Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grønne rejser

af Vestjyden, 1/1 2022, 23:08 (845 dage siden) @ larsht

Synes nu bedre om den franske model:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/ny-fransk-lov-forbyder-indenrigsflyvninger-paa-ruter-m...

Mvh vestjyden


Den giver bare ikke mening herhjemme i lille Danmark.


Tænker det kunne give anledning til forbedringer og hastighedsopgradering af jernbanen mellem landsdelene prioriteres.

Mvh vestjyden


Infrastruktur på plads først, restriktioner bagefter, tak

Men det kan være politikerne vil forbedre banen hvis de ikke kan tage flyet.

Duk og væk :-D

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Grønne rejser

af AFF, 2/1 2022, 18:09 (844 dage siden) @ Thom32

Nu er den Franske model jo baseret på hvor toget kan konkurrere. Man har kun forbudt fly at konkurrere med toget hvis toget kan klare turen på under 2:30. Så længe toget ikke er hurtigere, så må man stadig flyve. Forøvrigt må selskaberne så stadig flyve på de korte ruter, dog kun med billetter der laver transit, så f.eks. Århus-København-Beijing.

Grønne rejser

af Vestjyden, 1/1 2022, 20:55 (845 dage siden) @ TWB

Synes nu bedre om den franske model:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/ny-fransk-lov-forbyder-indenrigsflyvninger-paa-ruter-m...

Mvh vestjyden


Men kan flyindustrien levere transport som ikke belaster klimaet mere end eltog gør - og måske til en billigere billetpris - hvad har du imod det?

Synes bare det er interessant at flere europæiske lande vælge at satse på tog indenrigs.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Grønne rejser

af mikedk2100, 1/1 2022, 21:09 (845 dage siden) @ Vestjyden

Synes nu bedre om den franske model:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/ny-fransk-lov-forbyder-indenrigsflyvninger-paa-ruter-m...

Mvh vestjyden


Men kan flyindustrien levere transport som ikke belaster klimaet mere end eltog gør - og måske til en billigere billetpris - hvad har du imod det?


Synes bare det er interessant at flere europæiske lande vælge at satse på tog indenrigs. Selv et lille land som Holland.

Mvh vestjyden

Forskellen er jo, at vi i Danmark først er ved at elektrificere hovedstrækningen. Noget som først er klart tidligst i 2026-27 (eksklusiv forsinkelser).

Danmark satser vel officielt også på toget - vi skal bare have opbygget et grønt og fungerende jernbanenet først. Hvorimod udviklingen indenfor grønne fly går stærkt, og har et langt større marked, uden at flyet skal tilpasses danske signaler og godkendes til dette.

Ting tager tid, men det venter kunderne ikke på. Og det er dumt at forbyde indenrigsflyvning, når der ikke er et alternativ.

Grønne rejser

af ivar, 1/1 2022, 21:13 (845 dage siden) @ mikedk2100

Man kan jo øve sig lidt på Sønderborg, timedrift og opgør med, at alle tog syd for Kolding skal køre som bumletog.

mvh
-ivar

Grønne rejser

af Vestjyden, 1/1 2022, 21:13 (845 dage siden) @ mikedk2100

Synes nu bedre om den franske model:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/ny-fransk-lov-forbyder-indenrigsflyvninger-paa-ruter-m...

Mvh vestjyden


Men kan flyindustrien levere transport som ikke belaster klimaet mere end eltog gør - og måske til en billigere billetpris - hvad har du imod det?


Synes bare det er interessant at flere europæiske lande vælge at satse på tog indenrigs. Selv et lille land som Holland.

Mvh vestjyden


Forskellen er jo, at vi i Danmark først er ved at elektrificere hovedstrækningen. Noget som først er klart tidligst i 2026-27 (eksklusiv forsinkelser).

Danmark satser vel officielt også på toget - vi skal bare have opbygget et grønt og fungerende jernbanenet først. Hvorimod udviklingen indenfor grønne fly går stærkt, og har et langt større marked, uden at flyet skal tilpasses danske signaler og godkendes til dette.

Ting tager tid, men det venter kunderne ikke på. Og det er dumt at forbyde indenrigsflyvning, når der ikke er et alternativ.

Ok, kan godt se pointen på den korte bane.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Grønne rejser

af TWB, 1/1 2022, 21:11 (845 dage siden) @ Vestjyden

Synes nu bedre om den franske model:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/ny-fransk-lov-forbyder-indenrigsflyvninger-paa-ruter-m...

Mvh vestjyden


Men kan flyindustrien levere transport som ikke belaster klimaet mere end eltog gør - og måske til en billigere billetpris - hvad har du imod det?


Synes bare det er interessant at flere europæiske lande vælge at satse på tog indenrigs.

Mvh vestjyden

De har imidlertid formået at have højhastighedsbaner allerede.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Grønne rejser

af anho, 1/1 2022, 22:23 (845 dage siden) @ TWB

Det har vi da også her i landet!

...i hvert fald teoretisk set.

Grønne rejser

af ivar, 1/1 2022, 20:36 (845 dage siden) @ TWB

Det er jo helt Dan Jørgenskens snak. De få indenrigs flyruter vi har tilbage, eksisterer kun fordi, det tager uforholdsmæssigt lang tid med toget. Sørg hellere for hurtigere, mere komfortable og stabile tog til Sønderborg, Århus og Aalborg, Rønne kan vi jo ikke rigtig gøre noget ved.
Jeg synes, det lugter lidt af, at jeg skal være med til at finansiere en grøn omstilling af luftfarten - det er jeg ikke tilfreds med.

mvh
-ivar

Grønne rejser

af andersj, Aalborg, 1/1 2022, 21:15 (845 dage siden) @ ivar

Det er jo helt Dan Jørgenskens snak. De få indenrigs flyruter vi har tilbage, eksisterer kun fordi, det tager uforholdsmæssigt lang tid med toget. Sørg hellere for hurtigere, mere komfortable og stabile tog til Sønderborg, Århus og Aalborg, Rønne kan vi jo ikke rigtig gøre noget ved.
Jeg synes, det lugter lidt af, at jeg skal være med til at finansiere en grøn omstilling af luftfarten - det er jeg ikke tilfreds med.

mvh
-ivar

Enig i at det er lidt en omkostningsneutral "der kommer en god løsning i morgen" snak. Der er ingen aftaler eller noget på plads. Hvis man er heldig kan man indgå et dyrt forskningssamarbejde med Airbus eller ATR, ellers må man vente på markedet tilbyder "grønne" fly.

--
Mvh Anders

Grønne rejser

af SebastianRA, 2/1 2022, 12:56 (844 dage siden) @ andersj

Det er jo helt Dan Jørgenskens snak. De få indenrigs flyruter vi har tilbage, eksisterer kun fordi, det tager uforholdsmæssigt lang tid med toget. Sørg hellere for hurtigere, mere komfortable og stabile tog til Sønderborg, Århus og Aalborg, Rønne kan vi jo ikke rigtig gøre noget ved.
Jeg synes, det lugter lidt af, at jeg skal være med til at finansiere en grøn omstilling af luftfarten - det er jeg ikke tilfreds med.

mvh
-ivar


Enig i at det er lidt en omkostningsneutral "der kommer en god løsning i morgen" snak. Der er ingen aftaler eller noget på plads. Hvis man er heldig kan man indgå et dyrt forskningssamarbejde med Airbus eller ATR, ellers må man vente på markedet tilbyder "grønne" fly.

Det er nu ikke korrekt. Statens eget flyselskab, SAS, har haft sådan et samarbejde med Airbus siden maj 2019.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2019-05-airbus-and-sas-scandinavian-a...

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2019/sas-and-airbus-to-research-hybrid...

Grønne rejser

af andersj, Aalborg, 2/1 2022, 13:05 (844 dage siden) @ SebastianRA

Det er jo helt Dan Jørgenskens snak. De få indenrigs flyruter vi har tilbage, eksisterer kun fordi, det tager uforholdsmæssigt lang tid med toget. Sørg hellere for hurtigere, mere komfortable og stabile tog til Sønderborg, Århus og Aalborg, Rønne kan vi jo ikke rigtig gøre noget ved.
Jeg synes, det lugter lidt af, at jeg skal være med til at finansiere en grøn omstilling af luftfarten - det er jeg ikke tilfreds med.

mvh
-ivar


Enig i at det er lidt en omkostningsneutral "der kommer en god løsning i morgen" snak. Der er ingen aftaler eller noget på plads. Hvis man er heldig kan man indgå et dyrt forskningssamarbejde med Airbus eller ATR, ellers må man vente på markedet tilbyder "grønne" fly.


Det er nu ikke korrekt. Statens eget flyselskab, SAS, har haft sådan et samarbejde med Airbus siden maj 2019.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2019-05-airbus-and-sas-scandinavian-a...

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2019/sas-and-airbus-to-research-hybrid...

Det er vist en tynd omgang hvor man bare undersøger muligheder og udfordringer i forbindelse med elektrisk flyvning.

Klimaministeren siger i hvert fald at der på nuværende tidspunkt ikke er igangsat nogle initiativer: https://nyheder.tv2.dk/2022-01-01-de-gronne-fly-er-langtfra-flyvefaerdige-siger-klimami...

--
Mvh Anders

Avatar

Grønne rejser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/1 2022, 22:08 (845 dage siden) @ ivar

Det er jo helt Dan Jørgenskens snak. De få indenrigs flyruter vi har tilbage, eksisterer kun fordi, det tager uforholdsmæssigt lang tid med toget. Sørg hellere for hurtigere, mere komfortable og stabile tog til Sønderborg, Århus og Aalborg, Rønne kan vi jo ikke rigtig gøre noget ved.
Jeg synes, det lugter lidt af, at jeg skal være med til at finansiere en grøn omstilling af luftfarten - det er jeg ikke tilfreds med.

Det vil jo også hjælpe på lastbiler og skibe. Og i princippet også tog der hvor der ikke er trukket tråd - men der er batteritog jo nok også en god mulighed.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Grønne rejser

af ivar, 1/1 2022, 23:06 (845 dage siden) @ Michael Deichmann

Vi er i princippet ikke uenige men, der arbejdes seriøst med løsninger i alle andre brancher end luftfart - og der sket fremskridt, det kunne være bedre.
Det, der lyder ildevarslende for mig er, at luftfart skal gøres grønnere. Min holdning er, at indenrigsflyvning skal gøres overflødig.

Grønne rejser

af TWB, 2/1 2022, 05:58 (844 dage siden) @ ivar

Vi er i princippet ikke uenige men, der arbejdes seriøst med løsninger i alle andre brancher end luftfart - og der sket fremskridt, det kunne være bedre.
Det, der lyder ildevarslende for mig er, at luftfart skal gøres grønnere. Min holdning er, at indenrigsflyvning skal gøres overflødig.

Hvorfor?
Tog kommer næppe til at gøre en rejse hurtigere mellem Rådhuspladsen i København og Jomfru Ane gade i Aalborg end det er muligt med fly!

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Grønne rejser

af Danskjävlar, 2/1 2022, 12:16 (844 dage siden) @ TWB

Og dog. Vi bør jo også tage andre forbehold ind som den tid det tager at tage til og fra lufthavnen i hver ende, samt hvor lang tid der skal bruges i lufthavnen i hver ende på ting som check in, security, og baggageafhentning. Og selvom både København og Aalborg både har en irriterende fordel i at deres lufthavne ligger ufatteligt tæt på bymidten i forhold til andre Europæiske byer, så burde toget kunne blive konkurrencedygtigt, især hvis en kattegatforbindelse med jernbane bygges så rejsetiden kan komme ned på kun lige over 2 timer.

Grønne rejser

af Vestjyden, 2/1 2022, 12:35 (844 dage siden) @ Danskjävlar

Og dog. Vi bør jo også tage andre forbehold ind som den tid det tager at tage til og fra lufthavnen i hver ende, samt hvor lang tid der skal bruges i lufthavnen i hver ende på ting som check in, security, og baggageafhentning. Og selvom både København og Aalborg både har en irriterende fordel i at deres lufthavne ligger ufatteligt tæt på bymidten i forhold til andre Europæiske byer, så burde toget kunne blive konkurrencedygtigt, især hvis en kattegatforbindelse med jernbane bygges så rejsetiden kan komme ned på kun lige over 2 timer.

Ja, eller blot får færdigjordt timeplanen fra togfonden:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Togfonden_DK

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Grønne rejser

af TWB, 2/1 2022, 13:57 (844 dage siden) @ Danskjävlar

Og dog. Vi bør jo også tage andre forbehold ind som den tid det tager at tage til og fra lufthavnen i hver ende, samt hvor lang tid der skal bruges i lufthavnen i hver ende på ting som check in, security, og baggageafhentning. Og selvom både København og Aalborg både har en irriterende fordel i at deres lufthavne ligger ufatteligt tæt på bymidten i forhold til andre Europæiske byer, så burde toget kunne blive konkurrencedygtigt, især hvis en kattegatforbindelse med jernbane bygges så rejsetiden kan komme ned på kun lige over 2 timer.

Lige netop Kattegatforbindelsen er i klimasammenhæng måske ikke det klogeste at lave.
Der vil blive udledt rigtig meget CO2 fra beton og stål til opførelsen.
Så grøn vil den forbindelse ikke være de første x antal år.
Set i lyset af at der skal ske forbedringer af skinnenettet over Fyn og i det østjyske - så er det i klimasammenhæng et tåbeligt projekt.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Avatar

Grønne rejser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/1 2022, 22:04 (845 dage siden) @ TWB

Når luftfarten påny at tage teten i forhold til den "grønne rejse" overfor jernbanen?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-01-professor-kalder-statsministers-gronne-flymal...

En interessant sideeffekt vil jo være, at der så også vil findes grønne brændstoffer til biler og lastbiler mm.

Der satses lige nu nok for enstrenget - den rigtige løsning vil være mere varieret.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Grønne rejser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/1 2022, 01:05 (844 dage siden) @ TWB

Hvis man kan få fly til at flyve på “grøn benzin” fremstillet af vindenergi, kan man, som foreslået i et andet indlæg, putte den samme benzin i en benzinbil, som så også bliver grøn (uden masser af “sorte litiumbatterier”), og så har toget lige pludselig fået en uhyggeligt stærk konkurrent.

Det er vel “kun” et spørgsmål om tid, inden “grøn” benzin bliver billigere end “sort” benzin.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Grønne rejser

af RasmusD, 2/1 2022, 01:29 (844 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg synes det hele er en lidt underlig og udefineret diskussion. Hvad er "grøn" flytrafik? Og er der virkelig nogen der forestiller sig, at man kan opfinde en ny energikilde, som man kan hælde direkte i en jet- eller bilmotor, men som ikke udleder CO2?

Grønne rejser

af larsht, 2/1 2022, 01:33 (844 dage siden) @ RasmusD

Jeg synes det hele er en lidt underlig og udefineret diskussion. Hvad er "grøn" flytrafik? Og er der virkelig nogen der forestiller sig, at man kan opfinde en ny energikilde, som man kan hælde direkte i en jet- eller bilmotor, men som ikke udleder CO2?

Sådan noget som rapsolie udleder ganske vist CO2, men dyrkningen af rapsplanter opsamler til gengæld en tilsvarende mængde - derfor er det i princippet CO2-neutralt.

Grønne rejser

af andersj, Aalborg, 2/1 2022, 01:40 (844 dage siden) @ larsht

Jeg synes det hele er en lidt underlig og udefineret diskussion. Hvad er "grøn" flytrafik? Og er der virkelig nogen der forestiller sig, at man kan opfinde en ny energikilde, som man kan hælde direkte i en jet- eller bilmotor, men som ikke udleder CO2?


Sådan noget som rapsolie udleder ganske vist CO2, men dyrkningen af rapsplanter opsamler til gengæld en tilsvarende mængde - derfor er det i princippet CO2-neutralt.

I det her tilfælde taler man om "Power-to-X" / e-fuels, altså brændstof der produceres af strøm gennem elektrolyse. Biofuels kræver for meget landbrugsjord til at kunne være realistisk i stor scala.

Uanset hvad vil fly dog stadig have et stort energiforbrug.

--
Mvh Anders

Grønne rejser

af Danskjävlar, 2/1 2022, 12:25 (844 dage siden) @ andersj

Godt sagt. Og ja Biobrændsler kræver både mange jordlige ressourcer, og er et tosidet sværd. Hele deres princip om at udledningen fra dem genoptages af nye planter når de gror kræver et enormt ansvar som jeg tvivler på at biobrændslesproducenterne selv ville gøre. Plus så er de jo ingen garanti

Power to X (selvom den bredde betegnelse er en smule irriterende at høre) beskriver jo brintbaserede brændstof der ved hjælp af brændselsceller omdannes til elektricitet og udleder vand. Brint selvfølgelig er den mest basiske form for denne brændsel og reneste, men er svær at opbevare. Vi ser dog allerede brint begynde at blive relativt normal i jernbaneindustrien. Men de danske politikere ser ud til at være mere optaget af at binde brint sammen med andre stoffer for specielle egenskaber, som i Metanol. I Metanol kombinerer de brint med CO2 som gør at brændstoffet kan opbevarres flydende, og deres ide er så åbenbart at selvom det udleder co2, at de så kan optage den igen gennem carbon capture. Velafprøvet stads men ærlig talt igen et tosidet sværd.

Grønne rejser

af larsht, 2/1 2022, 12:50 (844 dage siden) @ Danskjävlar

Brint selvfølgelig er den mest basiske form for denne brændsel

Nej, brint brugt til brændselsceller er ganske pH-neutralt

Grønne rejser

af TWB, 2/1 2022, 06:01 (844 dage siden) @ RasmusD

Jeg synes det hele er en lidt underlig og udefineret diskussion. Hvad er "grøn" flytrafik? Og er der virkelig nogen der forestiller sig, at man kan opfinde en ny energikilde, som man kan hælde direkte i en jet- eller bilmotor, men som ikke udleder CO2?

Ja. Og nuværende fly kan flyve på biobrændsler.

https://scandinaviantraveler.com/dk/fly/alt-hvad-du-boer-vide-om-baeredygtigt-flybraend...

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Grønne rejser

af RasmusD, 2/1 2022, 11:58 (844 dage siden) @ TWB

Biobrændsler er en dødsejler. Dels er der ikke nok landbrugsjord i verden til at tilfredsstille behovet, dels nytter det ikke noget med en energikilde, der i bedste fald bevarer status quo på CO2-mængden. Vi er nødt til aktivt at reducere mængden af CO2 i atmosfæren.

At hive CO2 ud af atmosfæren for straks derefter at putte den tilbage igen, det er simpelthen for uambitiøst.

Grønne rejser

af Danskjävlar, 2/1 2022, 12:28 (844 dage siden) @ RasmusD

Ja præcis. Men desværre er det lige præcis regeringens plan med Power to X brændstoffer som Metanol, hvilket jo i bund og grund er brint, tilsat CO2 til at gøre at man kan opbevare det flydende. Og det stinker nu hvor de ser ud til at satse på Metanol som deres helt store brændstof. Især i forhold til det mere simple men renere brint.

Grønne rejser

af Niels Bak, 2/1 2022, 13:31 (844 dage siden) @ Danskjävlar

Ja præcis. Men desværre er det lige præcis regeringens plan med Power to X brændstoffer som Metanol, hvilket jo i bund og grund er brint, tilsat CO2 til at gøre at man kan opbevare det flydende. Og det stinker nu hvor de ser ud til at satse på Metanol som deres helt store brændstof. Især i forhold til det mere simple men renere brint.

CO2-regnskabet er helt det samme. For med produktionen af brint, så hiver du ikke noget CO2 ud af atmosfæren. Til gengæld er affaldsproduktet vanddamp, som også har en klimaeffekt, ikke mindst når det bliver udledt oppe i flyhøjde, og det er formentlig kommet fra flydende vand på jordoverfladen i produktionen (hvor det store vandforbrug i øvrigt er et miljøproblem i sig selv). Altså en netto tilførsel af klimaeffekt. Ved methanol-produktionen har du i det mindste fjernet CO2'en fra atmosfæren først, før den bliver genudledt.

At vi også kommer til at finde ud af hvordan vi fjerner noget CO2 og lagrer det har ikke meget med produktionen af fremtidens brændstof at gøre - men det er heller ikke nogen modsætning, og der er ingen grund til at stille det op sådan.

Grønne rejser

af krabsen, 2/1 2022, 12:45 (844 dage siden) @ RasmusD

At hive CO2 ud af atmosfæren for straks derefter at putte den tilbage igen, det er simpelthen for uambitiøst.

Men vel trods alt bedre end at udlede nyproduceret CO2 ?

Grønne rejser

af Svend, 2/1 2022, 17:54 (844 dage siden) @ TWB

Jeg synes det hele er en lidt underlig og udefineret diskussion. Hvad er "grøn" flytrafik? Og er der virkelig nogen der forestiller sig, at man kan opfinde en ny energikilde, som man kan hælde direkte i en jet- eller bilmotor, men som ikke udleder CO2?


Ja. Og nuværende fly kan flyve på biobrændsler.

https://scandinaviantraveler.com/dk/fly/alt-hvad-du-boer-vide-om-baeredygtigt-flybraend...

Det er da mægtigt. Så er der jo ingen grund til at vente flere år med at komme i gang :-D :-D

Nå men .....jeg tror vi snakker om mange forskellige løsninger og muligheder.
Endnu har vi ikke hørt fra Airbus og Boeing, hvad de anser som muligt ....og sikkert.

--
Svend

Grønne rejser

af TWB, 2/1 2022, 18:37 (844 dage siden) @ Svend

Jeg synes det hele er en lidt underlig og udefineret diskussion. Hvad er "grøn" flytrafik? Og er der virkelig nogen der forestiller sig, at man kan opfinde en ny energikilde, som man kan hælde direkte i en jet- eller bilmotor, men som ikke udleder CO2?


Ja. Og nuværende fly kan flyve på biobrændsler.

https://scandinaviantraveler.com/dk/fly/alt-hvad-du-boer-vide-om-baeredygtigt-flybraend...


Det er da mægtigt. Så er der jo ingen grund til at vente flere år med at komme i gang :-D :-D

Nå men .....jeg tror vi snakker om mange forskellige løsninger og muligheder.
Endnu har vi ikke hørt fra Airbus og Boeing, hvad de anser som muligt ....og sikkert.

Medmindre man tror folk vil blive hjemme så er det utopi at tro at jernbanen såvel nationalt som indenfor EU kan bidrage med meget i forhold til "grønne" rejser.

I 2018 var der f.eks. ca. 700 mio flyrejsende indenrigs såvel som mellem de europæiske lande.

Så jeg er helt enig i at vi skal hilse alle tiltag som kan gøre ALLE transportformere mere "grønne".

Og selvfølgelig kommer der fly skibe, busser og biler som belaster klimaet markant mindre. Om det bliver om 5-10 eller 20 år er så spørgsmålet.
Så togrejsen vil få markant konkurrence.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Avatar

Grønne rejser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2022, 08:50 (844 dage siden) @ RasmusD

Jeg synes det hele er en lidt underlig og udefineret diskussion. Hvad er "grøn" flytrafik? Og er der virkelig nogen der forestiller sig, at man kan opfinde en ny energikilde, som man kan hælde direkte i en jet- eller bilmotor, men som ikke udleder CO2?

Ja, Rasmus og der forskes også i det i Danmark. Dybest set er kulbrinterne i fossil benzin skabt ved CO2 + vand + energi, hvor energien kom fra solen, i nogle planter for millioner af år siden. Det stunt kan man lave idag ved at benytte el, men energiregnskabet er ikke favorabelt (endnu), så det er dyrt. Det udleder naturligvis CO2, men ikke fossil CO2. Det er CO2, der er indhøstet fra atmosfæren for uger siden så CO2 indholdet i atmosfæren stiger ikke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Grønne rejser

af TWB, 2/1 2022, 06:23 (844 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man kan få fly til at flyve på “grøn benzin” fremstillet af vindenergi, kan man, som foreslået i et andet indlæg, putte den samme benzin i en benzinbil, som så også bliver grøn (uden masser af “sorte litiumbatterier”), og så har toget lige pludselig fået en uhyggeligt stærk konkurrent.

Det er vel “kun” et spørgsmål om tid, inden “grøn” benzin bliver billigere end “sort” benzin.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Meget enig. Jernbanen kan sagtens på især passagersiden ende med stå tilbage med ret få rejsende.
Især hvis man ikke har gode parkeringsmuligheder ved stationerne, overdækkede perroner, driftsikre og pålidelige tog og rimelige priser.

Stort set alt opremset ovenfor mangler på nuværende tidspunkt og vi skal givet på den anden side af 2030 før vi har håb om driftsikre og pålidelige tog

På godssiden vil jernbanen givet på de internationale strækninger være i stand til at få større betydning.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Grønne rejser

af Jens N, Fredericia, 2/1 2022, 18:29 (844 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man kan få fly til at flyve på “grøn benzin” fremstillet af vindenergi, kan man, som foreslået i et andet indlæg, putte den samme benzin i en benzinbil, som så også bliver grøn (uden masser af “sorte litiumbatterier”), og så har toget lige pludselig fået en uhyggeligt stærk konkurrent.

Så kan togene også benytte den “grønne benzin/diesel” og så er forholdet vel nogenlunde det samme som i dag?

Men trængslen på vejene bliver nok ikke bedre af “grøn benzin”.

Mvh. Jens

Grønne rejser

af AFF, 2/1 2022, 18:24 (844 dage siden) @ TWB

Som pilot synes jeg det lyder helt hul i hovedet. Der findes ikke grønne fly endnu! Det tager 5-6 år bare at sætte nye (allerede færdiguviklede) motorer på en eksisterende flyver, og grønne motorer til trafikfly eksisterer slet ikke. Mit bud er at et sandt grønt fly stadig er 10-15 år ude i fremtiden.

Personligt så jeg hellere en heftig klimaafgift eller minimumspriser på flybilletter, ala hvad Østrig har kig på. De har selv foreslået 40 eur (ca 300 dkk). Personligt ville jeg lægge ud med 1500 dkk på de korteste ruter.

Grønne rejser

af Svend, 2/1 2022, 20:11 (844 dage siden) @ AFF

Som pilot synes jeg det lyder helt hul i hovedet. Der findes ikke grønne fly endnu! Det tager 5-6 år bare at sætte nye (allerede færdiguviklede) motorer på en eksisterende flyver, og grønne motorer til trafikfly eksisterer slet ikke. Mit bud er at et sandt grønt fly stadig er 10-15 år ude i fremtiden.

Personligt så jeg hellere en heftig klimaafgift eller minimumspriser på flybilletter, ala hvad Østrig har kig på. De har selv foreslået 40 eur (ca 300 dkk). Personligt ville jeg lægge ud med 1500 dkk på de korteste ruter.

Det er også hvad jeg hører, når jeg taler med folk som har viden om og forstand på flymotorer. Indtil nu har vi kun hørt udtalelser fra politikere, leverandører af "grønt brændstof" og et par forskere på universiteter. Ingen refererer til viden fra udlandet endsige fra de, der fremstiller flymotorer.

--
Svend

Grønne rejser

af TWB, 2/1 2022, 20:44 (844 dage siden) @ Svend

Som pilot synes jeg det lyder helt hul i hovedet. Der findes ikke grønne fly endnu! Det tager 5-6 år bare at sætte nye (allerede færdiguviklede) motorer på en eksisterende flyver, og grønne motorer til trafikfly eksisterer slet ikke. Mit bud er at et sandt grønt fly stadig er 10-15 år ude i fremtiden.

Personligt så jeg hellere en heftig klimaafgift eller minimumspriser på flybilletter, ala hvad Østrig har kig på. De har selv foreslået 40 eur (ca 300 dkk). Personligt ville jeg lægge ud med 1500 dkk på de korteste ruter.


Det er også hvad jeg hører, når jeg taler med folk som har viden om og forstand på flymotorer. Indtil nu har vi kun hørt udtalelser fra politikere, leverandører af "grønt brændstof" og et par forskere på universiteter. Ingen refererer til viden fra udlandet endsige fra de, der fremstiller flymotorer.

D. 1.12.2021:
Fremtiden er måske nået for 1 måned siden?
https://www.energy.gov/energysaver/articles/united-airlines-first-passenger-flight-usin...

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Grønne rejser

af Svend, 2/1 2022, 20:55 (844 dage siden) @ TWB

Som pilot synes jeg det lyder helt hul i hovedet. Der findes ikke grønne fly endnu! Det tager 5-6 år bare at sætte nye (allerede færdiguviklede) motorer på en eksisterende flyver, og grønne motorer til trafikfly eksisterer slet ikke. Mit bud er at et sandt grønt fly stadig er 10-15 år ude i fremtiden.

Personligt så jeg hellere en heftig klimaafgift eller minimumspriser på flybilletter, ala hvad Østrig har kig på. De har selv foreslået 40 eur (ca 300 dkk). Personligt ville jeg lægge ud med 1500 dkk på de korteste ruter.


Det er også hvad jeg hører, når jeg taler med folk som har viden om og forstand på flymotorer. Indtil nu har vi kun hørt udtalelser fra politikere, leverandører af "grønt brændstof" og et par forskere på universiteter. Ingen refererer til viden fra udlandet endsige fra de, der fremstiller flymotorer.


D. 1.12.2021:
Fremtiden er måske nået for 1 måned siden?
https://www.energy.gov/energysaver/articles/united-airlines-first-passenger-flight-usin...

Det er da fint. Men jeg savner stadig noget mere sagligt/fagligt end hvad statsministeren sagde i sin nytårstale. ... men selvfølgelig: ekspertisen findes uden for landets grænser, blandt andet hos de, der fremstiller flymotorer. Lad os høre, hvad transportministeren kan bidrage med .... nogen i ministeriet må have fodret statsministeren med informationer. Der må ligge mere bagved hendes udtalelse om fremtidig flytrafik.

--
Svend

Grønne rejser

af TWB, 2/1 2022, 21:05 (844 dage siden) @ Svend

Som pilot synes jeg det lyder helt hul i hovedet. Der findes ikke grønne fly endnu! Det tager 5-6 år bare at sætte nye (allerede færdiguviklede) motorer på en eksisterende flyver, og grønne motorer til trafikfly eksisterer slet ikke. Mit bud er at et sandt grønt fly stadig er 10-15 år ude i fremtiden.

Personligt så jeg hellere en heftig klimaafgift eller minimumspriser på flybilletter, ala hvad Østrig har kig på. De har selv foreslået 40 eur (ca 300 dkk). Personligt ville jeg lægge ud med 1500 dkk på de korteste ruter.


Det er også hvad jeg hører, når jeg taler med folk som har viden om og forstand på flymotorer. Indtil nu har vi kun hørt udtalelser fra politikere, leverandører af "grønt brændstof" og et par forskere på universiteter. Ingen refererer til viden fra udlandet endsige fra de, der fremstiller flymotorer.


D. 1.12.2021:
Fremtiden er måske nået for 1 måned siden?
https://www.energy.gov/energysaver/articles/united-airlines-first-passenger-flight-usin...


Det er da fint. Men jeg savner stadig noget mere sagligt/fagligt end hvad statsministeren sagde i sin nytårstale. ... men selvfølgelig: ekspertisen findes uden for landets grænser, blandt andet hos de, der fremstiller flymotorer. Lad os høre, hvad transportministeren kan bidrage med .... nogen i ministeriet må have fodret statsministeren med informationer. Der må ligge mere bagved hendes udtalelse om fremtidig flytrafik.

Tja. En del af os ville nok stille os tilfreds med blot at vide hvorfor et par sporskiftere i en sydlig dansk by ikke virker.
Tænker det kan transportministeriet nok heller ikke besvare?
Så at teknikken findes, at det åbenbart virker og meget sandsynligt vil finde vej til mange fly indenfor få år er godt nok for mit vedkommende!

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Avatar

Grønne rejser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/1 2022, 04:04 (843 dage siden) @ Svend

Det er da fint. Men jeg savner stadig noget mere sagligt/fagligt end hvad statsministeren sagde i sin nytårstale. ... men selvfølgelig: ekspertisen findes uden for landets grænser, blandt andet hos de, der fremstiller flymotorer. Lad os høre, hvad transportministeren kan bidrage med .... nogen i ministeriet må have fodret statsministeren med informationer. Der må ligge mere bagved hendes udtalelse om fremtidig flytrafik.

Svend,

Rolls-Royce er committed og givet igang, men skal måske bruge noget af det nye brændstof for at kunne teste det på deres motorer.
https://www.rolls-royce.com/sustainability.aspx

GE er også ved at positionere sig - de vil splitte sig op i 3 virksomheder, hvor en fokuserer på medicoteknik, en på alternativ energi og så flymotorer og til det sidste er de helt med på at det udvikler sig i retning af el-fly og alternative brændsler

https://www.ge.com/news/reports/the-shape-of-things-to-come-how-innovation-defines-the-...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Grønne rejser

af steenth, 2/1 2022, 21:16 (844 dage siden) @ AFF

Som pilot synes jeg det lyder helt hul i hovedet. Der findes ikke grønne fly endnu! Det tager 5-6 år bare at sætte nye (allerede færdiguviklede) motorer på en eksisterende flyver, og grønne motorer til trafikfly eksisterer slet ikke. Mit bud er at et sandt grønt fly stadig er 10-15 år ude i fremtiden.

Der er meget stor pres på flyindustrien til at gøre noget. Og der kommer nogle mål med deadlines... som de skal overholde..

Grønne rejser

af anders_vejby, 3/1 2022, 02:30 (843 dage siden) @ TWB
redigeret af anders_vejby, 3/1 2022, 02:43

Når luftfarten påny at tage teten i forhold til den "grønne rejse" overfor jernbanen?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-01-professor-kalder-statsministers-gronne-flymal...

Muligvis, men ikke indenfor de næste par år.

Når det så er sagt, så skulle en fornuftig klimastrategi i hvert fald inkludere alle transportmidler og sektorer. Jernbaneelskere kunne måske frygte at toget på sigt bliver mindre attraktivt mht. til klimaaftrykket, nemlig lige så snart at biler, lastbiler og fly kan benytte sig af CO2 neutral brændstof (måske power to x eller andet). Men det ændrer ikke noget ved at der alligevel skulle investeres mere i jernbanen (og kollektiv trafik i det hele taget), dels fordi flytraffiken kun kan klare en vis del af indenrigstrafikken (og isoleret set ville forværre nogle af de strukturelle/geografiske uligheder som man fra politisk side ellers ikke bryder sig særlig meget om - jernbanen binder landet bedre sammen, så at sige) og dels fordi CO2 neutrale biler/lastbiler ikke kan løse trængselsproblemet - eller støjproblemet for den sags skyld.

Jeg er godt klar over at der i forvejen er meget pres på flysektoren, men indtil der rent faktisk findes grønne fly skulle det i det mindste ikke kunne betale sig at flyve fremfor at tage toget. Men her er det efter min mening vigtigt at man gør togbilleterne billigere og ikke kun flybilleterne dyrere.

Grønne rejser

af andersj, Aalborg, 3/1 2022, 10:00 (843 dage siden) @ anders_vejby

Når luftfarten påny at tage teten i forhold til den "grønne rejse" overfor jernbanen?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-01-professor-kalder-statsministers-gronne-flymal...


Muligvis, men ikke indenfor de næste par år.

Når det så er sagt, så skulle en fornuftig klimastrategi i hvert fald inkludere alle transportmidler og sektorer. Jernbaneelskere kunne måske frygte at toget på sigt bliver mindre attraktivt mht. til klimaaftrykket, nemlig lige så snart at biler, lastbiler og fly kan benytte sig af CO2 neutral brændstof (måske power to x eller andet). Men det ændrer ikke noget ved at der alligevel skulle investeres mere i jernbanen (og kollektiv trafik i det hele taget), dels fordi flytraffiken kun kan klare en vis del af indenrigstrafikken (og isoleret set ville forværre nogle af de strukturelle/geografiske uligheder som man fra politisk side ellers ikke bryder sig særlig meget om - jernbanen binder landet bedre sammen, så at sige) og dels fordi CO2 neutrale biler/lastbiler ikke kan løse trængselsproblemet - eller støjproblemet for den sags skyld.

Jeg er godt klar over at der i forvejen er meget pres på flysektoren, men indtil der rent faktisk findes grønne fly skulle det i det mindste ikke kunne betale sig at flyve fremfor at tage toget. Men her er det efter min mening vigtigt at man gør togbilleterne billigere og ikke kun flybilleterne dyrere.

I bund og grund tror jeg at valget af transportmiddel er meget lidt styret af klimabelastning for de fleste. Det er nødvendigt at gøre transportsektoren grønnere på et samfundsplan, men jeg tror næppe det vil flytte kunder. Når der skal vælges transportmiddel så er det de håndgribelige parametre som pris, rejsetid, komfort og serviceniveau der er afgørende. Omstillingen kan indirekte være med til at flytte kunder, når eksempelvis elektriske tog har lavere driftsomkostninger end dieseltog, lavere rejsetid og højere komfortniveau.

--
Mvh Anders

Grønne rejser

af TWB, 3/1 2022, 15:20 (843 dage siden) @ andersj

I bund og grund tror jeg at valget af transportmiddel er meget lidt styret af klimabelastning for de fleste. Det er nødvendigt at gøre transportsektoren grønnere på et samfundsplan, men jeg tror næppe det vil flytte kunder. Når der skal vælges transportmiddel så er det de håndgribelige parametre som pris, rejsetid, komfort og serviceniveau der er afgørende. Omstillingen kan indirekte være med til at flytte kunder, når eksempelvis elektriske tog har lavere driftsomkostninger end dieseltog, lavere rejsetid og højere komfortniveau.

Jeg er meget enig.
Og jernbanen har så den udfordring at nyanlæg er meget bekostelige - ikke kun økonomisk men også i klimasammenhæng hvis der indgår større tunneler og broer.

Isoleret betragtet er f.eks. klimabelastningen ved anlæggelse af en Kattegatforbindelse ret stor i betragtning af at forbindelsen anslås at medføre 5.000 flere rejsende end via forbindelsen over Fyn.
Så i CO2 udledning vil det tage adskillige år før udledningen ved etableringen er indhentet.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Grønne rejser

af Niels Bak, 4/1 2022, 00:32 (843 dage siden) @ andersj

Når luftfarten påny at tage teten i forhold til den "grønne rejse" overfor jernbanen?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-01-professor-kalder-statsministers-gronne-flymal...


Muligvis, men ikke indenfor de næste par år.

Når det så er sagt, så skulle en fornuftig klimastrategi i hvert fald inkludere alle transportmidler og sektorer. Jernbaneelskere kunne måske frygte at toget på sigt bliver mindre attraktivt mht. til klimaaftrykket, nemlig lige så snart at biler, lastbiler og fly kan benytte sig af CO2 neutral brændstof (måske power to x eller andet). Men det ændrer ikke noget ved at der alligevel skulle investeres mere i jernbanen (og kollektiv trafik i det hele taget), dels fordi flytraffiken kun kan klare en vis del af indenrigstrafikken (og isoleret set ville forværre nogle af de strukturelle/geografiske uligheder som man fra politisk side ellers ikke bryder sig særlig meget om - jernbanen binder landet bedre sammen, så at sige) og dels fordi CO2 neutrale biler/lastbiler ikke kan løse trængselsproblemet - eller støjproblemet for den sags skyld.

Jeg er godt klar over at der i forvejen er meget pres på flysektoren, men indtil der rent faktisk findes grønne fly skulle det i det mindste ikke kunne betale sig at flyve fremfor at tage toget. Men her er det efter min mening vigtigt at man gør togbilleterne billigere og ikke kun flybilleterne dyrere.


I bund og grund tror jeg at valget af transportmiddel er meget lidt styret af klimabelastning for de fleste. Det er nødvendigt at gøre transportsektoren grønnere på et samfundsplan, men jeg tror næppe det vil flytte kunder. Når der skal vælges transportmiddel så er det de håndgribelige parametre som pris, rejsetid, komfort og serviceniveau der er afgørende. Omstillingen kan indirekte være med til at flytte kunder, når eksempelvis elektriske tog har lavere driftsomkostninger end dieseltog, lavere rejsetid og højere komfortniveau.

Det er formentlig korrekt, og det er også derfor, at det kræver at politikerne skruer på markedet. I dag er flytrafikken fx afgiftsbegunstiget, og det grønne brændstof vil også være dyrere at producere end det fossile - selv om det med tiden vil nærme sig i produktionspris, så regner man ikke i branchen med at komme under. Så det kræver politiske krav at få luftfarten til at skifte, og realistisk skal det ske på europæisk plan.

Og så skal det nok også lige nævnes at luftfartsbranchen selv regner med at kun 7 procent af deres klimapåvirkning kommer fra rejser under 500 km. Så selv om man fik flyttet alle dem over i tog, så ville det ikke batte forfærdeligt meget. Man er simpelt hen nødt til at finde andre brændstoffer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak