Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/1 2022, 20:32 (841 dage siden)

I anden anledning faldt jeg over denne forside på en DSB-køreplan. Forsiden har vistnok set sådan ud i en årrække. Når jeg kigger på den, får jeg som forbruger indtryk af, at man med DSB InterCity og DSB InterCityLyn kan komme mange steder hen, og jeg kan kun få det indtryk, at der er tale om direkte forbindelser. Men nej: Det er rent fup og fiduser: Der er ingen direkte tog til Frederikshavn - man skal skifte i Aalborg. Der er ingen direkte tog til stationer mellem Langå og Struer - man skal skifte i Aarhus eller Langå. Der er ingen direkte tog til Thisted - man skal skifte i Struer.

Nu vil nogen så indvende: Der står ikke noget på forsiden om, at der er tale om direkte tog. Nej, svarer jeg så: Men hvorfor er f.eks. Bramming-Tønder, Esbjerg-Struer, Skanderborg-Herning eller Herning-Skjern så ikke tegnet ind og medtaget i køreplanen? Med skift kan man jo også komme til de strækninger.

Man pynter sig med lånte fjer.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af krabsen, 4/1 2022, 20:37 (841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men hvorfor er f.eks. Bramming-Tønder, Esbjerg-Struer, Skanderborg-Herning eller Herning-Skjern så ikke tegnet ind og medtaget i køreplanen? Med skift kan man jo også komme til de strækninger.

Vel fordi de pågældende strækninger ikke befares af InterCity, men af regionaltog?
(og vel for det meste ikke af DSB, og det er en DSB køreplan)

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 4/1 2022, 21:37 (841 dage siden) @ krabsen

Vel fordi de pågældende strækninger ikke befares af InterCity, men af regionaltog?
(og vel for det meste ikke af DSB, og det er en DSB køreplan)

Aalborg - Frederikshavn befares heller ikke af intercity eller intercity lyn. Kun NJ har kørt nord for Lindholm siden ERTMS blev taget i brug

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af ivar, 4/1 2022, 22:57 (841 dage siden) @ Hjortlund

Som jeg har forstået det, er Nordjyske underleverandør til DSB, når det gælder IC-løbene mellem Aalborg og Frederikshavn, så på den vis er grafikken vel retvisende - skifte eller ej.

mvh
-ivar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af andersj, Aalborg, 4/1 2022, 23:20 (841 dage siden) @ ivar

Som jeg har forstået det, er Nordjyske underleverandør til DSB, når det gælder IC-løbene mellem Aalborg og Frederikshavn, så på den vis er grafikken vel retvisende - skifte eller ej.

mvh
-ivar

Ikke længere. Region Nordjylland valgte at hjemtage disse afgange fra køreplanskiftet i december, da man afviste DSB's ønske om at genoptage de direkte tog.

--
Mvh Anders

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af ivar, 4/1 2022, 23:23 (841 dage siden) @ andersj

Ok, så langt var jeg ikke med -så har Thomas en pointe,

mvh
-ivar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 5/1 2022, 17:08 (840 dage siden) @ andersj

Som jeg har forstået det, er Nordjyske underleverandør til DSB, når det gælder IC-løbene mellem Aalborg og Frederikshavn, så på den vis er grafikken vel retvisende - skifte eller ej.

Ikke længere. Region Nordjylland valgte at hjemtage disse afgange fra køreplanskiftet i december, da man afviste DSB's ønske om at genoptage de direkte tog.

Ønske og ønske - mon ikke der har været økonomi bag beslutningen? Hvis DSB "ønskede" at køre til Frederikshavn, kan de jo bare gøre det som fri trafik....

/Lasse

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Rail, 5/1 2022, 20:14 (840 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Som jeg har forstået det, er Nordjyske underleverandør til DSB, når det gælder IC-løbene mellem Aalborg og Frederikshavn, så på den vis er grafikken vel retvisende - skifte eller ej.

Ikke længere. Region Nordjylland valgte at hjemtage disse afgange fra køreplanskiftet i december, da man afviste DSB's ønske om at genoptage de direkte tog.


Ønske og ønske - mon ikke der har været økonomi bag beslutningen? Hvis DSB "ønskede" at køre til Frederikshavn, kan de jo bare gøre det som fri trafik....

Mere nordjysk protektionisme end så meget andet.

Avatar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/1 2022, 09:56 (840 dage siden) @ krabsen

Men hvorfor er f.eks. Bramming-Tønder, Esbjerg-Struer, Skanderborg-Herning eller Herning-Skjern så ikke tegnet ind og medtaget i køreplanen? Med skift kan man jo også komme til de strækninger.

Vel fordi de pågældende strækninger ikke befares af InterCity, men af regionaltog?
(og vel for det meste ikke af DSB, og det er en DSB køreplan)

Min pointe er, at DSB i sin køreplan har medtaget nogle strækninger (Aalborg-Frederikshavn, Langå-Struer og Struer-Thisted) - strækninger, hvor der udelukkende kører regionaltog, og det endda regionaltog, der ikke køres af DSB. Til gengæld har DSB undladt at medtage andre strækninger (f.eks. Bramming-Tønder, Esbjerg-Struer, Skanderborg-Herning og Herning-Skjern), hvor der på samme måde udelukkende køres regionaltog og også her regionaltog, der ikke køres af DSB.

Ulogisk og inkonsekvent.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af steenth, 5/1 2022, 10:27 (840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Min pointe er, at DSB i sin køreplan har medtaget nogle strækninger (Aalborg-Frederikshavn, Langå-Struer og Struer-Thisted) - strækninger, hvor der udelukkende kører regionaltog, og det endda regionaltog, der ikke køres af DSB. Til gengæld har DSB undladt at medtage andre strækninger (f.eks. Bramming-Tønder, Esbjerg-Struer, Skanderborg-Herning og Herning-Skjern), hvor der på samme måde udelukkende køres regionaltog og også her regionaltog, der ikke køres af DSB.

Ulogisk og inkonsekvent.

Det ligner mere at det er et gammel design med de steder DSB kørte på, som man genbruger uden at rettet til virkeligheden. Der jo ikke mere en officielt trykt køreplan, selvom den for interesseret kommer i en papirkopi.

Mvh
Steen

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af KKLD, 4/1 2022, 23:03 (841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I anden anledning faldt jeg over denne forside på en DSB-køreplan. Forsiden har vistnok set sådan ud i en årrække. Når jeg kigger på den, får jeg som forbruger indtryk af, at man med DSB InterCity og DSB InterCityLyn kan komme mange steder hen, og jeg kan kun få det indtryk, at der er tale om direkte forbindelser. Men nej: Det er rent fup og fiduser: Der er ingen direkte tog til Frederikshavn - man skal skifte i Aalborg. Der er ingen direkte tog til stationer mellem Langå og Struer - man skal skifte i Aarhus eller Langå. Der er ingen direkte tog til Thisted - man skal skifte i Struer.

Nu vil nogen så indvende: Der står ikke noget på forsiden om, at der er tale om direkte tog. Nej, svarer jeg så: Men hvorfor er f.eks. Bramming-Tønder, Esbjerg-Struer, Skanderborg-Herning eller Herning-Skjern så ikke tegnet ind og medtaget i køreplanen? Med skift kan man jo også komme til de strækninger.

Man pynter sig med lånte fjer.

Med uvenlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Har der overhovedet kørt direkte tog fra København H til Frederikshavn?
Ville det give mening at køre direkte tog fra Helsingør til Frederikshavn? Det er vist den længst mulige strækning i DK. Så er der færre der skal skifte?

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af ivar, 4/1 2022, 23:22 (841 dage siden) @ KKLD

Ja - daglige lyntogspar og landsdelsekspresserne - så dyk ned i jernbanelitteraturen. God tur.

mvh
-ivar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Theis Andersen, Kastrup, 5/1 2022, 12:21 (840 dage siden) @ KKLD

Nakskov til Frederikshavn må være det længste man kan køre

--
[image]

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Niels, Aarhus, 5/1 2022, 13:32 (840 dage siden) @ Theis Andersen

Nakskov til Frederikshavn må være det længste man kan køre

Mon ikke Nakskov til Skagen er det længste, man kan køre...;-)

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af ivar, 4/1 2022, 23:18 (841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er lidt i tvivl om Struer - Thisted, og gider ikke Google det, når du ikke selv gider. Grafikken viser vel udelukkende kun, de destinationer som DSB skal betjene - med eller uden underleverandør. Det kan vel ikke overraske dig, at løbene mellem Frederikshavn og Aalborg stort set altid har været kørt som bumletog - uanset togarten, og her medgiver jeg gerne, at jeg ikke husker at have ophold i Hæstrup eller Em.

mvh
-ivar

Avatar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/1 2022, 23:21 (841 dage siden) @ ivar

Jeg er lidt i tvivl om Struer - Thisted, og gider ikke Google det, når du ikke selv gider

Jeg er ikke med på, at der skulle være noget som helst, jeg "ikke gider at google".

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af ChrBrun, Helsingør, 5/1 2022, 00:31 (841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror det skal forstås sådan, at man kan finde køreplaner for hele strækningen på de viste linjer, som ses på forsiden af publikationen, med eller uden togskift. På side to er der et kort, hvor man kan se forskellen mellem direkte tog, eller tog med togskifte undervejs.

--
Christian Brun

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Niels Bak, 5/1 2022, 14:25 (840 dage siden) @ ChrBrun

Jeg tror det skal forstås sådan, at man kan finde køreplaner for hele strækningen på de viste linjer, som ses på forsiden af publikationen, med eller uden togskift. På side to er der et kort, hvor man kan se forskellen mellem direkte tog, eller tog med togskifte undervejs.

Jammen der er jo ingen grund til at medtage den samlede information, hvis det gør man ikke kan brokke sig over forsiden :-P

Avatar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af mss ⌂, 8/1 2022, 11:04 (837 dage siden) @ ivar

Det skal forestille at være en IC/Lyn grafik. DSB kører ikke IC/Lyn til Frederikshavn. Den er dermed misvisende.
Hvis man ville vise tilslutninger skulle alle andre regionalstrækninger også med.
Det er helt ligegyldigt om de bumler eller ej, togarten er det afgørende, ikke mindst da det som indledningsvis nævnt giver en forestilling af at der er direkte forbindelse, og det er der nu engang ikke længere.
Så den grafik er slet og ret forkert.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Andrew_J, 8/1 2022, 13:48 (837 dage siden) @ mss

Det skal forestille at være en IC/Lyn grafik. DSB kører ikke IC/Lyn til Frederikshavn. Den er dermed misvisende.
Hvis man ville vise tilslutninger skulle alle andre regionalstrækninger også med.
Det er helt ligegyldigt om de bumler eller ej, togarten er det afgørende, ikke mindst da det som indledningsvis nævnt giver en forestilling af at der er direkte forbindelse, og det er der nu engang ikke længere.
Så den grafik er slet og ret forkert.

Struer O Viborg = Forkert = Er ikke betjent siden K20.
Struer = Thisted Forkert = Ikke betjent siden K17 mener jeg det er.....

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Rail, 8/1 2022, 14:11 (837 dage siden) @ Andrew_J

Det skal forestille at være en IC/Lyn grafik. DSB kører ikke IC/Lyn til Frederikshavn. Den er dermed misvisende.
Hvis man ville vise tilslutninger skulle alle andre regionalstrækninger også med.
Det er helt ligegyldigt om de bumler eller ej, togarten er det afgørende, ikke mindst da det som indledningsvis nævnt giver en forestilling af at der er direkte forbindelse, og det er der nu engang ikke længere.
Så den grafik er slet og ret forkert.


Struer O Viborg = Forkert = Er ikke betjent siden K20.
Struer = Thisted Forkert = Ikke betjent siden K17 mener jeg det er.....

K19

Begge strækninger blev skrevet ud med DSB trafikkontrakt fra 2015 ved overgangen til K21 da det passede med at den nye udbudsperiode på MVJ+ skulle starte med K21.

Struer - Thisted blev så i K20 kørt med Arriva som underleverandør til DSB for ikke at skulle udskyde signalprogrammet på strækningen.

Det fremgår nogle steder at det skylde signalprogrammet, men det er altså begrundet i en politisk beslutning fra før signalprogrammet gav problemer (sådan for alvor i hvert fald). Så her skal signalprogrammet trods alt kun have skylden for det ene år mellem Struer og Thisted.

Grafikken viser meget godt hvordan det er gået tilbage for de direkte forbindelser på tværs af landet.
Politikkerne snakker om sammenhængskraft og land/by men hver gang de har valget vælger de at afvikle de direkte forbindelser.

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Rørvig Station, 5/1 2022, 10:37 (840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De strækninger, der er med, er jo strækninger, DSB har kørt på indtil for nyligt.

Man har vel ikke haft ressourcer til at rette i det program, der danner "bogen" - eller har glemt det.

Avatar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/1 2022, 11:04 (840 dage siden) @ Rørvig Station

De strækninger, der er med, er jo strækninger, DSB har kørt på indtil for nyligt.

Man har vel ikke haft ressourcer til at rette i det program, der danner "bogen" - eller har glemt det.

Eller også ville det se lidt tyndt ud......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af LarsJels, Jels, 5/1 2022, 22:28 (840 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej

Forklaringen kan sikkert godt være forglemmelse/sjusk/ønske om at få det til at se lidt bedre ud, men uanset hvad, så har Thomas ret. Der er simpelthen tale om vildledende markedsføring - længere er den vel ikke.
10 ud af 9 almindelige forbrugere vil forstå overskriften og det grafiske udseende sådan, at DSB på de viste linjer kører hurtige, direkte tog. Det kan ikke være et krav til forbrugeren, at han/hun skal kende til skift, underleverandører, udrulning af ERTMS, strækninger hvor DSB har kørt for nylig, hvad der står på andre sider og alle de andre gode undskyldninger.
Det må være et forbrugerkrav, at linjekortet på forsiden skal være retvisende. Det er jo ikke et hul i osten, man skal anstrenge sig for at finde, kortet findes et helt logisk sted: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k22/dsb-k22--icoglyn-.pdf

Med venlig hilsen
Lars

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af larsht, 5/1 2022, 22:33 (840 dage siden) @ LarsJels

Hej

Forklaringen kan sikkert godt være forglemmelse/sjusk/ønske om at få det til at se lidt bedre ud, men uanset hvad, så har Thomas ret. Der er simpelthen tale om vildledende markedsføring - længere er den vel ikke.
10 ud af 9 almindelige forbrugere vil forstå overskriften og det grafiske udseende sådan, at DSB på de viste linjer kører hurtige, direkte tog. Det kan ikke være et krav til forbrugeren, at han/hun skal kende til skift, underleverandører, udrulning af ERTMS, strækninger hvor DSB har kørt for nylig, hvad der står på andre sider og alle de andre gode undskyldninger.
Det må være et forbrugerkrav, at linjekortet på forsiden skal være retvisende. Det er jo ikke et hul i osten, man skal anstrenge sig for at finde, kortet findes et helt logisk sted: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k22/dsb-k22--icoglyn-.pdf

Med venlig hilsen
Lars

ja, og inde i dokumentet finde lige præcis køreplaner for de bedste forbindelser ad de ruter.

Men ak ja, i disse tider vil nogle jo gerne forarges.......

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af LarsJels, Jels, 5/1 2022, 22:46 (840 dage siden) @ larsht

Hej Lars

Jeg bliver ikke forarget, der skal meget mere til ;-) . Jeg siger bare, det er vildledende markedsføring. Øverst på siden står "InterCity og InterCityLyn", så kan man nødvendigvis kun indtegne de strækninger, hvor disse produkter tilbydes, eller i hvert tilfælde som minimum gøre de andre strækninger stiplede/prikkede. Ellers kunne med samme logik indtegne InterCity til Grenå (med skift til Aarhus Letbane, som formentlig kører med større hastighed end regionaltog på Thybanen).

Med venlig hilsen
Lars

Direkte forbindelser: Fup og fiduser

af andersj, Aalborg, 5/1 2022, 22:59 (840 dage siden) @ LarsJels

Hej Lars

Jeg bliver ikke forarget, der skal meget mere til ;-) . Jeg siger bare, det er vildledende markedsføring. Øverst på siden står "InterCity og InterCityLyn", så kan man nødvendigvis kun indtegne de strækninger, hvor disse produkter tilbydes, eller i hvert tilfælde som minimum gøre de andre strækninger stiplede/prikkede. Ellers kunne med samme logik indtegne InterCity til Grenå (med skift til Aarhus Letbane, som formentlig kører med større hastighed end regionaltog på Thybanen).

Med venlig hilsen
Lars

Den burde omdøbes til "Oversigt over forbindelser til provinsen" eller noget i den dur. Den viser ikke engang forbindelser fra Sønderjylland til Midt- og Nordjylland. Det mener jeg ellers at den gjorde engang, da det jo også kan være relevant at kende til forbindelser fra Aalborg til Esbjerg, Sønderborg, Kolding og Flensborg.

Men problemet er nok begrænset, da 9,5 ud af 10 i dag nok bruger Rejseplanen til at fremsøge rejser. Lad os være glade for at vi fik .pdf køreplanerne tilbage, da de jo ellers var dømt ude for et par år siden.

--
Mvh Anders

Avatar

Direkte forbindelser: Fup og fiduser - OT

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/1 2022, 22:58 (840 dage siden) @ larsht

Men ak ja, i disse tider vil nogle jo gerne forarges.......

Køreplaner er noget underfundigt noget, og på et eller andet tidspunkt forsvinder de vel helt - også de pdf-filer, som man stadig kan downloade. Tilbage bliver "kun" rejseplanen, som jo er uhyggelig effektiv - men "dødkedelig".

Jeg arbejdede med DSB-køreplaner 1986-1998. Der var dengang, der til sommerkøreplanen blev udsendt både 1., 2., 3. og endeligt udkast. Det var simpelthen en "sport" decentralt at finde fejl, uhensigtsmæssigheder og "bøffer" i det materiale, som blev udsendt fra de centrale instanser i køreplanskontoret, InterCitydivisionen og Regionaltogsdivisionen. Decentralt var vi så skrappe til at finde alle bøfferne - og gerne mere til - at chefen for DSB InterCity på et tidspunkt "dikterede", at køreplanen ikke måtte endeligt godkendes, før end den havde været klausuleret i 24 timer. Eller sagt med andre ord: Han ville sikre sig, at vi decentralt ikke kunne/ville/skulle finde endnu en bøf, som hans egne folk ikke kunne finde. Han fik ikke succes. Vi blev ved.

En af de pudsige bøffer var bl.a., at køreplanen (den store tykke, landsdækkende) i mange år kunne købes for 25,- kr. Men i stedet for at skrive de 25 kroner på f.eks. bagsiden af køreplanen, havde man valgt at placere prisen på indersiden af et trefløjet omslag. Det har formentlig kostet en overassistent avancementet til trafikkontrollør det år. Og bedre blev det jo ikke af, at det var en decentral medarbejder (ikke jeg), der fandt bøffen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak