Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS? (Generelt)

af esni, Frederikssund, 18/9 2021, 14:06 (948 dage siden)

Findes der en offentligt tilgængelig oversigt over hvilke typer der har ETCS incl version?

Så vidt jeg har forstået, så er first of class versionsafhængig - men er der 'rabat' på næsten ens? Man kunne fx forestille sig at selvom forskelle i software betinger at godkendelsen ikke kan overføres men at installationstegninger og arbejdsbeskrivelser kunne være fælles etc

--
Eskild

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS?

af XAL Olesen, 19/9 2021, 12:15 (948 dage siden) @ esni
redigeret af XAL Olesen, 19/9 2021, 12:36

Findes der en offentligt tilgængelig oversigt over hvilke typer der har ETCS incl version?

Så vidt jeg har forstået, så er first of class versionsafhængig - men er der 'rabat' på næsten ens? Man kunne fx forestille sig at selvom forskelle i software betinger at godkendelsen ikke kan overføres men at installationstegninger og arbejdsbeskrivelser kunne være fælles etc

Måske. Jeg kunne ikke finde den. Men du kan jo starte her:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=lokomotiven+mit+etcs

EU har en del statistik med jernbaneoplysninger.

https://ec.europa.eu/eurostat/data/database?node_code=rail_eq_locon&etrans=da

Under menupunktet "Database efter temaer" og herefter "Transport/Jernbanetransport" er der ret mange oplysninger om alt og intet. Lidt uoverskueligt. Men der kan måske være info der?

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 19/9 2021, 12:39 (947 dage siden) @ esni

Ved godt at der næppe er ret mange der vil kunne svare; men det bliver interessant om litra Mv, Mx, My og Mz i relation til ETCS betragtes som en og samme type eller mange typer.

De har vel nogenlunde det samme inde i maven og sværhedsgraden for ETCS-installation så jeg vurderet til "piece-of-cake".

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS?

af Peter Christensen, 19/9 2021, 19:43 (947 dage siden) @ Per Holm

Ved godt at der næppe er ret mange der vil kunne svare; men det bliver interessant om litra Mv, Mx, My og Mz i relation til ETCS betragtes som en og samme type eller mange typer.

Det kan vel anses som sikkert at ingen Mv får ETCS.

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 19/9 2021, 20:37 (947 dage siden) @ Per Holm

Ved godt at der næppe er ret mange der vil kunne svare; men det bliver interessant om litra Mv, Mx, My og Mz i relation til ETCS betragtes som en og samme type eller mange typer.

De har vel nogenlunde det samme inde i maven og sværhedsgraden for ETCS-installation så jeg vurderet til "piece-of-cake".

Der går rygter om at ikke engang My 1145 (nu Lokaltog) og My 1146 (CFL Cargo) betragtes som en og samme type….

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS?

af esni, Frederikssund, 19/9 2021, 22:21 (947 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Ved godt at der næppe er ret mange der vil kunne svare; men det bliver interessant om litra Mv, Mx, My og Mz i relation til ETCS betragtes som en og samme type eller mange typer.

De har vel nogenlunde det samme inde i maven og sværhedsgraden for ETCS-installation så jeg vurderet til "piece-of-cake".


Der går rygter om at ikke engang My 1145 (nu Lokaltog) og My 1146 (CFL Cargo) betragtes som en og samme type….

Hvem afgør om de kan betragtes som samme type, og hvad er kriterierne?

--
Eskild

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS?

af bth, 20/9 2021, 09:19 (947 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Der går rygter om at ikke engang My 1145 (nu Lokaltog) og My 1146 (CFL Cargo) betragtes som en og samme type….

For en del år siden var jeg til et møde om støtteordningen for mobiltudstyr. Her var meldingen klart at FirstOfClass var ejer bestemt og ikke typebestemt.

Der kan være løbet meget vand i åen siden da, men er det stadig sagen, kan dette tvinge DB,TX,HR,GC og eventuelt andre for en periode at flytte ejerskabet af deres Traxx lokomotiver over i et fælles selskab.

/Bjørn

Fælles europæisk oversigt over lokomotivtyper med ETCS?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/9 2021, 17:13 (946 dage siden) @ bth

Der kan være løbet meget vand i åen siden da, men er det stadig sagen, kan dette tvinge DB,TX,HR,GC og eventuelt andre for en periode at flytte ejerskabet af deres Traxx lokomotiver over i et fælles selskab.

Tror nu ikke rigtig, at der er nogle af de TRAXX, der får ETCS via den danske støtteordning - og i al fald næppe med STM boks. Der er givet masser af støtte fra EU til ejere af TRAXX lok rundt om i EU (som noget pudsigt har Siemens fået ETCS støtte til Vectron, mens TRAXX altså får via ejerne), så hvis der kommer ETCS i de nuværende TRAXX, vil jeg tro, at det først bliver når STMen skal undværes, og at man ikke vil se de eksisterende TRAXX i Danmark fra 2024-2028.

/Lasse

ContecRail

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak