Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Amfiteateret i Helsinge (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 30/7 2021, 22:59 (972 dage siden)

Skulle med Lokaltog fra Helsinge til Tisvildeleje. Droppede dog at bruge det berømte amfiteater (overdimensioneret trappeparti ned til smal tunnel uden hensyntagen til gangbesværede) af indlysende årsager:
[image]
Vandet lugtede ikke helt så slemt, som det så ud...

I øvrigt hyggeligt at køre med toget, rigtig rart og retroagtigt at tøffe afsted med 75 km/t, når nu mange andre lokalbaners tog farer afsted med 100 eller 120 km/t. Man skal have sjælen med - og bilisterne skal jo også have en chance. Desuden er passagertallet på Gribskovbanen jo så lavt, at det umuligt kan retfærdiggøre en opgradering af banen. Undskyld, jeg stopper her.

Avatar

GDS passagertal (var: Amfiteateret i Helsinge)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/7 2021, 00:00 (972 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I øvrigt hyggeligt at køre med toget, rigtig rart og retroagtigt at tøffe afsted med 75 km/t, når nu mange andre lokalbaners tog farer afsted med 100 eller 120 km/t. Man skal have sjælen med - og bilisterne skal jo også have en chance. Desuden er passagertallet på Gribskovbanen jo så lavt, at det umuligt kan retfærdiggøre en opgradering af banen. Undskyld, jeg stopper her.

Det kan godt være at du kørte med få passagerer på en fredag i ferietiden med regnbyger og køligt sommervejr, men i den nys overståede 2 ugers periode så jeg ofte at der kørtes med 2 vognsæt midt på dagen, så det må der jo have været passagerer til.
Og til hverdag er der fuldt hus i to togsæt i myldretiden i pendlerretningerne.
De 75 km/t passer fint til de eksisterende krydsningsstationer og hele strækningen igennem Gribskov kan du ikke nedlægge alle de ubevogtede overskæringer.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

GDS passagertal (var: Amfiteateret i Helsinge)

af Jørgen Pagh Jensen, 31/7 2021, 10:00 (972 dage siden) @ Michael Deichmann

Det kan godt være at du kørte med få passagerer på en fredag i ferietiden med regnbyger og køligt sommervejr, men i den nys overståede 2 ugers periode så jeg ofte at der kørtes med 2 vognsæt midt på dagen, så det må der jo have været passagerer til.
Og til hverdag er der fuldt hus i to togsæt i myldretiden i pendlerretningerne.

Det var så bare mig, der prøvede at være morsom. Jeg ved godt, at Gribskovbanen slås med Frederiksværkbanen om at være lokalbanen med flest passagerer i Danmark.

De 75 km/t passer fint til de eksisterende krydsningsstationer og hele strækningen igennem Gribskov kan du ikke nedlægge alle de ubevogtede overskæringer.

At 75 km/t passer med de eksisterende krydsningsstationer skal vel ikke i al fremtid begrænse netop den banes strækningshastighed? Men selv uden at flytte krydsninger, vil en højere strækningshastighed give større robusthed i forhold til forsinkelser. Nu kender jeg Tisvildegrenen bedst, og det vil da kun vække glæde for de mange passagerer, som står af i Helsinge, hvis de når 1-2 minutter før frem - bl.a. af hensyn til skarp overgang til de ventende busser. At toget så må holde og vente på det modgående tog, generer jo ikke dem, der er stået af. Og hvis strækningen Helsinge-Tisvildeleje kunne køres bare et minut hurtigere, blev vendingen i Tisvildeleje mindre stresset - jeg har set lokomotivfører løbe fra det ene førerhus til det andet for at nå at komme afsted til tiden.

Med hensyn til Gribskov - der kører jo tog igennem alle mulige andre skove i Danmark? Der er overkørsler med bomme ved Kildeport, Kagerup og Mårum - det burde være nok for skovbruget. At de må tåle lidt omvejskørsel må være en beskeden pris i forhold til de mange passagerer, som passerer skoven dagligt. Skovtursgæster til fods eller på cykel må kunne passere banen ved faste bomspærringer - eller måske på et par lette træbroer, som ikke vil koste alverden.

GDS passagertal (var: Amfiteateret i Helsinge)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 31/7 2021, 10:32 (972 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Med hensyn til Gribskov - der kører jo tog igennem alle mulige andre skove i Danmark? Der er overkørsler med bomme ved Kildeport, Kagerup og Mårum - det burde være nok for skovbruget. At de må tåle lidt omvejskørsel må være en beskeden pris i forhold til de mange passagerer, som passerer skoven dagligt. Skovtursgæster til fods eller på cykel må kunne passere banen ved faste bomspærringer - eller måske på et par lette træbroer, som ikke vil koste alverden.

Ikke mindst hvis skoven omlægges til naturskov.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Amfiteateret i Helsinge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/7 2021, 06:39 (972 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det er da en mega flot trappe.
Nuvel lidt stor i forholdet til den tunnel der føder.
Handicap venlig mangler, enig

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Amfiteateret i Helsinge

af Niels Munch, 31/7 2021, 09:40 (972 dage siden) @ hummel_62

Handicap venlig mangler, enig

"Borgere på hjul" etc. kan benytte ovk. for Østergade, der ligger under 50 m væk. Det behøver jo ikke i alle henseender at være en "omvej".

M.v.h.
Niels

Amfiteateret i Helsinge

af Jørgen Pagh Jensen, 31/7 2021, 10:04 (972 dage siden) @ Niels Munch

Handicap venlig mangler, enig


"Borgere på hjul" etc. kan benytte ovk. for Østergade, der ligger under 50 m væk. Det behøver jo ikke i alle henseender at være en "omvej".

Ja - det kan man da, og det går jo nok også de fleste gange. Men det passer som regel med, at bommene går ned og spærrer passagen og så må man bare håbe, at bussen venter.

Avatar

Amfiteateret i Helsinge

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/7 2021, 10:38 (972 dage siden) @ hummel_62

Handicap venlig mangler, enig

Kørestole kan køre udenom over jernbaneoverskæringen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Amfiteateret i Helsinge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/7 2021, 13:06 (972 dage siden) @ Michael Deichmann

Tog mig tid til at se på Google.
Ja det må jeg sige. Det vil nok være hurtigere. Elevator ned og op. Ude af drift.
Med giver det ville ikke give mening.

Kunne være overraskende at der er en tunnel så tæt på overkørselen.
Men det har nok sin grunde

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Amfiteateret i Helsinge

af Jørgen Pagh Jensen, 31/7 2021, 15:27 (972 dage siden) @ hummel_62

Kunne være overraskende at der er en tunnel så tæt på overkørselen.
Men det har nok sin grunde

Ja, grunden er, at man ville muliggøre skift mellem tog og bus uden at passagererne skulle krydse banen. Bommene går jo ned, netop som passagerer fra nordgående tog kommer halsende for at nå bussen, eftersom toget gerne vil videre.

Avatar

Amfiteateret i Helsinge

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/7 2021, 15:44 (972 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Kunne være overraskende at der er en tunnel så tæt på overkørselen.
Men det har nok sin grunde


Ja, grunden er, at man ville muliggøre skift mellem tog og bus uden at passagererne skulle krydse banen. Bommene går jo ned, netop som passagerer fra nordgående tog kommer halsende for at nå bussen, eftersom toget gerne vil videre.

Men det ved buschaufførerne jo godt, og det er mit indtryk at de er flinke til lige at vente et minut hvis det er det der skal til. De fleste busser er bare R-busser, så de skal jo passe med et tog i den anden ende og måske endda undervejs (320R).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak