Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby (Trafikpolitik)

af Niels Munch @, onsdag 01. december, 2021, 14:53 (257 dage siden)

Bystyret i den svenske by Uppsala, der havde sporvej 1906-1953, har godkendt planerne for en sporvej i kommunen, se mere her: https://www.railwaygazette.com/projects-and-planning/uppsala-council-approves-tram-plan... . (Fordrer log-in, gratis registrering).

Den nye linje, der bliver 17 km over en strækning fra Centralstationen til byens sydlige forstæder, kan stå færdig i 2029 med anlægsstart i 2023-24 - under forudsætning af, at staten bidrager med 50% af infrastrukturens anlægsomkostninger.

Et par af byens gamle sporvogne er i øvrigt bevaret, bl.a. nr. 12, der 1911-1945 var en Odense-motorvogn, og som nu findes på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm:

[image]
OS nr. 12 (1945-1953 Uppsala nr. 12) på Sporvejsmuseet, 24.05.2010 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af Eyolf, onsdag 01. december, 2021, 17:04 (257 dage siden) @ Niels Munch

Og nr. 10 befinner seg på Musispårvägen i Malmköping i Sverige:
[image]

(De to guttene i røde trøyer og lyse bukser er mine to sønner. De er selv pappaer nå). Av en eller annen uforståelig grunn er det det eneste bildet jeg har derfra.

Avatar

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, torsdag 02. december, 2021, 14:45 (256 dage siden) @ Niels Munch

Herlig nyhed - og tillykke til Uppsala.
Så bliver Uppsala en "rigtig" storby.

Aalborg har fuld gang i deres Skod+ bus projekt - som på ingen måde vil løfte Aalborg ud af det provinsielle præg, som de horder af busser i byens gader så glimrende bidrager til.
Selvom projektet så blev kaldt Supersupersuperplusplusplusbus, så er og bliver de kommende busser i deres lånte fjer - i form af strømlinet letbaneforklædning - stadig kun skrumplende bumlebybusser, som ud over bl.a. ikke-eksisterende komfort, rystelser i huse langs ruterne, pibende bremser m.m. også udmærker sig ved at forurene overfladevandet fra vejene med mikropartikler fra slitage af dæk og bremser, at bidrage til sporkøring i asfalten, samt et højere energiforbrug pr. personkilometer sammenlignet med en letbane.

Uppsala med sine 177.000 indbyggere har set lyset - mens Aalborg med sine 211.000 indbyggere fortsat er så busforelsket, at det lykkedes at prakke dem sådan en kopivare på.
Sandsynligvis kommer ingen af beslutningstagerne til at skrumple rundt i Supersupersuperplusplusplusbusserne - men vi siger da så mange tak og ønsker Aalborg et stort tillykke - eller no'et.
Det forgange døgn har med al tydelighed vist, hvor sårbar gummihjulsbaseret transport er ved snefald - bybusserne i Aalborg har stået stille siden i går eftermiddag, mens NJ's tog nu ruller igen og kører omtrent planmæssigt.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af krabsen, torsdag 02. december, 2021, 15:24 (256 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hånende, sarkastiske indlæg bør normalt ikke besvares, da de ofte bygger mere på fordomme end fakta.

Det bør dog bemærkes, at valget af BRT i stedet for Letbane ikke er taget i Aalborg men skyldes, at staten ikke alligevel ikke ville deltage i medfinansiering af en letbane.

Men kan så i øvrigt med erfaringerne fra Aarhus fundere over, om Sohngaardsholmsvej som en nordvendt bakke monstro ville være mere medgørlig end Randersvej.

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af Niels Bak, torsdag 02. december, 2021, 21:55 (256 dage siden) @ krabsen

Hånende, sarkastiske indlæg bør normalt ikke besvares, da de ofte bygger mere på fordomme end fakta.

Det bør dog bemærkes, at valget af BRT i stedet for Letbane ikke er taget i Aalborg men skyldes, at staten ikke alligevel ikke ville deltage i medfinansiering af en letbane.

Men kan så i øvrigt med erfaringerne fra Aarhus fundere over, om Sohngaardsholmsvej som en nordvendt bakke monstro ville være mere medgørlig end Randersvej.

Og man kan så supplere med at det i historien fra Uppsala er klart, at planerne kun bliver til noget, hvis der kommer medfinansiering fra staten - altså helt den samme situation som i Ålborg, bare med fem års forskydning, så man ikke har svaret endnu.

Det er ikke meget forfatteren af det forrige indlæg har sat sig ind i sagerne...

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af mikedk2100, fredag 03. december, 2021, 08:29 (255 dage siden) @ Niels Bak

Hånende, sarkastiske indlæg bør normalt ikke besvares, da de ofte bygger mere på fordomme end fakta.

Det bør dog bemærkes, at valget af BRT i stedet for Letbane ikke er taget i Aalborg men skyldes, at staten ikke alligevel ikke ville deltage i medfinansiering af en letbane.

Men kan så i øvrigt med erfaringerne fra Aarhus fundere over, om Sohngaardsholmsvej som en nordvendt bakke monstro ville være mere medgørlig end Randersvej.


Og man kan så supplere med at det i historien fra Uppsala er klart, at planerne kun bliver til noget, hvis der kommer medfinansiering fra staten - altså helt den samme situation som i Ålborg, bare med fem års forskydning, så man ikke har svaret endnu.

Det er ikke meget forfatteren af det forrige indlæg har sat sig ind i sagerne...

Men det virker trods alt som om, at svenskerne er noget mere positivt stemt for sporvogne (ja kollektiv trafik i det hele taget) end danskerne. Både blandt befolkningen, men også politisk set.

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af Niels Bak, fredag 03. december, 2021, 12:48 (255 dage siden) @ mikedk2100

Hånende, sarkastiske indlæg bør normalt ikke besvares, da de ofte bygger mere på fordomme end fakta.

Det bør dog bemærkes, at valget af BRT i stedet for Letbane ikke er taget i Aalborg men skyldes, at staten ikke alligevel ikke ville deltage i medfinansiering af en letbane.

Men kan så i øvrigt med erfaringerne fra Aarhus fundere over, om Sohngaardsholmsvej som en nordvendt bakke monstro ville være mere medgørlig end Randersvej.


Og man kan så supplere med at det i historien fra Uppsala er klart, at planerne kun bliver til noget, hvis der kommer medfinansiering fra staten - altså helt den samme situation som i Ålborg, bare med fem års forskydning, så man ikke har svaret endnu.

Det er ikke meget forfatteren af det forrige indlæg har sat sig ind i sagerne...


Men det virker trods alt som om, at svenskerne er noget mere positivt stemt for sporvogne (ja kollektiv trafik i det hele taget) end danskerne. Både blandt befolkningen, men også politisk set.

Det er korrekt, og jeg vil også gætte på at Uppsala får sin statsbevilling til den nye sporvej.
Men problemet i DK er altså landspolitisk og ikke visionsløshed hos lokalpolitikerne i Ålborg (i det her tilfælde. Deres generelle trafikpolitiske prioriteringer skal jeg undlade at udtale mig om, men blot notere at de kostede borgmesteren et gevaldigt valgnederlag.

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af mikkelwf, fredag 03. december, 2021, 08:59 (255 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Herlig nyhed - og tillykke til Uppsala.
Så bliver Uppsala en "rigtig" storby.

Aalborg har fuld gang i deres Skod+ bus projekt - som på ingen måde vil løfte Aalborg ud af det provinsielle præg, som de horder af busser i byens gader så glimrende bidrager til.
Selvom projektet så blev kaldt Supersupersuperplusplusplusbus, så er og bliver de kommende busser i deres lånte fjer - i form af strømlinet letbaneforklædning - stadig kun skrumplende bumlebybusser, som ud over bl.a. ikke-eksisterende komfort, rystelser i huse langs ruterne, pibende bremser m.m. også udmærker sig ved at forurene overfladevandet fra vejene med mikropartikler fra slitage af dæk og bremser, at bidrage til sporkøring i asfalten, samt et højere energiforbrug pr. personkilometer sammenlignet med en letbane.

Uppsala med sine 177.000 indbyggere har set lyset - mens Aalborg med sine 211.000 indbyggere fortsat er så busforelsket, at det lykkedes at prakke dem sådan en kopivare på.
Sandsynligvis kommer ingen af beslutningstagerne til at skrumple rundt i Supersupersuperplusplusplusbusserne - men vi siger da så mange tak og ønsker Aalborg et stort tillykke - eller no'et.
Det forgange døgn har med al tydelighed vist, hvor sårbar gummihjulsbaseret transport er ved snefald - bybusserne i Aalborg har stået stille siden i går eftermiddag, mens NJ's tog nu ruller igen og kører omtrent planmæssigt.

Bare lige for at få tallene på plads:

Aalborg: 119.219 (2021) indbyggere, (Aalborg-Nørresundby 142.937 indbyggere (2021)), kommunen: 219.487 indbyggere (2021)
https://da.wikipedia.org/wiki/Aalborg

Uppsala: 165.456 indbyggere (2020), kommunen: 236.509 indbyggere (2021)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala

Så ud fra tallene er det nok ret beset nemmere at få vedtaget et letbaneprojekt i Uppsala, med flere indbyggere end Aalborg.

Men ja, det ville da være dejligt med en mere progressiv tilgang til letbaner.
Især her i Kjøbenhavnstrup er det uden for min fatteevne at f.eks. 5C (med de nye lede busser) endnu ikke er omlagt til letbane.

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby

af andersj @, Aalborg, fredag 03. december, 2021, 14:22 (255 dage siden) @ mikkelwf

Herlig nyhed - og tillykke til Uppsala.
Så bliver Uppsala en "rigtig" storby.

Aalborg har fuld gang i deres Skod+ bus projekt - som på ingen måde vil løfte Aalborg ud af det provinsielle præg, som de horder af busser i byens gader så glimrende bidrager til.
Selvom projektet så blev kaldt Supersupersuperplusplusplusbus, så er og bliver de kommende busser i deres lånte fjer - i form af strømlinet letbaneforklædning - stadig kun skrumplende bumlebybusser, som ud over bl.a. ikke-eksisterende komfort, rystelser i huse langs ruterne, pibende bremser m.m. også udmærker sig ved at forurene overfladevandet fra vejene med mikropartikler fra slitage af dæk og bremser, at bidrage til sporkøring i asfalten, samt et højere energiforbrug pr. personkilometer sammenlignet med en letbane.

Uppsala med sine 177.000 indbyggere har set lyset - mens Aalborg med sine 211.000 indbyggere fortsat er så busforelsket, at det lykkedes at prakke dem sådan en kopivare på.
Sandsynligvis kommer ingen af beslutningstagerne til at skrumple rundt i Supersupersuperplusplusplusbusserne - men vi siger da så mange tak og ønsker Aalborg et stort tillykke - eller no'et.
Det forgange døgn har med al tydelighed vist, hvor sårbar gummihjulsbaseret transport er ved snefald - bybusserne i Aalborg har stået stille siden i går eftermiddag, mens NJ's tog nu ruller igen og kører omtrent planmæssigt.


Bare lige for at få tallene på plads:

Aalborg: 119.219 (2021) indbyggere, (Aalborg-Nørresundby 142.937 indbyggere (2021)), kommunen: 219.487 indbyggere (2021)
https://da.wikipedia.org/wiki/Aalborg

Uppsala: 165.456 indbyggere (2020), kommunen: 236.509 indbyggere (2021)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala

Så ud fra tallene er det nok ret beset nemmere at få vedtaget et letbaneprojekt i Uppsala, med flere indbyggere end Aalborg.

Men ja, det ville da være dejligt med en mere progressiv tilgang til letbaner.
Især her i Kjøbenhavnstrup er det uden for min fatteevne at f.eks. 5C (med de nye lede busser) endnu ikke er omlagt til letbane.

Indbyggertal kan ikke rigtig bruges til så meget igen når der planlægges disse projekter. Her går man efter hvor mange rejsende/borgere/arbejdspladser/uddannelsespladser der er på en given korridor. I Aalborg bygger man tæt og højt langs korridoren hvor plusbussen kommer og der er adskillige uddannelsesinstitutioner langs ruten.

At man bygger tæt og højt skyldes at man oprindeligt ville løfte det i forvejen høje passagergrundlag til at matche kapacitetn på en letbane.
Jeg er bare bange for at man overvurdere den praktiske kapacitet i de 24 meter busser, så man fra dag 1 har en underdimensioneret løsning. I starten sagde man at busserne ville have plads til "150-200" passagerer, men de busser der er købt har en teoretisk kapacitet på 155 passagerer hvilket i grove træk svarer til en praktisk kapacitet på knap 100 passagerer. Desuden kommer Nyt Aalborg Universitetshospital også til at ligge for enden af ruten og topografien samt afstanden til resten af byen gør at andelen af cykelpendlere til hospitalet bliver meget beskeden.

Her i Danmark er vi gode til at bygge underdimensionerede løsninger (minimetroen, Københavns Lufthavn station, letbanetog uden automatkoblinger så man ikke kan køre med to togsæt på Odder- og Grenåbanen osv.) og det bliver svært at få flere ombord i den kollektive trafik hvis der fra dag 1 køres med 100% belægning.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak