Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT (Generelt)

af Janic_t, 4/9 2021, 10:35 (936 dage siden)

Direktøren skriver i nyhedsbrev til medarbejderne:

-Køreplanen (K22) var selvfølgelig baseret på den bemanding vi var og kan på ingen måde gennemføres med vores nuværende reducerede bemanding.

-Vi er i øjeblikket i forhandlinger med Regionen og NT om en ”ny” K22. I praksis betyder det, at de allerede udmeldte ture, turskifter m.v. for K22 ikke kan gennemføres.

spændende hvad konsekvensen bliver

Janic

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af muad45, 4/9 2021, 11:05 (936 dage siden) @ Janic_t

Med "reduceret bemanding" skal forstås, at Nordjyske Jernbaner pt. er hårdt ramt af medarbejderflugt blandt lokomotivførerne..

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af FDal, 4/9 2021, 11:16 (936 dage siden) @ muad45

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Rørvig Station, 4/9 2021, 15:52 (936 dage siden) @ FDal

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.

Lyder som en ret dårlig idé at indrette køreplanen efter at lokoførerne ikke vil acceptere arbejdsforholdene.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Frank Poulsen, 4/9 2021, 16:36 (936 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


Lyder som en ret dårlig idé at indrette køreplanen efter at lokoførerne ikke vil acceptere arbejdsforholdene.

Hvis ikke de har fører nok nytter det jo ikke at have en plan for at køre flere tog...

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af larsht, 4/9 2021, 20:21 (936 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


Lyder som en ret dårlig idé at indrette køreplanen efter at lokoførerne ikke vil acceptere arbejdsforholdene.

Det lyder som en ret dårlig idé at lave en køreplan til flere lokomotivførere end man har i firmaet......

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af mikedk2100, 4/9 2021, 23:13 (936 dage siden) @ larsht

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


Lyder som en ret dårlig idé at indrette køreplanen efter at lokoførerne ikke vil acceptere arbejdsforholdene.


Det lyder som en ret dårlig idé at lave en køreplan til flere lokomotivførere end man har i firmaet......

Er køreplaner ikke lagt meget, meget lang tid i forvejen? Så hvordan skal man kunne forudse, at folk er flygtet det sidste halve år?

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af larsht, 5/9 2021, 01:33 (936 dage siden) @ mikedk2100

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


Lyder som en ret dårlig idé at indrette køreplanen efter at lokoførerne ikke vil acceptere arbejdsforholdene.


Det lyder som en ret dårlig idé at lave en køreplan til flere lokomotivførere end man har i firmaet......


Er køreplaner ikke lagt meget, meget lang tid i forvejen? Så hvordan skal man kunne forudse, at folk er flygtet det sidste halve år?

Det var lige præcis min pointe - og en ret god grund til at man så handler ved at søge køreplanen ændret

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af mikedk2100, 5/9 2021, 08:30 (935 dage siden) @ larsht

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


Lyder som en ret dårlig idé at indrette køreplanen efter at lokoførerne ikke vil acceptere arbejdsforholdene.


Det lyder som en ret dårlig idé at lave en køreplan til flere lokomotivførere end man har i firmaet......


Er køreplaner ikke lagt meget, meget lang tid i forvejen? Så hvordan skal man kunne forudse, at folk er flygtet det sidste halve år?


Det var lige præcis min pointe - og en ret god grund til at man så handler ved at søge køreplanen ændret

Øh ok. Ja så ville jeg nok have skrevet, at “Det lyder som en ret dårlig idé at have”… i stedet for “lave”. For køreplanen er allerede lavet til flere lokoførere end man nu har, og det er derfor de vil lave køreplanen om. De vil altså ikke lave en køreplan til flere lokoførere end de har, men lave en køreplan, der matcher det antal lokoførere de har.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af larsht, 5/9 2021, 11:39 (935 dage siden) @ mikedk2100

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


Lyder som en ret dårlig idé at indrette køreplanen efter at lokoførerne ikke vil acceptere arbejdsforholdene.


Det lyder som en ret dårlig idé at lave en køreplan til flere lokomotivførere end man har i firmaet......


Er køreplaner ikke lagt meget, meget lang tid i forvejen? Så hvordan skal man kunne forudse, at folk er flygtet det sidste halve år?


Det var lige præcis min pointe - og en ret god grund til at man så handler ved at søge køreplanen ændret


Øh ok. Ja så ville jeg nok have skrevet, at “Det lyder som en ret dårlig idé at have”… i stedet for “lave”. For køreplanen er allerede lavet til flere lokoførere end man nu har, og det er derfor de vil lave køreplanen om. De vil altså ikke lave en køreplan til flere lokoførere end de har, men lave en køreplan, der matcher det antal lokoførere de har.

og derfor er de nu i gang med at forhandle om at LAVE en ny køreplan.......

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/9 2021, 14:19 (935 dage siden) @ mikedk2100

Altid god med en køreplan der holder.
På lange bane(fik i den?) Er løsningen vel at få/uddan/tiltræk flere lokofører.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af My1202, 5/9 2021, 14:23 (935 dage siden) @ hummel_62

Altid god med en køreplan der holder.
På lange bane(fik i den?) Er løsningen vel at få/uddan/tiltræk flere lokofører.

Hvis FDal kommentar er rigtig at min 6 lokofører er rejst grundet arbejdsforholdene, så skulle man måske starte med at se på dem. Eller på ledelsen?

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=172445

--
[image]

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af mikedk2100, 5/9 2021, 20:41 (935 dage siden) @ hummel_62

Altid god med en køreplan der holder.

Helt enig, og det uanset selskab.

Mit indlæg var nu også kun møntet på det sproglige fnidder med ændre/lave ny og som svar på et indlæg, der kan læses på flere måder. :-D

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Niels Munch, 8/9 2021, 08:18 (932 dage siden) @ FDal

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.

I "min tid" havde mange af de overenskomstansatte rutebilchauffører, vi beskæftigede, en håndværksmæssig uddannelse, som de under højkonjunktur i landet smuttede tilbage til, og vi havde svært ved at rekruttere nye.

P.t. har vi højkonjunktur i landet, og derfor kan samme tendens være gældende for lokomotivførere, hvoriblandt der næppe er mange tjenestemænd tilbage.

Derfor bør udsagn om "elendige arbejdsforhold" nok tages med et gran salt.

M.v.h.
Niels

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af muad45, 8/9 2021, 11:14 (932 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


I "min tid" havde mange af de overenskomstansatte rutebilchauffører, vi beskæftigede, en håndværksmæssig uddannelse, som de under højkonjunktur i landet smuttede tilbage til, og vi havde svært ved at rekruttere nye.

P.t. har vi højkonjunktur i landet, og derfor kan samme tendens være gældende for lokomotivførere, hvoriblandt der næppe er mange tjenestemænd tilbage.

Derfor bør udsagn om "elendige arbejdsforhold" nok tages med et gran salt.

M.v.h.
Niels

Det er ikke en tendens jeg har oplevet i "min tid" som lokomotivfører. Nuvel, så har NJs lokofører nok flere ligheder med rutebilchauffører i kraft af deres tilknytning til NT.

Jeg skal ikke gøre mig klog på personaleforholdene i NJ, men kan konstatere i samme nyhedsbrev, som der refereres til, bliver der skrevet, at de har ønsket at skifte NJ ud med ansættelse hos anden operatør.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 8/9 2021, 14:27 (932 dage siden) @ muad45

Er der nogen der ved noget om hvilken anden operatør der snakkes om? Der er jo ikke andre end DSB og NJ der oppe

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af andersj, Aalborg, 8/9 2021, 15:37 (932 dage siden) @ Hjortlund

Er der nogen der ved noget om hvilken anden operatør der snakkes om? Der er jo ikke andre end DSB og NJ der oppe

Typisk så sker vandringen over til godsoperatørerne. De uddanner jo ikke selv lokomotivførere.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af RasmusD, 8/9 2021, 15:45 (932 dage siden) @ andersj

Arriva har vist også hentet nogle. Det siger jungletrommerne i hvert fald.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Poul Andersen, 8/9 2021, 18:02 (932 dage siden) @ RasmusD

Arriva har vist også hentet nogle. Det siger jungletrommerne i hvert fald.

Og samme jungletrommer nævner også en hvis lønforskel fra regionsbanerne til de øvrige operatører.
Og så skal vi heller ikke glemme, at udfordringerne for nogle byder på noget mere hos operatører hvor man kører på
flere forskellige strækninger, end på regionsbanerne hvor det ofte er den/de samme strækninger man kører på hele tiden.

Mvh.
Poul.

33 år på Vestbanen og næsten 10 år hos MEV, Railion og DSB.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Janic_t, 8/9 2021, 18:21 (932 dage siden) @ Hjortlund

Er der nogen der ved noget om hvilken anden operatør der snakkes om? Der er jo ikke andre end DSB og NJ der oppe

Direktøren for NJ har jo før fremhævet det fremragende samarbejde med ARRIVA, så mon ikke det er ARRIVA der har fået nogle ansøgninger. Det må givetvis styrke samarbejdet, at man sådan kan hjælpe hinanden. NJ leverer nu nye togsæt til udlejning, og Lokomotivførere til driften af andre baner.

Jo flere forskellige selskaber der kommer, jo flere muligheder er der jo, hvis man har den rette uddannelse. Selskaberne må nok til at kigge indad, hvis de vil fastholde medarbejderne..

Der skulle efter sigende også være et antal medarbejdere hos DSB, der skifter job til andre selskaber.

Janic_T

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Niels Bak, 8/9 2021, 14:37 (932 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


I "min tid" havde mange af de overenskomstansatte rutebilchauffører, vi beskæftigede, en håndværksmæssig uddannelse, som de under højkonjunktur i landet smuttede tilbage til, og vi havde svært ved at rekruttere nye.

P.t. har vi højkonjunktur i landet, og derfor kan samme tendens være gældende for lokomotivførere, hvoriblandt der næppe er mange tjenestemænd tilbage.

Derfor bør udsagn om "elendige arbejdsforhold" nok tages med et gran salt.

M.v.h.
Niels

Hvis du har ret i det, så skulle de andre togselskaber opleve det samme og i samme grad.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Niels Munch, 8/9 2021, 14:56 (932 dage siden) @ Niels Bak

Jeg kender én, der arbejder der, som fortæller, at personalet flygter derfra pga elendige arbejdsforhold. Det skulle vist være 6 lokomotivfører det sidste halve år.


I "min tid" havde mange af de overenskomstansatte rutebilchauffører, vi beskæftigede, en håndværksmæssig uddannelse, som de under højkonjunktur i landet smuttede tilbage til, og vi havde svært ved at rekruttere nye.

P.t. har vi højkonjunktur i landet, og derfor kan samme tendens være gældende for lokomotivførere, hvoriblandt der næppe er mange tjenestemænd tilbage.

Derfor bør udsagn om "elendige arbejdsforhold" nok tages med et gran salt.

M.v.h.
Niels


Hvis du har ret i det, så skulle de andre togselskaber opleve det samme og i samme grad.

Her på forum har vi kunnet læse om mangel på førere andre steder - med aflysninger til følge.

M.v.h.
Niels

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Lyntoget, 20/9 2021, 15:18 (920 dage siden) @ Niels Munch

Både Midtjyske Jernbaner og Arriva har haft en del aflysninger hen over sommeren, som de skriver skyldes personale forhold

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af nrk, 20/9 2021, 16:59 (920 dage siden) @ Niels Munch

så sent som i lørdags var det galt på Svendborg banen da jeg tog ind på jernbane museet omkring kl 12. fra kl 14-15 kørte højtalerne på banegården med aflysninger hvor halvdelen af togene ikke kørte. ved kl 19 13 toget mod Svendborg kom der en lettere forvirret Arriva lokofører til perron og talte i telefon om at "hvor er det tog jeg skal køre" hvor efter han låste toget i spor 7 op som havde stået i tomgang i flere timer.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Poul Andersen, 5/9 2021, 14:26 (935 dage siden) @ Janic_t

Direktøren skriver i nyhedsbrev til medarbejderne:

-Køreplanen (K22) var selvfølgelig baseret på den bemanding vi var og kan på ingen måde gennemføres med vores nuværende reducerede bemanding.

-Vi er i øjeblikket i forhandlinger med Regionen og NT om en ”ny” K22. I praksis betyder det, at de allerede udmeldte ture, turskifter m.v. for K22 ikke kan gennemføres.

spændende hvad konsekvensen bliver

Janic

Man kan da afhjælpe situationen ved at lade DSB genoptage kørslen med de Lyntog til/fra Frederikshavn som NJ
har kørt siden ibrugtagningen af ERTMS.

Mvh.
Poul.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/9 2021, 15:33 (935 dage siden) @ Poul Andersen

Har DSB noget at køre med?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af andersj, Aalborg, 5/9 2021, 16:43 (935 dage siden) @ hummel_62

Har DSB noget at køre med?

Der var afsat IC3'er til at køre de 6 daglige omløb Aalborg-Frederikshavn i K22, indtil Region Nordjylland fik overtalt ministeren til at NJ selv skulle fortsætte med at køre disse afgange.

Men det er jo en pinlig situation når man lige har brugt så mange ressourcer på at hjemtage den kørsel, som man så alligevel ikke kan køre. Forhåbentlig kommer personalemanglen kun til at gå ud over det nye RE69 tog til Aalborg Lufthavn der skulle starte op i K22.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/9 2021, 17:16 (935 dage siden) @ andersj

Det gør noget ved troværdigheden for at kan klare opgaven.
Nuvel, kunne ikke vide at personalet ville flygte.
Men må koste bøde, lige som var det private selskaber.
Vel vidende det er skatte borger der kommer til at betale.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 1/11 2021, 20:21 (878 dage siden) @ andersj

Forhåbentlig kommer personalemanglen kun til at gå ud over det nye RE69 tog til Aalborg Lufthavn der skulle starte op i K22.

Det er nu officielt, at RE69-projektet udskydes fra K22 til K23, jf. dagsordenen til NT's bestyrelsesmøde den 29. oktober 2021 s. 5 og 106. Til gengæld synes K22 på NJ's øvrige strækninger at være en tro videreførelse af K21.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af larsht, 1/11 2021, 20:37 (878 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Forhåbentlig kommer personalemanglen kun til at gå ud over det nye RE69 tog til Aalborg Lufthavn der skulle starte op i K22.


Det er nu officielt, at RE69-projektet udskydes fra K22 til K23, jf. dagsordenen til NT's bestyrelsesmøde den 29. oktober 2021 s. 5 og 106. Til gengæld synes K22 på NJ's øvrige strækninger at være en tro videreførelse af K21.

I og med at tjenestekøreplanen efterhånden har været ude i nogle uger har det vist allerede været officielt i et stykke tid ;-)

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af Andrew_J, 20/9 2021, 12:20 (920 dage siden) @ hummel_62

Er der noget konkret nyt om hele denne saga med NT og NJ og eventuel en DSB retur til FH?

Køreplansskiftet melder sig liiige om hjørnet her om 1½ måned tid så det vil være rart at få noget mere afvide om os fra HJ atter kan kører direkte videre fra Aalborg.

Nordjyske Jernbaner i forhandling med NT

af sil1207, 24/9 2021, 14:09 (916 dage siden) @ Andrew_J

Det bliver skam ikke i 2022, så meget er på plads

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak