Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/1 2022, 15:55 (813 dage siden)

I et svar fra Transportministeren til Kristian Pihl Lorentzen omkring modernisering af dobbeltdækkervognene, skriver DSB følgende:

Udførelsen af henholdsvis 6 og 12 års eftersyn på samtlige vogne er snart gennemført. Et projekt vedrørende indvendig opgradering af dobbeltdækkervognene er igangsat og medio januar 2022 vil der være udbud på udskiftning af sæde, ryglæn samt nakkehynder. Derudover vil indstigningsdøre blive renoveret og malet indvendigt og udvendigt. Samtidig vil udskiftning af matte/punkterede ruder starte i første kvartal 2022.

Andre opgraderingsprojekter er fjernelse af de ikke anvendte salgsautomater i 26 Bk vogne, inkl. montering af 7 sæder i hver af disse vogne og opstart af undersøgelse af tilføjelse af cykel/flex område i samme 26 vogne. Disse tiltag vil blive gennemført frem mod udgangen af 2024. Der vil også ske en udvendig kosmetisk opgradering af dobbeltdækkervognene, som vil bestå af enten maling eller foliering af vognene med en forventet tidshorisont med opstart i 2025/26.

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/TRU/spm/117/index.htm

--
Mvh Anders

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af anders_vejby, 5/1 2022, 16:07 (813 dage siden) @ andersj

Alt i alt en god nyhed! Især vinduerne trængte i hvert fald til en grundig overhaling. Er der nogen der ved om passagerinformationssystemet også bliver opgraderet?

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Peter Christensen, 5/1 2022, 16:26 (813 dage siden) @ andersj

Der vil også ske en udvendig kosmetisk opgradering af dobbeltdækkervognene, som vil bestå af enten maling eller foliering af vognene med en forventet tidshorisont med opstart i 2025/26.[/i]

Jubi - flere folie vogne. Både Bn-vognene og ME'erne så jo virkelig flotte ud efter nogle år....

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 5/1 2022, 16:32 (813 dage siden) @ Peter Christensen

Jubi - flere folie vogne. Både Bn-vognene og ME'erne så jo virkelig flotte ud efter nogle år....

DSB har skam undersøgt, hvilke krav der gælder til foliering af DD vogne, og det kan sagtens laves, så det ser pænt ud frem til 2040, så formentlig lykkes det bedre denne gang - bemærk iøvrigt at der ikke er så meget rust i vognkasserne på DD-vognene, som der var på ME og Bn...

/Lasse

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Peter Christensen, 5/1 2022, 17:32 (813 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

En ting er hvad DSB har undersøgt, men givet det firmas evne til at vælge dårlige løsninger - som er ganske billige her og nu - så har jeg lidt skepsis.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af cz, Birkerød, 6/1 2022, 00:48 (813 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

DSB har skam undersøgt, hvilke krav der gælder til foliering af DD vogne, og det kan sagtens laves, så det ser pænt ud frem til 2040, så formentlig lykkes det bedre denne gang - bemærk iøvrigt at der ikke er så meget rust i vognkasserne på DD-vognene, som der var på ME og Bn...

/Lasse

SA/SE ruster heller ikke. Men vi kan vel godt blive enige om, at de folierede ser ud som........ Tør ikke skrive det......

--
[image]

Avatar

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af mss ⌂, 6/1 2022, 01:23 (812 dage siden) @ cz

DSB har skam undersøgt, hvilke krav der gælder til foliering af DD vogne, og det kan sagtens laves, så det ser pænt ud frem til 2040, så formentlig lykkes det bedre denne gang - bemærk iøvrigt at der ikke er så meget rust i vognkasserne på DD-vognene, som der var på ME og Bn...

/Lasse

Folie er folie. De skal males, ellers holder det ikke.. De sagde præcis det samme med SA/SE og se hvor forfærdelige de har set ud i en åreække. En skændsel, ærligt talt...

SA/SE ruster heller ikke. Men vi kan vel godt blive enige om, at de folierede ser ud som........ Tør ikke skrive det......

Hvis de ikke ruster, hvad er så det der foregår omkring vinduerne under den afskrællede folie på billedet herunder?
Derudover er gulvene også færdige, Var der ikke noget med at der i den forbindelse skal laves en del pladearbejde?

[image]

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Jens N, Fredericia, 5/1 2022, 17:09 (813 dage siden) @ Peter Christensen

Jubi - flere folie vogne. Både Bn-vognene og ME'erne så jo virkelig flotte ud efter nogle år....

EG’erne blev folieret da de blev røde. Folien er fornyet én gang siden da.

Mvh. Jens

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af DTog, 5/1 2022, 17:24 (813 dage siden) @ andersj

I et svar fra Transportministeren til Kristian Pihl Lorentzen omkring modernisering af dobbeltdækkervognene, skriver DSB følgende:

Udførelsen af henholdsvis 6 og 12 års eftersyn på samtlige vogne er snart gennemført. Et projekt vedrørende indvendig opgradering af dobbeltdækkervognene er igangsat og medio januar 2022 vil der være udbud på udskiftning af sæde, ryglæn samt nakkehynder. Derudover vil indstigningsdøre blive renoveret og malet indvendigt og udvendigt. Samtidig vil udskiftning af matte/punkterede ruder starte i første kvartal 2022.

Andre opgraderingsprojekter er fjernelse af de ikke anvendte salgsautomater i 26 Bk vogne, inkl. montering af 7 sæder i hver af disse vogne og opstart af undersøgelse af tilføjelse af cykel/flex område i samme 26 vogne. Disse tiltag vil blive gennemført frem mod udgangen af 2024. Der vil også ske en udvendig kosmetisk opgradering af dobbeltdækkervognene, som vil bestå af enten maling eller foliering af vognene med en forventet tidshorisont med opstart i 2025/26.

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/TRU/spm/117/index.htm

Det var en længe ventet god nyhed. Er der en sådan “model” på hvordan de kommer til at se ud? (Model= billede/ illustration)
Vognene er rigtig mørke om aften og natten så det ville også være dejligt hvis der kom mere belysning i dem, hvilket jeg ville være dejligt.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af ulca, 5/1 2022, 17:50 (813 dage siden) @ andersj

udskiftning af sæde, ryglæn samt nakkehynder.

Så håber jeg at det bliver nogle bedre sæder end de nuværende, som efter min ærlige mening ikke er særligt behagelige når rejsen varer mere end en times tid (som jeg har oplevet på rejser fra Nykøbing F. til f.eks. København); og jeg kender flere der har samme holdning.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/1 2022, 19:51 (813 dage siden) @ ulca

Så håber jeg at det bliver nogle bedre sæder end de nuværende, som efter min ærlige mening ikke er særligt behagelige når rejsen varer mere end en times tid (som jeg har oplevet på rejser fra Nykøbing F. til f.eks. København)

Problemet bliver klaret ved at rejsetiden kommer ned på lidt "mere end en times tid" :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af ulca, 5/1 2022, 20:55 (813 dage siden) @ Poul Brandt

Så håber jeg at det bliver nogle bedre sæder end de nuværende, som efter min ærlige mening ikke er særligt behagelige når rejsen varer mere end en times tid (som jeg har oplevet på rejser fra Nykøbing F. til f.eks. København)


Problemet bliver klaret ved at rejsetiden kommer ned på lidt "mere end en times tid" :-)

Ja forhåbentlig, men det bliver nok tidligst når den nye Storstrømsbro bliver åbnet for togtrafik så der kan køres hurtigere hele vejen. Og ud fra de seneste opdateringer jeg har set bliver det nok tidligst i 2026, hvis ikke endnu senere med de problemer som på det seneste har plaget det projekt.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af andersj, Aalborg, 5/1 2022, 21:21 (813 dage siden) @ ulca

Så håber jeg at det bliver nogle bedre sæder end de nuværende, som efter min ærlige mening ikke er særligt behagelige når rejsen varer mere end en times tid (som jeg har oplevet på rejser fra Nykøbing F. til f.eks. København)


Problemet bliver klaret ved at rejsetiden kommer ned på lidt "mere end en times tid" :-)


Ja forhåbentlig, men det bliver nok tidligst når den nye Storstrømsbro bliver åbnet for togtrafik så der kan køres hurtigere hele vejen. Og ud fra de seneste opdateringer jeg har set bliver det nok tidligst i 2026, hvis ikke endnu senere med de problemer som på det seneste har plaget det projekt.

Hurtigtogene kommer ned på 1 time og 12 minutter i K23. Desuden køres hurtigtogene med IC3 og i fremtiden nok også med togsæt, da dobbeltdækkerne kun må køre 160 km/t.

--
Mvh Anders

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af mikedk2100, 5/1 2022, 21:58 (813 dage siden) @ andersj

Hurtigtogene kommer ned på 1 time og 12 minutter i K23. Desuden køres hurtigtogene med IC3 og i fremtiden nok også med togsæt, da dobbeltdækkerne kun må køre 160 km/t.

Det kan godt være det er planen, men det eneste vi reelt ved, er jo, at planerne skrider voldsomt. Især på Sydbanen.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Danielsen, 5/1 2022, 18:19 (813 dage siden) @ andersj

Det ville også være dejligt, hvis der blev installeret nogle flere strømudtag til opladning af computeren/mobilen. Som pendler på Kysten er det noget af det, jeg savner mest i forhold til ET'erne.

Avatar

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Stennicke, Aarhus, 5/1 2022, 18:26 (813 dage siden) @ andersj

Jeg har set det nye look på sæderne og klapsæder, og det ser virkeligt fedt ud, synes jeg. :-)

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Danielsen, 5/1 2022, 19:03 (813 dage siden) @ Stennicke

Hvor har du set det henne?

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af jacobchristensen, 6/1 2022, 13:39 (812 dage siden) @ Danielsen

Der er lagt et foto på DSB’s Facebook-side tidligere i dag. Kan ikke lige finde en pressemeddelelse.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Danielsen, 6/1 2022, 17:55 (812 dage siden) @ Mads

Tak for det!

Avatar

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af mss ⌂, 6/1 2022, 18:12 (812 dage siden) @ Mads

Der er lagt et foto på DSB’s Facebook-side tidligere i dag. Kan ikke lige finde en pressemeddelelse.


Det er nok samme billede som de har smidt på Twitter.
https://twitter.com/omDSB/status/1479060526009397248

Herlige 80er farver som i de nye Talgo og IC-tog :-)
Brun, gråbrun osv. som DSB i gamle dage.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Danielsen, 6/1 2022, 19:12 (812 dage siden) @ mss

Der er lagt et foto på DSB’s Facebook-side tidligere i dag. Kan ikke lige finde en pressemeddelelse.


Det er nok samme billede som de har smidt på Twitter.
https://twitter.com/omDSB/status/1479060526009397248


Herlige 80er farver som i de nye Talgo og IC-tog :-)
Brun, gråbrun osv. som DSB i gamle dage.

Bare personalet så ikke også skal til at gå i brune uniformer igen...

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Chivas, 6/1 2022, 00:45 (813 dage siden) @ andersj

Er der nogen herinde på forum, der kan berette, hvorfor disse vogne (på Sjælland i det mindste) tilsyneladende kun bliver vasket udvendigt ved meget sjældne lejligheder?
Man skulle tro, at en omgang i vaskemaskinen hører til i den billige ende af vedligeholdelses-omkostningerne.
Man kunne få den tanke, at skidtet skal sløre en elendig tilstand.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af glade-koege ⌂, køge, 6/1 2022, 07:16 (812 dage siden) @ Chivas

Vaskehallen og EB fungere ikke sammen.

Så pt vasker man ikke ret meget.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Chivas, 6/1 2022, 18:29 (812 dage siden) @ glade-koege

Tak for din oplysning.
Men vognene blev jo heller ikke vasket, da de blev trukket af ME.
Og kan man ikke koble EB-en fra og derefter trække/skubbe vognene med f.eks. en wire eller et køretøj?

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af RasmusD, 6/1 2022, 20:11 (812 dage siden) @ Chivas

Der er en procedure for at skubbe DD’erne gennem vaskehallen på Helgoland med EB. Og jeg så faktisk en stamme der var på vej gennem vaskehallen, da jeg kørte forbi i eftermiddag.

Men selvom den tydeligvis var våd, så den ikke særlig ren ud. Det er det samme med IC3 og IR4’erne, der ellers bliver vasket et par gange om ugen.

Bremsestøv og ruststøv er ikke til at få af i en almindelig vaskehal. Der skal højtryksrens til. Det ses tydeligt på de vogne, der har fået fjernet grafitti. De er skinnende rene på de flader, hvor der er fjernet hærværk.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af OLL, Ballerup, 6/1 2022, 22:45 (812 dage siden) @ RasmusD

Der er en procedure for at skubbe DD’erne gennem vaskehallen på Helgoland med EB. Og jeg så faktisk en stamme der var på vej gennem vaskehallen, da jeg kørte forbi i eftermiddag.

Men selvom den tydeligvis var våd, så den ikke særlig ren ud. Det er det samme med IC3 og IR4’erne, der ellers bliver vasket et par gange om ugen.

Bremsestøv og ruststøv er ikke til at få af i en almindelig vaskehal. Der skal højtryksrens til. Det ses tydeligt på de vogne, der har fået fjernet grafitti. De er skinnende rene på de flader, hvor der er fjernet hærværk.

Tror ikke du skal regne med at MF/ER bliver vasket flere gange om ugen. Selvom de kører igennem en vaskehal, blandt ude i Kastrup, er det for det meste kun om natten og måske i weekenderne at programmet bliver startet. I Kastrup må der ikke vaskes mere end 2 sæt af gangen, da det. 1) Tager for lang tid i forhold til ophobning af ankomster bagved og snarlige afgange med ankomne sæt. 2) Er problemer med MF'ernes gear som begynder voldsomt at lugte og enkelte gange udvikler røg fra bogierne.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Rail, 6/1 2022, 22:24 (812 dage siden) @ glade-koege

Vaskehallen og EB fungere ikke sammen.

De fungere fint sammen så længe du kører EB'en først igennem. Problemet opstår fordi man (endnu) ikke kan igangsætte vaskeprogrammet på EB fra Styrevognen.

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af Theis Andersen, Kastrup, 6/1 2022, 01:11 (813 dage siden) @ andersj

Var det ikke også noget med S togene skulle have nyt interiør?

--
[image]

Dobbeltdækkervognene får nu en opgradering

af anders_vejby, 6/1 2022, 22:12 (812 dage siden) @ Theis Andersen

Jo, ny foliering og nyt interiør. Men jeg aner ikke hvor man står i dag i forhold til tidsplanen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak