Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af Jimmy K, 25/10 2010, 17:38 (4926 dage siden)

Hej.

Er der nogen der ligger inde med billeder fra privatbanen RØHJ (Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro-Jernbane nedlagt i 1961.

Da jeg for nogle år siden skrev en artikel om denne privatbane i et klubblad. Har jeg nu tænkt på at skrive om banen igen, men denne gang med før og nu billeder. Da det til næste år er 50 år siden banen blev nedlagt.

Rettighedshaveren til billederne, bliver selføgelig nævnt med navn.

Jeg har af gode grunde kun billeder fra nutiden, hvor kun stationsbygningerne, og lidt dæmningsrester i landskabet. (kun Ørnhøj station er revet ned.

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af henho, Ringkøbing, 25/10 2010, 18:17 (4926 dage siden) @ Jimmy K

Hej.

Er der nogen der ligger inde med billeder fra privatbanen RØHJ (Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro-Jernbane nedlagt i 1961.

Da jeg for nogle år siden skrev en artikel om denne privatbane i et klubblad. Har jeg nu tænkt på at skrive om banen igen, men denne gang med før og nu billeder. Da det til næste år er 50 år siden banen blev nedlagt.

Rettighedshaveren til billederne, bliver selføgelig nævnt med navn.

Jeg har af gode grunde kun billeder fra nutiden, hvor kun stationsbygningerne, og lidt dæmningsrester i landskabet. (kun Ørnhøj station er revet ned.

Hej

I et ikke alt for gammelt nummer af Banen var der en "reportage" af HGC
om - netop RØHJ (og også Ringkøbing station). Som sædv. krydret med gode fotos.

MVH

Henrik

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 25/10 2010, 18:18 (4926 dage siden) @ Jimmy K

Hej Jimmy,

jeg kan hjælpe med dette postkort fra Ørnhøj station med ét af banens tre damplokomotiver

[image]

--
Mvh

Erik

[image]

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af TeamBaumann, Hjordkær, 26/10 2010, 15:28 (4925 dage siden) @ Aabenraabanen

Hej Jimmy

Her har du et billede fra mig, som jeg have fået fingere i

[image]
RØHJ Sm 1, Ringkøbing - ca. 1950 ( foto: Gatzweiler )

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af Niels Munch, 26/10 2010, 16:52 (4925 dage siden) @ Jimmy K

Hej Jimmy K,

En af mine gode venner nåede derover, inden det var for sent - jeg selv gjorde desværre ikke:

[image]
RØHJ M 3 og H 22 i Sørvad, juli 1959 (foto ESA, arkiv nm).

Bedste hilsener
Niels

Ikke M 3

af UTJ, 27/10 2010, 05:52 (4924 dage siden) @ Niels Munch

[image]
RØHJ M 3 og H 22 i Sørvad, juli 1959 (foto ESA, arkiv nm).

Det er nok Mc 652, for den er ikke omnummereret. Det kunne være Mc 653, men det er det jo nok ikke, for den havde vist en længere regnliste ved førerrumssiderne. 653 blev i øvrigt senere omdøbt til M 4, da bronzetal- og bogstaverne blev flyttet fra den tidligere Me-motorvogn, som blot stod mere eller mindre afpillet i Ringkøbing efter banen havde anskaffet de to Mc-vogne.

Avatar

M 4

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 27/10 2010, 06:30 (4924 dage siden) @ UTJ

VLTJ M 2, ex RØHJ M 4, Ex DSB Mc 653, ex DSB Mf 646, ex DSB Mf 46, filmet i Hillerød i 1996.

Mvh

Michael


[image]
[image]

M 4

af OJK37, 27/10 2010, 09:21 (4924 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej.
Her et par billeder fra tiden på VLTJ.
Øverst i lakeret udgave i 1961 - ("den lille røde" siger godt nok at den først kom til VLTJ i 1962!)
Nederst i rødmalet udgave i 1964.
[image][image]
Hvem ved, hvad der skjuler sig i den lille kasse på fodpladen under højre frontvindue??
Ole-Jørn

Ikke M 3 ..... (+ 1 foto & link)

af Niels Munch, 27/10 2010, 11:19 (4924 dage siden) @ UTJ

..... korrekt Ulrik, jeg har fået verificeret, at det er Mc 652.

ETJ M 1 kom for resten fra RØHJ (ex RØHJ M 3):

[image]
ETJ M 1 - C 1 - C 2 i Ebeltoft, oktober 1962 (nm).

Flere fotos fra ETJ kan i øvrigt ses her: Drehscheibe-Online.

Bedste hilsener
Niels

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af Svend, 26/10 2010, 21:24 (4925 dage siden) @ Jimmy K

En af bidragyderne her på jernbanen.dk har gennemfotograferet hele RØHJ. Prøv foreløbig at kontakte forretningen "På Sporet" som sikkert har kopier af billederne.

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af UTJ, 27/10 2010, 05:32 (4924 dage siden) @ Svend

En af bidragyderne her på jernbanen.dk har gennemfotograferet hele RØHJ. Prøv foreløbig at kontakte forretningen "På Sporet" som sikkert har kopier af billederne.

Det er da så meget nemmere at opfordre bidragyderen til selv at gøre det, i stedet for at gå via en forretning/andenhåndskilde.;-)

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af Svend, 27/10 2010, 17:20 (4924 dage siden) @ UTJ

Drt er en længere forklaring, men som det ser ud lige nu, skal det gå gennem Bjørn "På Sporet". Men det løser sig vel en dag .....

Billeder fra RØHJ (Ørnhøj banen).

af Jimmy K, 27/10 2010, 17:31 (4924 dage siden) @ Jimmy K

Mange tak for de billeder der er fremkommet, jeg kan se at det ikke er den privatbane der er flest billeder fra. Denne foretning der nævnes hvordan kommer man yderlig i kontakt med den?

Er der en hjemmeside/mailadresse eller lignende...

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak