Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanens fremtid (Generelt)

af ulca, 8/1 2022, 08:05 (838 dage siden)

Det ser nu ud til at fremtiden for Østbanen er sikret, og at ventetiden bliver kortere end tidligere anslået.

Et udkast af en miljøundersøgelse har ført til en godkendelse fra Miljøstyrelsen, og vejen er nu næsten klar. Man afventer nu slutningen af klagefrist før projektet kan gå videre.

Lokaltog, som er ansvarlig for de tidligere privatbaner i region Sjælland og region Hovedstaden, forventer at hvis alt går som forventet, kan arbejdet med renovering kan startes i marts 2023 og være afsluttet inden udgangen af samme år.

Link: Artikel på TV2-Øst

Jeg er ikke bosiddende i området men blot fortaler bevarelse af eksisterende jernbaner hvor det er rentabelt og bedste løsning, og etablering af nye hvor det er rentabelt og bedst mulige løsning. Og af årsag er jeg glad for at se at dette projekt, som har været tiltrængt og undervejs, snart kan blive til virkelighed; og ligeledes tror jeg de lokale ser frem til en endelig løsning.

Østbanens fremtid

af Frank Poulsen, 8/1 2022, 09:25 (838 dage siden) @ ulca

Det ser nu ud til at fremtiden for Østbanen er sikret, og at ventetiden bliver kortere end tidligere anslået.

Et udkast af en miljøundersøgelse har ført til en godkendelse fra Miljøstyrelsen, og vejen er nu næsten klar. Man afventer nu slutningen af klagefrist før projektet kan gå videre.

Lokaltog, som er ansvarlig for de tidligere privatbaner i region Sjælland og region Hovedstaden, forventer at hvis alt går som forventet, kan arbejdet med renovering kan startes i marts 2023 og være afsluttet inden udgangen af samme år.

Link: Artikel på TV2-Øst

Jeg er ikke bosiddende i området men blot fortaler bevarelse af eksisterende jernbaner hvor det er rentabelt og bedste løsning, og etablering af nye hvor det er rentabelt og bedst mulige løsning. Og af årsag er jeg glad for at se at dette projekt, som har været tiltrængt og undervejs, snart kan blive til virkelighed; og ligeledes tror jeg de lokale ser frem til en endelig løsning.

Bortset fra de borgerlige partier på Christiansborg er ved at løbe fra aftalen ifølge SF Anne Valentina Berthelsen opslag i facebookgruppen "Bevar østbanen"... Når sommerens forlig skal udmøntes i præcise penge til de forskellige ting. Det er jo vanvittig man ALDRIG kan stole på de politikere hvad de siger på et tidspunkt ændres et ½ år efter. Her link til opslaget, mener det kan ses uden medlemskab af Facebook: https://www.facebook.com/groups/551399042086652/permalink/1045904355969449/

Østbanens fremtid

af Niels Munch, 8/1 2022, 09:49 (838 dage siden) @ ulca

Hej,

Det er glædelige nyheder, at man tilsyneladende kan undvære en egentlig og tidskrævende VVM-redegørelse.

Skulle man være interesseret i at studere de bagved liggende dokumenter, kan de findes hos Miljøstyrelsen her: https://mst.dk/natur-vand/miljoevurdering/igangvaerende-screeninger/screeningsafgoerels... .

"I min tid" gik man blot i gang med arbejdet, når der forelå bevilling/godkendelse fra Trafikministeriet og Tilsynet med Privatbanerne, og selvfølgelig i successiv koordinering med teknisk forvaltning i de berørte kommuner, som i øvrigt var medejere og havde sæde i banens bestyrelse.

M.v.h.
Niels

Østbanens fremtid

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/1 2022, 10:25 (838 dage siden) @ ulca

Kan det fysiske arbejde virkelig gøres på 9 måneder?

Tilslutter mig koret; Selv om jeg ikke er brugerm er det godt det bliver gjort.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Østbanens fremtid

af Karsten Jensen, 8/1 2022, 11:01 (838 dage siden) @ hummel_62

Kan det fysiske arbejde virkelig gøres på 9 måneder?

Ja, jeg mener at man snakker om ca. 3 måneder pr. delstrækning. Altså at man lukker Køge-Hårlev i 3 måneder. Derefter henholdsvis Hårlev-Faxe Ladeplads og Hårlev-Rødvig.

Det bedste bliver næsten at man vel så kan få de manglende sæder tilbage i togsættene. Dem kan da være mere en brug for på visse afgange!

Østbanens fremtid

af Poul Andersen, 8/1 2022, 11:52 (838 dage siden) @ Karsten Jensen

Kan det fysiske arbejde virkelig gøres på 9 måneder?


Ja, jeg mener at man snakker om ca. 3 måneder pr. delstrækning. Altså at man lukker Køge-Hårlev i 3 måneder. Derefter henholdsvis Hårlev-Faxe Ladeplads og Hårlev-Rødvig.

Det bedste bliver næsten at man vel så kan få de manglende sæder tilbage i togsættene. Dem kan da være mere en brug for på visse afgange!


Og ikke mindst, at der igen kan køres 100 km/t. på Østbanen.

Mvh.
Poul.

Avatar

Østbanens fremtid

af Stennicke, Aarhus, 8/1 2022, 12:35 (838 dage siden) @ Poul Andersen

Hvorfor opgradere man ikke til 120 km/t, ville det ikke at ekstra fremtidssikre?

Østbanens fremtid

af andersj, Aalborg, 8/1 2022, 12:38 (838 dage siden) @ Stennicke

Hvorfor opgradere man ikke til 120 km/t, ville det ikke at ekstra fremtidssikre?

Hvis krydsningsstationerne allerede ligger godt i forhold til hinanden med 100 km/t, så kan man ikke rigtig bruge en højere hastighed til andet end at indhente forsinkelser på en enkeltsporet strækning.

--
Mvh Anders

Avatar

Østbanens fremtid

af Stennicke, Aarhus, 8/1 2022, 12:44 (838 dage siden) @ ulca

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Hvad er fordelen ved at anlægge dobbeltspor ved Faxe Syd.
Ville det ikke være mere passende ved Ladepladsen som endestation?

Østbanens fremtid

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 8/1 2022, 12:52 (838 dage siden) @ Stennicke

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Google Maps antyder at stationen i så fald vil ligge en hel del nærmere de potentielle kunder og trafikalt bedre.

Der er ikke længere det store behov for afsendelsen af kølevogne med friskfangede fisk fra havnen.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Østbanens fremtid

af Niels Munch, 8/1 2022, 14:02 (838 dage siden) @ Per Holm

Ved at lægge Rødvig Station i "det befolkningsmæssige centrum" lige nord for Vemmetoftevej kan man undvære overkørslerne for denne vej og for Hovedgaden ved den nuværende station - samt den sidste bid kurve, hvor der er nedsat hastighed.

Desuden bliver de 2 banegrene stort set lige lange, hvilket i sig selv er en køreplanmæssig fordel uanset, hvor lille den end måtte være.

M.v.h.
Niels

Rødvig Stations fortid

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 8/1 2022, 14:31 (838 dage siden) @ Niels Munch

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Østbanens fremtid

af ThomasLarsen, 8/1 2022, 13:22 (838 dage siden) @ Stennicke

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Hvad er fordelen ved at anlægge dobbeltspor ved Faxe Syd.
Ville det ikke være mere passende ved Ladepladsen som endestation?

Dobbeltsporet ved Faxe syd, skal laves for at man kan køre " kolonne kørsel" ved Køge station.

Altså det med at lade Roskilde toget afgå lige før Nivå toget.
Og Næstved toget før Faxe toget, i den anden retning.

I en af rapporterne var der et eksempel på en køreplan.
Hvor Østbanen krydsede i Køge, Hårlev og Faxe syd. Fordi at der var 15 min imellem de 3 stop.

Østbanens fremtid

af Frank Poulsen, 8/1 2022, 15:38 (838 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Hvad er fordelen ved at anlægge dobbeltspor ved Faxe Syd.
Ville det ikke være mere passende ved Ladepladsen som endestation?


Dobbeltsporet ved Faxe syd, skal laves for at man kan køre " kolonne kørsel" ved Køge station.

Altså det med at lade Roskilde toget afgå lige før Nivå toget.
Og Næstved toget før Faxe toget, i den anden retning.

I en af rapporterne var der et eksempel på en køreplan.
Hvor Østbanen krydsede i Køge, Hårlev og Faxe syd. Fordi at der var 15 min imellem de 3 stop.

Men er det så med kvartersdrift Hårlev - Køge, så begge linjer, eller stadig med Rødvig linien uden direkte forbindelse? Eller med kobling i Hårlev?

Østbanens fremtid

af ThomasLarsen, 8/1 2022, 16:04 (838 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Hvad er fordelen ved at anlægge dobbeltspor ved Faxe Syd.
Ville det ikke være mere passende ved Ladepladsen som endestation?


Dobbeltsporet ved Faxe syd, skal laves for at man kan køre " kolonne kørsel" ved Køge station.

Altså det med at lade Roskilde toget afgå lige før Nivå toget.
Og Næstved toget før Faxe toget, i den anden retning.

I en af rapporterne var der et eksempel på en køreplan.
Hvor Østbanen krydsede i Køge, Hårlev og Faxe syd. Fordi at der var 15 min imellem de 3 stop.


Men er det så med kvartersdrift Hårlev - Køge, så begge linjer, eller stadig med Rødvig linien uden direkte forbindelse? Eller med kobling i Hårlev?

Det nævner rapporten ikke noget om.
Men tanken med renoveringen af Østbanen. Har hele tiden været at man kan gå tilbage til 15 min drift.

Så mon ikke at det er med i planerne.
Og hvis man gerne vil have 15 min drift til Roskilde (en gang i fremtiden). Så vil det også give god mening, at have det på strækningen Køge - Hårlev.

Østbanens fremtid

af Karsten Jensen, 8/1 2022, 17:13 (838 dage siden) @ ThomasLarsen

Med 15 minutters drift er det kun en af grenene der får direkte forbindelse med Roskilde.

Der er vel heller ikke behov for det, ihvertfald ikke udenfor myldretidrne.

Østbanens fremtid

af ThomasLarsen, 8/1 2022, 18:55 (837 dage siden) @ Karsten Jensen

Med 15 minutters drift er det kun en af grenene der får direkte forbindelse med Roskilde.

Der er vel heller ikke behov for det, ihvertfald ikke udenfor myldretidrne.

Indtil at der er anlagt dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord.
Så er det kun aktuelt med med 30 min drift til Roskilde.
Og det vil så være Faxe linjen der fortsætter fra Køge.
Rødvig linjen vil nok bare vende i spor 5.

Østbanens fremtid

af Andrew_J, 8/1 2022, 20:12 (837 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Hvad er fordelen ved at anlægge dobbeltspor ved Faxe Syd.
Ville det ikke være mere passende ved Ladepladsen som endestation?


Dobbeltsporet ved Faxe syd, skal laves for at man kan køre " kolonne kørsel" ved Køge station.

Altså det med at lade Roskilde toget afgå lige før Nivå toget.
Og Næstved toget før Faxe toget, i den anden retning.

I en af rapporterne var der et eksempel på en køreplan.
Hvor Østbanen krydsede i Køge, Hårlev og Faxe syd. Fordi at der var 15 min imellem de 3 stop.


Men er det så med kvartersdrift Hårlev - Køge, så begge linjer, eller stadig med Rødvig linien uden direkte forbindelse? Eller med kobling i Hårlev?


Det nævner rapporten ikke noget om.
Men tanken med renoveringen af Østbanen. Har hele tiden været at man kan gå tilbage til 15 min drift.

Så mon ikke at det er med i planerne.
Og hvis man gerne vil have 15 min drift til Roskilde (en gang i fremtiden). Så vil det også give god mening, at have det på strækningen Køge - Hårlev.

15min drift længere end Køge er heller ikke muligt idet at DSB kører grenen KJN-KJ og der er IKKE Dobbeltspor på dette stykke og det er heller ikke i planen at der skal være dobbeltspor hvad jeg ved.

Østbanens fremtid

af steenth, 8/1 2022, 20:53 (837 dage siden) @ Andrew_J

15min drift længere end Køge er heller ikke muligt idet at DSB kører grenen KJN-KJ og der er IKKE Dobbeltspor på dette stykke og det er heller ikke i planen at der skal være dobbeltspor hvad jeg ved.

Der er afsat midler til at undersøge dobbeltspor på den strækning, så det kan blive første trin imod at der kommer dobbeltspor.

Østbanens fremtid

af Frank Poulsen, 8/1 2022, 21:35 (837 dage siden) @ steenth

15min drift længere end Køge er heller ikke muligt idet at DSB kører grenen KJN-KJ og der er IKKE Dobbeltspor på dette stykke og det er heller ikke i planen at der skal være dobbeltspor hvad jeg ved.

Der er afsat midler til at undersøge dobbeltspor på den strækning, så det kan blive første trin imod at der kommer dobbeltspor.

Ja spørgsmålet er bare hvornår de midler iværksættes til undersøgelsen. Sikkert først sidst i perioden frem til 2035 som det infrastruktur forlig går til. Alting tager bare så frygtelig lang tid... desværre.

Østbanens fremtid

af Niels Munch, 8/1 2022, 13:50 (838 dage siden) @ Stennicke

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Hvad er fordelen ved at anlægge dobbeltspor ved Faxe Syd.
Ville det ikke være mere passende ved Ladepladsen som endestation?

Det er tanke atter at etablere Faxe Syd som krydsningsstation - som i "gamle dage", men nu med bedre kurveforhold.

M.v.h.
Niels

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak