Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle DSB-logoer på stationsbygninger (Generelt)

af antontog2021, 27/12 2021, 12:22 (843 dage siden)

Hej forum

Jeg undrer mig over, at DSB/Banedanmark på en del stationsbygninger i Danmark stadig ikke har udskiftet de gamle vingehjul-logoer med de nye sekskantede logoer. Jeg synes ellers, at de har været meget flittige med at udskifte logoer på togsættene, i appen, på reklamer, på skilte og på lign.

Jeg ved, at stationsbygningen på Nyborg St. er blevet malet og i mindre grad renoveret udvendigt.
Når man opfrisker det ydre, burde logoet så ikke også blive skiftet, så man undgår, at det hele bliver rodet og ikke sammenhængende?

Avatar

Gamle DSB-logoer på stationsbygninger

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/12 2021, 12:35 (843 dage siden) @ antontog2021

Når man opfrisker det ydre, burde logoet så ikke også blive skiftet, så man undgår, at det hele bliver rodet og ikke sammenhængende?

Det er sådan noget "bønnetællere" ikke synes er relevant at bruge penge på med mindre logoet hænger i laser og alligevel skal skiftes.

Den anden yderlighed er Danska Bank. Om natten efter den sidste af de 3 fusionerende pengeinstitutter havde holdt den generalforsamling der godkendte fusionen, blev facaderne på samtlige 3 pengeinstitutters filialer i hele landet ændret, så de alle åbnede næste dag som "Danske Bank". På IT siden blev at planlagt projekt iværksat, så alle 3 organisationer hurtigst muligt kom til at køre på samme IT platform. Forinden havde man haft en "best of breed" øvelse, så det bedste af de forskellige systemer i de 3 pengeinstitutter var det der "overlevede". Resultatet var en udadtil ret gennemført fusion (selv om der internt stadig taltes om at være "rød" (Den danske Bank), "blå" (Købanhavns Handelsbank) eller "grøn" (Provinsbanken). Desuden havde Københavns Handelsbank forinden opslugt Bikuben, der var "de gule").
Modsætningen var den samtidige Unibank. hvor man netop var længe om både at fusionere IT systemer og facadeudsmykning af filialerne med mange problemer til følge.

Der mangler lidt en "Make DSB Great again" ledelse :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gamle DSB-logoer på stationsbygninger

af esni, Frederikssund, 27/12 2021, 13:06 (843 dage siden) @ Michael Deichmann

Når man opfrisker det ydre, burde logoet så ikke også blive skiftet, så man undgår, at det hele bliver rodet og ikke sammenhængende?

Det er sådan noget "bønnetællere" ikke synes er relevant at bruge penge på med mindre logoet hænger i laser og alligevel skal skiftes.

Den anden yderlighed er Danska Bank. Om natten efter den sidste af de 3 fusionerende pengeinstitutter havde holdt den generalforsamling der godkendte fusionen, blev facaderne på samtlige 3 pengeinstitutters filialer i hele landet ændret, så de alle åbnede næste dag som "Danske Bank". På IT siden blev at planlagt projekt iværksat, så alle 3 organisationer hurtigst muligt kom til at køre på samme IT platform. Forinden havde man haft en "best of breed" øvelse, så det bedste af de forskellige systemer i de 3 pengeinstitutter var det der "overlevede". Resultatet var en udadtil ret gennemført fusion (selv om der internt stadig taltes om at være "rød" (Den danske Bank), "blå" (Købanhavns Handelsbank) eller "grøn" (Provinsbanken). Desuden havde Københavns Handelsbank forinden opslugt Bikuben, der var "de gule").
Modsætningen var den samtidige Unibank. hvor man netop var længe om både at fusionere IT systemer og facadeudsmykning af filialerne med mange problemer til følge.

Der mangler lidt en "Make DSB Great again" ledelse :-)

Du kan nok ikke helt sammenligne DSB med bankerne. DSB blev opdelt, hvorimod bankerne blev samlet.
Bygningsdelen af DSB ser udefra ud til at være den mindste, men også mindst ændrede - og de venter måske lidt på at stormen rammer.

Personligt har jeg en oplevelse med Tele der blev udskilt fra Post &Telegrafvæsenet. I første omgang dannedes Statens Teletjeneste og Tele Sønderjylland, som fik hvert sin nyance af blåt posthorn som logo.
Næste skridt var at det blev aktieselskaber med logo der indeholdt en 'Teleblå' firkant.
Så kom fusionen med KTAS, JTAS og FKT til et stort TeleDanmark, hvorefter der fulgte flere års kampe imellem de blå og de orange.
Endelig blev det til TDC, og koncernfarven blev hvid.
For mit eget vedkommende blev 14 års tumult omsider afløst af 6 år med sammenhæng i tingene

--
Eskild

Avatar

Gamle DSB-logoer på stationsbygninger

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/12 2021, 18:28 (843 dage siden) @ esni

Du kan nok ikke helt sammenligne DSB med bankerne. DSB blev opdelt, hvorimod bankerne blev samlet.

Det centrale var ikke om der var tale om fusion (bankerne) eller "fision" (DSB), men om en ledeler der var 112% opmærksom på signalværdien både for kunder og medarbejdere at nu var det "Danske Bank" fra dag 1 og ikke som Unibank - der reelt i lang tid var de gamle pengeinstitutter.
Det har bestemt været dyrt at have alle de håndværkere på arbejde midt om natten, men ledelsen mente det var det værd.

I DSB sidder der tydeligvis nogle bønnetællere der tænker at "Ja men togene kører jo ikke mere præcist af at der sidder et nyt logo på stationen." Det er den samme holdning til om togene skal vaskes hver dag, grafitti fjernes med det samme etc etc.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gamle DSB-logoer på stationsbygninger OT

af Lars, 27/12 2021, 18:47 (843 dage siden) @ Michael Deichmann

Desuden havde Københavns Handelsbank forinden opslugt Bikuben, der var "de gule").

Bikuben, som var blevet til BG Bank, blev, så vidt jeg husker, fusioneret med Realkredit Danmark og kom ind i DB , da DB senere fusionerede med RD.

Men i øvrigt er jeg enig i dine betragtninger om firmabilledet "udadtil"

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Gamle DSB-logoer på stationsbygninger

af Morten Beck, Græsted, 27/12 2021, 14:54 (843 dage siden) @ antontog2021

Vi kan vel alle blive enige om, at det gamle vingehjul er det bedste og mest holdbare logo DSB nogensinde har haft.

Det nuværende med S-togs kiksen er nok det mest "kiksede" DSB har haft. Jeg husker at jeg fik fortalt, at grunden til man valgte det, var, at så kunne folk bedre relatere til toget!!
Jeg synes det var et meget dårligt svar, men man holdt ved, at ellers vidste folk ikke at det havde noget med tog at gøre.

Det moderne vingehjul kunne også noget, men åbenbart ikke nok til at folk vidste at det havde noget med tog at gøre. Det virker lidt som om man gerne vil gøre folk dummere, for at få lov at bruge en formue på et logo der kun signalerer S-tog.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Avatar

Gamle DSB-logoer på stationsbygninger

af gaest, 28/12 2021, 08:42 (842 dage siden) @ antontog2021

Hvordan kan nogen have ondt af at et gammel og velkendt logo sidder tilbage på en bygning i stedet for det nuværende "Indkørsel forbudt" logo. Uanset logo, så står produktet ikke i høj kurs blandt de rejsende.
"Vores vin smager elendigt! - Vi må have designet en ny etiket!"

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak