Meget begrænset togdrift i Nordjylland (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 01. december, 2021, 18:44 (51 dage siden)

I Rold Skov væltede et eller flere træer ved 15-tiden og spærrede for DSB's togdrift mellem Aalborg og Hobro. Der blev indsat to togbusser fra Hobro, men trafikken og føret på vejene er helt håbløse. Sidste NJ tog fra Aalborg mod Skørping kørte 15:30 og det blev næsten 40 minutter forsinket ved Støvring på vej tilbage til Aalborg. Herefter har NJ heller ikke kørt til Skørping.

Mellem Aalborg og Frederikshavn er der meget begrænset togdrift pga. forskellige forhindringer - det ser ud til at der kører et tog hver anden time. Jeg overhørte bl.a. en lokomotivfører fra NJ sige at der var fastkørte biler i overkørslen i Nørresundby.

De fleste NT-busser inkl. bybusserne i Aalborg blev indstillet fra klokken 16.

Der holder to varme IC3'er i spor 4 i Aalborg, men de er selvfølgelig aflåste - man kan jo ikke have at de strandede passagerer har et varmt sted at vente. I Tyskland er det ellers normalt at man stiller tog til rådighed som varmestuer ved større nedbrud. I 2018 overnattede jeg og en masse andre eksempelvis i en ICE 1 på Hamburg Hbf efter at et uvejr havde spærret alle strækninger ud af Hamburg.

--
Mvh Anders

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Simon Poulsen, onsdag 01. december, 2021, 20:38 (50 dage siden) @ andersj

man kan jo ikke have at de strandede passagerer har et varmt sted at vente. I Tyskland er det ellers normalt at man stiller tog til rådighed som varmestuer

Så skal de jo også være bemandet med personale?

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Jens N @, Fredericia, onsdag 01. december, 2021, 21:14 (50 dage siden) @ Simon Poulsen

Så skal de jo også være bemandet med personale?

Man kører tog uden togpersonale på mange strækninger. Hvad skulle gøre behovet for togpersonale større ved stilstand?

Mvh. Jens

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af thomastog, torsdag 02. december, 2021, 15:51 (50 dage siden) @ Jens N

Så skal de jo også være bemandet med personale?


Man kører tog uden togpersonale på mange strækninger. Hvad skulle gøre behovet for togpersonale større ved stilstand?

Selvkørende tog ? Det er da kun metro’en der kan det.

Tog der kører uden togfører, der er der en lokomotivfører, som kan træde til, ved tekniske problemer.

Der skal være personale, i tilfælde af tekniske problemer. Eksempelvis, hvis der opstår fejl, så folk ikke kan komme ud, eller i tilfælde af brandalarm i toget (for at nævne to umiddelbare situationer). Eller hvad hvis nogen nødåbner døre mod trafikerede spor…

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af andersj @, Aalborg, onsdag 01. december, 2021, 21:16 (50 dage siden) @ Simon Poulsen

man kan jo ikke have at de strandede passagerer har et varmt sted at vente. I Tyskland er det ellers normalt at man stiller tog til rådighed som varmestuer

Så skal de jo også være bemandet med personale?

Hvorfor?

Men det burde heller ikke være noget problem hvis man ville. Der var massere af DSB personale på Aalborg station for der kørte jo ingen tog.

Dengang i Hamburg var der heller ikke personale ombord, men sikkerhedsvagter fra DB Sicherheit gik en tur igennem toget på deres rundering rundt på banegården.

Det er egentlig tankevækkende at der intet ansvar er hos trafikselskaberne. Folk er jo blevet smidt af busserne midt ude i små flækker inklusiv skolebørn da NT besluttede at stoppe busdriften. EU's passagerrettigheder omkring indkvartering gælder ikke under uvejr. Selv hvis man kender nogle med bil tager det timer at køre selv de mindste distancer - i skrivende stund melder Vejdirektoratet om en forlænget rejsetid på 3 timer hvis man skal krydse Limfjorden på motorvejen.

Jeg hører også om folk der har siddet fanget i busser og tog i flere timer. DSB skulle have et tog ved Skørping hvor folk har været fanget i mere end 5 timer nu.
Snestorme er blevet så sjældne at samfundet er fuldstændig planløst overfor eksempelvis folk der strander. Man har jo ressourcerne til at gøre noget, men planerne eksisterer ikke. Forsvaret har jo stadig bæltekøretøjer, men de bliver ikke længere aktiveret og nu kører hjemmeplejen i Hjørring eksempelvis kun ud til livsvigtige opgaver.
Beredskabsstyrelsen har store mandskabs- og materielmæssige kapaciteter der kan rekvireres kvit og frit af Banedanmark, DSB og andre offentlige myndigheder til eksempelvis at evakuere strandede tog- og buspassagerer - men der er ingen plan for at tilkalde Beredskabsstyrelsen.
Det samme med de togsæt der holder i Aalborg og brænder diesel af - ressourcerne er der til at gøre noget, men planerne og handlingen mangler.

--
Mvh Anders

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af ivar @, onsdag 01. december, 2021, 23:35 (50 dage siden) @ andersj

IKEA har nok ikke haft nogen plan, men de har da kunnet bruge hovedet

https://politiken.dk/indland/art8505837/%C2%BBS%C3%A5-kan-man-sove-i-sofaer-eller-hvor-...

Er der i det hele taget nogen lokalt ansvarlige, eller sidder de alle sammen i et tårn et eller andet sted?

mvh
-ivar

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af krabsen, torsdag 02. december, 2021, 08:38 (50 dage siden) @ ivar

IKEA har nok ikke haft nogen plan, men de har da kunnet bruge hovedet

https://politiken.dk/indland/art8505837/%C2%BBS%C3%A5-kan-man-sove-i-sofaer-eller-hvor-...

Er der i det hele taget nogen lokalt ansvarlige, eller sidder de alle sammen i et tårn

Der er naturligvis en lokal butikschef, og så vidt jeg har forstået det var han blandt de camperende. En kaptajn bliver på skuden..

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af thomastog, torsdag 02. december, 2021, 15:55 (50 dage siden) @ andersj

man kan jo ikke have at de strandede passagerer har et varmt sted at vente. I Tyskland er det ellers normalt at man stiller tog til rådighed som varmestuer

Så skal de jo også være bemandet med personale?


Hvorfor?

Af sikkerhedshensyn.

Men det burde heller ikke være noget problem hvis man ville. Der var massere af DSB personale på Aalborg station for der kørte jo ingen tog.

Det ved du, eller tror du det ?

Dengang i Hamburg var der heller ikke personale ombord, men sikkerhedsvagter fra DB Sicherheit gik en tur igennem toget på deres rundering rundt på banegården.

Det er egentlig tankevækkende at der intet ansvar er hos trafikselskaberne. Folk er jo blevet smidt af busserne midt ude i små flækker inklusiv skolebørn da NT besluttede at stoppe busdriften. EU's passagerrettigheder omkring indkvartering gælder ikke under uvejr. Selv hvis man kender nogle med bil tager det timer at køre selv de mindste distancer - i skrivende stund melder Vejdirektoratet om en forlænget rejsetid på 3 timer hvis man skal krydse Limfjorden på motorvejen.

Jeg hører også om folk der har siddet fanget i busser og tog i flere timer. DSB skulle have et tog ved Skørping hvor folk har været fanget i mere end 5 timer nu.

Men der er der personale til stede. Hvordan ville det se ud, hvis du fik åbnet et tog til varmestue i Aalborg, og folk blev låst inde i 5 timer, uden der var personale til stede ?

Se det ville være uansvarligt.

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af andersj @, Aalborg, torsdag 02. december, 2021, 16:29 (50 dage siden) @ thomastog


Men der er der personale til stede. Hvordan ville det se ud, hvis du fik åbnet et tog til varmestue i Aalborg, og folk blev låst inde i 5 timer, uden der var personale til stede ?

Se det ville være uansvarligt.

Det der var uansvarligt i går var at DSB lod flere hundrede passagere i stikken. I både Skørping og Hobro måtte private og frivillige træde til for at give ly for natten og forplejning.

https://nordjyske.dk/nyheder/mariagerfjord/akut-husly-hvis-ikke-vi-skulle-hjaelpe-hvem-...

Det mest frække var dog de buschauffører der bare læssede folk af midt i ingenting da NT meldte ud at de stoppede driften. De fleste chauffører kørte trods alt frem til endestationen eller busterminalen i Aalborg før de kørte hjem i garage.

--
Mvh Anders

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Gæst19, torsdag 02. december, 2021, 17:17 (50 dage siden) @ andersj

Flot indsats af Hobro Idrætscenter, vandrerhjemmet og Mariagerfjord kommune

Hvad gjorde DSB?

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af andersj @, Aalborg, torsdag 02. december, 2021, 23:24 (49 dage siden) @ Gæst19

Flot indsats af Hobro Idrætscenter, vandrerhjemmet og Mariagerfjord kommune

Hvad gjorde DSB?

Tilsyneladende intet. I toget i Skørping var det en passager der sørgede for at skaffe mad og indkvartering.

https://nordjyske.dk/nyheder/rebild/lyntog-blev-til-sne-tog-anja-fik-by-til-at-hjaelpe-...

Toget holdte ved perronen, så passagererne var ikke spærret inde (jeg troede i starten at det holdte på fri bane)

Jeg har dog ikke helt forstået hvorfor man ikke kørte tilbage til Aalborg, men dem der ønskede det kom med Nordjyske Jernbaners sidste tog fra Skørping mod nord ved 16-tiden.

--
Mvh Anders

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Gæst19, fredag 03. december, 2021, 08:35 (49 dage siden) @ andersj

"Godt gået Skørping."

Hvad var bidraget fra Banedanmark?
Er Skørping ikke døgnbemandet med en stationsbestyrer?

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af mikedk2100, torsdag 02. december, 2021, 18:12 (50 dage siden) @ thomastog

Men der er der personale til stede. Hvordan ville det se ud, hvis du fik åbnet et tog til varmestue i Aalborg, og folk blev låst inde i 5 timer, uden der var personale til stede ?

Se det ville være uansvarligt.

Det er vel ikke mere uansvarligt end når man lader passagerer sidde i timevis i et nedbrudt tog lige før København H. Der kan passagererne - til DSB og Banedanmarks store overraskelse - godt finde ud af at tage sagen i egen hånd og komme ud. Det kan de nok også godt, selvom toget holder ved perron i Aalborg.

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af thomastog, fredag 03. december, 2021, 09:39 (49 dage siden) @ mikedk2100

Men der er der personale til stede. Hvordan ville det se ud, hvis du fik åbnet et tog til varmestue i Aalborg, og folk blev låst inde i 5 timer, uden der var personale til stede ?

Se det ville være uansvarligt.


Det er vel ikke mere uansvarligt end når man lader passagerer sidde i timevis i et nedbrudt tog lige før København H. Der kan passagererne - til DSB og Banedanmarks store overraskelse - godt finde ud af at tage sagen i egen hånd og komme ud.

Og når folk vælter rundt i skærverne, i trafikerede spor, hvem får så ansvar/skylden når det går galt ?

Det kan de nok også godt, selvom toget holder ved perron i Aalborg.

Du har gennemtænkt alle situationer ? Brand ved dørene, og lyset gået ud… Så vil du gerne lægge hovedet på blokken, at passagerne kan komme ud, på den bedste/sikreste måde, uden at der peges fingre af DSB ?

Undlader du også at låse din hoveddør, så folk kan bruge din bolig som varmestue, når du ikke er hjemme ? Hvorfor egentlig ikke ?

Fornemmer at denne debat aldrig vil ende, du (og ‘andersj’) er sikker på at du har ret, og er ikke åben for, at der kan være forhold du ikke er bekendt med eller ikke har overvejet, som gør at du ikke har ret.

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af mikedk2100, fredag 03. december, 2021, 10:40 (49 dage siden) @ thomastog

Men der er der personale til stede. Hvordan ville det se ud, hvis du fik åbnet et tog til varmestue i Aalborg, og folk blev låst inde i 5 timer, uden der var personale til stede ?

Se det ville være uansvarligt.


Det er vel ikke mere uansvarligt end når man lader passagerer sidde i timevis i et nedbrudt tog lige før København H. Der kan passagererne - til DSB og Banedanmarks store overraskelse - godt finde ud af at tage sagen i egen hånd og komme ud.


Og når folk vælter rundt i skærverne, i trafikerede spor, hvem får så ansvar/skylden når det går galt ?

Jamen hvorfor skulle de det, når toget holder ved perron? Folk der VIL vælte rundt på trafikerede spor gør det jo uanset om der holder tog eller ej. Og hvis dørene ikke kan låses til den side, hvor perronen ikke er, så kan folk jo også vælte rundt i skærverne i trafikerede spor i ethvert tog - uanset om der er personale eller ej.

Det kan de nok også godt, selvom toget holder ved perron i Aalborg.


Du har gennemtænkt alle situationer ? Brand ved dørene, og lyset gået ud… Så vil du gerne lægge hovedet på blokken, at passagerne kan komme ud, på den bedste/sikreste måde, uden at der peges fingre af DSB ?

Undlader du også at låse din hoveddør, så folk kan bruge din bolig som varmestue, når du ikke er hjemme ? Hvorfor egentlig ikke ?

Fornemmer at denne debat aldrig vil ende, du (og ‘andersj’) er sikker på at du har ret, og er ikke åben for, at der kan være forhold du ikke er bekendt med eller ikke har overvejet, som gør at du ikke har ret.

Nej den vil nok ingen ende tage, det har du ret i. Det handler jo om at tage ansvar for sine kunder, også selvom det ikke drejer sig om sikkerhed. Men det er utroligt, at når det ikke drejer sig om sikkerhed, så kan passagererne sejle deres egen sø.

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af andersj @, Aalborg, fredag 03. december, 2021, 13:17 (49 dage siden) @ thomastog

Men der er der personale til stede. Hvordan ville det se ud, hvis du fik åbnet et tog til varmestue i Aalborg, og folk blev låst inde i 5 timer, uden der var personale til stede ?

Se det ville være uansvarligt.


Det er vel ikke mere uansvarligt end når man lader passagerer sidde i timevis i et nedbrudt tog lige før København H. Der kan passagererne - til DSB og Banedanmarks store overraskelse - godt finde ud af at tage sagen i egen hånd og komme ud.


Og når folk vælter rundt i skærverne, i trafikerede spor, hvem får så ansvar/skylden når det går galt ?

Det kan de nok også godt, selvom toget holder ved perron i Aalborg.


Du har gennemtænkt alle situationer ? Brand ved dørene, og lyset gået ud… Så vil du gerne lægge hovedet på blokken, at passagerne kan komme ud, på den bedste/sikreste måde, uden at der peges fingre af DSB ?

Undlader du også at låse din hoveddør, så folk kan bruge din bolig som varmestue, når du ikke er hjemme ? Hvorfor egentlig ikke ?

Fornemmer at denne debat aldrig vil ende, du (og ‘andersj’) er sikker på at du har ret, og er ikke åben for, at der kan være forhold du ikke er bekendt med eller ikke har overvejet, som gør at du ikke har ret.

Der er tydeligvis ikke noget forbud mod at lade passagere opholde sig i et ubemandet tog. Det sker jo dagligt rundt omkring når der er længere ophold ved vending eksempelvis. I går eftermiddags holdte der også en ubemandet IC3'er i spor 1 i Aalborg i længere tid med dørene åbne, da den var blevet koblet af et tog fra syd og det bagerste togsæt returnerede efter en skarp vending med personalet fra det oprindelige tog. Da jeg gik var der sat rangertogvej for IC3'eren, men der var intet personale til at køre den væk.

Hvis folk vil løbe rundt på sporene er det også nemmere hvis der ikke holder et tog ved perronen.

Her i Aalborg kan man gå på biblioteket når det er ubemandet, og der vil jeg da vove at påstå at det vil være sværere at finde en nødudgang hvis lyset går ud og der går ild i svingdøren.

Men i bund og grund handler det om den manglende evne og vilje til at gøre noget og tage beslutninger. Jeg kan godt forstå at det lokale personale er ligeglad og ikke selv tager initiativ til noget, for i dagens DSB er der større risiko for reprimander end ros. Så hellere blive siddende med kollegaerne på 1. sal i pausestuen indtil fyraften - det ville jeg også have gjort når arbejdsgiveren er ligeglad.

--
Mvh Anders

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Petteri, torsdag 02. december, 2021, 00:27 (50 dage siden) @ andersj

https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/trafikinfo/trafikservice

Der står under flere af afgangene "På grund af tekniske problemer med signaler er RE75 desværre aflyst" på morgenafgangene, så signalerne må have lidt hård i snevejret.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Henning Makholm ⌂, torsdag 02. december, 2021, 00:54 (50 dage siden) @ Petteri
redigeret af Henning Makholm, torsdag 02. december, 2021, 01:24

Der står under flere af afgangene "På grund af tekniske problemer med signaler er RE75 desværre aflyst" på morgenafgangene, så signalerne må have lidt hård i snevejret.

Jeg mistænker at der er tale om de tidligere omtalte bomdrev ved overkørsler.

Alle sikkerhedsindretninger har det med at blive til "signaler" når en driftsforstyrrelse skal begrundes overfor offentligheden. (Et sporskifte mister kontrollen? "Togene er forsinket på grund af en signalfejl i X-købing.")

--
Henning Makholm

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Vollensir, torsdag 02. december, 2021, 08:21 (50 dage siden) @ Henning Makholm

På Langåbanen var det galt med sporskifterne i Bjerringbro, og flere overførsler hvor bommene gik halvt ned nogen steder og andre steder ned med et brag. Så alle Århus - Viborg tog blev aflyst...

Avatar

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, torsdag 02. december, 2021, 14:23 (50 dage siden) @ Petteri

Da toget (afgang Ab kl. 12.14 mod Fh - med togskift i Hj) med mig ombord kom igennem Sindal kunne jeg se, at spor 1 ikke blev brugt.
Var sporskifterne (eller bare et af dem) i udu?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Meget begrænset togdrift i Nordjylland

af andersj @, Aalborg, torsdag 02. december, 2021, 15:49 (50 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Da toget (afgang Ab kl. 12.14 mod Fh - med togskift i Hj) med mig ombord kom igennem Sindal kunne jeg se, at spor 1 ikke blev brugt.
Var sporskifterne (eller bare et af dem) i udu?.

Der krydses kun i Sindal i myldretiden og driften i Vendsyssel startede først op ved 10-11 tiden i dag.

--
Mvh Anders


SKRJ SM82 1

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen