Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen opdatering (Generelt)

af Steen Koefoed, 9/1 2022, 22:50 (809 dage siden)

Ekspresgruppen her. Sorry, havde ikke lige set spørgsmålet i Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne.. før nu. Skal se om jeg kan svare. Måske også lancere lidt nyt ved samme lejlighed.

Ekspresgruppen har ikke nogle faste meninger om lokalbanerne nord for Hillerød. Der er gode argumenter både for og imod forlængelser på længere sigt. Det der ligger indenfor Ekspresgruppens interesseområde er at skabe grundlag for at S-togsnettet kan vokse i fremtiden. Hvad enten det gælder flere toge, afgreninger, forlængelser eller regularitet. Hvis man skal sige noget generelt er det, at man dårligt kan forestille sig noget potentielt S-togs projekt som ikke bliver mere attraktivt af at der kommer flere, hurtigere og mere tilregnelige toge på nettet.

Skulle der laves en ny offensiv fra Ekspresgruppens side ville det nok handle om at sætte Ekspresscenariet ind i en større sammenhæng. Tilbage i maj lavede vi videoen her om grøn vækst, hvor der argumenteres for at trængselsafgifter og en opgradering af Ny Ellebjerg station er andre væsentlige elementer i en samlet grøn plan for hovedstaden (og international togtrafik). Videoen kom ikke længere end til denne beta-version som aldrig er blevet gjort officiel eller lanceret overfor beslutningstagerne. Vurderingen har været, at man risikerer at skræmme nogen væk fra de centrale elementer i forslaget, hvis man tilfældigvis ikke bryder sig om trængselsafgifter eller helst ser Hovedbanegården i en uændret rolle. Nu lægger jeg den ud her, fordi der altid kommer nogle gode kommentarer. Måske pointerne kan vokse sig stærke nok til at bære en offensiv senere.

Vh Ekspresgruppen

Ekspresgruppen opdatering

af anders_vejby, 10/1 2022, 00:01 (809 dage siden) @ Steen Koefoed
redigeret af anders_vejby, 10/1 2022, 00:13

Ekspresgruppen har ikke nogle faste meninger om lokalbanerne nord for Hillerød. Der er gode argumenter både for og imod forlængelser på længere sigt. Det der ligger indenfor Ekspresgruppens interesseområde er at skabe grundlag for at S-togsnettet kan vokse i fremtiden. Hvad enten det gælder flere toge, afgreninger, forlængelser eller regularitet. Hvis man skal sige noget generelt er det, at man dårligt kan forestille sig noget potentielt S-togs projekt som ikke bliver mere attraktivt af at der kommer flere, hurtigere og mere tilregnelige toge på nettet.

Skulle der laves en ny offensiv fra Ekspresgruppens side ville det nok handle om at sætte Ekspresscenariet ind i en større sammenhæng. Tilbage i maj lavede vi videoen her om grøn vækst, hvor der argumenteres for at trængselsafgifter og en opgradering af Ny Ellebjerg station er andre væsentlige elementer i en samlet grøn plan for hovedstaden (og international togtrafik). Videoen kom ikke længere end til denne beta-version som aldrig er blevet gjort officiel eller lanceret overfor beslutningstagerne. Vurderingen har været, at man risikerer at skræmme nogen væk fra de centrale elementer i forslaget, hvis man tilfældigvis ikke bryder sig om trængselsafgifter eller helst ser Hovedbanegården i en uændret rolle. Nu lægger jeg den ud her, fordi der altid kommer nogle gode kommentarer. Måske pointerne kan vokse sig stærke nok til at bære en offensiv senere.

Vh Ekspresgruppen

Det lyder egentlig meget godt og trængselsafgifter er fundamentalt vigtige, men mht. lokalbanerne skulle der måske sættes mere fokus på at der på den kortere bane kunne være store gevinster ved at indføre hyppigere afgange, så at lokaltoget i forvejen bliver mere "s-togsagtig". Det er klart at dette ville kræve etablering af flere krydsningspor, tilkøb af flere togsæt og uddannelse/ansættelse af flere lokoførere, og alt det koster selvfølgelig penge. Men altså, den mulighed skulle i hvert fald undersøges, fordi det kunne sikkert være med til at lokke flere til at rejse med kollektiv trafik.

Ligeledes skulle man i hele hovedstadsområdet kigge nærmere på om man kunne bedre afstemme busserne til togafgangene (efter schweizisk forbillede). Der ligger sådan set masser af potentiale i den bestående infrastruktur, hvis bare der blev fortaget nogle små tilpasninger og indført flere afgange. Men det er også klart at den skal udbygges hvis man vil kunne håndtere fremtidig vækst.

Sidst men ikke mindst skulle der nok stilles spørgsmålstegn ved kommunens "metro eller intet" strategi, med særlig fokus på om der kunne være større gevinster ved at igangsætte flere BRT- eller letbane projekter (eksempelvis for at erstatte A-buslinjerne eller for at skabe flere ringbaneforbindelser mellem "fingrene").

Ekspresgruppen opdatering

af anho, 10/1 2022, 13:16 (808 dage siden) @ anders_vejby

Bare en kommentar til den sidste linje: der er allerede blevet afsat penge til to nye BRT-ringlinjer i Københavnsområdet, 200S og 400S ruterne. Men ja, der er helt sikkert også nogen A-busruter der kunne nyde godt af en opgradering! Problemet er bare at de fleste af dem i hvert fald delvist går igennem smalle veje hvor man dårligt kan finde plads til dedikerede spor, med mindre man som minimum fjerner parkeringspladser i vejkanten, og i mange tilfælde vil man være nødt til at lave vejen helt lukket for privatbilisme. Det er ikke noget jeg har noget imod, men det kan være svært at få politisk opbakning til det!

Ekspresgruppen opdatering

af cstas, 11/1 2022, 09:08 (807 dage siden) @ Steen Koefoed

Jeg er stor fan af jeres forslag generelt. Er ikke helt sikker paa om jeg foretraekker jeres forslag eller det oprindelige af Alex Landex (dvs via KBH H), men begge forslag er blandt de forslag jeg synes er mest spaendende som opgradering af KBHs infrastruktur.

Jeg synes pt, efter M4 er ved at vaere faerdig, at der mangler den naeste store plan for KBH. Havnetunnel - ok, men den bliver konstant skubbet. Lynetteholm? Ikke i min levetid tror jeg. M5, virker ikke rigtig til at man kan blive enig om liniefoering, og som i rigtigt siger i jeres indlaeg - den er ikke helt saa interessant en linie som M1-4. M6/7 - dream on.

Du skriver at naeste skridt nok ville vaere at saette ekspressgruppens forslag ind i en stoerre sammenhaeng. Her taenker jeg at man kunne koble det op med DTUs tidligere rapport om "Letbaner i KBH" eller hvad den nu hed samt eventuelle rapporter om M5, og kigge paa en mere helstoebt plan for hele KBH (noget ala jeres tunnel, letbane/BRT i ring2.5, BRT i ring4, samt nogle af radialerne ind til byen, e.g. fra Gladsaxe og ind), og hvordan forskellige scenarier nu ville virke sammen, hvor man ville kunne skift, etc.

Du snakker om at passe ind i en "groen" plan, det er nok ogsaa en god ide, ikke fordi jeg tror det batter saa meget i selve anlaeg, men det er buzzwords som er "in" lige pt.

Haaber at se mere fra jer!

Ekspresgruppen opdatering

af Steen Koefoed, 13/1 2022, 22:24 (805 dage siden) @ cstas

Tak for kommentarerne cstas. Ja, der skal klart nogle analyser til for at vise hvilken linjeføring på Ekspres-tunnelen der er den bedste. At føre tunnelen helt til Ny Ellebjerg er ikke gratis. Til gengæld kan en ny akse med en køretid på fire minutter mellem Forum og Ny Ellebjerg gøre at bl.a. Hovedbanegården, de centrale dele og ringvejene i højere grad bliver aflastet. For indeværende skal vi nok bare glæde os over, at der er flere attraktive muligheder, når der forhåbentligt skal ses nærmere på sagen en dag.

Måske den største forskel på Ekspresgruppens forslag og de andre forslag der har været i spil fra DTU's side er, at kombinere eksprestunnellen med mange korte selvkørende tog og et andet køremønster. Det betyder, at ventetider kan blive reduceret og at de fleste stationer kan få glæde af både toglinjer som går på ind til centrum og hurtigt på tværs af byen. Korte ventetider og få skift. ”Metro til alle”, populært sagt. Det er stadig håbet, at der kan blive lavet nogle samfundsøkonomiske beregninger på dette scenarie en dag. Det har vi endnu til gode at se.

I vores optik er det med Grøn plan reelt nok. Videoen tager udgangspunkt i prognoser med 20% vækst i trafikken over de næste 20 år. Hvis vi leger med tanken om, at biltrafikken skulle kunne håndtere hele dette øgede trafikbehov, vil det resultere i enorme anlægsprojekter som i min vurdering allerede i anlægsfasen vil overstige Eksprestunnelens aftryk.

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak