Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods til Esbjerg (Generelt)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 11/8 2021, 20:22 (986 dage siden)

Hej,

jeg har været i Esbjerg idag i tjenstlig ærinde.

Her kommer tog G 8004 ned til havnen:
[image]

Mz 1449 har trykket toget ind på kombi terminalen:
[image]

Så er der en lille pause til togpersonalet:
[image]

Efter at toget er færdig trækker den ud på havnebanen:
[image]

Her står tog G 8007 på Esbjerg station, parat til at starte til Taulov KT.
[image]

Pga strejken i Tyskland er togene på Lørdag aflyst.

Ullrich

Gods til Esbjerg

af Thom32, 12/8 2021, 10:28 (986 dage siden) @ Ullrich Lück

Fine billeder!

Hvad køres der med af gods?

Vh

Gods til Esbjerg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 12/8 2021, 15:35 (985 dage siden) @ Thom32

Hej,

det er i vært fald ikke farlig gods, så ville det har været mærket i henhold til RID.

Ullrich

Gods til Esbjerg

af ivar, 12/8 2021, 23:23 (985 dage siden) @ Thom32

Hoyer flytter alt, der kan smides ned i en tank, så svært at sige. Det er sikkert noget, der skal videre ud i verden. Selv om Englænderen ikke kører mere, så er der stadig trafik ud af Esbjerg til andre steder end Fanø.

mvh
-ivar

Gods til Esbjerg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 13/8 2021, 14:02 (984 dage siden) @ ivar

Hej Ivar,

der kører da stadigvæk RoRo skibe til Immingham fra Esbjerg havn (DFDS). Og nej, enhederne er til lokaltområdet.

Ullrich

Gods til Esbjerg

af Jan K., 12/8 2021, 22:34 (985 dage siden) @ Ullrich Lück

Jeg blev smidt ud af Arriva toget, der skulle til Ribe 8:14. Det "brød sammen" lige før afgang... typisk! :-D

Sad og trillede tommelfingre på perron 3, da ovennævnte tog trillede ind.

Ret imponerende stamme med "Super Heavy" og "truckløft forbudt"-mærkater på tankene,...

Har aldrig set et tysk DB lokomotiv heroppe før? Er det almindeligt?

Gods til Esbjerg

af Danielsen, 12/8 2021, 22:41 (985 dage siden) @ Jan K.

Har aldrig set et tysk DB lokomotiv heroppe før? Er det almindeligt?

Ja, eftersom det jo er DB Cargo, der står for størstedelen af godstrafikken i DK. Desuden er lokomotivet en omlakeret version af et gammel DSB MZ-lokomotiv.

Gods til Esbjerg

af Niels Munch, 12/8 2021, 22:45 (985 dage siden) @ Jan K.

Har aldrig set et tysk DB lokomotiv heroppe før? Er det almindeligt?

Ja. Lokomotivet er ex DSB MZ 1449, nu ejet af DB Cargo Scandinavia A/S, største godsoperatør i Danmark. Lokomotivet hedder stadig MZ 1449.

M.v.h.
Niels

Gods til Esbjerg

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 25/8 2021, 20:33 (972 dage siden) @ ivar

Nyt i sagen

https://jv.dk/artikel/nu-skal-der-igen-k%C3%B8re-ugentlige-godstog-til-og-fra-esbjerg-havn

mvh
-ivar

Medicinalkemiske produkter er normalt ikke den helt store volumenvare. Nogle få containere pr. gang skulle man tro.

Det lyder ikke særligt miljømæssigt eller økonomisk bæredygtigt at indsætte et helt rangertræk for at flytte hvad der kan være på 1-2 lastvogne.

Ps. Nu nåede jeg "kun" at læse "LEO Pharma" inden artiklen forsvandt.

Gods til Esbjerg

af MMT, 25/8 2021, 20:42 (972 dage siden) @ Per Holm

Ifølge artiklen er der tale om ca 25 vogne flere gange om ugen. Til at begynde med to gange om ugen, som jeg læser det.

Mvh MM

Gods til Esbjerg

af Svend, 25/8 2021, 20:52 (972 dage siden) @ MMT

Ifølge artiklen er der tale om ca 25 vogne flere gange om ugen. Til at begynde med to gange om ugen, som jeg læser det.

Ja, det er jo lidt mere end 1-2 lastvogne.
Men en rigtig god nyhed at terminalen i Esbjerg nu fungerer som det, den er bygget til!

Esbjerg havn

--
Svend

Gods til Esbjerg

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 25/8 2021, 20:52 (972 dage siden) @ MMT

Ifølge artiklen er der tale om ca 25 vogne flere gange om ugen. Til at begynde med to gange om ugen, som jeg læser det.

Mvh MM

Det lyder straks meget bedre.

Takker.

Gods til Esbjerg

af ivar, 25/8 2021, 23:21 (972 dage siden) @ Per Holm
redigeret af ivar, 25/8 2021, 23:41

DB Cargo går helt sikkert ikke ind i en forretning, der ikke er økonomisk bæredygtig, og det gør Leo Pharma og Hoyer heller ikke.

De viste containere rummer mellem 20 og 30 kbm. Med den mængde, der er meldt ud svarer det nogenlunde til 300-400 containere på årsbasis - og det samme antal tomme containere retur. Tankcontainere kan sjældent medtage returlæs, så der er en fornuftig pris på hele turen.

Esbjerg sparer 6-800 lastbiltransporter og får 200 MZ-løb på årsbasis, hvoraf nogle indgår i de eksisterende trætransporter. Klogere folk end mig må regne på miljøeffekten - men pengene passer helt sikkert.

mvh
-ivar

Gods til Esbjerg

af My1202, 26/8 2021, 07:33 (972 dage siden) @ ivar

De viste containere rummer mellem 20 og 30 kbm. Med den mængde, der er meldt ud svarer det nogenlunde til 300-400 containere på årsbasis - og det samme antal tomme containere retur. Tankcontainere kan sjældent medtage returlæs, så der er en fornuftig pris på hele turen.

Esbjerg sparer 6-800 lastbiltransporter og får 200 MZ-løb på årsbasis, hvoraf nogle indgår i de eksisterende trætransporter. Klogere folk end mig må regne på miljøeffekten - men pengene passer helt sikkert.

Transport via landevej må vel ske i tankvogne. En sådan tankvogn kan vel næppe tage mere end 40 tons?
Det må betyde årligt 2.500 tankvogne med "flydende" svinetarme som kan fjernes fra landevejene til fordel for skinnetransport?

Ydermere bidrager Leo Pharma så med ca. 100.000 tons restprodukt til biogasproduktion i Esbjerg.

https://www.energy-supply.dk/article/view/624188/rester_fra_medicinproduktion_skal_bliv...

Så endelig et godt eksempel på noget fornuftigt at få flyttet over på skinnenettet!

--
[image]

Gods til Esbjerg

af MMT, 26/8 2021, 10:59 (971 dage siden) @ My1202

Er det godsvolumen nok til at man kunne få økonomi i at stationere en rangermaskine i Esbjerg og så køre med el- lok Padborg-Esbjerg?

Mvh MM

Gods til Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/8 2021, 11:08 (971 dage siden) @ MMT

Er det godsvolumen nok til at man kunne få økonomi i at stationere en rangermaskine i Esbjerg og så køre med el- lok Padborg-Esbjerg?

Næppe - toget kører kun onsdag og lørdag mellem Taulov og Esbjerg, så det giver næppe nogen mening med en rangermaskine til det i Esbjerg.

Gods til Esbjerg

af My1202, 26/8 2021, 11:24 (971 dage siden) @ Henrik Hansen

Er det godsvolumen nok til at man kunne få økonomi i at stationere en rangermaskine i Esbjerg og så køre med el- lok Padborg-Esbjerg?


Næppe - toget kører kun onsdag og lørdag mellem Taulov og Esbjerg, så det giver næppe nogen mening med en rangermaskine til det i Esbjerg.

Hvordan får LeoPharma vognene ind til deres virksomhed?
Skal tankcontainerne flyttes over på lastbil?

--
[image]

Gods til Esbjerg

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/8 2021, 11:56 (971 dage siden) @ My1202

Er kombiterminalen bygget om siden den blev anlagt?

I Ingeniørens artikel 2015-02-04: Ny 100 millioner kroners godsterminal på Esbjerg Havn står tom beklager bla. DB Schenker Rail at terminalen er anlagt så det kræver unødigt meget trækkraft og personale at betjene den.

Gods til Esbjerg

af Niels Bak, 26/8 2021, 12:49 (971 dage siden) @ Per Holm

Er kombiterminalen bygget om siden den blev anlagt?

I Ingeniørens artikel 2015-02-04: Ny 100 millioner kroners godsterminal på Esbjerg Havn står tom beklager bla. DB Schenker Rail at terminalen er anlagt så det kræver unødigt meget trækkraft og personale at betjene den.

Nej, ikke så vidt jeg ved. Og det er heller ikke i første række selve terminalen, der er noget galt med. Der er adgangsvejen.
Taget fra hukommelsen: Terminalen er anlagt med en discountløsning, så man skal ud på det gamle havnespor og så vende retning for at komme til den nye terminal. Det skal man så med to halve tog, hvis man har et godstog i fuld længde, da terminalen ikke er lang nok til at håndtere heltog. Alt i alt omstændeligt og mandskabskrævende.
Før anlæggelsen blev der undersøgt løsninger med både et nyt spor direkte fra stationen (kræver et par nedrivninger, så vidt jeg husker) og en ny østlig indføring af en godsbane direkte fra Bramming uden om Esbjerg by. Men det blev sparet væk, og det fik bl.a. Schencker til at melde fra som operatør af terminalen på grund af de høje omkostninger.
Men godt at den alligevel så småt bliver brugt. Det kunne være meget mere, men i det mindste bliver det nok meget lettere at få nogen til at investere i den rigtige løsning på et tidspunkt, hvis der trods alt er en vis trafik på terminalen.

Gods til Esbjerg

af ivar, 26/8 2021, 12:44 (971 dage siden) @ My1202

De bliver sandsynligvis løftet over på et containerchassis og trukket de sidste par kilometer af en terminaltraktor - sådanne fås i dag som eldrevne.

mvh
-ivar

Gods til Esbjerg

af Vestjyden, 26/8 2021, 12:34 (971 dage siden) @ Henrik Hansen

Er det godsvolumen nok til at man kunne få økonomi i at stationere en rangermaskine i Esbjerg og så køre med el- lok Padborg-Esbjerg?


Næppe - toget kører kun onsdag og lørdag mellem Taulov og Esbjerg, så det giver næppe nogen mening med en rangermaskine til det i Esbjerg.

Er der nogle faste tidspunkter på dagen den kører? Jeg er pt. ved at tage billeder på strækningen så det kunne være fint at få den med.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Gods til Esbjerg

af steenth, 26/8 2021, 13:44 (971 dage siden) @ MMT

Er det godsvolumen nok til at man kunne få økonomi i at stationere en rangermaskine i Esbjerg og så køre med el- lok Padborg-Esbjerg?

Rangermaskine skal bruges noget før det kan betale sig. På langt sig, så vil el-lokomotiver med last mile udstyr være mere oplagt, da de har en motor så det kan køre ind på de steder, hvor der ikke er køreledninger.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak