Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Norske Tog køber 30 Alstom Coradia Nordic (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/12 2021, 21:16 (833 dage siden)

Alstom har vundet Norske Tog's udbud på en rammeaftale på op til 200 lokaltog, med en sikret først ordre på 30 togsæt.

Der er tale om en videreudvikling af den i Sverige kendte Coradia Nordic platform. Bemærk at der er tale om en ny vognkasse med et knæk i forhold til den runde og knap så kønne svenske version. (ja DSB, man kan godt få lavet en bredere vognkasse).

Lokaltogene vil få 6 vogne og 294 sæder (hvilket svarer til længden og sædekapaciteten i DSB Coradia Stream, da Nordic's vogne er kortere) og skal leveres fra 2024 med idriftsættelse i 2025.

Da det var Alstom Transport Norge og Alstom Transport Deutschland der vandt udbuddet, skal togene sandsynligvis bygges i Tyskland. Alle øvrige Coradia Nordic er blevet bygget i Salzgitter.

Mere info og flere illustrationer kan findes her: https://www.norsketog.no/nyheter/2021/norske-tog-kjoper-30-lokaltog-fra-alstom

[image]

--
Mvh Anders

Norske Tog køber 30 Alstom Coradia Nordic

af Thom32, 17/12 2021, 21:25 (833 dage siden) @ andersj

Så ser de danske alligevel bedre ud :-)

Norske Tog køber 30 - - bredere - - Alstom Coradia Nordic

af PD Hansen, 17/12 2021, 23:34 (832 dage siden) @ Thom32

Så ser de danske alligevel bedre ud :-)

Til gengæld bliver de norske nok behageligere at sidde i pga. den øgede bredde.

Komfort må være vigtige end udvendigt udseende (når Christiansborg ikke vil give os begge dele).

Norske Tog køber 30 - - bredere - - Alstom Coradia Nordic

af Banemanden, 18/12 2021, 07:19 (832 dage siden) @ PD Hansen

Så ser de danske alligevel bedre ud :-)


Til gengæld bliver de norske nok behageligere at sidde i pga. den øgede bredde.

Komfort må være vigtige end udvendigt udseende (når Christiansborg ikke vil give os begge dele).

De nye Norske Tog er jo samme type som Pågatågen der kører i skåne (samme togtype kører flere steder i sverige) og der vil mange nok fortælle dig, at komforten ikke er bedre af at togene har bredde på :) Det handler meget mere om sæderne man skal sidde i. Vil de fleste mene. IC3 er også et godt eksempel på, at et bredt tog ikke nødvendigvis er komfortabelt at være i. Sæderne og stillingerne de står i, efter lader ikke meget plads til hverken ben eller hofter.

Norske Tog køber 30 - - bredere - - Alstom Coradia Nordic

af Jens N, Fredericia, 18/12 2021, 08:49 (832 dage siden) @ Banemanden

IC3 er også et godt eksempel på, at et bredt tog ikke nødvendigvis er komfortabelt at være i. Sæderne og stillingerne de står i, efter lader ikke meget plads til hverken ben eller hofter.

Netop MF (IC3) syntes jeg er et af de mest komfortable tog at rejse med.

Mvh. Jens

Norske Tog køber 30 - - bredere - - Alstom Coradia Nordic

af Banemanden, 18/12 2021, 11:57 (832 dage siden) @ Jens N

IC3 er også et godt eksempel på, at et bredt tog ikke nødvendigvis er komfortabelt at være i. Sæderne og stillingerne de står i, efter lader ikke meget plads til hverken ben eller hofter.


Netop MF (IC3) syntes jeg er et af de mest komfortable tog at rejse med.

Mvh. Jens

Og det er jo netop kernen i det. Oplevelsen er så forskellig. Jeg synes IC4/MG er det mest komfortable at rejse med til sammenligning. Jeg sidder godt, der er tænkt over plads til mine ben og alt er roligt og dæmpet indeni. Og for mig er IC3 meget mere klemt sammen.

Norske Tog køber 30 - - bredere - - Alstom Coradia Nordic

af PD Hansen, 18/12 2021, 16:35 (832 dage siden) @ Banemanden

IC4 er jo også brede på midten.

Når de nye danske tog får mindre bredde end fx IC3, så forværres mulighederne for at indrette dem komfortabelt, alt andet lige. Og jeg har svært ved at se hvad man (økonomisk realistisk) skulle kunne gøre for at afbøde tilstrækkeligt for den smalle profil.

Min personlige favorit er IC3, dog kun i stoleopstillingen hvor man ikke skal flette ben. Men jeg anerkender at nogle familier måske foretrækker benfletning, så det er fint at der er begge muligheder (om end der måske er for mange 4-grupper).

Norske Tog køber 30 - - bredere - - Alstom Coradia Nordic

af andersj, Aalborg, 18/12 2021, 16:59 (832 dage siden) @ PD Hansen

IC4 er jo også brede på midten.

Når de nye danske tog får mindre bredde end fx IC3, så forværres mulighederne for at indrette dem komfortabelt, alt andet lige. Og jeg har svært ved at se hvad man (økonomisk realistisk) skulle kunne gøre for at afbøde tilstrækkeligt for den smalle profil.

Spørgsmålet er så hvad man forbinder med komfort. Sæderne er i dag standardiserede, omend Alstom nævnte at man ville udvikle en ny sædetype til DSB's tog. Talgo-vognene får vist de nye "Star Rail" sæder fra Compin-Fainsa.
Man kan pille ved afstanden mellem sæderne og gangbredden. I de nye tog til Norske Tog har man på illustrationerne valgt MATCH-sæder fra Kiel Sitze med lidt ekstra plads mellem sæderne - men de giver så en meget bred midtergang.

IC3 har massive armlæn i siderne af sofaen der tager et par cm i forhold til et løst armlæn som det der findes mellem sæderne i sofaen. Et løst armlæn kan man typisk have sine ben under eller man kan vippe det op hvis man vil have ekstra meget plads.

Her fra Norske Tog:
[image]

--
Mvh Anders

Norske Tog køber 30 Alstom Coradia Nordic

af Henning Makholm ⌂, 17/12 2021, 23:08 (832 dage siden) @ andersj

Det synes at være nogen ekstremt lange automatkoblinger. Er den del af illustrationen virkelig realistisk?

--
Henning Makholm

Norske Tog køber 30 Alstom Coradia Nordic

af Peter Christensen, 17/12 2021, 23:16 (832 dage siden) @ Henning Makholm

Det synes at være nogen ekstremt lange automatkoblinger. Er den del af illustrationen virkelig realistisk?

Kik engang på SJs X40. Der findes også nogle ganske store og tilsyneladende ret lange automatkoblinger.
Leverandøren af X40 var i øvrigt Alstom.....

Norske Tog køber 30 Alstom Coradia Nordic

af Jan Kardell, 17/12 2021, 23:33 (832 dage siden) @ Peter Christensen

Jag tycker nog inte att X40 har så långa koppel. Däremot har X60 det, som då är samma typ.

Norske Tog køber 30 Alstom Coradia Nordic

af Andrew_J, 17/12 2021, 23:18 (832 dage siden) @ andersj

Godt de også investere i jernbanen nord på. Jeg har også læst mig til at Bodø-Tromsø jernbanen omsider snart godkendes i stortinget.

Norske Tog køber 30 Alstom Coradia Nordic

af Eyolf, 18/12 2021, 00:59 (832 dage siden) @ Andrew_J

Og månen er en stor, gul ost! [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak