Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen (Trafikpolitik)

af 160578, 2/6 2011, 21:22 (4709 dage siden)

Hej alle

Jeg undre mig virkelig over den måde DSB og politikerne håndter IC4 sagen på.... Hvorfor river man ikke kontrakten i stykker for synes da snart at sagen er så klar at det er en naturlig ting at gøre..

Min egen mening er at jeg ikke tror politikerne og DSB har nosser nok til at gøre det. DSB og politikerne har sgu altid været så vattet og man vil helst ikke være "uvenner" med nogle...

Inden de tog fungere 100 % så går der nemt 5 år og til den tid skal man begynde og tænke på IC3 afløseren i regional trafikken..

Som jeg forstår sagen nu er den sådan at man vil lave en undersøgelse der tager år om man har mulighed for at komme ud af kontrakten, men i mine øjne er det en sylte krukke ) For i den tid undersøgelsen forgår kan meget ske med at få leveret flere tog og få rettet fejlene..

Hvor svær kan det være at sige nok er nok og undgå at få de umulige tog...

Jeg hører til dem der synes det tyske ICE er super lækkert og kan ikke forstå dem som siger der er noget skrammel... De kører da som en drøm og er 100 gange smukkere og bedre indrettet end de dødsyge IC3...

Drop nu den kontrakt fuldt ud og sende alle IC4 retur. Lej eller køb en masse ICE af DB og lad dem stå for fjern trafikken indtil man finder ny leverandør at IC5 og indtil man kan få leveret om 5-8 år. Alternativet kunne være at gå tilbage til vogne og loko, men sandsynligheden for det er nok lig 0...

Måske folket skulle rejse sig og sige til DSB og politikerne at NOK er NOK og at der er en grænse for galskaben for det danske folk og give italierne deres mog tog retur...


Var der iøvrigt nogle der sagde kopi cat ?? IC4 er da en kopi af ICE bare meget dårligere

http://www.jernbanen.dk/forum/images/uploaded/201106021922044de7e2dc704d5.jpg


http://www.jernbanen.dk/forum/images/uploaded/201106021922324de7e2f89c5f5.jpg

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af Langelandsbanen, 2/6 2011, 21:59 (4709 dage siden) @ 160578

Hej,

Ang. at Ic4 er en Kopi af ICE, vil jeg gerne spørge hvor du bygger dette?

Eneste lighed jeg raelt kan se er de skrå fronter. ;-)

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af 160578, 2/6 2011, 22:04 (4709 dage siden) @ Langelandsbanen

Nu skulle det med kopien ikke tages for mere end udseende ude fra ( som du selv sider snuden :-D )

Men ville hellere have en kommentar til IC4 farcen mm ;-)

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af Leif Jørgensen, København Ø., 2/6 2011, 22:54 (4709 dage siden) @ 160578

En ret væsentlig årsag til at man holder fast i IC4 er nok den simple, at vi taler om en kontrakt til flere milliarder, eller hvad der svarer til et års budget for en dansk gennemsnitskommune. Hvis man er bare lidt ansvarlig, smider man altså ikke så mange penge ud af vinduet for efterfølgende at bruge et tilsvarende beløb på en ny type tog, som ingen aner om kommer til at fungere bedre. Og dertil kommer at Ansaldobreda nok skal vide at sagsøge for kontraktbrud ,ligesom enten de eller DSB kommer til at stå med et antal mere eller mindre færdige tog, som næppe nogen gider købe.

Alternativet, de dieseldrevne ICE-TD er skam fine tog, men de 19 af slagsen der er bygget rækker altså ikke ret langt. Erstatte de 83 IC4 eller de 96 IC3 er i hvert fald helt udelukket. Nybygning skal du heller ikke sætte næsen op efter. Typen blev faktisk oprindelig kasseret af DB, fordi krængeteknikken ikke virkede. Og sammenlagt med at de vel efterhånden har et årti på bagen, så jeg tvivler på, at fabrikken umidelbart står og er klar til at bygge flere. Og så ser vi endda ganske bort fra, at den slags kontrakter skal i EU-udbud med deraf følgende begrænsninger af DSB's (eller DB's) valgfrihed og mulighed for at vælge kvalitet over penge.

Med venlige ICE-hilsner
Leif Jørgensen

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af 160578, 2/6 2011, 23:54 (4709 dage siden) @ Leif Jørgensen

Dejligt med nogle klare fact Leif :-)

var egentlig ikke klar over at der kun er bygger 19 stk af ICE-TD, troede det var mange flere...

Jeg synes da beviserne er klare for kontrakt brud op til flere gange fra Ansaldobreda side, men der kan selvfølgelig være lokumsaftaler vi ikke kender til, der annullere disse kontrakt brud.. Og de milliarder er vel KUN spildt hvis sagen tages i retten ellers kan staten og DSB vel søge erstatning hos dem ??

Er da også ret sikker på der intet sker i sagen med Ansaldobreda, for så var det nok sket for længst... Man kunne jo næste håbe fabrikken lukkede :-)

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af KimC, 3/6 2011, 07:51 (4709 dage siden) @ 160578

Jeg synes da beviserne er klare for kontrakt brud op til flere gange fra Ansaldobreda side, men der kan selvfølgelig være lokumsaftaler vi ikke kender til, der annullere disse kontrakt brud.. Og de milliarder er vel KUN spildt hvis sagen tages i retten ellers kan staten og DSB vel søge erstatning hos dem ??

Er da også ret sikker på der intet sker i sagen med Ansaldobreda, for så var det nok sket for længst... Man kunne jo næste håbe fabrikken lukkede :-)

IC4 er bestemt ikke det første danske offentlige indkøb der er afsporet helt. IC3 var også meget forsinkede i leveringen, og var et helved for passagererne de første mange år. ER togene fungerede heller ikke til at starte med.
Og så er der redningshelikoptere, tårnfalken, EDB systemer og meget meget mere. Ikke DSB, men offentlige indkøb.

DSB er sikkert lidt vage i formuleringerne, for hvis den sag bliver oprullet ved en retssag vil det næppe blive AnsaldoBreda der kommer til at stå med hele skylden for miseren. Virksomheder der har leveret teknologi til DSB kender denne virksomhed som en noget besværlig kunde der har svært ved at formulere hvad det i det hele taget er de vil have.
I de danske debatter har vi ikke hørt AB's version af sagen, men jeg synes "forliget" der blev indgået med AB omkring de mange problemer var så fordelagtig for AB at de må sidde med ganske stærke kort på hænderne.

Redningshelikopterne, Tårnfalken, og MJ lokomotiverne fungerer jo godt nok i udlandet, og lur mig om ikke IC4 en dag kommer til at gøre god fyldest et andet sted i verden.

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af thomash, 3/6 2011, 09:22 (4709 dage siden) @ 160578

var egentlig ikke klar over at der kun er bygger 19 stk af ICE-TD, troede det var mange flere...

Måske du skulle sætte dig lidt mere ind i tingene før du udtaler dig så? :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af 160578, 3/6 2011, 19:32 (4708 dage siden) @ thomash

var egentlig ikke klar over at der kun er bygger 19 stk af ICE-TD, troede det var mange flere...


Måske du skulle sætte dig lidt mere ind i tingene før du udtaler dig så? :)


Tror da ikke jeg skrev noget om antallet, så synes din udtalelse falder til jorden her :-)

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af thomash, 4/6 2011, 10:01 (4708 dage siden) @ 160578

var egentlig ikke klar over at der kun er bygger 19 stk af ICE-TD, troede det var mange flere...


Måske du skulle sætte dig lidt mere ind i tingene før du udtaler dig så? :)

Tror da ikke jeg skrev noget om antallet, så synes din udtalelse falder til jorden her :-)

Nej, men vidste du hvor mange sæt der var, ville du også vide det ikke var realistisk at leje/købe en masse af DB.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af steenth, 3/6 2011, 00:32 (4709 dage siden) @ Leif Jørgensen

En ret væsentlig årsag til at man holder fast i IC4 er nok den simple, at vi taler om en kontrakt til flere milliarder, eller hvad der svarer til et års budget for en dansk gennemsnitskommune. Hvis man er bare lidt ansvarlig, smider man altså ikke så mange penge ud af vinduet for efterfølgende at bruge et tilsvarende beløb på en ny type tog, som ingen aner om kommer til at fungere bedre. Og dertil kommer at Ansaldobreda nok skal vide at sagsøge for kontraktbrud ,ligesom enten de eller DSB kommer til at stå med et antal mere eller mindre færdige tog, som næppe nogen gider købe.

DSB mangler akut dieselmateriel - og de får nok hellere ikke lov til et nyt udbud med dieseltog, når det politiske er besluttet at man skal have i gang med elektrificering igen. Og et nyt udbud taget omkring 3-4 år før man kan leveres det først sæt. Specielt fordi det DSB har brugt for til fjerntog findes bare ikke. Men DSB har vurdering at ved forliget i maj 2009 kunne få projektet i hus - at det igen giver problemer - tjaa - det er den risiko de har valgt at løbe. For det var oplagt at standse der.

Alternativet, de dieseldrevne ICE-TD er skam fine tog, men de 19 af slagsen der er bygget rækker altså ikke ret langt.

Der er bygget 20 - men en af dem blev tabt på værkstedet.

Men reelt er de ICE-TD blevet meste danske - der DSB logo på de 13 af dem... de sidste 6 - de er vist ikke i brugt!?

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 3/6 2011, 14:03 (4709 dage siden) @ steenth

En ret væsentlig årsag til at man holder fast i IC4 er nok den simple, at vi taler om en kontrakt til flere milliarder, eller hvad der svarer til et års budget for en dansk gennemsnitskommune. Hvis man er bare lidt ansvarlig, smider man altså ikke så mange penge ud af vinduet for efterfølgende at bruge et tilsvarende beløb på en ny type tog, som ingen aner om kommer til at fungere bedre. Og dertil kommer at Ansaldobreda nok skal vide at sagsøge for kontraktbrud ,ligesom enten de eller DSB kommer til at stå med et antal mere eller mindre færdige tog, som næppe nogen gider købe.


DSB mangler akut dieselmateriel - og de får nok hellere ikke lov til et nyt udbud med dieseltog, når det politiske er besluttet at man skal have i gang med elektrificering igen. Og et nyt udbud taget omkring 3-4 år før man kan leveres det først sæt. Specielt fordi det DSB har brugt for til fjerntog findes bare ikke. Men DSB har vurdering at ved forliget i maj 2009 kunne få projektet i hus - at det igen giver problemer - tjaa - det er den risiko de har valgt at løbe. For det var oplagt at standse der.

Alternativet, de dieseldrevne ICE-TD er skam fine tog, men de 19 af slagsen der er bygget rækker altså ikke ret langt.

Der er bygget 20 - men en af dem blev tabt på værkstedet.

Men reelt er de ICE-TD blevet meste danske - der DSB logo på de 13 af dem... de sidste 6 - de er vist ikke i brugt!?

En ting burde DSB dog tage ved lære af. Der er bygget 20 ICE-TD. Hvorfor f*** byggede man ikke 10-20 IC4, og ventede med at lægge ordren på resten, til de 20 kørte tilfredsstillende?

Derudover så har DB for nyligt købt ICE tog igen fra Siemens. Var det i EU udbud, eller gælder reglerne kun for de små lande?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af UTJ, 3/6 2011, 15:10 (4709 dage siden) @ BlackThorneDK

En ting burde DSB dog tage ved lære af. Der er bygget 20 ICE-TD. Hvorfor f*** byggede man ikke 10-20 IC4, og ventede med at lægge ordren på resten, til de 20 kørte tilfredsstillende?

Derudover så har DB for nyligt købt ICE tog igen fra Siemens. Var det i EU udbud, eller gælder reglerne kun for de små lande?

1) mener faktisk at man argumenterede med at det var hyldevare (!) dengang man skrev kontrakten - altså alle komponenterne.

2) EU-udbud kan jo specificeres så man får det ønskede - og det behøver ikke være det billigste tilbud, for det bestemmes vægtningen af de enkelte kriterier i udbudsmaterialet.

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 3/6 2011, 18:58 (4708 dage siden) @ UTJ

En ting burde DSB dog tage ved lære af. Der er bygget 20 ICE-TD. Hvorfor f*** byggede man ikke 10-20 IC4, og ventede med at lægge ordren på resten, til de 20 kørte tilfredsstillende?

Derudover så har DB for nyligt købt ICE tog igen fra Siemens. Var det i EU udbud, eller gælder reglerne kun for de små lande?


1) mener faktisk at man argumenterede med at det var hyldevare (!) dengang man skrev kontrakten - altså alle komponenterne.

Det er jo forrykt. Det må vel være endnu et resultat, af at det værste man kan få af straf for den slags, er flere 'næser' i dagspressen...


2) EU-udbud kan jo specificeres så man får det ønskede - og det behøver ikke være det billigste tilbud, for det bestemmes vægtningen af de enkelte kriterier i udbudsmaterialet.

Jo men hvis DB på den måde kan forfordele Siemens, så kunne vi vel også have forfordelt Bombardier / Adtranz?
Det måtte have været noget med at specificere en kort udviklingstid, og at toget skulle kunne køre smertefrit sammen med IC3 / IR4?
Der er jo ikke mange andre virksomheder, der har erfaring i at bygge IC3, end Bombardier. Spørgsmålet er så hvor meget af denne erfaring, der reelt er bevaret her 15 - 20 år senere.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Hvorfor er DSB så vattet i IC4 farcen

af UTJ, 3/6 2011, 19:38 (4708 dage siden) @ BlackThorneDK

2) EU-udbud kan jo specificeres så man får det ønskede - og det behøver ikke være det billigste tilbud, for det bestemmes vægtningen af de enkelte kriterier i udbudsmaterialet.


Jo men hvis DB på den måde kan forfordele Siemens, så kunne vi vel også have forfordelt Bombardier / Adtranz?
Det måtte have været noget med at specificere en kort udviklingstid, og at toget skulle kunne køre smertefrit sammen med IC3 / IR4?
Der er jo ikke mange andre virksomheder, der har erfaring i at bygge IC3, end Bombardier. Spørgsmålet er så hvor meget af denne erfaring, der reelt er bevaret her 15 - 20 år senere.

Det er absolut ikke sikkert at det ville have været bedre med et produkt fra Randers. men høj vægtning af pris låser ordregiver i leverandørvalget. Det viser både Øresundsudbud (som selvfølgelig også har en politisk komponent) og IC4 udbuddet. Ansaldo kunne jo vinde ved blot at give et tilstrækkeligt lavt bud. Når man så gerne vil have tog som først skal opfindes, ja så bliver argumenter for at vælge en bestemt kendt teknisk løsning så meget sværere, og endnu mere umulig hvis ikke man har lagt sig fast på hvad man egentlig vil have og først skal i gang med den proces efter valg af leverandør.

Der er også ganske store fejl på nyleverede X31K-tog, men der ved man vel efterhånden hvordan man kan få de rettet til og selvfølgelig ikke lige så graverende som IC4.

Jo, man talte om "hyldevare", men glemte det da man skulle finde ud af hvad man ville have - har for mig at højhastighedsmoden spillede ind med det totale spild af perronlængde ved udformningen af fronterne, som der jo er tænkt ti af ved fem sammenkoblede sæt (som vi jo nok aldrig får at se).

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af LasseG, 3/6 2011, 18:21 (4708 dage siden) @ BlackThorneDK

Derudover så har DB for nyligt købt ICE tog igen fra Siemens. Var det i EU udbud, eller gælder reglerne kun for de små lande?

Det var i udbud for nogle år tilbage men DB stillede krav så kun Siemens var tilbage og de har så brugt hele på plads. DB vil også være helt sikkert på at kvaliteten er i top denne gang så de problemer der konkret er og har været i et par år med ICE3/ICE-T ikke gentager sig!

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen

af Svend, 4/6 2011, 11:42 (4708 dage siden) @ steenth

Alternativet, de dieseldrevne ICE-TD er skam fine tog, men de 19 af slagsen der er bygget rækker altså ikke ret langt.

Der er bygget 20 - men en af dem blev tabt på værkstedet.

Men reelt er de ICE-TD blevet meste danske - der DSB logo på de 13 af dem... de sidste 6 - de er vist ikke i brugt!?

ICE-TD/BR 605 var (og er) bestemt ikke en succes i Tyskland, bl a fik man aldrig kurvestyringen til at fungere som den skulle. Tyskerne er sikkert kisteglade over at togsættene nu er indsat i trafik mellem Danmark og Tyskland; alternativet er nok, at de fortsat ville være hensat på en opstillingsbanegård et eller andet sted syd for grænsen.

--
Svend

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak