Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel (Generelt)

af dkat, 11/1 2022, 09:42 (833 dage siden)

Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.

Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.

[image]

Det gør selvfølgelig, at godstog fra Maschen ikke skal ind igennem hovedbanegården, hvilket jeg tænker er et stort plus. Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf? Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Wheel on Steel, 11/1 2022, 10:27 (833 dage siden) @ dkat

Godstogene til/fra DK kører i dag ikke via Hbf, men i stedet via banen der går over Lokstedt, Barmbek og Rothenburgsort. Så når Fehmern engang åbner, så vil godstogene som du selv skriver kører ind i Hamborg fra Rahlstedt-siden, hvor de efter Wandsbek-station vil dreje sydpå mod Rothenburgsort og dermed kører et stykke på samme spor som bruges nu.

Og ja, der er i dag tog der vender på Hamburg Hbf. I forvejen vender en stor procentdel af togene der naturligvis, men til/fra Lübeck kan nævnes IC- og ICE-tog, der vender på Hbf, for at fortsætte henholdsvis videre syd- og vestpå og til Lübeck.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af dkat, 11/1 2022, 10:43 (833 dage siden) @ Wheel on Steel

Godstogene til/fra DK kører i dag ikke via Hbf, men i stedet via banen der går over Lokstedt, Barmbek og Rothenburgsort. Så når Fehmern engang åbner, så vil godstogene som du selv skriver kører ind i Hamborg fra Rahlstedt-siden, hvor de efter Wandsbek-station vil dreje sydpå mod Rothenburgsort og dermed kører et stykke på samme spor som bruges nu.

Og ja, der er i dag tog der vender på Hamburg Hbf. I forvejen vender en stor procentdel af togene der naturligvis, men til/fra Lübeck kan nævnes IC- og ICE-tog, der vender på Hbf, for at fortsætte henholdsvis videre syd- og vestpå og til Lübeck.

Aha, ja, det giver god mening at godstogene kører udenom.

Et opfølgende spørgsmål omkring tog, der vender. Jeg går ud fra, at stort set alle vendende tog er enten togsæt eller har styrevogn. Hvad nu hvis toget er lok-trukket uden styrevogn, fx et nattog? Godt nok er de nye ÖBB NightJet udstyret med styrevogn, men de gamle er ikke. Ville det kunne blive et problem ifm. omløb?

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Svend, 11/1 2022, 10:57 (833 dage siden) @ dkat

Infrastrukturen er den samme som tidligere, altså både da EC/IC-togene og godstogene kørte via Rødby Færge-Puttgarden.
Du skal nok have fat i et noget mere detaljeret kort over jernbanestrækningerne i Hamburg-området. Måske også et der omfatter den nye (planlagte) station i Hamburg-Altona.

--
Svend

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af andersj, Aalborg, 11/1 2022, 11:20 (833 dage siden) @ Svend

Infrastrukturen er den samme som tidligere, altså både da EC/IC-togene og godstogene kørte via Rødby Færge-Puttgarden.
Du skal nok have fat i et noget mere detaljeret kort over jernbanestrækningerne i Hamburg-området. Måske også et der omfatter den nye (planlagte) station i Hamburg-Altona.

Men de havde jo også Hamburg som slutdestination. Hvis man skal videre ud i Tyskland og kommer fra Lübeck, så er der kun spor 8 hvor der er forbindelse til både Lübeck og Hamburg Harburg.

--
Mvh Anders

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af dkat, 11/1 2022, 11:28 (833 dage siden) @ Svend

Infrastrukturen er den samme som tidligere, altså både da EC/IC-togene og godstogene kørte via Rødby Færge-Puttgarden.
Du skal nok have fat i et noget mere detaljeret kort over jernbanestrækningerne i Hamburg-området. Måske også et der omfatter den nye (planlagte) station i Hamburg-Altona.

Altså, det er da ikke helt rigtigt at infrastrukturen er den samme, Ringsted-Femern projektet opgraderer jo forbindelsen væsentligt og på tysk side anlægger man jo i store træk en ny to-sporet bane fra Puttgarden til Lübeck. Det er vel naturligt at driften på den baggrund forventes at blive udvidet og at der også kommer til at være flere tog, der kører længere sydpå end Hamburg end tilfældet er nu?

Og hvad gjorde man i øvrigt dengang med fulgeflugtslinjen? Havde man nogensinde lok-trukne tog, der kom fra København og fortsatte sydpå fra Hamburg Hbf?

P.S. Jeg er klar over, at man planlægger en ny Hamburg-Altona som erstatning for sækbanegården, men har det nogen direkte indflydelse på togene fra Lübeck? De skal da stadig igennem Hbf?

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 11/1 2022, 12:02 (833 dage siden) @ dkat


Og hvad gjorde man i øvrigt dengang med fulgeflugtslinjen? Havde man nogensinde lok-trukne tog, der kom fra København og fortsatte sydpå fra Hamburg Hbf?

Man kørte med diesellok Puttgarden - Hamburg Hbf og foretog dér lok- og retningsskifte.

/Lasse

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Rørvig Station, 11/1 2022, 11:51 (833 dage siden) @ dkat

Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.

Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.

[image]

Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf?

Ja, ICE fra Lübeck til München.

Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?

Ja, lige så godt et alternativ, som hvis tog fra Sverige til "København" og Hamborg bruger Køge N eller Høje Tåstrup som alternativ til Kh.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af DTog, 11/1 2022, 12:07 (833 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.

Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.

[image]

Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf?


Ja, ICE fra Lübeck til München.

Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?


Ja, lige så godt et alternativ, som hvis tog fra Sverige til "København" og Hamborg bruger Køge N eller Høje Tåstrup som alternativ til Kh.


Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.

Uden om Hamburg Hbf efter Femern-tunnel (Bad Kleinen)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/1 2022, 12:16 (833 dage siden) @ DTog
redigeret af Per Holm, 11/1 2022, 12:51

Evt. problemer kommer vel til at løses når ABS Lübeck - Schwerin har været igennem ombygningen af Bad Kleinen?

Der ser ud til at blive kortere til Berlin når Hamburg (og Bad Kleinen) kan undgås.

ABS Lübeck - Schwerin

" Der Ausbau ermöglicht für den nationalen und internationalen Fernverkehr (Verbindung Berlin – Kopenhagen) die Chance zur attraktiven Angebotserweiterung. Der Bahnknoten Hamburg kann dabei entlastet werden. Denn ein Teil der Verkehrspotenziale aus dem Raum Skandinavien kann unter Umfahrung des Knotens Hamburg über weniger belastete Bereiche des Schienennetzes ins deutsche und europäische Hinterland geführt werden. Es entsteht eine wichtige zusätzliche Zulaufstrecke zum sogenannten Ostkorridor.

Auch für den Güterverkehr wird mit der Ausbaustrecke (ABS) Lübeck – Schwerin ein attraktiver Laufweg in Richtung Berlin/Mitteldeutschland ohne Traktions- und Fahrtrichtungswechsel geschaffen. "

BauInfoPortal: Bauprojekt Lübeck - Schwerin

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Rørvig Station, 11/1 2022, 12:42 (833 dage siden) @ DTog

Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.

Der er den væsentlige forskel at toget Sverige-Hamborgs formål er at betjene Sverige-Hamborg, toget stopper så i nærheden af Kbh, når man alligevel er i farvandet, en ekstra gevindst af passagere.
Toget Kbh-Hamborgs formål er at betjene Kbh-Hamborg. Og så skal det ikke sendes til en afsides station, bare fordi man vil forsøge at tiltrække lidt ekstra passagerer på en forlængelse af ruten. Så risikerer man at tabe flere passagerer end ekstragevinsten.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af tgsen, 11/1 2022, 13:10 (833 dage siden) @ Rørvig Station

Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.


Der er den væsentlige forskel at toget Sverige-Hamborgs formål er at betjene Sverige-Hamborg, toget stopper så i nærheden af Kbh, når man alligevel er i farvandet, en ekstra gevindst af passagere.
Toget Kbh-Hamborgs formål er at betjene Kbh-Hamborg. Og så skal det ikke sendes til en afsides station, bare fordi man vil forsøge at tiltrække lidt ekstra passagerer på en forlængelse af ruten. Så risikerer man at tabe flere passagerer end ekstragevinsten.

Gud forbyde at tyskerne behandler os som vi behandler svenskerne.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/1 2022, 13:23 (833 dage siden) @ Rørvig Station

Og så skal det ikke sendes til en afsides station, bare fordi man vil forsøge at tiltrække lidt ekstra passagerer på en forlængelse af ruten.

Undskyld men jeg bliver lidt nysgerrig: Hvilken af de to stationer HTå og Kh er det der er "afsides"?

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Rørvig Station, 11/1 2022, 17:05 (833 dage siden) @ Per Holm

Undskyld men jeg bliver lidt nysgerrig: Hvilken af de to stationer HTå og Kh er det der er "afsides"?

Hvorfor spørger du mig? Htå er afsides i forhold til det centrale København.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af KKLD, 11/1 2022, 23:39 (832 dage siden) @ DTog

Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.

Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.

[image]

Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf?


Ja, ICE fra Lübeck til München.

Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?


Ja, lige så godt et alternativ, som hvis tog fra Sverige til "København" og Hamborg bruger Køge N eller Høje Tåstrup som alternativ til Kh.

Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.

Hvor henne kan man læse mere om ruten til Zell am See? :-)

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af DTog, 12/1 2022, 00:04 (832 dage siden) @ KKLD

Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.

Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.

[image]

Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf?


Ja, ICE fra Lübeck til München.

Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?


Ja, lige så godt et alternativ, som hvis tog fra Sverige til "København" og Hamborg bruger Køge N eller Høje Tåstrup som alternativ til Kh.

Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.


Hvor henne kan man læse mere om ruten til Zell am See? :-)


På snälltåget’s hjemmeside: https://www.snalltaget.se/
Søge filter så søgte jeg selv Høje Taastrup - Zell am See for at se priserne.
Det står åbentbart også på forsiden, der er en køreplan.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af KKLD, 12/1 2022, 14:56 (832 dage siden) @ DTog

Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.

Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.

[image]

Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf?


Ja, ICE fra Lübeck til München.

Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?


Ja, lige så godt et alternativ, som hvis tog fra Sverige til "København" og Hamborg bruger Køge N eller Høje Tåstrup som alternativ til Kh.

Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.


Hvor henne kan man læse mere om ruten til Zell am See? :-)

På snälltåget’s hjemmeside: https://www.snalltaget.se/
Søge filter så søgte jeg selv Høje Taastrup - Zell am See for at se priserne.
Det står åbentbart også på forsiden, der er en køreplan.

Tak. Hvor sejt, kunne godt overveje at tage det tog på ferie!

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af andersj, Aalborg, 12/1 2022, 00:05 (832 dage siden) @ KKLD


Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.


Hvor henne kan man læse mere om ruten til Zell am See? :-)

Her: https://www.snalltaget.se/en/thealps/direkte-tog-til-strig

--
Mvh Anders

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af KKLD, 12/1 2022, 14:58 (832 dage siden) @ andersj

Tak!

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af dkat, 11/1 2022, 12:49 (833 dage siden) @ Rørvig Station

Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf?


Ja, ICE fra Lübeck til München.

Ja, nu fandt jeg dem, men det lader til, at det kun er to afgange om dagen eller i hvert fald ganske få, så jeg konkluderer, at man kun vender tog i begrænset omfang. Om det så er fordi der ikke er behov for flere direkte tog eller fordi man helst undgår at vende tog i drift er en anden sag.

Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?


Ja, lige så godt et alternativ, som hvis tog fra Sverige til "København" og Hamborg bruger Køge N eller Høje Tåstrup som alternativ til Kh.

Ja, der lader til at være ca. 10 km til Hbf, hvilket er mindre end afstanden Høje Taastrup-København H. I København vil man i det mindste i fremtiden kunne bruge Ny Ellebjerg.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 11/1 2022, 13:04 (833 dage siden) @ dkat

Hamurg-Harburg er ingen alternativ. Størstedelen af Hamborg med hoteller, museer osv. ligger nord for Elbe floden. Og fra Harburg er det så kun S eller regionaltog tilbage til centrum. Også dem der skal skifte til syd- eller vestgående tog er Harburg også dårligt, da ikke alle IC / ICE tog stopper der.

Ullrich

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af P.Jensen, 11/1 2022, 17:42 (833 dage siden) @ Ullrich Lück

Efter Fehmern har man den mulighed at køre fra København via Hamburg og tilbage via Flensburg mod Århus eller over Fyn til København - og omvendt.

Hvis man kører tilbage til København er der vel kun det problem at vognfølgen bliver modsat.

Derved behøves i øvrigt kun 1 EB til Talgovognene.

Strækningen er vel ikke længere end f.eks. det nævnte ICE fra Lübeck til München

P.Jensen

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Rørvig Station, 11/1 2022, 18:24 (833 dage siden) @ P.Jensen

Efter Fehmern har man den mulighed at køre fra København via Hamburg og tilbage via Flensburg mod Århus eller over Fyn til København - og omvendt.

Hvorfor skulle man køre via Fyn? Det gjorde man da ikke, da man havde Rødby-Puttgarten.

Hvis man kører tilbage til København er der vel kun det problem at vognfølgen bliver modsat.

Hvorfor er materiellets orientering et problem?
"Problemet" kan nemt løses ved at køre via Fredericia eller Altona.

Strækningen er vel ikke længere end f.eks. det nævnte ICE fra Lübeck til München

Der er ikke tale om en strækning, men om to togkøreplaner, én til Hamborg og én derfra til Danmark. Hvilken betydning har den samlede længde?

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af P.Jensen, 11/1 2022, 20:55 (832 dage siden) @ Rørvig Station

Rørvig Station

Jeg tror vi går fejl af hinanden.
DSB er nødt til at sende 2 EB med Talgosættet forbi man i Hamburg ikke har plads til at et lokomotiv skal ned i den anden ende af toget.
Ved at køre fra København via Fehmern til Hamburg og tilbage via Flensborg enten til Århus eller tilbage via Fyn til København minimeres opholdet i Hamburg ved at køre direkte igennem efter kort ophold og et lokomotiv spares.

Jeg nævner materiellets orientering idet jeg kunne forestille mig at man ønsker samme orientering ved alle afgange ud af København - men jeg ved det ikke.

Hvorfor skulle 2 togkøreplaner i stedet for en overhovedet have betydning???

P.Jensen

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af andersj, Aalborg, 11/1 2022, 21:02 (832 dage siden) @ P.Jensen

Rørvig Station

Jeg tror vi går fejl af hinanden.
DSB er nødt til at sende 2 EB med Talgosættet forbi man i Hamburg ikke har plads til at et lokomotiv skal ned i den anden ende af toget.
Ved at køre fra København via Fehmern til Hamburg og tilbage via Flensborg enten til Århus eller tilbage via Fyn til København minimeres opholdet i Hamburg ved at køre direkte igennem efter kort ophold og et lokomotiv spares.

Jeg nævner materiellets orientering idet jeg kunne forestille mig at man ønsker samme orientering ved alle afgange ud af København - men jeg ved det ikke.

Hvorfor skulle 2 togkøreplaner i stedet for en overhovedet have betydning???

P.Jensen

Hele tråden handler om tog der skal fortsætte fra Hamburg til en destination syd på - ikke nødvendigvis DSB's Talgo-tog, men eksempelvis nattog og tog fra eventuelle andre operatører. Her er problemet på Hamburg Hbf at man kun kan vende i spor 8 fra Femernforbindelsen til de sydgående spor mod Hamburg Harburg.

Hvis vi bliver ved Talgo-togene, så vil man vil kørsel over Femern kunne fortsætte til Ny Hamburg Altona (Diebsteich) og videre til persontogsristen Hamburg Langenfelde hvor omløb er muligt. Men det er selvfølgelig tidskrævende. Kørsel videre til Aarhus kan fungerer, men der bliver næppe samme frekvens på Hamburg-Aarhus som København-Hamburg og sådan et langt løb (København-Hamburg-Aarhus) vil være mere sårbar overfor uregelmæssigheder. Men på den anden side skal der også udveksles stammer mellem de to systemer til værkstedet i Næstved.

--
Mvh Anders

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Per Tenstrand, 11/1 2022, 21:14 (832 dage siden) @ andersj

Hej Andersj,
Jeg mener nu at have kørt fra spor 11-12 på Hmb. Hbf. via "havnesporet" og Rothenburgsort til Lübeck/ Kbh. for år tilbage. Næppe attraktivt for trafikafviklingen på Hbf. i øvrigt, men jeg tror stadig det er en reel mulighed...

Mvh
Per Tenstrand

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Rail, 11/1 2022, 21:35 (832 dage siden) @ Per Tenstrand

Hej Andersj,
Jeg mener nu at have kørt fra spor 11-12 på Hmb. Hbf. via "havnesporet" og Rothenburgsort til Lübeck/ Kbh. for år tilbage. Næppe attraktivt for trafikafviklingen på Hbf. i øvrigt, men jeg tror stadig det er en reel mulighed...

Det er stadigt muligt at kører via Ericus og Horn som du har beskrevet selvom det såvidt jeg ved ikke bliver brugt planmæssigt. Tog til/fra Berlin benytter dog ofte Ericus da den lige vej ind kun er enkeltsporet det sidste stykke.

I øvrigt er vendemulighederne betydeligt bedre hvis man skal til/fra Berlin og der er nok foretrukne destination i første omgang for eventuelle direkte tog.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af andersj, Aalborg, 11/1 2022, 21:40 (832 dage siden) @ Per Tenstrand

Hej Andersj,
Jeg mener nu at have kørt fra spor 11-12 på Hmb. Hbf. via "havnesporet" og Rothenburgsort til Lübeck/ Kbh. for år tilbage. Næppe attraktivt for trafikafviklingen på Hbf. i øvrigt, men jeg tror stadig det er en reel mulighed...

Mvh
Per Tenstrand

Det har du da også helt ret i at man kan. Det er ikke altid let at holde styr på de mange sporforbindelser i Hamburg.

Så er det "kun" den almene kapacitet på Hamburg Hbf der sætter begrænsningen, men hvis man vil fortsætte sydpå så vil der nok være tale om et tog der alligevel skulle udgå fra Hamburg (ligesom togene der udgår fra Westerland, Kiel og Lübeck også fortsætter fra Hamburg som ordinære "takt-tog")

--
Mvh Anders

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Rail, 11/1 2022, 21:39 (832 dage siden) @ andersj

Hvis vi bliver ved Talgo-togene, så vil man vil kørsel over Femern kunne fortsætte til Ny Hamburg Altona (Diebsteich) og videre til persontogsristen Hamburg Langenfelde hvor omløb er muligt. Men det er selvfølgelig tidskrævende.

Det kan blive nødvendigt at kører derud selv uden omløb for der er heller ikke plads til lange ophold på Hamburg Hbf.

Kørsel videre til Aarhus kan fungerer, men der bliver næppe samme frekvens på Hamburg-Aarhus som København-Hamburg og sådan et langt løb (København-Hamburg-Aarhus) vil være mere sårbar overfor uregelmæssigheder.

Derudover kræver det at de to køreplaner passer sådan nogenlunde sammen, man får nok ikke sådan lige tildelt kapacitet til at holde 20 minutter i Hamborg og udligne...

Men på den anden side skal der også udveksles stammer mellem de to systemer til værkstedet i Næstved.

Det kan gøres ved at bytte henover natten i Hamborg, som det i øvrigt også gøres med IC3 i dag.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Hansen, Hans Werner, 12/1 2022, 20:21 (831 dage siden) @ dkat

DSB har jo bestilt Talgo-personvogne og allerede fået leveret elektriske lokomotiver litra EB, som bl.a. skal være trækkraft for en togstamme a 8 vogne, som skal indsættes mellem København/Aarhus – Hamburg Hauptbahnhof som endestation. Da Hmb-Hbf allerede i dag er DB´s mest benyttede banegård for fjerntog i Tyskland, siger det sig selv, at der af drifts- og pladsmæssige årsager ikke er mulighed for lokomotivomløb og rangeringer for disse tog. Derfor skal disse togstammer tilkobles med to EB-er, en i hver ende.
Hmb-Hbf vil nok altid være endestation for disse nævnte tog, også via Femernbælt. Om dette så vil være tilfældet for togene Aarhus-Hamburg kan ikke siges i dag, da der skal bygges en ny fjerntogsbanegård (gennemgående) ved Hmb-Diebsteich lige nord for Hmb-Altona, som så bliver nedlagt.
Lige et par bemærkninger ang. kørsel for tog fra Lübeck-Hmb Hbf og videre sydpå og som nævnt, kun kan ske via spor 8, er følgende muligt. Ved at dreje fra på denne strækning ved Hmb-Horn kommer man ind på godstogssporene, som så følges forbi den nedlagte godsbanegård Hmb-Rothenburgsort og hvor man så kan komme videre af et spor mod Hmb-Hbf og ind på sporene 9-14.
For lokomotivtrukne tog fra Skandinavien, som kommer til at køre via Femernbælt og videre udover Hmb-Hbf mod syd opstår nok samme situation, som nævnt for DSB togene, hvis ikke en togstamme har en styrevogn eller er et togsæt med førerrum i begge ender. Alternativet er så, som i dag, at de kører via Padborg/Flensborg. At man i stedet kan bruge banegården Hmb-Harburg tror jeg ikke på, da en del fjerntog ikke standser her.
For lige at komme tilbage til godstogssporet, som går i en bue nordenom centrum af Hamburg by, kan denne også bruges, hvis en ICE, som kommer eller skal til Hmb-Hbf, fra eller til klargøringscentret i Hmb-Eidelstedt og af andre årsager ikke kan benytte sporene via Hmb-Dammtor, kan denne køre på nævnte spor.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Rail, 12/1 2022, 21:34 (831 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

For lige at komme tilbage til godstogssporet, som går i en bue nordenom centrum af Hamburg by, kan denne også bruges, hvis en ICE, som kommer eller skal til Hmb-Hbf, fra eller til klargøringscentret i Hmb-Eidelstedt og af andre årsager ikke kan benytte sporene via Hmb-Dammtor, kan denne køre på nævnte spor.

Det har også været benyttet under sporarbejder med personførende tog

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af dkat, 12/1 2022, 21:52 (831 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

DSB har jo bestilt Talgo-personvogne og allerede fået leveret elektriske lokomotiver litra EB, som bl.a. skal være trækkraft for en togstamme a 8 vogne, som skal indsættes mellem København/Aarhus – Hamburg Hauptbahnhof som endestation. Da Hmb-Hbf allerede i dag er DB´s mest benyttede banegård for fjerntog i Tyskland, siger det sig selv, at der af drifts- og pladsmæssige årsager ikke er mulighed for lokomotivomløb og rangeringer for disse tog. Derfor skal disse togstammer tilkobles med to EB-er, en i hver ende.
Hmb-Hbf vil nok altid være endestation for disse nævnte tog, også via Femernbælt. Om dette så vil være tilfældet for togene Aarhus-Hamburg kan ikke siges i dag, da der skal bygges en ny fjerntogsbanegård (gennemgående) ved Hmb-Diebsteich lige nord for Hmb-Altona, som så bliver nedlagt.
Lige et par bemærkninger ang. kørsel for tog fra Lübeck-Hmb Hbf og videre sydpå og som nævnt, kun kan ske via spor 8, er følgende muligt. Ved at dreje fra på denne strækning ved Hmb-Horn kommer man ind på godstogssporene, som så følges forbi den nedlagte godsbanegård Hmb-Rothenburgsort og hvor man så kan komme videre af et spor mod Hmb-Hbf og ind på sporene 9-14.
For lokomotivtrukne tog fra Skandinavien, som kommer til at køre via Femernbælt og videre udover Hmb-Hbf mod syd opstår nok samme situation, som nævnt for DSB togene, hvis ikke en togstamme har en styrevogn eller er et togsæt med førerrum i begge ender. Alternativet er så, som i dag, at de kører via Padborg/Flensborg. At man i stedet kan bruge banegården Hmb-Harburg tror jeg ikke på, da en del fjerntog ikke standser her.
For lige at komme tilbage til godstogssporet, som går i en bue nordenom centrum af Hamburg by, kan denne også bruges, hvis en ICE, som kommer eller skal til Hmb-Hbf, fra eller til klargøringscentret i Hmb-Eidelstedt og af andre årsager ikke kan benytte sporene via Hmb-Dammtor, kan denne køre på nævnte spor.

Tak for det grundige svar som også samler op på brudstykker af svar andre steder i tråden. Jeg vil vælge at tolke det sådan at evt. nattog sydfra/sydpå enten må undgå Hamburg Hbf eller skal være af den nye type med styrevogn alt efter tidspunkt. Men at vende i sig selv er ikke det største problem, så længe den overordnede kapacitetsefterspørgsel ikke bliver forfærdeligt meget større på hovedbanegården og så længe det ikke betyder overbelastning af spor 8.

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel

af Railroad, 13/1 2022, 04:34 (831 dage siden) @ dkat

Jeg synes det er et godt sporsmaal . Tog reversing er tids kraevne og bruger spor plas . Paa 200 kmt saa er 5 min en stor stop . Man kan jo koere Buchen rundt til Hannover og saa vider til Syden eller Rurhr men det er nok faa tog .

ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak