Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stadler skal bygge fabrik i Ukraine (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 27/8 2021, 20:12 (945 dage siden)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Stadler skal bygge fabrik i Ukraine

af My1202, 28/8 2021, 11:38 (944 dage siden) @ Poul Brandt

500 mio. EUR lån fra Schweitz til Ukraine skal finansiere indkøb af tog fra Stadler og en ny fabrik i Kyiv (Kief) - Ukraine

Fabrikken skal koncentrere sig om lokaltog og placeres i Kyiv, hvor behovet er størst

Interessant!
Nu placerer man togfabrik hvor behovet er størst.
Ikke hvor der er lettest adgang til arbejdskraft, materialer, energi etc.
Specielt når produktet er tiltænkt at kunne køre selv!

Det kan vel næppe blive en ator fabrik såfremt den kun skal benyttes til lokaltog i området.

Lidt afhængig af om befolkningen i de russisk domineret områder medregnes eller ej har Ukraine en befolkning på 41-47 mio borgere.

--
[image]

Stadler skal bygge fabrik i Ukraine

af Nordexpress, 28/8 2021, 16:40 (944 dage siden) @ My1202

Nu er der jo i Ukraine såvel adgang til højtuddannet arbejdskraft som tradition for fly- og jernbaneproduktion. Plus at de omregnet får væsentligt mindre i løn end i Vesteuropa. Mange ukrainere arbejder i dag udenlands, f.eks. i Polen.

Så her er begge dine krav opfyldt: behov for tog og tilstedeværelse af uddannet arbejdskraft.

Stadler er jo så tilsyneladende ret gode til såvel at konstruere tog som til at drive forretning. Men netop i Ukraine er det jo spørgsmålet om, på hvilke betingelser, man kan drive forretning. Holder aftalerne? Kan jeg vinde i en retssag? Og korruption er jo fortsat en del af landets DNA.

Endelig synes formuleringerne noget tågede, dvs. at Stadler først skal vinde en udbudsrunde, før end de kan producere de ønskede tog i Ukraine.

Man kan kun ønske Stadler held og lykke med at reetablere et kompetencecentrum for jernbanetog i Kyiv.

Stadler skal bygge fabrik i Ukraine

af andersj, Aalborg, 28/8 2021, 17:33 (944 dage siden) @ Nordexpress


Stadler er jo så tilsyneladende ret gode til såvel at konstruere tog som til at drive forretning. Men netop i Ukraine er det jo spørgsmålet om, på hvilke betingelser, man kan drive forretning. Holder aftalerne? Kan jeg vinde i en retssag? Og korruption er jo fortsat en del af landets DNA.

Stadler har også en stor fabrik i Belarus, så de er nok erfarne i at arbejde i disse typer af samfund.

Men sådan som jeg læser det er lokationen ved Kiev valgt fordi der er eksisterende bygninger klar til indflytning - der skal altså ikke bygges en ny fabrik.

--
Mvh Anders

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
DSB P927Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak