Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Snart farvel til et (sjældent) signal (Jernbanen i dag)

af Niels Buch, 11/1 2022, 19:56 (828 dage siden)

Hej

I dag havde jeg fornøjelsen af at udstede ibrugtagningstilladelse til signalprogrammet S-bane Roll-out Center, som betyder at CBTC i den kommende weekend udrulles mellem Nordhavn og Carlsberg/Sydhavn. En god dag på kontoret, men samtidig også et farvel til et signal som kun har eksisteret 3 steder (i den nuværende betydning), nemlig "retningsviser" jf. SR §6 afsnit 1.1.2. Signalet stod ved indkørslen til Svanemøllen for at indikere om togvejen var stillet mod Farum eller Hellerup indtil Svanemøllen kom under CBTC og ORS. Og indtil den kommende nat mellem fredag og lørdag findes det også på indkørselssignalerne til Skelbæk (som står på perronerne på Dybbølsbro).

Så på vej hjem skulle der da lige tages et par billeder af retningsviserne.

[image]
Spor 6 togvej indstillet mod Bavnehøj (Køge).

[image]
Spor 4 togvej indstillet mod Bavnehøj (Køge)

[image]
Spor 6 togvej indstillet mod Valby

[image]
Spor 4 togvej indstillet mod Valby

Så er man lidt skør med signaler, så er det med at komme og tage nogle billeder inden det er for sent.

Hilsen
Niels

Snart farvel til et (sjældent) signal

af Niels-Erik Hansen, 11/1 2022, 20:08 (828 dage siden) @ Niels Buch

Fysiske signaler på fjernbanen findes heldigvis en rum tid endnu .....

[image]

Roskildes PU-signaler K1, K2 og K3 mod Høje Taastrup. - Billedet er taget mandag den 10. januar før middag!

Snart farvel til et (sjældent) signal

af Allan Støvring-Nielsen, 11/1 2022, 22:21 (828 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Du ved godt, du ikke må gå så langt væk fra kontoret!! :-D

Fysiske signaler på fjernbanen findes heldigvis en rum tid endnu .....

[image]

Roskildes PU-signaler K1, K2 og K3 mod Høje Taastrup. - Billedet er taget mandag den 10. januar før middag!

Snart farvel til et (sjældent) signal

af andersj, Aalborg, 11/1 2022, 20:22 (828 dage siden) @ Niels Buch


[image]
Spor 6 togvej indstillet mod Valby

Det ligner at der også er et antal mindre dioder i toppen og bunden af denne retningsviser. Hvilke signalbilleder bruges de til?

--
Mvh Anders

Snart farvel til et (sjældent) signal

af re20000, 11/1 2022, 20:58 (828 dage siden) @ andersj


[image]
Spor 6 togvej indstillet mod Valby


Det ligner at der også er et antal mindre dioder i toppen og bunden af denne retningsviser. Hvilke signalbilleder bruges de til?

Jeg mener at vide, det er en klemrække. Signalet kan kun vise (er kun bygget til) de to aspekter Togvejen indstillet til højre hhv venstre. Iøvrigt er jeg ikke sikker på at det ikke stadig er glødelamper i signallyset.

Nold

Snart farvel til et (sjældent) signal

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 12/1 2022, 08:00 (828 dage siden) @ re20000

Det viste signal, var jeg med til, at rejse tilbage i 2010, da vi lavede 6. Hsp, Kh-Slb. Angående retningsvisere, bogstavvisere og hastighedsvisere, så er det almindelige, ( for jernbanen) 17v-0,5A lamper der anvendes, med bajonet fatning. Det, der ses i bunden, er et klembrædt til kabelmontering, samt centralapparatmodstande, til indregulering af strømløbet for retningsviseren.

--
Reinholdt
Signalmontør

Snart farvel til et (sjældent) signal og Skelbæk

af Niels Buch, 12/1 2022, 19:43 (827 dage siden) @ Reinholdt

Angående retningsvisere, bogstavvisere og hastighedsvisere, så er det almindelige, ( for jernbanen) 17v-0,5A lamper der anvendes, med bajonet fatning. Det, der ses i bunden, er et klembrædt til kabelmontering, samt centralapparatmodstande, til indregulering af strømløbet for retningsviseren.

Hej

Jeg tog lige et nærbillede af retningsviseren på vej hjem fra arbejde i dag for at understøtte Reinholdt's forklaring.

[image]

Iøvrigt forsvinder stednavnet Skelbæk også fra Banedanmarks "kort" i den kommende weekend, da sporskifterne der i dag styres af 69-anlægget i Skelbæk lægges ind under Kh's eller Bavnehøj's områdesikringsanlæg (kan ikke lige huske hvilket det var, men det CBTC-mærke der står ved de nuværende I-signaler antyder det er Kh).

Hilsen
Niels

Snart farvel til et (sjældent) signal og Skelbæk

af larsht, 12/1 2022, 20:40 (827 dage siden) @ Niels Buch

Angående retningsvisere, bogstavvisere og hastighedsvisere, så er det almindelige, ( for jernbanen) 17v-0,5A lamper der anvendes, med bajonet fatning. Det, der ses i bunden, er et klembrædt til kabelmontering, samt centralapparatmodstande, til indregulering af strømløbet for retningsviseren.


Hej

Jeg tog lige et nærbillede af retningsviseren på vej hjem fra arbejde i dag for at understøtte Reinholdt's forklaring.

[image]

Iøvrigt forsvinder stednavnet Skelbæk også fra Banedanmarks "kort" i den kommende weekend, da sporskifterne der i dag styres af 69-anlægget i Skelbæk lægges ind under Kh's eller Bavnehøj's områdesikringsanlæg (kan ikke lige huske hvilket det var, men det CBTC-mærke der står ved de nuværende I-signaler antyder det er Kh).

Hilsen
Niels

Afsnitsmærkerne ved det nuværende Skelbæk's sporskifter kommer til at hedde noget med Ban.
Det kommer til at blive styret fra København H's sikringsanlæg, og en elementkontrolcomputer Bavnehøj.

Rangerområdet i det nuværende spor 45 får navnet Skelbæk

Snart farvel til et (sjældent) signal og Skelbæk

af Niels Buch, 13/1 2022, 07:33 (827 dage siden) @ larsht

Rangerområdet i det nuværende spor 45 får navnet Skelbæk

Hej Lars

Kan godt se, at på en enkelt tegning, som er i ansøgningsmaterialet, står angivet et relæ-hus med navnet Skelbæk, som dækker området i spor 45 der er udenfor "CBTC-land". Så helt farvel til Skelbæk er det så alligevel ikke.

Hilsen
Niels

Snart farvel til et (sjældent) signal og Skelbæk

af larsht, 13/1 2022, 13:30 (826 dage siden) @ Niels Buch

Rangerområdet i det nuværende spor 45 får navnet Skelbæk


Hej Lars

Kan godt se, at på en enkelt tegning, som er i ansøgningsmaterialet, står angivet et relæ-hus med navnet Skelbæk, som dækker området i spor 45 der er udenfor "CBTC-land". Så helt farvel til Skelbæk er det så alligevel ikke.

Hilsen
Niels

Se også Strækningsoversigten ;-)

Snart farvel til et (sjældent) signal og Skelbæk

af Andrew_J, 14/1 2022, 15:36 (825 dage siden) @ larsht

Hvis nogle skal på signalrun her den sidste dag med FYSISK aktivitet på det centrale stykke så må i meget gerne sende billeder. jeg har desværre ikke råd til at tage fra Aalborg. HVIS man skal nå sidste afgang på HKT så er der afgang klokken 00.47 fra KH til Svanemøllen på Line B til Farum med ankomst Svanemøllen klokken 00.58 OG retur med det SIDSTE ordinære tog fra Svanemøllen til KH klokken 1.03. man har deraf 5 minutters skift på Svanemøllen.

Snart farvel til et (sjældent) signal og Skelbæk

af andersj, Aalborg, 12/1 2022, 20:41 (827 dage siden) @ Niels Buch

Angående retningsvisere, bogstavvisere og hastighedsvisere, så er det almindelige, ( for jernbanen) 17v-0,5A lamper der anvendes, med bajonet fatning. Det, der ses i bunden, er et klembrædt til kabelmontering, samt centralapparatmodstande, til indregulering af strømløbet for retningsviseren.


Hej

Jeg tog lige et nærbillede af retningsviseren på vej hjem fra arbejde i dag for at understøtte Reinholdt's forklaring.

[image]

Iøvrigt forsvinder stednavnet Skelbæk også fra Banedanmarks "kort" i den kommende weekend, da sporskifterne der i dag styres af 69-anlægget i Skelbæk lægges ind under Kh's eller Bavnehøj's områdesikringsanlæg (kan ikke lige huske hvilket det var, men det CBTC-mærke der står ved de nuværende I-signaler antyder det er Kh).

Hilsen
Niels

Tak for svarene og her er det helt tydeligt at der ikke er tale om dioder.

--
Mvh Anders

Snart farvel til et (sjældent) signal

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 11/1 2022, 21:08 (828 dage siden) @ Niels Buch

Vildt at I er kommet så langt.
Ja, bliver da mærkeligt at der ingen signaler vil være om et årstid.

Vil da gerne have et par PU som have belysning :-) :-)

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Snart farvel til et (sjældent) signal

af KKLD, 11/1 2022, 23:46 (828 dage siden) @ Niels Buch

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?

Snart farvel til et (sjældent) signal

af larsht, 12/1 2022, 00:36 (828 dage siden) @ KKLD

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?

Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021

Snart farvel til et (sjældent) signal

af KKLD, 12/1 2022, 15:00 (827 dage siden) @ larsht

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?


Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021

Okay, jeg håbede ellers på nogle forbedringer.

Snart farvel til et (sjældent) signal

af larsht, 12/1 2022, 17:06 (827 dage siden) @ KKLD

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?


Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021


Okay, jeg håbede ellers på nogle forbedringer.

De kom i december

Snart farvel til et (sjældent) signal

af KKLD, 12/1 2022, 17:20 (827 dage siden) @ larsht

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?


Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021


Okay, jeg håbede ellers på nogle forbedringer.


De kom i december

Hvilke?

Der kom kun længere rejsetid så vidt jeg har kunnet se. Samme frekvens på alle linjer og samme betjeningstidsrum.

Snart farvel til et (sjældent) signal

af larsht, 12/1 2022, 17:22 (827 dage siden) @ KKLD

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?


Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021


Okay, jeg håbede ellers på nogle forbedringer.


De kom i december


Hvilke?

Der kom kun længere rejsetid så vidt jeg har kunnet se. Samme frekvens på alle linjer og samme betjeningstidsrum.

Køreplansoptimeringer.
Husk at tjenestekøreplanen opererer på sekund-niveau. Herudover blev der flyttet køretidsoverskud hen steder hvor de giver mere mening efter udrulningen af CBTC i det centrale afsnit.

Snart farvel til et (sjældent) signal

af steenth, 12/1 2022, 17:39 (827 dage siden) @ KKLD

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?


Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021


Okay, jeg håbede ellers på nogle forbedringer.


De kom i december


Hvilke?

Der kom kun længere rejsetid så vidt jeg har kunnet se. Samme frekvens på alle linjer og samme betjeningstidsrum.

Der er pt. ikke planer om større ændringer i køreplanen. Men der kommer til december justeringer af tider i køreplanen... Så det bør påvirke rejsetiden for de rejsende i positiv retning...

Snart farvel til et (sjældent) signal

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 12/1 2022, 21:15 (827 dage siden) @ KKLD

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?


Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021


Okay, jeg håbede ellers på nogle forbedringer.

Du får masser af forbedringer, selv om du nok ikke lægger mærke til dem. Med CBTC kan begge hovedspor drives som vekselspor og der kan vendes ved alle standsningssteder. Det kommer til gavn ved uregelmæssigheder hvor der fremover kan køre S-tog hvor man hidtil har måttet køre togbusser.

I normalsituationen bliver der ikke den store forskel. Kun hvor signalsynligheden og blokafstanden hidtil har været dimensionerende for hastigheden er der grundlag for ændringer. Dertil kommer et projekt til at "afhøvle hastighedsknaster".

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Snart farvel til et (sjældent) signal

af thomastog, 13/1 2022, 08:29 (827 dage siden) @ Per Holm

Du får masser af forbedringer, selv om du nok ikke lægger mærke til dem. Med CBTC kan begge hovedspor drives som vekselspor og der kan vendes ved alle standsningssteder.

Lad os taget et eksempel. Der falder beton ned på skinnerne lige før Valby. Du har CBTC, og tog holder inden for få minutter, med 50 meters mellemrum hele veje til Skelbæk.

Ja, du kan vende disse tog, og køre dem tilbage (men det kan du jo også med/under SR/HKT), så du ikke har “fangede” kunder.

Fordi CBTC kan køre tog meget tættere, vil du have langt flere stammer, du skal vende. Så fordelen bliver i den situation en ulempe.

Det kommer til gavn ved uregelmæssigheder hvor der fremover kan køre S-tog hvor man hidtil har måttet køre togbusser.

Hvor stor kapacitet, i forhold til i dag ?

Fra stedet du vender og tilbage til hvor du kan flette/krydse, kan der jo aldrig køre mere end en stamme (indrømmet en stamme i hvert spor).

Så hvis Østerport bliver ufarbar, kan du have to pendul-stammer mellem Hovedbanen og Nørreport. Køretid ca 4 minutter hver vej, og vendetid 7 minutter (formodentlig langt mere, da Nørreport perron vil være sort af mennesker). Afgang fra Nørreport+Vesterport, vil også tage meget længere tid end planlagt, da passagerer er mere mindet på “at komme med”, end at få tog videre.

Med andre ord, vil du kun med god vilje kunne have 20 minutters drift (10 hvis du kører en pendulstamme i hvert spor). Altså 6 tog i timen, hvor du i spids-belastning kører med 30 tog i timen, 12 udenfor myldertid.

Og så har jeg slet ikke forholdt mig til udfordringen med at få alle disse mennesker videre fra Nørreport og nordpå.

Snart farvel til et (sjældent) signal

af bladerunner, 14/1 2022, 20:30 (825 dage siden) @ Niels Buch

Jeg tænker at tage til Dybbelsbro Station i nat og få billeder af de sidste afgange med Linje A, B og C.

Ved man allerede nu et præcist tidspunkt hvor signalerne på Dbt slukkes?

Snart farvel til et (sjældent) signal

af Andrew_J, 14/1 2022, 22:04 (825 dage siden) @ bladerunner

Hvad jeg ved bliver de poset. det har jeg læst på FB. jeg fik afvide at signalerne på S-banen ikke slukkes men blot poses til de tages ned, men jeg ved ikke om det er korrekt.

Billige jernbane T-shirts

ContecRail
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak