Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor (Generelt)
af Svend , fredag 03. december, 2021, 19:50 (212 dage siden)
redigeret af Svend, fredag 03. december, 2021, 20:28
Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge (Narvik) til Danmark (Padborg)
https://www.mtlogistikk.no/cargonet-fiskefrakt-jernbanetransport/forste-testtur-til-pad...
https://www.mtlogistikk.no/cargonet-godstog-knut-brunstad/sender-fisken-pa-toget-nesten...
]
--
Svend
Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor
af bth, fredag 03. december, 2021, 21:45 (212 dage siden) @ Svend
Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge (Narvik) til Danmark (Padborg)
https://www.mtlogistikk.no/cargonet-fiskefrakt-jernbanetransport/forste-testtur-til-pad...
https://www.mtlogistikk.no/cargonet-godstog-knut-brunstad/sender-fisken-pa-toget-nesten...
]
Spændende projekt, jeg håber for alle involverede at sådan nogle fisk vejer mindst 14 ton, ellers må de svømme det sidste stykke.
https://www.youtube.com/watch?v=ypNzSN6v_S8 fra 9:00.... de Norske Tutfisk
/Bjørn
Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor
af Henning Makholm , lørdag 04. december, 2021, 00:32 (211 dage siden) @ bth
Spændende projekt, jeg håber for alle involverede at sådan nogle fisk vejer mindst 14 ton, ellers må de svømme det sidste stykke.
Hmm, det ser ikke ud som om billederne forestiller læsning af det nye tog specifikt. De er betegnet som "profilbilleder" og angiveligt taget i Alnabru ved Oslo og altså ikke i Narvik.
Så jeg tror ikke at billederne giver grundlag for at regne med at toget til Padborg består af lommevogne, og artiklerne selv synes heller ikke at sige noget om det ...
--
Henning Makholm
Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor
af Svend , lørdag 04. december, 2021, 07:21 (211 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af Svend, lørdag 04. december, 2021, 07:42
Spændende projekt, jeg håber for alle involverede at sådan nogle fisk vejer mindst 14 ton, ellers må de svømme det sidste stykke.
Hmm, det ser ikke ud som om billederne forestiller læsning af det nye tog specifikt. De er betegnet som "profilbilleder" og angiveligt taget i Alnabru ved Oslo og altså ikke i Narvik.Så jeg tror ikke at billederne giver grundlag for at regne med at toget til Padborg består af lommevogne, og artiklerne selv synes heller ikke at sige noget om det ..
Det kan være ...... men under alle omstændigheder forlænges transporterne med tog nu fra Malmø til Padborg, og så må vi se, om der er nogen som fotograferer toget/vognene under deres kørsel i Danmark.
Læs mere om de eksisterende transporter her Nytt sjømattog fra Narvik til Malmø
samt her , her og led selv videre
--
Svend
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Svend , lørdag 04. december, 2021, 17:33 (211 dage siden) @ Svend
redigeret af Svend, lørdag 04. december, 2021, 18:11
3. december 2021:
"I kveld dro endelig det første laksetoget direkte fra Narvik til den danske grensebyen Padborg"
https://ilaks.no/i-kveld-gar-endelig-det-forste-laksetoget-direkte-fra-narvik-til-den-t...
https://ilaks.no/wp-content/uploads/2021/12/7F5DEB9E-6C16-4939-A744-1780690C5DB0-2048x1...
https://ilaks.no/wp-content/uploads/2021/12/037E4FC3-80B4-4927-9A09-D4A513648FCB-2048x1...
"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.
--
Svend
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Henning Makholm , lørdag 04. december, 2021, 18:12 (211 dage siden) @ Svend
Okay, det var så lommevogne alligevel.
--
Henning Makholm
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Rørvig Station, lørdag 04. december, 2021, 18:50 (211 dage siden) @ Svend
"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.
Er 2000 km ikke i underkanten?
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Svend , lørdag 04. december, 2021, 19:45 (211 dage siden) @ Rørvig Station
"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.
Er 2000 km ikke i underkanten?
Prøv at måle efter
--
Svend
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Henning Makholm , lørdag 04. december, 2021, 20:11 (211 dage siden) @ Rørvig Station
Er 2000 km ikke i underkanten?
Det ser ikke helt skævt ud, men nok lidt mere når alle banens slyngninger måles med.
--
Henning Makholm
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Trainee, søndag 05. december, 2021, 00:50 (210 dage siden) @ Henning Makholm
Denne side får det til ca. 2400 km (tryk "Route information").
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af esni, Frederikssund, søndag 05. december, 2021, 09:10 (210 dage siden) @ Trainee
Denne side får det til ca. 2400 km (tryk "Route information").
Hvad skal der ske med fisken i Padborg?
--
Eskild
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Svend , søndag 05. december, 2021, 10:09 (210 dage siden) @ esni
Denne side får det til ca. 2400 km (tryk "Route information").
Hvad skal der ske med fisken i Padborg?
Et gæt: Det meste (det hele) kører videre med lastbiler.
--
Svend
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af ivar , søndag 05. december, 2021, 12:19 (210 dage siden) @ Svend
En del kører nok videre, men en stor del bliver fordelt ud på de mange fisketransporter, der udgår fra Padborg til resten af Europa. Padborg har altid været hub for konsolidering af stykgodstransporter med fisk.
mvh
-ivar
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Svend , tirsdag 07. december, 2021, 13:31 (208 dage siden) @ ivar
I følge Eurailpress står Blue Water for den videre transport med lastbil.
--
Svend

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Kaj Aage Holdt
, Køge, søndag 05. december, 2021, 10:13 (210 dage siden) @ Svend
"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.
Der var spærret på Malmö Godsbangård fra i går aftes og indtil her til morgen, så mon ikke det bliver over middag inden toget når frem til Padborg.
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Rørvig Station, søndag 05. december, 2021, 11:18 (210 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.
Der var spærret på Malmö Godsbangård fra i går aftes og indtil her til morgen, så mon ikke det bliver over middag inden toget når frem til Padborg.
Kilde?
Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Claus C Klausen, søndag 05. december, 2021, 13:08 (210 dage siden) @ Rørvig Station
Hvis der skal skiftes maskine, skal det via Malmø Rgb.
Toget befinder sig øjeblikket i Sønderjylland, syd for Kongeåen.
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg (foto)
af OD, Od
, søndag 05. december, 2021, 13:16 (210 dage siden) @ Claus C Klausen
EG 3113 + 9 v-54 x som G 91727 Mgb-Pa i Hjulby kl. 11.28.

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Kaj Aage Holdt
, Køge, søndag 05. december, 2021, 14:20 (210 dage siden) @ Rørvig Station
Kilde?
Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.
Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.
Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Rørvig Station, mandag 06. december, 2021, 18:30 (209 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.
Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.
Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.
Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af bth, tirsdag 07. december, 2021, 07:41 (208 dage siden) @ Rørvig Station
Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.
Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.
Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.
Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?
Hej!
Tror du skal kikke lidt på et kort ved lejlighed
Der MÅ ikke kører godstog igennem citytunellen i Malmø, så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.
/Bjørn
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Rørvig Station, tirsdag 07. december, 2021, 09:05 (208 dage siden) @ bth
Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?
Tror du skal kikke lidt på et kort ved lejlighed
https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.6039/13.0384
Der MÅ ikke kører godstog igennem citytunellen i Malmø,
Hvorfor egentligt ikke?
så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.
Det var egentlig også hvad jeg skrev, men jeg ser ingen grund til at køre ind på Malmø G for at køre ud samme vej som man kom ind. Hvis man skal fra Norge til Padborg har man intet ærinde på Malmø G og kan bare holde sig på Kontinentalbanen?
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af steenth, tirsdag 07. december, 2021, 10:33 (208 dage siden) @ Rørvig Station
så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.
Det var egentlig også hvad jeg skrev, men jeg ser ingen grund til at køre ind på Malmø G for at køre ud samme vej som man kom ind. Hvis man skal fra Norge til Padborg har man intet ærinde på Malmø G og kan bare holde sig på Kontinentalbanen?
Man vender ikke på Malmø G - det ligner du aldrig har været der.... så kig på kort.... Sporet fra Kontinentalbanen for godstog ender på Malmø G, hvor der et spor, hvor man kan kører igennem, hvis der ikke skal ske noget der...
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af bth, tirsdag 07. december, 2021, 12:26 (208 dage siden) @ Rørvig Station
Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?
Tror du skal kikke lidt på et kort ved lejlighed
Der MÅ ikke kører godstog igennem citytunellen i Malmø,
Hvorfor egentligt ikke?
så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.
Det var egentlig også hvad jeg skrev, men jeg ser ingen grund til at køre ind på Malmø G for at køre ud samme vej som man kom ind. Hvis man skal fra Norge til Padborg har man intet ærinde på Malmø G og kan bare holde sig på Kontinentalbanen?
Hej!
OK, så omformulere jeg mig, du skal kikke en ekstra gang på et korrekt kort Der hvor der står Malmø Godsbanegård på det kort du linker til ligger det gamle centralverksted, iøvrigt lukket og slukket. Det er området hvor der står Malmø Kombiterminal der er godsbanegården.
Man må som jeg har fået det fortalt ikke kører godstog igennem Citytunellen da der ikke er tilstrækkelige evakueringsmuligheder (for få trapper) til at kunne tømme Trianglen ifm en eventuel ulykke med godstog.
/Bjørn

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Kaj Aage Holdt
, Køge, tirsdag 07. december, 2021, 19:53 (208 dage siden) @ Rørvig Station
Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.
Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.
Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.
Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?
Nej det mener jeg ikke. Som jeg skrev, så var der en totalspærring inde på Malmö Godsbangård (driftpladsdelen) grundet omfattende vedligeholdelsesarbejde. Det bevirkede at der hverken kunne godstog fra Malmö Godsbangård mod Östervärn/Danmark, fra Danmark/Östervärn ind på Malmö Godsbangård, fra Malmö Godsbangård mod Arlöv/Lund/Kävlinge eller fra Kävlinge/Lund/Arlöv og ind på Malmö Godsbangård.
Der var samme nat en totalspærring Middelfart-Aarup for al togtrafik kl. 22 lørdag til 06 søndag, da det er natten mellem lørdag og søndag der kører færrest godstog.
Ja det er korrekt at man ikke vil have godstog via Lernacken-Hyllie-Malmö C. Det er også ret besværligt at køre godstog fra Malmö C og direkte ind på Malmö Godsbangård. De fleste godstog fra Danmark ender enten på Malmö Godsbangråd, bytter personale eller lokomotiver på Malmö Godsbangård. Det samme var tilfældet med det tog som denne tråd omhandler. Det skiftede lokomotiv på Malmö Godsbangård og ud fra antallet af vogne der kørte mod Padborg, så har jeg også en formodning om at toget afkoblede vogne i Malmö inden toget fortsatte med Padborg.
Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021
af Niels Bak, onsdag 08. december, 2021, 17:57 (207 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.
Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.
Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.
Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?
Nej det mener jeg ikke. Som jeg skrev, så var der en totalspærring inde på Malmö Godsbangård (driftpladsdelen) grundet omfattende vedligeholdelsesarbejde. Det bevirkede at der hverken kunne godstog fra Malmö Godsbangård mod Östervärn/Danmark, fra Danmark/Östervärn ind på Malmö Godsbangård, fra Malmö Godsbangård mod Arlöv/Lund/Kävlinge eller fra Kävlinge/Lund/Arlöv og ind på Malmö Godsbangård.Der var samme nat en totalspærring Middelfart-Aarup for al togtrafik kl. 22 lørdag til 06 søndag, da det er natten mellem lørdag og søndag der kører færrest godstog.
Ja det er korrekt at man ikke vil have godstog via Lernacken-Hyllie-Malmö C. Det er også ret besværligt at køre godstog fra Malmö C og direkte ind på Malmö Godsbangård. De fleste godstog fra Danmark ender enten på Malmö Godsbangråd, bytter personale eller lokomotiver på Malmö Godsbangård. Det samme var tilfældet med det tog som denne tråd omhandler. Det skiftede lokomotiv på Malmö Godsbangård og ud fra antallet af vogne der kørte mod Padborg, så har jeg også en formodning om at toget afkoblede vogne i Malmö inden toget fortsatte med Padborg.
Som jeg forstår udmeldingerne om fisketoget, så er det en forlængelse af en allerede eksisterende afgang Narvik-Malmø, som nu kører videre til Padborg. Så det virker sandsynligt, at det stadig har vogne med kun til Malmø.
Hvordan forsynes køle/frysetrailere?
af infrafan, mandag 06. december, 2021, 19:10 (209 dage siden) @ Svend
Beklager min uvidenhed, men hvordan forsynes klimaanlægget på køle-frysetrailere med strøm når de står i lommevognene? Kører de på deres egne (diesel)generator eller har lommevogne stik til strømforsyning?
Hvordan forsynes køle/frysetrailere?
af ivar , mandag 06. december, 2021, 23:14 (209 dage siden) @ infrafan
Traileren kører/kan køre på diesel.
Hvordan forsynes køle/frysetrailere?
af bth, tirsdag 07. december, 2021, 07:47 (208 dage siden) @ infrafan
Beklager min uvidenhed, men hvordan forsynes klimaanlægget på køle-frysetrailere med strøm når de står i lommevognene? Kører de på deres egne (diesel)generator eller har lommevogne stik til strømforsyning?
Hej!
Det mest normale er at selve traileren har et køle/varme anlæg monteret. Dette kører i så fald på Diesel.
Enkelte lommevognsudbydere har inden for de sidste par år introduceret vogne med Elvarme kabel, altså et gennemgående kabel der forsynes fra lokomotivet. Dette system er mig bekendt endnu ikke slået igennem i større omfang.
/Bjørn

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?
af Kaj Aage Holdt
, Køge, tirsdag 07. december, 2021, 19:41 (208 dage siden) @ bth
Enkelte lommevognsudbydere har inden for de sidste par år introduceret vogne med Elvarme kabel, altså et gennemgående kabel der forsynes fra lokomotivet. Dette system er mig bekendt endnu ikke slået igennem i større omfang.
Det er helt korrekt Bjørn.
Det drejer sig om denne type lommevogn med den mundrette litrabetegnelse; Sdggmqqrss.
Jeg mener man på forsøgsbasis anvendte denne vogntype i TX Logistics Coop-tog mellem Malmö Gbg og Bro i en kort periode. Mener de kører lidt nordligere i Sverige på nuværende tidspunkt, men jeg har ikke set vogntypen i Malmö siden jeg tog billederne i oktober 2020.
Hvordan forsynes køle/frysetrailere?
af Winther , Karlskov, onsdag 08. december, 2021, 19:09 (207 dage siden) @ infrafan
Hej
Kølemaskinen har en dieselmotor og de fleste har også en el motor indbygget til 400v 3 faset vekselstrøm, som de bruger når de skal med færger og når de står på p pladser hvor de ikke må larme.
Fersk fisk er pakket i flamingokasser med løs is over og under fisken, i et forehold 2 dele fisk og en del is.
Transport temperaturen er normalt 0/+1 grad celsius.
vh. Bent
Hvordan forsynes køle/frysetrailere?
af Per Holm , nær 133 m perronlængde på strækn. 880, onsdag 08. december, 2021, 20:41 (207 dage siden) @ Winther
redigeret af Per Holm, onsdag 08. december, 2021, 21:15
Kølemaskinen har en dieselmotor og de fleste har også en el motor indbygget til 400v 3 faset vekselstrøm, som de bruger når de skal med færger og når de står på p pladser hvor de ikke må larme.
Transport temperaturen er normalt 0/+1 grad celsius.
God idé med elektrisk køling. Det ville være dobbeltmoralsk at vælge elektrisk trækkraft og sælge projektet på miljøvenlighed hvis kølingen i stedet kræver at der står en mindre diesel-motor med - måske - mindre godt vedligeholdt partikelfilter og arbejder I hver container.
Hvordan forsynes køle/frysetrailere?
af esni, Frederikssund, onsdag 08. december, 2021, 21:39 (207 dage siden) @ Per Holm
Kølemaskinen har en dieselmotor og de fleste har også en el motor indbygget til 400v 3 faset vekselstrøm, som de bruger når de skal med færger og når de står på p pladser hvor de ikke må larme.
Transport temperaturen er normalt 0/+1 grad celsius.
God idé med elektrisk køling. Det ville være dobbeltmoralsk at vælge elektrisk trækkraft og sælge projektet på miljøvenlighed hvis kølingen i stedet kræver at der står en mindre diesel-motor med - måske - mindre godt vedligeholdt partikelfilter og arbejder I hver container.
Som jeg forstår konceptet, så har kølecontainerne hidtil også kørt med deres egen dieselmotor
--
Eskild
Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor
af ivar , onsdag 08. december, 2021, 11:46 (207 dage siden) @ Svend
Artikel på jv.dk, der citerer Blue Water
https://jv.dk/artikel/chauff%C3%B8rmangel-brexit-og-covid-19-sender-frisk-fisk-p%C3%A5-...
mvh
-ivar