30-minutters drift til Grenå fra 3. januar (Generelt)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 30. november, 2021, 19:16 (52 dage siden)

Sikringsanlægget i Trustrup er nu endelig ved at være på plads og letbanen kan derfor fra 3. januar forlænge et antal tog i myldretiden fra Ryomgård til Grenå så der bliver halvtimesdrift.

Køreplanerne kan hentes her: https://www.midttrafik.dk/koreplaner/letbanen/letbanens-koreplaner/

Installationen af sikringsanlægget på den nye krydsningsstation ved Vestre Strandallé betyder imidlertid en totalspærring af banen mellem Østbanetorvet-(Lystrup) fra 3. januar til 10. marts. Togene fra L2 over Lisbjerg fortsætter i denne periode videre til Grenå hvilket medfører en forlængelse af rejsetiden på et kvarter. Jeg forstår dog ikke helt hvorfor det er nødvendigt at totalspærrer.

Læringen må være at det er dyrt at være fattig/ubeslutsom. Havde man fået krydsningsstationerne i Trustrup og Vestre Strandallé lavet på den oprindelige kontrakt med ASAL havde man sparet en del penge og gener for passagererne.
Kommer afgreningen til Aarhus Ø vil det også kræve en spærring af både L1 og L2 fordi man ikke byggede den oprindeligt, som man har gjort i Odense. I Odder vil det også medføre gener når der skal etableres opstillingsspor og måske også krydsningsspor ved Rude Havvej.
Trinbrættene Risskov Strandpark, Hessel og Thorsager blev også bygget udover den oprindelig kontrakt.

Sådan som jeg vurderer det har der været for mange kokke (staten, regionen og fire kommuner) inde over det samlede projekt og der har været for lidt fokus på økonomistyring og konsekvenser når man ved de enkelte parter har udskudt del-projekter.

I bund og grund ser man den samme problemstilling ved metroen i København hvor der bygges efter kommunegrænser og i mindre grad efter at nedbringe trængslen på tværs af kommunerne. Der er nogle skævheder i hvordan anlæg og drift af disse skinneprojekter finansieres, for kommunerne og regionerne kan ofte ikke bære de ekstra omkostninger ved både anlæg og drift der er i forhold til buskørsel. Lokalbanerne er også en udfordring fordi der ikke er råd til sporudskiftninger eller togkontrolanlæg - hvorfor skal sikkerheden være højere på en enkeltsporet statsbane med ETCS i forhold til en lokalbane med ydre signaler uden ATP/ATC/ETCS?

Nå, det blev lidt længere en planlagt. Men det er en reel problemstilling især i Hovedstadsområdet hvor kommunerne er geografisk små og hvor regionen burde spille en større rolle i finansiering, planlægning og drift af den kollektive trafik for at skabe mere sammenhæng.

--
Mvh Anders

Metro linjer / togkontrol ( 30-minutters drift til Grenå )

af steenth, tirsdag 30. november, 2021, 20:04 (52 dage siden) @ andersj

I bund og grund ser man den samme problemstilling ved metroen i København hvor der bygges efter kommunegrænser og i mindre grad efter at nedbringe trængslen på tværs af kommunerne. Der er nogle skævheder i hvordan anlæg og drift af disse skinneprojekter finansieres, for kommunerne og regionerne kan ofte ikke bære de ekstra omkostninger ved både anlæg og drift der er i forhold til buskørsel. Lokalbanerne er også en udfordring fordi der ikke er råd til sporudskiftninger eller togkontrolanlæg - hvorfor skal sikkerheden være højere på en enkeltsporet statsbane med ETCS i forhold til en lokalbane med ydre signaler uden ATP/ATC/ETCS?

Nu er metro mest til lokal trafik i København. Det er meget svært at finde steder i forstæderne, hvor der grundlag for en metrolinje. Hvidovre har regnet på en forlængelse fra Ny Ellebjerg. Men selv med en endestation på Hvidovre hospital, så er området ikke tæt om bebygget til at kunne skaffe passager nok.

Og jeg er enig i at lokalbanerne burde have togkontrolanlæg, som kunne være på niveau med ATC-togstop eller ETCS niveau 1 LS. Men det er svært, når det er svært at finde midler til den nødvendig renovering af Østbanen...

Nå, det blev lidt længere en planlagt. Men det er en reel problemstilling især i Hovedstadsområdet hvor kommunerne er geografisk små og hvor regionen burde spille en større rolle i finansiering, planlægning og drift af den kollektive trafik for at skabe mere sammenhæng.

Regionerne er økonomisk svage på trafik. De får allerede for lidt til kunne drifte og vedligeholde både bus og togdrift på ordentligt vis.... Jeg har stadig i tankerne, da hovedstadsområdet have ansvaret for S-tog, hvor det var svært at finansiere uforudsete udgifter. Regionerne har de samme problemer ved stigende udgifter eller faldende indtægter. De kan kun spare sig ud af problemerne.

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af pjl, tirsdag 30. november, 2021, 21:13 (51 dage siden) @ andersj

Sikringsanlægget i Trustrup er nu endelig ved at være på plads og letbanen kan derfor fra 3. januar forlænge et antal tog i myldretiden fra Ryomgård til Grenå så der bliver halvtimesdrift.

Køreplanerne kan hentes her: https://www.midttrafik.dk/koreplaner/letbanen/letbanens-koreplaner/

Installationen af sikringsanlægget på den nye krydsningsstation ved Vestre Strandallé betyder imidlertid en totalspærring af banen mellem Østbanetorvet-(Lystrup) fra 3. januar til 10. marts. Togene fra L2 over Lisbjerg fortsætter i denne periode videre til Grenå hvilket medfører en forlængelse af rejsetiden på et kvarter. Jeg forstår dog ikke helt hvorfor det er nødvendigt at totalspærrer.

Strækningen forvaltes af Banedanmark...men det kan man umiddelbart se ud af længden på projektet.

Så "kunderne" må sgu bare vente,

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af jaer @, tirsdag 30. november, 2021, 21:15 (51 dage siden) @ pjl

Strækningen forvaltes af Banedanmark...men det kan man umiddelbart se ud af længden på projektet.

Næ, den forvaltes af Aarhus Letbane.

/Jan

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af Banemanden, onsdag 01. december, 2021, 01:20 (51 dage siden) @ jaer

Strækningen forvaltes af Banedanmark...men det kan man umiddelbart se ud af længden på projektet.

Næ, den forvaltes af Aarhus Letbane.

/Jan

Ejes af Banedanmark, forvaltes af Aarhus Letbane :)

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af MadsVestkjær, Aarhus, tirsdag 30. november, 2021, 21:19 (51 dage siden) @ andersj

Det ses også at køreplanen for L2 er blevet ændret. Blandt andet kører togene fra Mårslet nu kun til Universitetshospitalet, mens togene mod Lystrup udgår fra Aarhus H

--
Mvh. Mads Thomsen

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af Lyntoget, tirsdag 30. november, 2021, 23:10 (51 dage siden) @ MadsVestkjær

Den 11 Marts 22 kommer der nok en ny kørerplan igen

Togene til Lystrup forsætter til Hornslet Ryomgård Grenaa og skal kører med tango sæt
det er nok derfor Mårslet togene er ændret

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af andersj @, Aalborg, onsdag 01. december, 2021, 00:55 (51 dage siden) @ Lyntoget

Den 11 Marts 22 kommer der nok en ny kørerplan igen

Togene til Lystrup forsætter til Hornslet Ryomgård Grenaa og skal kører med tango sæt
det er nok derfor Mårslet togene er ændret

Ja, det er rigtigt.

Normalt kører L2 et omløb der hedder Lystrup-Odder-Lisbjergskolen-Mårslet-Lystrup, så hvis man ikke ændrer løbet så vil alle tog på Odder- og Grenåbanen skulle køre med Tango.

Det bliver interessant at se køreplanen fra marts, for Vestre Strandallé skulle gøre det muligt at køre hvert kvarter Aarhus H-Hornslet og have samdrift mellem Odderbanen og Grenåbanen.

--
Mvh Anders

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af jaer @, torsdag 02. december, 2021, 12:43 (50 dage siden) @ andersj

Det bliver interessant at se køreplanen fra marts, for Vestre Strandallé skulle gøre det muligt at køre hvert kvarter Aarhus H-Hornslet og have samdrift mellem Odderbanen og Grenåbanen.

Hvilket så sker efter skolernes sommerferie, altså august 22.

Stiften.dk

/Jan

30-minutters drift til Grenå fra 3. januar

af Rørvig Station, torsdag 02. december, 2021, 12:53 (50 dage siden) @ andersj

Sikringsanlægget i Trustrup er nu endelig ved at være på plads og letbanen kan derfor fra 3. januar forlænge et antal tog i myldretiden fra Ryomgård til Grenå så der bliver halvtimesdrift.

Regner man med at strækningen allerede er sneryddet 3. januar? Der er kun 32 dage til.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen