Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor

af bth, 3/12 2021, 21:45 (868 dage siden) @ Svend

Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge (Narvik) til Danmark (Padborg)

https://www.mtlogistikk.no/cargonet-fiskefrakt-jernbanetransport/forste-testtur-til-pad...
https://www.mtlogistikk.no/cargonet-godstog-knut-brunstad/sender-fisken-pa-toget-nesten...

[image]

[image]]

Spændende projekt, jeg håber for alle involverede at sådan nogle fisk vejer mindst 14 ton, ellers må de svømme det sidste stykke. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=ypNzSN6v_S8 fra 9:00.... de Norske Tutfisk

/Bjørn

Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor

af Henning Makholm ⌂, 4/12 2021, 00:32 (868 dage siden) @ bth

Spændende projekt, jeg håber for alle involverede at sådan nogle fisk vejer mindst 14 ton, ellers må de svømme det sidste stykke. :-)

Hmm, det ser ikke ud som om billederne forestiller læsning af det nye tog specifikt. De er betegnet som "profilbilleder" og angiveligt taget i Alnabru ved Oslo og altså ikke i Narvik.

Så jeg tror ikke at billederne giver grundlag for at regne med at toget til Padborg består af lommevogne, og artiklerne selv synes heller ikke at sige noget om det ...

--
Henning Makholm

Dagens gode historie: Fisk med jernbane fra Norge til Padbor

af Svend, 4/12 2021, 07:21 (868 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af Svend, 4/12 2021, 07:42

Spændende projekt, jeg håber for alle involverede at sådan nogle fisk vejer mindst 14 ton, ellers må de svømme det sidste stykke. :-)


Hmm, det ser ikke ud som om billederne forestiller læsning af det nye tog specifikt. De er betegnet som "profilbilleder" og angiveligt taget i Alnabru ved Oslo og altså ikke i Narvik.

Så jeg tror ikke at billederne giver grundlag for at regne med at toget til Padborg består af lommevogne, og artiklerne selv synes heller ikke at sige noget om det ..

Det kan være ...... men under alle omstændigheder forlænges transporterne med tog nu fra Malmø til Padborg, og så må vi se, om der er nogen som fotograferer toget/vognene under deres kørsel i Danmark.

Læs mere om de eksisterende transporter her Nytt sjømattog fra Narvik til Malmø
samt her , her og led selv videre

--
Svend

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Svend, 4/12 2021, 17:33 (867 dage siden) @ Svend
redigeret af Svend, 4/12 2021, 18:11

3. december 2021:

"I kveld dro endelig det første laksetoget direkte fra Narvik til den danske grensebyen Padborg"

https://ilaks.no/i-kveld-gar-endelig-det-forste-laksetoget-direkte-fra-narvik-til-den-t...

https://ilaks.no/wp-content/uploads/2021/12/7F5DEB9E-6C16-4939-A744-1780690C5DB0-2048x1...

https://ilaks.no/wp-content/uploads/2021/12/037E4FC3-80B4-4927-9A09-D4A513648FCB-2048x1...

"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.

--
Svend

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Henning Makholm ⌂, 4/12 2021, 18:12 (867 dage siden) @ Svend

Okay, det var så lommevogne alligevel.

--
Henning Makholm

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Rørvig Station, 4/12 2021, 18:50 (867 dage siden) @ Svend

"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.

Er 2000 km ikke i underkanten?

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Svend, 4/12 2021, 19:45 (867 dage siden) @ Rørvig Station

"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.

Er 2000 km ikke i underkanten?

Prøv at måle efter ;-)

--
Svend

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Henning Makholm ⌂, 4/12 2021, 20:11 (867 dage siden) @ Rørvig Station

Er 2000 km ikke i underkanten?

Det ser ikke helt skævt ud, men nok lidt mere når alle banens slyngninger måles med.

[image]

--
Henning Makholm

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Trainee, 5/12 2021, 00:50 (867 dage siden) @ Henning Makholm

Denne side får det til ca. 2400 km (tryk "Route information").

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af esni, Frederikssund, 5/12 2021, 09:10 (867 dage siden) @ Trainee

Denne side får det til ca. 2400 km (tryk "Route information").

Hvad skal der ske med fisken i Padborg?

--
Eskild

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Svend, 5/12 2021, 10:09 (867 dage siden) @ esni

Denne side får det til ca. 2400 km (tryk "Route information").


Hvad skal der ske med fisken i Padborg?

Et gæt: Det meste (det hele) kører videre med lastbiler.

--
Svend

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af ivar, 5/12 2021, 12:19 (866 dage siden) @ Svend

En del kører nok videre, men en stor del bliver fordelt ud på de mange fisketransporter, der udgår fra Padborg til resten af Europa. Padborg har altid været hub for konsolidering af stykgodstransporter med fisk.

mvh
-ivar

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Svend, 7/12 2021, 13:31 (864 dage siden) @ ivar

I følge Eurailpress står Blue Water for den videre transport med lastbil.

--
Svend

Avatar

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 5/12 2021, 10:13 (867 dage siden) @ Svend

"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.

Der var spærret på Malmö Godsbangård fra i går aftes og indtil her til morgen, så mon ikke det bliver over middag inden toget når frem til Padborg. ;-)

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Rørvig Station, 5/12 2021, 11:18 (866 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

"....2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg" - altså i morgen søndag den 5. december 2021.


Der var spærret på Malmö Godsbangård fra i går aftes og indtil her til morgen, så mon ikke det bliver over middag inden toget når frem til Padborg. ;-)

Kilde?

Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Claus C Klausen, 5/12 2021, 13:08 (866 dage siden) @ Rørvig Station

Hvis der skal skiftes maskine, skal det via Malmø Rgb.

Toget befinder sig øjeblikket i Sønderjylland, syd for Kongeåen.

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg (foto)

af OD, Od ⌂, 5/12 2021, 13:16 (866 dage siden) @ Claus C Klausen

EG 3113 + 9 v-54 x som G 91727 Mgb-Pa i Hjulby kl. 11.28.
[image]

Avatar

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 5/12 2021, 14:20 (866 dage siden) @ Rørvig Station

Kilde?

Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.

Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.

Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Rørvig Station, 6/12 2021, 18:30 (865 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.

Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.


Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.

Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af bth, 7/12 2021, 07:41 (865 dage siden) @ Rørvig Station

Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.

Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.


Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.


Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?

Hej!

Tror du skal kikke lidt på et kort ved lejlighed :-)

Der MÅ ikke kører godstog igennem citytunellen i Malmø, så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.

/Bjørn

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Rørvig Station, 7/12 2021, 09:05 (865 dage siden) @ bth

Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?

Tror du skal kikke lidt på et kort ved lejlighed :-)

https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.6039/13.0384

Der MÅ ikke kører godstog igennem citytunellen i Malmø,

Hvorfor egentligt ikke?

så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.

Det var egentlig også hvad jeg skrev, men jeg ser ingen grund til at køre ind på Malmø G for at køre ud samme vej som man kom ind. Hvis man skal fra Norge til Padborg har man intet ærinde på Malmø G og kan bare holde sig på Kontinentalbanen?

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af steenth, 7/12 2021, 10:33 (864 dage siden) @ Rørvig Station

så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.


Det var egentlig også hvad jeg skrev, men jeg ser ingen grund til at køre ind på Malmø G for at køre ud samme vej som man kom ind. Hvis man skal fra Norge til Padborg har man intet ærinde på Malmø G og kan bare holde sig på Kontinentalbanen?

Man vender ikke på Malmø G - det ligner du aldrig har været der.... så kig på kort.... Sporet fra Kontinentalbanen for godstog ender på Malmø G, hvor der et spor, hvor man kan kører igennem, hvis der ikke skal ske noget der...

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af bth, 7/12 2021, 12:26 (864 dage siden) @ Rørvig Station

Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?

Tror du skal kikke lidt på et kort ved lejlighed :-)


https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.6039/13.0384

Der MÅ ikke kører godstog igennem citytunellen i Malmø,


Hvorfor egentligt ikke?

så når strækningen Lernacken-Svågerstorp-Foiseby-Östervärn-Malmø G er lukket kan der ikke køres godstog igennem Malmø.


Det var egentlig også hvad jeg skrev, men jeg ser ingen grund til at køre ind på Malmø G for at køre ud samme vej som man kom ind. Hvis man skal fra Norge til Padborg har man intet ærinde på Malmø G og kan bare holde sig på Kontinentalbanen?

Hej!

OK, så omformulere jeg mig, du skal kikke en ekstra gang på et korrekt kort :-) Der hvor der står Malmø Godsbanegård på det kort du linker til ligger det gamle centralverksted, iøvrigt lukket og slukket. Det er området hvor der står Malmø Kombiterminal der er godsbanegården.

Man må som jeg har fået det fortalt ikke kører godstog igennem Citytunellen da der ikke er tilstrækkelige evakueringsmuligheder (for få trapper) til at kunne tømme Trianglen ifm en eventuel ulykke med godstog.

/Bjørn

Avatar

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 7/12 2021, 19:53 (864 dage siden) @ Rørvig Station

Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.

Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.


Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.


Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?

Nej det mener jeg ikke. Som jeg skrev, så var der en totalspærring inde på Malmö Godsbangård (driftpladsdelen) grundet omfattende vedligeholdelsesarbejde. Det bevirkede at der hverken kunne godstog fra Malmö Godsbangård mod Östervärn/Danmark, fra Danmark/Östervärn ind på Malmö Godsbangård, fra Malmö Godsbangård mod Arlöv/Lund/Kävlinge eller fra Kävlinge/Lund/Arlöv og ind på Malmö Godsbangård.

Der var samme nat en totalspærring Middelfart-Aarup for al togtrafik kl. 22 lørdag til 06 søndag, da det er natten mellem lørdag og søndag der kører færrest godstog.

Ja det er korrekt at man ikke vil have godstog via Lernacken-Hyllie-Malmö C. Det er også ret besværligt at køre godstog fra Malmö C og direkte ind på Malmö Godsbangård. De fleste godstog fra Danmark ender enten på Malmö Godsbangråd, bytter personale eller lokomotiver på Malmö Godsbangård. Det samme var tilfældet med det tog som denne tråd omhandler. Det skiftede lokomotiv på Malmö Godsbangård og ud fra antallet af vogne der kørte mod Padborg, så har jeg også en formodning om at toget afkoblede vogne i Malmö inden toget fortsatte med Padborg.

Fisk med jernbane fra Norge til Padborg, start 03.12.2021

af Niels Bak, 8/12 2021, 17:57 (863 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Fjärren Malmö. Jeg måtte selv parkere et tog i Svågertorp i går aftes kl 23, da der var en totalspærring på Malmö Godsbangård til kl. 7:00 her til morgen der gjorde der hverken kunne afgå eller ankomme godstog til/fra Malmö Gbg.

Men toget skal jo ikke forbi Malmø G for at komme til DK, og der er to ruter gennem Malmø.


Toget skal forbi Malmö Gbg og der er teknisk set kun en rute for godstog mellem Arlöv og Peberholm.


Så det du mener er at der var spærret Rosengård-Östervärn-Burlöv og at man ikke vil have godstog gennem Citytunneln?


Nej det mener jeg ikke. Som jeg skrev, så var der en totalspærring inde på Malmö Godsbangård (driftpladsdelen) grundet omfattende vedligeholdelsesarbejde. Det bevirkede at der hverken kunne godstog fra Malmö Godsbangård mod Östervärn/Danmark, fra Danmark/Östervärn ind på Malmö Godsbangård, fra Malmö Godsbangård mod Arlöv/Lund/Kävlinge eller fra Kävlinge/Lund/Arlöv og ind på Malmö Godsbangård.

Der var samme nat en totalspærring Middelfart-Aarup for al togtrafik kl. 22 lørdag til 06 søndag, da det er natten mellem lørdag og søndag der kører færrest godstog.

Ja det er korrekt at man ikke vil have godstog via Lernacken-Hyllie-Malmö C. Det er også ret besværligt at køre godstog fra Malmö C og direkte ind på Malmö Godsbangård. De fleste godstog fra Danmark ender enten på Malmö Godsbangråd, bytter personale eller lokomotiver på Malmö Godsbangård. Det samme var tilfældet med det tog som denne tråd omhandler. Det skiftede lokomotiv på Malmö Godsbangård og ud fra antallet af vogne der kørte mod Padborg, så har jeg også en formodning om at toget afkoblede vogne i Malmö inden toget fortsatte med Padborg.

Som jeg forstår udmeldingerne om fisketoget, så er det en forlængelse af en allerede eksisterende afgang Narvik-Malmø, som nu kører videre til Padborg. Så det virker sandsynligt, at det stadig har vogne med kun til Malmø.

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?

af infrafan, 6/12 2021, 19:10 (865 dage siden) @ Svend

Beklager min uvidenhed, men hvordan forsynes klimaanlægget på køle-frysetrailere med strøm når de står i lommevognene? Kører de på deres egne (diesel)generator eller har lommevogne stik til strømforsyning?

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?

af ivar, 6/12 2021, 23:14 (865 dage siden) @ infrafan

Traileren kører/kan køre på diesel.

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?

af bth, 7/12 2021, 07:47 (865 dage siden) @ infrafan

Beklager min uvidenhed, men hvordan forsynes klimaanlægget på køle-frysetrailere med strøm når de står i lommevognene? Kører de på deres egne (diesel)generator eller har lommevogne stik til strømforsyning?

Hej!

Det mest normale er at selve traileren har et køle/varme anlæg monteret. Dette kører i så fald på Diesel.

Enkelte lommevognsudbydere har inden for de sidste par år introduceret vogne med Elvarme kabel, altså et gennemgående kabel der forsynes fra lokomotivet. Dette system er mig bekendt endnu ikke slået igennem i større omfang.

/Bjørn

Avatar

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 7/12 2021, 19:41 (864 dage siden) @ bth

Enkelte lommevognsudbydere har inden for de sidste par år introduceret vogne med Elvarme kabel, altså et gennemgående kabel der forsynes fra lokomotivet. Dette system er mig bekendt endnu ikke slået igennem i større omfang.

Det er helt korrekt Bjørn.

Det drejer sig om denne type lommevogn med den mundrette litrabetegnelse; Sdggmqqrss.

[image]

[image]

[image]

[image]

Jeg mener man på forsøgsbasis anvendte denne vogntype i TX Logistics Coop-tog mellem Malmö Gbg og Bro i en kort periode. Mener de kører lidt nordligere i Sverige på nuværende tidspunkt, men jeg har ikke set vogntypen i Malmö siden jeg tog billederne i oktober 2020.

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?

af Winther, Karlskov, 8/12 2021, 19:09 (863 dage siden) @ infrafan

Hej
Kølemaskinen har en dieselmotor og de fleste har også en el motor indbygget til 400v 3 faset vekselstrøm, som de bruger når de skal med færger og når de står på p pladser hvor de ikke må larme.
Fersk fisk er pakket i flamingokasser med løs is over og under fisken, i et forehold 2 dele fisk og en del is.
Transport temperaturen er normalt 0/+1 grad celsius.
vh. Bent

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 8/12 2021, 20:41 (863 dage siden) @ Winther
redigeret af Per Holm, 8/12 2021, 21:15

Kølemaskinen har en dieselmotor og de fleste har også en el motor indbygget til 400v 3 faset vekselstrøm, som de bruger når de skal med færger og når de står på p pladser hvor de ikke må larme.

Transport temperaturen er normalt 0/+1 grad celsius.


God idé med elektrisk køling. Det ville være dobbeltmoralsk at vælge elektrisk trækkraft og sælge projektet på miljøvenlighed hvis kølingen i stedet kræver at der står en mindre diesel-motor med - måske - mindre godt vedligeholdt partikelfilter og arbejder I hver container.

Hvordan forsynes køle/frysetrailere?

af esni, Frederikssund, 8/12 2021, 21:39 (863 dage siden) @ Per Holm

Kølemaskinen har en dieselmotor og de fleste har også en el motor indbygget til 400v 3 faset vekselstrøm, som de bruger når de skal med færger og når de står på p pladser hvor de ikke må larme.

Transport temperaturen er normalt 0/+1 grad celsius.

God idé med elektrisk køling. Det ville være dobbeltmoralsk at vælge elektrisk trækkraft og sælge projektet på miljøvenlighed hvis kølingen i stedet kræver at der står en mindre diesel-motor med - måske - mindre godt vedligeholdt partikelfilter og arbejder I hver container.

Som jeg forstår konceptet, så har kølecontainerne hidtil også kørt med deres egen dieselmotor

--
Eskild


Svenska-lok
DSB MY1156

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak