn. 31 er fikset - vil det være oplagt at søge dispensation til de to korte ATC-strækninger.

Med tiden løser problemet sig jo da der så slet ikke er noget ATC tilbage.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog til Hirtshals i 2022?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/7 2021, 13:07 (971 dage siden) @ Per Holm

Nu går det jo bedre med udrulningen i det jyske, så det skal nok holde

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Godstog til Hirtshals i 2022?

af LHJ, 30/7 2021, 09:23 (972 dage siden) @ Jensen123

TV2 Nord bragte her til aften et lille indslag fra Hirtshals Havn, der det sidste år har oplevet en stigning af gods. Dog ikke på banen, selvom kunderne efterlyser det.

Det nævnes i indslaget at det skyldes at der er har været meget sporarbejde ned gennem Europa, men det nævnes ikke, at der er installeret nyt signalsystem i Vendsyssel og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Men spændende at Hirtshals Havn mener, at det er realistisk med tog på terminalen i maj måned 2022. Gad vide hvem operatøren bliver - der bliver nævnt CFL Cargo i indslaget. Men de har jo heller ingen lokomotiver med ETCS.

Link til indslaget: Gods i Hirtshals

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard


Er dette ikke svaret??
https://www.hirtshalshavn.dk/aktuelt/nyheder-fra-havnen/seneste-nyheder/danmarks-foerst...

Som iøvrigt tidligere har været omtalt herinde.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=155752


Med 450 hk og en maksimalhastighed på 70 km/t bliver det næppe meget gods, denne lille "havetraktor" kommer til at befordre mellem Aalborg og Hirtshals ...;-)

/LH

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 30/7 2021, 11:18 (972 dage siden) @ Lasse Duusgaard


… og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Der eksisterer pt kontrakter (ikke alle er underskrevet grundet igangværende afklaring omkring finansiering) på ETCS + Dansk STM udstyr til indbygning i 9 diesellokomotiver og 73 el lokomotiver hos kommercielle operatører til levering fra nu og til 2024.
Derudover er der også nybyggede el lokomotiver på vej med ETCS + dansk STM.
Så en løsning er på vej. Omend den stadig ser ret dyr ud.
Endelig får regionsbanerne jo udrustet deres MX med ETCS og MY med ETCS + dansk STM, hvordan man juridisk kan gøre disse maskiner tilgængelige for kommercielle operatører, kender jeg ikke seneste status på, men der arbejdes på forskellige løsninger.
Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Lasse

Godstog til Hirtshals i 2022?

af esni, Frederikssund, 30/7 2021, 12:51 (972 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


… og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Der eksisterer pt kontrakter (ikke alle er underskrevet grundet igangværende afklaring omkring finansiering) på ETCS + Dansk STM udstyr til indbygning i 9 diesellokomotiver og 73 el lokomotiver hos kommercielle operatører til levering fra nu og til 2024.
Derudover er der også nybyggede el lokomotiver på vej med ETCS + dansk STM.
Så en løsning er på vej. Omend den stadig ser ret dyr ud.
Endelig får regionsbanerne jo udrustet deres MX med ETCS og MY med ETCS + dansk STM, hvordan man juridisk kan gøre disse maskiner tilgængelige for kommercielle operatører, kender jeg ikke seneste status på, men der arbejdes på forskellige løsninger.

Er Midtjyske Jernbaners GM lokomotiver ikke tit lejet ud til en godsoperatør?
Hvor mange forskellige first-of-class skal der til for at dække GM lokomotiverne?
1 (alle typer)?
2 (MZ IV, MX+MY+CFL1800)?
4 (MZ IV, MX, MY, CFL1800)?
6 (MZ IV, MX(2 varianter), MY(2 varianter), CFL1800)?
Eller hver operatør og type for sig?

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

GM med ATC og GM med ETCS kunne køre forspand, ligesom man gør når man bruger CFL1800 som booster


Lasse

--
Eskild

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsht, 30/7 2021, 20:50 (972 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/9 2021, 17:20 (920 dage siden) @ larsht

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?

Du kan hos Trafikstyrelsen få godkendt et lokomotiv med ETCS og uden STM, og så ansøge BDK om tilladelse til at køre på ATC_strækninger uden mobil togkontrolanlæg. Men da vi ikke har set det i praksis endnu, er det nok ikke så nemt, som det kunne lyde...

/Lasse

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Svend, 20/9 2021, 19:33 (920 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?


Du kan hos Trafikstyrelsen få godkendt et lokomotiv med ETCS og uden STM, og så ansøge BDK om tilladelse til at køre på ATC_strækninger uden mobil togkontrolanlæg. Men da vi ikke har set det i praksis endnu, er det nok ikke så nemt, som det kunne lyde...

... og heller ikke specielt sikkert .....

--
Svend

Godstog til Hirtshals i 2022?

af bth, 21/9 2021, 08:27 (919 dage siden) @ Svend

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?


Du kan hos Trafikstyrelsen få godkendt et lokomotiv med ETCS og uden STM, og så ansøge BDK om tilladelse til at køre på ATC_strækninger uden mobil togkontrolanlæg. Men da vi ikke har set det i praksis endnu, er det nok ikke så nemt, som det kunne lyde...


... og heller ikke specielt sikkert .....

Helt enig ikke specielt sikkert.... men dog langt højere sikkerheds niveau end den kørsel vi kender i dag på de fleste lokalbaner samt banen mellem Hobro og Aalborg.

Det sikreste vil jo nok være helt at indstille togtrafikken :-)

/Bjørn

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Peter Christensen, 21/9 2021, 09:17 (919 dage siden) @ bth

Det sikreste vil jo nok være helt at indstille togtrafikken :-)

Interessant tanke.
Gad vide hvor lang tid der går fra at trafikken er stoppet til diverse kontoriusser opdager dette?

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Svend, 21/9 2021, 11:02 (919 dage siden) @ bth

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?


Du kan hos Trafikstyrelsen få godkendt et lokomotiv med ETCS og uden STM, og så ansøge BDK om tilladelse til at køre på ATC_strækninger uden mobil togkontrolanlæg. Men da vi ikke har set det i praksis endnu, er det nok ikke så nemt, som det kunne lyde...


... og heller ikke specielt sikkert .....


Helt enig ikke specielt sikkert.... men dog langt højere sikkerheds niveau end den kørsel vi kender i dag på de fleste lokalbaner samt banen mellem Hobro og Aalborg.

Der var jo en grund til, at der blev etableret ATC (og HKT) ..... desværre ikke overalt, men med ETCS (og CBTC) højnes nu sikkerhedsniveauet på alle de statslige jernbanestrækninger. Ingen grund til at gå på kompromis .... og slet ikke af økonomiske årsager.

--
Svend

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsht, 21/9 2021, 13:38 (919 dage siden) @ Svend

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?


Du kan hos Trafikstyrelsen få godkendt et lokomotiv med ETCS og uden STM, og så ansøge BDK om tilladelse til at køre på ATC_strækninger uden mobil togkontrolanlæg. Men da vi ikke har set det i praksis endnu, er det nok ikke så nemt, som det kunne lyde...


... og heller ikke specielt sikkert .....


Helt enig ikke specielt sikkert.... men dog langt højere sikkerheds niveau end den kørsel vi kender i dag på de fleste lokalbaner samt banen mellem Hobro og Aalborg.

Der var jo en grund til, at der blev etableret ATC (og HKT) ..... desværre ikke overalt, men med ETCS (og CBTC) højnes nu sikkerhedsniveauet på alle de statslige jernbanestrækninger. Ingen grund til at gå på kompromis .... og slet ikke af økonomiske årsager.

Det er der jo så desværre alligevel - ICI på CBTC-strækninger....

Godstog til Hirtshals i 2022?

af KKLD, 21/9 2021, 18:43 (919 dage siden) @ larsht

Hvad er ICI på CBTC-strækninger?

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsht, 21/9 2021, 18:51 (919 dage siden) @ KKLD

Hvad er ICI på CBTC-strækninger?

Signalvisning i førerrum på arbejdskøretøjer og lokomotiver der skal køre på S-banens CBTC-udstyrede strækninger.
Det er IKKE et togkontrolanlæg, og kan således IKKE nødbremse køretøjer der kører for langt.
Kører man rent faktisk forbi et endepunkt, man ikke har tilladelse til at passere, vil en lampe blinke rødt og en høj tone lyde - det er det.

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Jens N, Fredericia, 21/9 2021, 21:24 (919 dage siden) @ larsht

Hvad er ICI på CBTC-strækninger?


Signalvisning i førerrum på arbejdskøretøjer og lokomotiver der skal køre på S-banens CBTC-udstyrede strækninger.
Det er IKKE et togkontrolanlæg, og kan således IKKE nødbremse køretøjer der kører for langt.
Kører man rent faktisk forbi et endepunkt, man ikke har tilladelse til at passere, vil en lampe blinke rødt og en høj tone lyde - det er det.

Hvis man kan få en lampe til at blinke, kan man også få en magnetventil til at åbne for f.eks. bremseledningen. Det havde der været mere sikkerhed i.

Mvh. Jens

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsht, 21/9 2021, 22:02 (919 dage siden) @ Jens N

Hvad er ICI på CBTC-strækninger?


Signalvisning i førerrum på arbejdskøretøjer og lokomotiver der skal køre på S-banens CBTC-udstyrede strækninger.
Det er IKKE et togkontrolanlæg, og kan således IKKE nødbremse køretøjer der kører for langt.
Kører man rent faktisk forbi et endepunkt, man ikke har tilladelse til at passere, vil en lampe blinke rødt og en høj tone lyde - det er det.


Hvis man kan få en lampe til at blinke, kan man også få en magnetventil til at åbne for f.eks. bremseledningen. Det havde der været mere sikkerhed i.

Mvh. Jens

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........

Men vi er i øvrigt ikke så vildt uenige.... ;-)

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Peter Christensen, 21/9 2021, 23:02 (919 dage siden) @ larsht

Signalvisning i førerrum på arbejdskøretøjer og lokomotiver der skal køre på S-banens CBTC-udstyrede strækninger.
Det er IKKE et togkontrolanlæg, og kan således IKKE nødbremse køretøjer der kører for langt.
Kører man rent faktisk forbi et endepunkt, man ikke har tilladelse til at passere, vil en lampe blinke rødt og en høj tone lyde - det er det.


Hvis man kan få en lampe til at blinke, kan man også få en magnetventil til at åbne for f.eks. bremseledningen. Det havde der været mere sikkerhed i.

Mvh. Jens


Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........

Hvilket heller ikke er svært. Mig bekendt er de flest arbejdskøretøjer forsynet med forbrændingsmotor hvorfor det "blot" er at sætte en eller 2 magnetventiler ind i brændstofledningen, så skal trækkraften nok forsvinde....

Godstog til Hirtshals i 2022?

af RasmusD, 21/9 2021, 23:37 (919 dage siden) @ larsht

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........

Det meste jernbanemateriel herhjemme er udstyret med trækkraftafbrydere, der udkobler trækkraften så snart der kommer luft til bremsecylinderne. Så hvis man åbner bremseledningen, afbrydes trækkraften af sig selv.

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsht, 22/9 2021, 00:48 (919 dage siden) @ RasmusD

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........


Det meste jernbanemateriel herhjemme er udstyret med trækkraftafbrydere, der udkobler trækkraften så snart der kommer luft til bremsecylinderne. Så hvis man åbner bremseledningen, afbrydes trækkraften af sig selv.

Gælder det mon også for arbejdskøretøjer?

Avatar

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2021, 09:06 (918 dage siden) @ larsht

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........


Det meste jernbanemateriel herhjemme er udstyret med trækkraftafbrydere, der udkobler trækkraften så snart der kommer luft til bremsecylinderne. Så hvis man åbner bremseledningen, afbrydes trækkraften af sig selv.


Gælder det mon også for arbejdskøretøjer?

Ellers er det vel ikke raketvidenskab at etablere det - kun at få det godkendt bagefter :-D :-D :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 22/9 2021, 09:57 (918 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........


Det meste jernbanemateriel herhjemme er udstyret med trækkraftafbrydere, der udkobler trækkraften så snart der kommer luft til bremsecylinderne. Så hvis man åbner bremseledningen, afbrydes trækkraften af sig selv.


Gælder det mon også for arbejdskøretøjer?


Ellers er det vel ikke raketvidenskab at etablere det - kun at få det godkendt bagefter :-D :-D :-D

Det er egentlig en lidt sjov diskussion I har kørende nu. Afledt af at sikkerhedskravene på Fjernbanen er/fortolkes/administreres så høje, at det i praksis gør det meget svært at køre Jernbanegods inden ERTMS er fuld implementeret, vil I nu komplicere den "light-løsning", der findes - og er godkendt - på CBTC strækninger i "sikkerhedens navn" :-)

I virkeligheden er det jo en "light-løsning" på fjernbanen, der er behov for...

/Lasse

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsL, 22/9 2021, 10:06 (918 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........


Det meste jernbanemateriel herhjemme er udstyret med trækkraftafbrydere, der udkobler trækkraften så snart der kommer luft til bremsecylinderne. Så hvis man åbner bremseledningen, afbrydes trækkraften af sig selv.


Gælder det mon også for arbejdskøretøjer?


Ellers er det vel ikke raketvidenskab at etablere det - kun at få det godkendt bagefter :-D :-D :-D


Det er egentlig en lidt sjov diskussion I har kørende nu. Afledt af at sikkerhedskravene på Fjernbanen er/fortolkes/administreres så høje, at det i praksis gør det meget svært at køre Jernbanegods inden ERTMS er fuld implementeret, vil I nu komplicere den "light-løsning", der findes - og er godkendt - på CBTC strækninger i "sikkerhedens navn" :-)

I virkeligheden er det jo en "light-løsning" på fjernbanen, der er behov for...

Man kunne vel strengt taget også forlænge driftsperioden på ATC med 15-20 år (og betale det som det koster). Derved ville DK-STM boksen jo få en fornuftig afskrivningsperiode for de jernbanevirksomheder der i dag gerne vil ind på det danske marked.

At der er strækninger der i dag ikke har togkontrolanlæg og som inden for kort tid for ETCS er der vel ingen som kan have noget imod.

Hilsen Lars

Godstog til Hirtshals i 2022?

af andersj, Aalborg, 22/9 2021, 11:03 (918 dage siden) @ larsL

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........


Det meste jernbanemateriel herhjemme er udstyret med trækkraftafbrydere, der udkobler trækkraften så snart der kommer luft til bremsecylinderne. Så hvis man åbner bremseledningen, afbrydes trækkraften af sig selv.


Gælder det mon også for arbejdskøretøjer?


Ellers er det vel ikke raketvidenskab at etablere det - kun at få det godkendt bagefter :-D :-D :-D


Det er egentlig en lidt sjov diskussion I har kørende nu. Afledt af at sikkerhedskravene på Fjernbanen er/fortolkes/administreres så høje, at det i praksis gør det meget svært at køre Jernbanegods inden ERTMS er fuld implementeret, vil I nu komplicere den "light-løsning", der findes - og er godkendt - på CBTC strækninger i "sikkerhedens navn" :-)

I virkeligheden er det jo en "light-løsning" på fjernbanen, der er behov for...


Man kunne vel strengt taget også forlænge driftsperioden på ATC med 15-20 år (og betale det som det koster). Derved ville DK-STM boksen jo få en fornuftig afskrivningsperiode for de jernbanevirksomheder der i dag gerne vil ind på det danske marked.

Det kræver jo så at jernbanevirksomhederne anskaffer nye lokomotiver og at prisen på DK-STM er nogenlunde det samme som ATC alene.
Det giver jo ikke mening at udruste eksisterende lokomotiver med DK-STM hvis man holder fast i ATC. DK-STM skal jo kun bruges i overgangsperioden mellem ATC og ETCS. Hvis den overgangsperiode tager eksempelvis 3 år mellem Padborg og Kastrup, så er det jo ligemeget om de 3 år ligger nu eller om 15-20 år. Udstyret skal kun bruges i 3 år.

--
Mvh Anders

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsht, 22/9 2021, 17:07 (918 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det er ikke helt så ligetil - trækkraften skal også afbrydes........


Det meste jernbanemateriel herhjemme er udstyret med trækkraftafbrydere, der udkobler trækkraften så snart der kommer luft til bremsecylinderne. Så hvis man åbner bremseledningen, afbrydes trækkraften af sig selv.


Gælder det mon også for arbejdskøretøjer?


Ellers er det vel ikke raketvidenskab at etablere det - kun at få det godkendt bagefter :-D :-D :-D


Det er egentlig en lidt sjov diskussion I har kørende nu. Afledt af at sikkerhedskravene på Fjernbanen er/fortolkes/administreres så høje, at det i praksis gør det meget svært at køre Jernbanegods inden ERTMS er fuld implementeret, vil I nu komplicere den "light-løsning", der findes - og er godkendt - på CBTC strækninger i "sikkerhedens navn" :-)

I virkeligheden er det jo en "light-løsning" på fjernbanen, der er behov for...

/Lasse

Nej, for guds skyld ikke - løsningen er kun en forsvindende lille forbedring i forhold til det der gælder for køretøjerne inden udrulning - min egen personlige holdning er at de enten bør have fuld installation eller kun befinde sig i spærrede spor.

Godstog til Hirtshals i 2022?

af steenth, 23/9 2021, 13:52 (917 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen
redigeret af steenth, 23/9 2021, 14:02

Det er egentlig en lidt sjov diskussion I har kørende nu. Afledt af at sikkerhedskravene på Fjernbanen er/fortolkes/administreres så høje, at det i praksis gør det meget svært at køre Jernbanegods inden ERTMS er fuld implementeret, vil I nu komplicere den "light-løsning", der findes - og er godkendt - på CBTC strækninger i "sikkerhedens navn" :-)

I virkeligheden er det jo en "light-løsning" på fjernbanen, der er behov for...

Jeg kan godt følge det. ATC og ETCS niveau 1 kunne del køretøjer godt undvære førerrumsignal, hvis strækninger stadig var udstyret med signaler og afmærkning til fx 120 km/t. Det vil give billigere opsætning uden der er forskel i hvad det bliver overvågnet, da signalgivning via førerumssignal skal have en meget lav rate imellem fejl i udstyr. Men det er ikke løsning til ERTMS/ETCS niveau 2.

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Svend, 21/9 2021, 19:57 (919 dage siden) @ larsht

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?


Du kan hos Trafikstyrelsen få godkendt et lokomotiv med ETCS og uden STM, og så ansøge BDK om tilladelse til at køre på ATC_strækninger uden mobil togkontrolanlæg. Men da vi ikke har set det i praksis endnu, er det nok ikke så nemt, som det kunne lyde...


... og heller ikke specielt sikkert .....


Helt enig ikke specielt sikkert.... men dog langt højere sikkerheds niveau end den kørsel vi kender i dag på de fleste lokalbaner samt banen mellem Hobro og Aalborg.

Der var jo en grund til, at der blev etableret ATC (og HKT) ..... desværre ikke overalt, men med ETCS (og CBTC) højnes nu sikkerhedsniveauet på alle de statslige jernbanestrækninger. Ingen grund til at gå på kompromis .... og slet ikke af økonomiske årsager.


Det er der jo så desværre alligevel - ICI på CBTC-strækninger....

Det er korrekt, men bitter nød ..... og bestemt ikke rent driftsmæssigt godt, hvis sådanne køretøjer skal køre mellem de øvrige tog.

--
Svend

Godstog til Hirtshals i 2022?

af larsht, 21/9 2021, 20:39 (919 dage siden) @ Svend

Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil

Er det ikke Trafikstyrelsen?


Du kan hos Trafikstyrelsen få godkendt et lokomotiv med ETCS og uden STM, og så ansøge BDK om tilladelse til at køre på ATC_strækninger uden mobil togkontrolanlæg. Men da vi ikke har set det i praksis endnu, er det nok ikke så nemt, som det kunne lyde...


... og heller ikke specielt sikkert .....


Helt enig ikke specielt sikkert.... men dog langt højere sikkerheds niveau end den kørsel vi kender i dag på de fleste lokalbaner samt banen mellem Hobro og Aalborg.

Der var jo en grund til, at der blev etableret ATC (og HKT) ..... desværre ikke overalt, men med ETCS (og CBTC) højnes nu sikkerhedsniveauet på alle de statslige jernbanestrækninger. Ingen grund til at gå på kompromis .... og slet ikke af økonomiske årsager.


Det er der jo så desværre alligevel - ICI på CBTC-strækninger....


Det er korrekt, men bitter nød ..... og bestemt ikke rent driftsmæssigt godt, hvis sådanne køretøjer skal køre mellem de øvrige tog.

I virkeligheden bør det diskuteres om de så skal det (køre mellem øvrige tog) uden at det foregår i en sporspærring.......

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Jens Hansen, 21/9 2021, 14:39 (919 dage siden) @ Svend

med ETCS (og CBTC) højnes nu sikkerhedsniveauet på alle de statslige jernbanestrækninger. Ingen grund til at gå på kompromis .... og slet ikke af økonomiske årsager.

ja - vi går fra en ekstrem sikker jernbane til en meget ekstrem sikker jernbane (!)

Og netop - af økonomiske årsager - der var mange milliarder som Banedanmark sagde de kunne spare.

JH

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Svend, 21/9 2021, 15:17 (919 dage siden) @ Jens Hansen

med ETCS (og CBTC) højnes nu sikkerhedsniveauet på alle de statslige jernbanestrækninger. Ingen grund til at gå på kompromis .... og slet ikke af økonomiske årsager.


ja - vi går fra en ekstrem sikker jernbane til en meget ekstrem sikker jernbane (!)

Og netop - af økonomiske årsager - der var mange milliarder som Banedanmark sagde de kunne spare.

JH

Nu tænkte jeg mere på de mobile udstyr.
Men er det ikke bare sådan, at trækkrafttenheder skal forsynes med udstyr, som er forudset og forudsat af leverandører og godkendende myndigheder? Eller kan der forenkles, samtidig med at sikkerhedsniveauet bevares?
Jeg er spændt på om der er nogen her, som kan bidrage med saglig og nyttig viden.

--
Svend

Godstog til Hirtshals i 2022?

af Niels Bak, 30/7 2021, 12:38 (972 dage siden) @ Lasse Duusgaard

TV2 Nord bragte her til aften et lille indslag fra Hirtshals Havn, der det sidste år har oplevet en stigning af gods. Dog ikke på banen, selvom kunderne efterlyser det.

Det nævnes i indslaget at det skyldes at der er har været meget sporarbejde ned gennem Europa, men det nævnes ikke, at der er installeret nyt signalsystem i Vendsyssel og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Men spændende at Hirtshals Havn mener, at det er realistisk med tog på terminalen i maj måned 2022. Gad vide hvem operatøren bliver - der bliver nævnt CFL Cargo i indslaget. Men de har jo heller ingen lokomotiver med ETCS.

Link til indslaget: Gods i Hirtshals

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Det er ikke i første omgang signalsystemet, som har været problemet, men manglende kapacitet, så der ikke kunne køres godstog i dagtimerne. Og et system, hvor godstoget skulle stå og vente på at komme afsted fra natfærgen kom ind med godset om morgenen til om aftenen efter passagerdriften var droslet ned, har ingen gang på jorden.

Siden er der lavet nyt krydsningsspor på Hirtshalsbanen og stykker med dobbeltspor ved Lindholm og Hjørring er på vej, så det er nok snarere fordi der faktisk er ved at være hul igennem til godstog, at der nu ser ud til at ske noget.

Godstog til Hirtshals i 2022?

af andersj, Aalborg, 30/7 2021, 14:12 (972 dage siden) @ Niels Bak

TV2 Nord bragte her til aften et lille indslag fra Hirtshals Havn, der det sidste år har oplevet en stigning af gods. Dog ikke på banen, selvom kunderne efterlyser det.

Det nævnes i indslaget at det skyldes at der er har været meget sporarbejde ned gennem Europa, men det nævnes ikke, at der er installeret nyt signalsystem i Vendsyssel og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Men spændende at Hirtshals Havn mener, at det er realistisk med tog på terminalen i maj måned 2022. Gad vide hvem operatøren bliver - der bliver nævnt CFL Cargo i indslaget. Men de har jo heller ingen lokomotiver med ETCS.

Link til indslaget: Gods i Hirtshals

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard


Det er ikke i første omgang signalsystemet, som har været problemet, men manglende kapacitet, så der ikke kunne køres godstog i dagtimerne. Og et system, hvor godstoget skulle stå og vente på at komme afsted fra natfærgen kom ind med godset om morgenen til om aftenen efter passagerdriften var droslet ned, har ingen gang på jorden.

Siden er der lavet nyt krydsningsspor på Hirtshalsbanen og stykker med dobbeltspor ved Lindholm og Hjørring er på vej, så det er nok snarere fordi der faktisk er ved at være hul igennem til godstog, at der nu ser ud til at ske noget.

Med den nuværende hverdagskøreplan er kapacitetsproblemet flyttet fra Hirtshalsbanen til Hjørring station. Der er simpelthen ikke plads til at foretage omløb på Hjørring station af et længere godstog, fordi der foretages krydsning to gange i timen. Omløb skal ske i spor 1 eller 2, da spor 3 kun er ca. 540 meter langt. I spor 1 vil man kunne placere et 700 meter langt godstog hvilket svarer nogenlunde til længden på terminalen i Hirtshals (680 meter).

Dobbeltsporet ved Lindholm blev ibrugtaget i 2020 mens det i Hjørring føst bygges i 2024.

Problemet i Hjørring kan løses ved at etablere en perron i spor 3 samt en niveaufri over/underføring, eller muligvis ved at ændre hele køreplanstrukturen i Vendsyssel, hvilket næppe kommer til at ske før ETCS tages i brug på (Aarhus)-Lindholm i 2024.

--
Mvh Anders

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af steenth, 17/9 2021, 08:52 (923 dage siden) @ bth

Her ville det klæde Benny E at kikke lidt ind i eget resortområde og henvise til hvor de involverede jernbanevirksomheder har kunnet købe det nødvendige udstyr :-(

Den særlige danske version af ETCS er jo ikke ligefrem en hyldevare.

Danmark bruger netop en hyldevare version. Alle mobil udstyr med version 3.4.0 og 3.6.0 kan bruges. Det eneste specielle er STM som skal købes hos Siemens.

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af esni, Frederikssund, 17/9 2021, 08:58 (923 dage siden) @ steenth

Her ville det klæde Benny E at kikke lidt ind i eget resortområde og henvise til hvor de involverede jernbanevirksomheder har kunnet købe det nødvendige udstyr :-(

Den særlige danske version af ETCS er jo ikke ligefrem en hyldevare.

Danmark bruger netop en hyldevare version. Alle mobil udstyr med version 3.4.0 og 3.6.0 kan bruges. Det eneste specielle er STM som skal købes hos Siemens.

Og den er ikke nødvendig Nordenfjords...

--
Eskild

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Poul Andersen, 17/9 2021, 09:24 (923 dage siden) @ esni

Her ville det klæde Benny E at kikke lidt ind i eget resortområde og henvise til hvor de involverede jernbanevirksomheder har kunnet købe det nødvendige udstyr :-(

Den særlige danske version af ETCS er jo ikke ligefrem en hyldevare.

Danmark bruger netop en hyldevare version. Alle mobil udstyr med version 3.4.0 og 3.6.0 kan bruges. Det eneste specielle er STM som skal købes hos Siemens.


Og den er ikke nødvendig Nordenfjords...

Men det er STM, hvis man ønsker at anvende samme lokomotiv fra f.eks. Aarhus Havn.

mvh.
Poul.

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 17/9 2021, 12:38 (923 dage siden) @ Poul Andersen


Men det er STM, hvis man ønsker at anvende samme lokomotiv fra f.eks. Aarhus Havn.

Som BDK iøvrigt principielt kan dispensere fra, hvis maskinen kun har ETCS (…) Men der er ikke mange lokomotiver med 3.4.0 eller derover, og leveringstiden på udstyr er lang, inden en trættelig godkendelsesproces skal køres. Imens må maskinerne ikke anvendes. Er det snart et år lokaltog MX 42 har været ude mens indbygning og godkendelser foregår? Godslokomotiver skal primært køre for at kunne tjene penge…

Mener at prisen på first of class pt er omkring 15 mio, hvis det er et godkendt lok i pågældende land i forvejen. De seneste serieombygninger i Europa står i ca 3,5 mio kroner pr lokomotiv med engangsomkostninger på mellem 50 og 90 mio kroner pr lokomotivtype.

Investeringer i Jernbanegods er i øjeblikket bedre givet ud på trafik og projekter i andre lande, hvor afgifterne er mindre, volumen større og dermed en lavere samlet risiko. Det bliver bedre i Danmark fra 2029 - hvis der altså stadig er nogle steder at køre hen.

Lasse

Avatar

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Morten Beck, Græsted, 17/9 2021, 16:19 (923 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Er der nogen her inde der kan give mig et fornuftigt svar på, hvorfor det skal være så omstændigt og dyrt, at få nyt grej ud at køre?

Det er jo sindssyge priser vi snakker om, og man får næsten den tro, at det er bevidst for at genere jernbanen mest muligt.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/9 2021, 16:52 (923 dage siden) @ Morten Beck

Er der nogen her inde der kan give mig et fornuftigt svar på, hvorfor det skal være så omstændigt og dyrt, at få nyt grej ud at køre?

Det er jo sindssyge priser vi snakker om, og man får næsten den tro, at det er bevidst for at genere jernbanen mest muligt.

Jernbanen har selv skabt dette monster af et system, hvor der efterhånden skal min. 5 instanser til at godkende selv de mest simple tiltag. Det gav sikker god mening i begyndelsen, men omfanget er efterhånden blevet så enormt, at jernbanen er ved at kvæle sig selv i systemer, godkendelser og administrative tiltag.

Systemet er i princippet opbygget som et pyramidespil, hvor dem der sidder i toppen har en sikker indtjening. Hvis andre også vil have en del af 'kagen', så hjælper det ikke at gøre kagen mindre, altså at dele med andre. I stedet så 'opfinder' man en ny 'kage' så der igen er nok til alle... - samfundet betaler (dig og mig).

Nu er det ikke kun jernbanen der har skabt dette system, det gennemsyrer i dag stort set alle brancher, hvor der min. skal 2 konsulenter til, for at gøre selv den mindste ting - ting som for bare 20 år siden blev udført uden problemer af nogen art.

De store certificeringsselskaber som f.eks. Veritas, er enormt gode til at 'opfinde' nye certificeringer, som den progressive leder gerne vil have hængende i en ramme på kontoret - og så er indtjeningen sikret for selskabet, for når virksomhed A kan, så skal virksomhed B også - og virksomhed C.... (forsæt selv i det uendelige)

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af RasmusD, 18/9 2021, 14:07 (922 dage siden) @ Morten Beck

Som jeg har forstået det, er det DK-STM, der giver økonomiske udfordringer. Altså udstyret, der skal oversætte ATC-strækningernes signaler til noget som ETCS-computeren kan forstå.

Der er flere leverandører af ETCS, men der er kun én af DK-STM, nemlig Siemens. Sammen med DSB har de en stribe patenter på dansk ATC. Og som “DK” i DK-STM antyder, så er der kun et marked for denne boks i Danmark.

Altså er der ikke særlig mange enheder at fordele udviklingsomkostningerne over, og derfor bliver den dyr. Og når der samtidigt kun er brug for den i en relativt kort tidsperiode - altså indtil ATC er udfaset på de danske hovedstrækninger og erstattet af ETCS - har man som kommercielt godsselskab ikke særlig lang tid at tjene investeringen i DK-STM hjem igen.

Det er anderledes for passagerselskaberne. Der har Folketinget bevilget penge til det hele. Men i godsbranchen er der hård konkurrence både fra andre selskaber og lastbiler, og derfor er det svært at få regnestykket til at gå op.

Var det bare et spørgsmål om at skifte til ETCS alene, ville det være mere overkommeligt. Det er overgangsfasen mellem ETCS og ATC, der giver grus i maskineriet.

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af esni, Frederikssund, 18/9 2021, 15:35 (922 dage siden) @ RasmusD

Som jeg har forstået det, er det DK-STM, der giver økonomiske udfordringer. Altså udstyret, der skal oversætte ATC-strækningernes signaler til noget som ETCS-computeren kan forstå.

Der er flere leverandører af ETCS, men der er kun én af DK-STM, nemlig Siemens. Sammen med DSB har de en stribe patenter på dansk ATC. Og som “DK” i DK-STM antyder, så er der kun et marked for denne boks i Danmark.

Altså er der ikke særlig mange enheder at fordele udviklingsomkostningerne over, og derfor bliver den dyr. Og når der samtidigt kun er brug for den i en relativt kort tidsperiode - altså indtil ATC er udfaset på de danske hovedstrækninger og erstattet af ETCS - har man som kommercielt godsselskab ikke særlig lang tid at tjene investeringen i DK-STM hjem igen.

Det er anderledes for passagerselskaberne. Der har Folketinget bevilget penge til det hele. Men i godsbranchen er der hård konkurrence både fra andre selskaber og lastbiler, og derfor er det svært at få regnestykket til at gå op.

Var det bare et spørgsmål om at skifte til ETCS alene, ville det være mere overkommeligt. Det er overgangsfasen mellem ETCS og ATC, der giver grus i maskineriet.

Hvis det er samme operatør der kører til Ålborg Østhavn, så kan man måske nøjes med ETCS uden DK-STM, hvis de 2 tog køres sammenkoblet syd for Ålborg.
Lokomotiv med ATC kører forrest til Ålborg - løber om og tager delen til Østhavnen.
Lokomotiv med ETCS (uden DK-STM) tager Hirtshalsdelen til Hjørring etc

På returløbet sættes stammen fra Østhavnen bag på stammen fra Hirtshals, løber om og tager det hele sydpå.

--
Eskild

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Bent Larsen, Kalundborg, 17/9 2021, 16:46 (923 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hej Lasse
Ved du hvordan det går med det franske projekt, som er mere enkelt til f.eks. Veterantog, det kan måske også bruges nogle få år på et godstogs lok ?
Vh
Bent Larsen

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/9 2021, 17:24 (920 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Lasse
Ved du hvordan det går med det franske projekt, som er mere enkelt til f.eks. Veterantog, det kan måske også bruges nogle få år på et godstogs lok ?
Vh
Bent Larsen

Jeg har faktisk aldrig hørt til det "franske projekt" ift en "kuffertløsning" på ETCS. Mange har snakket om det, men jeg ved faktisk ikke, hvem der laver det, eller hvad status er...

Det franske projekt jeg kender til, der indgår som alternativ til ETCS er førerløs drift baseret på optisk genkendelse af signaler og faresituationer, men det er jo noget helt andet.

/Lasse

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Svend, 20/9 2021, 19:32 (920 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hej Lasse
Ved du hvordan det går med det franske projekt, som er mere enkelt til f.eks. Veterantog, det kan måske også bruges nogle få år på et godstogs lok ?
Vh
Bent Larsen


Jeg har faktisk aldrig hørt til det "franske projekt" ift en "kuffertløsning" på ETCS. Mange har snakket om det, men jeg ved faktisk ikke, hvem der laver det, eller hvad status er...

Det franske projekt jeg kender til, der indgår som alternativ til ETCS er førerløs drift baseret på optisk genkendelse af signaler og faresituationer, men det er jo noget helt andet.

/Lasse

Der er meget snik-snak i i omløb .... og mange forhåbninger som nok aldrig bliver opfyldte.

--
Svend

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Svend, 21/9 2021, 00:02 (920 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ok tak for svar, det er beskrevet her fra side 27
vh
Bent Larsen
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/501/2242654.pdf

Det bliver spændende at se, om franskmændene får held til at ændre opbygningen af ETCS/ERTMS, nemlig ved at erstatte eurobalisernes funktionsmåde med gps positionering, evt ved at etablere et dobbeltsystem, hvor begge dele findes.

--
Svend

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af steenth, 21/9 2021, 09:40 (919 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hej Lasse
Ved du hvordan det går med det franske projekt, som er mere enkelt til f.eks. Veterantog, det kan måske også bruges nogle få år på et godstogs lok ?
Vh
Bent Larsen


Jeg har faktisk aldrig hørt til det "franske projekt" ift en "kuffertløsning" på ETCS. Mange har snakket om det, men jeg ved faktisk ikke, hvem der laver det, eller hvad status er...

Det må være Next EVC, som ser interessant ud, hvor position, hastighed mv. hentes via satellitnavigation, men stadig med kommunikation via GSM-R...

Det franske projekt jeg kender til, der indgår som alternativ til ETCS er førerløs drift baseret på optisk genkendelse af signaler og faresituationer, men det er jo noget helt andet.

Afløsning af optiske signaler versus baliser, så må baliser stadig være mere sikker.... Er der mere om det projekt på nettet?

Mvh
Steen

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af steenth, 18/9 2021, 13:34 (922 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Som BDK iøvrigt principielt kan dispensere fra, hvis maskinen kun har ETCS (…) Men der er ikke mange lokomotiver med 3.4.0 eller derover, og leveringstiden på udstyr er lang, inden en trættelig godkendelsesproces skal køres. Imens må maskinerne ikke anvendes. Er det snart et år lokaltog MX 42 har været ude mens indbygning og godkendelser foregår? Godslokomotiver skal primært køre for at kunne tjene penge…

Mener at prisen på first of class pt er omkring 15 mio, hvis det er et godkendt lok i pågældende land i forvejen. De seneste serieombygninger i Europa står i ca 3,5 mio kroner pr lokomotiv med engangsomkostninger på mellem 50 og 90 mio kroner pr lokomotivtype.

Det kunne være interessant at se hvad det er for nogle aktiviteter det dækker over ud over anskaffelsen af selv udstyret - udstyr må være det mindste beløb, når det er en standard produkt...

Investeringer i Jernbanegods er i øjeblikket bedre givet ud på trafik og projekter i andre lande, hvor afgifterne er mindre, volumen større og dermed en lavere samlet risiko. Det bliver bedre i Danmark fra 2029 - hvis der altså stadig er nogle steder at køre hen.

DB Cargo skulle efter Jernbanen 2021/4 have en plan for Litra MZ, som skulle være først lokomotiv som er fra drift fra 2022 til november 2023 imens udstyr installeres og godkendes og serieinstallation fra 2024. Litra EG har vi vendt her - det litra er første lokomotiv under installation og test fra 2022 til 2024 og resten er klar i 2025. Det kunne også være interessant at se hvad de gør med 185, når der er allerede er lokomotiver i drift med ETCS andre steder.

Steen

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Rail, 18/9 2021, 16:40 (922 dage siden) @ steenth

Som BDK iøvrigt principielt kan dispensere fra, hvis maskinen kun har ETCS (…) Men der er ikke mange lokomotiver med 3.4.0 eller derover, og leveringstiden på udstyr er lang, inden en trættelig godkendelsesproces skal køres. Imens må maskinerne ikke anvendes. Er det snart et år lokaltog MX 42 har været ude mens indbygning og godkendelser foregår? Godslokomotiver skal primært køre for at kunne tjene penge…

Mener at prisen på first of class pt er omkring 15 mio, hvis det er et godkendt lok i pågældende land i forvejen. De seneste serieombygninger i Europa står i ca 3,5 mio kroner pr lokomotiv med engangsomkostninger på mellem 50 og 90 mio kroner pr lokomotivtype.

Det kunne være interessant at se hvad det er for nogle aktiviteter det dækker over ud over anskaffelsen af selv udstyret - udstyr må være det mindste beløb, når det er en standard produkt...

Investeringer i Jernbanegods er i øjeblikket bedre givet ud på trafik og projekter i andre lande, hvor afgifterne er mindre, volumen større og dermed en lavere samlet risiko. Det bliver bedre i Danmark fra 2029 - hvis der altså stadig er nogle steder at køre hen.

DB Cargo skulle efter Jernbanen 2021/4 have en plan for Litra MZ, som skulle være først lokomotiv som er fra drift fra 2022 til november 2023 imens udstyr installeres og godkendes og serieinstallation fra 2024. Litra EG har vi vendt her - det litra er første lokomotiv under installation og test fra 2022 til 2024 og resten er klar i 2025. Det kunne også være interessant at se hvad de gør med 185, når der er allerede er lokomotiver i drift med ETCS andre steder.

Der er kun én operatør der har EG, så der er ikke så meget tvivl om hvem der skal betale den udgift (Om man har lyst til det eller ej)
Med 185 er der jo forskellige operatører og nu da DB Cargo får ombygget EG, så ligger det jo pres på Hector eller de andre om at æde First of Class på 185/241 ellers bliver EG jo enerådende. Om Hector så vælger at gå Vectron vejen og dermed sender aben videre til Green Cargo, ja det bliver spændende at se. I teorien kunne man ende med at de nuværende 185/241 slet ikke bliver ombygget da ingen tør åbne ballet men i stedet køber andre lokomotiver ind til trafikken igennem Danmark.

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af steenth, 18/9 2021, 17:29 (922 dage siden) @ Rail

DB Cargo skulle efter Jernbanen 2021/4 have en plan for Litra MZ, som skulle være først lokomotiv som er fra drift fra 2022 til november 2023 imens udstyr installeres og godkendes og serieinstallation fra 2024. Litra EG har vi vendt her - det litra er første lokomotiv under installation og test fra 2022 til 2024 og resten er klar i 2025. Det kunne også være interessant at se hvad de gør med 185, når der er allerede er lokomotiver i drift med ETCS andre steder.


Der er kun én operatør der har EG, så der er ikke så meget tvivl om hvem der skal betale den udgift (Om man har lyst til det eller ej)

Med 185 er der jo forskellige operatører og nu da DB Cargo får ombygget EG, så ligger det jo pres på Hector eller de andre om at æde First of Class på 185/241 ellers bliver EG jo enerådende. Om Hector så vælger at gå Vectron vejen og dermed sender aben videre til Green Cargo, ja det bliver spændende at se. I teorien kunne man ende med at de nuværende 185/241 slet ikke bliver ombygget da ingen tør åbne ballet men i stedet køber andre lokomotiver ind til trafikken igennem Danmark.

Spørgsmålet er om man kan bruge First of Class fra et andet land. Det er produceret en del hundrede stk. af typen F140 AC2 (mindst 300 stk) og 185 skulle være forberedt til ETCS et eller andet omfang, som kunne gøre det billigere. Og Hector Rail's 241-004 har været testmaskine for ETCS inden de fik den.

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/9 2021, 17:18 (920 dage siden) @ steenth

Spørgsmålet er om man kan bruge First of Class fra et andet land. Det er produceret en del hundrede stk. af typen F140 AC2 (mindst 300 stk) og 185 skulle være forberedt til ETCS et eller andet omfang, som kunne gøre det billigere. Og Hector Rail's 241-004 har været testmaskine for ETCS inden de fik den.

Maskinerne i Danmark har anden strømaftager, anden softwarevariant, anden EBA tilladelse, anden ingeniørvariant, magnet til hovedafbryder og kræver iøvrigt STM boks ifm ombygning. Ingen tvivl om at 185ere kommer til Danmark når STM boksen ikke skal bruges længere, men der bliver nok en årrække, hvor man må finde andre løsninger.

Når det er sagt, så er der dog flere (i Danske forhold ret ukendte) aktører, der hævder, at de er "lige ved" at få ombygget 185ere til kørsel i Danmark....

/Lasse

BDK: Ingen vil køre til Hirtshals

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 20/9 2021, 21:01 (920 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hvis at der kommer en årrække uden 185’ere i Danmark, kommer der vel til at mangle trækkraft?

DSB R949Svenska-lok
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak