Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Designmanual (Generelt)

af Theis Andersen, Kastrup, 28/11 2021, 21:41 (872 dage siden)

Er det muligt at få fat i en Designmanual? den fra 70'erne. [image]

--
[image]

DSB Designmanual

af Steff, 29/11 2021, 17:24 (872 dage siden) @ Theis Andersen

Kære Jan og Theis

Den designmanual Theis eftersøger (som jeg kan se det på billederne) er "Jens Nielsen" udgaven, altså med start 1974.

Den viste er fra DSB SOV perioden (Pias) med skriften Via, altså omkring årtusindeskiftet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DSB Designmanual

af Togmand123, 29/11 2021, 18:00 (872 dage siden) @ Steff

Kære Jan og Theis

Den designmanual Theis eftersøger (som jeg kan se det på billederne) er "Jens Nielsen" udgaven, altså med start 1974.

Den viste er fra DSB SOV perioden (Pias) med skriften Via, altså omkring årtusindeskiftet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jeg mener den viste designmanual er fra 2012 hvor vingehjulet blev rødt i stedet for grønt.

DSB Designmanual

af andersj, Aalborg, 29/11 2021, 18:20 (872 dage siden) @ Togmand123

Kære Jan og Theis

Den designmanual Theis eftersøger (som jeg kan se det på billederne) er "Jens Nielsen" udgaven, altså med start 1974.

Den viste er fra DSB SOV perioden (Pias) med skriften Via, altså omkring årtusindeskiftet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Jeg mener den viste designmanual er fra 2012 hvor vingehjulet blev rødt i stedet for grønt.

Der står i hvert fald 25. oktober 2012 på alle siderne.

--
Mvh Anders

DSB Designmanual

af Steff, 29/11 2021, 19:20 (872 dage siden) @ Togmand123

Kære alle

Ja, den udgave der bliver henvist til er en revideret udgave fra 2012 af 1998 udgaven som jeg henviste til. Altså hvor "Designperioden" (Jens Nielsens fra 1974) endte med røde personvogne, de rød/sorte diesellokomotiver etc.

I 1998 designmanualen (Pia Nielsen) fik DSB nye signalfarver og logo for at vise, at det IKKE mere var den gamle "etat" med en generaldirektør, men et nu selvstændigt offentligt selskab.
Det hele jo +/- nogle år i udførelsen.

Så hvis ønsket fra Theis´s side er den første "Corporate design manual" indført med K74 ff, skal 2012 udgaven ikke anskaffes/bruges. Bl.a. er der jo tale om en anden og ny skrifttyper (Via), opsætning, design, signalfarver og, og, og, altså helt anderledes end 1974 udgaven, der var den egentlige første "Corporate design manual" anvendt i Danmark, bortset fra BP Olie-kompagniets, der havde anvendt moderselskabets manual (BP London) i mange år før.

Håber det hjælper lidt på begreberne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DSB Designmanual

af Niels Munch, 29/11 2021, 19:28 (872 dage siden) @ Steff

Lige et PS, Steff, DSBs designchef 1996 - 2010 hed Pia Bech Mathiesen.

M.v.h.
Niels

DSB Designmanual

af Jan K., 29/11 2021, 23:23 (871 dage siden) @ Steff

Hvis man kigger i den linkede manual, indeholder den en del links til DSB's webside, hvor der kan downloades yderligere manualer.
Disse "virker" ikke mere, så... ved nogen hvor så?

Teoretisk burde alle versioner vel ligge hos jernbanearkivaler.dk under DSB instrukser... :-)

DSB MBF483Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak