Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/12 2021, 00:18 (848 dage siden)

Kommissorium for undersøgelse af kapaci-
tetsudvidelse og hastighedsopgradering ved
Ringsted

Resume
Infrastrukturen skal designes til at muliggøre en rejsetid på maksimalt én time mellem København og Odense.

Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt en ekstra kanal pr. time til internationale persontog og det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt og scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til internationale hurtigtog og godstog.

Hvis der i forlængelse af Kattegatforundersøgelsen træffes politisk beslutning om at fortsætte arbejdet med en fast Kattegatforbindelse, herunder linjeføringen via Ringsted, skal dette arbejde koordineres med denne undersøgelse


Banedanmark skal belyse to løsninger i form af:
 En løsning, der matcher de principper for en østlige udflet-
ning og hastighedsopgradering, som blev skitseret af Ba-
nedanmark i forundersøgelsen fra 2021.
 En udvidet løsning, hvor alle krydsninger i niveau bliver
elimineret, og hvor spornettet i øvrigt indrettes på at fjerne
alle køreplansbindinger fra spornettet ved Ringsted.

i tillæg til at behandle løsningen som et enkeltstående projekt - gen-
nemføres en undersøgelse af mulighederne for at gennemføre den
østlige udfletning som en 1. etape, der senere kan udbygges til en
løsning, hvor alle krydsninger i niveau elimineres.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/12 2021, 00:26 (848 dage siden) @ Poul Brandt

Så fornuften sejrer måske til sidst?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/12 2021, 00:43 (848 dage siden) @ Poul Brandt

Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt
- en ekstra kanal pr. time til internationale persontog
- det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt
- scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til
internationale hurtigtog og godstog.
- en fast Kattegatforbindelse

Det kræver vist nogle ekstra perroner.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af ulca, 23/12 2021, 07:47 (848 dage siden) @ Poul Brandt

Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt
- en ekstra kanal pr. time til internationale persontog
- det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt
- scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til
internationale hurtigtog og godstog.
- en fast Kattegatforbindelse


Det kræver vist nogle ekstra perroner.

Måske, det må afhænge af de mere konkrete planer for trafikering af en bane til en Kattegatforbindelse.
Hvis man vælger en løsning baseret på hvad der har været omtalt som "superlyntog" uden stop mellem København og Aarhus, behøves ingen nye perroner.
Men hvis man istedet vælger en løsning med stop i Ringsted kræver det måske en udvidelse. Eller måske vælges der istedet en løsning baseret på en forgrening vest for Ringsted fra den nye omfartsbane og krydsning med Vestbanen (helst ude af niveau) og evt. forgrening vest for Ringsted fra Vestbanen til en ny bane til en Kattegatforbindelse. Når eller hvis der kommer en Kattegatforbindelse vælger man nok snarere at benytte den eksisterende bane til Kalundborg, med forlængelse til denne nye forbindelse, og opgradering til højere hastighed f.eks. 200 km/t; principielt akkurat som Sydbanen. Dette er trods alt typisk dansk politik, hellere en billig løsning end en optimal løsning.

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af Niels Bak, 23/12 2021, 11:07 (848 dage siden) @ ulca

Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt
- en ekstra kanal pr. time til internationale persontog
- det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt
- scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til
internationale hurtigtog og godstog.
- en fast Kattegatforbindelse


Det kræver vist nogle ekstra perroner.


Måske, det må afhænge af de mere konkrete planer for trafikering af en bane til en Kattegatforbindelse.
Hvis man vælger en løsning baseret på hvad der har været omtalt som "superlyntog" uden stop mellem København og Aarhus, behøves ingen nye perroner.
Men hvis man istedet vælger en løsning med stop i Ringsted kræver det måske en udvidelse. Eller måske vælges der istedet en løsning baseret på en forgrening vest for Ringsted fra den nye omfartsbane og krydsning med Vestbanen (helst ude af niveau) og evt. forgrening vest for Ringsted fra Vestbanen til en ny bane til en Kattegatforbindelse. Når eller hvis der kommer en Kattegatforbindelse vælger man nok snarere at benytte den eksisterende bane til Kalundborg, med forlængelse til denne nye forbindelse, og opgradering til højere hastighed f.eks. 200 km/t; principielt akkurat som Sydbanen. Dette er trods alt typisk dansk politik, hellere en billig løsning end en optimal løsning.

Så vidt jeg husker er det fastslået at den nuværende bane har så kurvet et forløb, at den ikke kan hastighedsopgraderes væsentligt uden at lægge den i nyt trache en stor del af vejen.

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af ulca, 23/12 2021, 11:44 (848 dage siden) @ Niels Bak

Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt
- en ekstra kanal pr. time til internationale persontog
- det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt
- scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til
internationale hurtigtog og godstog.
- en fast Kattegatforbindelse


Det kræver vist nogle ekstra perroner.


Måske, det må afhænge af de mere konkrete planer for trafikering af en bane til en Kattegatforbindelse.
Hvis man vælger en løsning baseret på hvad der har været omtalt som "superlyntog" uden stop mellem København og Aarhus, behøves ingen nye perroner.
Men hvis man istedet vælger en løsning med stop i Ringsted kræver det måske en udvidelse. Eller måske vælges der istedet en løsning baseret på en forgrening vest for Ringsted fra den nye omfartsbane og krydsning med Vestbanen (helst ude af niveau) og evt. forgrening vest for Ringsted fra Vestbanen til en ny bane til en Kattegatforbindelse. Når eller hvis der kommer en Kattegatforbindelse vælger man nok snarere at benytte den eksisterende bane til Kalundborg, med forlængelse til denne nye forbindelse, og opgradering til højere hastighed f.eks. 200 km/t; principielt akkurat som Sydbanen. Dette er trods alt typisk dansk politik, hellere en billig løsning end en optimal løsning.


Så vidt jeg husker er det fastslået at den nuværende bane har så kurvet et forløb, at den ikke kan hastighedsopgraderes væsentligt uden at lægge den i nyt trache en stor del af vejen.

Det er da meget muligt, men jeg kan ikke umiddelbart kunne finde noget derom. Men et hurtigt kig på TIB-S viser at der fra Roskilde til Holbæk må køres op til 160 km/t, og fra Holbæk til Kalundborg 120 km/t. Et meget hurtigt kig på diverse luftfotos viser ganske rigtigt at navnlig strækningen fra Roskilde til Holbæk er forholdsvis kurvet, men samtidig burde banen kunne "rettes ud" f.eks. mellem Lejre og Hvalsø samt Hvalsø og Tølløse; efter samme princip som nord for Sorø med samlet 6 - 7 km for disse to delstrækninger. Mellem Holbæk og Kalundborg ser strækningen noget mere lige ud og det virker nærmest som om det er sikringsanlægget som begrænser hvor hurtigt der kan køres, snarere end selve strækningen. Men nu må vi se hvad fremtiden viser, om der i det hele taget bliver vedtaget en Kattegatforbindelse eller om det måske viser sig at tidsbesparelsen mellem København og Aarhus vil være så lille med en ny forbindelse at det bedre kan betale sig med hurtigere tog og færre stop via den traditionelle rute via Fyn.

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af larsht, 23/12 2021, 11:50 (848 dage siden) @ ulca

Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt
- en ekstra kanal pr. time til internationale persontog
- det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt
- scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til
internationale hurtigtog og godstog.
- en fast Kattegatforbindelse


Det kræver vist nogle ekstra perroner.


Måske, det må afhænge af de mere konkrete planer for trafikering af en bane til en Kattegatforbindelse.
Hvis man vælger en løsning baseret på hvad der har været omtalt som "superlyntog" uden stop mellem København og Aarhus, behøves ingen nye perroner.
Men hvis man istedet vælger en løsning med stop i Ringsted kræver det måske en udvidelse. Eller måske vælges der istedet en løsning baseret på en forgrening vest for Ringsted fra den nye omfartsbane og krydsning med Vestbanen (helst ude af niveau) og evt. forgrening vest for Ringsted fra Vestbanen til en ny bane til en Kattegatforbindelse. Når eller hvis der kommer en Kattegatforbindelse vælger man nok snarere at benytte den eksisterende bane til Kalundborg, med forlængelse til denne nye forbindelse, og opgradering til højere hastighed f.eks. 200 km/t; principielt akkurat som Sydbanen. Dette er trods alt typisk dansk politik, hellere en billig løsning end en optimal løsning.


Så vidt jeg husker er det fastslået at den nuværende bane har så kurvet et forløb, at den ikke kan hastighedsopgraderes væsentligt uden at lægge den i nyt trache en stor del af vejen.


Det er da meget muligt, men jeg kan ikke umiddelbart kunne finde noget derom. Men et hurtigt kig på TIB-S viser at der fra Roskilde til Holbæk må køres op til 160 km/t, og fra Holbæk til Kalundborg 120 km/t. Et meget hurtigt kig på diverse luftfotos viser ganske rigtigt at navnlig strækningen fra Roskilde til Holbæk er forholdsvis kurvet, men samtidig burde banen kunne "rettes ud" f.eks. mellem Lejre og Hvalsø samt Hvalsø og Tølløse; efter samme princip som nord for Sorø med samlet 6 - 7 km for disse to delstrækninger. Mellem Holbæk og Kalundborg ser strækningen noget mere lige ud og det virker nærmest som om det er sikringsanlægget som begrænser hvor hurtigt der kan køres, snarere end selve strækningen. Men nu må vi se hvad fremtiden viser, om der i det hele taget bliver vedtaget en Kattegatforbindelse eller om det måske viser sig at tidsbesparelsen mellem København og Aarhus vil være så lille med en ny forbindelse at det bedre kan betale sig med hurtigere tog og færre stop via den traditionelle rute via Fyn.

Vest for Holbæk er det nemlig sikringsanlægget, eller rettere togkontrolanlægget der sætter begrænsningerne (her er ingen ATC). Hvad der er af begrænsninger i sporets overbygning, kurveforhold og signalsynligheder skal jeg ikke kunne sige. Den sidste vil dog forsvinde med ERTMS

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af TWB, 23/12 2021, 16:09 (848 dage siden) @ ulca

Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt
- en ekstra kanal pr. time til internationale persontog
- det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt
- scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til
internationale hurtigtog og godstog.
- en fast Kattegatforbindelse


Det kræver vist nogle ekstra perroner.


Måske, det må afhænge af de mere konkrete planer for trafikering af en bane til en Kattegatforbindelse.
Hvis man vælger en løsning baseret på hvad der har været omtalt som "superlyntog" uden stop mellem København og Aarhus, behøves ingen nye perroner.
Men hvis man istedet vælger en løsning med stop i Ringsted kræver det måske en udvidelse. Eller måske vælges der istedet en løsning baseret på en forgrening vest for Ringsted fra den nye omfartsbane og krydsning med Vestbanen (helst ude af niveau) og evt. forgrening vest for Ringsted fra Vestbanen til en ny bane til en Kattegatforbindelse. Når eller hvis der kommer en Kattegatforbindelse vælger man nok snarere at benytte den eksisterende bane til Kalundborg, med forlængelse til denne nye forbindelse, og opgradering til højere hastighed f.eks. 200 km/t; principielt akkurat som Sydbanen. Dette er trods alt typisk dansk politik, hellere en billig løsning end en optimal løsning.


Så vidt jeg husker er det fastslået at den nuværende bane har så kurvet et forløb, at den ikke kan hastighedsopgraderes væsentligt uden at lægge den i nyt trache en stor del af vejen.


Det er da meget muligt, men jeg kan ikke umiddelbart kunne finde noget derom. Men et hurtigt kig på TIB-S viser at der fra Roskilde til Holbæk må køres op til 160 km/t, og fra Holbæk til Kalundborg 120 km/t. Et meget hurtigt kig på diverse luftfotos viser ganske rigtigt at navnlig strækningen fra Roskilde til Holbæk er forholdsvis kurvet, men samtidig burde banen kunne "rettes ud" f.eks. mellem Lejre og Hvalsø samt Hvalsø og Tølløse; efter samme princip som nord for Sorø med samlet 6 - 7 km for disse to delstrækninger. Mellem Holbæk og Kalundborg ser strækningen noget mere lige ud og det virker nærmest som om det er sikringsanlægget som begrænser hvor hurtigt der kan køres, snarere end selve strækningen. Men nu må vi se hvad fremtiden viser, om der i det hele taget bliver vedtaget en Kattegatforbindelse eller om det måske viser sig at tidsbesparelsen mellem København og Aarhus vil være så lille med en ny forbindelse at det bedre kan betale sig med hurtigere tog og færre stop via den traditionelle rute via Fyn.

Det sidste kan vi da håbe på.
Så får man bedst jernbanedrift for et rimeligt beløb og mange flere potentielle rejsende.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/12 2021, 12:10 (848 dage siden) @ ulca
redigeret af Poul Brandt, 23/12 2021, 12:43

Det kræver vist nogle ekstra perroner.


Måske, det må afhænge af de mere konkrete planer for trafikering af en bane til en Kattegatforbindelse.
Hvis man vælger en løsning baseret på hvad der har været omtalt som "superlyntog" uden stop mellem København og Aarhus, behøves ingen nye perroner.
Men hvis man istedet vælger en løsning med stop i Ringsted kræver det måske en udvidelse. Eller måske vælges der istedet en løsning baseret på en forgrening vest for Ringsted fra den nye omfartsbane og krydsning med Vestbanen (helst ude af niveau) og evt. forgrening vest for Ringsted fra Vestbanen til en ny bane til en Kattegatforbindelse. Når eller hvis der kommer en Kattegatforbindelse vælger man nok snarere at benytte den eksisterende bane til Kalundborg, med forlængelse til denne nye forbindelse, og opgradering til højere hastighed f.eks. 200 km/t; principielt akkurat som Sydbanen. Dette er trods alt typisk dansk politik, hellere en billig løsning end en optimal løsning.

.
Omfartsbanen er ikke længere i spil. Det er besluttet og finansieret ("fase 1") at det bliver en østlig udfletning. Kun hvis Banedanmark kommer og siger det ikke er fysisk muligt at håndtere den i kommissoriet beskrevne trafik kan der komme andre muligheder, men det er meget meget svært at forestille sig.

Ligeledes har den første del af Kattegatforundersøgelsen entydigt peget på løsningen med tilslutning i Ringsted (Vest for Ringsted).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af anders_vejby, 23/12 2021, 00:43 (848 dage siden) @ Poul Brandt

Det lyder sgu da godt må man sige!

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af Henning Makholm ⌂, 23/12 2021, 02:20 (848 dage siden) @ Poul Brandt

 En udvidet løsning, hvor alle krydsninger i niveau bliver
elimineret, og hvor spornettet i øvrigt indrettes på at fjerne
alle køreplansbindinger fra spornettet ved Ringsted.

i tillæg til at behandle løsningen som et enkeltstående projekt - gen-
nemføres en undersøgelse af mulighederne for at gennemføre den
østlige udfletning som en 1. etape, der senere kan udbygges til en
løsning, hvor alle krydsninger i niveau elimineres.

Bravo!

--
Henning Makholm

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af Jens Hansen, 23/12 2021, 07:35 (848 dage siden) @ Henning Makholm

Positivt ja, men vi er jo igen ude i noget "godtnok", evt lave det i etaper.

Lav den 100 % konfliktfri fra start. Det kan næppe være så indviklet.

JH

Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted

af Henning Makholm ⌂, 23/12 2021, 17:41 (848 dage siden) @ Jens Hansen

Positivt ja, men vi er jo igen ude i noget "godtnok", evt lave det i etaper.

Lav den 100 % konfliktfri fra start. Det kan næppe være så indviklet.

Enig -- mit "bravo" var mest til at konfliktfrihed ikke er fravalgt fra starten.

Der er flere tænkelige måder at have en trekvartløsning der er "forberedt" for fremtidig konfliktfrihed -- den mest politisk realistiske vil nok være at man bygger en overføring til to spor (så de gennemgående spor kommer til at gå Korsør-Køge Nord og Næstved-Roskilde, mens togvejene Korsør Roskilde og Køge Nord-Næstved har krydsninger i niveau), men søger for at bygge den et sted hvor der bliver plads til en fremtidig anden overføring for et enkelt spor som giver fuld konfliktfrihed -- og så i øvrigt sørger for at reservere arealbehovet inden evt byudvikling spiser det op!

Med tungen lige i munden kan man måske nok opnå at merudgiften ved at anlægge den konfliktfri løsning i to etaper i forhold til på én gang kan holdes forholdsvis lille.

--
Henning Makholm

ContecRail
DSB MX1021

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak