Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Svend, 1/9 2021, 09:56 (967 dage siden) @ My1202

Taler du på egne eller andres vegne?

--
Svend

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Peter Bo Larsen, 1/9 2021, 12:07 (967 dage siden) @ Svend

Jeg kan som pendler på strækningen bekræfte, at jeg har kørt i bil i de perioder (også i 2019, som artiklen ikke nævner), hvor den daglige transporttid med tog oversteg min arbejdstid, eller når det ikke har været muligt at få et 30-dages pendlerkort til at passe med tidspunkterne for spærringerne.
Har godt nok været glad for at Corona kom på det tidspunkt, som det gjorde, da jeg derfor har kunnet arbejde hjemme i stort omfang.

Det er klart min plan at vende tilbage til toget, og havde troet jeg skulle gøre det efter min sommerferie. Men der var så kun 1 uge, hvor togene kørte, inden der igen kom spærring, så der kunne det ikke rigtig svare sig at købe et pendlerkort.

Må sige, at jeg synes artiklens sidste sætning er noget optimistisk "De sidste sporarbejder på hele strækningen forventes afsluttet til den 11. december 2021, hvor Banedanmark efter planen tager et nyt dobbeltspor mellem Orehoved og Nykøbing Falster i brug."

Avatar

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2021, 18:59 (967 dage siden) @ Peter Bo Larsen

Har godt nok været glad for at Corona kom på det tidspunkt, som det gjorde, da jeg derfor har kunnet arbejde hjemme i stort omfang.

Hvad hindrede dig før Coronaen? Stivbenede arbejdsgivere og chefer?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Peter Bo Larsen, 1/9 2021, 20:52 (967 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad hindrede dig før Coronaen? Stivbenede arbejdsgivere og chefer?

Delvist. Ingen tvivl om at der ses mere positivt på hjemmearbejde nu.
Men jeg tidligere heller ikke arbejdet ret meget hjemme, da det har kostet mig penge i mistet befordringsfradrag, når jeg har haft udgiften til pendlerkortet også de dage jeg ikke rejste. Havde håbet at DSB's nye pendlerklippekort ville have løst det, men det passer dårligt til mit arbejdsmønster.
Men jeg skal tilbage til toget. Ingen tvivl om det. Er frygtelig træt af at køre bil.Men med Corona, hvor jeg har kunnet arbejdet rigtig meget hjemme, og med en bil, som kun koster penge at køre i, når den rent faktisk kører, så har jeg lige kunnet holde ud at køre i bil.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Peter Bo Larsen, 15/9 2021, 13:28 (953 dage siden) @ Peter Bo Larsen
redigeret af Peter Bo Larsen, 15/9 2021, 14:04

Må sige, at jeg synes artiklens sidste sætning er noget optimistisk "De sidste sporarbejder på hele strækningen forventes afsluttet til den 11. december 2021, hvor Banedanmark efter planen tager et nyt dobbeltspor mellem Orehoved og Nykøbing Falster i brug."

Og nu er udmeldingen så: "Forudsætninger for køretid og frekvens syd for Næstved fra start K22 uafklaret"
Eller på almindelig dansk. Man aner ikke, om man kan køre på strækningen fra den 11. december.

Det kan man jo så sidde og tænke over i togbussen under de 3 ugers totalspæring mellen Næstved og Nykøbing F i November/start December.
Måske, hvis man er heldig, så er der en afklaring som man kan fejre i shuttle-toget (hvad så end det er?) den sidste uge inden køreplansskiftet.
Min plan om at vende tilbage til toget, er hermed udskudt til måske en gang i 2022. Suk.

Strkn. 2 (Næstved) - Nykøbing F Vest

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 15/9 2021, 14:15 (953 dage siden) @ Peter Bo Larsen
redigeret af Per Holm, 15/9 2021, 14:40

I mandags udkom ændret Strækningsoversigt ETCS pr. 2021-09-19 hvori strkn. 2s mellemste del (Næ) - Nfv nu er kommet på som "teststrækning".

Det opfatter jeg som at strækningsdelen nu er færdig, alting spiller som det skal og at "man" bare sidder og venter på at Postnord overbringer ibrugtagningstilladelserne, helst inden K22 2021-12-11 men ellers ASAP.

Hvis ikke der i mellemtiden falder et fly ned på strækningen bliver næste opgave indøvning og at bestille kransekage.

Strkn. 2 (Næstved) - Nykøbing F Vest

af larsht, 15/9 2021, 20:38 (953 dage siden) @ Per Holm

I mandags udkom ændret Strækningsoversigt ETCS pr. 2021-09-19 hvori strkn. 2s mellemste del (Næ) - Nfv nu er kommet på som "teststrækning".

Det opfatter jeg som at strækningsdelen nu er færdig, alting spiller som det skal og at "man" bare sidder og venter på at Postnord overbringer ibrugtagningstilladelserne, helst inden K22 2021-12-11 men ellers ASAP.

Hvis ikke der i mellemtiden falder et fly ned på strækningen bliver næste opgave indøvning og at bestille kransekage.

......og optælling af om tilstrækkeligt mange tog har fået indbygget mobilt togkontrolanlæg (men det er der vist)

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Carsten, 16/9 2021, 07:55 (953 dage siden) @ Peter Bo Larsen

Og nu er udmeldingen så: "Forudsætninger for køretid og frekvens syd for Næstved fra start K22 uafklaret"
Eller på almindelig dansk. Man aner ikke, om man kan køre på strækningen fra den 11. december.

Jeg gætter på, at baggrunden for den lidt kryptiske udmelding er, at transitionszonen ved Mogenstrup ikke bliver klar til d. 11. december. Det vil give en del træghed i toggangen.

Mvh

Carsten

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af frederikhk, 16/9 2021, 11:06 (952 dage siden) @ Carsten

Hvor kommer den udmelding fra og ligger den online et sted? Ren nysgerrighed.

Transitionszonen ved Mogenstrup

af andersj, Aalborg, 18/9 2021, 13:29 (950 dage siden) @ Carsten

Og nu er udmeldingen så: "Forudsætninger for køretid og frekvens syd for Næstved fra start K22 uafklaret"
Eller på almindelig dansk. Man aner ikke, om man kan køre på strækningen fra den 11. december.


Jeg gætter på, at baggrunden for den lidt kryptiske udmelding er, at transitionszonen ved Mogenstrup ikke bliver klar til d. 11. december. Det vil give en del træghed i toggangen.

Mvh

Carsten

Men hvad betyder det konkret - skal togene stoppe op ved transitionszonen, eller kan de slet ikke køre igennem? Er det samspillet mellem sikringsanlægget i Næstved og ETCS eller er det ude i marken når togene skal skifte fra ATC til ETCS og omvendt?

--
Mvh Anders

Strkn. 2: Transitionszonen ved Mogenstrup

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 18/9 2021, 14:21 (950 dage siden) @ andersj
redigeret af Per Holm, 18/9 2021, 15:18

Jeg gætter på, at baggrunden for den lidt kryptiske udmelding er, at transitionszonen ved Mogenstrup ikke bliver klar til d. 11. december. Det vil give en del træghed i toggangen.

Mvh

Carsten


Men hvad betyder det konkret - skal togene stoppe op ved transitionszonen, eller kan de slet ikke køre igennem? Er det samspillet mellem sikringsanlægget i Næstved og ETCS eller er det ude i marken når togene skal skifte fra ATC til ETCS og omvendt?

Strkn. 4 mellem Holme-Olstrup (Ol) og Næstved (Næ) er der eksisterende transitionszone fra ERTMS til Næstved sikringsanlæg med ATC.

Det er næppe i koblingen til sikringsanlæget hunden ligger begravet.

Men ellers et rigtig interessant spørgsmål. Sad også og var blevet nysgerrig.

Strkn. 2: Transitionszonen ved Mogenstrup

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/9 2021, 21:22 (950 dage siden) @ Per Holm

Det er næppe i koblingen til sikringsanlæget hunden ligger begravet.

Men ellers et rigtig interessant spørgsmål. Sad også og var blevet nysgerrig.

Transistionszonen ved Mogenstrup ligger på Mogenstrup VM-station og det er første gang en transisionszone er placeret på en VM-station. Strækningen mellem Næstved og Mogenstrup skal immuniseres, men ikke med FST som andre VM-stationer på elektrificerede strækningen. Principperne der immuniseres efter, er de samme som blev benyttet på kystbanen mellem København og Helsingør, men her er der ingen VM-station som principperne kan hentes fra.

Det er den forklaring jeg har hørt vedr. Mogenstrup og transisitonszone, og det kan meget vel være årsag til forsinkelsen, men det kan også være andre forhold.

Transitionszonen ved Mogenstrup

af Rail, 18/9 2021, 16:34 (950 dage siden) @ andersj

Og nu er udmeldingen så: "Forudsætninger for køretid og frekvens syd for Næstved fra start K22 uafklaret"
Eller på almindelig dansk. Man aner ikke, om man kan køre på strækningen fra den 11. december.


Jeg gætter på, at baggrunden for den lidt kryptiske udmelding er, at transitionszonen ved Mogenstrup ikke bliver klar til d. 11. december. Det vil give en del træghed i toggangen.

Mvh

Carsten


Men hvad betyder det konkret - skal togene stoppe op ved transitionszonen, eller kan de slet ikke køre igennem? Er det samspillet mellem sikringsanlægget i Næstved og ETCS eller er det ude i marken når togene skal skifte fra ATC til ETCS og omvendt?

Linjeblokken syd for Næstved tages jo ud af drift pga. ibrugtagningen af el på Næstved station.

Det mest dystre rygter siger op til 10 minutters længere rejsetid da toget skal rigges ned og op, men det mest bekymrende er at der åbenbart ikke er særligt mange der ved det eller tør sige det endnu.

Transitionszonen ved Mogenstrup

af esni, Frederikssund, 18/9 2021, 17:30 (950 dage siden) @ Rail

Og nu er udmeldingen så: "Forudsætninger for køretid og frekvens syd for Næstved fra start K22 uafklaret"
Eller på almindelig dansk. Man aner ikke, om man kan køre på strækningen fra den 11. december.


Jeg gætter på, at baggrunden for den lidt kryptiske udmelding er, at transitionszonen ved Mogenstrup ikke bliver klar til d. 11. december. Det vil give en del træghed i toggangen.

Mvh

Carsten


Men hvad betyder det konkret - skal togene stoppe op ved transitionszonen, eller kan de slet ikke køre igennem? Er det samspillet mellem sikringsanlægget i Næstved og ETCS eller er det ude i marken når togene skal skifte fra ATC til ETCS og omvendt?


Linjeblokken syd for Næstved tages jo ud af drift pga. ibrugtagningen af el på Næstved station.

Det mest dystre rygter siger op til 10 minutters længere rejsetid da toget skal rigges ned og op, men det mest bekymrende er at der åbenbart ikke er særligt mange der ved det eller tør sige det endnu.

Rigges ned og op - er det på grund af skift imellem ETCS level 2 og ETCS+DK-STM?

--
Eskild

Transitionszonen ved Mogenstrup

af steenth, 18/9 2021, 18:08 (950 dage siden) @ Rail

Men hvad betyder det konkret - skal togene stoppe op ved transitionszonen, eller kan de slet ikke køre igennem? Er det samspillet mellem sikringsanlægget i Næstved og ETCS eller er det ude i marken når togene skal skifte fra ATC til ETCS og omvendt?


Linjeblokken syd for Næstved tages jo ud af drift pga. ibrugtagningen af el på Næstved station.

Er det midlertidig? Det burde være en del af projektet i Næstved at klargøre strækningen til Mogenstrup..

Det mest dystre rygter siger op til 10 minutters længere rejsetid da toget skal rigges ned og op, men det mest bekymrende er at der åbenbart ikke er særligt mange der ved det eller tør sige det endnu.

Hvis det bliver til virkelighed, så kunne det udløse endnu et samråd. Den 29. september er det et samråd i Transportudvalget pga. den store mængde af dage, hvor der har været togbus på strækningen...

Transitionszonen ved Mogenstrup

af Carsten, 18/9 2021, 19:42 (950 dage siden) @ andersj

Der arbejdes på en løsning, i første omgang vil man skulle udrangeres fra Næstved og standse ved systemgrænsen i Mogenstrup, men når U-signalet i Næstved bliver klar, bliver det muligt at passere med reduceret hastighed, kørsel fra det ene system til det andet afvikles så ved af- og tilbagemelding efter en SSB.

Mvh

Carsten

Transitionszonen ved Mogenstrup

af esni, Frederikssund, 18/9 2021, 19:46 (950 dage siden) @ Carsten

Der arbejdes på en løsning, i første omgang vil man skulle udrangeres fra Næstved og standse ved systemgrænsen i Mogenstrup, men når U-signalet i Næstved bliver klar, bliver det muligt at passere med reduceret hastighed, kørsel fra det ene system til det andet afvikles så ved af- og tilbagemelding efter en SSB.

Mvh

Carsten

SSB?

--
Eskild

Transitionszonen ved Mogenstrup

af Carsten, 18/9 2021, 20:13 (950 dage siden) @ esni

Supplerende Sikkerhedsbestemmelser.

Mvh

Carsten

Transitionszonen ved Mogenstrup

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 18/9 2021, 20:20 (950 dage siden) @ Carsten

Supplerende Sikkerhedsbestemmelser.

Mvh

Carsten

... som der i forvejen er mange af.

SR | Banedanmark

SSB opstår og forsvinder hele tiden efter behov.

Transitionszonen ved Mogenstrup

af steenth, 18/9 2021, 20:31 (950 dage siden) @ Carsten

Der arbejdes på en løsning, i første omgang vil man skulle udrangeres fra Næstved og standse ved systemgrænsen i Mogenstrup, men når U-signalet i Næstved bliver klar, bliver det muligt at passere med reduceret hastighed, kørsel fra det ene system til det andet afvikles så ved af- og tilbagemelding efter en SSB.

Vil gøre det indtil Næstved også får nyt signalsystem om mange år? Hvad med den modsatte retning fra Mogenstrup til Næstved?

Transitionszonen ved Mogenstrup

af Thorkil Olesen, 18/9 2021, 21:16 (950 dage siden) @ steenth

Der arbejdes på en løsning, i første omgang vil man skulle udrangeres fra Næstved og standse ved systemgrænsen i Mogenstrup, men når U-signalet i Næstved bliver klar, bliver det muligt at passere med reduceret hastighed, kørsel fra det ene system til det andet afvikles så ved af- og tilbagemelding efter en SSB.

Vil gøre det indtil Næstved også får nyt signalsystem om mange år? Hvad med den modsatte retning fra Mogenstrup til Næstved?

Hvad gør man ved alle de andre transitionszoner? Dem er der jo efterhånden en del af, og selvom de fleste går fra ETCS til strækning uden togkontrol, så er der også nogle, som går fra ETCS til ATC eller ATC-Togstop.

Transitionszonen ved Mogenstrup

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/9 2021, 21:28 (950 dage siden) @ Thorkil Olesen

Hvad gør man ved alle de andre transitionszoner? Dem er der jo efterhånden en del af, og selvom de fleste går fra ETCS til strækning uden togkontrol, så er der også nogle, som går fra ETCS til ATC eller ATC-Togstop.

Transitionszonen ved Mogenstrup er det første på en dobbeltsporet strækningen, alle de andre ligger på enkeltsporede strækninger.

På strækningerne i Jylland er det i princippet en DSB91 signalblok der udgør transistionszonenerne, hvor den ene ende håndteres af den normale sikringsanlæg og den anden ende af det nye signalsystem.

Transitionszonen ved Mogenstrup

af steenth, 18/9 2021, 22:20 (950 dage siden) @ Thorkil Olesen

Vil gøre det indtil Næstved også får nyt signalsystem om mange år? Hvad med den modsatte retning fra Mogenstrup til Næstved?

Hvad gør man ved alle de andre transitionszoner? Dem er der jo efterhånden en del af, og selvom de fleste går fra ETCS til strækning uden togkontrol, så er der også nogle, som går fra ETCS til ATC eller ATC-Togstop.

Spørgsmål er ikke om der er ATC, ATC-togstop eller ikke noget togkontrolsystem. Der er mere om der er en eller anden form for linjeblok, så af- og tilbagemelding undgås. For ATC og ATC-togstop kan man lægges oven på, når linjeblok er der. Og er netop problemet imellem Mogenstrup og Næstved, at der er problemer med linjebloken. Et enkelt sted - Langaa - er det ikke en linjeblok som mellemled, men at stationen og det nye signalsystem, som ETCS er oven på, er forbundet direkte...

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af My1202, 1/9 2021, 16:37 (967 dage siden) @ Svend
redigeret af My1202, 1/9 2021, 17:36

Taler du på egne eller andres vegne?

DSB har sjældent noget jeg kan bruge i forhold til mine transportbehov.
Men så gerne at der var færre biler på motorvejene generelt.

Så svaret på dit spørgsmål:
Alle pendlere på sydsjælland og Lolland Falster.

Men se hvad pendlere i de sidste 3 dage udsættes for!

https://sn.dk/Naestved/Ny-dag-nye-problemer-Togbusserne-skaber-stadig-kaos/artikel/1467496

--
[image]

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af carolus rex, 1/9 2021, 17:57 (967 dage siden) @ My1202

jeg kan bare sige, jeg er helt færdig med DSB og bane Danmark, og har fundet en anden måde at komme på arbejde, gider ikke at bruge flere penge og tid på de to Gøg og Gokke firmaer.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Svend, 1/9 2021, 19:27 (967 dage siden) @ My1202

Altså på andres vegne .....;-)

--
Svend

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 1/9 2021, 19:37 (967 dage siden) @ Svend

Altså på andres vegne .....;-)

Ja det skriver MY1202 jo. Men hvorfor er det så vigtigt for dig at vide?

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af My1202, 1/9 2021, 20:16 (967 dage siden) @ Svend
redigeret af My1202, 1/9 2021, 20:45

Altså på andres vegne .....;-)

Ja. :-)
Sjovt nok er de fleste som udtaler sig her i forummet mest optaget af nattog, godstog og Kattegatforbindelsen.;-)

Så undskyld at nogle interesserer sig for den daglige verden:-|

--
[image]

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af pjl, 1/9 2021, 22:00 (967 dage siden) @ Svend

Altså på andres vegne .....;-)

Du skal stå tidligt op hvis du vil bagatalisere den sag, Bane Danmark har gjort alt for at gøre sydbanen til en ny supercykelsti og de bliver gudhjælpemig ved med at tåge rundt…

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Svend, 2/9 2021, 00:24 (967 dage siden) @ pjl

Altså på andres vegne .....;-)


Du skal stå tidligt op hvis du vil bagatalisere den sag, Bane Danmark har gjort alt for at gøre sydbanen til en ny supercykelsti og de bliver gudhjælpemig ved med at tåge rundt…

Måske...men jeg vil gerne tale på egne vegne:
Jeg har anvendt toget som dagligt transportmiddel i rigtig mange år, men er nu blevet bilist med stort B. Toget er blevet for dyrt, besværligt og upålideligt efter min smag og mit behov.

--
Svend

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af My1202, 2/9 2021, 08:06 (967 dage siden) @ Svend

Altså på andres vegne .....;-)


Du skal stå tidligt op hvis du vil bagatalisere den sag, Bane Danmark har gjort alt for at gøre sydbanen til en ny supercykelsti og de bliver gudhjælpemig ved med at tåge rundt…


Måske...men jeg vil gerne tale på egne vegne:
Jeg har anvendt toget som dagligt transportmiddel i rigtig mange år, men er nu blevet bilist med stort B. Toget er blevet for dyrt, besværligt og upålideligt efter min smag og mit behov.

Svend
Du er langtfra den eneste som har droppet D & S og nu nøjes med B.
Trist - men forudsigeligt.

--
[image]

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Petteri, 2/9 2021, 12:59 (966 dage siden) @ My1202

Svend
Du er langtfra den eneste som har droppet D & S og nu nøjes med B.
Trist - men forudsigeligt.

I København kalder man jo systemet for DOT. Heldigt for dem, er min kommende bil forsinket fra fabrikken, ellers havde jeg droppet dem for længe siden.

35 aflyste tog hos DSB mellem 1. Januar 2021 og 31.juli 2021, hvor der var pladsbillet krav.

Busser der egentlig er tilpasset DSBs køreplaner, men som hele tiden ændres, når der er sporarbejde. Utroligt som nattoget fra Jylland kører på forskellige tidspunker. 365 forskellige tider om året.

En metro som lukkes de fleste nætter, og selvom de skriver hvor og hvornår de kører, så skal man alligevel stå en time og vente, fordi de ikke aner hvor deres metrotog er.


Hvorfor cykler jeg ikke bare? Lange arbejdsdage og muligheden for at besøge familie på Fyn (hvor der i øvrigt kun kører lokalbusser) vejer tungt. Et periodekort koster mig 720 per måned (med metro ca 780), plus Sharenow, på de dage hvor DOT er kaput, giver ca 1100 per måned. Det er mange penge for noget der kun delvist virker.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Scharfenberg, 2/9 2021, 13:08 (966 dage siden) @ My1202

Altså på andres vegne .....;-)


Du skal stå tidligt op hvis du vil bagatalisere den sag, Bane Danmark har gjort alt for at gøre sydbanen til en ny supercykelsti og de bliver gudhjælpemig ved med at tåge rundt…


Måske...men jeg vil gerne tale på egne vegne:
Jeg har anvendt toget som dagligt transportmiddel i rigtig mange år, men er nu blevet bilist med stort B. Toget er blevet for dyrt, besværligt og upålideligt efter min smag og mit behov.


Svend
Du er langtfra den eneste som har droppet D & S og nu nøjes med B.
Trist - men forudsigeligt.

Hej Svend og My

Jeg lover at vinke til jer fra toget på Ny bane, mens I snegler jer afsted i jeres fossilbrændere på indfaldsvejene til Kbh. :-D

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 2/9 2021, 13:21 (966 dage siden) @ Scharfenberg

Hej Svend og My

Jeg lover at vinke til jer fra toget på Ny bane, mens I snegler jer afsted i jeres fossilbrændere på indfaldsvejene til Kbh. :-D

Du mener fra de fossilbrændere, som DSB kører rundt med, som fx IC4, der ikke engang når op på 160 km/t på den nye bane, og som skifter gear dårligere end min 90-årige mormor ville gøre det :-D

Fossilbrændere, som flere gange har kørt langsommere end de gør på motorvejen af den ene eller anden årsag.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Scharfenberg, 2/9 2021, 13:52 (966 dage siden) @ mikedk2100

Hej Svend og My

Jeg lover at vinke til jer fra toget på Ny bane, mens I snegler jer afsted i jeres fossilbrændere på indfaldsvejene til Kbh. :-D


Du mener fra de fossilbrændere, som DSB kører rundt med, som fx IC4, der ikke engang når op på 160 km/t på den nye bane, og som skifter gear dårligere end min 90-årige mormor ville gøre det :-D

Fossilbrændere, som flere gange har kørt langsommere end de gør på motorvejen af den ene eller anden årsag.

Jeg mener bare: Nogen har fravalgt toget og er nu blevet bilister med stort B. Tillykke med det. Det skal nok gøre noget godt for trængslen på vejene. Jeg kan bare ikke se, hvad de prøver at bidrage med herinde på jernbanens forum. Kun brok og 'jernbanen er såååå dårlig'. Der er intet konstruktivt over det. Findes der ikke en masse fora for dedikerede bilejere?

Sidst jeg kørte med IC på Ny bane, var det i eftermiddagsmyldretiden i et IR4 med 178 km/t gennem Ishøj mv. I øvrigt: hvis du kigger på DSB's CO2-regnskab kan du se, at det er i frit fald navnlig ved udfasningen af ME og i årene frem.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af glade-koege ⌂, køge, 2/9 2021, 14:22 (966 dage siden) @ Scharfenberg

Hej Svend og My

Jeg lover at vinke til jer fra toget på Ny bane, mens I snegler jer afsted i jeres fossilbrændere på indfaldsvejene til Kbh. :-D


Du mener fra de fossilbrændere, som DSB kører rundt med, som fx IC4, der ikke engang når op på 160 km/t på den nye bane, og som skifter gear dårligere end min 90-årige mormor ville gøre det :-D

Fossilbrændere, som flere gange har kørt langsommere end de gør på motorvejen af den ene eller anden årsag.


Jeg mener bare: Nogen har fravalgt toget og er nu blevet bilister med stort B. Tillykke med det. Det skal nok gøre noget godt for trængslen på vejene. Jeg kan bare ikke se, hvad de prøver at bidrage med herinde på jernbanens forum. Kun brok og 'jernbanen er såååå dårlig'. Der er intet konstruktivt over det. Findes der ikke en masse fora for dedikerede bilejere?

Sidst jeg kørte med IC på Ny bane, var det i eftermiddagsmyldretiden i et IR4 med 178 km/t gennem Ishøj mv. I øvrigt: hvis du kigger på DSB's CO2-regnskab kan du se, at det er i frit fald navnlig ved udfasningen af ME og i årene frem.

Problemet er jo bare, næste år så lukker man delvis banen ringsted - roskilde.. igen rammer man sydbanen pendler da man sikkert ikke kan sende alle tog via ny bane mv

Ud over det skal ny bane jo sikkert lukkes i en lang periode mens man gør klar til ermts går live slut 2022..

Så masser af togbusser i 2022 også.

mvh en uden kørekort..

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 2/9 2021, 15:15 (966 dage siden) @ glade-koege

Problemet er jo bare, næste år så lukker man delvis banen ringsted - roskilde.. igen rammer man sydbanen pendler da man sikkert ikke kan sende alle tog via ny bane mv

Ud over det skal ny bane jo sikkert lukkes i en lang periode mens man gør klar til ermts går live slut 2022..

Så masser af togbusser i 2022 også.

mvh en uden kørekort..

Strkn. 6 er allerede ERTMS, det er bare at tænde for det. Se selv i "Strækningsoversigt ETCS". Forbindelsen til strkn. 4 i Kjn mangler og færdiggørelsen af elektrificeringen af strkn. 4 mangler så køreledningsanlæget ikke bare er der men også må benyttes.

Men fra K23 er Kystbanen forlænget så den dækker hele kysten fra Nivå til Kjøge og endda ender i Næstved. Helt uden at være afhængig af strkn. 1 og 2.

Smart, ikke sandt?

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 2/9 2021, 15:29 (966 dage siden) @ Per Holm

Problemet er jo bare, næste år så lukker man delvis banen ringsted - roskilde.. igen rammer man sydbanen pendler da man sikkert ikke kan sende alle tog via ny bane mv

Ud over det skal ny bane jo sikkert lukkes i en lang periode mens man gør klar til ermts går live slut 2022..

Så masser af togbusser i 2022 også.

mvh en uden kørekort..


Strkn. 6 er allerede ERTMS, det er bare at tænde for det. Se selv i "Strækningsoversigt ETCS". Forbindelsen til strkn. 4 i Kjn mangler og færdiggørelsen af elektrificeringen af strkn. 4 mangler så køreledningsanlæget ikke bare er der men også må benyttes.

Betyder det, at der ikke er planlagt lukninger (og togbusser) på hverken strækning 4 eller 6 mens man færdiggør elektrificeringen? Og heller ikke når man tænder for ERTMS?

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Rail, 2/9 2021, 17:36 (966 dage siden) @ mikedk2100

Problemet er jo bare, næste år så lukker man delvis banen ringsted - roskilde.. igen rammer man sydbanen pendler da man sikkert ikke kan sende alle tog via ny bane mv

Ud over det skal ny bane jo sikkert lukkes i en lang periode mens man gør klar til ermts går live slut 2022..

Så masser af togbusser i 2022 også.

mvh en uden kørekort..


Strkn. 6 er allerede ERTMS, det er bare at tænde for det. Se selv i "Strækningsoversigt ETCS". Forbindelsen til strkn. 4 i Kjn mangler og færdiggørelsen af elektrificeringen af strkn. 4 mangler så køreledningsanlæget ikke bare er der men også må benyttes.


Betyder det, at der ikke er planlagt lukninger (og togbusser) på hverken strækning 4 eller 6 mens man færdiggør elektrificeringen? Og heller ikke når man tænder for ERTMS?

Ift. ERTMS tror jeg det er 12 weekendspærringer på TIB 6 der er lagt op til - lidt meget når systemet jo burde være klar. Men lad os nu se om det ikke ender med meget mere.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af steenth, 2/9 2021, 18:18 (966 dage siden) @ Rail

Betyder det, at der ikke er planlagt lukninger (og togbusser) på hverken strækning 4 eller 6 mens man færdiggør elektrificeringen? Og heller ikke når man tænder for ERTMS?


Ift. ERTMS tror jeg det er 12 weekendspærringer på TIB 6 der er lagt op til - lidt meget når systemet jo burde være klar. Men lad os nu se om det ikke ender med meget mere.

Jeg har en mistanke om, at nogle af weekenderne bruges til at uddanne personale.. Der bliver en del som skal igang med ETCS for første gang, som ikke har prøvet det i praksis.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 2/9 2021, 19:22 (966 dage siden) @ steenth

Ift. ERTMS tror jeg det er 12 weekendspærringer på TIB 6 der er lagt op til - lidt meget når systemet jo burde være klar. Men lad os nu se om det ikke ender med meget mere.

Jeg har en mistanke om, at nogle af weekenderne bruges til at uddanne personale.. Der bliver en del som skal igang med ETCS for første gang, som ikke har prøvet det i praksis.

Tak for svarene.

Hvor lærer man egentlig en ny lokofører op? Altså når de første gang skal køre et tog? Har man en speciel bane til det eller spærrer man også en strækning af, så folk skal over i en togbus?

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af AndreasM, 2/9 2021, 19:45 (966 dage siden) @ mikedk2100

Hvor lærer man egentlig en ny lokofører op? Altså når de første gang skal køre et tog? Har man en speciel bane til det eller spærrer man også en strækning af, så folk skal over i en togbus?

I et helt almindeligt plantog i den drift der nu engang er den pågældende dag.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 3/9 2021, 09:03 (965 dage siden) @ AndreasM

Hvor lærer man egentlig en ny lokofører op? Altså når de første gang skal køre et tog? Har man en speciel bane til det eller spærrer man også en strækning af, så folk skal over i en togbus?


I et helt almindeligt plantog i den drift der nu engang er den pågældende dag.

Tak for svaret. Vil der så være noget sikkerhedsmæssigt galt i, at en erfaren lokofører lærer ERTMS i et helt almindeligt plantog i den drift, der nu engang er den pågældende dag?

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af steenth, 3/9 2021, 09:15 (965 dage siden) @ mikedk2100

Hvor lærer man egentlig en ny lokofører op? Altså når de første gang skal køre et tog? Har man en speciel bane til det eller spærrer man også en strækning af, så folk skal over i en togbus?


I et helt almindeligt plantog i den drift der nu engang er den pågældende dag.


Tak for svaret. Vil der så være noget sikkerhedsmæssigt galt i, at en erfaren lokofører lærer ERTMS i et helt almindeligt plantog i den drift, der nu engang er den pågældende dag?

Den første dag med ETCS på den nye bane, er mange som har prøvet det første gang i praksis... Det er kun den lille gruppe, som kører på lille Syd, som har erfaringen.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 3/9 2021, 09:36 (965 dage siden) @ steenth

Hvor lærer man egentlig en ny lokofører op? Altså når de første gang skal køre et tog? Har man en speciel bane til det eller spærrer man også en strækning af, så folk skal over i en togbus?


I et helt almindeligt plantog i den drift der nu engang er den pågældende dag.


Tak for svaret. Vil der så være noget sikkerhedsmæssigt galt i, at en erfaren lokofører lærer ERTMS i et helt almindeligt plantog i den drift, der nu engang er den pågældende dag?

Den første dag med ETCS på den nye bane, er mange som har prøvet det første gang i praksis... Det er kun den lille gruppe, som kører på lille Syd, som har erfaringen.

Benny Engelbrecht fandt da ud af det. :-)

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Carsten, 3/9 2021, 12:57 (965 dage siden) @ AndreasM

Uddannelsen har et praktikmodul (dag 9), som indeholder nogle øvelser, der ikke i praksis lader sig gennemføre i personførende plantog.

Mvh

Carsten

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af krabsen, 3/9 2021, 15:58 (965 dage siden) @ Carsten

Uddannelsen har et praktikmodul (dag 9), som indeholder nogle øvelser, der ikke i praksis lader sig gennemføre i personførende plantog.

Måske som f.eks. nødprocedurer; katastrofebremsning, signalforbikørsel (for at opleve hvordan sikkerhedssystemerne virker) etc. ?

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Rail, 2/9 2021, 19:42 (966 dage siden) @ steenth

Betyder det, at der ikke er planlagt lukninger (og togbusser) på hverken strækning 4 eller 6 mens man færdiggør elektrificeringen? Og heller ikke når man tænder for ERTMS?


Ift. ERTMS tror jeg det er 12 weekendspærringer på TIB 6 der er lagt op til - lidt meget når systemet jo burde være klar. Men lad os nu se om det ikke ender med meget mere.

Jeg har en mistanke om, at nogle af weekenderne bruges til at uddanne personale.. Der bliver en del som skal igang med ETCS for første gang, som ikke har prøvet det i praksis.

Det tænker jeg så du skal ligge oveni de udmeldte spærringer hvis det forholder sig sådan.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af glade-koege ⌂, køge, 15/9 2021, 13:50 (953 dage siden) @ mikedk2100

Problemet er jo bare, næste år så lukker man delvis banen ringsted - roskilde.. igen rammer man sydbanen pendler da man sikkert ikke kan sende alle tog via ny bane mv

Ud over det skal ny bane jo sikkert lukkes i en lang periode mens man gør klar til ermts går live slut 2022..

Så masser af togbusser i 2022 også.

mvh en uden kørekort..


Strkn. 6 er allerede ERTMS, det er bare at tænde for det. Se selv i "Strækningsoversigt ETCS". Forbindelsen til strkn. 4 i Kjn mangler og færdiggørelsen af elektrificeringen af strkn. 4 mangler så køreledningsanlæget ikke bare er der men også må benyttes.


Betyder det, at der ikke er planlagt lukninger (og togbusser) på hverken strækning 4 eller 6 mens man færdiggør elektrificeringen? Og heller ikke når man tænder for ERTMS?

Ny bane bliver lukket i mange perioder næste år efter sommerferien, 12 weekender vidst mindst og skal man følge andre steder så hele 2-3 uger sikkert med test af ermts, mit bud er lukket kbh - køge nord-ringsted/næstved i 2-3 uger

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 15/9 2021, 15:27 (953 dage siden) @ glade-koege

Strkn. 6 er allerede ERTMS, det er bare at tænde for det. Se selv i "Strækningsoversigt ETCS". Forbindelsen til strkn. 4 i Kjn mangler og færdiggørelsen af elektrificeringen af strkn. 4 mangler så køreledningsanlæget ikke bare er der men også må benyttes.


Betyder det, at der ikke er planlagt lukninger (og togbusser) på hverken strækning 4 eller 6 mens man færdiggør elektrificeringen? Og heller ikke når man tænder for ERTMS?


Ny bane bliver lukket i mange perioder næste år efter sommerferien, 12 weekender vidst mindst og skal man følge andre steder så hele 2-3 uger sikkert med test af ermts, mit bud er lukket kbh - køge nord-ringsted/næstved i 2-3 uger

Med andre ord, det er ikke “bare” at tænde for det nye signalsystem :-D

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Bjarkem, 15/9 2021, 15:56 (953 dage siden) @ mikedk2100

Hej.
Er det ikke som om at der er voldsom forskel på hvor mange spærringer der skal være i Øst og Vest for at få det nye signalsystem i gang. Sidste ibrugtagning i Vest (Holstebro-Struer-Langå) krævede blot en weekends spærring pr delstrækning og med fin toggang på begge sider af spærringen. Det gav vist 5 weekender med delspærringer for hele strækningen. Og min fornemmelse er at det først og fremmest er test og overflytning af overkørsler der tager tid.

Så underligt at det er så kompliceret i Øst, hvor der nærmest ikke er overkørsler (ud over lille syd).

Er de bare bedre til det firmaet der laver det i Vest?

Bjarke MM

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af RasmusD, 15/9 2021, 22:14 (953 dage siden) @ mikedk2100

Med andre ord, det er ikke “bare” at tænde for det nye signalsystem :-D

Dette er rent gætværk, men jeg tror ikke det handler så meget om at “tænde” signaludrustningen som det handler om at afprøve og gen-ibrugtage de mange sporskifter, der er på strækningen. De har alle sammen været aflåst i over to år nu, uden at der er kørt en eneste aksel igennem de afvigende grene.

Der skal vel en del “rustkørsel” til, inden de rigtig kan bruges.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af larsht, 15/9 2021, 23:03 (953 dage siden) @ RasmusD

Med andre ord, det er ikke “bare” at tænde for det nye signalsystem :-D


Dette er rent gætværk, men jeg tror ikke det handler så meget om at “tænde” signaludrustningen som det handler om at afprøve og gen-ibrugtage de mange sporskifter, der er på strækningen. De har alle sammen været aflåst i over to år nu, uden at der er kørt en eneste aksel igennem de afvigende grene.

Der skal vel en del “rustkørsel” til, inden de rigtig kan bruges.

Og det kunne også meget vel tænkes at der skal foretages prøvekørsler mellem Køge og Køge Nord

Avatar

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2021, 01:07 (953 dage siden) @ RasmusD

Der skal vel en del “rustkørsel” til, inden de rigtig kan bruges.

Nu opererer ERMTS med akseltællere og ikke isolerede skinnestykker, men du har selvfølgelig også skrevet det i anførselstegn. Når man tænder det på hele strækningen ville jeg også vælge et par gennemkørsler af de forskellige mulige togveje.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af larsht, 16/9 2021, 05:11 (953 dage siden) @ Michael Deichmann

Der skal vel en del “rustkørsel” til, inden de rigtig kan bruges.


Nu opererer ERMTS med akseltællere og ikke isolerede skinnestykker, men du har selvfølgelig også skrevet det i anførselstegn. Når man tænder det på hele strækningen ville jeg også vælge et par gennemkørsler af de forskellige mulige togveje.

Akseltællerne på CBTC-strækningerne på S-banen skal påvirkes med max 400 dages mellemrum, så der skal der også ske "kørsler" med passende mellemrum

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af RasmusD, 16/9 2021, 09:52 (952 dage siden) @ Michael Deichmann

Der skal vel en del “rustkørsel” til, inden de rigtig kan bruges.


Nu opererer ERMTS med akseltællere og ikke isolerede skinnestykker, men du har selvfølgelig også skrevet det i anførselstegn. Når man tænder det på hele strækningen ville jeg også vælge et par gennemkørsler af de forskellige mulige togveje.

Jeg skal blankt erkende at min viden om sporskiftevedligehold er meget overfladisk, så jeg har aldrig lavet koblingen at rustkørsel og krav om passerende aksler pr døgn havde med sporisolationer at gøre.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille mig at man bare fjerner låseboltene efter to år og siger “den er fin”.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Rail, 16/9 2021, 18:22 (952 dage siden) @ RasmusD

Der skal vel en del “rustkørsel” til, inden de rigtig kan bruges.


Nu opererer ERMTS med akseltællere og ikke isolerede skinnestykker, men du har selvfølgelig også skrevet det i anførselstegn. Når man tænder det på hele strækningen ville jeg også vælge et par gennemkørsler af de forskellige mulige togveje.


Jeg skal blankt erkende at min viden om sporskiftevedligehold er meget overfladisk, så jeg har aldrig lavet koblingen at rustkørsel og krav om passerende aksler pr døgn havde med sporisolationer at gøre.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille mig at man bare fjerner låseboltene efter to år og siger “den er fin”.

Der foretages sporskiftevedligehold på ny bane to døgn hvert kvartal hvor banen er spærret..

Strkn. 2 og 6 Vedligehold af spsk. under ERTMS

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 16/9 2021, 18:38 (952 dage siden) @ Rail

Jeg skal blankt erkende at min viden om sporskiftevedligehold er meget overfladisk, så jeg har aldrig lavet koblingen at rustkørsel og krav om passerende aksler pr døgn havde med sporisolationer at gøre.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille mig at man bare fjerner låseboltene efter to år og siger “den er fin”.


Der foretages sporskiftevedligehold på ny bane to døgn hvert kvartal hvor banen er spærret..

Er aflåsningen foretaget med låsebolte, via ERMTS eller på anden vis?

Er der SMUTO (sikring mod utidig omstilling) på?

Strkn. 2 og 6 Vedligehold af spsk. under ERTMS

af larsht, 16/9 2021, 23:02 (952 dage siden) @ Per Holm

Jeg skal blankt erkende at min viden om sporskiftevedligehold er meget overfladisk, så jeg har aldrig lavet koblingen at rustkørsel og krav om passerende aksler pr døgn havde med sporisolationer at gøre.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille mig at man bare fjerner låseboltene efter to år og siger “den er fin”.


Der foretages sporskiftevedligehold på ny bane to døgn hvert kvartal hvor banen er spærret..


Er aflåsningen foretaget med låsebolte, via ERMTS eller på anden vis?

Er der SMUTO (sikring mod utidig omstilling) på?

Ja og ja

SMUTO findes ikke på ikke-ibrugtagede sporskifter - for de indgår ikke i sikringsanlæg/linjeblokken

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af larsht, 2/9 2021, 16:46 (966 dage siden) @ Per Holm

Problemet er jo bare, næste år så lukker man delvis banen ringsted - roskilde.. igen rammer man sydbanen pendler da man sikkert ikke kan sende alle tog via ny bane mv

Ud over det skal ny bane jo sikkert lukkes i en lang periode mens man gør klar til ermts går live slut 2022..

Så masser af togbusser i 2022 også.

mvh en uden kørekort..


Strkn. 6 er allerede ERTMS, det er bare at tænde for det. Se selv i "Strækningsoversigt ETCS". Forbindelsen til strkn. 4 i Kjn mangler og færdiggørelsen af elektrificeringen af strkn. 4 mangler så køreledningsanlæget ikke bare er der men også må benyttes.

Men fra K23 er Kystbanen forlænget så den dækker hele kysten fra Nivå til Kjøge og endda ender i Næstved. Helt uden at være afhængig af strkn. 1 og 2.

Smart, ikke sandt?

Ret beset betyder strækningsoversigten bare at der kan foretages prøvekørsler - ikke nødvendigvis at det virker endnu ;-)

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 3/9 2021, 06:26 (966 dage siden) @ larsht
redigeret af Per Holm, 3/9 2021, 07:10

Strkn. 6 er allerede ERTMS, det er bare at tænde for det. Se selv i "Strækningsoversigt ETCS". Forbindelsen til strkn. 4 i Kjn mangler og færdiggørelsen af elektrificeringen af strkn. 4 mangler så køreledningsanlæget ikke bare er der men også må benyttes.

Men fra K23 er Kystbanen forlænget så den dækker hele kysten fra Nivå til Kjøge og endda ender i Næstved. Helt uden at være afhængig af strkn. 1 og 2.

Smart, ikke sandt?


Ret beset betyder strækningsoversigten bare at der kan foretages prøvekørsler - ikke nødvendigvis at det virker endnu ;-)

En medarbejder fra Trafiktårn Øst som jeg engang talte med under en præsentation af Kjøge Nord fortalte at ERTMS på strkn. 6 fungerer fint - når man "tænder" for det.

At strkn. 6 må lukkes for tog uden ETCS når den står til ERTMS er ikke udtryk for at der er fejl og mangler i det nye system men mere en mangel ved det gamle system. At der skal være nok tog til det ny system er formentlig også årsagen til at det først bliver i 2022 der skiftes endeligt.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 2/9 2021, 14:31 (966 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg mener bare: Nogen har fravalgt toget og er nu blevet bilister med stort B. Tillykke med det. Det skal nok gøre noget godt for trængslen på vejene. Jeg kan bare ikke se, hvad de prøver at bidrage med herinde på jernbanens forum. Kun brok og 'jernbanen er såååå dårlig'. Der er intet konstruktivt over det. Findes der ikke en masse fora for dedikerede bilejere?

Sidst jeg kørte med IC på Ny bane, var det i eftermiddagsmyldretiden i et IR4 med 178 km/t gennem Ishøj mv. I øvrigt: hvis du kigger på DSB's CO2-regnskab kan du se, at det er i frit fald navnlig ved udfasningen af ME og i årene frem.

Jeg er selv en af dem, som har været og fortsat bliver udsat for Sydbanens helvede, så derfor er jeg da med i koret om, at jernbanen ER dårlig. Og nej, der er intet konstruktivt ved det, for svaret fra DSB og Banedanmark er, at det gælder jo sikkerheden og fremtidssikring af jernbanen, men lige om lidt bliver det bare såååå godt.

Når man så udsættes for en totallukning på 5 måneder, der forlænges til 8 måneder og som ikke resulterer i flere, hurtigere og bedre tog, men tværtimod endnu flere perioder med togbus, næsten daglige forsinkelser og skrammeltog, så bliver man sgu sur. Jeg kan forstå, at ikke engang denne nedlukning er den sidste. Og så kan vi jo snart se frem til en større ombygning af Ringsted Station også med de erstatningsbusser der følger med.

Og DSB er ikke bedre. Trods enorm erfaring med togbusser, så er der selv her på 4. dagen af denne nedlukning problemer. At de så også indsætter deres skrammeltog (IC4 og ME) til os, når der altså kører tog, er jo bare at pisse på nogen, der ligger ned. At CO2'en nedsættes ændrer ikke på det man dagligt byder faster kunder på. Ej heller, at DSB "lige om lidt" indsætter el-tog. Det er sgu nu og her jeg bruger toget.

Gudskelov er TV2 Øst på passagerernes side, når nu både DSB og Banedanmark glimrer med manglende forståelse.

Det viser vel også alt om kulturen i de 2 firmaer, at man ikke engang tager det seriøst, når folk dropper toget til fordel for bilen. Hvis det var mit firma ville jeg da gerne vide, hvorfor folk fravælger mit firma, og i det mindste forsøge at holde på de kunder, der er tilbage. I gider jo ikke engang hører på os, som faktisk bruger toget.

Så nej kære Scharfenberg - det er mere sandsynligt, at det er folk i en elbil, der fra motorvejen vinker til dig og mig, der på 3. time sidder i en nedbrudt forssilbrænder på den nye bane.

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Scharfenberg, 2/9 2021, 15:07 (966 dage siden) @ mikedk2100

Jeg mener bare: Nogen har fravalgt toget og er nu blevet bilister med stort B. Tillykke med det. Det skal nok gøre noget godt for trængslen på vejene. Jeg kan bare ikke se, hvad de prøver at bidrage med herinde på jernbanens forum. Kun brok og 'jernbanen er såååå dårlig'. Der er intet konstruktivt over det. Findes der ikke en masse fora for dedikerede bilejere?

Sidst jeg kørte med IC på Ny bane, var det i eftermiddagsmyldretiden i et IR4 med 178 km/t gennem Ishøj mv. I øvrigt: hvis du kigger på DSB's CO2-regnskab kan du se, at det er i frit fald navnlig ved udfasningen af ME og i årene frem.


Jeg er selv en af dem, som har været og fortsat bliver udsat for Sydbanens helvede, så derfor er jeg da med i koret om, at jernbanen ER dårlig. Og nej, der er intet konstruktivt ved det, for svaret fra DSB og Banedanmark er, at det gælder jo sikkerheden og fremtidssikring af jernbanen, men lige om lidt bliver det bare såååå godt.

Når man så udsættes for en totallukning på 5 måneder, der forlænges til 8 måneder og som ikke resulterer i flere, hurtigere og bedre tog, men tværtimod endnu flere perioder med togbus, næsten daglige forsinkelser og skrammeltog, så bliver man sgu sur. Jeg kan forstå, at ikke engang denne nedlukning er den sidste. Og så kan vi jo snart se frem til en større ombygning af Ringsted Station også med de erstatningsbusser der følger med.

Og DSB er ikke bedre. Trods enorm erfaring med togbusser, så er der selv her på 4. dagen af denne nedlukning problemer. At de så også indsætter deres skrammeltog (IC4 og ME) til os, når der altså kører tog, er jo bare at pisse på nogen, der ligger ned. At CO2'en nedsættes ændrer ikke på det man dagligt byder faster kunder på. Ej heller, at DSB "lige om lidt" indsætter el-tog. Det er sgu nu og her jeg bruger toget.

Gudskelov er TV2 Øst på passagerernes side, når nu både DSB og Banedanmark glimrer med manglende forståelse.

Det viser vel også alt om kulturen i de 2 firmaer, at man ikke engang tager det seriøst, når folk dropper toget til fordel for bilen. Hvis det var mit firma ville jeg da gerne vide, hvorfor folk fravælger mit firma, og i det mindste forsøge at holde på de kunder, der er tilbage. I gider jo ikke engang hører på os, som faktisk bruger toget.

Så nej kære Scharfenberg - det er mere sandsynligt, at det er folk i en elbil, der fra motorvejen vinker til dig og mig, der på 3. time sidder i en nedbrudt forssilbrænder på den nye bane.

Vi er jo sådan set enige om præmissen: Aldrig har der været så mange omfattende sporarbejder på jernbanen, og aldrig har så mange af dem været forsinket. Og det er bare ikke godt nok. I 2022 vil vi se mindst lige så mange store sporarbejder. Jeg kan bare ikke se, hvad alternativet skal være. Det er i hvert fald ikke at droppe sporarbejderne. Men ja, de pendlere der trods alt er tilbage, når det hele er overstået, fortjener en loyalitetsgave fra BDK og DSB, og så fortjener de markant bedre og hurtigere tog. Det er desværre bare ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden. Og slet ikke med udskydelsen af den nye Storstrømsbro :-|

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af mikedk2100, 2/9 2021, 15:44 (966 dage siden) @ Scharfenberg

Vi er jo sådan set enige om præmissen: Aldrig har der været så mange omfattende sporarbejder på jernbanen, og aldrig har så mange af dem været forsinket. Og det er bare ikke godt nok. I 2022 vil vi se mindst lige så mange store sporarbejder. Jeg kan bare ikke se, hvad alternativet skal være. Det er i hvert fald ikke at droppe sporarbejderne. Men ja, de pendlere der trods alt er tilbage, når det hele er overstået, fortjener en loyalitetsgave fra BDK og DSB, og så fortjener de markant bedre og hurtigere tog. Det er desværre bare ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden. Og slet ikke med udskydelsen af den nye Storstrømsbro :-|

Nej sporene skal laves, der skal elektrificeres og der skal indføres nyt signalsystem. Men man kunne godt tænke langt mere på passagererne. Bare et eksempel: Det var åbenbart sindssygt vigtigt at få tændt for det nye signalsystem mellem Roskilde og Køge, så det blev helt umuligt at køre direkte tog mellem Falster og Hovedstaden i de 8 måneder, der var lukket mellem Ringsted og Næstved. Hvorfor? Jo for ellers væltede alle Banedanmarks andre skrøbelige planer. Det gjorde de så alligevel.

Som passager tænker man, at det her signalcirkus er alligevel blevet 7-8 år forsinket, hvis den her 821. reviderede plan altså holder. Så hvad havde et år fra eller til betydet? Ja man havde manglet noget erfaring fra en teststrækning, men passagererne havde kunnet komme frem - flere var blevet i toget, der var kommet færre biler på motorvejen. Men passagererne var ikke vigtige nok.

Og som nævnt, hvis nogen har erfaring med togbusser, så er det DSB. Så det skal simpelthen bare spille fra det sidste tog er kørt om natten og strækningen spærres. Der skal slet ikke være problemer på dag 4 - og så skal man da have medarbejdere stående på hver station med en flok taxaboner hele driftsdøgnet.

Det håber jeg var en smule konstruktivt, selvom det aldrig vil blive brugt. :-D

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af My1202, 2/9 2021, 18:13 (966 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg mener bare: Nogen har fravalgt toget og er nu blevet bilister med stort B. Tillykke med det. Det skal nok gøre noget godt for trængslen på vejene. Jeg kan bare ikke se, hvad de prøver at bidrage med herinde på jernbanens forum. Kun brok og 'jernbanen er såååå dårlig'. Der er intet konstruktivt over det. Findes der ikke en masse fora for dedikerede bilejere?

Hvorfor skulle et forum for bilejere beskæftige sig med de udfordringer som DSB og Banedanmark byder togpendlere?


Sidst jeg kørte med IC på Ny bane, var det i eftermiddagsmyldretiden i et IR4 med 178 km/t gennem Ishøj mv. I øvrigt: hvis du kigger på DSB's CO2-regnskab kan du se, at det er i frit fald navnlig ved udfasningen af ME og i årene frem.

Nu er kun halvdelen af dansk el fra vindmøller, solceller og vandkraft.
Nogle naive mennesker tror man kan dirigere elektronerne specifikt til en bestemt el-måler.

Men jeg har solceller på taget, el-bil og egen skov til brænde i min masseovn.
Så jeg kan derfor sige jeg er co2 neutral?

--
[image]

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af My1202, 2/9 2021, 16:04 (966 dage siden) @ Scharfenberg

Altså på andres vegne .....;-)


Du skal stå tidligt op hvis du vil bagatalisere den sag, Bane Danmark har gjort alt for at gøre sydbanen til en ny supercykelsti og de bliver gudhjælpemig ved med at tåge rundt…


Måske...men jeg vil gerne tale på egne vegne:
Jeg har anvendt toget som dagligt transportmiddel i rigtig mange år, men er nu blevet bilist med stort B. Toget er blevet for dyrt, besværligt og upålideligt efter min smag og mit behov.


Svend
Du er langtfra den eneste som har droppet D & S og nu nøjes med B.
Trist - men forudsigeligt.


Hej Svend og My

Jeg lover at vinke til jer fra toget på Ny bane, mens I snegler jer afsted i jeres fossilbrændere på indfaldsvejene til Kbh. :-D

Nu skal hastigheden jo lige op over de 120-130 km/h som ofte er tilfæædet i dag.
Og måske kører vi allerede i en El-bil?;-)

--
[image]

Forståeligt at pendlere fravælger DSB

af Steff, 3/9 2021, 13:19 (965 dage siden) @ My1202

Kære alle, stop nu al den snak om teknik mv., p.t. leverer jernbanen ikke det de bliver betalte for. Og det er de faste rejsende der betaler!

Jeg var i ca. 10-15 år ”overpendlertalsmand” for Næstved og dermed også hele Sydbanen i andre sammenhænge. Så jeg vil tillade mig at påstå, at jeg ved hvor skoen trykker, når togene ikke køre planmæssigt, er forsinkede eller slet og ret ikke køre af andre årsager.

En Pendler i Næstved bruger sådan ca. 1½ til 2 timer hver dag på transport. Fra hjemmet til stationen (Kh, Kk m.fl.), fra bestemmelsesstationen (hvis ikke for mange skift) og til arbejdet. Og samme tilbage fra arbejdet. Altså totalt op på mellem 3 til 4 timer dagligt!!
Disse tal kan jo så variere lidt afhængig af afstand fra station og til arbejdet.

Så Vordingborg og sydligere kommer man let op på over 4 timers daglig transport.

ALLE forsinkelser gør det daglige arbejde lidt mere besværligt at nå eller kommer hjem og er til irritation.

Pendlerne er fuldstændigt ligeglade med togteknik, om det er visuel kørsel, ATC, ERTMS eller hvad det nu alsammen hedder. De ønsker REGELMÆSSIGHED, STOLE PÅ KØREPLANEN og en vis komfort. Slet og ret.

I ”min tid” var DSB det hele og som i dag er splittet op i to organisationer, der gør det daglige samarbejde sværere og i nogle tilfælde næsten umuligt at handle med, hver sin interesse (erfaring!!).

At blive transporteret med togbusser øger rejsetiden og forringer komforten uanset hvad.

Så jeg forstår GODT, at hvor der er mulighed, tager man privatbilen, selvom jeg skulle op 1½ time tidligere for at være på arbejdet, årsag KØ-dannelser på motorvejene. Selvom tidligere på arbejde og derfor tidligere hjem, stødte man så ind i ”Den hvide flåde” af Toyota HIASE-firmabiler (fra kl. 1400), hver med deres egen lille Schumacher som chauffør (hastighedsmæssigt ikke kørselsmæssigt).

Så den private bil er ikke erstatningen, men den eneste fornuftige mulighed der er under sådanne totalombygninger, hvis man har muligheden. Den giver i det mindste muligheden for selv at bestemme hvornår man vil afsted og hjem igen.

Jeg skal lade være med at klandre planlæggerne og dem der godkender disse megaprojekter, uden at tænke på den store forringelse det giver alle de faste pendlere, der i forvejen bruger ca. 4 timer dagligt på transport på Sydbanen fra f.eks. Næstved mv.
Altså, al den snak om hvilket systems, tid og fejl er pendlerne totalt ligegyldige. Det skal bare virke!! Det er for DEM banen er der!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler, nu ikke mere afhængig af offentlig- eller privat transport.

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak