Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto) (Jernbanen i dag)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/11 2021, 17:27 (866 dage siden)

MjbaD Köff 21 betjener stadigvæk FMC på Rønland (Cheminova).
Var her over middag en lille smuttur i Thyborøn, da jeg lige snuppede et billede af den.

[image]MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland. 13. november 2021 (tdr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto)

af Henning Makholm ⌂, 13/11 2021, 18:24 (866 dage siden) @ T. Rithmester

Hmm, de har jo rigtignok skrevet "Köff" på siden af den.

Hvad står det andet F for? Jeg mener at vide at det ene er for Flüssigkeitsgetriebe (og K og ö helholdsvis Kleinlok og Ölmotor).

--
Henning Makholm

Avatar

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/11 2021, 18:44 (866 dage siden) @ Henning Makholm

Hmm, de har jo rigtignok skrevet "Köff" på siden af den.

Hvad står det andet F for? Jeg mener at vide at det ene er for Flüssigkeitsgetriebe (og K og ö helholdsvis Kleinlok og Ölmotor).

Om det står for "Fisk", ved jeg ikke ( ;-) ) men det står på begge deres Köf'er.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto)

af Hansen, Hans Werner, 14/11 2021, 08:20 (866 dage siden) @ T. Rithmester

I følge Wikipedia under DB BR Köf III står bl.a. følgende:
Köf steht für Kleinlok mit Öl-(Diesel-)Motor und Flüssigkeitsgetriebe... direkt oversat til dansk:
Köf står for lille lokomotiv med olie-(diesel-) motor og hydraulisk gear.

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto)

af Steff, 14/11 2021, 10:41 (866 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

Godformiddag!

Deutsche Reichsbahn (DRG) ønskede i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne at normalisere motormateriellet, herunder rangertraktorerne. Efterhånden som nye typer blev udviklet og afprøvet, blev der fastlagt nogle grundkrav og fra 1931 kunne man inddele de mindre motortraktorer i såkaldte ”Leistungsgruppen (Lg.)” (trækkraftgrupper), indledningsvis gruppe I (op til 39 HK.) og II (40 HK til 149 HK.). Året efter oprettedes ”Arbeitsgemeinschaft Kleinlokomotiven” under medvirken af fabrikkerne Schwartzkopff (BEMAG), Deutz, Jung, og Krauss-Maffei. Denne arbejdsgruppe skulle så udvikle det kommende mindre motormateriel under hensyntagen til de udstukne linjer. Disse var bl.a.:

• Førerhus 380 mm. over skinneoverkant ad hensyn til let adgang til førerhuset.
• Rammer med en pladetykkelse på 30 mm.
• Hurtigtkørende enten benzin- eller dieselmotor.
• Dobbelte rullekæder på begge aksler.
• Rullelejer i akselkasserne.
• Mulighed for betjening i begge sider.
• Fodbremse a.h.t. traktorførerens mulighed for betjening af håndtag mv. i førerhuset.
• Langsgående trinbrætter i begge sider og
• Anvendelse af hydraulisk gear for traktorer i Leistungsgruppe II.

Allerede samme år kunne Schwartzkopff fremvise den første normaltraktor i Lg. I, nemlig Kb 4065.

Alle traktorerne havde hovedbetegnelsen ”Kleinlokomotive” (K). For yderligere at kunne kende forskel på de forskellige typer, blev de benævnt efter deres udstyr således:

• b = Benzol (Benzinmotor).
• ö = Öl (Dieselmotor).
• s = Speicher (Elektrisk motor med akkumulator).
• e = Elektrich (Elektrisk kraftoverføring med banemotor)
• f = Flüssigkeitsgetriebe (Hydraulisk kraftoverføring).

I 1933 kom så den første traktor med hydraulisk kraftoverføring (Kbf 4736), der i realiteten var stamfaderen til alle senere traktorer af Köf typen (”Kleinlokomotive, Öl-Antrieb, Kraftübertragung mit Flüssigkeitsgetriebe”).

Herunder en tegning af en af de første forsøgstraktorer og derefter en af de første "færdige Köf", Kb 4065 med benzinmotor.
[image]
Tegning Schwartzkopff.
[image]
Fabriksfoto Schwartzkopff.

--
Steffen Dresler

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto)

af Henning Makholm ⌂, 14/11 2021, 14:32 (865 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

I følge Wikipedia under DB BR Köf III står bl.a. følgende:
Köf steht für Kleinlok mit Öl-(Diesel-)Motor und Flüssigkeitsgetriebe... direkt oversat til dansk:
Köf står for lille lokomotiv med olie-(diesel-) motor og hydraulisk gear.

Netop. Jeg undrede mig så over at Midtjyske Jernbaner har litreret deres med to f'er.

--
Henning Makholm

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto)

af steenth, 14/11 2021, 15:29 (865 dage siden) @ Henning Makholm

I følge Wikipedia under DB BR Köf III står bl.a. følgende:
Köf steht für Kleinlok mit Öl-(Diesel-)Motor und Flüssigkeitsgetriebe... direkt oversat til dansk:
Köf står for lille lokomotiv med olie-(diesel-) motor og hydraulisk gear.


Netop. Jeg undrede mig så over at Midtjyske Jernbaner har litreret deres med to f'er.

Betegnelse af Køf med to f'er har været brugt et eller andet omfang tidligere hos DSB... Jeg kan se blev diskuteret på USENET i omkring 2010 i dk.fritid.jernbaner....

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto)

af bjergged, Zentralschweiz, 15/11 2021, 00:55 (865 dage siden) @ Henning Makholm

Hmm, de har jo rigtignok skrevet "Köff" på siden af den.

Hvad står det andet F for? Jeg mener at vide at det ene er for Flüssigkeitsgetriebe (og K og ö helholdsvis Kleinlok og Ölmotor).

Hvis man bruger det som ord, fremfor forkortelse, så vil det (på tysk) være naturligt at sætte et eksta f på, for at indikere at det er vokalen (ö) der er kort, ligesom man ser det i ordene Stoff, Griff, Schiff, Treff, mv.

Man ser dem i hvert fald tit omtalt som Köff på tyske fora. Hvorfor MjbaD har valgt at overtage den skrivemåde skal jeg dog ikke kunne sige.


Svenska-lok
DSB Bs293

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak