Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østerport - Lersøen (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 21/10 2021, 20:01 (910 dage siden)

Er der nogen der har up-to-date kendskab til denne stræknings formelle status?

Der var en supplerende sikkerhedsbestemmelse (eller var det et trafikcirkulære?) som beskrev at sporet "midlertidigt" var taget op syd for Østerports stationsgrænse under metrobyggeriet. Ifølge en tråd hér fra foråret 2020 var det meningen at sporet skulle retableres i 3. kvartal 2021. Men nu er det kvartal gået, metroen er bygget, og SSBen udløb for en måneds tid siden uden af blive fornyet. I eftermiddags var der stadig ikke noget spor, men TIB-S påstår uændret at det findes.

Jeg er med på at der ikke rigtig er noget konkret trafikalt behov der ville retfærdiggøre at bruge skattekroner på at genopbygge sporet (og overkørselsanlægget) her og nu -- ihvertfald ikke før der er afklaring på hvordan/hvorvidt man kan køre veterantog på Ringbanen, som i mellemtiden er blevet konverteret til CBTC. Og DSB sætter uden tvivl pris på det solide hegn ind mod spor 61, snarere end at graffitimalere kan vandre lige ind fra overkørslen. Men det undrer mig at der ikke synes at være nogen regelmæssig indikation af at skinnerne mangler ude i virkeligheden.

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/10 2021, 21:06 (910 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af Per Holm, 21/10 2021, 21:41

Det burde jo fremgå i "Netredegørelse 2021" eller "Netredegørelse 2022" men jeg har ikke fundet det - endnu.

I nævnte netredegørelser er strkn. 7 Ler - Sam - Kk ikke blandt de 2 hhv. 3 strkn. der er omtalt som spærrede - og så må den vel være åben for tildeling af kapacitet til den som ansøger derom. (På den anden side omtaler netredegørelserne ikke strkn. 2 Rg - Næ som elektrificeret selv om det skete i sidste uge så fejlfri er de ikke)

Østerport - Lersøen

af glade-koege ⌂, køge, 21/10 2021, 22:31 (910 dage siden) @ Per Holm

Metroen har meldt ud det bliver lavet i 2022 i efteråret vidst.. de har endda skrevet underlag mv er gjort klar.. så de er bygherre

Østerport - Lersøen

af Niels Bak, 22/10 2021, 03:03 (910 dage siden) @ glade-koege

Metroen har meldt ud det bliver lavet i 2022 i efteråret vidst.. de har endda skrevet underlag mv er gjort klar.. så de er bygherre

Sporet nord for spærringen/krydsningen af Vordingborggade er for nyligt blevet ryddet for bevoksning og ser nu umiddelbart farbart ud, så strækningen bliver tilsyneladende vedligeholdt - men altså uden forbindelsen mod syd, hvor der fortsat er lagt fliser ved metronedgangen i Århusgade, dér hvor sporet skal krydse gaden.

Østerport - Lersøen

af Rørvig Station, 21/10 2021, 23:41 (910 dage siden) @ Per Holm

Det burde jo fremgå i "Netredegørelse 2021" eller "Netredegørelse 2022" men jeg har ikke fundet det - endnu.

I nævnte netredegørelser er strkn. 7 Ler - Sam - Kk ikke blandt de 2 hhv. 3 strkn. der er omtalt som spærrede - og så må den vel være åben for tildeling af kapacitet til den som ansøger derom. (På den anden side omtaler netredegørelserne ikke strkn. 2 Rg - Næ som elektrificeret selv om det skete i sidste uge så fejlfri er de ikke)

Citat fra https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2022
"Netredegørelse 2022
Publiceringsdato: 10.12.2020"

Bemærk datoen.

Østerport - Lersøen

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 22/10 2021, 00:17 (910 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af Per Holm, 22/10 2021, 00:49

Citat fra https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2022
"Netredegørelse 2022
Publiceringsdato: 10.12.2020"

Bemærk datoen.

Jeg er bekendt med at netredegørelser publiceres et år før de træder i kraft.

Men det afholder dem ikke fra at spå ganske frisk om fremtiden. Se bare hvad de uforknyt skriver om forventet ibrugtagne elektrificeringer. Så hvorfor ikke også om strkn.. 7?

Østerport - Lersøen

af larsht, 21/10 2021, 22:55 (910 dage siden) @ Henning Makholm

Er der nogen der har up-to-date kendskab til denne stræknings formelle status?

Der var en supplerende sikkerhedsbestemmelse (eller var det et trafikcirkulære?) som beskrev at sporet "midlertidigt" var taget op syd for Østerports stationsgrænse under metrobyggeriet. Ifølge en tråd hér fra foråret 2020 var det meningen at sporet skulle retableres i 3. kvartal 2021. Men nu er det kvartal gået, metroen er bygget, og SSBen udløb for en måneds tid siden uden af blive fornyet. I eftermiddags var der stadig ikke noget spor, men TIB-S påstår uændret at det findes.

Jeg er med på at der ikke rigtig er noget konkret trafikalt behov der ville retfærdiggøre at bruge skattekroner på at genopbygge sporet (og overkørselsanlægget) her og nu -- ihvertfald ikke før der er afklaring på hvordan/hvorvidt man kan køre veterantog på Ringbanen, som i mellemtiden er blevet konverteret til CBTC. Og DSB sætter uden tvivl pris på det solide hegn ind mod spor 61, snarere end at graffitimalere kan vandre lige ind fra overkørslen. Men det undrer mig at der ikke synes at være nogen regelmæssig indikation af at skinnerne mangler ude i virkeligheden.

Der er for tiden en sporspærring på Østerport station i spor 61 ved Århusgade og Vordingborggade. Varigheden af denne kender jeg ikke

Avatar

Østerport - Lersøen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/10 2021, 09:06 (909 dage siden) @ Henning Makholm

Som det blev fremført ved sidste omgang er vores baner fastlagt ved lov (anlægslov mm.).
Det er ikke op til hverken Banedanmark, Metroselskabet eller andre instanser at beslutte i det stille at nedlægge en strækning. Heller ikke strækning 7.
Det er kun Folketinget, der ved lov kan nedlægge eksisterende baner.
Men der kan være sporspærringer i kortere og længere tid og det er det der er lige nu.
OK - det blev så ikke lige i 2021 de fik retableret sporet, men enten skal embedsmændene via Transportministeriet fremsætte forslag i Folketinget til at nedlægge banen og det fremgår ikke af regeringens lovkatalog at det vil ske i 21/22 eller også skal sporet retableres.
Så længe sporet stort set kun benyttes til veterantogskørsel og sålænge de ikke kan køre på S-banedelen af Ringbanen på grund af CBTC, så har det nok ingen hast.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 12:11 (909 dage siden) @ Michael Deichmann

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af larsht, 22/10 2021, 13:35 (909 dage siden) @ Henning Makholm

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.

Nogle af de forslag handlede også om Ringbanens tog (som pt holder i Klampenborg og København H om natten)

Østerport - Lersøen

af KKLD, 22/10 2021, 16:45 (909 dage siden) @ larsht

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.


Nogle af de forslag handlede også om Ringbanens tog (som pt holder i Klampenborg og København H om natten)

Holder de ikke også i Hellerup?

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 17:53 (909 dage siden) @ KKLD

Holder de ikke også i Hellerup?

TKS ser ud som om én af de ti stammer overnatter i Hellerup. Om aftenen er 3 ankomster markeret som "fortsætter uden stop til Klampenborg"; der er 3 materieltog Hl-Kl med eget tognummer og 3 Hl-Kh.

Om morgenen ankommer 6 materieltog fra Klampenborg og 4 fra København H, men det sidste af disse ankommer (fra Klampenborg) 07:26 efter alle ti stammer er i drift, så det står mig ikke helt klart hvad der foregår der. Der er også en forældreløs fodnote "kun mandag" på den pågældende side ...

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af larsht, 22/10 2021, 23:04 (909 dage siden) @ KKLD

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.


Nogle af de forslag handlede også om Ringbanens tog (som pt holder i Klampenborg og København H om natten)


Holder de ikke også i Hellerup?

Ikke om natten - slet ingen overnatning der

Gældende køreplan (TKS 21-4) mandage-torsdage:
676553 (SE) ankommer Klampenborg 18:16
677554 (SE) ankommer Klampenborg 18:28
678554 (SE) ankommer Klampenborg 18:40
678057 (SE) ankommer København H 19:08
679058 (SE) ankommer København H 19:20
677002 (SA) ankommer København H 00:58 (trykfejl i køreplan, toget bortfaldet)
676003 (SA) ankommer København H 01:08
670902 (SA) ankommer Klampenborg 01:01 (trykfejl i køreplanen, tid)
671902 (SA) ankommer Klampenborg 01:13 (trykfejl i køreplan, nummer)
672902 (SA) ankommer Klampenborg 01:25

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 23:24 (909 dage siden) @ larsht

Gældende køreplan (TKS 21-4) mandage-torsdage:
677002 (SA) ankommer København H 00:58 (trykfejl i køreplan, toget bortfaldet)
676003 (SA) ankommer København H 01:08

Så vidt jeg kan se viser køreplanen kun 677002 til at køre lørdag og søndag.

Køredagene fremgår ikke særlig klart; man er nødt til tjekke afsnitsnummeret i sidehovedet og krydsreferere med indholdsfortegnelsen. Side 170 siger "Afsnit 5.2" øverst, hvilket er ikke-personførende tog lørdag og søndag.

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af larsht, 22/10 2021, 23:33 (909 dage siden) @ Henning Makholm

Gældende køreplan (TKS 21-4) mandage-torsdage:
677002 (SA) ankommer København H 00:58 (trykfejl i køreplan, toget bortfaldet)
676003 (SA) ankommer København H 01:08


Så vidt jeg kan se viser køreplanen kun 677002 til at køre lørdag og søndag.

Køredagene fremgår ikke særlig klart; man er nødt til tjekke afsnitsnummeret i sidehovedet og krydsreferere med indholdsfortegnelsen. Side 170 siger "Afsnit 5.2" øverst, hvilket er ikke-personførende tog lørdag og søndag.

.....og deraf min kommentar om trykfejl i køreplan...... ;-)

Det jeg skrev er det der sker

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 23:36 (909 dage siden) @ larsht

.....og deraf min kommentar om trykfejl i køreplan...... ;-)

Det jeg skrev er det der sker

Ahaa, så forstår jeg hvad du mente. Jeg læste det som "trykfejl: toget er bortfaldet i virkeligheden selve om det stadig står i køreplanen".

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 23:57 (909 dage siden) @ larsht

I den anden retning, er 671022 også en trykfejl? Det synes at ankomme til Hellerup efter der er brug for det, og ville give meget bedre mening hvis det kørte 20 minutter tidligere så det kunne gå i drift som 675222 med afgang 07:08.

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af larsht, 22/10 2021, 23:58 (909 dage siden) @ Henning Makholm

I den anden retning, er 671022 også en trykfejl? Det synes at ankomme til Hellerup efter der er brug for det, og ville give meget bedre mening hvis det kørte 20 minutter tidligere så det kunne gå i drift som 675222 med afgang 07:08.

Jeg kigger lige - der svares om lidt ;)

Østerport - Lersøen

af larsht, 23/10 2021, 00:25 (909 dage siden) @ larsht

I den anden retning, er 671022 også en trykfejl? Det synes at ankomme til Hellerup efter der er brug for det, og ville give meget bedre mening hvis det kørte 20 minutter tidligere så det kunne gå i drift som 675222 med afgang 07:08.


Jeg kigger lige - der svares om lidt ;)

671015 (SA) fra Klampenborg 0455, bliver til 670215
679914 (SA) fra København H 0449, bliver til 671216
671016 (SA) fra Klampenborg 0519, bliver til 672217
676915 (SA) fra København H 0515, bliver til 673217
671017 (SA) fra Klampenborg 0542, bliver til 674218
671022 (SE) fra Klampenborg 0700, bliver til 675222
670022 (SE) fra Klampenborg 0710, bliver til 676222
678917 (SE) fra København H 0559, bliver til 677220
678918 (SE) fra København H 0619, bliver til 678220
671021 (SE) fra Klampenborg 0649, bliver til 679221

Så i gældende køreplan (ma-to, normalplan uden sporarbejder):
Kh-679914-....-671902-Kl
Kh-676915-....-677002-Kh
Kl-671015-....-670902-Kl
Kl-671016-...-672902-Kl
Kl-671017-...-676003-Kh
Alle ovenfor SA

Alle herunder SE
Kh-678917-....-677554-Kl
Kh-678918-....-678554-Kl
Kl-671021-....-678057-Kh
Kl-671022-....-679058-Kh
Kl-670022-....-676553-Kl

Østerport - Lersøen

af KKLD, 23/10 2021, 13:20 (908 dage siden) @ larsht

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.


Nogle af de forslag handlede også om Ringbanens tog (som pt holder i Klampenborg og København H om natten)


Holder de ikke også i Hellerup?


Ikke om natten - slet ingen overnatning der

Gældende køreplan (TKS 21-4) mandage-torsdage:
676553 (SE) ankommer Klampenborg 18:16
677554 (SE) ankommer Klampenborg 18:28
678554 (SE) ankommer Klampenborg 18:40
678057 (SE) ankommer København H 19:08
679058 (SE) ankommer København H 19:20
677002 (SA) ankommer København H 00:58 (trykfejl i køreplan, toget bortfaldet)
676003 (SA) ankommer København H 01:08
670902 (SA) ankommer Klampenborg 01:01 (trykfejl i køreplanen, tid)
671902 (SA) ankommer Klampenborg 01:13 (trykfejl i køreplan, nummer)
672902 (SA) ankommer Klampenborg 01:25

Mellem 18:00 og 19:00 er der 3 tog på Linje F der tages ud af drift og kører uden stop Hellerup-Klampenborg.
Hvordan kan det være at man ikke gør det samme med de andre tog?

Østerport - Lersøen

af larsht, 23/10 2021, 13:25 (908 dage siden) @ KKLD

Mellem 18:00 og 19:00 er der 3 tog på Linje F der tages ud af drift og kører uden stop Hellerup-Klampenborg.
Hvordan kan det være at man ikke gør det samme med de andre tog?

Det er et rigtigt godt spørgsmål - min egen tanke er at det er i bunden af myldretiden, så der er passagerer til det på det tidspunkt, men gør man det på andre tidspunkter tager det passagerer fra linje C - men som sagt - min egen tanke

Østerport - Lersøen

af KKLD, 23/10 2021, 13:38 (908 dage siden) @ larsht

Mellem 18:00 og 19:00 er der 3 tog på Linje F der tages ud af drift og kører uden stop Hellerup-Klampenborg.
Hvordan kan det være at man ikke gør det samme med de andre tog?


Det er et rigtigt godt spørgsmål - min egen tanke er at det er i bunden af myldretiden, så der er passagerer til det på det tidspunkt, men gør man det på andre tidspunkter tager det passagerer fra linje C - men som sagt - min egen tanke

Jeg tænker at det koster 0 kr.
Togene skal alligevel køre hen til Klampenborg St. og skifte retning så der er masser af tid til at få tømt toget.

De tog der skal til København H giver det måske mindre mening da toget skal vende på Hellerup og derfor bliver tømt der, i stedet for at man skal vente og kontrollere om der er folk med i toget på København H da det kører ligeud derfra og derfor koster det lidt tid og penge.

Men jeg har måske misforstået noget?

Østerport - Lersøen

af larsht, 23/10 2021, 13:42 (908 dage siden) @ KKLD

Mellem 18:00 og 19:00 er der 3 tog på Linje F der tages ud af drift og kører uden stop Hellerup-Klampenborg.
Hvordan kan det være at man ikke gør det samme med de andre tog?


Det er et rigtigt godt spørgsmål - min egen tanke er at det er i bunden af myldretiden, så der er passagerer til det på det tidspunkt, men gør man det på andre tidspunkter tager det passagerer fra linje C - men som sagt - min egen tanke


Jeg tænker at det koster 0 kr.
Togene skal alligevel køre hen til Klampenborg St. og skifte retning så der er masser af tid til at få tømt toget.

De tog der skal til København H giver det måske mindre mening da toget skal vende på Hellerup og derfor bliver tømt der, i stedet for at man skal vente og kontrollere om der er folk med i toget på København H da det kører ligeud derfra og derfor koster det lidt tid og penge.

Men jeg har måske misforstået noget?

Jeg tror du misforstod hvad jeg mente - det kommer hurtigt til at blive urentabelt at køre linje C hvis passagererne tager andre tog.

Østerport - Lersøen

af KKLD, 23/10 2021, 13:57 (908 dage siden) @ larsht

Mellem 18:00 og 19:00 er der 3 tog på Linje F der tages ud af drift og kører uden stop Hellerup-Klampenborg.
Hvordan kan det være at man ikke gør det samme med de andre tog?


Det er et rigtigt godt spørgsmål - min egen tanke er at det er i bunden af myldretiden, så der er passagerer til det på det tidspunkt, men gør man det på andre tidspunkter tager det passagerer fra linje C - men som sagt - min egen tanke


Jeg tænker at det koster 0 kr.
Togene skal alligevel køre hen til Klampenborg St. og skifte retning så der er masser af tid til at få tømt toget.

De tog der skal til København H giver det måske mindre mening da toget skal vende på Hellerup og derfor bliver tømt der, i stedet for at man skal vente og kontrollere om der er folk med i toget på København H da det kører ligeud derfra og derfor koster det lidt tid og penge.

Men jeg har måske misforstået noget?


Jeg tror du misforstod hvad jeg mente - det kommer hurtigt til at blive urentabelt at køre linje C hvis passagererne tager andre tog.

Jeg tror at vi taler forbi hinanden.

Hvorfra bliver det dyrere at lade alle tog fra Linje F der skal til depotet i Klampenborg (og ikke kun de 3 tog mellem 18:00-19:00) medtage passagerer uden stop Hellerup-Klampenborg?
For mit perspektiv koster det 0 kr.

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 23/10 2021, 16:46 (908 dage siden) @ larsht

Jeg tror du misforstod hvad jeg mente - det kommer hurtigt til at blive urentabelt at køre linje C hvis passagererne tager andre tog.

Nuvel, på det pågældende tidspunkt kører linje C jo alligevel ikke mere ...

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 23/10 2021, 16:42 (908 dage siden) @ KKLD

Tak til Lars for de detaljerede informationer!

Mellem 18:00 og 19:00 er der 3 tog på Linje F der tages ud af drift og kører uden stop Hellerup-Klampenborg.
Hvordan kan det være at man ikke gør det samme med de andre tog?

Mit umiddelbare gæt ville være at man gerne vil undgå at passagerer der egentlig kun ville til Charlottenlund eller Ordrup ender i Klampenborg på et tidspunkt hvor der ikke går nogen tog tilbage. Det ville være en besværlig kommunikation at varetage sent på natten når det standsningsmønster ellers ikke forekommer for personførende S-tog.

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af KKLD, 24/10 2021, 09:51 (907 dage siden) @ Henning Makholm

Tak til Lars for de detaljerede informationer!

Mellem 18:00 og 19:00 er der 3 tog på Linje F der tages ud af drift og kører uden stop Hellerup-Klampenborg.
Hvordan kan det være at man ikke gør det samme med de andre tog?


Mit umiddelbare gæt ville være at man gerne vil undgå at passagerer der egentlig kun ville til Charlottenlund eller Ordrup ender i Klampenborg på et tidspunkt hvor der ikke går nogen tog tilbage. Det ville være en besværlig kommunikation at varetage sent på natten når det standsningsmønster ellers ikke forekommer for personførende S-tog.

Jeg tror at du har ret.

Det ville koste penge at stoppe i Charlottenlund og Ordrup på et tidspunkt hvor der nok ikke er så mange passagerer.

Men natten efter fredag og lørdag kunne man gøre det (uden stop til Klampenborg), da Linje C kører :-) Der er også flere passagerer.

Østerport - Lersøen

af Svend, 22/10 2021, 17:22 (909 dage siden) @ larsht

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.


Nogle af de forslag handlede også om Ringbanens tog (som pt holder i Klampenborg og København H om natten)

Men vel ikke via strækning 7 fra Østerport..
;-)

--
Svend

Østerport - Lersøen

af larsht, 22/10 2021, 23:05 (909 dage siden) @ Svend

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.


Nogle af de forslag handlede også om Ringbanens tog (som pt holder i Klampenborg og København H om natten)


Men vel ikke via strækning 7 fra Østerport..
;-)

På ingen måde - bare via sporskifter fra spor 11 og 12 på Lersøen

Østerport - Lersøen

af Mads, 22/10 2021, 17:30 (909 dage siden) @ Henning Makholm

Jer er ikke bekymret for en egentlig nedlæggelse i nattens mulm og mørke.

Der har flere gange i årenes løb været forslag oppe om at anvende noget af det gamle rangerareal på Lersøen til vedligehold eller klargøring, og det giver stadig god mening at holde den mulighed i baghånden til hvis der i fremtiden skulle opstå et kapacitetsbehov nord for Boulevardbanen som ikke kan rummes på Østerport eller Helgoland. (Ellers skulle man til at skrælle et stykke af Charlottenlund Skov eller Dyrehaven, hvilket næppe ville være populært). Men for at holde muligheden i live, bliver sporet over til Lersøen -- eller i det mindste tracéen -- jo nødt til stadig at være der.

Det undrede mig mere at der ikke er noget synligt til at erstatte den SSB jeg husker, da den udløb.

Ifølge Google Maps / Street View er der ikke meget spor tilbage ved Lersøen.

https://www.google.com/maps/@55.7087794,12.5490292,3a,75y,318.29h,82.85t/data=!3m7!1e1!...

Østerport - Lersøen

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 17:45 (909 dage siden) @ Mads
redigeret af Henning Makholm, 22/10 2021, 18:37

Ifølge Google Maps / Street View er der ikke meget spor tilbage ved Lersøen.
https://www.google.com/maps/@55.7087794,12.5490292,3a,75y,318.29h,82.85t/data=!3m7!1e1!...

Det er vist et coronatestcenter under opstilling? Adressen passer ihvertfald.

Kan sagtens være væk om et par år hvis der bliver brug for et klargøringscenter -- og i så fald skal der nok laves nyt sporanlæg alligevel.

--
Henning Makholm

Østerport - Lersøen

af Henrik Prange, 22/10 2021, 11:41 (909 dage siden) @ Henning Makholm

Kommunen er ved at lave noget kloakarbejde som rammer sporet, og iøvrigt har medført at stien langs banen er spærret i en længere periode. Der er umiddelbart ud for boldbanerne ved Østre gasværk.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak