Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/10 2021, 18:54 (908 dage siden)

Jeg medgiver gerne, at jeg ikke har gennemregnet (eller gennemtænkt for den sags skyld) nedenstående - det har jeg ikke forudsætningerne for.

Så man er velkommen til at skyde idéen ned.

Idéen går ud på følgende:

Dobbeltsporet bane:

Først sender man et superlyntog afsted (250 km/t).
Bagefter sender man et "InterCity-tog" afsted med 200 km/t.
Herefter et "regionaltog" med 160-200 km/t.
Til slut et 1.500 meter godstog med 100-120(?) km/t.

På et eller andet tidspunkt, vil superlyntoget indhente godstoget i den "toggruppe", der blev sendt afsted i den toggruppe, der "ligger foran vores toggruppe".

I stedet for at bygge et nyt 1.500 meters overhalingsspor, som godstoget kunne køre ind på, kunne godstoget så i stedet køre over på venstre spor, standse, lade sig overhale, køre tilbage på højre spor og fortsætte kørslen? Idéen kræver naturligvis, at signalprogrammet er gennemført og at der ilægges 4 sporskifter passende steder.

Jeg kan ikke gennemskue, om der vil være "huller nok i osten" til, at godstoget kan benytte nabosporet som overhalingsspor. Samtidig opstår der vel et punktlighedsproblem, hvor forsinkede tog i den ene retning kan komme til at forsinke tog i den anden retning - et problem, der i dag stadig er velkendt fra enkeltsporede strækninger.

Jeg noterer mig i øvrigt, at idéen er overflødig de steder, hvor der i fremtiden er/bliver 4 spor (København-Ringsted, Odense- Kauslunde, Brejning-Daugaard og Hovedgård-Hasselager).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af Svend, 29/10 2021, 19:28 (908 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Husk på at der er en tilsvarende intensiv trafik i den modgående retning

--
Svend

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af esni, Frederikssund, 29/10 2021, 22:56 (908 dage siden) @ Svend

Husk på at der er en tilsvarende intensiv trafik i den modgående retning

Men det minder om systemet på Gotthardbanens nordrampe

--
Eskild

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af RasmusR, 29/10 2021, 21:41 (908 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man kigger på Google Maps og Openstreetmap, kan man hurtigt finde stationer hvor der er lange stræk med mere end 2 spor.

I Kolding er der mindst tre spor helt fra hvor sporene krydser åen i syd, og til Jens Holms vej i nord. Anslået afstand er 1.850 m, og så mangler der mindst et sporskifte i hver ende.

I Odense er der mindst tre spor fra det sted Svendborgbanen "løber sammen med" den fynske hovedbane i vest, og til Grønlandsgade i øst. Anslået afstand er 2.800 m. Også her mangler der sporskifter.

Der er sikkert flere lignende steder mellem Peberholm og Padborg.

Og så kræver det selvfølgelig at pågældende spor ikke er brugt til andet formål.

Er der noget særligt til hinder for at omdanne disse sidespor til lange overhalingsspor?

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af Henning Makholm ⌂, 29/10 2021, 22:56 (908 dage siden) @ RasmusR

Er der noget særligt til hinder for at omdanne disse sidespor til lange overhalingsspor?

Sådan lige bortset fra at sporskifter er dyre både i anlæg og drift -- og ombygning af sikringsanlæg til at kunne bruge de nye sporskifter i driften er rivedyrt?

(Et af målene for signalprogrammet er det burde gøre anden halvdel mindre smertefuldt. Tiden vil vise om det holder stik i praksis.)

--
Henning Makholm

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af RasmusR, 30/10 2021, 09:30 (907 dage siden) @ Henning Makholm

Er der noget særligt til hinder for at omdanne disse sidespor til lange overhalingsspor?


Sådan lige bortset fra at sporskifter er dyre både i anlæg og drift -- og ombygning af sikringsanlæg til at kunne bruge de nye sporskifter i driften er rivedyrt?

Klart, klart - men i disse tilfælde skal man ikke ud i arealanskaffelse andetsteds. Nogle steder vil man måske ikke engang behøve flere sporskifter, men kunne "flytte" eksisterende længere ud.

Desuden må man jo beslutte sig til om man vil have banen eller ej, og om man vil give gods på skinner bedre betingelser. I så fald kan det jo ikke være gratis. Og sammenlignet med andre kapacitetsudvidelser (på fx Øresund og Storebælt) er det måske ikke den dyreste løsning at gøre Danmark klar til 1.500-meter godstog.

Hvor mange overhalingssteder vil være nødvendige på strækningen Perberholm-Padborg, for at man kan have en stabil drift? 2? 5? 10?

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af Henning Makholm ⌂, 30/10 2021, 20:06 (907 dage siden) @ RasmusR

Klart, klart - men i disse tilfælde skal man ikke ud i arealanskaffelse andetsteds.

Hvis ikke man insisterer på at have sit overhalingsspor liggende inde i en by, er arealanskaffelsen nok den mindste post på budgettet.

Et nyanlagt 1500 m overhalingsspor langs en eksisterende jernbane fylder vel en eller højst to hektar i alt. Den mængde landbrugsjord kan det ikke koste mere end en halv million kroner at ekspropriere. Det er sporanlægget der er dyrt -- og der hjælper det ikke meget at der allerede ligger en gammel sporhale på stedet, hvis hverken under- eller overbygning er lavet eller vedligeholdt til at køre jævnlige godstog med fx 60 km/t. Mange steder ligger sporhalen end ikke i same niveau som hovedsporet, hvilket for eksempel er tilfældet i sydenden af Koldling som du nævner.

I sydenden af Kolding er der så yderligere det problem at hovedsporene ligger i en skarp kurver. Sporskifter i kurver er problematiske. De er dyrere at bygge og vedligeholde end lige sporskifter, og i almindelighed kræver de en hastighedsnedsættelse i det gennemgående spor på grund af manglende overhøjde. I praksis er det nok ikke til at afvige fra hovedsporet tidligere end det eksisterende sporskifte 116b lige før Buen -- medmindre man da fører et nyt vigespor hele vejen gennem kurven, hvilket kræver en ny bro og lukning af Riberdyb.

I nordenden af Kolding ligger der adskillige sporskifter i selve der spor du vil gøre til forlænget overhalingsspor. En god håndfuld af dem er håndbetjente, hvilket er fint til lejlighedsvis rangering på sigt, men absolut ikke til et spor der skal køres til/fra på signal. Disse skifter skal enten udstyres med sporskiftedrev og isolationer og inddrages i sikringsanlægget, eller nedlægges. Hvis de bevares, skal sidesporene forsynes med afløbssko eller dækningssporskifter.

--
Henning Makholm

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af fætter.guf, 30/10 2021, 05:36 (907 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det har jeg oplevet for nogle år siden på en SR strækning
Kørte materieltog til Fredericia en tidlig lørdag morgen, og på vej over Fyn, blev et godstog vestover sendt ad venstre spor fra Ullerslev til Marslev, mens jeg overhalede “indenom”
Det er bare mere bøvlet med SR og særligt ATC, da hastigheder ud og ind af venstre spor tit er lave.
Samtidig kræver det jo at der er plads til den øvelse i begge spor, så man ikke forsinket et modsat kørende tog
På en vekselsporsstrækning er det noget lettere at gennemfører, men ikke altid hensigtsmæssig.
Ingen tvivl at det bliver nemmere med OR og ETCS, men igen kræver det at tog i modsat køreretning ikke skal vente på “elefantvæddeløbet”

Hilsen
Lars

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af thomastog, 30/10 2021, 09:11 (907 dage siden) @ fætter.guf

Det har jeg oplevet for nogle år siden på en SR strækning
Kørte materieltog til Fredericia en tidlig lørdag morgen, og på vej over Fyn, blev et godstog vestover sendt ad venstre spor fra Ullerslev til Marslev, mens jeg overhalede “indenom”
Det er bare mere bøvlet med SR og særligt ATC, da hastigheder ud og ind af venstre spor tit er lave.

Uden togkontrol-anlæg, så har du ret.

Mon ikke det nærmere er sporskifterne der begrænser hastighederne med ATC ? ATC kan jo netop hæve hastigheden, i forhold til plain-SR kørsel ;-)

Hvad er den typiske hastighed eksempelvis i venstre spor, med og uden ATC ?

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af larsht, 30/10 2021, 12:52 (907 dage siden) @ fætter.guf

Det har jeg oplevet for nogle år siden på en SR strækning
Kørte materieltog til Fredericia en tidlig lørdag morgen, og på vej over Fyn, blev et godstog vestover sendt ad venstre spor fra Ullerslev til Marslev, mens jeg overhalede “indenom”
Det er bare mere bøvlet med SR og særligt ATC, da hastigheder ud og ind af venstre spor tit er lave.
Samtidig kræver det jo at der er plads til den øvelse i begge spor, så man ikke forsinket et modsat kørende tog
På en vekselsporsstrækning er det noget lettere at gennemfører, men ikke altid hensigtsmæssig.
Ingen tvivl at det bliver nemmere med OR og ETCS, men igen kræver det at tog i modsat køreretning ikke skal vente på “elefantvæddeløbet”

Hilsen
Lars

ATC er da netop en fordel i den situation da den tillader hastigheden sænket/hævet i forhold til togets længde - hvorimod uden ATC vil det være "hel udkørsels- hhv indkørselstogvej"

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af Rail, 30/10 2021, 13:13 (907 dage siden) @ larsht

Det har jeg oplevet for nogle år siden på en SR strækning
Kørte materieltog til Fredericia en tidlig lørdag morgen, og på vej over Fyn, blev et godstog vestover sendt ad venstre spor fra Ullerslev til Marslev, mens jeg overhalede “indenom”
Det er bare mere bøvlet med SR og særligt ATC, da hastigheder ud og ind af venstre spor tit er lave.
Samtidig kræver det jo at der er plads til den øvelse i begge spor, så man ikke forsinket et modsat kørende tog
På en vekselsporsstrækning er det noget lettere at gennemfører, men ikke altid hensigtsmæssig.
Ingen tvivl at det bliver nemmere med OR og ETCS, men igen kræver det at tog i modsat køreretning ikke skal vente på “elefantvæddeløbet”

Hilsen
Lars


ATC er da netop en fordel i den situation da den tillader hastigheden sænket/hævet i forhold til togets længde - hvorimod uden ATC vil det være "hel udkørsels- hhv indkørselstogvej"

Problemet med ATC uden linjeleder er at du kun får punkt opdateringen og derfor kan du risikere at skulle ret langt ned i fart før du får opdateringen - selvom lokomotivfører kan se at signalet har en køretilladelse.

Særligt VM'er og ATC kan være tidskrævende

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af larsht, 30/10 2021, 13:48 (907 dage siden) @ Rail

Det har jeg oplevet for nogle år siden på en SR strækning
Kørte materieltog til Fredericia en tidlig lørdag morgen, og på vej over Fyn, blev et godstog vestover sendt ad venstre spor fra Ullerslev til Marslev, mens jeg overhalede “indenom”
Det er bare mere bøvlet med SR og særligt ATC, da hastigheder ud og ind af venstre spor tit er lave.
Samtidig kræver det jo at der er plads til den øvelse i begge spor, så man ikke forsinket et modsat kørende tog
På en vekselsporsstrækning er det noget lettere at gennemfører, men ikke altid hensigtsmæssig.
Ingen tvivl at det bliver nemmere med OR og ETCS, men igen kræver det at tog i modsat køreretning ikke skal vente på “elefantvæddeløbet”

Hilsen
Lars


ATC er da netop en fordel i den situation da den tillader hastigheden sænket/hævet i forhold til togets længde - hvorimod uden ATC vil det være "hel udkørsels- hhv indkørselstogvej"


Problemet med ATC uden linjeleder er at du kun får punkt opdateringen og derfor kan du risikere at skulle ret langt ned i fart før du får opdateringen - selvom lokomotivfører kan se at signalet har en køretilladelse.

Særligt VM'er og ATC kan være tidskrævende

Det kan vi kun være HELT enige om

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog

af thomastog, 30/10 2021, 09:14 (907 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg medgiver gerne, at jeg ikke har gennemregnet (eller gennemtænkt for den sags skyld) nedenstående - det har jeg ikke forudsætningerne for.

Så man er velkommen til at skyde idéen ned.

Idéen går ud på følgende:

Dobbeltsporet bane:

Først sender man et superlyntog afsted (250 km/t).
Bagefter sender man et "InterCity-tog" afsted med 200 km/t.
Herefter et "regionaltog" med 160-200 km/t.
Til slut et 1.500 meter godstog med 100-120(?) km/t.

På et eller andet tidspunkt, vil superlyntoget indhente godstoget i den "toggruppe", der blev sendt afsted i den toggruppe, der "ligger foran vores toggruppe".

I dit eksempel, vil “superlyntoget” aldrig indhente godstoget… Med mindre det er en ringbane ;-)

/me kigger efter udgangs-døren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak