Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Siemens Avenio til Hovedstadsens Letbane bygges i Serbien (Generelt)

af andersj, Aalborg, 31/8 2021, 10:38 (941 dage siden)

Hovedstadens Letbane skriver på Facebook at designarbejdet på Siemens Avenio togene er ved at være afsluttet og produktionen forventes at gå i gang i februar 2022. Første togsæt forventes i Danmark om et år i august 2022.

Togene skal bygges på Siemens fabrik i Kragujevac i Serbien, hvor Siemens startede produktion af Avenio sporvogne i 2020 til Bremen og Nürnberg.

--
Mvh Anders

"Produktionen af Hovedstadens Letbanes tog går i gang"

af Niels Munch, 15/2 2022, 18:21 (773 dage siden) @ andersj
redigeret af Niels Munch, 15/2 2022, 18:32

Hovedstadens Letbane, nyhedsbrev af 14.02.2022:

[image]Grafik: Hovedstadens Letbane.

"Produktionen af Hovedstadens Letbanes tog går i gang
Her i februar 2022 forventer Siemens Mobility at gå i gang med at bygge de første grønne tog til Hovedstadens Letbane. Vi har besøgt fabrikken i Serbien, hvor togene skal bygges.

Letbanetogene bliver bygget på Siemens Mobility’s produktionsfaciliteter i byen Kragujevac, som ligger knap 100 km. syd for hovedstaden, Beograd."

Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.dinletbane.dk/da/laes-nyheder/produktionen-af-hovedstadens-letbanes-tog-gaa... .

Om Siemens Avenio se: https://www.dinletbane.dk/da/se-visionerne/tog/ og https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Avenio .


M.v.h.
Niels

Hovedstadens Letbane

af DTog, 17/2 2022, 21:50 (771 dage siden) @ Niels Munch

Nu vi snakker letbane har jeg fundet det her kort ikke længe siden og undrer mig over om Glostrup får fjerntog som der står på kortet? Hvilke Re/IC tog ville stoppe på Glostrup og skal man ikke bygge perronen om da den er rimelig slidt ned?
[image]

Hovedstadens Letbane

af steenth, 17/2 2022, 22:02 (771 dage siden) @ DTog

Nu vi snakker letbane har jeg fundet det her kort ikke længe siden og undrer mig over om Glostrup får fjerntog som der står på kortet? Hvilke Re/IC tog ville stoppe på Glostrup og skal man ikke bygge perronen om da den er rimelig slidt ned?

Der er nye perroner på vej til Glostrup.. DSB har nogle tanker om hvor der skal standes.:

[image]

Hovedstadens Letbane

af DTog, 17/2 2022, 22:37 (771 dage siden) @ steenth

Nu vi snakker letbane har jeg fundet det her kort ikke længe siden og undrer mig over om Glostrup får fjerntog som der står på kortet? Hvilke Re/IC tog ville stoppe på Glostrup og skal man ikke bygge perronen om da den er rimelig slidt ned?


Der er nye perroner på vej til Glostrup.. DSB har nogle tanker om hvor der skal standes.:

[image]

Spændene!
Ved du eller nogle andre evt hvornår perronerne bygges?
Det bliver spændene at se hovedstaden om 3-5 år med letbane :-)

Avatar

Hovedstadens Letbane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/2 2022, 23:03 (771 dage siden) @ DTog

Ved du eller nogle andre evt hvornår perronerne bygges?

Du kan altid se hvad BaneDK har gang i af projekter og hvad der er i pipeline på deres hjemmeside www.bane.dk.
Her er der så lidt om udbygning af Glostrup station, der er en del af "Ring Syd" projektet.

Det bliver spændene at se hovedstaden om 3-5 år med letbane :-)

Jo!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hovedstadens Letbane

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/2 2022, 23:11 (771 dage siden) @ Michael Deichmann

Io, men er det ikke noget de skrev i 2017?
Tror flere tænker om de er kommet tætter på at tage arbejdes tøjet på

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Hovedstadens Letbane

af steenth, 17/2 2022, 23:46 (771 dage siden) @ hummel_62

Io, men er det ikke noget de skrev i 2017?
Tror flere tænker om de er kommet tætter på at tage arbejdes tøjet på

Det er et spørgsmål hvornår de får lov til at starte de mange projekter. Derudover har Banedanmark for mange projekter i infrastrukturplanen på en gang - så de arbejder for at få dem bedre fordelt.

Hovedstadens Letbane

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/2 2022, 23:05 (771 dage siden) @ steenth

København Valby Roskilde Holbæk osv
Uden stop på H. Tåstrup

Skal Tåstrup ikke være stationen hvor alt stopper?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Hovedstadens Letbane

af KKLD, 17/2 2022, 23:39 (771 dage siden) @ steenth

Nu vi snakker letbane har jeg fundet det her kort ikke længe siden og undrer mig over om Glostrup får fjerntog som der står på kortet? Hvilke Re/IC tog ville stoppe på Glostrup og skal man ikke bygge perronen om da den er rimelig slidt ned?


Der er nye perroner på vej til Glostrup.. DSB har nogle tanker om hvor der skal standes.:

[image]

Interessant billede! Kan du dele flere lignende billeder med fremtidige tanker?

Bliver togene 2 minutter langsommere hver vej når de stopper i Glostrup?

Hovedstadens Letbane

af dkat, 18/2 2022, 08:00 (770 dage siden) @ KKLD

Nu vi snakker letbane har jeg fundet det her kort ikke længe siden og undrer mig over om Glostrup får fjerntog som der står på kortet? Hvilke Re/IC tog ville stoppe på Glostrup og skal man ikke bygge perronen om da den er rimelig slidt ned?


Der er nye perroner på vej til Glostrup.. DSB har nogle tanker om hvor der skal standes.:

[image]


Interessant billede! Kan du dele flere lignende billeder med fremtidige tanker?

Bliver togene 2 minutter langsommere hver vej når de stopper i Glostrup?

Det er nok bedst at undgå at forestille sig at dette bliver virkeligheden i 2030. Det er i hvert fald ikke foreneligt med S tog til Roskilde. DSB har mange idéer men det kan være at andre har andre idéer.

Så tænk i stedet på det som et groft udkast til linjekoncepter.

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak