Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Departementschef afviser ny togtunnel i København (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/9 2021, 08:05 (957 dage siden)

Departementschef afviser ny togtunnel i København: Det kommer aldrig til at ske

Københavns Hovedbanegård er ved at blive for lille til fremtidens togtrafik. Men i Transportministeriet har man ikke travlt med at kaste penge efter en stor udbygning.

Artiklen er bag betalingsmur, men er baseret på disse 4 oplæg på RailCPH konferencen.

Programmet for hele konferencen med link til slides er i øvrigt her.
(Hvis du ønsker at starte diskussion om et af emnerne, foreslår jeg du opretter en ny tråd pr. emne).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 10/9 2021, 09:30 (957 dage siden) @ Poul Brandt

Departementschef afviser ny togtunnel i København: Det kommer aldrig til at ske

Jeg var selv til præsentationen, og det hører med til historien, at en tilhører (som jeg ikke ved hvorvidt er med her på lforum?), ganske fint remsede op, alle de infrastrukturinvesteringer, der "aldrig ville komme til at ske" - men som alligevel er gennemført i den tid han havde været ved jernbanen - herunder Metro, Øresundsbro, bane til lufthavn, højhastighedsbane til Ringsted osv osv.

/Lasse

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/9 2021, 12:13 (957 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Departementschef afviser ny togtunnel i København: Det kommer aldrig til at ske

Jeg var selv til præsentationen, og det hører med til historien, at en tilhører (som jeg ikke ved hvorvidt er med her på lforum?), ganske fint remsede op, alle de infrastrukturinvesteringer, der "aldrig ville komme til at ske" - men som alligevel er gennemført i den tid han havde været ved jernbanen - herunder Metro, Øresundsbro, bane til lufthavn, højhastighedsbane til Ringsted osv osv.

/Lasse

Jeg har hørt at det skulle være Jens Brix, Banedanmark, som udtalte sig om hvad der aldrig skete, men som så skete alligevel.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af ulca, 10/9 2021, 12:04 (957 dage siden) @ Poul Brandt

Departementschef afviser ny togtunnel i København: Det kommer aldrig til at ske

Københavns Hovedbanegård er ved at blive for lille til fremtidens togtrafik. Men i Transportministeriet har man ikke travlt med at kaste penge efter en stor udbygning.

Artiklen er bag betalingsmur, men er baseret på disse 4 oplæg på RailCPH konferencen.

Programmet for hele konferencen med link til slides er i øvrigt her.
(Hvis du ønsker at starte diskussion om et af emnerne, foreslår jeg du opretter en ny tråd pr. emne).

Synes ikke at det forslag som man fra svensk side har været kommet med er nævnt. Her foreslog man etablering af en ny tunnelforbindelse som på dansk side skulle gå fra det nye område ved Øresund, Lynetteholmen, via en underjordisk station ved København H. placeret under Tivoli, og videre til København - Ringsted banen. Den forbindelse skulle primært betjene fjerntrafik, inkl. nattog, Stockholm - København - Berlin og måske Hamburg, mens regionaltrafik og godstog stadig skal via Øresundsforbindelsen.
Jeg har desværre ikke kunnet finde nogen links som kan dokumentere førnævnte, men det lyder da som et spændende projekt

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af Jens Hansen, 10/9 2021, 12:09 (957 dage siden) @ ulca


Synes ikke at det forslag som man fra svensk side har været kommet med er nævnt. Her foreslog man etablering af en ny tunnelforbindelse som på dansk side skulle gå fra det nye område ved Øresund, Lynetteholmen, via en underjordisk station ved København H. placeret under Tivoli, og videre til København - Ringsted banen.

prøv her:

https://www.europasparet.se/?lang=da

JH

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af ulca, 10/9 2021, 15:03 (957 dage siden) @ Jens Hansen


Synes ikke at det forslag som man fra svensk side har været kommet med er nævnt. Her foreslog man etablering af en ny tunnelforbindelse som på dansk side skulle gå fra det nye område ved Øresund, Lynetteholmen, via en underjordisk station ved København H. placeret under Tivoli, og videre til København - Ringsted banen.


prøv her:

https://www.europasparet.se/?lang=da

JH

Det var lige akkurat det projekt jeg tænkte på, tak for det link. Dog undrer jeg mig over et par enkelte ting, såsom er en sejlads afstand på cirka 220 - 230 km. fra Femerns elementfabrik øst for Rødbyhavn (som det allerede er besluttet at bevare til fremtidige projekter) en "relativt kort afstand", omend der jo nok kan spares et ikke helt lille pengebeløb når man ikke skal bygge en fabrik til tunnel på cirka samme længde. Og er blot et enkelt spor til godstog tilstrækkeligt mellem eks. Nordhavn og Ny Ellebjerg, når denne strækning trods alt bliver på cirka 10 - 11 km?

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af anho, 10/9 2021, 19:41 (957 dage siden) @ ulca

Hvis godstogene kan tilbagelægge strækningen med en gennemsnitshastighed på 60 km/t, så kan man køre (med nød og næppe, uden tidsreserve) 3 tog pr time pr retning. Men jeg tror det skulle være muligt at køre hurtigere end 60 km/t som gennemsnitshastighed, når der er tale om en nybygget tunnel til det specifikke formål.

Jeg tror ikke sejladsafstanden er et problem; elementerne kan jo flyde på vandet helt af sig selv, og skal blot bugseres på plads med slæbebåde. Der er tale om at bruge samme elementfabrik til en eventuel Kattegatforbindelse også.

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af ulca, 10/9 2021, 23:02 (957 dage siden) @ anho

Nu om dage kører de fleste godstog efterhånden mindst 80 km/t og nogle helt op til 120 km/t, naturligvis afhængig af forhold som vægt, længde, strækningsforhold såsom f.eks. stigning, og sikkert også andre ting.

Det med at bruge fabrikken til at bygge elementer til en forbindelse ved Kattegat og måske også mellem Fyn og Als har været på tale. Men jo, elementerne kan selvfølgelig flyde indtil de sænkes på plads, men der skal vel også bruges en vis trækkraft når sådan elementer i sagens natur ikke designet til at yde mindst mulig modstand når de slæbes på plads. Dermed vil der skulle anvendes en ikke helt lille mængde brændstof.
Men i den forbindelse kan jeg nævne at da man byggede Farøbroerne blev selve broelementerne, som bilerne kører på, bygget på det daværende skibsværft i Nakskov, og afhængig af om man på grund af vejret sejlede nord eller syd om Lolland var der tale om en sejlads på 100 - 150 km fra fabrik til hvor elementerne skulle bruges.
Som en sidste bemærkning off topic, er jeg som bosiddende på Lolland glad for at man vil bevare elementfabrikken og derved et vist antal arbejdspladser, i et område som nogen definerer som værende et de områder der kaldes "udkantsdanmark".

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 11/9 2021, 08:43 (956 dage siden) @ ulca

Har Lolland den nødvendige faglig arbejdes kraft? Eller bliver set polakkerne som skal arbejde der?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af ulca, 11/9 2021, 09:39 (956 dage siden) @ hummel_62

Har Lolland den nødvendige faglig arbejdes kraft? Eller bliver set polakkerne som skal arbejde der?

Det er vist et godt spørgsmål, men jeg ved da så meget at man fra såvel de kommuners (Lolland og Guldborgsund) og den erhvervskole (CELF), som udbyder alle uddannelser fra gymnasie til diverse tekniske uddannelser, har haft stor fokus på at overtale såvel unge der lige har afsluttet 9. eller 10. kl. til at tage en uddannelse som kunne være relevant for de virksomheder som får de forskellige opgaver, ligeledes med bl.a. arbejdsløse som bliver opfordret til at tage en efteruddannelse som kunne være relevant. Men hvor de pågældende virksomheder vælger at hente deres arbejdskraft henne er jo helt op til dem selv, men jeg mindes da at flere af disse har givet udtryk for at ville rekruttere dansk arbejdskraft i videst muligt omfang, og måske ender det med at nogle af disse folk bliver så glade for området at de bosætter sig permanent. Men må tiden vise, og jeg er alt andet lige spændt på at se hvad der sker.

Avatar

Departementschef afviser ny togtunnel i København

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/9 2021, 12:19 (957 dage siden) @ Poul Brandt

Departementchefer forgår - drømme består.....

"Aldrig" er et stort ord.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak