Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Øresundsbroen lukket for al trafik i 3 timer (Trafikpolitik)

af Lillefut, 5/6 2011, 00:11 (4702 dage siden)

Jeg havde fredag den tvivlsomme ære, at vente i 3 timer i Svågertorp (ved Malmö), fordi nogle overvågningskameraer på Øresundsbroen var ude af drift.

Først kl 19.52 gav broledelsen op overfor massive erstatningskrav fra bl.a. diverse jernbaneselskaber (togtrafikken blev også stoppet!), frustrerede flybuspassagerer (som missede deres fly fra Kastrup) og særdeles agressive billister i den efterhånden 8-10 km lange kø øst for broen efterhånden som det gik op for de ventende, at den eneste fejl ved broen var, at man ikke kunne overvåge trafikken.

Men det skete med to svenske "POLIS" mandskabsvogne forrest, for at tøjle de værste fartidioter. Desuden var der posteret en observationspost i en bil på rampen op til broen.

Omkring kl 16.30 blev et veksellad-godstog med Hevtorrail som trækkraft sluppet over fra Sverige til Danmark. Det var så det. Alle øvrige godstog blev stablet sammen i Svågertorp og Malmö. Alle passagertog stoppede formentlig i Malmö Centralst.

Det eneste positive, som kan siges, er, at svenske bilister der ønskede at vende om tilbage mod Malmö fik lov til dette gennem en personalebilsluse ved betalingsanlægget.

Det får mig til at tænke på, at Vejdirektoratet herhjemme også har en del overvågningskameraer. Der er dog heldigvis ingen, ved deres sansers fulde kraft, som kunne finde på at lukke fx Farøbroen, hvis kameraerne skulle falde ud - eller hovedvejen til Gedser, hvis kameraet ved Væggerløse bakke (heller) ikke virker i dag (lokal joke! - fordi det kamera er ude af drift i halve år af gangen).

mvh Per Lillefut

Øresundsbroen lukket for al trafik i 3 timer

af SFJ.., 5/6 2011, 00:13 (4702 dage siden) @ Lillefut

Nu kender jeg ikke omstændihederne ang. signalsystemet på/ved Øresund, men hvis det har virket er det vel mærkeligt at lukke for togtrafiken fordi nogle kamerare ikke virker?

//Miles

Øresundsbroen lukket for al trafik i 3 timer

af Jens Møller, København S, 5/6 2011, 00:32 (4702 dage siden) @ SFJ..

Skrankepaveriet længe leve; der er nok nogle, som i ramme alvor mener, at de virkelig har udført et godt stykke arbejde! Smidighed er en ikke-eksisterende størrelse i denne sammenhæng!

--
Jens MO-Møller
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak