Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udkast til delrapport for Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/11 2021, 20:08 (891 dage siden)

Cowi sammenligner linjeføringer i en ny analyse af landanlæggene til en kommende Kattegatforbindelse. På Sjælland ser der ud til at være en klar favorit.
Bag betalingsmur.

Favoritten er ikke overraskende tilslutning i Fjenneslev.
Bortset fra at opgraderingsløsningen dømmes ude, synes der ikke at være særlig meget nyt i udkastet set fra et jernbanemæssigt synspunkt.

Fra DR:
DR Østjylland har været i kontakt med Transportministeriet, men de ønsker ikke at kommentere udkastet til rapporten og henviser til, at forundersøgelsen ikke er færdig. COWI henviser til Vejdirektoratet, som i et skriftligt svar oplyser, at "arbejdet med forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat er ikke afsluttet, idet en række analyser fortsat pågår".

- Rapporten er udleveret i forbindelse med en begæring om aktindsigt som Vejdirektoratet har modtaget. Rapporten er et udkast fra juli måned fra vores rådgiver (COWI), og afspejler situationen på daværende tidspunkt, skriver Vejdirektoratet i en mail til DR Østjylland.

-----------------

Jeg kan ikke umiddelbart finde link til selve udkastet i facebookgruppen.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Udkast til delrapport for Kattegatforbindelsen

af Henning Makholm ⌂, 13/11 2021, 17:57 (889 dage siden) @ Poul Brandt

Gad vide hvad Ingeniøren mener med at fra landfæstet i Jylland "skal der etableres vej og muligvis banestrækning til Ask syd for Aarhus" (min fremhævelse).

Hvis der ikke bliver til en ny banestræning på Jyllandssiden skal togene fra København måske ende i Odder? Så kan man tage letbanen videre!

--
Henning Makholm

Udkast til delrapport for Kattegatforbindelsen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/11 2021, 18:50 (889 dage siden) @ Henning Makholm

Gad vide hvad Ingeniøren mener med at fra landfæstet i Jylland "skal der etableres vej og muligvis banestrækning til Ask syd for Aarhus" (min fremhævelse).

Hvis der ikke bliver til en ny banestræning på Jyllandssiden skal togene fra København måske ende i Odder? Så kan man tage letbanen videre!

Det er fordi der arbejdes med to muligheder. Enten kombineret bil og tog forbindelse, eller en ren bilforbindelse.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak