Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/9 2021, 09:16 (966 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 2/9 2021, 09:32

Fra DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

Lyder et nattog mellem København og Oslo som noget for dig?

Det gør det i hvert fald for den norske transportminister, Knut Arild Hareide. Han har bedt Jernbanedirektoratet i Norge om at undersøge, hvad der skal til for at få et nattog mellem de to hovedstæder på skinnerne.

Direktoratet skal have sit svar klar inden 1. november, og derefter vil den norske regering tage stilling til, om man skal gå videre med idéen.

- Jeg håber, vi får sådan et tilbud på plads. Grænsekrydsende jernbaner er meget spændende. Både at få tog til Malmø, København og videre til Europa, siger han til norske NRK.

...........................

Det er jo en fortræffelig måde at udnytte at hastighede på jernbanen Gøteborg-Oslo er håbløs lav. Så i stedet for ca. 6 timer siddende op Oslo-København, så kan man bare sløve toget lidt mere ned og sove 8 timer.

Måske en ide til København-Aalborg også. Reducer hastigheden til det halve, og de rejsende kan få en hel nats søvn :-).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af My1202, 2/9 2021, 09:34 (966 dage siden) @ Poul Brandt

Fra DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

Lyder et nattog mellem København og Oslo som noget for dig?

Det gør det i hvert fald for den norske transportminister, Knut Arild Hareide. Han har bedt Jernbanedirektoratet i Norge om at undersøge, hvad der skal til for at få et nattog mellem de to hovedstæder på skinnerne.

Direktoratet skal have sit svar klar inden 1. november, og derefter vil den norske regering tage stilling til, om man skal gå videre med idéen.

- Jeg håber, vi får sådan et tilbud på plads. Grænsekrydsende jernbaner er meget spændende. Både at få tog til Malmø, København og videre til Europa, siger han til norske NRK.

...........................

Det er jo en fortræffelig måde at udnytte at hastighede på jernbanen Gøteborg-Oslo er håbløs lav. Så i stedet for 6 timer siddende op Oslo-København, så kan man bare sløve toget lidt mere ned og sove 8 timer.

Måske en ide til København-Aalborg også. Reducer hastigheden til det halve, og de rejsende kan få en hel nats søvn :-).

Har du et bud på hvor mange passagerer et sådan nattog dagligt ville have?

Selv med et stop kl. 4.30 i Aarhus ville man nok kun kunne fylde 2 vogne vil være mit bud.

Men placerer man et Me lokomitiv i begge ende kunne man forsøge at reklamere med "Kør som prins Henrik gjorde!"

Og Kattegatforbindelsen kunne spares. Folk kan tage nattoget.
Ren win-win ;-)

--
[image]

Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af bth, 2/9 2021, 11:05 (965 dage siden) @ My1202

Har du et bud på hvor mange passagerer et sådan nattog dagligt ville have?

Hej!

Ifølge denne: https://www.youtube.com/watch?v=4CxVP2B1D4s, så var der i oktober 1996 solgt 9475 liggepladser og 3226 sovepladser. Det giver et gennemsnit på 204rejsende.

Det er en salgsmedarbejder i Frederikshavn der udtaler sig, om det er tal på ruten mellem Frederikshavn-København eller om det er det samlede nattogssystem der omtales vides ikke.

Som jeg husker det så gik der dengang i 90érne en historie om at Nattoget var den eneste del af DSB´s virksomhed der faktisk gav overskud, om det er sandt har jeg ingen anelse om, endsige hvordan man i givet fald udregner den slags.

/Bjørn

Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af My1202, 2/9 2021, 11:18 (965 dage siden) @ bth

Har du et bud på hvor mange passagerer et sådan nattog dagligt ville have?


Hej!

Ifølge denne: https://www.youtube.com/watch?v=4CxVP2B1D4s, så var der i oktober 1996 solgt 9475 liggepladser og 3226 sovepladser. Det giver et gennemsnit på 204rejsende.

Det er en salgsmedarbejder i Frederikshavn der udtaler sig, om det er tal på ruten mellem Frederikshavn-København eller om det er det samlede nattogssystem der omtales vides ikke.

Som jeg husker det så gik der dengang i 90érne en historie om at Nattoget var den eneste del af DSB´s virksomhed der faktisk gav overskud, om det er sandt har jeg ingen anelse om, endsige hvordan man i givet fald udregner den slags.

/Bjørn

Tilbage i 1996 skulle man stadig sejle over Storebælt.
Det var heller ikke muligt at benytte fjernbusser.
Antal af værnepligtige er nok også færre idag end i 1996 på Flådestation i Frederikshavn.

Så mon ikke antal potentiel daglig rejsende vil være markant mindre her 25 år senere?

--
[image]

Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af bth, 2/9 2021, 11:32 (965 dage siden) @ My1202

Tilbage i 1996 skulle man stadig sejle over Storebælt.
Det var heller ikke muligt at benytte fjernbusser.
Antal af værnepligtige er nok også færre idag end i 1996 på Flådestation i Frederikshavn.

Så mon ikke antal potentiel daglig rejsende vil være markant mindre her 25 år senere?

Om man skal sejle eller ej tror jeg ikke er vigtigt. Det hele handler om det produkt man tilbyder kan møde et behov.

Nu antager jeg noget, at du er blevet voksen, præcis som jeg er ved at blive det :-) Jeg ved at jeg personligt er blevet mere magelig i takt med at mine økonomiske muligheder har ændret sig gennem livet. Der var en gang hvor jeg kun købte brugte biler, de senere år har jeg kun købt nye biler, fordi min virkelighed er en anden end den var engang.

Så derfor tror jeg også at det bliver forkert hvis du og jeg skal forholde os til et nattogsprodukt som vi ikke selv ville vælge, alene af den grund at vi dels har andre muligheder og dels har andre prioriteringer i livet end vi havde da vi var yngre.

Derfor må det være mennesker med forstand på netop det kunde segment som et nattogsprodukt ville tiltrække, der skal give et bud på en eventuel belægningsgrad.

/Bjørn

Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af My1202, 2/9 2021, 11:58 (965 dage siden) @ bth

Tilbage i 1996 skulle man stadig sejle over Storebælt.
Det var heller ikke muligt at benytte fjernbusser.
Antal af værnepligtige er nok også færre idag end i 1996 på Flådestation i Frederikshavn.

Så mon ikke antal potentiel daglig rejsende vil være markant mindre her 25 år senere?


Om man skal sejle eller ej tror jeg ikke er vigtigt. Det hele handler om det produkt man tilbyder kan møde et behov.

Nu antager jeg noget, at du er blevet voksen, præcis som jeg er ved at blive det :-) Jeg ved at jeg personligt er blevet mere magelig i takt med at mine økonomiske muligheder har ændret sig gennem livet. Der var en gang hvor jeg kun købte brugte biler, de senere år har jeg kun købt nye biler, fordi min virkelighed er en anden end den var engang.

Så derfor tror jeg også at det bliver forkert hvis du og jeg skal forholde os til et nattogsprodukt som vi ikke selv ville vælge, alene af den grund at vi dels har andre muligheder og dels har andre prioriteringer i livet end vi havde da vi var yngre.

Derfor må det være mennesker med forstand på netop det kunde segment som et nattogsprodukt ville tiltrække, der skal give et bud på en eventuel belægningsgrad.

/Bjørn

Med de priser som en sovevognskupe koster, så er klientellet nok de mere modne mennesker.
De unge klarer sig givet med en bus eller siddeplads i tog. Her er det pris og hvor turen starter og slutter som er afgørende.

Derfor tror jeg heller ikke på nattog i Danmark.

Og skal man videre ud i Europa - sp skal man nå et nattog i Hamburg.
Så en hurtigere forbindelse til Hamburg vil måske give kunder til de centraleuropæiske nattog

--
[image]

Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af carlhansen, 3/9 2021, 08:22 (965 dage siden) @ bth

Sikke da et fint klip :) Det var dengang der både var sne og togpersonale, der hjalp med at få kuffereten ombord. Der er vi godt nok kommet videre

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af nrk, 2/9 2021, 09:35 (966 dage siden) @ Poul Brandt

jeg ville hjertens gerne bumle op igennem Sverige til Norge her til ferien næste uge men Norge har vist fået Corona hysteri eller også laver de planlagte sporarbejder.

alle de søgninger jeg har lavet på vy, SJ og dsb udland hjemmesider incl at besøge dsb salg og service viser at alle grænseoverskridende tog mellem Sverige og Norge er erstattet af togbus delvist med flere timers rejsetid.

så måske ministeren skulle få kigget på det til at starte med? Vi rejser med DFDS i stedet og hjem fra Kristiansand til Hirtshals i denne omgang, desværre.

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/9 2021, 09:43 (966 dage siden) @ nrk

jeg ville hjertens gerne bumle op igennem Sverige til Norge her til ferien næste uge men Norge har vist fået Corona hysteri eller også laver de planlagte sporarbejder.

alle de søgninger jeg har lavet på vy, SJ og dsb udland hjemmesider incl at besøge dsb salg og service viser at alle grænseoverskridende tog mellem Sverige og Norge er erstattet af togbus delvist med flere timers rejsetid.

så måske ministeren skulle få kigget på det til at starte med? Vi rejser med DFDS i stedet og hjem fra Kristiansand til Hirtshals i denne omgang, desværre.

Der har vi det, dagen geniale ide: Nattogbus. :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af nrk, 2/9 2021, 10:05 (966 dage siden) @ Poul Brandt

der er sikkert mange måder at rejse til Oslo på fra Danmark men nu var det jo meningen at det skulle være en interrail ferie igennem sverige/Norge men det er opgivet og er nu interrail One country Norge med ud og hjemrejser med færger. (og tog til/fra færgerne)

Jeg har før været på en "busferie" til Holland det var bestemt ikke min type ferie.

men inden den minister snakker lystigt om nattog skulle man måske tjekke om de almindelige toge overhovedet kører til at starte med

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af UTJ, 2/9 2021, 10:22 (966 dage siden) @ Poul Brandt

Der har vi det, dagen geniale ide: Nattogbus. :-)

Kunne måske udvides med produktet "nattogsbåd" - den sejler vel passende langsomt og er uafhængig af ERTMS.

--
ئۇلغىك

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af Petteri, 2/9 2021, 12:48 (965 dage siden) @ UTJ

Der har vi det, dagen geniale ide: Nattogbus. :-)

Det findes allerede. De ses køre rundt på Vestfyn, og endda mellem Ringsted og Nakskov via Nykøbing F. ;-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af Winther, Karlskov, 3/9 2021, 19:59 (964 dage siden) @ Poul Brandt

Desværre er busser kun for siddende pasagere, ikke liggende.:-D Og det er måske hældigt nok.:-)
vh.Bent

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af My1202, 3/9 2021, 22:00 (964 dage siden) @ Winther

Desværre er busser kun for siddende pasagere, ikke liggende.:-D Og det er måske hældigt nok.:-)
vh.Bent

Det marked med sovebusser blev ødelagt for nogle år siden efter 2-3 dødsulykker.

Ingen overvejede hvad som erstattede de mange som om vinteren benyttede sovebusser til skirejser.
Men folk tog egen bil, fly og i mindre omfang tog ( nattog til skistederne forsvandt nogenlunde samtidigt).

Så hvor mange blev kvæstet / døde i egen bil og hvor meget blev klimaet belastet ved flyrejser?

Givet mange flere end med sovebusserne.

Ikke alle tiltag er lige gennemtænkte!

--
[image]

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af bth, 2/9 2021, 10:20 (966 dage siden) @ Poul Brandt

Fra DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

Lyder et nattog mellem København og Oslo som noget for dig?

Det gør det i hvert fald for den norske transportminister, Knut Arild Hareide. Han har bedt Jernbanedirektoratet i Norge om at undersøge, hvad der skal til for at få et nattog mellem de to hovedstæder på skinnerne.

Direktoratet skal have sit svar klar inden 1. november, og derefter vil den norske regering tage stilling til, om man skal gå videre med idéen.

- Jeg håber, vi får sådan et tilbud på plads. Grænsekrydsende jernbaner er meget spændende. Både at få tog til Malmø, København og videre til Europa, siger han til norske NRK.

...........................

Det er jo en fortræffelig måde at udnytte at hastighede på jernbanen Gøteborg-Oslo er håbløs lav. Så i stedet for ca. 6 timer siddende op Oslo-København, så kan man bare sløve toget lidt mere ned og sove 8 timer.

Måske en ide til København-Aalborg også. Reducer hastigheden til det halve, og de rejsende kan få en hel nats søvn :-).

Hej!

Det meste af den udvikling der sker på jernbanen skabes ved at nogen smider et frø, tanke, ide op i luften og ser om der er nogen der vil gribe ideén! Hvis dem der har ideér til tider skøre, først spurgte her i nærværende forum, så ville det se sort ud med nye tiltag.

Alene det faktum at den Norske minister stiller sig op, i lighed med vores egen minister stiller sig op til offentligt skue og proklamere at de vil støtte nattogstrafik er et af de første skridt. Det vil være meget svært for en minister efterfølgende at stille sig i vejen for en eventuel ny trafik.

Så uanset om dette forslag rent faktisk bliver til noget eller ej, så er de politiske udmeldinger en del af processen for at opnå et forandring.

mht. Hastighed, så kører det Svenskle Nattog mellem MAlmø-Stockholm (når det kører den normale rute) ofte kun 80 km/t netop for at komme frem til Stockholm/Malmø ca 6:30

/Bjørn

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/9 2021, 10:37 (966 dage siden) @ bth

Fra DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

Lyder et nattog mellem København og Oslo som noget for dig?

Det gør det i hvert fald for den norske transportminister, Knut Arild Hareide. Han har bedt Jernbanedirektoratet i Norge om at undersøge, hvad der skal til for at få et nattog mellem de to hovedstæder på skinnerne.

Direktoratet skal have sit svar klar inden 1. november, og derefter vil den norske regering tage stilling til, om man skal gå videre med idéen.

- Jeg håber, vi får sådan et tilbud på plads. Grænsekrydsende jernbaner er meget spændende. Både at få tog til Malmø, København og videre til Europa, siger han til norske NRK.

...........................

Det er jo en fortræffelig måde at udnytte at hastighede på jernbanen Gøteborg-Oslo er håbløs lav. Så i stedet for ca. 6 timer siddende op Oslo-København, så kan man bare sløve toget lidt mere ned og sove 8 timer.

Måske en ide til København-Aalborg også. Reducer hastigheden til det halve, og de rejsende kan få en hel nats søvn :-).


Hej!

Det meste af den udvikling der sker på jernbanen skabes ved at nogen smider et frø, tanke, ide op i luften og ser om der er nogen der vil gribe ideén! Hvis dem der har ideér til tider skøre, først spurgte her i nærværende forum, så ville det se sort ud med nye tiltag.

Alene det faktum at den Norske minister stiller sig op, i lighed med vores egen minister stiller sig op til offentligt skue og proklamere at de vil støtte nattogstrafik er et af de første skridt. Det vil være meget svært for en minister efterfølgende at stille sig i vejen for en eventuel ny trafik.

Så uanset om dette forslag rent faktisk bliver til noget eller ej, så er de politiske udmeldinger en del af processen for at opnå et forandring.

mht. Hastighed, så kører det Svenskle Nattog mellem MAlmø-Stockholm (når det kører den normale rute) ofte kun 80 km/t netop for at komme frem til Stockholm/Malmø ca 6:30

/Bjørn

Ja, respekt for at han lufter ideen, som nok først rigtig bliver interessant, hvis toget fortsætter fra København til Hamborg via Femerntunnelen. Men så har man jo tid til at skaffe noget materiel i mellemtiden.

80 km/t har jo også den behagelige fordel at toget kører roligere, til glæde for de sovende.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af Axel L, 2/9 2021, 23:20 (965 dage siden) @ bth


Hej!

mht. Hastighed, så kører det Svenskle Nattog mellem MAlmø-Stockholm (når det kører den normale rute) ofte kun 80 km/t netop for at komme frem til Stockholm/Malmø ca 6:30

/Bjørn

En allmänt påpekande är att nattågens normala körväg mellan Stockholm och Malmö förändrades vid tågplaneskiftet till år 2020 och går numera via Helsingborg. Detta innebär en något längre körväg och reducera även det kraftigt tilltagna uppehållet vid Norrköping.

Tidsmässigt avlägger det norrgående tåget den 680 km långa sträckan på 7 timmar och 4 minuter med en medelhastighet på 96 km/h. Det södergående tåget avlägger samma sträcka på 7 timmar och 14 minuter med en medelhastighet på 94 km/h.

Sammanfattningsvis kör dessa nattåg betydligt fortare än 80 km/h och då är även uppehållstid i mellanstationer inkluderad.

Hälsningar
Axel L

DR: Norsk minister vil have nattog mellem Oslo og København

af M. Qvist, 3/9 2021, 21:10 (964 dage siden) @ bth

mht. Hastighed, så kører det Svenskle Nattog mellem MAlmø-Stockholm (når det kører den normale rute) ofte kun 80 km/t netop for at komme frem til Stockholm/Malmø ca 6:30

Ellers er der den model man bruger i Tjekkiet:
Nattoget fra Budapest til Prag har to afdelinger. Den ene består af en sove- og liggevogn, der fortsætter til Berlin. Disse ankommer til Prag omkring 4-tiden om morgenen.
Ønsker man en hel nattesøvn kan man vælge at bestille plads i en sovevogn, der er koblet på indtil Breclav. Her bliver den koblet af og parkeret på et sidespor i 4-5 timer, og bliver koblet på et IC-tog der ankommer til Prag omkring 8-9 tiden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak