Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metroen runder en milliard passagerer (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 6/1 2022, 09:17 (834 dage siden)

Metroselskabets nyhedsbrev af d.d.:

"Metroen runder en milliard passagerer
Siden åbningen i 2002 har 1 mia. passagerer rejst med Metroen i København. Nye metrostationer åbner i 2024, og flere stationer og linjer er allerede på tegnebrættet."

Læs hele nyhedsbrevet her: https://mailchi.mp/m/metroen-runder-en-milliard-passagerer?e=5c3b9bd81f .

M.v.h.
Niels

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 6/1 2022, 09:34 (834 dage siden) @ Niels Munch

Metroselskabets nyhedsbrev af d.d.:

"Metroen runder en milliard passagerer
Siden åbningen i 2002 har 1 mia. passagerer rejst med Metroen i København. Nye metrostationer åbner i 2024, og flere stationer og linjer er allerede på tegnebrættet."

Læs hele nyhedsbrevet her: https://mailchi.mp/m/metroen-runder-en-milliard-passagerer?e=5c3b9bd81f .

M.v.h.
Niels

Husker tydeligt da jeg så hesten på overvågningen...
gad vide hvor mange "rejser" jeg nåede inden oktober 2002.
Husker en dag hvor jeg nåede 40 ture på testsporet på en time, så gad jeg ikke tælle mere den dag.. På en 12 timers vagt. :-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Metroen runder en milliard passagerer

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 6/1 2022, 10:19 (834 dage siden) @ Niels Munch

Ved godt ikke alle elsker / ville have Metro

men at tænke sig alle de busser som skulle til...
men at tænke sig hvor mange passagere det var blevet uden Corona.

@metroHenrik en hest ??
Troede det var et arbejdeskøre tøj, men det står også nævnt i presse info

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 6/1 2022, 10:34 (834 dage siden) @ hummel_62

Ved godt ikke alle elsker / ville have Metro

men at tænke sig alle de busser som skulle til...
men at tænke sig hvor mange passagere det var blevet uden Corona.

@metroHenrik en hest ??
Troede det var et arbejdeskøre tøj, men det står også nævnt i presse info

Den er god nok.

En ung dame/stor pige, havde været på fælleden med sin hest, som var ved at være lidt træt. Hun skulle krydse Vejlands Alle, og med en træt hest, mente hun det var for farligt, så hun gik til Bellacenter og tog metroen til DR-byen, med hesten, som var en shetlandspony størrelse.
Det stakkels dyr blev så bange at den klattede på gulvet. Men rytteren samlede pænt op med en gratisavis, og smed det i skraldespanden.
https://www.berlingske.dk/samfund/udmattet-pony-tog-metroen

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Metroen runder en milliard passagerer

af Andrew_J, 6/1 2022, 10:39 (834 dage siden) @ metrohenrik

Hvad ville metrostewarden havde tænkt hvis der var sådan en ombord på toget og kræver en hest billet ligesom en hund fx?

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 6/1 2022, 11:12 (834 dage siden) @ Andrew_J

Hvad ville metrostewarden havde tænkt hvis der var sådan en ombord på toget og kræver en hest billet ligesom en hund fx?

Stewarden var også noget i vildrede, men handlede efter forholdende. Sørgede for at hest og rytter kom frem uden større festivitas.
Jeg kan ikke lige Movias rejseregler for heste i hovedet...

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2022, 11:48 (834 dage siden) @ metrohenrik

Så er det godt at historien ramte aviserne (og så er det jo også ganske vist):
https://www.berlingske.dk/samfund/udmattet-pony-tog-metroen

og bag betalingsmur: https://politiken.dk/indland/art5680240/Pony-tog-en-tur-med-metroen

Der står vist stort set det samme og der var løst børnebillet for hesten og Metroselskabet har ikke regler for eller måske især imod transport af heste. :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metroen runder en milliard passagerer

af Niels Munch, 6/1 2022, 10:42 (834 dage siden) @ Niels Munch

Foreløbig sidste skud på stammen:

[image]M4 (sæt 14) ankommer til Orientkaj, 20.08.2020 (nm).

Nordhavnsmetroen, M4, åbnede 28. marts 2020.

M.v.h.
Niels

Metroen runder en milliard passagerer

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 6/1 2022, 10:59 (834 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Per Holm, 6/1 2022, 11:13

Foreløbig sidste skud på stammen:

[image]M4 (sæt 14) ankommer til Orientkaj, 20.08.2020 (nm).

Har oplevet at metrotoget fra Nørrebro var fra og til Nordhavnslinjen - Orientkaj.

Smart nok: Ved at vende M4 på Nørrebro i stedet for på Københavns Hovedbanegård spares personale til at "jage" rejsende ud af togene på Københavns Hovedbanegård. Og når Orientkaj Havnebusstandsningssted snart tages i brug kan Orientkaj blive en praktisk let forbindelse mellem Frederiksberg og havnens anlægssteder.

Hidtil har havnebusserne ikke hængt ærlig godt sammen med resten af den offentlige trafik.

Ved "nogen" om i hvor stort omfang M4 går til Nørrebro? Håber ikke at det var en enkelt foreteelse.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 6/1 2022, 11:13 (834 dage siden) @ Per Holm


Har oplevet at metrotoget fra Nørrebro var fra og til Nordhavnslinjen - Orientkaj.

Smart nok: Ved at vende M4 på Nørrebro i stedet for på Københavns Hovedbanegård spares personale til at "jage" rejsende ud af togene på Københavns Hovedbanegård.

Ved "nogen" om i hvor stort omfang M4 går til Nørrebro? Håber ikke at det var en enkelt foreteelse.

Det sker nu og da har jeg set. Men jeg er sikker på at Banemanden kan besvare det spørgsmål bedre. Er trafikleder på M3 og M4.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Metroen runder en milliard passagerer

af Theis Andersen, Kastrup, 6/1 2022, 12:18 (834 dage siden) @ Per Holm

Det bliver sgu også dejligt at få forbundet havnebussen med "resten af byen" indtil videre har man skulle gå ret langt fra bus/Metro til et stoppested

--
[image]

Metroen runder en milliard passagerer

af KKLD, 6/1 2022, 19:59 (834 dage siden) @ Per Holm

Foreløbig sidste skud på stammen:

[image]M4 (sæt 14) ankommer til Orientkaj, 20.08.2020 (nm).


Har oplevet at metrotoget fra Nørrebro var fra og til Nordhavnslinjen - Orientkaj.

Smart nok: Ved at vende M4 på Nørrebro i stedet for på Københavns Hovedbanegård spares personale til at "jage" rejsende ud af togene på Københavns Hovedbanegård. Og når Orientkaj Havnebusstandsningssted snart tages i brug kan Orientkaj blive en praktisk let forbindelse mellem Frederiksberg og havnens anlægssteder.

Hidtil har havnebusserne ikke hængt ærlig godt sammen med resten af den offentlige trafik.

Ved "nogen" om i hvor stort omfang M4 går til Nørrebro? Håber ikke at det var en enkelt foreteelse.

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?

Metroen runder en milliard passagerer

af larsht, 6/1 2022, 20:32 (834 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?

Man kan vende der og køre den anden vej

Metroen runder en milliard passagerer

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 6/1 2022, 21:09 (834 dage siden) @ larsht
redigeret af Per Holm, 6/1 2022, 22:03

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej

... og via en transversalstation mellem Nørrebro og Nørrebros Runddel (ved Hilkerødgade) komme til modsatte hovedspor så sporbenyttelsen passer med den nye køreretning.

Det findes tilsyneladende ikke en tilsvarende transversalstation mellem København H og Københavns Rådhusplads og retningsændringen sker derfor på kontrol- og vedligeholdelsescenteret ved et rudimentært togekspeditionssted som Metroen ikke finder egnet til modtagelse af ikke-ansatte.

Af denne årsag stationeres et hold metrostewarder på København H hvor de får mange løntimer til at gå med at sikre at togene er tømt for passagerer før de kører til kontrol- og vedligeholdelsescenteret. Det er selvfølgelig en midlertidig ordning og funktionen reduceres når M4 får Ny Ellebjerg (eller Nørrebro) som endestation.


Ps. Hvis nogen skulle finde på at spørge mig ville jeg gøre det officielt at M4 ender på Nørrebro frem til Sydhavnslinjen åbner - men der kan jo være gode årsager til at det ikke er sådan de gør. :-)

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metroen runder en milliard passagerer

af KKLD, 6/1 2022, 22:23 (834 dage siden) @ Per Holm

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej


... og via en transversalstation mellem Nørrebro og Nørrebros Runddel (ved Hilkerødgade) komme til modsatte hovedspor så sporbenyttelsen passer med den nye køreretning.

Det findes tilsyneladende ikke en tilsvarende transversalstation mellem København H og Københavns Rådhusplads og retningsændringen sker derfor på kontrol- og vedligeholdelsescenteret ved et rudimentært togekspeditionssted som Metroen ikke finder egnet til modtagelse af ikke-ansatte.

Af denne årsag stationeres et hold metrostewarder på København H hvor de får mange løntimer til at gå med at sikre at togene er tømt for passagerer før de kører til kontrol- og vedligeholdelsescenteret. Det er selvfølgelig en midlertidig ordning og funktionen reduceres når M4 får Ny Ellebjerg (eller Nørrebro) som endestation.


Ps. Hvis nogen skulle finde på at spørge mig ville jeg gøre det officielt at M4 ender på Nørrebro frem til Sydhavnslinjen åbner - men der kan jo være gode årsager til at det ikke er sådan de gør. :-)

Hvor kan man se hvilke afgange der kommer med på denne vendetur? Kunne være meget sjovt at prøve.

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 7/1 2022, 06:47 (833 dage siden) @ KKLD

Hvor kan man se hvilke afgange der kommer med på denne vendetur? Kunne være meget sjovt at prøve.

Det er M4 som sendes til Bussesvej og vendes der.
Grunden til at togene tømmes, er at toget kører i automatisk område, men uden passagersikring, ved vendestedet.
Det betyder at en passager, som mod sin forventning ikke fortsætter i ringen, kan vælge at forlade toget når det holder stille, od dermed komme ud i automatisk område, hvor der ikke er passagersikkert.
Der er ikke kant sikring ved perronen, som i øvrigt kun har samme længde som en vogn, så der er langt ned, hvis man vælger den forkerte dør.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Metroen runder en milliard passagerer

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 7/1 2022, 07:10 (833 dage siden) @ metrohenrik
redigeret af Per Holm, 7/1 2022, 07:43

Hvor kan man se hvilke afgange der kommer med på denne vendetur? Kunne være meget sjovt at prøve.


Det er M4 som sendes til Bussesvej og vendes der.

Kære Henrik

Jeg tror KKLD spurgte til M4s vendeture til Nørrebro.

Da jeg kom med havde jeg tilfældigvis haft lidt tid af de 1¼ time der er på et 2-zoners Rejsekort-klip til overs. Tiden benyttede jeg til en lille "sightseeingtur" for at se hvor langt anlægsarbejdet på Nørrebro var kommet og da jeg vendte tilbage mod Lindevang ramte jeg helt tilfældigt ned i en M4 som jeg både så ankomme, vende og afgå - nu med mig indeni.

Det var helt tilfældigt. Jeg havde dog tidligere læst om "fænomenet" så jeg gik hverken i panik eller på Facebook. ;-)

Hvis KKLD også gerne vil prøve en tur med udvidet M4 vil han nok godt vide lidt i forvejen.

Og hvem ved: Måske betaler det sig at forlænge M4 til Nørrebro officielt isf. Bussesvej fast i tiden frem til Sydhavnsgrenen tages i brug?

PS. Tak for din glimrende forklaring på hvorfor Bussesvej ikke er egnet til passagerer.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 7/1 2022, 08:39 (833 dage siden) @ Per Holm

Hvor kan man se hvilke afgange der kommer med på denne vendetur? Kunne være meget sjovt at prøve.


Det er M4 som sendes til Bussesvej og vendes der.


Kære Henrik

Jeg tror KKLD spurgte til M4s vendeture til Nørrebro.

Da jeg kom med havde jeg tilfældigvis haft lidt tid af de 1¼ time der er på et 2-zoners Rejsekort-klip til overs. Tiden benyttede jeg til en lille "sightseeingtur" for at se hvor langt anlægsarbejdet på Nørrebro var kommet og da jeg vendte tilbage mod Lindevang ramte jeg helt tilfældigt ned i en M4 som jeg både så ankomme, vende og afgå - nu med mig indeni.

Det var helt tilfældigt. Jeg havde dog tidligere læst om "fænomenet" så jeg gik hverken i panik eller på Facebook. ;-)

Hvis KKLD også gerne vil prøve en tur med udvidet M4 vil han nok godt vide lidt i forvejen.

Og hvem ved: Måske betaler det sig at forlænge M4 til Nørrebro officielt isf. Bussesvej fast i tiden frem til Sydhavnsgrenen tages i brug?

PS. Tak for din glimrende forklaring på hvorfor Bussesvej ikke er egnet til passagerer.

Arh ja, det kan jeg da godt se nu..

Det er en pludselig afgørelse hvornår M4 sendes til Nørrebro. Noget driftsmæssigt, men det ved Banemanden når han er med på denne tråd igen.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

M4 linjeføring - svar

af Banemanden, 7/1 2022, 09:48 (833 dage siden) @ metrohenrik

Det er en pludselig afgørelse hvornår M4 sendes til Nørrebro. Noget driftsmæssigt, men det ved Banemanden når han er med på denne tråd igen.

Jeg ved det! ;)

De kører til Nørrebro om natten, når der ikke er vedligehold. Det er natten til fredag, lørdag og søndag. Det skyldes primært, som Henrik rigtigt skriver, at der ikke må komme passagerer med til BUV/Otto Busses Vej, da platformen på ingen måde er gearet til at håndtere andet end personale der er uddannet, samt området aldrig har været tiltænkt passagerudveksling. Perronen deroppe er fx i stål og dækker kun 1/3 af togenes længde.
Det andet aspekt i vending om natten er personalets sikkerhed og ressourcer. Der opleves en del uhensigtsmæssige oplevelser når folk er berusede og istedet for at udsætte personalet for disse oplevelser (som i øvrigt kræver 3 stewards på kh at all time) kan man lade folk sove rusen ud og kun benytte en enkelt personale på Nørrebro, som i forvejen er en bemandingsstation.

Hvis man i dagtimerne oplever, at M4 kører til Nørrebros Runddel (og derefter til Nørrebroparken hvor togene kan vende ved transversalerne) (de kan ikke vende ved Nørrebro i dagtimerne, da trafikken ikke kan følge med og alt så bliver forsinket) er det fordi der er problemer ved personaleperronen ved BUV. Enten med et tog der er gået i stå og forhindrer andre tog i at passere eller, som det har været tilfældet de sidste par dage, sporskifterne.

Man kan ikke køre fast til Nørrebros Runddel med M4, da headway mellem M4 togene bliver enten for lang eller at manøvren kræver så mange tog, at der ikke er plads til dem. Det er noget kontraktuelt. Desuden kører togene utroligt mange km hver dag og kræver også vedligehold, og skal du køre 3 ekstra tog på M4, som det kræver at køre til Nørrebros Runddel, har du altså 3 tog du slider unødigt meget på.
Det koster mange penge at vedligeholde og så kan man jo hurtigt lave regnestykket og se, hvorfor det ikke giver mening.

Desuden er der noget informationsmæssigt besværligt i, at fortælle folk man kører fra Orientkaj til Nørrebro. Folk tror, at togene kører den korte vej rundt i cityringen, hvilket bestemt ikke er tilfældet :) Men sådan er der så meget.

M4 linjeføring - tak for svar

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 7/1 2022, 10:08 (833 dage siden) @ Banemanden
redigeret af Per Holm, 7/1 2022, 10:55

Takker for et svar der forekommer særdeles grundigt og udtømmende.

Da jeg "fiskede" efter en mere permanent forlængelse af M4 var det med en forestilling om at kørslen kunne erstatte nogle tog på M3 så det samlede stammeforbrug, strømforbrug og slidtage ikke ville blive forøget. Husker jeg rigtigt er passagertallene på den "ydre" del af Cityringen en del mindre end på den "indre" del og dette kunne evt. have berettiget en lavere togfrekvens i Nordvest.


PS. Det var netop en sen lørdag aften jeg "turistede" den på Nørrebro.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

M4 linjeføring - tak for svar

af Banemanden, 7/1 2022, 15:05 (833 dage siden) @ Per Holm

Takker for et svar der forekommer særdeles grundigt og udtømmende.

Da jeg "fiskede" efter en mere permanent forlængelse af M4 var det med en forestilling om at kørslen kunne erstatte nogle tog på M3 så det samlede stammeforbrug, strømforbrug og slidtage ikke ville blive forøget. Husker jeg rigtigt er passagertallene på den "ydre" del af Cityringen en del mindre end på den "indre" del og dette kunne evt. have berettiget en lavere togfrekvens i Nordvest.


PS. Det var netop en sen lørdag aften jeg "turistede" den på Nørrebro.

Du har fuldstændig ret. Der er ikke super mange passagerer på fx skjolds plads, Vibenshus runddel og Poul Henningsens plads. Trianglen er til gengæld relativt travl og det forøges kun ved arrangementer i parken. Det er selvfølgelig bedømt på mit blik fra kontrolrummet når jeg sidder og er på arbejde.
Ideen med at erstatte nogle tog på M3 med M4 vil give en lidt sjov trafik, for du ville ikke kunne efterstræbe at køre hvert andet tog på hver linje, hvis du stadig skal opretholde en fornuftig drift i det meget travle centrale område fra Østerport til Hovedbanen. Men det er også en lidt anderledes måde man regner rettidighed ud på ved metroen sammenlignet med fx s-togene. Men det er en helt anden tråd ;)

Metroen runder en milliard passagerer

af KKLD, 6/1 2022, 21:38 (834 dage siden) @ larsht

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej

Ja, men toget kan vel ikke køres væk til depot.

Metroen runder en milliard passagerer

af larsht, 6/1 2022, 21:40 (834 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej


Ja, men toget kan vel ikke køres væk til depot.

Nej, men man kan sjovt nok komme tilbage til Orientkaj.........

Metroen runder en milliard passagerer

af KKLD, 6/1 2022, 22:25 (834 dage siden) @ larsht

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej


Ja, men toget kan vel ikke køres væk til depot.


Nej, men man kan sjovt nok komme tilbage til Orientkaj.........

Ja det er rigtigt :-)

Jeg tænkte dog på om togene blev taget ud af drift om natten/aftenen der.

Metroen runder en milliard passagerer

af larsht, 6/1 2022, 22:27 (834 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej


Ja, men toget kan vel ikke køres væk til depot.


Nej, men man kan sjovt nok komme tilbage til Orientkaj.........


Ja det er rigtigt :-)

Jeg tænkte dog på om togene blev taget ud af drift om natten/aftenen der.

Der er et enkelt sidespor mellem Nørrebro Station og Nørrebros Runddel (i denne køreretning på højre side) ved nødskakten under Nørrebroparken. Her kan man ofte se tog holde når man kører forbi

Metroen runder en milliard passagerer

af KKLD, 6/1 2022, 22:35 (834 dage siden) @ larsht

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej


Ja, men toget kan vel ikke køres væk til depot.


Nej, men man kan sjovt nok komme tilbage til Orientkaj.........


Ja det er rigtigt :-)

Jeg tænkte dog på om togene blev taget ud af drift om natten/aftenen der.


Der er et enkelt sidespor mellem Nørrebro Station og Nørrebros Runddel (i denne køreretning på højre side) ved nødskakten under Nørrebroparken. Her kan man ofte se tog holde når man kører forbi

Er det dette man kan se her? :-)
https://youtu.be/wE9PpPVnNUM?t=880
Bemærk timestamp

Metroen runder en milliard passagerer

af larsht, 6/1 2022, 23:52 (834 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej


Ja, men toget kan vel ikke køres væk til depot.


Nej, men man kan sjovt nok komme tilbage til Orientkaj.........


Ja det er rigtigt :-)

Jeg tænkte dog på om togene blev taget ud af drift om natten/aftenen der.


Der er et enkelt sidespor mellem Nørrebro Station og Nørrebros Runddel (i denne køreretning på højre side) ved nødskakten under Nørrebroparken. Her kan man ofte se tog holde når man kører forbi


Er det dette man kan se her? :-)
https://youtu.be/wE9PpPVnNUM?t=880
Bemærk timestamp

Ja, ovre i venstre side

Metroen runder en milliard passagerer

af RasmusR, 7/1 2022, 08:11 (833 dage siden) @ larsht

Der er et enkelt sidespor mellem Nørrebro Station og Nørrebros Runddel

Nørrebroparken er stedet. Her fotograferet i begge retninger sommeren 2019:

[image]

[image]

Avatar

Metroen runder en milliard passagerer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/1 2022, 16:35 (833 dage siden) @ RasmusR

[image]
[image]

Imponerende anlæg!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metroen runder en milliard passagerer

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 8/1 2022, 03:59 (833 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Per Holm, 8/1 2022, 04:59

Foreløbig sidste skud på stammen:

[image]M4 (sæt 14) ankommer til Orientkaj, 20.08.2020 (nm).

Nordhavnsmetroen, M4, åbnede 28. marts 2020.

M.v.h.
Niels

Sig tiden nærmer hvor det bliver endnu mere interessant at rejse via M4-standsningsstederne Orientkaj og Enghave Brygge (sidstnævnte når Sydhavnlinjen ibrugtages):

2021-12-17 passerede CG Jensen endelig en markant milestone: CG Jensen afleverer tre nye stoppesteder til havnebusserne


Så mangler vi næsten kun at vandsporvognen på De Indre Søer bliver retableret Gammel Kongevej, Herholdtsgade - Østerbrogade og at havnebussen også kommer til at standse på M1/M2-standsningsstedet Christianshavn. ;-)

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metroen runder en milliard passagerer

af Niels Munch, 8/1 2022, 10:39 (832 dage siden) @ Per Holm

og at havnebussen også kommer til at standse på M1/M2-standsningsstedet Christianshavn. ;-)

Hehe, der er nu ikke langt at spadsere fra Christianshavn Station til havnebusstoppet ved Knippelsbro (hvor der i øvrigt er busstop).

M.v.h.
Niels

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak