Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det gik galt igen...... (Generelt)

af Jens Hansen, 2/8 2021, 06:48 (992 dage siden)

I min trafikradio siger de at der er "Signalproblemer i Slagelse".

Er det det store sporarbejde som ikke er blevet færdigt?

JH

Det gik galt igen......

af glade-koege ⌂, køge, 2/8 2021, 07:34 (992 dage siden) @ Jens Hansen

Signal teknisk ikke færdig til tiden

Men ja over en time i forsinkelse på togenr

Det gik galt igen......

af Peter Christensen, 2/8 2021, 07:37 (992 dage siden) @ Jens Hansen

I min trafikradio siger de at der er "Signalproblemer i Slagelse".

Er det det store sporarbejde som ikke er blevet færdigt?

Andre har lugtet lunten.....Ekstra-Hørmeren
Bemærk at der ikke er noget fup omkring Næstved, hvor BDK også har været igang.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af steenth, 2/8 2021, 09:37 (992 dage siden) @ Peter Christensen

I min trafikradio siger de at der er "Signalproblemer i Slagelse".

Er det det store sporarbejde som ikke er blevet færdigt?

Andre har lugtet lunten.....Ekstra-Hørmeren

Sporarbejdet er stadig i gang. Men den sidste uge har kun været første trin. Det forsætter til jul.... Spor i spor 1 og 2 er fjernet, spor 3 skal kun bruges til gennemgående tog den næste måned, før det også gør i gang med perronen på det spor. Så spor 4 skal klare det meste af trafikken indtil oktober, hvor trafikken lægges over på spor 1 og 2, så resten også kan få en omgang..

Bemærk at der ikke er noget fup omkring Næstved, hvor BDK også har været igang.

Nu er der ikke sket specielt meget i Næstved. Kun at de er ved sætte nyt signalsystem i drift på Lille Syd, som åbnes igen for trafik i morgen tirsdag og at banen imellem Orehoved og Nykøbing F blev trafikken genoptaget i går søndag i meget simpel form. Næstved sikringsanlæg skal igen igennem en tur fra fredag aften den 27. august til og med tirsdag den 7. september, hvor der ingen trafik fra Ringsted og Køge og syd på...

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Frank Poulsen, 2/8 2021, 10:14 (992 dage siden) @ steenth

I min trafikradio siger de at der er "Signalproblemer i Slagelse".

Er det det store sporarbejde som ikke er blevet færdigt?

Andre har lugtet lunten.....Ekstra-Hørmeren

Sporarbejdet er stadig i gang. Men den sidste uge har kun været første trin. Det forsætter til jul.... Spor i spor 1 og 2 er fjernet, spor 3 skal kun bruges til gennemgående tog den næste måned, før det også gør i gang med perronen på det spor. Så spor 4 skal klare det meste af trafikken indtil oktober, hvor trafikken lægges over på spor 1 og 2, så resten også kan få en omgang..

Bemærk at der ikke er noget fup omkring Næstved, hvor BDK også har været igang.

Nu er der ikke sket specielt meget i Næstved. Kun at de er ved sætte nyt signalsystem i drift på Lille Syd, som åbnes igen for trafik i morgen tirsdag og at banen imellem Orehoved og Nykøbing F blev trafikken genoptaget i går søndag i meget simpel form. Næstved sikringsanlæg skal igen igennem en tur fra fredag aften den 27. august til og med tirsdag den 7. september, hvor der ingen trafik fra Ringsted og Køge og syd på...

Og der kan man så undre sig over hvorfor DSB ikke kan køre Holme Olstrup - Køge... Men næh nej, man indsætter bare busser hele vejen. Det har jeg svært ved at se pointen i. Ja personale møder ind i Næstved måske. Men det kan de vel stadig og så tage togbussen til Holme Olstrup. Togenes depot. Ja de har jo det nye signalsystem så de kan jo ligeså vel køre igennem til Roskilde og Kbh for depot hvis ikke de kan komme til Næstved. Hvis de overhovedet har depot i Næstved nu?

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Jens Hansen, 2/8 2021, 11:57 (992 dage siden) @ steenth

Sporarbejdet er stadig i gang. Men den sidste uge har kun været første trin. Det forsætter til jul.... Spor i spor 1 og 2 er fjernet, spor 3 skal kun bruges til gennemgående tog den næste måned, før det også gør i gang med perronen på det spor. Så spor 4 skal klare det meste af trafikken indtil oktober, hvor trafikken lægges over på spor 1 og 2, så resten også kan få en omgang..

Men er meldingen om "signalproblemer" så forkert?

JH

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Togmand123, 2/8 2021, 12:29 (992 dage siden) @ Jens Hansen

Nej - Banedanmark blev ikke klar med signalanlægget mandag morgen efter sporarbejde i Slagelse. De forventer først at det vil være klar onsdag morgen.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/8 2021, 12:36 (992 dage siden) @ Togmand123

Nej - Banedanmark blev ikke klar med signalanlægget mandag morgen efter sporarbejde i Slagelse. De forventer først at det vil være klar onsdag morgen.

DSB har nu aflyst ret mange tog resten af dagen, sådan må det nødvendigvis være.

Hvis signalanlægget først er meddelt færdig fra onsdag - og DSB ved det - hvorfor så ikke allerede nu, lave de nødvendige ændringer i trafikken for i morgen. Så kunne mange passagerer nå at ændre planer, i stedet for endnu en gang at opleve, at DSB ikke er istand til at levere produktet.

Iflg. DSB hjemmeside ser alt normalt ud i morgen, men det er jo næppe tilfældet, hvis ovenstående står til troende.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af steenth, 2/8 2021, 13:08 (992 dage siden) @ Henrik Hansen

Nej - Banedanmark blev ikke klar med signalanlægget mandag morgen efter sporarbejde i Slagelse. De forventer først at det vil være klar onsdag morgen.


DSB har nu aflyst ret mange tog resten af dagen, sådan må det nødvendigvis være.

Hvis signalanlægget først er meddelt færdig fra onsdag - og DSB ved det - hvorfor så ikke allerede nu, lave de nødvendige ændringer i trafikken for i morgen. Så kunne mange passagerer nå at ændre planer, i stedet for endnu en gang at opleve, at DSB ikke er istand til at levere produktet.

Iflg. DSB hjemmeside ser alt normalt ud i morgen, men det er jo næppe tilfældet, hvis ovenstående står til troende.

Det ligner der er taget nogle beslutninger ud fra de oplysninger er nu og her for kort tid siden. For jeg kan se at nogle af dem, som skal informeres, er ved at give informationen videre og dsb.dk er også blevet opdateret med at det er først klar på onsdag. Det jeg fik at vide i går søndag, at det lignede at sporarbejdet så ud til at gå planmæssigt - det har ikke holdt i dag mandag.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Svend, 2/8 2021, 13:04 (992 dage siden) @ Togmand123

Nej - Banedanmark blev ikke klar med signalanlægget mandag morgen efter sporarbejde i Slagelse. De forventer først at det vil være klar onsdag morgen.

Eller mere korrekt: Banedanmarks entreprenør (udlicitering, outsourcing ....) ......men det kommer ud på det samme for de fleste, ligesom det kan være svært for nogle (har dog ikke noget med denne tråd at gøre), at Banedanmark og DSB er to forskellige virksomheder. Meget bekvemt får DSB ofte skylden for det meste, når der i de små hjem tales om, hvor skidt jernbanen kører.....

--
Svend

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Jens Hansen, 2/8 2021, 13:35 (992 dage siden) @ Svend

Nej - Banedanmark blev ikke klar med signalanlægget mandag morgen efter sporarbejde i Slagelse. De forventer først at det vil være klar onsdag morgen.


Eller mere korrekt: Banedanmarks entreprenør (udlicitering, outsourcing ....) ......

Det er da interessant at få at vide hvilken "entreprenør" som har kikset her!

Og hvorledes Banedanmark har sikret sig, at det ikke går galt. Og hvad der skal ske hvis det går galt.

JH

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 2/8 2021, 14:10 (991 dage siden) @ Jens Hansen

Det er da interessant at få at vide hvilken "entreprenør" som har kikset her!

JH

Synes du ikke vi skal starte med at spørge om hvad der kiksede og om kikseriet kan tilskrives entreprenøren før vi spørger om navnet?

Projektet er komplext nok til at der kan være adskillige andre fejlkilder.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Jens Hansen, 2/8 2021, 17:15 (991 dage siden) @ Per Holm

Fint med mig, men vi får intet at vide. Det ryger "ind under gulvtæppet".

JH

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Frank Poulsen, 2/8 2021, 17:34 (991 dage siden) @ Jens Hansen

Fint med mig, men vi får intet at vide. Det ryger "ind under gulvtæppet".

JH

Jeg tænker hvor mange vejprojekter, nyasfalteringer, bro renoveringer osv osv osv der heller ikke bliver færdige til tiden, ønsker du/i de samme detaljere efter analyser af? det er også offentlige penge.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af ivar, 2/8 2021, 17:46 (991 dage siden) @ Frank Poulsen

Der kunne sikkert spares mange offentlige penge, hvis man kom til bunds i, hvorfor i det h h h, offentlig projektstyring og budgettering altid fejler. Baneanlæg, signalprogram, it-systemer, supersygehuse - og sikkert meget andet.

Det vil jeg gerne være med til at betale for. Der vil være et pænt antal hundrede millioner at hente, på holdbare projektstyrings- og budgetteringsmodeller.


mvh
-ivar

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Frank Poulsen, 2/8 2021, 18:03 (991 dage siden) @ ivar

Der kunne sikkert spares mange offentlige penge, hvis man kom til bunds i, hvorfor i det h h h, offentlig projektstyring og budgettering altid fejler. Baneanlæg, signalprogram, it-systemer, supersygehuse - og sikkert meget andet.

Det vil jeg gerne være med til at betale for. Der vil være et pænt antal hundrede millioner at hente, på holdbare projektstyrings- og budgetteringsmodeller.


mvh
-ivar

Eller også må man bare erkende at store projekter er håbløse at planlægge i alle detaljer. Jeg har altid undret mig over man overhovedet sætter tidsplaner for store projekter. Se hvad der sker (jeg tænker her byggerier af broer osv). Det er jo håbløst at beregne alle processer ned i mindste detaljer. Det er jo dømt til at gå galt. Bare derud af og så er det færdig når færdigt! Og det er så en generel holdning.

Ved sporombygninger så ja, så skulle man være bedre til at give noget luft. Måske lave køreplaner i skjul, klar til hurtig at sætte i værk hvis det er færdig 2 dage før tid, eksempelvis. Men sige til folk, der er busser frem til d. xx... Men så 2 dage før, vi er færdig før tid og der er tog allerede i morgen. Køreplanerne er klar, både for personale og materiel fordi der ligger en plan klar. Sådan synes jeg man burde gøre noget mere. Hellere sætte mere af og så give de positive overraskelser! Det ville skabe lidt goodwill i flere tilfælde end nu badwill i flere tilfælde.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Niels Bak, 3/8 2021, 02:49 (991 dage siden) @ Frank Poulsen

Der kunne sikkert spares mange offentlige penge, hvis man kom til bunds i, hvorfor i det h h h, offentlig projektstyring og budgettering altid fejler. Baneanlæg, signalprogram, it-systemer, supersygehuse - og sikkert meget andet.

Det vil jeg gerne være med til at betale for. Der vil være et pænt antal hundrede millioner at hente, på holdbare projektstyrings- og budgetteringsmodeller.


mvh
-ivar


Eller også må man bare erkende at store projekter er håbløse at planlægge i alle detaljer. Jeg har altid undret mig over man overhovedet sætter tidsplaner for store projekter. Se hvad der sker (jeg tænker her byggerier af broer osv). Det er jo håbløst at beregne alle processer ned i mindste detaljer. Det er jo dømt til at gå galt. Bare derud af og så er det færdig når færdigt! Og det er så en generel holdning.

Ved sporombygninger så ja, så skulle man være bedre til at give noget luft. Måske lave køreplaner i skjul, klar til hurtig at sætte i værk hvis det er færdig 2 dage før tid, eksempelvis. Men sige til folk, der er busser frem til d. xx... Men så 2 dage før, vi er færdig før tid og der er tog allerede i morgen. Køreplanerne er klar, både for personale og materiel fordi der ligger en plan klar. Sådan synes jeg man burde gøre noget mere. Hellere sætte mere af og så give de positive overraskelser! Det ville skabe lidt goodwill i flere tilfælde end nu badwill i flere tilfælde.

Faktisk er langt de fleste offentlige byggerier både til tiden og inden for budget - dem hører du bare aldrig om, kun om dem, der går ged i. De dage, hvor alt var bevidst underbudgetteret for at få det til at glide ned politisk er ovre - politikerne ville ikke lege med mere. Og samtidig hører du aldrig om de private byggerier, som får store budgetoverskridelser, for det er dårlig presse, så det kommer aldrig ud.

Når det er sagt, så er det dog tydeligt, at nogle offentlige væsener er bedre til det end andre, og at traditionelt byggeri går væsentligt bedre end fx IT-projekter. Vejdirektoratet overskrider sjældent budgetterne, og er af samme grund blevet brugt til at styre eller redde komplicerede projekter, som egentlig ikke er inden for deres område. BaneDanmark har oftere haft problemer (se fx Ny Bane til Ringsted, som holdt både tid og budget, undtaget signalerne, som jo er en del af signalprogrammet og dermed en helt andet historie, især tidsrammemæssigt. Budgetmæssigt har projektet svinget vildt, men vi er så vidt jeg husker stadig inden for det oprindelige budget). I sammenligning med fx Slots- og Ejendomsstyrelsen er BaneDanmark dog temmelig dukseagtige, hvor især Københavns Universitets nye naturvidenskabsbygning har udviklet sig til en kæmpe skandale.

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af mikedk2100, 3/8 2021, 08:05 (991 dage siden) @ Niels Bak

BaneDanmark har oftere haft problemer (se fx Ny Bane til Ringsted, som holdt både tid og budget, undtaget signalerne, som jo er en del af signalprogrammet og dermed en helt andet historie, især tidsrammemæssigt. Budgetmæssigt har projektet svinget vildt, men vi er så vidt jeg husker stadig inden for det oprindelige budget).

Jo men set fra passagerernes/borgernes verden, så blev den ny København-Køge-Ringsted-bane et halvt år forsinket, netop fordi der ikke kunne køre tog på strækningen. En nødvendig ombygning af Ringsted Station, for at den nye bane overhovedet kunne bruges, blev så også voldsomt dyrere end budgetteret (og skal alligevel laves om igen om få år).

Og hvem har glæde af, at banen er "færdig til tiden", udover bygherren selv, når banen alligevel ikke kan bruges.

At vi så også stadig er meget langt fra den oprindelige tanke med den nye bane, netop grundet signalkaosset, gør det så endnu mere absurd, at banen blev "færdig til tiden" :-)

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Jens Hansen, 3/8 2021, 08:57 (991 dage siden) @ mikedk2100

Budgettet blev overholdt, men i et projekt som var noget dessimeret i forhold til det som var udgangspunktet (for budgettet).

Men undskyld, igen, regnearket passede, men kunderne endte i bilerne.

JH

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Niels Bak, 4/8 2021, 12:47 (990 dage siden) @ mikedk2100

BaneDanmark har oftere haft problemer (se fx Ny Bane til Ringsted, som holdt både tid og budget, undtaget signalerne, som jo er en del af signalprogrammet og dermed en helt andet historie, især tidsrammemæssigt. Budgetmæssigt har projektet svinget vildt, men vi er så vidt jeg husker stadig inden for det oprindelige budget).


Jo men set fra passagerernes/borgernes verden, så blev den ny København-Køge-Ringsted-bane et halvt år forsinket, netop fordi der ikke kunne køre tog på strækningen. En nødvendig ombygning af Ringsted Station, for at den nye bane overhovedet kunne bruges, blev så også voldsomt dyrere end budgetteret (og skal alligevel laves om igen om få år).

Og hvem har glæde af, at banen er "færdig til tiden", udover bygherren selv, når banen alligevel ikke kan bruges.

At vi så også stadig er meget langt fra den oprindelige tanke med den nye bane, netop grundet signalkaosset, gør det så endnu mere absurd, at banen blev "færdig til tiden" :-)

Hvis du læser det jeg svarer på, så var det påstanden at "alle offentlige projekter bliver forsinkede med store budgetoverskridelser", jeg reagerede på som forsimplet og høhø-populistisk. Og jeg brugte Ringsted som eksempel på at der har du netop eksempel på begge dele.

På Ringstedbanen har man (mindst) to reelt uafhængige projekter oven i hinanden - samt noget dårlig politisk beslutningsgang, der ikke havde fået fastlagt ordentlige tilslutninger i hverken Ringsted eller Vigerslev, som så måtte vedtages separat derudover.

At ibrugtagelsen blev forsinket og at den stadig ikke er taget i brug i fuldt omfang skyldes jo netop knas i IT-projektet (sigalerne), mens byggeprojektet, bortset fra de politiske snubletråde, kørte helt som det skulle. Og det er relevant, når det er offentlig projektstyring vi diskuterer.

Forsinket ibrugtagning af ny bane Vigerslev - Ringsted

af Rask Ingemann Lambertsen, 4/8 2021, 18:36 (989 dage siden) @ Niels Bak

(Ny bane Vigerslev - Ringsted)

At ibrugtagelsen blev forsinket og at den stadig ikke er taget i brug i fuldt omfang skyldes jo netop knas i IT-projektet (sigalerne), mens byggeprojektet, bortset fra de politiske snubletråde, kørte helt som det skulle. Og det er relevant, når det er offentlig projektstyring vi diskuterer.

Hvad er det for noget "knas i IT-projektet", du henviser til?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Forsinket ibrugtagning af ny bane Vigerslev - Ringsted

af Niels Bak, 4/8 2021, 20:47 (989 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

(Ny bane Vigerslev - Ringsted)

At ibrugtagelsen blev forsinket og at den stadig ikke er taget i brug i fuldt omfang skyldes jo netop knas i IT-projektet (sigalerne), mens byggeprojektet, bortset fra de politiske snubletråde, kørte helt som det skulle. Og det er relevant, når det er offentlig projektstyring vi diskuterer.


Hvad er det for noget "knas i IT-projektet", du henviser til?

Signalprojektet er grundlæggende et IT-projekt. Jeg beskriver det sådan netop for at adskille det fra mere traditionelle anlægsprojekter.

Og at udviklings- og implementeringsfasen har taget meget længere tid end oprindeligt forudsat er et faktum - og som er årsagen til at Ringstedbanen ikke har kunnet tages i brug i fuldt omfang, da den var færdig, som det ellers var meningen.

Forsinkelsen har så vidt jeg forstår flere årsager i både det centrale IT-system og indbygning af udstyret i eksisterende tog. Det er det, jeg beskriver som "knas" - altså tidskrævende problemer, som man ikke havde forudset ville tage så lang tid at få løst.

Forsinket ibrugtagning af ny bane Vigerslev - Ringsted

af Peter Christensen, 4/8 2021, 22:00 (989 dage siden) @ Niels Bak

Forsinkelsen har så vidt jeg forstår flere årsager i både det centrale IT-system og indbygning af udstyret i eksisterende tog. Det er det, jeg beskriver som "knas" - altså tidskrævende problemer, som man ikke havde forudset ville tage så lang tid at få løst.

Nja-tja-bum-bum......emnet var oppe at vende i 2017 Lang, gammel tråd og det kunne lugtes på lang afstand hvad der ville ske.
Utroligt nok, så fik skeptikerne ret....et fint anlæg til temmelig mange milliarder blev ikke rigtig brugt grundet manglende signaler/funktionalitet.
Selve det traditionelle anlægsarbejde med banen gik ganske fint - både i tid og pris.
Desværre overskygges det af signalproblematikken.

Forsinket ibrugtagning af ny bane Vigerslev - Ringsted

af Jens Hansen, 5/8 2021, 06:53 (989 dage siden) @ Peter Christensen

Og banen kunne være ibrugtaget i fuld omfang fra start, men den løsning ønskede Banedanmark ikke.

JH

Avatar

Forsinket ibrugtagning af ny bane Vigerslev - Ringsted

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/8 2021, 07:38 (989 dage siden) @ Peter Christensen

Selve det traditionelle anlægsarbejde med banen gik ganske fint - både i tid og pris.
Desværre overskygges det af signalproblematikken.

Som jeg lige husker det (der er en henvisning i et andet indlæg til en tråd fra 2017), så fungerede ERMTS fint nok da banen var færdig. Problemet var at indbygning af udstyr i togene var forsinket, så der var ingen tog der kunne køre på den nye bane.
Derfor var man efterfølgende nødt til at lave et tju-hej midlertidigt traditionelt sikringsanlæg som er der man kører på idag.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Peter Christensen, 2/8 2021, 17:52 (991 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tænker hvor mange vejprojekter, nyasfalteringer, bro renoveringer osv osv osv der heller ikke bliver færdige til tiden, ønsker du/i de samme detaljere efter analyser af? det er også offentlige penge.

Det løjerlige er jo blot at Vejdirektoratet i flere år har været "politiske helte" idet de er lykkedes med at komme i mål til tiden (eller før) og på budget (eller under).
Omvendt, hvis jeg starter ud med en plan med MEGET elastik og lidt vel store tillæg, så kan jeg også være helt. Jeg sige ikke at det er VDs metode.

Vi kan også se at kiksede bygningsprojekter ender hos VD (Niels Bohr bygningen), men det gjorde vidst ikke den store forskel. Det kan man så tænke lidt over.....

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/8 2021, 21:11 (991 dage siden) @ Peter Christensen

Vi kan også se at kiksede bygningsprojekter ender hos VD (Niels Bohr bygningen), men det gjorde vidst ikke den store forskel. Det kan man så tænke lidt over.....

Den nye Storestrømsbro er vist heller ikke det mest heldige projekt VD er bygherre på: Prisen skrider, tidsplanen skrider og arbejdsmiljøet er elendigt, men af en eller anden grund, så får VD meget længere snor end andre statslige organisationer - nok fordi mange politikere aldrig har forsømt at rose VD for deres fantastiske projekt-håndtering...

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af andersj, Aalborg, 2/8 2021, 21:47 (991 dage siden) @ Henrik Hansen

Vi kan også se at kiksede bygningsprojekter ender hos VD (Niels Bohr bygningen), men det gjorde vidst ikke den store forskel. Det kan man så tænke lidt over.....


Den nye Storestrømsbro er vist heller ikke det mest heldige projekt VD er bygherre på: Prisen skrider, tidsplanen skrider og arbejdsmiljøet er elendigt, men af en eller anden grund, så får VD meget længere snor end andre statslige organisationer - nok fordi mange politikere aldrig har forsømt at rose VD for deres fantastiske projekt-håndtering...

Men det er vel også bare et bevis på at når tingene bliver komplekse, stiger risikoen for afvigelser på enten tidsplanen eller budgettet.
Vi ser det jo også på jernbanen at når der arbejdes med standardiserede ting, så går det også ofte efter planen. Der var ikke de store problemer med at konstruere helt nye jernbaner mellem København og Ringsted samt til Aalborg Lufthavn, men begge projekter blev i højere og mindre grad påvirket af signalteknologien.

Desuden så har Vejdirektoratet haft et lavt aktivitetsniveau hvad anlægsprojekter angår de seneste år - også derfor de har haft tid til at undersøge jernbaneprojekter. Mange, hvis ikke de fleste, vejprojekter er jo også kommunale og her går det langtfra altid efter planen.
BRT/Plusbus i Aalborg har meget luft i tidsplanen og lukninger af centrale veje i perioder som aldrig var blevet accepteret på jernbanen. Her er budgettet skredet bl.a. fordi underlaget under vejene har været i dårligere stand end ventet.
Den 6 km lange omfartsvej "Egnsplanvej" i Aalborg, der bl.a. skal betjene det Nyt Aalborg Universitetshospital, blev flere år forsinket og selvom den var fuldt færdig i 2019 snakker man allerede om at den er underdimensioneret, fordi den er ved at være fyldt inden hospitalet overhovedet er åbnet.

Det store aktivitetsniveau på jernbanen i disse år og de store konsekvenser selv de mindste forsinkelser har gør at jernbanen hurtigt får negativ omtale. Er et vejarbejde en måned forsinket, jamen så er det jo bare en måned længere en omkørsel eller med et fremfor to vognbaner på motorvejen.

--
Mvh Anders

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse

af Niels Bak, 3/8 2021, 03:00 (991 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg tænker hvor mange vejprojekter, nyasfalteringer, bro renoveringer osv osv osv der heller ikke bliver færdige til tiden, ønsker du/i de samme detaljere efter analyser af? det er også offentlige penge.

Det løjerlige er jo blot at Vejdirektoratet i flere år har været "politiske helte" idet de er lykkedes med at komme i mål til tiden (eller før) og på budget (eller under).
Omvendt, hvis jeg starter ud med en plan med MEGET elastik og lidt vel store tillæg, så kan jeg også være helt. Jeg sige ikke at det er VDs metode.

Vi kan også se at kiksede bygningsprojekter ender hos VD (Niels Bohr bygningen), men det gjorde vidst ikke den store forskel. Det kan man så tænke lidt over.....

Jeg har ingen erfaring med fx BaneDanmark, men jeg har lidt med VD - og jeg må bare sige, at de virker topprofessionelle at have med at gøre. Konkret er det Nordhavnstunnellen i København, jeg har været lidt inde over, og det lykkedes VD ved at tænke kreativt og lytte til parterne at finde en teknisk løsning, som både vil genere de lokale brugere mindst muligt og er 150 millioner kr. billigere. Både By og Havn og kommunen havde tidligere klodset rundt i projektet (blandt andet kostede en ombygning af tilslutningen af Nordhavnsvej skatteborgerne i København noget der så vidt jeg husker ligner 300 millioner kr. og halvandet års forlængelse, fordi den ikke var forberedt til den tunnelfortsættelse, som alle vidste ville komme), men det forandrede sig helt, så snart VD tog over.

Bohr bygningen var vist snarere et spørgsmål om at toget var væltet af skinnerne, og så er det ikke muligt at køre videre før man får det hejst tilbage op igen - heller ikke for VD, som jo nok heller ikke må siges at have deres ekspertise her.

Det gik galt igen...... VD

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/8 2021, 06:43 (991 dage siden) @ Niels Bak

Jeg har ingen erfaring med fx BaneDanmark, men jeg har lidt med VD - og jeg må bare sige, at de virker topprofessionelle at have med at gøre. Konkret er det Nordhavnstunnellen i København, jeg har været lidt inde over, og det lykkedes VD ved at tænke kreativt og lytte til parterne at finde en teknisk løsning, som både vil genere de lokale brugere mindst muligt og er 150 millioner kr. billigere. Både By og Havn og kommunen havde tidligere klodset rundt i projektet (blandt andet kostede en ombygning af tilslutningen af Nordhavnsvej skatteborgerne i København noget der så vidt jeg husker ligner 300 millioner kr. og halvandet års forlængelse, fordi den ikke var forberedt til den tunnelfortsættelse, som alle vidste ville komme), men det forandrede sig helt, så snart VD tog over.

Ser man på VD i forhold til jernbanen, så har de ikke været fremsynede. Ny bane over Vestfyn er kun forberedt for 265/285 km/t, på trods af at Ministeriet havde bedt om noget i retning af at man "gjorde sig overvejelser" om forberedelse for 300 km/t. (Det skal så siges at den senere udarbejdede, ikke valgte kombinationsløsning var forberedt for 300 km/t).

Ligeledes er broforslagene over Vejle fjord og i særdeleshed de tilhørende landanlæg kun forberedt for 250 km/t. Og tunnelen er ikke overvejet om den er/kan forberedes for 300 km/t.

Banedanmark har forberedt ny bane Hovedgaaard-Hasselager for 300 km/t uden det har kostet noget nævneværdigt ekstra.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Det gik galt igen......

af Gæst19, 2/8 2021, 12:47 (992 dage siden) @ Jens Hansen

kl. 11.45 skriver DSB:
Vi må aflyse Intercitytogene til og fra Esbjerg resten af dagen. Første tog der aflyses fra København, bliver toget der kører fra Østerport klokken 14.09, og første tog der aflyses fra Esbjerg, bliver toget der kører klokken 12.26.

Passagerer til og fra Esbjerg skal benytte øvrige InterCity og InterCityLyn tog til Fredericia, og derfra benytte regionaltogene.

Hvorfor kan Intercitytogene til og fra Esbjerg ikke køre mellem f.eks. Esbjerg og Odense?
Her er der vel ingen sporombygning eller signalproblemer?

Det gik galt igen......

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/8 2021, 13:09 (992 dage siden) @ Gæst19

kl. 11.45 skriver DSB:
Vi må aflyse Intercitytogene til og fra Esbjerg resten af dagen. Første tog der aflyses fra København, bliver toget der kører fra Østerport klokken 14.09, og første tog der aflyses fra Esbjerg, bliver toget der kører klokken 12.26.

Passagerer til og fra Esbjerg skal benytte øvrige InterCity og InterCityLyn tog til Fredericia, og derfra benytte regionaltogene.

Hvorfor kan Intercitytogene til og fra Esbjerg ikke køre mellem f.eks. Esbjerg og Odense?
Her er der vel ingen sporombygning eller signalproblemer?

Fordi DSB ikke længere er istand til at disponerer under uregelmæssigheder. Det er lettere og mere bekvemt, at aflyse hele løbet frem for at del aflyse f.eks. mellem Odense og København. Nuvel, der kan være udfordringer med personalet, men eftersom togene ikke skal køre mellem Odense og København, så må der jo være personale i et eller andet omfang, der er mulighed for at omdisponerer - det kunne man før i tiden, men åbenbart ikke længere...

DSB fungerer (som regel) upåklageligt under normalt forhold, men så snart der bare går det mindste galt, så falder hele korthuset sammen, hvor der aflyses og indsættes togbusser - af bekemmelighedsårsager. Som passager er det efterhånden temmelig utåleligt, at DSB ikke fungerer bedre, men med den hjælpeløse transportminister som sidder i sædet, er der nok ingen håb om forbedringer - manden er totalt handlingslammet.

Det gik galt igen......

af Jens Hansen, 2/8 2021, 13:37 (992 dage siden) @ Henrik Hansen

Måske skal al fortsat snak om DSB og Banedanmarks gøren og laden foregå i "Modeljernbane Forum"!

JH

Det gik galt igen......

af sil1207, 2/8 2021, 14:48 (991 dage siden) @ Henrik Hansen

For at komme fra Esbjerg til København uden IC 8xx så kommer man faktisk kun ca. 15 minutter senere frem hvis man kører med Re-tog til Fredericia og skifter til IC 1xx. Historien er en anden med f.eks. Roskilde eller Høje Taastrup. Men jeg kunne forestille mig at de fleste passagerer kører ind til København, så her vil der ikke være behov for at benytte rejsetidsgaranti, fordi vi er under de 30 minutter.

Forsvarer jeg at man ikke kører toget mellem Esbjerg og Odense? Nej. Er der overhovedet derfor man aflyser hele vejen? Aner det ikke. Men det ville ikke overraske mig at det både har noget at gøre med at man slipper for at disponere lige så meget, og at man ikke rigtigt taber penge på det.

Det gik galt igen......

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/8 2021, 16:33 (991 dage siden) @ sil1207

For at komme fra Esbjerg til København uden IC 8xx så kommer man faktisk kun ca. 15 minutter senere frem hvis man kører med Re-tog til Fredericia og skifter til IC 1xx. Historien er en anden med f.eks. Roskilde eller Høje Taastrup. Men jeg kunne forestille mig at de fleste passagerer kører ind til København, så her vil der ikke være behov for at benytte rejsetidsgaranti, fordi vi er under de 30 minutter.

Udfordringen kan være skiftetiden i Fredericia, hvor der er 7 min mellem togene ankommer og det næste afgår. 7 min er en fin tid hvis det ankomne tog ikke er forsinket og man ikke har behov for at bruge elevator for at komme fra en perron til en anden, som er nødvendig ved skift i Fredericia. Er det ankomne tog bare 3-4 min forsinket og hvis der er behov for elevator, så kan man ligeså godt vente til et senere tog - specielt hvis andre også har behov for at bruge elevatoren.

Det er langt mere optimalt at skifte i Odense, der skal man blot over på perronens modsatte side, det kan ikke være nemmere. Et andet argument for at køre 8xx togene mellem Odense og Esbjerg, at pladsforholdene. Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig hvor proppet togene er mellem Odense og København, her kunne 8xx togene give en fin aflastning før og efter Odense.

Det gik galt igen......

af Poul Andersen, 2/8 2021, 16:54 (991 dage siden) @ Henrik Hansen

For at komme fra Esbjerg til København uden IC 8xx så kommer man faktisk kun ca. 15 minutter senere frem hvis man kører med Re-tog til Fredericia og skifter til IC 1xx. Historien er en anden med f.eks. Roskilde eller Høje Taastrup. Men jeg kunne forestille mig at de fleste passagerer kører ind til København, så her vil der ikke være behov for at benytte rejsetidsgaranti, fordi vi er under de 30 minutter.


Udfordringen kan være skiftetiden i Fredericia, hvor der er 7 min mellem togene ankommer og det næste afgår. 7 min er en fin tid hvis det ankomne tog ikke er forsinket og man ikke har behov for at bruge elevator for at komme fra en perron til en anden, som er nødvendig ved skift i Fredericia. Er det ankomne tog bare 3-4 min forsinket og hvis der er behov for elevator, så kan man ligeså godt vente til et senere tog - specielt hvis andre også har behov for at bruge elevatoren.

Det er langt mere optimalt at skifte i Odense, der skal man blot over på perronens modsatte side, det kan ikke være nemmere. Et andet argument for at køre 8xx togene mellem Odense og Esbjerg, at pladsforholdene. Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig hvor proppet togene er mellem Odense og København, her kunne 8xx togene give en fin aflastning før og efter Odense.

Når passagerer til/fra Esbjerg alligevel skal bruge Re og IC/IC-lyn og dermed rejse på andre tidspunkter, kan man også koble Esbjerg delen på IC/IC lyn,
hvorved man undgår togskift.

Mvh.
Poul.

Det gik galt igen......

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/8 2021, 17:13 (991 dage siden) @ Poul Andersen

For at komme fra Esbjerg til København uden IC 8xx så kommer man faktisk kun ca. 15 minutter senere frem hvis man kører med Re-tog til Fredericia og skifter til IC 1xx. Historien er en anden med f.eks. Roskilde eller Høje Taastrup. Men jeg kunne forestille mig at de fleste passagerer kører ind til København, så her vil der ikke være behov for at benytte rejsetidsgaranti, fordi vi er under de 30 minutter.


Udfordringen kan være skiftetiden i Fredericia, hvor der er 7 min mellem togene ankommer og det næste afgår. 7 min er en fin tid hvis det ankomne tog ikke er forsinket og man ikke har behov for at bruge elevator for at komme fra en perron til en anden, som er nødvendig ved skift i Fredericia. Er det ankomne tog bare 3-4 min forsinket og hvis der er behov for elevator, så kan man ligeså godt vente til et senere tog - specielt hvis andre også har behov for at bruge elevatoren.

Det er langt mere optimalt at skifte i Odense, der skal man blot over på perronens modsatte side, det kan ikke være nemmere. Et andet argument for at køre 8xx togene mellem Odense og Esbjerg, at pladsforholdene. Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig hvor proppet togene er mellem Odense og København, her kunne 8xx togene give en fin aflastning før og efter Odense.


Når passagerer til/fra Esbjerg alligevel skal bruge Re og IC/IC-lyn og dermed rejse på andre tidspunkter, kan man også koble Esbjerg delen på IC/IC lyn,
hvorved man undgår togskift.

Det gjorde man så sent som i går. Alle Re-togene til og fra Esbjerg var aflyste, men i stedet kørte IC-togene i deres køreplan (tilnærmelsesvis) mellem Esbjerg og Fredericia og blev koblet på toget til København - hvor der er vilje er der også vej - måske viljen mangler :-)

Det gik galt igen......

af steenth, 2/8 2021, 20:26 (991 dage siden) @ Henrik Hansen

Når passagerer til/fra Esbjerg alligevel skal bruge Re og IC/IC-lyn og dermed rejse på andre tidspunkter, kan man også koble Esbjerg delen på IC/IC lyn,
hvorved man undgår togskift.


Det gjorde man så sent som i går. Alle Re-togene til og fra Esbjerg var aflyste, men i stedet kørte IC-togene i deres køreplan (tilnærmelsesvis) mellem Esbjerg og Fredericia og blev koblet på toget til København - hvor der er vilje er der også vej - måske viljen mangler :-)

Der er stor forskel på at gøre noget planlagt eller gøre noget a.hoc. Det sidste kræver at der er en plan klar hvordan man omstiller fra den planlagte køreplan til en nødkøreplan. Og der er mange parametre med materiel og personale som skal spille sammen. Mig bekendt er kun noget, som kan håndteres på Kystbanen, hvis man aflyser Nivå-tog, hvor der i TKØ allerede er en køreplan klar til formålet.

Det gik galt igen......

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/8 2021, 21:08 (991 dage siden) @ steenth

Der er stor forskel på at gøre noget planlagt eller gøre noget a.hoc. Det sidste kræver at der er en plan klar hvordan man omstiller fra den planlagte køreplan til en nødkøreplan. Og der er mange parametre med materiel og personale som skal spille sammen. Mig bekendt er kun noget, som kan håndteres på Kystbanen, hvis man aflyser Nivå-tog, hvor der i TKØ allerede er en køreplan klar til formålet.

Nogle ser muligheder - andre ser problemer...

Hvis viljen var til stede, så kunne man nok fra i morgen etableret en nød køreplan som den der var gældende i søndags. Kanalerne i er der, personalet er der og man kan nok nå at tillyse det nødvendige antal tog i løbet af nogle timer, samt aflyse de andre.

Spørgsmålet er nok om det kan betale sig, hvis det kun er for én dag - men hvis det trækker ud, så var arbejdet gjort.

Det gik galt igen......

af Togmand123, 2/8 2021, 21:40 (991 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er stor forskel på at gøre noget planlagt eller gøre noget a.hoc. Det sidste kræver at der er en plan klar hvordan man omstiller fra den planlagte køreplan til en nødkøreplan. Og der er mange parametre med materiel og personale som skal spille sammen. Mig bekendt er kun noget, som kan håndteres på Kystbanen, hvis man aflyser Nivå-tog, hvor der i TKØ allerede er en køreplan klar til formålet.


Nogle ser muligheder - andre ser problemer...

Hvis viljen var til stede, så kunne man nok fra i morgen etableret en nød køreplan som den der var gældende i søndags. Kanalerne i er der, personalet er der og man kan nok nå at tillyse det nødvendige antal tog i løbet af nogle timer, samt aflyse de andre.

Spørgsmålet er nok om det kan betale sig, hvis det kun er for én dag - men hvis det trækker ud, så var arbejdet gjort.

Så mangler der bare lige at få bestilt alle togbusserne der kørte mellem Korsør og Ringsted istedet for tog :-)

Det gik galt igen......

af steenth, 2/8 2021, 22:34 (991 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er stor forskel på at gøre noget planlagt eller gøre noget a.hoc. Det sidste kræver at der er en plan klar hvordan man omstiller fra den planlagte køreplan til en nødkøreplan. Og der er mange parametre med materiel og personale som skal spille sammen. Mig bekendt er kun noget, som kan håndteres på Kystbanen, hvis man aflyser Nivå-tog, hvor der i TKØ allerede er en køreplan klar til formålet.


Nogle ser muligheder - andre ser problemer...

Hvis viljen var til stede, så kunne man nok fra i morgen etableret en nød køreplan som den der var gældende i søndags. Kanalerne i er der, personalet er der og man kan nok nå at tillyse det nødvendige antal tog i løbet af nogle timer, samt aflyse de andre.

Det svære at få flyttet personale. som allerede har en vagtplan, som er fastlagt.... Som som regel ikke passer med den nødplan, som man kørte efter. Min egen observation at det er svært at bruge personale fleksibel ved problemer, da der er mange bindinger i hvad man kan gøre.

Spørgsmålet er nok om det kan betale sig, hvis det kun er for én dag - men hvis det trækker ud, så var arbejdet gjort.

Spørgsmålet hvad problemet er. Det ligner problemer, som første viste sig meget sent...

Det gik galt igen......

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 11/8 2021, 22:36 (982 dage siden) @ steenth

Nu skrives der 11.08.21 - er Slagelse Station blevet normaliseret så der kan køres i de spor som blev tilbage
efter renovering og nedlukningen ?


Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak