Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nord - Norgebanen (Generelt)

af D 960, 17/9 2021, 10:11 (942 dage siden)

Go`daw
Statens Vegvesen undersøger hvor en eventuel Nord - Norgebane skal gå. Undersøgelsen skal være færdig i 2023. derefter skal der gennemføres en ekstern kvalitetssikring og en høring af undersøgelsen. før Stortinget tager stilling til en anbefaling af bygning af Nord - Norgebanen.
De bedste hilsner
D 960

Nord - Norgebanen

af Niels, Aarhus, 17/9 2021, 12:08 (942 dage siden) @ D 960
redigeret af Niels, 17/9 2021, 12:24


Statens Vegvesen undersøger hvor en eventuel Nord - Norgebane skal gå. Undersøgelsen skal være færdig i 2023. derefter skal der gennemføres en ekstern kvalitetssikring og en høring af undersøgelsen. før Stortinget tager stilling til en anbefaling af bygning af Nord - Norgebanen.

Spændende!
I 2019 blev denne udredning udarbejdet af Det norske Jernbanedirektorat, og den estimerer et samlet pris på en bane Fauske - Bodø - Tromsø til at ligge på 113 milliarder norske kroner, men det er jo bare et greb i lommen på nordmændene, som har en oliefond, der indeholder omkring 12.000 000.000.000 norske kroner:-D
Men som skrevet - det bliver spændende at se, hvad en samlet udredning af Nordnorges fremtidige transportbehov og muligheder kommer frem til.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Polarbanen (Nord - Norgebanen)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/9 2021, 12:55 (942 dage siden) @ Niels

Der kan man bare se.

Troede at det meste af banen blev anlagt i starten af 40'erne. Nogle dele blev taget i brug i de efterfølgende år medens der lige resterer nogle tunnelgennembrud på resten af strækningen.

Polarbanen

Polarbanen (Nord - Norgebanen)

af Eyolf, 17/9 2021, 13:22 (942 dage siden) @ Per Holm

Den traséen som okkupasjonsmakten prosjekterte og påbegynte fra Fauske og nordover før 1945, er i dag fullstendig ubrukelig. For det første er deler av den tatt i bruk til E6; for der andre dreier det seg om en trasé med mange og skarpe kurver og ditto lav fremføringshastighet for togene; for det tredje forutsetter den jernbaneferge over Vestfjorden/Ofotfjorden, og for det fjerde vile forbindelsen til Narvik blitt en sidebane, ikke en del av hovedlinjen.

Skal banen fortsettes nordover fra Fauske nå, er alle instanser enige om at det må prosjekteres en helt ny trasé som for det første må være fergefri, og som for det andre må inkludere Narvik som en del av hovedlinjen. Dette vil innebære at banen bli lagt langt fra kysten, i folketomt og krevende fjellterreng som ikke vil generere noen form for inntektsgivende trafikk.

Transporttiden på en bane fra Narvik via Fauske sørover vil bli vesentlig lengre enn fra Narvik over den eksisterende Ofotbanene (der det bare er et tidsspørsmål før utbygging til dobbeltspor kommer) og gjennom Sverige. For eksportører av fisk til kontinentet vil ruten gjennom Sverige derfor være langt mer interessant enn en bane mellom Narvik og Fauske.

Den eneste delen av Nord-Norgebanen som kan ha livets rett, er derfor en bane fra Narvik nordover mot Tromsø, evt. med en foreslått sidelinje til Harstad.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak