Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ståltoget, Hillerød og CBTC (Generelt)

af esni, Frederikssund, 4/1 2022, 22:37 (840 dage siden)

Hvordan kommer ståltoget fra LillleNord til Frederiksværkbanen?

DB Cargo Scandinavias MZ har vel hverken ISI eller CBTC?

--
Eskild

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af larsht, 4/1 2022, 22:56 (840 dage siden) @ esni

Hvordan kommer ståltoget fra LillleNord til Frederiksværkbanen?

DB Cargo Scandinavias MZ har vel hverken ISI eller CBTC?

Der er fysiske signaler på de relevante dele af Hillerød Station

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af steenth, 5/1 2022, 00:45 (839 dage siden) @ esni

Hvordan kommer ståltoget fra LillleNord til Frederiksværkbanen?

DB Cargo Scandinavias MZ har vel hverken ISI eller CBTC?

Det anlæg, som styrer Hillerød, håndtere alle tog uanset om det tog, som køre på gamledags signaler eller ICI/CBTC. Så når et tog for lov til at krydse S-togs spor sættes bare grøn lys for det tog, mens S-tog holdes væk imens.

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Andrew_J, 5/1 2022, 01:42 (839 dage siden) @ steenth

ja. Hillerød vil nok fra 2030 være den station i Danmark med mest interesse idet at der fortsat vil være fysiske signaler idet at det er privatbane og endda et stort net der oppe, intet af dette er pt planlagt til ERTMS <3

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Svend, 5/1 2022, 07:43 (839 dage siden) @ Andrew_J

ja. Hillerød vil nok fra 2030 være den station i Danmark med mest interesse idet at der fortsat vil være fysiske signaler idet at det er privatbane og endda et stort net der oppe, intet af dette er pt planlagt til ERTMS <3

Til den tid er stationen nok ombygget og sikringsmæssigt adskilt, så man undgår denne mærkelige hybrid.

--
Svend

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af steenth, 5/1 2022, 09:06 (839 dage siden) @ Svend

ja. Hillerød vil nok fra 2030 være den station i Danmark med mest interesse idet at der fortsat vil være fysiske signaler idet at det er privatbane og endda et stort net der oppe, intet af dette er pt planlagt til ERTMS <3


Til den tid er stationen nok ombygget og sikringsmæssigt adskilt, så man undgår denne mærkelige hybrid.

Det er overhovedet ikke noget specielt med anlægget i Hillerød. Det er et standard-anlæg, som kan håndtere mange typer af togveje uanset om det er toget bruger CBTC, ICI eller SR.... Hillerød styres fra København, så Lokaltog skal koordinere med dem, hvis der er ændringer i toggangen. Det som man måtte udvikle, var at anlægget skulle håndtere SR og skulle kunne arbejde sammen med de linjeblokke på de strækninger som Lokaltog kører på.
Mvh
Steen

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Svend, 5/1 2022, 09:39 (839 dage siden) @ steenth

ja. Hillerød vil nok fra 2030 være den station i Danmark med mest interesse idet at der fortsat vil være fysiske signaler idet at det er privatbane og endda et stort net der oppe, intet af dette er pt planlagt til ERTMS <3


Til den tid er stationen nok ombygget og sikringsmæssigt adskilt, så man undgår denne mærkelige hybrid.

Det er overhovedet ikke noget specielt med anlægget i Hillerød. Det er et standard-anlæg, som kan håndtere mange typer af togveje uanset om det er toget bruger CBTC, ICI eller SR.... Hillerød styres fra København, så Lokaltog skal koordinere med dem, hvis der er ændringer i toggangen. Det som man måtte udvikle, var at anlægget skulle håndtere SR og skulle kunne arbejde sammen med de linjeblokke på de strækninger som Lokaltog kører på.
Mvh
Steen

Sikringsanlægget (CBTC) i Hillerød er en hybrid, fordi der både er er fysiske signaler og mærker. Rent instruktorisk/ reglementsmæssigt vil det give fornuft og forenklinger at få det adskilt.
Men endnu bedre vil det være (og blive), når/hvis Lokaltog kan styre trafikken på den del af Hillerød station, de er brugere af - herunder kørsel fra/til værksted og depotspor.

--
Svend

Avatar

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/1 2022, 10:58 (839 dage siden) @ Svend

Sikringsanlægget (CBTC) i Hillerød er en hybrid, fordi der både er er fysiske signaler og mærker. Rent instruktorisk/ reglementsmæssigt vil det give fornuft og forenklinger at få det adskilt.
Men endnu bedre vil det være (og blive), når/hvis Lokaltog kan styre trafikken på den del af Hillerød station, de er brugere af - herunder kørsel fra/til værksted og depotspor.

Og det er netop en af gevinsterne ved den planlagte ombygning som også pointeres i beslutningsgrundlaget.
Man kan sige at privatbanerne har over historien været lidt en gøgeunge, idet de har fået skubbet DSB væk fra stationsbygningen :-) - men det bliver rigtig godt når det bliver færdigt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af steenth, 5/1 2022, 11:01 (839 dage siden) @ Svend

Sikringsanlægget (CBTC) i Hillerød er en hybrid, fordi der både er er fysiske signaler og mærker. Rent instruktorisk/ reglementsmæssigt vil det give fornuft og forenklinger at få det adskilt.

Selv i en meget ideel verden, så kan hold det adskilt. Der også andre steder på S-togsnettet at man kører til/fra fjernspor, som fx Hellerup, Lersøen, Svanemøllen, Vigerslev, København H, Høje Taastrup og Køge...
Når man lige kigger lokal instruktion for Hillerød igennem, så virker det overskuelige. Der er meget som er gentagelser fra kendte regler. Man kører efter reglerne med ORS med de tilpasninger, som er nødvendig for at kører med signaler.

Men endnu bedre vil det være (og blive), når/hvis Lokaltog kan styre trafikken på den del af Hillerød station, de er brugere af - herunder kørsel fra/til værksted og depotspor.

Jep. Men formålet med ombygning er mere at få gennemgående lokaltog... men S-togs passager, som er flest af, skal bruge mere tid til at komme under/over lokaltogs spor..

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Knarbjerg, 5/1 2022, 17:23 (839 dage siden) @ steenth

Selv i en meget ideel verden, så kan hold det adskilt. Der også andre steder på S-togsnettet at man kører til/fra fjernspor, som fx Hellerup, Lersøen, Svanemøllen, Vigerslev, København H, Høje Taastrup og Køge...

I Høje Taastrup og på KH er S-tog jo ikke gået over til CBTC, så her foregår kørslen helt normalt efter de "gamle" regler lidt endnu.
Og så er der jo også forbindelsen gennem spor 16 på Østerport, som fortsat er i brug.
Hvad der skal ske når, S-tog i løbet af 2022 helt overgår til CBTC bliver lidt spændende, da disse forbindelser bruges jævnligt.

Fra Svanemøllen/Lersøen er der lavet en lidt besynderlig transitions zone og reglerne for kørsel er beskrevet men, der er ingen spor at køre på ved Århusgade. Mit bud er at, der ikke kommer til at køre tog igen her.
De sporspærringer, som er på Østerport i udkørsels enden mod Svanemøllen, er blevet forlænget så de løber 2022 med.

I Hellerup og i Vigerslev har forbindelsen mellem S-tog og fjernbanen været aflåst med låsebolte siden S-togs strækningerne fik CBTC og må ikke benyttes.

Hvordan det foregår i Køge, har jeg ingen viden om.

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af larsht, 5/1 2022, 18:54 (839 dage siden) @ Knarbjerg

Selv i en meget ideel verden, så kan hold det adskilt. Der også andre steder på S-togsnettet at man kører til/fra fjernspor, som fx Hellerup, Lersøen, Svanemøllen, Vigerslev, København H, Høje Taastrup og Køge...


I Høje Taastrup og på KH er S-tog jo ikke gået over til CBTC, så her foregår kørslen helt normalt efter de "gamle" regler lidt endnu.
Og så er der jo også forbindelsen gennem spor 16 på Østerport, som fortsat er i brug.
Hvad der skal ske når, S-tog i løbet af 2022 helt overgår til CBTC bliver lidt spændende, da disse forbindelser bruges jævnligt.

Fra Svanemøllen/Lersøen er der lavet en lidt besynderlig transitions zone og reglerne for kørsel er beskrevet men, der er ingen spor at køre på ved Århusgade. Mit bud er at, der ikke kommer til at køre tog igen her.
De sporspærringer, som er på Østerport i udkørsels enden mod Svanemøllen, er blevet forlænget så de løber 2022 med.

I Hellerup og i Vigerslev har forbindelsen mellem S-tog og fjernbanen været aflåst med låsebolte siden S-togs strækningerne fik CBTC og må ikke benyttes.

Hvordan det foregår i Køge, har jeg ingen viden om.

Østerport: Der holdes åbent for kørsel på tværs - set fra fjerns side "som i dag", set fra S-banens side mulighed for ICI-kørsel

København H: Der vil i en periode være lukket for kørsel på tværs fra medio januar

Hellerup/Vigerslev: Der vil fortsat være lukket i en periode

Høje Taastrup: Der vil være åbent, også fra september - jeg forstår det som kørsel på tværs vil kunne ske som rangering

Køge: Der har været lukket siden fjern ibrugtog nyt sikringsanlæg - der tiltænkes genåbnet til september - kørsel på tværs vil kunne ske som rangering

Svanemøllen: Det kommer jo an på hvornår metrocityringen laver arbejdet færdigt..........

Avatar

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2022, 01:30 (838 dage siden) @ Knarbjerg

Fra Svanemøllen/Lersøen er der lavet en lidt besynderlig transitions zone og reglerne for kørsel er beskrevet men, der er ingen spor at køre på ved Århusgade. Mit bud er at, der ikke kommer til at køre tog igen her.

Så vil der være en minister mere der har udfordringer med manglene lovhjemmel, for TIB7 kan kun nedlægges ved lov - og det er ikke sket. Så som vi har diskuteret her tidligere nogen gange,så skal Metroselskabet retablere sporet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Niels Bak, 6/1 2022, 02:35 (838 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra Svanemøllen/Lersøen er der lavet en lidt besynderlig transitions zone og reglerne for kørsel er beskrevet men, der er ingen spor at køre på ved Århusgade. Mit bud er at, der ikke kommer til at køre tog igen her.

Så vil der være en minister mere der har udfordringer med manglene lovhjemmel, for TIB7 kan kun nedlægges ved lov - og det er ikke sket. Så som vi har diskuteret her tidligere nogen gange,så skal Metroselskabet retablere sporet.

For hvad det nu er værd, så kan det konstateres at sporet fra Lersøen for nyligt er blevet ryddet for bevoksning frem til afbrydelsen ved Århusgade.

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Theis Andersen, Kastrup, 7/1 2022, 12:59 (837 dage siden) @ Niels Bak

På det her billede af sporet også tegne med med bomme og det hele
[image]

--
[image]

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/1 2022, 13:32 (837 dage siden) @ Niels Bak

måske sker der noget.
rydning af grønt er måske for at kunne få arbejdes tog frem med ting og sager??a

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af re20000, 7/1 2022, 19:14 (837 dage siden) @ hummel_62

måske sker der noget.
rydning af grønt er måske for at kunne få arbejdes tog frem med ting og sager??a

Ja eller materiel til sporoptagning... :o(

Nold

Avatar

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/1 2022, 19:26 (837 dage siden) @ re20000

måske sker der noget.
rydning af grønt er måske for at kunne få arbejdes tog frem med ting og sager??a


Ja eller materiel til sporoptagning... :o(

Nold, som jeg og andre har anført efterhånden mange gange, så er TIB7 anlagt ved lov og den kan kun nedlægges ved lov, og det er ikke sket endnu.
Metroselskabet skal retablere TIB7 ved Nordhavn.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af re20000, 7/1 2022, 21:55 (837 dage siden) @ Michael Deichmann

Nold, som jeg og andre har anført efterhånden mange gange, så er TIB7 anlagt ved lov og den kan kun nedlægges ved lov, og det er ikke sket endnu.
Metroselskabet skal retablere TIB7 ved Nordhavn.

Kære Michael
du har ganske ret, men den strækning har snart været udsat for så mange besynderlige ting, at man er nødt til både at håbe og frygte. Især da strækningen for nuværende desværre ikke har relevans for ret meget andet end veterantog. (Hvilket man dog absolut ikke bør kimse af!)

Nold

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Flemming Jakielski, Rødovre, 7/1 2022, 22:31 (837 dage siden) @ re20000

Nold, som jeg og andre har anført efterhånden mange gange, så er TIB7 anlagt ved lov og den kan kun nedlægges ved lov, og det er ikke sket endnu.
Metroselskabet skal retablere TIB7 ved Nordhavn.


Kære Michael
du har ganske ret, men den strækning har snart været udsat for så mange besynderlige ting, at man er nødt til både at håbe og frygte. Især da strækningen for nuværende desværre ikke har relevans for ret meget andet end veterantog. (Hvilket man dog absolut ikke bør kimse af!)

Nold

Og selv et veterantog får gevaldige problemer i fremtiden. Særligt når det nye signalsystem når Kystbanen. Og endnu mere ved Lersøen med CBTC på S-Banen. Og tilbage til Fjerntog ved Vigerslev. Et diesellokomotiv kan løbe ind i samme problemer når, og hvis ,BaneDanmark skal anvende Lersøen til standplads ved større projekter. Man har jo dårligt nok lokomotiver med et system. Tænk at skulle have maskiner med to forskellige signalsystemer.

Flemming J

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af ivar, 7/1 2022, 23:37 (837 dage siden) @ re20000

Du kan snakke og teoretisere som du vil, men der er ikke fremlagt nogen lov, og som jeg kan se det, er der heller ikke noget lov på vej

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 5/1 2022, 09:44 (839 dage siden) @ steenth

Det er overhovedet ikke noget specielt med anlægget i Hillerød. Det er et standard-anlæg, som kan håndtere mange typer af togveje uanset om det er toget bruger CBTC, ICI eller SR....

Man skal huske, at de "underliggende" sikringsanlæg i Signalprogrammet groft sagt, er de samme som DSB type 1990, som man har haft længe - mens det nye er "hvordan de kommunikerer til togene". Der er intet nyt i selve sikringsanlæggene som sådan.

At man så også skifter alle sikringsanlæg (herunder 1990 anlæg, der principielt kan virke under ERTMS), skyldes en strategisk beslutning om øget konkurrence på leveringen af ERTMS, da man ved en gradvis udrulning baseret på "opgraderede" 1990 anlæg, ville favorisere den eksisterende leverandør af sikringsanlæg, da ingen andre sikringsanlæg var godkendte i Danmark.

Det er en meget dyr beslutning, men også forholdsvis sund - omend det virker som om hensigten med at erstatte et monopol, nu istedet er blevet til et monopol for øst, et for vest og et for S-banen.

Der er i al fald ikke længere nogen, der snakker om, at man "bare" kan etablere eksempelvis en ny krydsningsstation med en anden ERTMS-leverandør de næste 30 år...

/Lasse

Ståltoget, Hillerød, CBTC og ERTMS

af steenth, 5/1 2022, 13:51 (839 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det er overhovedet ikke noget specielt med anlægget i Hillerød. Det er et standard-anlæg, som kan håndtere mange typer af togveje uanset om det er toget bruger CBTC, ICI eller SR....


Man skal huske, at de "underliggende" sikringsanlæg i Signalprogrammet groft sagt, er de samme som DSB type 1990, som man har haft længe - mens det nye er "hvordan de kommunikerer til togene". Der er intet nyt i selve sikringsanlæggene som sådan.

Netop.

At man så også skifter alle sikringsanlæg (herunder 1990 anlæg, der principielt kan virke under ERTMS), skyldes en strategisk beslutning om øget konkurrence på leveringen af ERTMS, da man ved en gradvis udrulning baseret på "opgraderede" 1990 anlæg, ville favorisere den eksisterende leverandør af sikringsanlæg, da ingen andre sikringsanlæg var godkendte i Danmark.

Jeg synes der været for meget fokus på ERTMS/ETCS. Reelt er "kun" en udskiftning af sikringsanlæg, hvor man så har udnyttet at ETCS niveau 2 holder omkostninger nede - selv med de omkostninger som har været pga. forsinkelserne. Og man får opgraderet alle relevante systemer i et stort hug, som fx de systemer som håndteres trafikken. Men det blev ikke 1990 anlæg som blev valgt...

Det er en meget dyr beslutning, men også forholdsvis sund - omend det virker som om hensigten med at erstatte et monopol, nu istedet er blevet til et monopol for øst, et for vest og et for S-banen.

Spørgsmålet, når kontraktperioden udløber, hvad der så sker. Forsætter de nuværende leverandører? Forhåbentligt kan en ny leverandør genbruge installationerne i og ved sporet, så man ikke skal installere nye baliser, sporskiftedrev og akseltællere med tilhørende udstyr. Derudover der også overkørselsanlæg. Der må nogle steder, hvor man har været igennem den overgang på gammel dags signaler...

Der er i al fald ikke længere nogen, der snakker om, at man "bare" kan etablere eksempelvis en ny krydsningsstation med en anden ERTMS-leverandør de næste 30 år...

Hvis kunne få levere noget udstyr i sporet fra anden leverandør i sporet, som kan arbejde sammen med den leverandør, som har sikringsanlægget, så kunne man komme tæt på at alt ikke afhænger af en leverandør...

Mvh
Steen

Ståltoget, Hillerød, CBTC og ERTMS

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 5/1 2022, 16:39 (839 dage siden) @ steenth

Jeg synes der været for meget fokus på ERTMS/ETCS. Reelt er "kun" en udskiftning af sikringsanlæg, hvor man så har udnyttet at ETCS niveau 2 holder omkostninger nede - selv med de omkostninger som har været pga. forsinkelserne.

Omkostningerne er bestemt ikke holdt nede ved den valgte løsning. Den valgte tilgang ender formentlig med at blive mindst dobbelt så dyr - formentlig noget mere.

Spørgsmålet, når kontraktperioden udløber, hvad der så sker. Forsætter de nuværende leverandører? Forhåbentligt kan en ny leverandør genbruge installationerne i og ved sporet, så man ikke skal installere nye baliser, sporskiftedrev og akseltællere med tilhørende udstyr. Derudover der også overkørselsanlæg. Der må nogle steder, hvor man har været igennem den overgang på gammel dags signaler...

Der er lande, hvor forskellige leverandørers udstyr spiller sammen (det kunne man også have valgt i Danmark), så det virker ikke som om, at det er et teknisk spørgsmål - formentlig mere et kontraktuelt spørgsmål. Formentlig skal der ske en totaludskiftning igen, når kontrakterne udløber - dét spørgsmål mener jeg er blevet besvaret i TRU regi for et par år siden.

L

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af larsht, 5/1 2022, 14:32 (839 dage siden) @ steenth

ja. Hillerød vil nok fra 2030 være den station i Danmark med mest interesse idet at der fortsat vil være fysiske signaler idet at det er privatbane og endda et stort net der oppe, intet af dette er pt planlagt til ERTMS <3


Til den tid er stationen nok ombygget og sikringsmæssigt adskilt, så man undgår denne mærkelige hybrid.

Det som man måtte udvikle, var at anlægget skulle håndtere SR og skulle kunne arbejde sammen med de linjeblokke på de strækninger som Lokaltog kører på.
Mvh
Steen


Jeg kan love for at anlægget ikke håndterer SR - for det er ORS der gælder på hele stationen.

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af steenth, 5/1 2022, 15:06 (839 dage siden) @ larsht

Jeg kan love for at anlægget ikke håndterer SR - for det er ORS der gælder på hele stationen.

Det fandt jeg også ud, da jeg nærlæste den lokal instruktion for stationen.... larsht

Svend - der er ikke forskellige regler efter på den station selvom man kører på signaler....

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Svend, 5/1 2022, 19:16 (839 dage siden) @ steenth

Jeg kan love for at anlægget ikke håndterer SR - for det er ORS der gælder på hele stationen.

Det fandt jeg også ud, da jeg nærlæste den lokal instruktion for stationen.... larsht

Svend - der er ikke forskellige regler efter på den station selvom man kører på signaler....

Nu kan du starte med at sætte dig ind i ORS.
Dernæst: jeg har da aldrig sagt eller skrevet, at der er forskellige regler, kun at fysiske signaler, som kun er opstillet i Hillerød, er en afart.

--
Svend

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af larsht, 5/1 2022, 19:53 (839 dage siden) @ steenth

Jeg kan love for at anlægget ikke håndterer SR - for det er ORS der gælder på hele stationen.

Det fandt jeg også ud, da jeg nærlæste den lokal instruktion for stationen.... larsht

Svend - der er ikke forskellige regler efter på den station selvom man kører på signaler....


Jo, der er stadigvæk særlige regler på den station selv om man kører på ydre signaler - men disse regler er underlagt ORS

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Svend, 5/1 2022, 20:05 (839 dage siden) @ larsht

Jeg kan love for at anlægget ikke håndterer SR - for det er ORS der gælder på hele stationen.

Det fandt jeg også ud, da jeg nærlæste den lokal instruktion for stationen.... larsht

Svend - der er ikke forskellige regler efter på den station selvom man kører på signaler....

Jo, der er stadigvæk særlige regler på den station selv om man kører på ydre signaler - men disse regler er underlagt ORS

Det ved jeg og det ved jeg, at du ved at jeg ved :-)
Når stationen bygges om, så togene fra Frederiksværkbanen kan fortsætte direkte mod Gribskovbanen og Lille Nord, nedlægges transversalen i stationens sydende (spsk 116 a/b) så tog- og rangerbevægelser til/fra Lokaltog skal ikke længere køre via spor 4, 5 og 9. Til den tid skal der ikke længere være (er der ikke behov for) DV- og PU signaler i disse spor.

--
Svend

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af larsht, 5/1 2022, 20:08 (839 dage siden) @ Svend

Jeg kan love for at anlægget ikke håndterer SR - for det er ORS der gælder på hele stationen.

Det fandt jeg også ud, da jeg nærlæste den lokal instruktion for stationen.... larsht

Svend - der er ikke forskellige regler efter på den station selvom man kører på signaler....

Jo, der er stadigvæk særlige regler på den station selv om man kører på ydre signaler - men disse regler er underlagt ORS


Det ved jeg og det ved jeg, at du ved at jeg ved :-)

Det ved jeg at du ved at jeg ved....never mind ;)

Jeg svarede også Steen ;)

Når stationen bygges om, så togene fra Frederiksværkbanen kan fortsætte direkte mod Gribskovbanen og Lille Nord, nedlægges transversalen i staionens sydende (hedder eller hed 116 a/b) så tog- og rangerbevægelser til/fra Lokaltog skal ikke længere køre via spor 4, 5 og 9. Til den tid skal der ikke længere være (er der ikke behov for) DV- og PU signaler i disse spor.

....i sydenden - der vil stadig være i nordenden......

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af esni, Frederikssund, 5/1 2022, 06:42 (839 dage siden) @ steenth

Tak - det giver god mening

--
Eskild

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af Claus C Klausen, 5/1 2022, 19:02 (839 dage siden) @ esni

God aften

Nu ved jeg ikke om det stadigvæk er gældende.

Men når ståltoget kommer til Hillerød bliver det meldt mindst 1 time før. Så kommer der en sikrings-medarbejder og sættes en lås på skiftet mod Frederiksværk/Hundested og det er det samme igen når man skal retur.
Sådan var det da man tog det nye system i bruge for S-togene i Hillerød.
Hvis vi kun skulle aflevere vogne i Frederiksværk, sagde vi det til Kmp i Hillerød, der så bød sikrings-medarbejderen på kaffe mens vi var deroppe.

Det er efterhånden nogen tid siden jeg selv haft lejligheden til at være rangerledere på denne tur. Der er nu indøvet folk fra Høje Taastrup til disse ture. Nu kommer jeg kun på tilsyn og det er med "Gummi-banen) Autombil.

Claus K

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af larsht, 5/1 2022, 19:52 (839 dage siden) @ Claus C Klausen

God aften

Nu ved jeg ikke om det stadigvæk er gældende.

Men når ståltoget kommer til Hillerød bliver det meldt mindst 1 time før. Så kommer der en sikrings-medarbejder og sættes en lås på skiftet mod Frederiksværk/Hundested og det er det samme igen når man skal retur.
Sådan var det da man tog det nye system i bruge for S-togene i Hillerød.
Hvis vi kun skulle aflevere vogne i Frederiksværk, sagde vi det til Kmp i Hillerød, der så bød sikrings-medarbejderen på kaffe mens vi var deroppe.

Det er efterhånden nogen tid siden jeg selv haft lejligheden til at være rangerledere på denne tur. Der er nu indøvet folk fra Høje Taastrup til disse ture. Nu kommer jeg kun på tilsyn og det er med "Gummi-banen) Autombil.

Claus K

Det har ikke kørt sådan siden 2017..,.........

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af AVZ, 5/1 2022, 21:14 (839 dage siden) @ Claus C Klausen

Disse låsebolte var til stor gene for udveksling af materiel mellem Hundested-banen og værkstedet nord for perronerne. Det blev kun benyttet, indtil man kunne nedlægge kommandoposten i Hillerød.

I dag ekspederes materieludveksling for signal mellem ankomst af S-tog og afgang af det næste indenfor et par minutter (max 4 min.)

I øvrigt passerede ståltoget Hillerød lige før, jeg skriver dette.

Vh Allan

Ståltoget, Hillerød og CBTC

af larsht, 5/1 2022, 21:22 (839 dage siden) @ AVZ

Disse låsebolte var til stor gene for udveksling af materiel mellem Hundested-banen og værkstedet nord for perronerne. Det blev kun benyttet, indtil man kunne nedlægge kommandoposten i Hillerød.

I dag ekspederes materieludveksling for signal mellem ankomst af S-tog og afgang af det næste indenfor et par minutter (max 4 min.)

I øvrigt passerede ståltoget Hillerød lige før, jeg skriver dette.

Vh Allan

De låsebolte var til stor gene for alle ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak