Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svensk X2000 i Vojens (Generelt)

af TeamBaumann, Hjordkær, 17/8 2021, 20:04 (975 dage siden)

Flot og sjælent syn i det sønderjyske område, hvor man har besøg af et svensk
X2000 lyntog - den kørte test fra Tinglev til Vojens og retur.
Har fået at vide at den overnatter ved Tinglev.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
SJ X2000 Vojens d. 17. august 2021 ( Foto Baumann )

Svensk X2000 i Vojens - og andre steder

af Eyolf, 17/8 2021, 21:22 (975 dage siden) @ TeamBaumann

Så har de altså kommet seg så langt på sine gamle dager! Er det meningen at de skal settes i trafikk på sønderjyske destinasjoner, eller er tanken at de skal videre til f.eks. Hamburg?

Det begynner ellers å nærme seg 30 år siden mitt første møte med X2000 (eller X2 som er den offisielle betegnelsen på selve motorvognen), den gang i Oslo. Da så de slik ut:
[image]

Flere bilder av X2000 i Oslo i 1994 her.

Siden den gang har jeg truffet på dem ved noen få anledninger både i Sverige og i København.

Det har forresten vært hevdet at de nærmer seg grensen for sin teknisk-økonomiske levetid, så det blir spennende å se hvor mye lenger vi får de dem i drift, enten her eller der.

Svensk X2000 i Vojens - og andre steder (+1 foto)

af Niels Munch, 17/8 2021, 22:10 (975 dage siden) @ Eyolf

Det har forresten vært hevdet at de nærmer seg grensen for sin teknisk-økonomiske levetid, så det blir spennende å se hvor mye lenger vi får de dem i drift, enten her eller der.

Hej Eyolf,

SJ har siden 2017 ladet X2000 gennemgå et omfattende renoveringsprogram, der skulle bibringe togene yderligere 20-25 års levetid, se: https://www.sj.se/sv/om/om-sj/trafik-och-tag/nya-x-2000.html .

[image]Danske IDA Rail på besøg hos Stadler i Tillberga [S], 11.10.2018 (nm).

Komfort-opgraderingen udføres af Stadler MR Sweden AB og foregår på verkstedet i Tillberga ved Västerås. Midt i billedet studeres den mock-up, hvori interiøret udvikles.

Læs i øvrigt om toget her: https://www.jarnvag.net/vagnguide/x2 .


M.v.h.
Niels

Svensk X2000 i Vojens - og andre steder (+1 foto)

af Eyolf, 17/8 2021, 22:17 (975 dage siden) @ Niels Munch

Interessant nytt for meg. Det siste jeg hørte, var nemlig at man hadde problemer med reservedeler når X2000 fikk tekniske problemer. Derfor så man for seg en utfasing etter hvert. Men intet er bedre enn at man kan holde dem i drift, for de er, etter min mening, et svært vellyktet konsept.

Svensk X2000 i Vojens

af Niklas Bygdestam, 17/8 2021, 21:51 (975 dage siden) @ TeamBaumann

Det är ombyggda X2-tåg. Det ser man på dörrarna, då de gamla handtagen är ersatta med tryckknappar. Dörrarna har också en mörkare grå färg än de annars brukar ha, vilket har kännetecknat ombyggda enheter.

Troligen är dessa i Danmark för att provköra tågen med dansk spänning. Man vill nog se om de fungerar bra vid 25 kV 50 Hz.

Den här ombyggnaden av X2-tåg har försenats i flera år.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Svensk X2000 i Vojens

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 18/8 2021, 21:42 (974 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Måske også afprøve STM-DK?

Svensk X2000 i Vojens

af larsht, 18/8 2021, 22:13 (974 dage siden) @ Per Holm

Måske også afprøve STM-DK?

Har de fået indbygget ERTMS?

Svensk X2000 i Vojens - litra uden 'K' til sidst

af Rask Ingemann Lambertsen, 17/8 2021, 22:06 (975 dage siden) @ TeamBaumann

Flot og sjælent syn i det sønderjyske område, hvor man har besøg af et svensk
X2000 lyntog - den kørte test fra Tinglev til Vojens og retur.

Kan du give os køretøjsnumrene og litra? SJ har gang i et ombygningsprogram, bl.a. vil alle deres X2000 blive udstyret til kørsel i Danmark. De litra, jeg kan se på dine billeder, mangler et 'K' til sidst, der ellers indikerer udstyr til kørsel i Danmark. I stedet ser der ud til at være et gult 'U' til sidst. De numre, jeg kan læse, er heller ikke nogle, jeg har noteret i mit billedarkiv.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Svensk X2000 i Vojens - litra uden 'K' til sidst

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 17/8 2021, 22:12 (975 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Flot og sjælent syn i det sønderjyske område, hvor man har besøg af et svensk
X2000 lyntog - den kørte test fra Tinglev til Vojens og retur.


Kan du give os køretøjsnumrene og litra? SJ har gang i et ombygningsprogram, bl.a. vil alle deres X2000 blive udstyret til kørsel i Danmark. De litra, jeg kan se på dine billeder, mangler et 'K' til sidst, der ellers indikerer udstyr til kørsel i Danmark. I stedet ser der ud til at være et gult 'U' til sidst. De numre, jeg kan læse, er heller ikke nogle, jeg har noteret i mit billedarkiv.

Her er oprangeringen af vognene da det kørte mod Tinglev i går.
SJ X2u 2024 + SJ UB2Xu 2526 + SJ X2u 2005 + SJ X2u 2818 + SJ UA2u 2020 + SJ UB2u 2844 + SJ URB2u 2614 + SJ UB2u 2851 + SJ UB2Xu 2509

Her ses transporten passere Hjulby og igen mellem Sommersted og Vojens.

Svensk X2000 i Vojens - litra uden 'K' til sidst

af Niklas Bygdestam, 17/8 2021, 22:17 (975 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Flot og sjælent syn i det sønderjyske område, hvor man har besøg af et svensk
X2000 lyntog - den kørte test fra Tinglev til Vojens og retur.


Kan du give os køretøjsnumrene og litra? SJ har gang i et ombygningsprogram, bl.a. vil alle deres X2000 blive udstyret til kørsel i Danmark. De litra, jeg kan se på dine billeder, mangler et 'K' til sidst, der ellers indikerer udstyr til kørsel i Danmark. I stedet ser der ud til at være et gult 'U' til sidst. De numre, jeg kan læse, er heller ikke nogle, jeg har noteret i mit billedarkiv.


I Sverige har det gått ut information om att ombyggda X2 har litt X2U. Det har däremot aldrig i Sverige informerats om att ombyggda X2-tåg skulle ha litt X2KU eller X2UK. Däremot är det riktigt att det sagts att samtliga X2-tåg efter ombyggnad ska kunna köras i Danmark.

Så det är möjligt att X2U betyder att tåget tillåts att gå i Danmark. Att de med detta går ifrån den gamla svenska traditionen att det ska vara litt K för trafik i Danmark.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Svensk X2000 i Vojens

af Niels K., 18/8 2021, 01:44 (975 dage siden) @ TeamBaumann

Er der nåde info om hvornår den skal hjem til Sverige?

--
[image]

Avatar

Svensk X2000 i Vojens

af Isak Nielsen, Et sted langs banen, 18/8 2021, 21:13 (974 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg var i Tinglev i Eftermiddags, og det var der stadigvæk, her er nogle billeder
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Svensk X2000 tilbage i Tinglev

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/10 2021, 20:19 (913 dage siden) @ TeamBaumann

Den svensk lyntog X2 ( samme togsæt ) som fra august er tilbage igen i Tinglev
ankom til Tinglev ved ca. 18:15
der siges at den skal lave nye prøvekørsel på Tinglev - Vojens banen

Svensk X2000 tilbage i Tinglev

af Rask Ingemann Lambertsen, 22/10 2021, 18:07 (909 dage siden) @ TeamBaumann

Den svensk lyntog X2 ( samme togsæt ) som fra august er tilbage igen i Tinglev
ankom til Tinglev ved ca. 18:15
der siges at den skal lave nye prøvekørsel på Tinglev - Vojens banen

Passerede kl. 14:50 Høje Taastrup på vej mod øst trukket af Hectorrail TRAXX AC2 lokomotiv med X2 "Sport" bagerst.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Svensk X2000 tilbage i Tinglev

af andersj, Aalborg, 22/10 2021, 18:13 (909 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Den svensk lyntog X2 ( samme togsæt ) som fra august er tilbage igen i Tinglev
ankom til Tinglev ved ca. 18:15
der siges at den skal lave nye prøvekørsel på Tinglev - Vojens banen


Passerede kl. 14:50 Høje Taastrup på vej mod øst trukket af Hectorrail TRAXX AC2 lokomotiv med X2 "Sport" bagerst.

X2000 sættet kørte iøvrigt for egen kraft Tinglev-Roskilde med TRAXX lokomotivet dødt bagerst.

--
Mvh Anders

Svensk X2000 tilbage i Tinglev

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 18:23 (909 dage siden) @ andersj

X2000 sættet kørte iøvrigt for egen kraft Tinglev-Roskilde med TRAXX lokomotivet dødt bagerst.

Melder historien noget om hvorfor det ikke kunne klare det sidste stykke selv? Manglende godkendelser af et af de flyvende systemskift på Øresund?

--
Henning Makholm

Avatar

Svensk X2000 tilbage i Tinglev

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 23/10 2021, 22:32 (908 dage siden) @ Henning Makholm

X2000 sættet kørte iøvrigt for egen kraft Tinglev-Roskilde med TRAXX lokomotivet dødt bagerst.


Melder historien noget om hvorfor det ikke kunne klare det sidste stykke selv? Manglende godkendelser af et af de flyvende systemskift på Øresund?

Ja. De X2u/UB2Xu-eheder der indgik i toget havde ikke virksomt togkontrolanlæg, da de ikke er blandt den del der er udstyret med dansk ATC.

Turen Tinglev-Roskilde foregik med 70 km/t jævnfør SIN-G instruks 13.

Svensk X2000 tilbage i Tinglev

af Henning Makholm ⌂, 24/10 2021, 01:32 (908 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Ja. De X2u/UB2Xu-eheder der indgik i toget havde ikke virksomt togkontrolanlæg, da de ikke er blandt den del der er udstyret med dansk ATC.

Hmm, lyder sært at man bygger dem om til at køre på 25 kV uden også at indbygge dansk ATC ... der er stadig 9 år til de kan komme til København H på ETCS alene.

Mon ikke der snarere er tale om at de ikke kan godkendes til at køre på dansk ATC før en passende myndighed har tygget på de netop indhentede testresultater?

Turen Tinglev-Roskilde foregik med 70 km/t jævnfør SIN-G instruks 13.

Jeg er overrasket over at de fik lov til det, når der nu var et udmærket Traxx-lokomotiv til rådighed som man kunne have spændt for helt fra Tinglev.

--
Henning Makholm

Svensk X2000 tilbage i Tinglev

af steenth, 24/10 2021, 04:48 (908 dage siden) @ Henning Makholm

Ja. De X2u/UB2Xu-eheder der indgik i toget havde ikke virksomt togkontrolanlæg, da de ikke er blandt den del der er udstyret med dansk ATC.


Hmm, lyder sært at man bygger dem om til at køre på 25 kV uden også at indbygge dansk ATC ... der er stadig 9 år til de kan komme til København H på ETCS alene.

De sker tit at man få typegodkendt togtypen til at køre under dansk strøm langt tid før kigger på ATC. Hvis man ikke har brug for ATC lige nu så venter man til man skal bruge det for at undgå at skulle vedligeholde noget som ikke bruges. Og mit gæt er, at man har mest fokus på at tjekke om ombygning til dansk strøm er, som det er forventet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak