Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/8 2021, 19:32 (967 dage siden)

Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.

Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).

--
Mvh Anders

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 5/8 2021, 19:47 (967 dage siden) @ andersj

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).

Sørgeligt, men meget dansk - vi vil så gerne forbedre mange ting, men der må helst ikke være udgifter forbundet hermed. Så er det bedre at lave en billig løsning, for så at opbygge og ændre senere - det bliver det bestemt ikke billigere af, men den næste regering 'arver' et problem og skal finde finansiering for at udbedre det.

At Lufthavnen vil accepterer så en discount-løsning er helt utroligt, men en hvis hovedaktionær, har nok gjort sin indflydelse gældende...

Avatar

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/8 2021, 07:35 (966 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis CPH har planer om at bygge et P-hus ovenpå i en forholdsvis nær fremtid, giver det god mening at undlade perrontag.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af andersj, Aalborg, 6/8 2021, 11:26 (966 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis CPH har planer om at bygge et P-hus ovenpå i en forholdsvis nær fremtid, giver det god mening at undlade perrontag.

Den plan er droppet igen - det var jo ellers meningen at parkeringshusene skulle finansiere stationsprojektet, så det blev omkostningsneutralt for staten.

--
Mvh Anders

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 7/8 2021, 10:31 (965 dage siden) @ andersj

Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.

Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).

Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Jens Hansen, 7/8 2021, 11:26 (965 dage siden) @ Banemanden


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.

Stationer skal være attraktive.

JH

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 7/8 2021, 13:08 (965 dage siden) @ Jens Hansen


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.


Stationer skal være attraktive.

JH

Jeg kan da komme på flere stationer der ikke er attraktive, selvom de er overdækket.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Jens Hansen, 7/8 2021, 16:03 (965 dage siden) @ Banemanden


Jeg kan da komme på flere stationer der ikke er attraktive, selvom de er overdækket.

Enig.

Men hvorfor fortsætte fortidens fejl?

JH

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 7/8 2021, 12:12 (965 dage siden) @ Banemanden
redigeret af Per Holm, 7/8 2021, 12:42

Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?

Det er unødigt træls for de rejsende, der skal skifte transportmiddel, at skulle anlægge regntøj bare for at skifte og det er træls for de øvrige rejsende at der kommer rejsende ind i transportmidlet iført vådt regntøj som de først skal tage af og pakke sammen før de kan sætte sig.

For eks. Odense hvor den nye "Byens Bro" lige så godt kunne have været overdækket fra starten så rejsende ikke er så eksponerede når der køres bus eller togbus til og fra terminalerne i Ejlskovsgade / Kottesgade.

Betonen vil også holde længere og problemer med is og sne vil være mindre hvis de rejsende beskyttes bedre. Det er jo kun på arkitekternes tegninger at det altid er magsvejr.

Ps. Det er vel retfærdigt nok at det er "danskerne" der sendes en tur ud i vejrliget når de skal vente på togforbindelse fra Kjøbenhavns Lufthavn. De kunne jo bare have bygget en ordentlig lufthavn. Heri er "svenskerne" de uskyldige. :-)

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 7/8 2021, 12:48 (965 dage siden) @ Banemanden

Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.

Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.

Projektet vil ikke ligefrem får passagertallet i retning mod København til at stige. Inden man nogensinde når over til en af de nye (og skrabede) perroner, er man for længst kommet forbi metrostationen med langt flere afgange.
For øvrigt vil anvendelsen af de "fine spor" til godstog mod Sverige medføre en del trafikale problemer, men det opdager man nok på et tidspunkt.

--
Svend

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Frank Poulsen, 7/8 2021, 15:47 (965 dage siden) @ Svend

Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.

Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.


Projektet vil ikke ligefrem får passagertallet i retning mod København til at stige. Inden man nogensinde når over til en af de nye (og skrabede) perroner, er man for længst kommet forbi metrostationen med langt flere afgange.
For øvrigt vil anvendelsen af de "fine spor" til godstog mod Sverige medføre en del trafikale problemer, men det opdager man nok på et tidspunkt.

Hvilke trafikale problemer ser du? Som jeg ser det vil det blive et kæmpe plus med 2 perronspor hver retning. Det vil gøre evt. forsinkelser meget nemmere at indhente og godstog skal ikke på tværs længere.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 7/8 2021, 18:41 (965 dage siden) @ Frank Poulsen

Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.

Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.


Projektet vil ikke ligefrem får passagertallet i retning mod København til at stige. Inden man nogensinde når over til en af de nye (og skrabede) perroner, er man for længst kommet forbi metrostationen med langt flere afgange.
For øvrigt vil anvendelsen af de "fine spor" til godstog mod Sverige medføre en del trafikale problemer, men det opdager man nok på et tidspunkt.


Hvilke trafikale problemer ser du? Som jeg ser det vil det blive et kæmpe plus med 2 perronspor hver retning. Det vil gøre evt. forsinkelser meget nemmere at indhente og godstog skal ikke på tværs længere.

Prøv at finde de forskellige SIN-instrukser, så vil du se.
Der henvises et andet sted til det webinar der var arrangeret af IDA-rail. Det giver også svar på de mange "udfordringer" man vil løbe ind i.

--
Svend

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af larsht, 7/8 2021, 19:00 (965 dage siden) @ Svend

Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.

Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.


Projektet vil ikke ligefrem får passagertallet i retning mod København til at stige. Inden man nogensinde når over til en af de nye (og skrabede) perroner, er man for længst kommet forbi metrostationen med langt flere afgange.
For øvrigt vil anvendelsen af de "fine spor" til godstog mod Sverige medføre en del trafikale problemer, men det opdager man nok på et tidspunkt.


Hvilke trafikale problemer ser du? Som jeg ser det vil det blive et kæmpe plus med 2 perronspor hver retning. Det vil gøre evt. forsinkelser meget nemmere at indhente og godstog skal ikke på tværs længere.


Prøv at finde de forskellige SIN-instrukser, så vil du se.
Der henvises et andet sted til det webinar der var arrangeret af IDA-rail. Det giver også svar på de mange "udfordringer" man vil løbe ind i.

Man kunne jo lave en risiko-vurdering af om de stadig var nødvendige.....

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Jens N, Fredericia, 7/8 2021, 19:56 (965 dage siden) @ larsht

Prøv at finde de forskellige SIN-instrukser, så vil du se.
Der henvises et andet sted til det webinar der var arrangeret af IDA-rail. Det giver også svar på de mange "udfordringer" man vil løbe ind i.


Man kunne jo lave en risiko-vurdering af om de stadig var nødvendige.....

Siden åbningen af banen, har godstogene benyttet spor 1 og 2, når der har været sporarbejder eller uregelmæssigheder, der gjorde at spor 11+12 ikke kunne benyttes, så der findes med stor sandsynlighed allerede en risikovurdering for det.

Mvh. Jens

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Frank Poulsen, 7/8 2021, 20:01 (965 dage siden) @ Jens N

Prøv at finde de forskellige SIN-instrukser, så vil du se.
Der henvises et andet sted til det webinar der var arrangeret af IDA-rail. Det giver også svar på de mange "udfordringer" man vil løbe ind i.


Man kunne jo lave en risiko-vurdering af om de stadig var nødvendige.....


Siden åbningen af banen, har godstogene benyttet spor 1 og 2, når der har været sporarbejder eller uregelmæssigheder, der gjorde at spor 11+12 ikke kunne benyttes, så der findes med stor sandsynlighed allerede en risikovurdering for det.

Mvh. Jens

Og mig bekendt indebærer dette projekt også ombygning af banen gennem nuværende spor 1 og 2 så godstog kan køre der uden de restriktioner der er i dag. Med mindre man også sparer det væk, det skal jeg så ikke kunne sige. Men det har da været en del af projektet tidligere. Så planen netop også indebærer godstog mod Sverige gennem nuværende spor 1/2, formentlig mest spor 1.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af andersj, Aalborg, 7/8 2021, 13:38 (965 dage siden) @ Banemanden


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.

Det handler for mig nok både om kundetyperne (pendlere på Ørestad der ankommer "just-in-time" mod rejsende med bagage ved lufthavnen) og om at man har bygget en pæn station i høj kvalitet i spor 1+2, mens spor 11+12 ikke engang tilnærmelsesvis får samme standard. Man kunne i det mindste bygge en konstruktion med et halvtag hvor den bærende væg også fungere som støjmur ud til motorvejen. De nye perroner kunne accepteres hvis de kun blev brugt til afsætning af passagere.
På den eksisterende station er selve skinnerne endda også overdækket med en ekstravagant konstruktion i stål og glas i gadeniveau. Metrostationen er ikke bare overdækket, men helt indkapslet selvom der stort set altid holder et tog ved perron hvor man kan søge ly. "Perronerne" ved taxipladsen er også overdækkede.

Dermed ikke sagt at forholdene på Ørestad station er tilfredsstillende.

--
Mvh Anders

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 7/8 2021, 14:12 (965 dage siden) @ andersj


Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.


Det handler for mig nok både om kundetyperne (pendlere på Ørestad der ankommer "just-in-time" mod rejsende med bagage ved lufthavnen) og om at man har bygget en pæn station i høj kvalitet i spor 1+2, mens spor 11+12 ikke engang tilnærmelsesvis får samme standard. Man kunne i det mindste bygge en konstruktion med et halvtag hvor den bærende væg også fungere som støjmur ud til motorvejen. De nye perroner kunne accepteres hvis de kun blev brugt til afsætning af passagere.
På den eksisterende station er selve skinnerne endda også overdækket med en ekstravagant konstruktion i stål og glas i gadeniveau. Metrostationen er ikke bare overdækket, men helt indkapslet selvom der stort set altid holder et tog ved perron hvor man kan søge ly. "Perronerne" ved taxipladsen er også overdækkede.

Dermed ikke sagt at forholdene på Ørestad station er tilfredsstillende.

Metroen er jo overdækket og aflukket af den simple årsag, at systemet er førerløst.

Den eksisterende perron ved CPH er altså også konstrueret sådan, at medmindre regnen kommer direkte lodret ned, så kan du altså sagtens blive våd af at stå der. Glastaget dækker ikke så meget, at der ikke kan komme sne og regn ned. Et problem der i øvrigt er temmeligt velkendt derude for dem der betjener stationen og arbejder der. Desuden er den en vindkorridor af heftige dimensioner og det er derfor du oplever at folk står og putter sig nede i den ene ende ved rulletrappen eller i det meget lille rum foran elevatoren. Den er flot, ja, men den er også et glimrende eksempel på at flot og godt ikke nødvendigvis går hånd i hånd :) Men den ser da flot ud på billeder.

Jeg kan sagtens se, den manglende komfort og ting der godt kunne være der - men har også utroligt svært ved at se, at folk ikke kan klare den lille tur som det jo reelt er. Det er jo ikke 1-2 km du skal gå for at komme over i terminalen og du skal ikke meget længere end til København H før du igen møder nogle ret træls vilkår, hvis man tænker i disse baner. Du står jo ikke ligefrem i læ derinde heller, fordi der er tag over.

Jeg synes desværre svarene bærer præg af, at man sidder derhjemme i sit lune hjem og skriver og ikke reelt har oplevet den nuværende station. Jeg har tidligere i mit DSB job været en del af personalet derude samt til og fra stationen og det er et sted, hvor vi pga arbejdsmiljøforhold i forår, efterår og vinter, ikke måtte opholde os for længe af gangen pga vind, regn og deslige.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af My1202, 7/8 2021, 20:12 (965 dage siden) @ Banemanden

Jeg synes desværre svarene bærer præg af, at man sidder derhjemme i sit lune hjem og skriver og ikke reelt har oplevet den nuværende station. Jeg har tidligere i mit DSB job været en del af personalet derude samt til og fra stationen og det er et sted, hvor vi pga arbejdsmiljøforhold i forår, efterår og vinter, ikke måtte opholde os for længe af gangen pga vind, regn og deslige.

Når DSB ansatte kun må opholde sig i begrænset tid på perronen har du nok svaret på hvorfor os der sidder hjemme i vores lune stue i stigende omfang fravælger jernbanen!

--
[image]

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 8/8 2021, 13:43 (964 dage siden) @ My1202

Jeg synes desværre svarene bærer præg af, at man sidder derhjemme i sit lune hjem og skriver og ikke reelt har oplevet den nuværende station. Jeg har tidligere i mit DSB job været en del af personalet derude samt til og fra stationen og det er et sted, hvor vi pga arbejdsmiljøforhold i forår, efterår og vinter, ikke måtte opholde os for længe af gangen pga vind, regn og deslige.

Når DSB ansatte kun må opholde sig i begrænset tid på perronen har du nok svaret på hvorfor os der sidder hjemme i vores lune stue i stigende omfang fravælger jernbanen!

Jeg tror desværre din opfattelse af, hvor længe folk opholder sig på CPH Lufthavn station, er lidt skævvredet. Håber du nyder varmen dog :)

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af My1202, 8/8 2021, 19:11 (964 dage siden) @ Banemanden

Jeg synes desværre svarene bærer præg af, at man sidder derhjemme i sit lune hjem og skriver og ikke reelt har oplevet den nuværende station. Jeg har tidligere i mit DSB job været en del af personalet derude samt til og fra stationen og det er et sted, hvor vi pga arbejdsmiljøforhold i forår, efterår og vinter, ikke måtte opholde os for længe af gangen pga vind, regn og deslige.

Når DSB ansatte kun må opholde sig i begrænset tid på perronen har du nok svaret på hvorfor os der sidder hjemme i vores lune stue i stigende omfang fravælger jernbanen!


Jeg tror desværre din opfattelse af, hvor længe folk opholder sig på CPH Lufthavn station, er lidt skævvredet. Håber du nyder varmen dog :)

Jeg har adskillige gange stået og ventet 15-20 min på tog til Hovedbanegården.
Øresundstogene kører ikke så præcist.
Men 15 min en blæsende kold dag i vinterhalvåret er ikke noget som er rart.

--
[image]

Avatar

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af kenkari ⌂, Roskilde, 8/8 2021, 20:00 (964 dage siden) @ My1202

Jeg synes desværre svarene bærer præg af, at man sidder derhjemme i sit lune hjem og skriver og ikke reelt har oplevet den nuværende station. Jeg har tidligere i mit DSB job været en del af personalet derude samt til og fra stationen og det er et sted, hvor vi pga arbejdsmiljøforhold i forår, efterår og vinter, ikke måtte opholde os for længe af gangen pga vind, regn og deslige.

Når DSB ansatte kun må opholde sig i begrænset tid på perronen har du nok svaret på hvorfor os der sidder hjemme i vores lune stue i stigende omfang fravælger jernbanen!


Jeg tror desværre din opfattelse af, hvor længe folk opholder sig på CPH Lufthavn station, er lidt skævvredet. Håber du nyder varmen dog :)


Jeg har adskillige gange stået og ventet 15-20 min på tog til Hovedbanegården.
Øresundstogene kører ikke så præcist.
Men 15 min en blæsende kold dag i vinterhalvåret er ikke noget som er rart.

Eller bare generelt i regnvejr uanset årstid.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Avatar

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/8 2021, 12:44 (963 dage siden) @ kenkari

Jeg har adskillige gange stået og ventet 15-20 min på tog til Hovedbanegården.
Øresundstogene kører ikke så præcist.
Men 15 min en blæsende kold dag i vinterhalvåret er ikke noget som er rart.


Eller bare generelt i regnvejr uanset årstid.

Så er det jo godt der nu er et alternativ: Metroen.
(Men nu er der så kommet togsystemer der IKKE kører til Kh først :-) )

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Poul Berild, 8/8 2021, 13:33 (964 dage siden) @ Banemanden

Vi der kan huske Høje-Taastrup som nybygget kan pege på den udvikling den station har haft fra at være uegnet til at håndter publikum i andet end godt vejr, til sådan bør det gøres. Først helt uden døre og åbne rulletrapper, hvilket resulteret i at først gang de to meteorologiske fænomener sne og storm ramte den, fygede rulletrapper til og der låg driver i hallen. Så kom der døre og rulletrapper fik lukket vindfang, hvilket gjorde at publikum enten stå lige inden for døren forende af rulletrappen eller oppe i hallen. Når toget så kom, opdaget dem i hallen det først når toget var helt ved perron, tager rulletrappen ned, og kæmper så med de publikummer der er stået af toget og vil ind i læ med at komme gemme døren. Det gav en noget træg passage udveksling. Nu har man så forlænget vindfanget langt ud af perronen, med flere døre til hver side, så fordeler publikum sig inden toget er ankommet, og dem der stiger af har også flere muligheder for at komme i læ. Men som med så meget andet ved jernbanen hvor man enligt har fundet ud af hvad der virker, så skal vi opfinde det hele igen. Det kalder de velmenende akademiker på Slotsholmen ”Distortion” men det betyder ødelægge. Men til deres store overraskelse flygter publikum fra jernbanen.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 8/8 2021, 13:59 (964 dage siden) @ Poul Berild
redigeret af Per Holm, 8/8 2021, 14:34

Den sikreste måde at få bevilget (mange) penge til en ombygning er vel at lade en flok folketingspolitikere stå ude i den friske luft når vejret er lidt jysk?

Ellers kan man vel bare efterår og vinter rejse over Flughafen Hamburg.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Poul Berild, 8/8 2021, 15:14 (964 dage siden) @ Per Holm

Som da tragikudvalgtet tog med molbo-linjen i til folkemøde på Bornholm i let vind og konstateret at bornholmene havde ret når de påstod den indsatte katamaran ikke var egnet.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Trainee, 8/8 2021, 16:46 (964 dage siden) @ Poul Berild

Som da tragikudvalgtet tog med molbo-linjen i til folkemøde på Bornholm i let vind og konstateret at bornholmene havde ret når de påstod den indsatte katamaran ikke var egnet.

Lige præcis. Jeg sidder på den nu, og kan fortsat konstatere, at den ikke er egnet.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af AFF, 7/8 2021, 20:35 (965 dage siden) @ Banemanden

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.

Jeg har iøvrigt aldrig forstået hvorfor vi er så ringe til at tilpasse vores infrastruktur til vejret i Danmark. Danmark er et koldt, forblæst og vådt land. Jeg oplever at man i mange andre lande rundt om i verden har man indrettet sig langt bedre med henblik på skygge og læ fra vejret. Ambitiøse er vi ihvertfalt ikke.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 8/8 2021, 00:12 (965 dage siden) @ AFF

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.

Jeg har iøvrigt aldrig forstået hvorfor vi er så ringe til at tilpasse vores infrastruktur til vejret i Danmark. Danmark er et koldt, forblæst og vådt land. Jeg oplever at man i mange andre lande rundt om i verden har man indrettet sig langt bedre med henblik på skygge og læ fra vejret. Ambitiøse er vi ihvertfalt ikke.

Det ender - hvis det vel at mærke bliver til noget - med at blive en af de mere sølle lufthavnsstationer i Europa. I hvert fald for de, der ankommer fra Sverige hhv skal mod mod København. Tænk at der ikke engang bliver råd til et overdækket venterum, hverken til ankommende flypassager/afgående fjerntogspassagerer til ind- og udland

--
Svend

Frankfurt a M Flughafen

af Svend, 8/8 2021, 00:46 (965 dage siden) @ Svend
redigeret af Svend, 8/8 2021, 01:12

....men sådan kan det også gøres, hvis man har fantasien, pengene og pladsen: Fjernbanestationen i lufthavnen i Frankfurt am Main med fire perronspor (der er også en S-togstation/regionaltogstation med tre perronspor):

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Svend

Frankfurt a M Flughafen

af RasmusD, 8/8 2021, 12:15 (964 dage siden) @ Svend

....men sådan kan det også gøres, hvis man har fantasien, pengene og pladsen:

Og ikke kører med diesel.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 8/8 2021, 13:53 (964 dage siden) @ AFF

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.

Jeg er nok på tværs, men jeg synes det er overkill at bygge en overdækket station fordi vi har 2 måneders kulde om vinteren. Hvad skal de passagerer så gøre, når de står af på fx Hovedbanen? Får de så også et chok derinde eller er det kun vigtigt ude ved Lufthavnen at vi pakker dem ind?

Avatar

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af kenkari ⌂, Roskilde, 8/8 2021, 17:57 (964 dage siden) @ Banemanden

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.


Jeg er nok på tværs, men jeg synes det er overkill at bygge en overdækket station fordi vi har 2 måneders kulde om vinteren. Hvad skal de passagerer så gøre, når de står af på fx Hovedbanen? Får de så også et chok derinde eller er det kun vigtigt ude ved Lufthavnen at vi pakker dem ind?

Er det virkelig kun 2 måneder om året vi får regn? Ej det vidste jeg slet ikke.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af larsht, 8/8 2021, 18:35 (964 dage siden) @ kenkari

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.


Jeg er nok på tværs, men jeg synes det er overkill at bygge en overdækket station fordi vi har 2 måneders kulde om vinteren. Hvad skal de passagerer så gøre, når de står af på fx Hovedbanen? Får de så også et chok derinde eller er det kun vigtigt ude ved Lufthavnen at vi pakker dem ind?


Er det virkelig kun 2 måneder om året vi får regn? Ej det vidste jeg slet ikke.

Nu blev der jo skrevet kulde.
Hvis jeg slår op i grundbog om meteorologi er kulde og regn ikke synonyme - men jeg KAN jo læse bogen forkert......

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af My1202, 8/8 2021, 19:13 (964 dage siden) @ larsht

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.


Jeg er nok på tværs, men jeg synes det er overkill at bygge en overdækket station fordi vi har 2 måneders kulde om vinteren. Hvad skal de passagerer så gøre, når de står af på fx Hovedbanen? Får de så også et chok derinde eller er det kun vigtigt ude ved Lufthavnen at vi pakker dem ind?


Er det virkelig kun 2 måneder om året vi får regn? Ej det vidste jeg slet ikke.


Nu blev der jo skrevet kulde.
Hvis jeg slår op i grundbog om meteorologi er kulde og regn ikke synonyme - men jeg KAN jo læse bogen forkert......

Netop!;-)

--
[image]

Avatar

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af kenkari ⌂, Roskilde, 8/8 2021, 19:57 (964 dage siden) @ larsht

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.


Jeg er nok på tværs, men jeg synes det er overkill at bygge en overdækket station fordi vi har 2 måneders kulde om vinteren. Hvad skal de passagerer så gøre, når de står af på fx Hovedbanen? Får de så også et chok derinde eller er det kun vigtigt ude ved Lufthavnen at vi pakker dem ind?


Er det virkelig kun 2 måneder om året vi får regn? Ej det vidste jeg slet ikke.


Nu blev der jo skrevet kulde.
Hvis jeg slår op i grundbog om meteorologi er kulde og regn ikke synonyme - men jeg KAN jo læse bogen forkert......

Nu ville en overdækning jo heller ikke dække for kulden. En overdækning ville være godt i regnvejr, som jo kommer hele året. Især hvis man lige kommer hjem fra ferie og ikke lige har lyst til at en kuffert bliver gennemblødt mens man venter på toget.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/8 2021, 19:30 (964 dage siden) @ kenkari

Han skrev nu kulde
Hvis kulde=frost så er det jo rigtigt nok.

Mener nu ikke en lufthavn station Düsseldorf har noget tag på perronen som er være at skrive hjem om

Ikke at man skal gå efter den laveste fælles nævner

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af andersj, Aalborg, 8/8 2021, 19:39 (964 dage siden) @ hummel_62

Han skrev nu kulde
Hvis kulde=frost så er det jo rigtigt nok.

Mener nu ikke en lufthavn station Düsseldorf har noget tag på perronen som er være at skrive hjem om

Ikke at man skal gå efter den laveste fælles nævner

Düsseldorf Flughafen har da væsentlig bedre overdækning end den jeg efterspørger på de nye perroner i CPH. Jeg taler ikke om en tunnelstation, men en station hvor man kan stå i tørvejr - ikke nødvendigvis på hele perronen. I Düsseldorf er både gangbroen, trapperne og halvdelen af perronen under tag.

[image]

--
Mvh Anders

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af My1202, 8/8 2021, 19:53 (964 dage siden) @ hummel_62

Han skrev nu kulde
Hvis kulde=frost så er det jo rigtigt nok.

Mener nu ikke en lufthavn station Düsseldorf har noget tag på perronen som er være at skrive hjem om

Ikke at man skal gå efter den laveste fælles nævner

Er der overhovedet i de sidste 20 år bygget nogle overdækninger ved nye / renoverede jernbanestationer i DK?
Det er vel i bedste fald blevet til ca 15 m2 glasbure.

--
[image]

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af andersj, Aalborg, 8/8 2021, 20:31 (964 dage siden) @ My1202

Han skrev nu kulde
Hvis kulde=frost så er det jo rigtigt nok.

Mener nu ikke en lufthavn station Düsseldorf har noget tag på perronen som er være at skrive hjem om

Ikke at man skal gå efter den laveste fælles nævner


Er der overhovedet i de sidste 20 år bygget nogle overdækninger ved nye / renoverede jernbanestationer i DK?
Det er vel i bedste fald blevet til ca 15 m2 glasbure.

  • Ringbanen har da på de fleste stationer fået overdækning af en del af perronen inkl. Ny Ellebjerg på Køge Bugt-banen.
  • Flintholm station er i danske forhold også imponerende.
  • Carlsberg station har delvist overdækning.
  • Slagelse får med årets sporarbejde et helt nyt perrontag
  • Lindholm station har også et fint lille perrontag - dog ikke over selve perronen, men over et fælles venteområde mellem perronen og busstoppestedet.
  • Østerport har også et nyere perrontag ved spor 1/2.

Der er så også stationer der har mistet deres perrontag, som eksempelvis Vordingborg.

Men mange af de stationer der er åbnet de senere år er jo også "små" stationer, hvor et par bure er nok til at dække behovet i første omgang.

--
Mvh Anders

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af My1202, 8/8 2021, 21:33 (964 dage siden) @ andersj

Han skrev nu kulde
Hvis kulde=frost så er det jo rigtigt nok.

Mener nu ikke en lufthavn station Düsseldorf har noget tag på perronen som er være at skrive hjem om

Ikke at man skal gå efter den laveste fælles nævner


Er der overhovedet i de sidste 20 år bygget nogle overdækninger ved nye / renoverede jernbanestationer i DK?
Det er vel i bedste fald blevet til ca 15 m2 glasbure.

  • Ringbanen har da på de fleste stationer fået overdækning af en del af perronen inkl. Ny Ellebjerg på Køge Bugt-banen.
  • Flintholm station er i danske forhold også imponerende.
  • Carlsberg station har delvist overdækning.
  • Slagelse får med årets sporarbejde et helt nyt perrontag
  • Lindholm station har også et fint lille perrontag - dog ikke over selve perronen, men over et fælles venteområde mellem perronen og busstoppestedet.
  • Østerport har også et nyere perrontag ved spor 1/2.

Der er så også stationer der har mistet deres perrontag, som eksempelvis Vordingborg.

Men mange af de stationer der er åbnet de senere år er jo også "små" stationer, hvor et par bure er nok til at dække behovet i første omgang.

Nu skrev jeg bevidst "jernbanestationer". Flertallet af de stationer du opremser er S-togsstationer. Sjovt nok har man her forstået at det giver mening at yde beskyttelse mod vejrliget hvis man vil tiltrække kunder.

Lindholm station har da lidt overdækning
- indrømmet. Passer sikkert fint til en nordjysk Desiro.

Slagelse får jo "kun" udskiftet en overdækning og det gælder vel også for Østerport?

Så mit observation om manglende overdækninger ved nye jernbanestationer holder vist!

--
[image]

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af mikedk2100, 8/8 2021, 21:46 (964 dage siden) @ My1202

Slagelse får jo "kun" udskiftet en overdækning og det gælder vel også for Østerport?

Nej Østerport fik i 2002-2004 udskiftet perronen ved spor 0, som ikke havde overdækning, med en ny ø-perron, der fik overdækning. I samme forbindelse blev sporene renummereret og der kom et ekstra perronspor, så der i alt blev 6 perronspor nord for Oslo Plads.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af AFF, 8/8 2021, 19:58 (964 dage siden) @ Banemanden

Alting er vel relativt, personligt synes jeg Danmark kun er varmt 2 måneder om året ;-) Men vådt og blæsende vejr derimod har vi året rundt.

Mht. hovedbanegården, så er den da blandt de mest overdækkede stationer vi har i Danmark (hvis man lige ser bort fra spor 26).

Jeg lægger ikke op til at det skal være decideret varmt, men det hjælper gevaldigt hvis man kommer bare en lille smule i læ af vind og vejr.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 8/8 2021, 21:12 (964 dage siden) @ Banemanden

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.


Jeg er nok på tværs, men jeg synes det er overkill at bygge en overdækket station fordi vi har 2 måneders kulde om vinteren. Hvad skal de passagerer så gøre, når de står af på fx Hovedbanen? Får de så også et chok derinde eller er det kun vigtigt ude ved Lufthavnen at vi pakker dem ind?

Det lyder som om du ikke er vant til at bruge toget som transportmiddel.

--
Svend

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 8/8 2021, 21:28 (964 dage siden) @ Svend

Det er mere fordi der kommer en masse kunder med meget baggage som ikke kender systemet eller klimaet. En passager der lige er landet fra de varmere himmelstrøg har jo ikke nødvendigvis vinterjakken fremme lige når han træder ud af terminalen.


Jeg er nok på tværs, men jeg synes det er overkill at bygge en overdækket station fordi vi har 2 måneders kulde om vinteren. Hvad skal de passagerer så gøre, når de står af på fx Hovedbanen? Får de så også et chok derinde eller er det kun vigtigt ude ved Lufthavnen at vi pakker dem ind?


Det lyder som om du ikke er vant til at bruge toget som transportmiddel.

Arbejder med det og bruger det selv hver dag. Men kan også godt se, du har lidt svært ved at holde dig til det du bliver spurgt om. Og i sådan et tilfælde, er dit angreb måske reelt nok. Klogere på dig, det blev jeg ihvertfald ikke :) God aften.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 8/8 2021, 23:06 (964 dage siden) @ Banemanden

Det lyder som om du ikke er vant til at bruge toget som transportmiddel.

Arbejder med det og bruger det selv hver dag.

Bevares`..... det virker bare ikke sådan ... på mig i hvert fald.
Men vi har nok bare et helt forskelligt syn på, hvad man (DSB og øvrige transportvirksomheder) kan tillade sig byde kunderne.

--
Svend

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 9/8 2021, 06:54 (963 dage siden) @ Svend

Det lyder som om du ikke er vant til at bruge toget som transportmiddel.

Arbejder med det og bruger det selv hver dag.


Bevares`..... det virker bare ikke sådan ... på mig i hvert fald.
Men vi har nok bare et helt forskelligt syn på, hvad man (DSB og øvrige transportvirksomheder) kan tillade sig byde kunderne.

Jeg har ellers været ret tydelig og direkte med min arbejdsmæssige vinkel til det.

Vi har forskelligt syn på det. Men jeg fik stadig ikke rigtig svar på noget af det jeg undrede mig over, og så ender du jo desværre med bare at ligne en der kun brokker dig. Det er synd, når det kunne have været konstruktivt men istedet bliver til det rene ingenting :)

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 9/8 2021, 11:03 (963 dage siden) @ Banemanden


Vi har forskelligt syn på det. Men jeg fik stadig ikke rigtig svar på noget af det jeg undrede mig over, og så ender du jo desværre med bare at ligne en der kun brokker dig. Det er synd, når det kunne have været konstruktivt men istedet bliver til det rene ingenting :)

Nu taler vi kun om den passagermæssige del af projektet, og det er i den forbindelse jeg har gjort opmærksom på, at det bliver et noget sølle anlæg - adgangsforhold og perroner - når vi ser hvordan det kan gøres andre stede, både i ind- og udland. Vi er virkelig i den lave ende.

Jeg vil anbefale at bruge en times tid på at se IDA´s gennemgang af projektet.
Her et billede fra præsentationen, hvor vi ser hvordan der mangler overdækning og læ, både på gangbroen over sporene og på perronerne.

[image].

--
Svend

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Jens Hansen, 9/8 2021, 13:23 (963 dage siden) @ Svend

Tak Svend

Og meget tankevækkende.

JH

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 9/8 2021, 14:29 (963 dage siden) @ Svend


Vi har forskelligt syn på det. Men jeg fik stadig ikke rigtig svar på noget af det jeg undrede mig over, og så ender du jo desværre med bare at ligne en der kun brokker dig. Det er synd, når det kunne have været konstruktivt men istedet bliver til det rene ingenting :)


Nu taler vi kun om den passagermæssige del af projektet, og det er i den forbindelse jeg har gjort opmærksom på, at det bliver et noget sølle anlæg - adgangsforhold og perroner - når vi ser hvordan det kan gøres andre stede, både i ind- og udland. Vi er virkelig i den lave ende.

Jeg vil anbefale at bruge en times tid på at se IDA´s gennemgang af projektet.
Her et billede fra præsentationen, hvor vi ser hvordan der mangler overdækning og læ, både på gangbroen over sporene og på perronerne.

[image].

Jeg har, med min interesse for den danske jernbane, allerede været på linket. Og det er ikke fordi jeg ikke kan se, at det ikke ligefrem er en efterligning af Occulus på Manhattan man har i sinde at bygge her. Min undren over det gik mere på, hvorfor du syntes man skulle skærme dem ekstra af på Lufthavnen (hvilket man ikke gør i forvejen i den flotte vindtunnel der bruges som station nu) når de 13-14 min senere på København H vil opleve en lige så stor forringelse. Hvad tror du det vil gøre af forskel, at bygge et flagskib derude, hvis du ikke vil bygge andet om eller til? Det eneste sted du finder der er overdækket i nærheden, så du aldrig vil mærke regn eller sne, er Tårnby. Og lad os være ærlige; Den er hverken attraktiv eller tryg at være på om aftenen.

Og tak for linket - synes stadig det er spændende at læse i materialet :)

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Jens N, Fredericia, 9/8 2021, 15:00 (963 dage siden) @ Banemanden

Jeg har, med min interesse for den danske jernbane, allerede været på linket. Og det er ikke fordi jeg ikke kan se, at det ikke ligefrem er en efterligning af Occulus på Manhattan man har i sinde at bygge her. Min undren over det gik mere på, hvorfor du syntes man skulle skærme dem ekstra af på Lufthavnen (hvilket man ikke gør i forvejen i den flotte vindtunnel der bruges som station nu) når de 13-14 min senere på København H vil opleve en lige så stor forringelse. Hvad tror du det vil gøre af forskel, at bygge et flagskib derude, hvis du ikke vil bygge andet om eller til? Det eneste sted du finder der er overdækket i nærheden, så du aldrig vil mærke regn eller sne, er Tårnby. Og lad os være ærlige; Den er hverken attraktiv eller tryg at være på om aftenen.

Så dit rationale er at fordi de andre steder er noget lort, så skal nybygninger også være noget lort?

Med den tankegang får man jo aldrig hævet niveauet nogen steder.

Mvh. Jens

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 10/8 2021, 11:07 (962 dage siden) @ Jens N

Jeg har, med min interesse for den danske jernbane, allerede været på linket. Og det er ikke fordi jeg ikke kan se, at det ikke ligefrem er en efterligning af Occulus på Manhattan man har i sinde at bygge her. Min undren over det gik mere på, hvorfor du syntes man skulle skærme dem ekstra af på Lufthavnen (hvilket man ikke gør i forvejen i den flotte vindtunnel der bruges som station nu) når de 13-14 min senere på København H vil opleve en lige så stor forringelse. Hvad tror du det vil gøre af forskel, at bygge et flagskib derude, hvis du ikke vil bygge andet om eller til? Det eneste sted du finder der er overdækket i nærheden, så du aldrig vil mærke regn eller sne, er Tårnby. Og lad os være ærlige; Den er hverken attraktiv eller tryg at være på om aftenen.


Så dit rationale er at fordi de andre steder er noget lort, så skal nybygninger også være noget lort?

Med den tankegang får man jo aldrig hævet niveauet nogen steder.

Mvh. Jens

Nej, altså, mit udgangspunkt er jo ikke at det nødvendigvis er noget lort. Det er vist det du og andre synes. Jeg synes eksempelvis Tårnby Station er noget lort. Og den er overdækket. Og det er det niveau du og andre skriver om, i gerne vil have. Det prøver jeg at forstå - og i har endnu ikke præsenteret et eneste svar på, hvorfor i synes det er attraktivt. I bliver til gengæld lidt angribende og det gør mig ikke mindre nysgerrig :D

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af dkat, 10/8 2021, 11:58 (962 dage siden) @ Banemanden

Jeg har, med min interesse for den danske jernbane, allerede været på linket. Og det er ikke fordi jeg ikke kan se, at det ikke ligefrem er en efterligning af Occulus på Manhattan man har i sinde at bygge her. Min undren over det gik mere på, hvorfor du syntes man skulle skærme dem ekstra af på Lufthavnen (hvilket man ikke gør i forvejen i den flotte vindtunnel der bruges som station nu) når de 13-14 min senere på København H vil opleve en lige så stor forringelse. Hvad tror du det vil gøre af forskel, at bygge et flagskib derude, hvis du ikke vil bygge andet om eller til? Det eneste sted du finder der er overdækket i nærheden, så du aldrig vil mærke regn eller sne, er Tårnby. Og lad os være ærlige; Den er hverken attraktiv eller tryg at være på om aftenen.


Så dit rationale er at fordi de andre steder er noget lort, så skal nybygninger også være noget lort?

Med den tankegang får man jo aldrig hævet niveauet nogen steder.

Mvh. Jens


Nej, altså, mit udgangspunkt er jo ikke at det nødvendigvis er noget lort. Det er vist det du og andre synes. Jeg synes eksempelvis Tårnby Station er noget lort. Og den er overdækket. Og det er det niveau du og andre skriver om, i gerne vil have. Det prøver jeg at forstå - og i har endnu ikke præsenteret et eneste svar på, hvorfor i synes det er attraktivt. I bliver til gengæld lidt angribende og det gør mig ikke mindre nysgerrig :D

Som jeg læser det, så mener du at visse stationer fungerer som vindtunneler og dermed er ulidelige at opholde sig på i mere end nogle få minutter. Uafhængigt af dette er der dog nogle som synes der er for mange nybyggede stationer hvor man ikke tager hensyn til at det ofte regner i DK, hvilket også gør livet surt for passagerer der venter på perronen. Spørgsmålet er om ikke vi alle kan blive enige om at det ville være bedst, hvis der ikke er nogen stationer der fungerer som vindtunneler og at i det mindste de store stationer (såsom CPH) er tilstrækkeligt overdækket? Hvordan udelukker det ene det andet?

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Banemanden, 11/8 2021, 08:51 (961 dage siden) @ dkat

Jeg har, med min interesse for den danske jernbane, allerede været på linket. Og det er ikke fordi jeg ikke kan se, at det ikke ligefrem er en efterligning af Occulus på Manhattan man har i sinde at bygge her. Min undren over det gik mere på, hvorfor du syntes man skulle skærme dem ekstra af på Lufthavnen (hvilket man ikke gør i forvejen i den flotte vindtunnel der bruges som station nu) når de 13-14 min senere på København H vil opleve en lige så stor forringelse. Hvad tror du det vil gøre af forskel, at bygge et flagskib derude, hvis du ikke vil bygge andet om eller til? Det eneste sted du finder der er overdækket i nærheden, så du aldrig vil mærke regn eller sne, er Tårnby. Og lad os være ærlige; Den er hverken attraktiv eller tryg at være på om aftenen.


Så dit rationale er at fordi de andre steder er noget lort, så skal nybygninger også være noget lort?

Med den tankegang får man jo aldrig hævet niveauet nogen steder.

Mvh. Jens


Nej, altså, mit udgangspunkt er jo ikke at det nødvendigvis er noget lort. Det er vist det du og andre synes. Jeg synes eksempelvis Tårnby Station er noget lort. Og den er overdækket. Og det er det niveau du og andre skriver om, i gerne vil have. Det prøver jeg at forstå - og i har endnu ikke præsenteret et eneste svar på, hvorfor i synes det er attraktivt. I bliver til gengæld lidt angribende og det gør mig ikke mindre nysgerrig :D


Som jeg læser det, så mener du at visse stationer fungerer som vindtunneler og dermed er ulidelige at opholde sig på i mere end nogle få minutter. Uafhængigt af dette er der dog nogle som synes der er for mange nybyggede stationer hvor man ikke tager hensyn til at det ofte regner i DK, hvilket også gør livet surt for passagerer der venter på perronen. Spørgsmålet er om ikke vi alle kan blive enige om at det ville være bedst, hvis der ikke er nogen stationer der fungerer som vindtunneler og at i det mindste de store stationer (såsom CPH) er tilstrækkeligt overdækket? Hvordan udelukker det ene det andet?

Det synes jeg er meget fint opsummeret - og du har helt ret; det ene udelukker bestemt ikke det andet :)

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af AFF, 10/8 2021, 13:21 (962 dage siden) @ Banemanden

Min undren over det gik mere på, hvorfor du syntes man skulle skærme dem ekstra af på Lufthavnen (hvilket man ikke gør i forvejen i den flotte vindtunnel der bruges som station nu) når de 13-14 min senere på København H vil opleve en lige så stor forringelse.

Men København H er jo overdækket (hvis man lige se bort fra sport 26), og man kan altid trække op i stationshallen der kun ligger en kort trappe fra perronerne.

En forskel er at man i lufthavnen har ret mange passagerer der venter i længere perioder. Kommer man i fly, har man ikke den luksus at kunne time sin ankomst til stationen kort inden toget kører. Kigger jeg på rejseplanen går der en time mellem hvert direkte tog til Fyn og Jylland, og hvis man tager et tog med et skift i København H, så kan man potentielt stadig komme til at vente enten 34 minutter eller 20 minutter.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af ThomasLarsen, 10/8 2021, 13:43 (962 dage siden) @ AFF

Men hvis man har 30-40 min til næste tog.

Vil man så ikke bare opholde sig i ankomsthallen.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 10/8 2021, 13:50 (962 dage siden) @ ThomasLarsen

Men hvis man har 30-40 min til næste tog.

Vil man så ikke bare opholde sig i ankomsthallen.

... de fleste vælger nok at tage metroen .... med mindre man skal mod Roskilde eller Kystbanen ;-)

--
Svend

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af ThomasLarsen, 10/8 2021, 14:03 (962 dage siden) @ Svend

Men hvis man har 30-40 min til næste tog.

Vil man så ikke bare opholde sig i ankomsthallen.


... de fleste vælger nok at tage metroen .... med mindre man skal mod Roskilde eller Kystbanen ;-)

Ja. Men det gør jo så problemer endnu mindre.
Minimal ophold på perronen. Og så betyder lidt vind/regn jo intet.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af TrainGeek, 9/10 2021, 20:18 (902 dage siden) @ AFF

Tak for denne tråd! Det er en kæmpe optur at læse, at man ikke er den eneste, der har undret sig. Som du skriver, Danmark er ofte et vådt, koldt og blæsende sted, men på trods af dette er kollektiv transport meget langt fra at være indrettet til en komfortabel rejseoplevelse.

Jeg tænker, om problemet ligger i Banedanmark's beslutningsoplæg til politikerne? Hvis man præsenterer en halvfærdig station (uden tag) som en basismodel, og at alt derudover er "tilvalg", så bliver det op ad bakke i forhandlingerne. Måske man skulle præsentere en færdig station med tag og læmure som basismodellen, og så tilbyde varmeanlæg og diverse betjente servicefaciliteter som "tilvalg" i fremtiden.

Hvorfor skulle man opgive at sidde lunt og tørt i sin bil, hvis man ikke engang kan skifte tog på en nøglestation som Kastrup (eller Kbh H) uden at risikere vind og vejr? På landets hovedbanegård kan man jo ikke engang være sikker på at stige tørskoet ind i en bus, hvis det er regnvejr. Det er komplet latterligt. Busstop og selv metrostop (eks. højbanerne på Amager) laves på steder, hvor de er maksimalt udsatte for vind og vejr, uden reelle muligheder for at søge læ. Tydeligvis designet af mennesker, der ikke selv rejser med det offentlige. Hver eneste gang jeg kører forbi Køge N tænker jeg på, at der står en halvfærdig station uden tag på perronerne. Gad vide, hvor længe der går, inden man lærer af Høje Taastrup erfaringen, som beskrevet andetsteds.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/10 2021, 20:39 (902 dage siden) @ TrainGeek

Skifteforholdene i Aalborg Lufthavn (Abl) er ikke bedre end de er planlagt at blive på Københavns Lufthavn Kastrup (Cph) - snarere tværtimod.

Skal der ofres flere penge på Cph kommer der også et krav om at sende penge til Abl - og sikkert mange andre steder.

Det kan hurtigt summe op.

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Jens Hansen, 9/10 2021, 21:24 (902 dage siden) @ TrainGeek

Vi skyder ofte på Banedanmark, men i dette tilfælde forstår jeg at det er Sund og Bælt, som har opgaven.

Og uden tvivl med ført hånd, læs økonomi, fra ministeriet.

JH

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af andersj, Aalborg, 9/10 2021, 21:49 (902 dage siden) @ Jens Hansen

Vi skyder ofte på Banedanmark, men i dette tilfælde forstår jeg at det er Sund og Bælt, som har opgaven.

Og uden tvivl med ført hånd, læs økonomi, fra ministeriet.

JH

På perroner der skal betjenes af Skånetrafiken ...

Det er vel ikke helt usandsynligt at overdragelsen af trafikkøberansvaret til Skånetrafiken fra december 2022 har en indflydelse på statens investeringslyst - selvom det ikke burde have, da perronerne jo skal betjene passagere mod København og resten af Danmark. Nu bliver det jo ikke længere DSB's eller den danske stats passagerer, men Region Skånes passagerer.

På Hjørring Øst så vi også at staten kom med 50% af finansieringen, men ellers holdt sig langt væk fra øvrige forpligtelser på trods af at trinbrættet er etableret på en statslig strækning. Hjørring Kommune var bygherrer.

Der er stadig nogle ting som ikke er helt gennemtænkte i disse overdragelser af trafikkøberansvaret på statslige strækninger til regionerne inkl. Region Skåne. Bl.a. drift af stationer, billetsamarbejde og koordinering af køreplaner. Strækningerne hvor trafikkøberansvaret er overdraget drives jo som selvstændige øer, hvor køreplanerne ikke tilpasses til øvrige tog og hvor det ikke længere er muligt at købe gennemgående billige billetter.

Når vi kommer til december 2022 så bliver det med garanti ikke muligt at købe en Orange billet til og fra lufthavnen, medmindre der er tale om et af de få DSB-tog. Den kommercielle del af togdriften har hverken ministeriet eller regionerne styr på. Det er jo kun DSB der arbejder aktivt med kommercielle tiltag.

--
Mvh Anders

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Svend, 9/10 2021, 22:01 (902 dage siden) @ Jens Hansen

Vi skyder ofte på Banedanmark, men i dette tilfælde forstår jeg at det er Sund og Bælt, som har opgaven.

Det er jo slet ikke Banedanmarks infrastruktur (altså Øresundsbanen). Banedanmark står for trafikstyring og tildeling af køreplanskanaler, og det er så det ......

--
Svend

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn

af Bengt Larsson, 13/8 2021, 19:40 (959 dage siden) @ andersj

Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.

Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853

Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.

Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).

Jag är inte helt säker på hur de nya plattformarna ska utformas.
Inget tak, bara en kur eller två?

Kanske plattformarna kommer att likna Mollaryds station i Sverige mellan Borås och Herrljunga (en av Sveriges minsta stationer med mindre än 10 på och avstigande per dag)?

[image]
(C) https://twitter.com/Stefan_Krii

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok
DSB S723

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak