Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Udkast til lovforslag om ombygning af Aarhus H (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/11 2021, 18:19 (851 dage siden)

Udkast til lovforslag om ombygning af Aarhus er netop offentliggjort:

Ministerens følgebrev.

Udkastet til lovforslag (95 sider).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Udkast til lovforslag om ombygning af Aarhus H

af steenth, 30/11 2021, 13:41 (850 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Udkast til lovforslag om ombygning af Aarhus er netop offentliggjort:

Det er et udkast til høring... Den bliver først fremsat senere med de ændringer, som høringen giver.

Ministerens følgebrev.

Udkastet til lovforslag (95 sider).

Lovteksten fylder kun 6 sider plus 1 side bilag. Resten er bemærkninger, hvor der også en beskrivelse af projektet.

Mvh
Steen

Avatar

Opdateret høringsudkast til forslag til lov ....... Aarhus H

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/12 2021, 17:57 (849 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ministeren skriver i dag 1. december 2021:

"Ekstern høring af udkast til lovforslag om ombygning af Aarhus H – opdateret udkast

I forlængelse af mit brev af 29. november 2021 sender jeg hermed en opdateret version af udkast til lovforslag om ombygning af Aarhus H. Det skyldes, at der er opdaget en fejl i bilag 1 på side 7. Kortet er i denne version opdateret.

Derudover er der ikke foretaget justeringer af udkastet til lovforslag".

Følgebrev:

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/TRU/bilag/76/2491657.pdf

Opdateret høringsudkast til forslag til lov om ombygning af Aarhus H (95 sider inkl. bemærkninger):

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/TRU/bilag/76/2491658.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ombygning af Aarhus H - ugler i mosen?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2022, 17:01 (779 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 9/2 2022, 17:23

Ministeren har i dag fremsat lovforslaget i Folketinget

Lovforslaget

Jeg har ikke sammenholdt lovforslaget med det lovforslag, som var i høring tidligere.

Men: Djævlen ligger jo altid i detaljen, så når der i lovforslagets bemærkninger står, at spor 2-7 forlænges og får en effektiv længde på "op til 320 meter", hvad er det så, man forsøger at nedtone/skjule? Og tro mig, det er ikke en tilfældighed, at man anvender den formulering. Det er en "ren Banedanmark".

Er der nogen der har et bud på (meget gerne dokumenteret), hvad Banedanmark er ude på? Jeg ved, det lyder konspiratorisk. Men lur mig.

I alt, hvad jeg hidtil har set og læst i sagen, har man talt om at skulle kunne ekspedere tog på op til 320 meter. Nu taler man lige pludselig om perroner på op til 320 meter. Trafikfolk ved, at der er en ret træls forskel på de to begreber.

Med konspiratoriske hilsner

Thomas Boberg Nielsen

Ombygning af Aarhus H - ugler i mosen?

af Rail, 9/2 2022, 17:30 (779 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ministeren har i dag fremsat lovforslaget i Folketinget

Lovforslaget


Jeg har ikke sammenholdt lovforslaget med det lovforslag, som var i høring tidligere.

Men: Djævlen ligger jo altid i detaljen, så når der i lovforslagets bemærkninger står, at spor 2-7 forlænges og får en effektiv længde på "op til 320 meter", hvad er det så, man forsøger at nedtone/skjule? Og tro mig, det er ikke en tilfældighed, at man anvender den formulering. Det er en "ren Banedanmark".

Er der nogen der har et bud på (meget gerne dokumenteret), hvad Banedanmark er ude på? Jeg ved, det lyder konspiratorisk. Men lur mig.

I alt, hvad jeg hidtil har set og læst i sagen, har man talt om at skulle kunne ekspedere tog på op til 320 meter. Nu taler man lige pludselig om perroner på op til 320 meter. Trafikfolk ved, at der er en ret træls forskel på de to begreber.


https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ombygning-af-A...

Side 11: "Øget kapacitet, perronforlængelse
og ombygning af perronspor
Perronerne på Aarhus H tilpasses de sænkede spor og
forlænges mod vest, så der kan betjenes tog på op til
320 meter. Forlængelsen af perronerne medfører, at
afstanden mellem spor 2 og 3 og mellem spor 4 og 5
forøges, samtidigt skal alle sporskifterne rykkes ud på
den anden side af Frederiks Bro.
For at øge kapaciteten yderligere og gøre togafviklin-
gen mere fleksibel, etableres der et nyt perronspor 8
med tilhørende perron mellem det nuværende perron-
spor 7 og Værkmestergade, se nedenstående kort
"

Ombygning af Aarhus H - ugler i mosen?

af RasmusD, 9/2 2022, 17:47 (779 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I alt, hvad jeg hidtil har set og læst i sagen, har man talt om at skulle kunne ekspedere tog på op til 320 meter. Nu taler man lige pludselig om perroner på op til 320 meter. Trafikfolk ved, at der er en ret træls forskel på de to begreber.

Kan du uddybe den forskel for de uindviede?

Avatar

Ombygning af Aarhus H - ugler i mosen?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2022, 18:04 (779 dage siden) @ RasmusD

I alt, hvad jeg hidtil har set og læst i sagen, har man talt om at skulle kunne ekspedere tog på op til 320 meter. Nu taler man lige pludselig om perroner på op til 320 meter. Trafikfolk ved, at der er en ret træls forskel på de to begreber.


Kan du uddybe den forskel for de uindviede?

Det er et emne, der i dén grad kan hidse trafikfolk op, for i teorien kan du ekspedere et 330 meters tog ved en 275 meters perron. Det er bare meget mere bøvlet.

Efter at jeg havde skrevet mit oprindelige indlæg, dukkede høringsnotatet op, og heri tæves der videre i emnet (se nedenfor). Bemærk hvor elegant Banedanmark ikke lover, at alle perroner bliver 330 meter lange. Man lover blot, at tog på op til 330 meter kan ekspederes (med eller uden bøvl) ved dem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Ombygning af Aarhus H - ugler i mosen?

af krabsen, 9/2 2022, 17:47 (779 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke sammenholdt lovforslaget med det lovforslag, som var i høring tidligere.

Men: Djævlen ligger jo altid i detaljen, så når der i lovforslagets bemærkninger står, at spor 2-7 forlænges og får en effektiv længde på "op til 320 meter", hvad er det så, man forsøger at nedtone/skjule? Og tro mig, det er ikke en tilfældighed, at man anvender den formulering. Det er en "ren Banedanmark".

Er der nogen der har et bud på (meget gerne dokumenteret), hvad Banedanmark er ude på? Jeg ved, det lyder konspiratorisk. Men lur mig.

I alt, hvad jeg hidtil har set og læst i sagen, har man talt om at skulle kunne ekspedere tog på op til 320 meter. Nu taler man lige pludselig om perroner på op til 320 meter. Trafikfolk ved, at der er en ret træls forskel på de to begreber.

Hvis djævelen er i detaljen, skal man også selv have styr på detaljen ;-)
Der står ifølge dig ikke perroner på op til 320 meter, men spor med effektiv længde på op til 320 meter. Det indikerer jo at den faktisk længde kan være større, så der er plads til en vis buffer i standsning m.v.

Ombygning af Aarhus H - ugler i mosen?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 9/2 2022, 19:48 (778 dage siden) @ krabsen

DSBs nye togsæt er ca 110 meter lange. Tre togsæt sammenkoblet vil have ca 320 meter mellem forreste og bageste dør.
Lasse

HectorrailSvenska-lok

Jernbanebøger

Nordvestfyenske Jernbane

Nordvestfyenske Jernbane. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak