Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanen i Lyngby i fredags (Generelt)

af Ottoemil, 28/11 2021, 17:08 (877 dage siden)

Godaften i forummet.
I fredags var jeg i Lyngby, og her er et par billeder.

[image]
Det kommende stoppested Lyngby Centrum


[image]
Lyngby Torv


[image]
Lyngby Torv


[image]
Buddingevej ved S-banebroen


[image]
Klampenborgvej


[image]

v.h.
Ottoemil

Letbanen i Lyngby i fredags

af Per Sørensen, 28/11 2021, 20:31 (876 dage siden) @ Ottoemil

G aften,
var også forbi for et par uger siden, men da var de gået i stå, vistnok fordi de manglede et par skinner fra en Hobbybutik.

Det har vi vel allesammen prøvet.:-D

[image]

Letbanen i Lyngby i fredags

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 21:06 (876 dage siden) @ Per Sørensen

Hobbybutik? Det ligner mest min nevøs Brio-tog. :-P

--
Henning Makholm

Letbanen i Lyngby i fredags

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/11 2021, 20:43 (876 dage siden) @ Ottoemil

Lidt sjovt at skinnerne beskyttes med asfald

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Letbanen i Lyngby i fredags

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 21:04 (876 dage siden) @ hummel_62

Er der overhovedet skinner nede under asfalten? Jeg havde fået indtryk af at de først skulle lægges i på et senere tidspunkt, hvor asfalten så bliver fræset op fra betonrammerne igen.

(Hvorledes det er hensigten at bære sig ad med at justere sporet efter den øvelse er mig lidt af en gåde, så det er muligt jeg har misforstået processen).

--
Henning Makholm

Letbanen i Lyngby i fredags

af jaer, 28/11 2021, 22:35 (876 dage siden) @ Henning Makholm

(Hvorledes det er hensigten at bære sig ad med at justere sporet efter den øvelse er mig lidt af en gåde, så det er muligt jeg har misforstået processen).

Det er jo en del af konceptet med slab-track: meget mindre løbende vedligehold. Og hvad vil du justere i et fast tracé?

/Jan

Letbanen i Lyngby i fredags

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 23:56 (876 dage siden) @ jaer

(Hvorledes det er hensigten at bære sig ad med at justere sporet efter den øvelse er mig lidt af en gåde, så det er muligt jeg har misforstået processen).

Det er jo en del af konceptet med slab-track: meget mindre løbende vedligehold. Og hvad vil du justere i et fast tracé?

Uanset om der er mindre løbende vedligehold skal sporet jo i første omgang kunne bygges så det ligger nogenlunde lige. Det har jeg lidt svært ved at se hvordan man får til at ske når betonklodserne først er placeret og støbt ind i asfalt før der er noget spor at måle efter på. Der kræves jo noget bedre præcision end ved almindeligt brolæggerabejde.

--
Henning Makholm

Letbanen i Lyngby i fredags - ingen skinner

af XAL Olesen, 29/11 2021, 19:04 (875 dage siden) @ Henning Makholm

Er der overhovedet skinner nede under asfalten? Jeg havde fået indtryk af at de først skulle lægges i på et senere tidspunkt, hvor asfalten så bliver fræset op fra betonrammerne igen.

Takket være op til flere tandlægebesøg i Lyngby (min barndomsby m.m.) er jeg kommet forbi både Klampenborgvej og Rådhustorvet og set udviklingen der.

Der er INGEN skinner under asfalten. Men hvorfor der lægges asfalt er jeg ikke klar over. Beskyttelse indtil der monteres skinner+

Mvh
XAL Olesen

Letbanen i Lyngby i fredags - ingen skinner

af Ottoemil, 29/11 2021, 20:00 (875 dage siden) @ XAL Olesen

God aften!

Arealet på Lyngby Torv, hvor der er fyldt asfalt i 'rillerne', er for tiden (mens tidl. fortov og cykelsti bygges om) fodgænger- og cyklistzone + der køres med arbejdsbiler. Så, uden at vide det, går jeg ud fra, at rillerne er fyldt, for at fodgængere og cyklister ikke skal komme til skade.

Jeg må indrømme, at da jeg tog billederne i første indlæg i denne tråd, ventede jeg, til der var færrest muligt/ingen fodgængere eller cyklister-

v.h.
Ottoemil

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak