Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/11 2021, 16:13 (878 dage siden)

I det svenske udbud af nattog mellem Stockholm og Hamburg bliver der kun ydet tilskud til kørsel på de dage hvor Snälltåget ikke også kører nattog. Derfor blev der spekuleret om SJ ville køre "for egen regning" på de dage hvor der ikke gives tilskud og det ser ud til at det bliver tilfældet.

DSB's køreplan og Deutsche Bahns rejseplan angiver nemlig at EuroNight togene mellem Stockholm og Hamburg kører dagligt fra 26. juni 2022.

Køreplanen bliver:
21:40 Hamburg Altona
22:24 Neumünster
00:30 Padborg
01:54 Odense
03:16-03:32 København H
03:49 CPH Lufthavn
09:54 Stockholm
(Toget standser flere steder i Sverige)

I modsatte retning kan jeg kun finde tider for Danmark og Tyskland:
00:05 København H
01:53 Odense
03:34 Padborg
05:37 Neumünster
06:35 Hamburg Altona

Toget kører lige bagefter sommer IC-nattoget hele vejen. IC-nattoget kører fra Kh 00:01 og ankommer til Altona 06:15.

--
Mvh Anders

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 16:56 (878 dage siden) @ andersj

Tiderne i Danmark er i TK22 tildelt DSB som EN 497 og EN 496. (Om søndagen er det sydgående løb dog EN 337 som har 3 timers ophold i Padborg før det forsætter sydpå).

Fra og til Sverige indeholder TKØ22 SJ-togene EN 50497 (Københavns Lufthavn 23:38, ankomst København H 23:31) og EN 50496 (af København H 03:32).

--
Henning Makholm

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af XAL Olesen, 28/11 2021, 17:08 (878 dage siden) @ Henning Makholm

Tiderne i Danmark er i TK22 tildelt DSB som EN 497 og EN 496. (Om søndagen er det sydgående løb dog EN 337 som har 3 timers ophold i Padborg før det forsætter sydpå).

Fra og til Sverige indeholder TKØ22 SJ-togene EN 50497 (Københavns Lufthavn 23:38, ankomst København H 23:31) og EN 50496 (af København H 03:32).

Tak for info. Men er der ikke en lille fejl her: Københavns Lufthavn 23:38, ankomst København H 23:31

Hvem og hvad trækker toget over Øresundbron?

Skiftes der lokomotiv i Malmø eller København?

På forhånd tak
XAL Olesen

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 17:18 (878 dage siden) @ XAL Olesen
redigeret af Henning Makholm, 28/11 2021, 17:32

Fra og til Sverige indeholder TKØ22 SJ-togene EN 50497 (Københavns Lufthavn 23:38, ankomst København H 23:31) og EN 50496 (af København H 03:32).

Tak for info. Men er der ikke en lille fejl her: Københavns Lufthavn 23:38, ankomst København H 23:31

Undskyld, jeg kan ikke skrive ordentligt af. Der er fejl i begge tider :-(
Faktisk er det: Københavns Lufthavn 23:28, København H 23:41.

Hvem og hvad trækker toget over Øresundbron?
Skiftes der lokomotiv i Malmø eller København?

Gode spøgsmål. I TKØ står togarten som EB 360, men det kan man som bekendt ikke regne med. Så vidt jeg ved er EB end ikke udstyret med svensk ATC, og modsat har SJ vist ikke nogen lokomotiver med dansk (bortset fra X2K-motorvognene som jeg ikke ved om kan køre selvstændigt). Det kan være de bliver nødt til at leje trækkraft mellem Malmø og København ind fra en af godsoperatørerne ...

--
Henning Makholm

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af XAL Olesen, 28/11 2021, 18:18 (878 dage siden) @ Henning Makholm

Hej Henning

Helt ok. Jeg er også svensk verdensmester i fejl 40.

Jeg synes jeg et-eller-andet-sted læste af nogle få EB skulle have det svenske sikkerhedssystem.

Jeg undrede mig lidt for det var/er blevet afvist her på sitet flere gange.

Mvh
XAL Olesen

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Rail, 28/11 2021, 20:06 (878 dage siden) @ XAL Olesen

Hej Henning

Helt ok. Jeg er også svensk verdensmester i fejl 40.

Jeg synes jeg et-eller-andet-sted læste af nogle få EB skulle have det svenske sikkerhedssystem.

Jeg undrede mig lidt for det var/er blevet afvist her på sitet flere gange.

Det er blevet afvist fordi der ikke er bestilt STM-SE til EB, så enkelt er det egentligt.

Derudover så hjælper det ikke meget med noget man skal bruge til juni.
EB er ikke engang godkendt til Tyskland på det tidspunkt, så det bliver nok svært at få Sverige ind foran

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af steenth, 28/11 2021, 22:05 (878 dage siden) @ Rail

Hej Henning

Helt ok. Jeg er også svensk verdensmester i fejl 40.

Jeg synes jeg et-eller-andet-sted læste af nogle få EB skulle have det svenske sikkerhedssystem.

Jeg undrede mig lidt for det var/er blevet afvist her på sitet flere gange.


Det er blevet afvist fordi der ikke er bestilt STM-SE til EB, så enkelt er det egentligt.

STM-SE kan komme senere, når der er brug for det.. Man bygger nogle lokomotiverne sådan, så de kan klare andre af de svenske krav, som lettere at klare ved bygningen end senere...

Derudover så hjælper det ikke meget med noget man skal bruge til juni.
EB er ikke engang godkendt til Tyskland på det tidspunkt, så det bliver nok svært at få Sverige ind foran

Tyskland venter også til at man har brug for det. En godkendelse kun noget vær, hvis den bliver brugt. Og en godkendelse, som ikke bliver brugt, forsvinder igen.... Mig bekendt er det småting, som mangler...

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Rail, 28/11 2021, 22:38 (878 dage siden) @ steenth

Hej Henning

Helt ok. Jeg er også svensk verdensmester i fejl 40.

Jeg synes jeg et-eller-andet-sted læste af nogle få EB skulle have det svenske sikkerhedssystem.

Jeg undrede mig lidt for det var/er blevet afvist her på sitet flere gange.


Det er blevet afvist fordi der ikke er bestilt STM-SE til EB, så enkelt er det egentligt.


STM-SE kan komme senere, når der er brug for det.. Man bygger nogle lokomotiverne sådan, så de kan klare andre af de svenske krav, som lettere at klare ved bygningen end senere...

Det ændre ikke på at der ikke er bestilt STM-SE til EB

Derudover så hjælper det ikke meget med noget man skal bruge til juni.
EB er ikke engang godkendt til Tyskland på det tidspunkt, så det bliver nok svært at få Sverige ind foran

Tyskland venter også til at man har brug for det. En godkendelse kun noget vær, hvis den bliver brugt. Og en godkendelse, som ikke bliver brugt, forsvinder igen.... Mig bekendt er det småting, som mangler...

Det har du skrevet flere gange herinde. Den tysk godkendelse skal bruges ultimo juni, men pt. er den nok først klar primo december næste år, så dit argument hænger ikke så godt sammen.

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af larsht, 28/11 2021, 22:39 (878 dage siden) @ Rail

Hej Henning

Helt ok. Jeg er også svensk verdensmester i fejl 40.

Jeg synes jeg et-eller-andet-sted læste af nogle få EB skulle have det svenske sikkerhedssystem.

Jeg undrede mig lidt for det var/er blevet afvist her på sitet flere gange.


Det er blevet afvist fordi der ikke er bestilt STM-SE til EB, så enkelt er det egentligt.


STM-SE kan komme senere, når der er brug for det.. Man bygger nogle lokomotiverne sådan, så de kan klare andre af de svenske krav, som lettere at klare ved bygningen end senere...


Det ændre ikke på at der ikke er bestilt STM-SE til EB

Derudover så hjælper det ikke meget med noget man skal bruge til juni.
EB er ikke engang godkendt til Tyskland på det tidspunkt, så det bliver nok svært at få Sverige ind foran

Tyskland venter også til at man har brug for det. En godkendelse kun noget vær, hvis den bliver brugt. Og en godkendelse, som ikke bliver brugt, forsvinder igen.... Mig bekendt er det småting, som mangler...


Det har du skrevet flere gange herinde. Den tysk godkendelse skal bruges ultimo juni, men pt. er den nok først klar primo december næste år, så dit argument hænger ikke så godt sammen.

Kilde?

Avatar

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 30/11 2021, 01:08 (877 dage siden) @ Rail

Det er blevet afvist fordi der ikke er bestilt STM-SE til EB, så enkelt er det egentligt.

Der er mangler stadig et kvalificeret svar på hvorfor man sprang EB 3227-3234 over i første omgang? Hvad gjorde at Siemens pludselig havde et behov for at holde dem tilbage og ændre i den oprindelige leveringsplan og -rækkefølge med kort varsel. Udover EB 3212, der af indlysende grunde kom lidt senere, har Siemens ellers været meget konsekvente og kontinuerlige i afsendelse af EB i fortløbende orden.

Det virker for mig også lidt besynderligt at SIEAG 193 965 skulle med til Danmark sammen med EB 3237 og EB 3238. Ud fra Banedanmark SR SSB 145-2021 kørte SIEAG 193 965 d. 13/10-14/10 2021 testkørsel over Øresund: "I forbindelse med afprøvning af køretøjer udstyret med togkontrolanlægget ETCS og DK-STM (jf. SR § 2 punkt 4. mobilt ATC-anlæg) og en tilsvarende svensk STM som skal passere systemskiftet på Peberholm skal der køres prøvetog på banestrækningen mellem Københavns Lufthavn Kastrup og Peberholm."
Citat: Banedanmark SR SSB 145-2021 udsendt 12/10 2021.

Lidt besynderligt at man bruger tid, penge og kræfter på sådanne prøvetog hvis igen jernbanevirksomheder er interesseret i dette og hvis den tyske godkendelse er mere presserende.

Man kan ikke lade være med at spekulere så længe ingen melder noget klart ud om hvad der ellers skal/kan være togmaskine for SJ nattoget over Øresund.

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af larsht, 30/11 2021, 01:09 (877 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det er blevet afvist fordi der ikke er bestilt STM-SE til EB, så enkelt er det egentligt.


Der er mangler stadig et kvalificeret svar på hvorfor man sprang EB 3227-3234 over i første omgang? Hvad gjorde at Siemens pludselig havde et behov for at holde dem tilbage og ændre i den oprindelige leveringsplan og -rækkefølge med kort varsel. Udover EB 3212, der af indlysende grunde kom lidt senere, har Siemens ellers været meget konsekvente og kontinuerlige i afsendelse af EB i fortløbende orden.

Det virker for mig også lidt besynderligt at SIEAG 193 965 skulle med til Danmark sammen med EB 3237 og EB 3238. Ud fra Banedanmark SR SSB 145-2021 kørte SIEAG 193 965 d. 13/10-14/10 2021 testkørsel over Øresund: "i forbindelse med afprøvning af køretøjer udstyret med togkontrolanlægget ETCS og DK-STM (jf. SR § 2 punkt 4. mobilt ATC-anlæg) og en tilsvarende svensk STM som skal passere systemskiftet på Peberholm skal der køres prøvetog på banestrækningen mellem Københavns Lufthavn Kastrup og Peberholm."

Lidt besynderligt at man bruger tid, penge og kræfter på sådanne prøvetog hvis igen jernbanevirksomheder er interesseret i dette og hvis den tyske godkendelse er mere presserende.

Man kan ikke lade være med at spekulere så længe ingen melder noget klart ud om hvad der ellers skal/kan være togmaskine for SJ nattoget over Øresund.

Har du eventuelt prøve at spørge det firma der rent faktisk driver pågældende nattog?

Avatar

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 30/11 2021, 01:18 (877 dage siden) @ larsht

Har du eventuelt prøve at spørge det firma der rent faktisk driver pågældende nattog?

Det er lettere at prikke til dem herinde der tydeligvis ved noget vi andre ikke ved. ;-)

SJ AB har ikke vendt tilbage på min henvendelse.

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af larsht, 30/11 2021, 01:45 (877 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Har du eventuelt prøve at spørge det firma der rent faktisk driver pågældende nattog?


Det er lettere at prikke til dem herinde der tydeligvis ved noget vi andre ikke ved. ;-)

SJ AB har ikke vendt tilbage på min henvendelse.

Der er jo også den mulighed at der ikke er nogle herinde der ved det ;)

Avatar

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 1/12 2021, 05:52 (876 dage siden) @ larsht

Der er jo også den mulighed at der ikke er nogle herinde der ved det ;)

Måske, men man får et andet indtryk. Det kan selvfølgelig også bare være røgslør. ;)

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=172251

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Rail, 7/12 2021, 23:15 (869 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Man kan ikke lade være med at spekulere så længe ingen melder noget klart ud om hvad der ellers skal/kan være togmaskine for SJ nattoget over Øresund.

Jeg forstår nysgerrigheden, men du kan jo tænke lidt over hvorfor der skal skiftes togmaskine i Svågertorp og ikke på Malmö C.

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Henning Makholm ⌂, 7/12 2021, 23:54 (869 dage siden) @ Rail

Jeg forstår nysgerrigheden, men du kan jo tænke lidt over hvorfor der skal skiftes togmaskine i Svågertorp og ikke på Malmö C.

Dén oplysning er da vist ny i forhold til resten af tråden?

Hvis den er sand, kunne en nærliggende tanke være at der vist er dieselforbud i Citytunneln.

(Er det for tiden muligt at køre mellem Malmö C og Östervärn?)

--
Henning Makholm

Avatar

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 8/12 2021, 00:02 (869 dage siden) @ Henning Makholm

Jeg forstår nysgerrigheden, men du kan jo tænke lidt over hvorfor der skal skiftes togmaskine i Svågertorp og ikke på Malmö C.


Dén oplysning er da vist ny i forhold til resten af tråden?

Hvis den er sand, kunne en nærliggende tanke være at der vist er dieselforbud i Citytunneln.

(Er det for tiden muligt at køre mellem Malmö C og Östervärn?)

Det er det. Der kører Pågatåg flere gange i timen den vej, men det ville da give mere mening at skifte lokomotiv på Malmö C. Hvad skulle forhindre en TME at koble bagpå den ankommende stamme på Malmö C og trække den til København H via Östervärn-Fosieby-Svågertop-Lermacken-Peberholm som Snälltåget eksempelvis gør?

Det gør det mere underligt hvis man skal koble en ekstra Rc6 på bagenden på Malmö C for at trække toget til Svågertorp for at skifte lokomotiv der endnu en gang.

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Henning Makholm ⌂, 8/12 2021, 00:06 (869 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det gør det mere underligt hvis man skal koble en ekstra Rc6 på bagenden på Malmö C for at trække toget til Svågertorp for at skifte lokomotiv der endnu en gang.

Hvis lokomotivskiftet skal være i Svågertorp, går jeg ud fra at toget må være kommet dertil via Hyllie, uden lokomotiv- eller retningsskifte på Malmö C.

--
Henning Makholm

Avatar

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 8/12 2021, 00:33 (869 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af Kaj Aage Holdt, 8/12 2021, 00:53

Hvis lokomotivskiftet skal være i Svågertorp, går jeg ud fra at toget må være kommet dertil via Hyllie, uden lokomotiv- eller retningsskifte på Malmö C.

Det ville da være en omvej...

Jeg har i Fastställd tågplan 2022 på Trafikverkerts hjemmeside fundet en kanal for Rst 497 Malmö C-Östervärn-Fosieby-Svågertorp-Lernacken-Paberholm. Der er umiddelbart ikke lagt ophold ind på Svågertorp og toget har udgangspunkt fra Malmö C.

[image]

Det er ikke lykkedes mig at tyde grafen for Hässleholm-Malmö C for at se hvad tid toget ankommer nordfra da toggangen er alt for tæt.


Jeg har dog fundet 50496 den anden vej.

[image]

..og 496 på grafen for Malmö-Hässleholm da toggangen ikke er så tæt på dette tidspunkt.

[image]

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Henning Makholm ⌂, 8/12 2021, 00:53 (869 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hvis lokomotivskiftet skal være i Svågertorp, går jeg ud fra at toget må være kommet dertil via Hyllie, uden lokomotiv- eller retningsskifte på Malmö C.


Så du mener man springer Malmö C over og kører direkte Malmö Gbg-Östervärn-Svågertorp?

Øhm, nej, så ville man jo netop ikke komme via Hyllie.

(Hyllie er stationen ved sydportalen af Citytunneln. Tog der kommer nordfra kan efter Hyllie enten køre mod sydvest og ende på broen, eller mod sydøst og ende i Svågertorp. Min hypotese -- under antagelse af at der er rigtigt at lokomotivskiftet skal ske i Svågertorp -- er at toget må have gjort stop på Malmö C nedre og derfra kørt via Triangeln T og Hyllie til Svågertorp hvor det så skifter både lokomotiv og retning).

Jeg deler din undren over hvorfor lokomotiv- og retningsskiftet ikke lige så vel kan ske på Malmö C øvre, men bragte blot mit bedste forsøg på at få "Rail"s påstand til at give en slags mening.

--
Henning Makholm

Avatar

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 8/12 2021, 00:57 (869 dage siden) @ Henning Makholm

Øhm, nej, så ville man jo netop ikke komme via Hyllie.

Jeg havde misforstået hvad du mente og da det gik op for mig nåede jeg at rette mit opslag på samme tid som du skrev.

Det kunne være en mulighed, men det ville nok gøre det ekstra besværligt at køre den vej.

Jeg er spændt på hvad det ender med, men vil nu satse mine penge på at der skiftes maskine på Malmö C øvre og køres direkte til København via Kontinentalbanen.

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af larsht, 8/12 2021, 04:59 (869 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hvis lokomotivskiftet skal være i Svågertorp, går jeg ud fra at toget må være kommet dertil via Hyllie, uden lokomotiv- eller retningsskifte på Malmö C.


Det ville da være en omvej...

Jeg har i Fastställd tågplan 2022 på Trafikverkerts hjemmeside fundet en kanal for Rst 497 Malmö C-Östervärn-Fosieby-Svågertorp-Lernacken-Paberholm. Der er umiddelbart ikke lagt ophold ind på Svågertorp og toget har udgangspunkt fra Malmö C.

[image]

Det er ikke lykkedes mig at tyde grafen for Hässleholm-Malmö C for at se hvad tid toget ankommer nordfra da toggangen er alt for tæt.


Jeg har dog fundet 50496 den anden vej.

[image]

..og 496 på grafen for Malmö-Hässleholm da toggangen ikke er så tæt på dette tidspunkt.

[image]

Den svenske tjenestekøreplan for tåg 1-699 viser at 497 kører gennem Svågertorp kl 2345 uden stop.

Øvrige tog findes her i bilag 4.

God jagt

SJ nattog - hvilken trækkraft over Øresund?

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/12 2021, 00:19 (876 dage siden) @ Henning Makholm

(bortset fra X2K-motorvognene som jeg ikke ved om kan køre selvstændigt).

Det kan de og så må de jo køre til Rungsted Kyst for at blive vendt på drejeskiven.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

SJ nattog - hvilken trækkraft over Øresund?

af Henning Makholm ⌂, 1/12 2021, 01:26 (876 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

(bortset fra X2K-motorvognene som jeg ikke ved om kan køre selvstændigt).


Det kan de og så må de jo køre til Rungsted Kyst for at blive vendt på drejeskiven.

Pragtfuldt. Så skal vi bare* have elektrificeret drejeskiven**, så er den i vinkel!

* Og finde en passende koblingsvogn, idet det ikke ser ud som om den har normalt træktøj og puffere bagtil.

** Men hellere den på Otto Busses Vej, hvor der er plads til at vende hele lokomotivet på en gang.

--
Henning Makholm

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af XAL Olesen, 28/11 2021, 18:44 (878 dage siden) @ andersj

DSB's køreplan og Deutsche Bahns rejseplan angiver nemlig at EuroNight togene mellem Stockholm og Hamburg kører dagligt fra 26. juni 2022.

Jeg har ret svært ved at finde Deutsche Bahns køreplan for EN496 og EN497.

Tilsyneladende mener DB at EN496 først skal starte i Padborg. Se bare her:

[image]


[image]


Tilsvarende viser SJ og Snälltåget ikke noget nattog fra og med den 26/6 2022.

Besynderligt

Mvh
XAL Olesen

SJ nattog Stockholm-Hamburg dagligt fra 26. juni 2022

af mikkelhansen, Lunderskov, 1/12 2021, 12:18 (876 dage siden) @ XAL Olesen

DSB's køreplan og Deutsche Bahns rejseplan angiver nemlig at EuroNight togene mellem Stockholm og Hamburg kører dagligt fra 26. juni 2022.

Jeg har ret svært ved at finde Deutsche Bahns køreplan for EN496 og EN497.

Tilsyneladende mener DB at EN496 først skal starte i Padborg.

Så vidt vides, hedder 496 faktisk 342 i Tyskland, 497 hedder 343, og 337 (søndag nat) hedder 333.
Jeg ved ikke om disse kan slås op på db.de, men det er de numre der er meldt ud indtil videre til kørslen i Tyskland, som i øvrigt varetages af "BahnTouristikExpress" (BTE). Der køres formentlig med tysk et-systems Vectron til/fra Padborg.

--
Hilsen
Mikkel


Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak