TV2 Nord bedømmer (Generelt)

af Andrew_J, søndag 05. december, 2021, 10:50 (52 dage siden)

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

https://www.tv2nord.dk/artikel/et-aars-foedselsdag-kun-faa-passagerer-bruger-ny-jernban...

Personligt har jeg omlagt mine rejser til toget når jeg er i AAL/ABL

Strkn. 52 Aalborg Lufthavn T

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, søndag 05. december, 2021, 11:54 (52 dage siden) @ Andrew_J

Så længe der er masser af plads på vejnettet og lufthavnsparkeringen er både gratis, rigelig og sikker og der er langt mellem togafgangene er det svært. Men det er jo ikke givet at den situation vil forsætte.

Hvis det ellers passer med hvor man bor er det billigt at køre med tog men hvordan køber man en DSB Orange billet der passer med en fly-ankomst?

--
... og forøvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for behjulede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Strkn. 52 Aalborg Lufthavn T

af thomastog, søndag 05. december, 2021, 12:37 (52 dage siden) @ Per Holm

Hvis det ellers passer med hvor man bor er det billigt at køre med tog men hvordan køber man en DSB Orange billet der passer med en fly-ankomst?

Hamstrer “Orange fri” omkring tidspunktet, og annullerer dem der ikke passer ?

Strkn. 52 Aalborg Lufthavn T

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, søndag 05. december, 2021, 12:45 (52 dage siden) @ thomastog

Hvis det ellers passer med hvor man bor er det billigt at køre med tog men hvordan køber man en DSB Orange billet der passer med en fly-ankomst?


Hamstrer “Orange fri” omkring tidspunktet, og annullerer dem der ikke passer ?

Det er jeg ikke sikker på at man kan nå når kaptajnen annoncerer at flyet lander i Thisted isf. Aalborg.

--
... og forøvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for behjulede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Strkn. 52 Aalborg Lufthavn T

af krabsen, søndag 05. december, 2021, 13:36 (52 dage siden) @ Per Holm

Hvis det ellers passer med hvor man bor er det billigt at køre med tog men hvordan køber man en DSB Orange billet der passer med en fly-ankomst?


Hamstrer “Orange fri” omkring tidspunktet, og annullerer dem der ikke passer ?


Det er jeg ikke sikker på at man kan nå når kaptajnen annoncerer at flyet lander i Thisted isf. Aalborg.

Og hvornår oplevede du lige det sidst? 25 år siden? 30 år?

TV2 Nord bedømmer

af andersj @, Aalborg, søndag 05. december, 2021, 14:11 (52 dage siden) @ Andrew_J

Der er flere udfordringer:

1. Det er i forvejen nemt at komme fra Aalborg by ud til lufthavnen med kollektiv trafik. Nordfra har det altid været mere besværligt, da det har krævet omstigning til bus i Lindholm. Så selvom det ikke var samfundsøkonomisk rentabelt at lade den eksisterende bane svinge forbi lufthavnen, så var der nok den løsning man skulle have valgt medmindre man droppede banen.

2. Der er relativt få fly til og fra Aalborg Lufthavn, og stort set intet opland af arbejdspladser. Det gør jo naturligvis at når toget kører hver time og der er nogle timer midt på dagen hvor der ikke er fly, så kører togene tomme. Derudover går rejsemønsteret fra Aalborg jo også primært mod København og man tager næppe fra Aarhus til Aalborg for at flyve til København.

3. Det er pt. kun lyntoget der betjener lufthavnen, hvilket udelukker rejsende fra Hadsten, Langå, Arden, Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg. Det var meningen at Nordjyske Jernbaner skulle supplere ved at forlænge nærbanen igen ud til Aalborg Lufthavn fra 12. december, men det er blevet udskudt pga. personalemangel.

4. Togene til Aalborg Lufthavn bliver meget ofte delaflyst mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn. Der er kun en vendetid på 10 minutter i lufthavnen og et ophold på 12 minutter igen inde på Aalborg station sydgående. Men er lyntoget mere end 5-10 minutter forsinket når det rammer Skørping sydfra, så sendes Nordjyske Jernbaner afsted før lyntoget og der delaflyses til Aalborg Lufthavn. Så hvis man skal tage toget til lufthavnen så skal man sørge for at der er tid nok til at toget er 30 minutter forsinket + tid til bus/taxa fra Aalborg til Aalborg Lufthavn.

Det positive er så at der i det mindste er flere der står af og på i Aalborg Vestby og Lindholm, men det var der jo også før DSB og NJ besluttede at kastrere Aalborg Nærbane på midten. Så er det jo nemt for regionen/NJ at sige at de kan køre billigere end DSB, når de bare vælger at forkorte nærbanen fra Lindholm til Aalborg så der kun skal bruges et togsæt fremfor to togsæt.

Desværre var der ikke nogle der ved dette projekt sagde "kejseren har ikke noget tøj på / jamen der er jo ikke noget behov" som ellers fik stoppet andre spildprojekter som Tullebanen og Bodegaomfartsvejen i Mariager.

--
Mvh Anders

TV2 Nord bedømmer

af Lasse Toylsbjerg Petersen, søndag 05. december, 2021, 16:58 (52 dage siden) @ andersj


Desværre var der ikke nogle der ved dette projekt sagde "kejseren har ikke noget tøj på / jamen der er jo ikke noget behov" som ellers fik stoppet andre spildprojekter som Tullebanen og Bodegaomfartsvejen i Mariager.

Der var skam flere der gjorde opmærksom på kejserens beklædningssituation - og forslag til varme sweatre i vintervejret mm. Som der i øvrigt ofte er.

Skæbnerne for forskellige "spildprojekter" (dem er der skam mange flere af) afhænger ikke af om der råbes op, men om hvem der forsvarer dem, og hvem der angriber dem. Dine to benævnte "spildprojekter" er formentlig primært lukket, fordi DF slog sig op på dem, mens bannerførerne for Lufthavnsbanen i Aalborg er placeret i den anden side af salen...

/Lasse

TV2 Nord bedømmer

af andersj @, Aalborg, onsdag 08. december, 2021, 23:32 (48 dage siden) @ andersj

4. Togene til Aalborg Lufthavn bliver meget ofte delaflyst mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn. Der er kun en vendetid på 10 minutter i lufthavnen og et ophold på 12 minutter igen inde på Aalborg station sydgående. Men er lyntoget mere end 5-10 minutter forsinket når det rammer Skørping sydfra, så sendes Nordjyske Jernbaner afsted før lyntoget og der delaflyses til Aalborg Lufthavn. Så hvis man skal tage toget til lufthavnen så skal man sørge for at der er tid nok til at toget er 30 minutter forsinket + tid til bus/taxa fra Aalborg til Aalborg Lufthavn.

Der kom et indslag ud af denne kommentar i aftenens 19:30'er på TV2 Nord: https://www.tv2nord.dk/aalborg/masser-af-tog-til-aalborg-lufthavn-bliver-aflyst

I det mindste lover DSB en taxa ud til lufthavnen ved delaflysninger, hvis de altså husker at fortælle det videre til togpersonalet.

--
Mvh Anders

TV2 Nord bedømmer

af Gæst19, torsdag 09. december, 2021, 08:32 (48 dage siden) @ andersj

Tony Bispeskov fra DSB siger:

I over 60 procent af tilfældene har det med Banedanmark at gøre. Eksempelvis deres signalanlæg. Derfor får vi slet ikke lov at køre derud.

Er det ikke en nyhed?

TV2 Nord bedømmer

af Andrew_J, torsdag 09. december, 2021, 09:01 (48 dage siden) @ Gæst19

Nu er jeg ofte begyndt at vælge "lynet" fremfor NJ når jeg skal til Lindholm/ABL og jeg har også ofte bemærket at toget får endestation i Aalborg fremfor Lufthavnen men det har intet med signalerne fra Aalborg Lufthavn og ud til Lindholm at gøre idet at jeg også ofte har stået på Aalborg bare og "trainspotted" og signalerne for DSB toget lyser i 90% af tilfældene grønt på PU signalet i spor 1 som er det spor DSB lynet kommer ind/kører ud fra. når toget så har holdt ved perron/ikke er ankommet så bliver signalet gjort "forbikørsel forbudt" og NJ toget sendes gerne afsted efter DSB har været 3-4 minutter forsinket, det vil sige at NJ gerne sendes afsted i minut 17-18 også DSB toget delaflyses.

Udover dette er der på Lindholm også kommet bogstaver på PU signalet efter afstikkeren ud til ABL blev lanceret.

Nu står der hhv "A" i spor 1 og "H" i spor 2. https://gyazo.com/b2a20f849fc283f08e06de23c1c5dbc4

TV2 Nord bedømmer

af andersj @, Aalborg, torsdag 09. december, 2021, 11:52 (48 dage siden) @ Andrew_J


Udover dette er der på Lindholm også kommet bogstaver på PU signalet efter afstikkeren ud til ABL blev lanceret.

Nu står der hhv "A" i spor 1 og "H" i spor 2. https://gyazo.com/b2a20f849fc283f08e06de23c1c5dbc4

Lige de to PU-signaler er genbrug fra Hjørring station, hvor "A" = Aalborg og "H" = Hirtshals.

--
Mvh Anders

TV2 Nord bedømmer

af Andrew_J, torsdag 09. december, 2021, 13:15 (48 dage siden) @ andersj

Det da godt at man kan genbruge, det smukt.

Men Anders. ved du hvorfor det er togene til ABL de afgår fra Lindholm spor 1 ud til lufthavnen og ikke fra spor 2? Der er jo skiftespor lige efter perronen sådan at man kan flette over? Mener også der er et skiftespor til banen til ABL længere ude men er ikke helt sikker lige i den sag.

Det giver god mening at det kører i spor 1 imod Aalborg da det jo er "sydgående spor"

TV2 Nord bedømmer

af andersj @, Aalborg, torsdag 09. december, 2021, 13:49 (48 dage siden) @ Andrew_J

Det da godt at man kan genbruge, det smukt.

Men Anders. ved du hvorfor det er togene til ABL de afgår fra Lindholm spor 1 ud til lufthavnen og ikke fra spor 2? Der er jo skiftespor lige efter perronen sådan at man kan flette over? Mener også der er et skiftespor til banen til ABL længere ude men er ikke helt sikker lige i den sag.

Det giver god mening at det kører i spor 1 imod Aalborg da det jo er "sydgående spor"

Jeg tænker det er fordi udkørsel fra spor 1 mod Aalborg Lufthavn kun kan ske med 40 km/t pga. transversalen, mens udkørsel fra spor 2 kan ske med 75 km/t. Så vidt jeg husker gælder denne hastighed helt til U-signalet, men jeg er ikke 100% sikker.

Når der kommer ETCS må der køres 75 km/t lige så snart man er igennem transversalen.

[image]

--
Mvh Anders

TV2 Nord bedømmer

af andersj @, Aalborg, torsdag 09. december, 2021, 11:51 (48 dage siden) @ Gæst19

Tony Bispeskov fra DSB siger:

I over 60 procent af tilfældene har det med Banedanmark at gøre. Eksempelvis deres signalanlæg. Derfor får vi slet ikke lov at køre derud.

Er det ikke en nyhed?

Det er jo aldrig til at tolke hvad Tony Bispeskov egentlig mener. Men der har det seneste tid været rigtig mange nedbrud af sikringsanlægget i Lindholm med aflysninger og store forsinkelser hos både NJ og DSB som følge.

Spørgsmålet er så om en delaflysning er Banedanmarks ansvar når DSB bliver sendt bagved nærbanen fra Skørping. Indtil Skørping har DSB jo i de fleste tilfælde haft en forsinkelse der gjorde det muligt at køre helt til lufthavnen, men når de bliver sat bagved nærbanen kan det ikke længere lade sig gøre at køre helt til lufthavnen = en Banedanmark beslutning.

--
Mvh Anders

TV2 Nord bedømmer

af Andrew_J, fredag 10. december, 2021, 13:20 (47 dage siden) @ andersj

ikke noget spildprojekt

af ThomasTT, tirsdag 28. december, 2021, 00:14 (29 dage siden) @ andersj

Der er flere udfordringer:

1. Det er i forvejen nemt at komme fra Aalborg by ud til lufthavnen med kollektiv trafik. Nordfra har det altid været mere besværligt, da det har krævet omstigning til bus i Lindholm. Så selvom det ikke var samfundsøkonomisk rentabelt at lade den eksisterende bane svinge forbi lufthavnen, så var der nok den løsning man skulle have valgt medmindre man droppede banen.

2. Der er relativt få fly til og fra Aalborg Lufthavn, og stort set intet opland af arbejdspladser. Det gør jo naturligvis at når toget kører hver time og der er nogle timer midt på dagen hvor der ikke er fly, så kører togene tomme. Derudover går rejsemønsteret fra Aalborg jo også primært mod København og man tager næppe fra Aarhus til Aalborg for at flyve til København.

3. Det er pt. kun lyntoget der betjener lufthavnen, hvilket udelukker rejsende fra Hadsten, Langå, Arden, Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg. Det var meningen at Nordjyske Jernbaner skulle supplere ved at forlænge nærbanen igen ud til Aalborg Lufthavn fra 12. december, men det er blevet udskudt pga. personalemangel.

4. Togene til Aalborg Lufthavn bliver meget ofte delaflyst mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn. Der er kun en vendetid på 10 minutter i lufthavnen og et ophold på 12 minutter igen inde på Aalborg station sydgående. Men er lyntoget mere end 5-10 minutter forsinket når det rammer Skørping sydfra, så sendes Nordjyske Jernbaner afsted før lyntoget og der delaflyses til Aalborg Lufthavn. Så hvis man skal tage toget til lufthavnen så skal man sørge for at der er tid nok til at toget er 30 minutter forsinket + tid til bus/taxa fra Aalborg til Aalborg Lufthavn.

Det positive er så at der i det mindste er flere der står af og på i Aalborg Vestby og Lindholm, men det var der jo også før DSB og NJ besluttede at kastrere Aalborg Nærbane på midten. Så er det jo nemt for regionen/NJ at sige at de kan køre billigere end DSB, når de bare vælger at forkorte nærbanen fra Lindholm til Aalborg så der kun skal bruges et togsæt fremfor to togsæt.

Desværre var der ikke nogle der ved dette projekt sagde "kejseren har ikke noget tøj på / jamen der er jo ikke noget behov" som ellers fik stoppet andre spildprojekter som Tullebanen og Bodegaomfartsvejen i Mariager.


Det er et fint projekt. Måske kunne det være bygget lidt senere, men så ville mange søge at aflyse det til fordel for en ligegyldig omfartsvej ved Sønder Bulderpladder, og veje bliver ikke diskuteret, når først de er bygget, fordi man ikke skal forholde sig til driften.

Den her strækning koster reelt ingenting, og det er generelt fordelagtigt for driften med en alternativ endestation, når en dobbeltsporet bane efter en væsentlig station bliver enkeltsporet. Hvis målet i hvert fald er flest mulig passagerer på længere sigt.

Betjeningen er selvfølgelig håbløs for nuværende, men det vil forhåbentlig ændre sig. Målet må være at gøre det til Aarhus lufthavn, i hvert fald for norden. Klima-dagsordenen forsvinder ikke. Der kommer jernbane til Goteborg lufthavn i fremtiden. At flyve aalborg-goteborg også for at komme til stockholm er en brøkdel af længden Billund-arlanda. Det samme gælder norge. At nøjes med at hoppe over vandet i små fly vil også være afgørende ift brint/el fly. Muligheder for hoteller og erhvervsparker i området vil også være oplagt. Der er mange muligheder for få penge.

Alle projekter kan ikke beregnes. Når anlægssummen er lille må der være en vis risikovillighed, især ift at bygge noget, der langsigtet kan ændre ting.

Udfordringen her er at få passagertallet op på et niveau, hvor man for alvor kan udnytte den her strækning.

TV2 Nord bedømmer

af Andrew_J, søndag 12. december, 2021, 11:22 (45 dage siden) @ Andrew_J

TV2 Nord bliver ved at tvære i Aalborg Lufthavnbanen.....

https://www.tv2nord.dk/artikel/regerag?fbclid=IwAR1w4NQG8FlKjKPb2vCzDmQ0HUOMjCvJsRVUj8F...

Avatar

TV2 Nord bedømmer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, søndag 12. december, 2021, 21:49 (44 dage siden) @ Andrew_J

TV2 Nord bliver ved at tvære i Aalborg Lufthavnbanen.....

https://www.tv2nord.dk/artikel/regerag?fbclid=IwAR1w4NQG8FlKjKPb2vCzDmQ0HUOMjCvJsRVUj8F...

Lige så snart "trafikforsker" Harry Lahrmann dukker op som "ekspert", kan I være helt sikre på, at alle udtalelser ikke bunder i videnskabelig forskning, men udelukkende er udtryk for den pensionerede lektors personlige holdning, der i øvrigt tager udgangspunkt i et ægte had til jernbanen Lindholm-Aalborg Lufthavn. Hans "argumenter" er som sædvanligt plantet med fødderne i den blå ludt, og det er pinligt, at TV2 Nord fortsat vil bruge ham som kilde.

Giv nu blot den jernbane en fornuftig køreplan (mindst 30-minuttersdrift), en stabil drift (ikke alle de lyntogsvendinger på selve Aalborg station), og lad os få covid-19 på afstand (og dermed flytrafikpassagertallene op på det tidligere). Så skal Aalborg Lufthavn nok begynde at markedsføre jernbaneforbindelsen - udover de gratis P-pladser.

Det kan godt være, at Lindholm-Aalborg Lufthavn ikke er planlagt til at få et kæmpe samfundsøkonomisk afkast, men nu er den der, og den skal nok blive brugt til gavn og glæde de næste 100-200 år, og ikke kun de 40 år, som indgår i det samfundsøkonomiske regnestykke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

TV2 Nord bedømmer

af krabsen, søndag 12. december, 2021, 17:09 (45 dage siden) @ Andrew_J

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.

TV2 Nord bedømmer

af Frank Poulsen @, søndag 12. december, 2021, 17:16 (45 dage siden) @ krabsen

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.

Præcis. Det virker lidt tankeløst at bruge energi på det nu.

TV2 Nord bedømmer

af larsht, søndag 12. december, 2021, 17:27 (45 dage siden) @ krabsen

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.

Det journalistiske rationale = en god historie -> flere seere/læsere -> større indtægt

Om den så er relevant som samfundet har set ud de sidste små to år DET er noget helt andet......

TV2 Nord bedømmer

af Niels Bak, mandag 13. december, 2021, 00:37 (44 dage siden) @ krabsen

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.

Hvis man nu konsulterer Københavns Lufthavns passagerstatistikker, så er lige netop Ålborg faktisk den eneste destination, der er oppe på samme passagertal som før corona (men det gælder selvfølgelig først nu og ikke hele sidste vinter og forår).

Så det vil give mening at se på de aktuelle passagertal for banen, når man skal vurdere om lufthavnens passagerer faktisk vil bruge den.

TV2 Nord bedømmer

af Henning Makholm ⌂, mandag 13. december, 2021, 01:10 (44 dage siden) @ Niels Bak

Så det vil give mening at se på de aktuelle passagertal for banen, når man skal vurdere om lufthavnens passagerer faktisk vil bruge den.

Måske. For hvis sådan et kig viser at der ikke er mange passagerer, hvordan afgør man så om dét skyldes at infrastrukturen var en dårlig ide, eller det er betjeningsmønsteret der er tumpet?

Med kun et tog i timen -- og så endda lyntoget! Med al respekt for Ålborg Lufthavn, så tror jeg ikke mange folk i Odense eller Fredericia vil tage toget til Ålborg for at komme ud at flyve. Betjeningen af lufthavnens faktiske opland kunne allerede forbedres ved at lade det være de ordinære IC-tog der blev forlænget i stedet.

--
Henning Makholm

TV2 Nord bedømmer

af krabsen, mandag 13. december, 2021, 08:16 (44 dage siden) @ Niels Bak

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.


Hvis man nu konsulterer Københavns Lufthavns passagerstatistikker, så er lige netop Ålborg faktisk den eneste destination, der er oppe på samme passagertal som før corona

AAL-CPH omfatter kun ca. halvdelen af trafikken på lufthavnen. Resten er udenrigs og charter, som er de kategorier der har været og er hårdest ramt..

(men det gælder selvfølgelig først nu og ikke hele sidste vinter og forår).

Netop. Derfor giver det ikke mening.

Så det vil give mening at se på de aktuelle passagertal for banen, når man skal vurdere om lufthavnens passagerer faktisk vil bruge den.

Netop ikke. Trafikken er på ca. 40% af niveauet før balladen begyndte.

TV2 Nord bedømmer

af Mads, mandag 13. december, 2021, 08:25 (44 dage siden) @ krabsen

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.


Hvis man nu konsulterer Københavns Lufthavns passagerstatistikker, så er lige netop Ålborg faktisk den eneste destination, der er oppe på samme passagertal som før corona


AAL-CPH omfatter kun ca. halvdelen af trafikken på lufthavnen. Resten er udenrigs og charter, som er de kategorier der har været og er hårdest ramt..

(men det gælder selvfølgelig først nu og ikke hele sidste vinter og forår).


Netop. Derfor giver det ikke mening.

Så det vil give mening at se på de aktuelle passagertal for banen, når man skal vurdere om lufthavnens passagerer faktisk vil bruge den.


Netop ikke. Trafikken er på ca. 40% af niveauet før balladen begyndte.

Ydermere er offentlige transport også stadig på lavere niveau end før Corona. Selv da der ingen restriktioner var, lå det på ca. 80% af pre-corona.

TV2 Nord bedømmer

af Niels Bak, tirsdag 14. december, 2021, 01:03 (43 dage siden) @ krabsen

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.


Hvis man nu konsulterer Københavns Lufthavns passagerstatistikker, så er lige netop Ålborg faktisk den eneste destination, der er oppe på samme passagertal som før corona


AAL-CPH omfatter kun ca. halvdelen af trafikken på lufthavnen. Resten er udenrigs og charter, som er de kategorier der har været og er hårdest ramt..

(men det gælder selvfølgelig først nu og ikke hele sidste vinter og forår).


Netop. Derfor giver det ikke mening.

Så det vil give mening at se på de aktuelle passagertal for banen, når man skal vurdere om lufthavnens passagerer faktisk vil bruge den.


Netop ikke. Trafikken er på ca. 40% af niveauet før balladen begyndte.

Den citerede artikel skriver ellers 90 %. Og TV Nords optælling er her fra november.

TV2 Nord bedømmer

af Jensen123, tirsdag 14. december, 2021, 11:49 (43 dage siden) @ Niels Bak

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.


Hvis man nu konsulterer Københavns Lufthavns passagerstatistikker, så er lige netop Ålborg faktisk den eneste destination, der er oppe på samme passagertal som før corona


AAL-CPH omfatter kun ca. halvdelen af trafikken på lufthavnen. Resten er udenrigs og charter, som er de kategorier der har været og er hårdest ramt..

(men det gælder selvfølgelig først nu og ikke hele sidste vinter og forår).


Netop. Derfor giver det ikke mening.

Så det vil give mening at se på de aktuelle passagertal for banen, når man skal vurdere om lufthavnens passagerer faktisk vil bruge den.


Netop ikke. Trafikken er på ca. 40% af niveauet før balladen begyndte.


Den citerede artikel skriver ellers 90 %. Og TV Nords optælling er her fra november.

Fra hestens eggen mund. https://www.aal.dk/om-aal/passagertal

Når det er sagt, så flyver de fleste på inderigs vel for at sparre tid, så nytter det jo ikke, at der m muligvis er en togafgang en gang i timen. Ej heller nytter, at hvis man skal udenrigs og skal møde ind to timer før, så skal tilææge en tredje time for en potentiel manglende togafgang. Jeg forestiller mig som bruger, at 20 minutters drift, til nød 30 minutters drift, ville gøre toget til lufthavnen attraktivt.

TV2 Nord bedømmer

af Niels Munch @, tirsdag 14. december, 2021, 12:28 (43 dage siden) @ Jensen123

Sidst, jeg fløj til Aalborg, vadede jeg lige ud i en bybus linje 12, der var i Aalborg centrum på mindre end et kvarter. Bybussen suppleres af regionalruter, der er mindst lige så hurtige.

M.v.h.
Niels

TV2 Nord bedømmer

af Niels Bak, tirsdag 14. december, 2021, 16:42 (43 dage siden) @ Jensen123

Ja, TV2 har lavet en bedømmelse af toget til Aalborg Lufthavn og i FLERE kommentare på Facebook opslaget er der negative tanker omkring banen, hvad bedømmer folket her inde om den nye bane?

Man kan fundere over det journalistiske rationale i at vurdere en lufthavnsbanes nytteværdi i en periode, hvor der stort set har været lukket for al flytrafik.


Hvis man nu konsulterer Københavns Lufthavns passagerstatistikker, så er lige netop Ålborg faktisk den eneste destination, der er oppe på samme passagertal som før corona


AAL-CPH omfatter kun ca. halvdelen af trafikken på lufthavnen. Resten er udenrigs og charter, som er de kategorier der har været og er hårdest ramt..

(men det gælder selvfølgelig først nu og ikke hele sidste vinter og forår).


Netop. Derfor giver det ikke mening.

Så det vil give mening at se på de aktuelle passagertal for banen, når man skal vurdere om lufthavnens passagerer faktisk vil bruge den.


Netop ikke. Trafikken er på ca. 40% af niveauet før balladen begyndte.


Den citerede artikel skriver ellers 90 %. Og TV Nords optælling er her fra november.


Fra hestens eggen mund. https://www.aal.dk/om-aal/passagertal

Når det er sagt, så flyver de fleste på inderigs vel for at sparre tid, så nytter det jo ikke, at der m muligvis er en togafgang en gang i timen. Ej heller nytter, at hvis man skal udenrigs og skal møde ind to timer før, så skal tilææge en tredje time for en potentiel manglende togafgang. Jeg forestiller mig som bruger, at 20 minutters drift, til nød 30 minutters drift, ville gøre toget til lufthavnen attraktivt.

Jammen I har helt ret, og jeg skal ikke kunne afgøre om det er banen eller køreplanen det er galt med. Men det er jo logisk at en gang i timen med et lyntog, som ikke dækker det lokale opland ud over Ålborg by, ikke er særligt attraktivt.
Min pointe er bare at der er passagerer nok, som er vendt tilbage efter corona til at afgøre, at under to passagerer pr togafgang, som TV2 Nord har optalt, er tydeligt nok til at afgøre, at det nuværende set-up ikke fungerer. Og at corona er en dårlig undskyldning.

TV2 Nord bedømmer

af Lyntoget, mandag 27. december, 2021, 16:15 (30 dage siden) @ Andrew_J

Idag kører DSB også med flere aflyste afgange til Aalborg Lufthavn

nu er allerede aflyste inden toget når Fredericia / Aarhus selv om med kun er 10 min forsinket

TV2 Nord bedømmer

af Peter Linaa, mandag 27. december, 2021, 17:23 (30 dage siden) @ Lyntoget

Idag kører DSB også med flere aflyste afgange til Aalborg Lufthavn

nu er allerede aflyste inden toget når Fredericia / Aarhus selv om med kun er 10 min forsinket

Ved du noget om årsagen til aflysningen?

M v h
Peter L

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen